ECONOMIE
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că, în perioada 9 ianuarie – 10 februarie 2025, pot depune cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor, Pachet a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și Pachet b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027. Potrivit unui comunicat al instituției, completarea și depunerea cererii se face exclusiv electronic de către solicitant prin accesarea site-ului: www.apia.org.ro – secțiunea DR-06 – Bunăstarea animalelor.
Cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor cuprind angajamentele și informațiile aferente tuturor exploatațiilor autorizate sanitar-veterinar, deținute de un solicitant, indiferent pe raza cărui județ își desfășoară activitatea și se depun însoțite de toate documentele prevăzute în ghidurile solicitantului.
Instrucțiunile pentru depunerea cererilor se regăsesc pe site-ul APIA, iar informațiile necesare pentru acordarea plăților se regăsesc în OMADR nr. 537/2024 și în cuprinsul Ghidurilor informative aprobate pentru cele două pachete, disponibile aici.
ECONOMIE
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
Prin OPANAF nr. 7045/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 10, din 9 ianuarie 2025, au fost aduse modificări la OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin adoptarea Legii nr. 113/2020 au fost aduse o serie de modificări la prevederile referitoare la cesiunea creanțelor bugetare, astfel cum sunt reglementate la art. 264^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În vederea aplicării prevederilor art. 264^1 din Codul de procedură fiscală, a fost aprobat OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.
Cesiunea creanțelor bugetare trebuie să se realizeze în baza unei proceduri competitive, ori de câte ori se depune o ofertă în acest sens la organul fiscal.
Ca urmare a aprobării ordinului menționat, au fost primite sesizări cu privire la faptul că o procedură competitivă pentru cesiunea creanțelor bugetare ar trebui să se realizeze similar procedurii de licitație, care, la momentul promovării acestui nou act normativ, se realiza pentru valorificarea bunurilor sechestrate, astfel încât ofertanții să poată suplimenta prețul oferit, în funcție de celelalte oferte depuse. „În fapt, prin organizarea unei proceduri competitive, prin licitație, statul se asigură că maximizează valoarea prețului cesiunii, ca urmare a faptului că participanții la licitație pot majora prețul în funcție de pașii de licitație”, au subliniat inițiatorii, în Referatul de aprobare.
În ceea ce privește negocierea directă, s-a prevăzut ca la stabilirea prețului în cadrul procedurii de cesiune a creanțelor bugetare, organul fiscal să aibă în vedere valoarea cea mai mare dintre prețul oferit de ofertant, dar care nu poate fi mai mic decât prețul de pornire la licitație și valoarea bunurilor sechestrate de către organul fiscal sau ipotecate/gajate în favoarea organului fiscal, stabilită în cadrul procedurii de insolvență.
De asemenea, s-a reglementat că prețul de pornire a cesiunii la licitație se stabilește în funcție de prețul cesiunii și valoarea activelor. Astfel, în situația în care organul fiscal în calitate de creditor bugetar deține, față de debitorii insolvenți, creanțe certe prin garanțiile constituite, acestea se pot vinde la un preț egal sau mai mare decât valoarea creanțelor, asigurându-se în acest mod recuperarea integrală, scopul fiind maximizarea recuperării creanțelor bugetare.
Prin modificarea și completarea OPANAF nr. 1940/2023 s-a urmărit descrierea procedurii competitive, prin licitație, context în care au fost avute în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.
De asemenea, la promovarea OPANAF nr. 7045/2024 au fost avute în vedere și eventualele propuneri și observații primite din partea organelor fiscale centrale, astfel încât principiile cesiunii creanțelor bugetare să fie în concordanță cu modul de gestionare a dosarelor de insolvență, precum și cu procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.
ECONOMIE
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna ianuarie 2025, împrumuturi de la băncile comerciale în valoare de 5,2 miliarde de lei, la care se poate adăuga suma de 570 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni, informează Agerpres. Suma totală, de 5,77 miliarde de lei, este cu 170 milioane de lei mai mare față de cea care a fost programată în decembrie 2024, de 5,6 miliarde de lei, și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.
Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, în data de 13 ianuarie va fi organizată licitație pentru o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, în sumă de 600 milioane de lei, cu scadența în 30 iunie 2025, iar în 23 ianuarie pentru o emisiune de 800 milioane lei cu scadența în 26 ianuarie 2026.
De asemenea, pe parcursul lunii ianuarie 2025, vor fi organizate licitații pentru nouă emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3,8 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (570 milioane de lei în total).
Astfel, au fost programate licitații pentru patru emisiuni de obligațiuni de câte 500 milioane lei, în 9 ianuarie (două), 13 ianuarie și 30 ianuarie, pentru trei emisiuni de 400 milioane lei, în 16 ianuarie (două) și 27 ianuarie, și pentru două emisiuni de 300 milioane le, în 20 ianuarie și 30 ianuarie.
ECONOMIE
Amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
În Monitorul Oficial nr. 1325 din 30 decembrie 2024 a fost publicat OPANAF nr. 7032/2024 privind modificarea și completarea OPANAF nr.2012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare. În scopul corelării prevederilor procedurale cu modificările legislative apărute ulterior intrării în vigoare a OPANAF nr. 2012/2016, cu impact și în procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și pentru clarificarea unor aspecte procedurale prin noul act normativ, ANAF a adus o serie de amendamente OPANAF nr.2012/2016, astfel:
- modificarea titulaturii conducătorilor organelor fiscale teritoriale, având în vedere redenumirea serviciului fiscal municipal, a serviciului fiscal orășenesc și a biroului fiscal comunal, ca unități fiscale, în urma reorganizării agenției;
- stabilirea în sarcina compartimentului de specialitate a obligației ca, după anularea înregistrării în scopuri de TVA a persoanei impozabile membră a unui grup fiscal de TVA, să procedeze la aplicarea prevederilor OPANAF nr.3006/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare și de administrare a grupului fiscal unic, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare, în scopul scoaterii din grupul fiscal unic de TVA a persoanelor impozabile cărora li se anulează înregistrarea în scopuri de TVA;
- reglementarea situației înregistrării în scopuri de TVA la solicitarea organelor cu atribuții de control fiscal în sensul că decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA să fie emisă doar pe baza actelor administrativ-fiscale emise de organul fiscal de control rămase definitive prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situația în care acestea au fost atacate în justiție. „În acest sens, vor putea fi evitate situațiile în care unii contribuabili sunt înregistrați în scopuri de TVA, din oficiu, dar actele de control pe baza cărora au fost înregistrate în scopuri de TVA sunt anulate/ desființate de organele de soluționare a contestațiilor sau de către instanța judecătorească”, precizează ANAF în Referatul de aprobare a actului normativ;
- stabilirea, în cadrul procedurii, a fluxului aplicabil în vederea asigurării exercitării dreptului de a fi ascultat, prevăzut de art.9 din Codul de procedură fiscală, înainte de luarea deciziei privind înregistrarea în scopuri de TVA, cu excepția situației în care situația a fost identificată de organele de control fiscal;
- modificarea formularului de „Notificare privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, potrivit prevederilor art.316 alin.(10)/art.317 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare”, în scopul eliminării obligației persoanei notificate de a se prezenta la sediul organului fiscal pentru a depune declarația de mențiuni, în vederea solicitării înregistrării în scopuri de TVA;
- aprobarea unei „Invitații privind exercitarea dreptului de a fi ascultat”, care va fi comunicată în cazul neprezentării contribuabilului la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii. În acest caz, potrivit art.9 din Codul de procedură fiscală, se acordă un nou termen pentru exercitarea dreptului de a fi ascultat, pentru persoanele impozabile care, deși au fost notificate în vederea înregistrării în scopuri de TVA, nu au depus declarația de mențiuni în vederea înregistrării în scopuri de TVA, nu s-au prezentat la sediul unității fiscale, în vederea audierii și nu au refuzat explicit să se prezinte la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii;
- aprobarea unei „Înștiințări privind sistarea procedurii de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA”, care va fi comunicată în situațiile în care, fie contribuabilul solicită înregistrarea în scopuri de TVA, prin depunerea declarației de mențiuni, ulterior începerii procedurii de înregistrare în scopuri de TVA, fie acesta prezintă, în cadrul procedurii de audiere, documente din care rezultă că nu avea obligația să solicite înregistrarea în scopuri de TVA. „Pentru astfel de situații este necesară și completarea corespunzătoare a modelului de referat care se întocmește de organul fiscal”, precizează ANAF, în Referatul de aprobare;
- completarea prevederilor procedurale, în sensul că se anulează înregistrarea în scopuri de TVA, pentru persoanele impozabile care se încadrează în prevederile art.316 alin.(11) lit.d) din Codul fiscal, chiar dacă pentru perioada respectivă există o decizie de impunere emisă de organul de inspecție fiscală sau o decizie de impunere, din oficiu, emisă de organul fiscal competent, rămasă definitivă conform art.107 alin.(5) din Codul de procedură fiscală.
-
ECONOMIEacum 10 ore
ANAF propune modificări la reglementările privind depunerea declarației D-406 – SAF-T
-
ECONOMIEacum 9 ore
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
-
ECONOMIEacum 9 ore
Amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
-
ECONOMIEacum 9 ore
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței