ECONOMIE
Modificări la Nomenclatorul obligațiilor de plată la bugetul de stat

Prin OPANAF nr. 193/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 114 din 7 februarie 2025, au fost aduse amendamente la OPANAF nr. 587/2016 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor utilizate pentru declararea impozitelor și taxelor cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reținere la sursă. În Referatul de aprobare a actului normativ se menționează că, prin OUG nr.138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri, a fost modificată și completată Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, la art.VI pct.9 din ordonanță, care completează art.111 din Codul fiscal cu alin.(64) și alin.(66), a fost prevăzută obligația de a calcula, reține, declara și plăti impozitul pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă de către contribuabilii persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă. Impozitul se declară până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reținut iar prevederile ordonanței se aplică veniturilor plătite începând cu data de 1 ianuarie 2025.
De asemenea, prin Legea nr.290/2024, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2025, a fost modificată și completată Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, prin introducerea unui nou titlu -Titlul II1 „Impozit suplimentar”. Acest titlu reglementează impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de instituțiile de credit – persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit – persoane juridice străine, precum și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat de către persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale. Potrivit art.461 și art.462, introduse la titlul menționat, obligațiile menționate se declară trimestrial la organul fiscal competent din subordinea ANAF.
Totodată, prin OUG nr.156/31.12.2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, a fost modificată și completată Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Astfel, la art.LXIV pct.16 – 19, care modifică și completează art.498, art.499 și art.500 din Codul fiscal, a fost reglementată obligația de a calcula, declara și plăti impozitul pe construcții de către contribuabilii persoanele juridice române, cu excepția instituțiilor publice, institutelor naționale de cercetare-dezvoltare, asociațiilor, fundațiilor și a celorlalte persoane juridice fără scop patrimonial, potrivit legilor de organizare și funcționare, a contribuabililor persoane juridice străine care desfășoară activitate prin intermediul unui sediu permanent în România și de către contribuabilii persoanele juridice cu sediul social în România înființate potrivit legislației europene. Impozitul se declară până la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datorează, iar prevederile ordonanței se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2025.
Prin Legea nr.431/2023 privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni, a fost reglementat impozitul suplimentar datorat de către societatea-mamă finală sau alte entități obligate potrivit legii care au sediul în România, precum și impozitul suplimentar național datorat de entitățile constitutive sau entitățile constitutive desemnate care au sediul în România.
Potrivit art.48 alin.(8) și alin.(9) din Legea nr.431/2023, impozitul suplimentar și impozitul suplimentar național se declară la organul fiscal competent din subordinea ANAF, astfel: ▪ în termen de cel mult 15 luni de la ultima zi de închidere a exercițiului financiar, pentru impozitul suplimentar; ▪ în termen de cel mult 15 luni de la ultima zi de închidere a exercițiului financiar pentru impozitul suplimentar național. Pentru primul an de aplicare, acest impozit se declară în termen de cel mult 18 luni de la ultima zi a exercițiului financiar de raportare.
Prevederile Legii nr.431/2023 se aplică în ceea ce privește exercițiile financiare care încep de la 31 decembrie 2023, primul termen de declarare de 15 luni, respectiv 18 luni împlinindu-se în anul 2026.
În acest context, prin OPANAF nr. 193/2025 se aduc modificări la OPANAF nr.587/2016, după cum urmează:
a) modificarea și completarea Nomenclatorului obligațiilor de plată la bugetul de stat, prevăzut în anexa nr.3 la Ordin, în vederea declarării obligațiilor fiscale menționate, prin:
▪ modificarea a două poziții, poziția 94 „Impozit specific pe cifra de afaceri datorat de instituțiile de credit – persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit – persoane juridice străine” și poziția 95 „Impozit specific pe cifra de afaceri datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale”. Modificările vizează, în principal, actualizarea temeiului legal pentru cele două obligații;
▪ introducerea a patru noi poziții, poziția 109 „Impozit suplimentar”, poziția 110 „Impozit suplimentar național”, poziția 111 „Impozit pe veniturile din transferul dezmembrămintelor dreptului de proprietate sub condiție suspensivă reținut la sursă de către persoanele juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă” și poziția 112 „Impozit pe construcții”;
b) modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 100.
ECONOMIE
Declarația informativă D406 SAF-T aferentă lunii ianuarie se depune până la 28 februarie

♦ Este primul termen care are în vedere și contribuabilii mici, nu doar contribuabilii mari și mijlocii
Declarația informativă D406 SAF-T trebuie transmisă la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) până vineri, 28 februarie, potrivit OPANAF nr. 1783/2021 cu modificările și completările ulterioare. Anul trecut, declarația a fost depusă, potrivit reglementărilor în vigoare, de contribuabilii mijlocii și mari; din acest an, ea se depune și de firmele mici.
Potrivit ANAF, categoriile de contribuabili care trebuie să depună D406 sunt următoarele:
- Contribuabilii încadrați în categoria marilor contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care au făcut parte din această categorie și în anul 2021, pentru alte informații decât cele privind secțiunile „Stocuri” și „Active”;
- Contribuabilii încadrați în categoria mari contribuabili la data de 1 ianuarie 2022, care nu au făcut parte din această categorie în anul 2021 pentru alte informații decât cele privind secțiunile „Stocuri” și „Active”;
- Contribuabilii încadrați în categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021. Obligația de depunere a Declarației informative D406 începe de la data de 1 ianuarie 2023, care reprezintă data de referință pentru contribuabilii mijlocii;
- Contribuabilii încadrați în categoria contribuabili mijlocii la data de 31 decembrie 2021, pentru alte informații decât cele privind secțiunile „Stocuri” și „Active”;
- Contribuabilii care nu sunt încadrați la data de 31 decembrie 2021 în categoria marilor contribuabili sau a contribuabililor mijlocii, denumiți generic contribuabili mici, pentru alte informații decât cele privind secțiunile „Stocuri” și „Active”;
- Contribuabilii nerezidenți înregistrați doar în scop de TVA în România pentru alte informații decât cele privind secțiunile „Stocuri” și „Active”;
- Contribuabilii care la data de 31 decembrie 2021 erau încadrați în categoria marilor contribuabili, iar începând cu data de 1 ianuarie 2022 sunt încadrați în categoria contribuabililor mijlocii sau mici pentru alte informații decât cele privind secțiunile „Stocuri” și „Active”.
Calendarul fiscal poate fi accesat AICI.
ECONOMIE
Comisia Europeană și-a prezentat foaia de parcurs pentru un sector agricol și agroalimentar prosper în UE

Comisia Europeană și-a prezentat miercuri „Viziunea pentru agricultură și alimentație”, o foaie de parcurs ambițioasă privind viitorul agriculturii și al alimentației în Europa, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres. Această foaie de parcurs pregătește terenul pentru un sistem agroalimentar atractiv, competitiv, rezilient, orientat spre viitor și echitabil pentru generațiile actuale și viitoare de fermieri și operatori agroalimentari. Simplificarea în continuare a politicilor noastre și creșterea gradului de adoptare a inovării și a digitalizării sunt condiții prealabile pentru toate acțiunile prezentate în viziune. Ulterior, în 2025, Comisia va propune un pachet cuprinzător de simplificare a actualului cadru legislativ agricol, împreună cu o strategie digitală a UE pentru agricultură, pentru a sprijini tranziția către o agricultură pregătită pentru digitalizare.
„Avem nevoie ca sectorul agroalimentar să prospere și să concureze pe o piață globală echitabilă, cu suficientă reziliență pentru a face față crizelor și șocurilor. De asemenea, trebuie să ne asigurăm propria suveranitate alimentară, având în vedere riscurile și vulnerabilitățile actualei lumi aflate în schimbare rapidă. Foaia de parcurs pe care o prezentăm astăzi stabilește calea de abordare a numeroaselor presiuni cu care se confruntă fermierii din UE. Aceasta va face sectorul mai durabil și va ajuta agricultura să rămână un sector atractiv și profitabil, astfel încât un număr suficient de tineri să se alăture profesiei”, a declarat comisarul pentru agricultură, Christophe Hansen.
„Viziunea pentru agricultură și alimentație” are patru domenii prioritare: atractivitate, competitivitate și reziliență, adaptarea la exigențele viitorului precum și condiții de viață și muncă echitabile în zonele rurale.
Potrivit Executivului comunitar, agricultura trebuie să aibă stabilitatea necesară pentru a încuraja tinerii să intre în profesie, inclusiv prin venituri echitabile și printr-un sprijin public mai bine direcționat. De asemenea, acestea trebuie să fie sprijinite în mod activ pentru a profita de beneficiile inovării și ale noilor modele de afaceri, inclusiv de creditele pentru carbon și natură, ca surse complementare de venit. Comisia se angajează să se asigure că fermierii nu sunt obligați să își vândă în mod sistematic produsele sub costurile de producție și va lua măsuri concrete în acest scop, inclusiv prin revizuirea Directivei privind practicile comerciale neloiale. Comisia va prezenta, de asemenea, o strategie de reînnoire a generațiilor în 2025, cu recomandări privind măsurile necesare atât la nivelul UE, cât și la nivel național/regional pentru a aborda barierele din calea accesului tinerilor și al persoanelor noi la profesie.
În paralel, UE va continua să acorde prioritate securității și suveranității alimentare în diferite moduri. Negocierile și acordurile comerciale vor fi utilizate pe deplin, protejând în același timp interesele fermierilor europeni.
Viziunea răspunde, de asemenea, solicitărilor fermierilor, cetățenilor și societății în general privind o mai bună aliniere a standardelor de producție pentru produsele importate, pentru a garanta că standardele ambițioase ale UE nu conduc la dezavantaje concurențiale.
Din acest motiv, Comisia va începe să ia măsuri în 2025 pentru a asigura o mai mare coerență a standardelor în ceea ce privește pesticidele periculoase interzise în UE și bunăstarea animalelor. În plus, aplicarea riguroasă și controalele riguroase ale standardelor de siguranță alimentară rămân o prioritate nenegociabilă. Comisia își va consolida accentul pus pe creșterea animalelor pentru a promova viitorul pe termen lung al sectorului.
De asemenea, viziunea recunoaște necesitatea de a reconcilia acțiunile climatice cu securitatea alimentară și cu provocările specifice cu care se confruntă sectorul. Fermierii ar trebui recompensați pentru adoptarea unor practici ecologice. În acest context, Comisia va analiza cu atenție orice nouă interdicție privind utilizarea pesticidelor în cazul în care nu sunt disponibile alternative într-un termen rezonabil și va simplifica accesul la biopesticide pe piața UE.
Comisia va elabora, de asemenea, un sistem voluntar de evaluare comparativă, „busola sustenabilității în cadrul fermei”, pentru a-i ajuta pe fermieri să își măsoare și să își îmbunătățească performanța la nivel de fermă. Totodată, va fi pregătită o strategie privind reziliența în domeniul apei pentru a răspunde nevoii urgente de utilizare mai eficientă a apei.
Comisia va prezenta un plan de acțiune rurală actualizat pentru a se asigura că zonele rurale rămân dinamice, funcționale și profund legate de patrimoniul cultural și natural al UE. De asemenea, va fi lansat un dialog anual privind alimentele cu o gamă largă de actori, inclusiv consumatori, fermieri, industrie și autorități publice, pentru a găsi soluții la probleme precum accesibilitatea alimentelor și inovarea. Reducerea risipei de alimente și abordarea preocupărilor societale legate de bunăstarea animalelor vor fi, de asemenea, analizate îndeaproape de către Comisie în viitor.
Privind în perspectivă, viitoarea Politică Agricolă Comună (PAC) va fi mai simplă și mai bine direcționată, sprijinul fiind direcționat mai mult către fermierii care se implică activ în producția de alimente, cu un accent deosebit pe tinerii fermieri și pe cei care practică agricultura în zone care se confruntă cu constrângeri naturale. Vor fi favorizate stimulentele, mai degrabă decât condițiile.
ECONOMIE
Cooperare româno-britanică pentru protejarea drepturilor românilor din Marea Britanie

Două acorduri de colaborare între România și Marea Britanie vor fi semnate în perioada următoare, în vederea protejării drepturilor celor peste 1,2 milioane de români din Regatul Unit, a anunțat Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, într-o postare pe Facebook, relatează Agerpres. Acest lucru a fost stabilit de ministrul Muncii, Simona Bucura-Oprescu, și noul Ambasador al Marii Britanii la București, E.S. Giles Portman, în cadrul unei prime întrevederi.
„Un liant și promotor al relației bilaterale româno-britanice îl reprezintă comunitatea numeroasă de români din UK, estimată la peste 1,2 milioane de persoane”, se arată în postarea ministerului.
În acest context, cooperarea dintre Ministerul Muncii cu ministerele și instituțiile omoloage din Regatul Unit este una extrem de importantă.
„Principala mea preocupare vizează întărirea pieței muncii din România, dar în egală măsură trebuie să avem grijă de românii care trăiesc și muncesc peste hotare. Împreună cu partenerii noștri britanici putem derula campanii și acțiuni comune astfel încât cetățenii noștri să își cunoască drepturile și să evite să devină victime ale exploatării de orice fel”, a declarat Simona Bucura-Oprescu.
De asemenea, vor avea loc schimburi de bune practici în domeniul creșterii competențelor angajaților, dar și în domeniul asistenței sociale pentru îmbunătățirea calității vieții beneficiarilor.
La 20 februarie 2025, România marchează 145 de ani de relații diplomatice cu Marea Britanie. În primele 10 luni ale anului 2024, datele indică o valoare a schimburilor comerciale între cele două țări de 3,43 miliarde euro, ceea ce rep
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 17 februarie 2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 13.02.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 18.02.2025
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat formularele 101 și 101 Grup fiscal
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor – ce trebuie să știe profesia contabilă
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 11.02.2025
-
ECONOMIEacum 3 zile
Consiliul Concurenței face recomandări pentru eficientizarea programului Start-up Nation
-
ECONOMIEacum 4 zile
MF a reglementat o serie de aspecte de raportare contabilă