Rețele sociale

ECONOMIE

ANAF propune modificări la formularele 015 și 700

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, completarea OPANAF nr.3775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, precum și privind modificarea și completarea OPANAF nr.1699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, potrivit art.35 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în cazul contribuabilului nerezident care nu are pe teritoriul României un sediu permanent, competența revine organului fiscal central stabilit prin ordin al președintelui ANAF. În acest temei, a fost elaborat OPANAF nr.3775/2015 pentru aprobarea unor competențe speciale ale organului fiscal central, cu modificările și completările ulterioare.

♦ În Referatul de aprobare se menționează că, prin art.I din OG nr.3/31.01.2025 pentru modificarea și completarea art.46^2 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, art.46^2 alin.(1) din Codul fiscal a fost completat cu alin.(1^1) care prevede că, persoanele juridice străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri, prestează servicii pe teritoriul României sau livrează bunuri de pe teritoriul României, desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, care nu au înregistrat un sediu permanent în România datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri. Persoanele juridice străine prevăzute la art.46^2 alin.(1^1) din Codul fiscal, stabilite în Uniunea Europeană, își pot îndeplini direct obligațiile fiscale privind impozitul specific pe cifra de afaceri sau pot desemna un reprezentant pentru calcularea, declararea și plata acestui impozit, conform prevederilor art.46^2 alin.(13) din Codul fiscal.

În vederea administrării fiscale a persoanelor juridice străine stabilite în Uniunea Europeană, care nu au înregistrat un sediu permanent în România și care își îndeplinesc direct obligațiile fiscale privind impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale este necesară completarea art.2 din OPANAF nr.3775/2015, în vederea acordării competenței de administrare a acestor contribuabili nerezidenți, Administrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București.

Totodată, pentru a deține o evidență a contribuabililor persoane juridice străine care datorează impozitul suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale este necesară completarea formularelor „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015) și „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” (700), aprobate prin OPANAF nr.1699/2021 pentru aprobarea formularelor de înregistrare fiscală a contribuabililor și a tipurilor de obligații fiscale care formează vectorul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, după cum urmează:

 în formularul 015, Capitolul VI „Alte date despre contribuabil” se completează cu un rând nou, rândul „Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”;

▪ în formularul 700, Capitolul IV „Alte date privind contribuabilul” se completează  cu un rând nou, rândul „Impozit suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”.

♦ Potrivit art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.246/2010, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificat prin OUG nr.82/2023, statul poate acorda societăților înmatriculate în România sau persoanelor juridice constituite legal într-un stat membru al UE sau în state semnatare ale Acordului privind Spațiul Economic European sau din Confederația Elvețiană, care au înregistrat un sediu permanent în România în conformitate cu dispozițiile art.8 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal și la nivelul cărora sunt recunoscute în totalitate veniturile din organizarea și exploatarea activității de jocuri de noroc, dreptul de organizare și exploatare a activității de jocuri de noroc în condițiile ordonanței de urgență, pe bază de licență de organizare a jocurilor de noroc pe fiecare tip de activitate, astfel cum acestea sunt clasificate prin ordonanța de urgență, și de autorizație de exploatare a jocurilor de noroc.

Conform precizărilor Direcției Domenii Reglementare Specifică din cadrul Ministerului Finanțelor, în calitate de inițiator al reglementărilor din domeniul jocurilor de noroc, operatorii economici care obțin licență clasa a II-a nu dețin și autorizație de exploatare a jocurilor de noroc, drept pentru care nu se încadrează în prevederile art.1 alin.(2) din OUG nr.77/2009.

Prin urmare, în vederea administrării fiscale a persoanelor juridice străine care nu au obligația înregistrării unui sediu permanent pe teritoriul României și care datorează taxe potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc este necesară completarea art.2 din OPANAF nr.3775/2015 cu prevederi privind  competența de administrare a acestor contribuabili nerezidenți.

În același timp – se afirmă în Referatul de aprobare – este necesară completarea Secțiunii E „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite și taxe datorate”, din formularul „Declarație de înregistrare fiscală/declarație de mențiuni/declarație de radiere pentru contribuabilii nerezidenți care nu au sediu permanent în România” (015), cu un nou rând, rândul „Taxe datorate potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc”, în vederea acordării posibilității de declarare a taxelor datorate potrivit legislației din domeniul jocurilor de noroc, pentru persoanele juridice străine care datorează aceste taxe și care nu au obligația înregistrării unui sediu permanent pe teritoriul României.

♦ Conform art.4 alin.(2) din OPANAF nr.3775/2015, competența de administrare a persoanei impozabile care are sediul activității economice în afara României și este înregistrată în scopuri de TVA în România prin reprezentant fiscal, potrivit prevederilor titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată” din Codul fiscal, este stabilită la organul fiscal în a cărui evidență fiscală este înregistrat reprezentantul fiscal. În situația în care reprezentanții fiscali ai persoanelor impozabile care au sediul activității economice în afara României sunt încadrați în categoria contribuabililor mari sau mijlocii, competența de administrare pentru reprezentanții fiscali este stabilită conform prevederilor art.30 alin.(3) și (3^1) din Codul de procedură fiscală, prin ordin al președintelui ANAF, la Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili, respectiv la organul fiscal de la nivel județean sau al municipiului București, în cazul contribuabililor mijlocii.

Potrivit inițiatorilor proiectului supus consultării publice, în practică au existat situații în care persoanele fizice care au sediul activității economice în afara României au solicitat înregistrarea în scopuri de TVA în România printr-un reprezentant fiscal contribuabil mare sau mijlociu.

Conform competențelor de administrare a contribuabililor mari sau mijlocii, Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili și respectiv administrațiile județene ale finanțelor publice și Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii București nu administrează persoane fizice, ca urmare nu au acces la aplicațiile informatice utilizate pentru înregistrarea fiscală/înregistrarea în scopuri de TVA, precum și pentru mențiunile ulterioare înregistrării fiscale/ înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor fizice.

Prin urmare – precizează ANAF în Referatul de aprobare – este necesară completarea art.4 din OPANAF nr.3775/2015, în scopul stabilirii competenței pentru înregistrarea fiscală/înregistrarea în scopuri de TVA, precum și pentru mențiunile ulterioare înregistrării fiscale/ înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor fizice impozabile care au sediul activității economice în afara României și care solicită înregistrarea în scopuri de TVA în România printr-un reprezentant fiscal contribuabil mare sau mijlociu, în sarcina organului fiscal în a cărui rază teritorială se află sediul reprezentantului fiscal.

♦ Potrivit prevederilor art.2 din OMF nr.577/2021 pentru reglementarea unor aspecte privind rezidența în România a persoanelor juridice străine, „Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice străine cu locul conducerii efective în România” se depune de către solicitant la registratura organului fiscal central definit potrivit Legii nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală sau se transmite prin poștă, cu confirmare de primire, ori prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii.

La data depunerii chestionarului, persoanele juridice străine care doresc să își stabilească locul conducerii efective în România nu sunt prezente în România. Organul fiscal trebuie să stabilească dacă acestea îndeplinesc condițiile privind rezidența fiscală potrivit locului conducerii efective în România, conform Codului fiscal, iar potrivit prevederilor în vigoare nu este reglementat organul fiscal central competent pentru primirea și analiza chestionarului menționat mai sus.

Ca urmare – subliniază inițiatorii proiectului – este necesară completarea OPANAF nr.3775/2015, cu modificările și completările ulterioare, cu dispoziții privind organul fiscal central competent pentru primirea și analiza chestionarului.

Prin acest proiect de ordin se propune ca organul fiscal competent pentru primirea și analiza „Chestionarului pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei juridice străine cu locul conducerii efective în România” să fie organul fiscal central în a cărui rază teritorială contribuabilul nerezident urmează să exercite gestiunea administrativă și conducerea efectivă a afacerilor.

ECONOMIE

Sprijin financiar de urgență pentru crescătorii de ovine și caprine afectați de secetă

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat astăzi, prin HG, acordarea unui sprijin financiar de urgență în agricultură pentru sectorul de creștere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), actul normativ vizează acordarea unui sprijin financiar de urgență pe baza unei scheme de susținere care urmărește compensarea sub formă de grant a producătorilor agricoli din sectorul creșterii ovinelor/caprinelor pentru daunele economice cauzate de seceta pedologică din agricultură manifestată în perioada septembrie 2023 – august 2024.

„Prin acest sprijin financiar de urgență venim în ajutorul crescătorilor de ovine și caprine care au fost grav afectați de seceta pedologică din ultimul an. Lipsa resurselor furajere și dificultățile economice au pus o presiune uriașă asupra fermierilor, iar fără o intervenție rapidă, riscam să asistăm la o reducere drastică a efectivelor și la dezechilibre majore în piața agricolă. Prin această măsură, ne asigurăm că fermierii își pot menține activitatea, pot achiziționa furajele necesare și își pot onora obligațiile financiare, evitând supraîndatorarea și pierderea afacerilor. Ministerul Agriculturii rămâne alături de producătorii agricoli și va continua să implementeze soluții eficiente, asigurând astfel stabilitatea sectorului zootehnic”, a declarat ministrul Agriculturii, Florin-Ionuț Barbu, citat în comunicat.

Cuantumul prevăzut pentru sprijinul financiar de urgență este de 248 lei/cap tineret femel ovin/caprin și se acordă pentru un efectiv de tineret femel ovin/caprin cuprins între 50 capete – 300 capete/beneficiar, deținut la data de 31 august 2024, în exploatații cu cod ANSVSA cu minimum 50 capete tineret femel ovin/caprin.

Solicitanții cu un efectiv mai mare de 300 de capete tineret femel ovin/caprin beneficiază de sprijin financiar de urgență calculat la nivelul a maximum 300 de capete tineret femel ovin/caprin per beneficiar, cu condiția să dețină minimum 50 capete/exploatație cu cod ANSVSA.

Resursele financiare necesare implementării schemei au o valoare de 238.795.200 lei și reprezintă echivalentul sumei de 48 milioane euro, stabilit la cursul de schimb 4,9749 lei pentru 1 euro, care se asigură astfel:

  1. a) 457.840 lei, echivalentul sumei de 21.600.000 euro, finanțare externă nerambursabilă prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA);
  2. b) 337.360 lei, echivalentul sumei de 26.400.000 euro, care se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul MADR pe anul 2025.

Cererile de solicitare a sprijinului financiar de urgență și documentele justificative se depun în termen de maximum 20 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Plățile sumelor reprezentând grantul se efectuează până la data de 30 aprilie 2025.

Beneficiari ai sprijinului pot fi: crescătorii de ovine/caprine cu cerere de plată pentru anul 2024 eligibilă pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității, intervenția PD-01 din PS 2023-2027, respectiv: a) PF, PFA, II și IF; b) societăți agricole (constituite potrivit Legii nr.36/1991, cu modificările și completările ulterioare); c) persoane juridice.

Condițiile de eligibilitate sunt următoarele: a) deținerea unui efectiv de tineret femel ovin/caprin de minimum 50 de capete/fiecare exploatație, cu cod ANSVSA, cu vârsta de 1-12 luni,  înscris în Baza Națională de Date (BND) la data de 31 august 2024; b) deținerea în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii a unui efectiv de femele adulte ovine/caprine, înscris în BND, cu vârsta minimă de 12 luni în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii, cel puțin egal cu efectivul de tineret femel pentru care se solicită sprijin financiar.

Continuare

ECONOMIE

Subvenționarea accizei la motorina utilizată în agricultură continuă și în 2025

Radio CECCAR FM

Executivul a aprobat astăzi o Hotărâre ce modifică și completează HG nr.1174/2014, în sensul stabilirii atât a nivelului subvenției la motorină care se plătește aferent anului 2025 și a sumei alocate pentru plata în anul 2025 a ajutorului de stat, prin bugetul MADR, cât și a revizuirii unor prevederi în acord cu legislația fiscală și cu evoluțiile consumului de motorină în cele trei sectoare agricole vizate, respectiv sectoarele vegetal, zootehnie și îmbunătățiri funciare.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), actul normativ prevede următoarele:

 pentru anul 2025, rata accizei reduse pentru motorina utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură în sectoarele vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare este de 104,49 lei/1.000 litri și reprezintă conversia din euro în lei a ratei minime de impozitare de 21 euro/1.000 litri calculată la rata de schimb a monedei euro comunicată de Banca Centrală Europeană din data de 1 octombrie 2024, de 4,9759 lei pentru 1 euro;

▪ pentru același an, diferența dintre nivelul accizelor la motorină de 2.317,59 lei/1.000 litri și rata accizei reduse de 104,49 lei/1000 litri, este în cuantum unitar de 2,213 lei/litru și se acordă ca ajutor de stat sub formă de rambursare;

▪ pentru anul 2025, valoarea totală a schemei de ajutor de stat este de 500.000.000 lei, care se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul MADR.

Totodată, hotărârea instituie măsuri care vizează:

▪ dispoziții aplicabile armonizării cu prevederile legislației fiscale în vigoare, respectiv OUG nr.120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România;

▪ dispoziții aplicabile operaționalizării schemei de ajutor de stat, inclusiv prin completarea listei culturilor pentru care se susține acciza, precum și eliminarea repartizării pe sectoare a cantităților de motorină aferente pentru care se susține acciza, cu încadrarea în cuantumul total aferent unui an.

MADR reamintește că, începând cu anul 2015, prin HG nr.1174/2014, s-a instituit schema de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură prin aplicarea unei rate reduse de impozitare a motorinei, utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură, în sectoarele vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare, care se acordă sub formă de rambursare. Schema de ajutor de stat este gestionată de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.

Continuare

ECONOMIE

APIA dă startul Campaniei de informare pentru primirea Cererilor de Plată în anul 2025

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) demarează astăzi, 21 februarie, Campania de informare a fermierilor cu privire la primirea Cererilor de Plată în anul 2025, sub sloganul: „Depune la APIA Cererea de Plată în perioada 3 martie – 30 mai 2025! APIA, mereu alături de fermieri!”. Potrivit unui comunicat al instituției, zilnic, în perioada 21 februarie – 16 martie 2025, Centrele județene și locale APIA vor organiza sesiuni de informare invitând fermierii să participe în număr cât mai mare pentru a le oferi informații cu privire la:  condițiile de acordare a intervențiilor/măsurilor/schemelor de sprijin în sectorul vegetal, zootehnic și a schemelor de sprijin compensatoriu de mediu și climă; ▪ noutățile legislative apărute în această Campanie; ▪ modul de completare corectă a Cererii de Plată în anul 2025 și identificarea corectă a terenului agricol în aplicația geospațială AGI Online; ▪ documentele necesare la depunerea Cererii de plată în funcție de intervențiile/măsurile/schemele de sprijin solicitate; ▪ normele privind condiționalitatea și informații referitoare la condiționalitatea socială; ▪ orice alte informații care privesc intervențiile/măsurile/schemele de sprijin acordate de instituția noastră din fondurile europene și de la bugetul de stat.

Conform APIA, fermierii vor putea depune Cererea de Plată în perioada 3 martie – 30 mai și fără obligația de a se prezenta la Centrele APIA, doar prin accesarea aplicației geospațiale AGI Online, conform Instrucțiunilor de utilizare disponibile în interfața aplicației, pe site-ul APIA www.apia.org.ro.

În situația în care se accesează și scheme din sectorul zootehnic, fermierii se vor prezenta la Centrele APIA conform programării pe care au stabilit-o în prealabil cu funcționarii Agenției, în vederea completării declarației în aplicația dedicată sectorului zootehnic, înainte de accesarea AGI Online. Astfel, funcționarii APIA vor contacta fermierii în vederea programării pentru depunerea Cererilor de plată.

La completarea Cererii, fermierii care sunt beneficiari APIA își vor actualiza informațiile din Cererea de plată pentru Campania 2025.

Se va completa o singură Cerere de Plată, chiar dacă solicitantul utilizează suprafețe de teren și/sau deține explotații cu cod ANSVSA în diferite localități/județe.

Fermierii trebuie să verifice împreună cu primăria pe raza căreia utilizează terenul, situația înscrierii în Registrul agricol a datelor despre terenul agricol și să permită acesteia să transmită la APIA adeverințele privind utilizarea terenului conform înscrierii în Registrul Agricol. Documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziția fermierului trebuie să fie încheiate înaintea depunerii Cererii de plată și să fie valabile la data depunerii acesteia.

Adeverințele emise pentru schemele de sprijin cuplat din sectorul zootehnic de către asociația/agenția acreditată pentru înființarea și menținerea registrului genealogic al rasei/oficiul pentru zootehnie județean, pot fi transmise electronic prin platforma pusă la dispoziție de către APIA, cu informarea fermierului conform procedurii deja utilizate și în anii anteriori de campanie.

De asemenea, fermierii care dețin animale în exploatație au obligația să se asigure că datele acestora sunt actualizate/corectate în Baza Națională de Date (BND) (la medicul veterinar concesionar/asociație/propriile evidențe, dacă este utilizator SNIIA).

Responsabilitatea privind legalitatea și valabilitatea documentelor aparține fermierului și/sau autorității care a emis/atestat aceste documente, după caz.

Fermierii pot semna Cererile folosind și semnătura electronică. În această situație este necesar să anunțe (prin mesaj, telefonic sau prin e-mail) funcționarul desemnat să gestioneze cererea despre faptul că dorește să se semneze electronic Cererea de plată. Semnătura electronică aplicată pe cererea de plată trebuie descărcată din aplicația AGI Online la data depunerii Cererii. Angajamentele și declarațiile, părți ale cererii de plată, se vor semna, de asemenea, electronic la aceeași dată.

Materialele de informare (afiș, pliante, broșură) aferente Campaniei 2025, legislația aferentă, informațiile detaliate pentru accesarea fiecărei măsuri de sprijin/intervenții și listele cu UAT-uri eligibile pentru Măsura 10, DR-01, DR-02, DR-03, DR-09, DR-10, DR-11, pot fi consultate la Centrele APIA și pe site-urile www.apia.org.rowww.madr.ro și www.pndr.ro.

„Asigurăm fermierii de tot sprijinul specialiștilor APIA în informarea cât mai eficientă cu privire la depunerea Cererilor de plată în anul 2025 și furnizarea informațiilor necesare pentru accesarea intervențiilor/măsurilor/schemelor prevăzute în Planul Strategic 2023-2027 și măsurilor de mediu și climă din PNDR 2014 – 2020”, menționează reprezentanții APIA, în comunicat.

Continuare

Trending