ECONOMIE
MF a reglementat o serie de aspecte de raportare contabilă

♦ Au fost avute în vedere întocmirea Declarației privind situația de trezorerie și contabilizarea impozitului minim pe cifra de afaceri în cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit
Prin OMF nr. 255/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 135 din 14 februarie 2025, Ministerul Finanțelor (MF) a reglementat o serie de aspecte de raportare contabilă.
Printre altele, documentul a reglementat aspecte care vizează formatul Declarației privind situația de trezorerie, precum și condițiile de întocmire și depunere a acesteia. În Referatul de aprobare a actului normativ se menționează că, potrivit art. 34 alin. (31 ) din Legea contabilității nr. 82/1991, persoanele juridice fără scop patrimonial care, în exercițiul financiar de raportare, au primit sume de natura celor prevăzute de lege, indiferent de valoarea cumulată a acestora, întocmesc o declarație care însoțește situațiile financiare anuale și evidențiază sumele astfel primite, respectiv utilizate. Pentru exercițiul financiar al anului 2023, formatul acestei declarații a fost stabilit prin OMF nr. 470/2024 cu privire la raportarea informațiilor referitoare la finanțările primite de persoanele juridice fără scop patrimonial. Prin același Ordin s-a prevăzut posibilitatea depunerii unei Declarații simplificate privind situația de trezorerie, dacă sumele prevăzute de legea contabilității nu au depășit suma de 100.000 lei.
Prin OMF nr. 255/2025 s-a stabilit, în ceea ce privește formatul declarației, un format similar celui aplicabil pentru exercițiul financiar al anului 2023. De asemenea, ca și în cazul exercițiului financiar al anului 2023, persoanele juridice fără scop patrimonial care, în cursul exercițiului financiar de raportare, au primit sume de natura celor prevăzute la art. 34 alin. (31 ) din Legea contabilității în valoare cumulată de maximum 100.000 lei, pot întocmi o Declarație simplificată privind situația de trezorerie. Formatele stabilite prin noul act normativ urmează a se folosi începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024.
De asemenea, noul Ordin are în vedere aspecte referitoare la contabilizarea impozitului minim pe cifra de afaceri în cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit. Până la promovarea OMF nr. 255/2025, reglementările contabile aplicabile operatorilor economici cuprind prevederi distincte cu privire la contabilizarea de către membrii unui grup fiscal, a impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri. „Nu sunt cuprinse, însă, prevederi exprese referitoare la contabilizarea cheltuielii totale cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat de grupul fiscal, așa cum este cazul contabilizării cheltuielii totale cu impozitul pe profit datorat de grupul fiscal”, menționează reprezentanții MF în Referatul de aprobare.
În acest context, prin noul Ordin se stabilește că, în cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, definit potrivit Codului fiscal, cheltuiala totală cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat de grupul fiscal se înregistrează de către persoana juridică responsabilă (similar contabilizării cheltuielii totale cu impozitul pe profit datorat de grupul fiscal).
ECONOMIE
Sprijin financiar de urgență pentru crescătorii de ovine și caprine afectați de secetă

Guvernul a aprobat astăzi, prin HG, acordarea unui sprijin financiar de urgență în agricultură pentru sectorul de creștere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), actul normativ vizează acordarea unui sprijin financiar de urgență pe baza unei scheme de susținere care urmărește compensarea sub formă de grant a producătorilor agricoli din sectorul creșterii ovinelor/caprinelor pentru daunele economice cauzate de seceta pedologică din agricultură manifestată în perioada septembrie 2023 – august 2024.
„Prin acest sprijin financiar de urgență venim în ajutorul crescătorilor de ovine și caprine care au fost grav afectați de seceta pedologică din ultimul an. Lipsa resurselor furajere și dificultățile economice au pus o presiune uriașă asupra fermierilor, iar fără o intervenție rapidă, riscam să asistăm la o reducere drastică a efectivelor și la dezechilibre majore în piața agricolă. Prin această măsură, ne asigurăm că fermierii își pot menține activitatea, pot achiziționa furajele necesare și își pot onora obligațiile financiare, evitând supraîndatorarea și pierderea afacerilor. Ministerul Agriculturii rămâne alături de producătorii agricoli și va continua să implementeze soluții eficiente, asigurând astfel stabilitatea sectorului zootehnic”, a declarat ministrul Agriculturii, Florin-Ionuț Barbu, citat în comunicat.
Cuantumul prevăzut pentru sprijinul financiar de urgență este de 248 lei/cap tineret femel ovin/caprin și se acordă pentru un efectiv de tineret femel ovin/caprin cuprins între 50 capete – 300 capete/beneficiar, deținut la data de 31 august 2024, în exploatații cu cod ANSVSA cu minimum 50 capete tineret femel ovin/caprin.
Solicitanții cu un efectiv mai mare de 300 de capete tineret femel ovin/caprin beneficiază de sprijin financiar de urgență calculat la nivelul a maximum 300 de capete tineret femel ovin/caprin per beneficiar, cu condiția să dețină minimum 50 capete/exploatație cu cod ANSVSA.
Resursele financiare necesare implementării schemei au o valoare de 238.795.200 lei și reprezintă echivalentul sumei de 48 milioane euro, stabilit la cursul de schimb 4,9749 lei pentru 1 euro, care se asigură astfel:
- a) 457.840 lei, echivalentul sumei de 21.600.000 euro, finanțare externă nerambursabilă prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA);
- b) 337.360 lei, echivalentul sumei de 26.400.000 euro, care se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul MADR pe anul 2025.
Cererile de solicitare a sprijinului financiar de urgență și documentele justificative se depun în termen de maximum 20 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Plățile sumelor reprezentând grantul se efectuează până la data de 30 aprilie 2025.
Beneficiari ai sprijinului pot fi: crescătorii de ovine/caprine cu cerere de plată pentru anul 2024 eligibilă pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității, intervenția PD-01 din PS 2023-2027, respectiv: a) PF, PFA, II și IF; b) societăți agricole (constituite potrivit Legii nr.36/1991, cu modificările și completările ulterioare); c) persoane juridice.
Condițiile de eligibilitate sunt următoarele: a) deținerea unui efectiv de tineret femel ovin/caprin de minimum 50 de capete/fiecare exploatație, cu cod ANSVSA, cu vârsta de 1-12 luni, înscris în Baza Națională de Date (BND) la data de 31 august 2024; b) deținerea în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii a unui efectiv de femele adulte ovine/caprine, înscris în BND, cu vârsta minimă de 12 luni în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii, cel puțin egal cu efectivul de tineret femel pentru care se solicită sprijin financiar.
ECONOMIE
Subvenționarea accizei la motorina utilizată în agricultură continuă și în 2025

Executivul a aprobat astăzi o Hotărâre ce modifică și completează HG nr.1174/2014, în sensul stabilirii atât a nivelului subvenției la motorină care se plătește aferent anului 2025 și a sumei alocate pentru plata în anul 2025 a ajutorului de stat, prin bugetul MADR, cât și a revizuirii unor prevederi în acord cu legislația fiscală și cu evoluțiile consumului de motorină în cele trei sectoare agricole vizate, respectiv sectoarele vegetal, zootehnie și îmbunătățiri funciare.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), actul normativ prevede următoarele:
▪ pentru anul 2025, rata accizei reduse pentru motorina utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură în sectoarele vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare este de 104,49 lei/1.000 litri și reprezintă conversia din euro în lei a ratei minime de impozitare de 21 euro/1.000 litri calculată la rata de schimb a monedei euro comunicată de Banca Centrală Europeană din data de 1 octombrie 2024, de 4,9759 lei pentru 1 euro;
▪ pentru același an, diferența dintre nivelul accizelor la motorină de 2.317,59 lei/1.000 litri și rata accizei reduse de 104,49 lei/1000 litri, este în cuantum unitar de 2,213 lei/litru și se acordă ca ajutor de stat sub formă de rambursare;
▪ pentru anul 2025, valoarea totală a schemei de ajutor de stat este de 500.000.000 lei, care se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul MADR.
Totodată, hotărârea instituie măsuri care vizează:
▪ dispoziții aplicabile armonizării cu prevederile legislației fiscale în vigoare, respectiv OUG nr.120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România;
▪ dispoziții aplicabile operaționalizării schemei de ajutor de stat, inclusiv prin completarea listei culturilor pentru care se susține acciza, precum și eliminarea repartizării pe sectoare a cantităților de motorină aferente pentru care se susține acciza, cu încadrarea în cuantumul total aferent unui an.
MADR reamintește că, începând cu anul 2015, prin HG nr.1174/2014, s-a instituit schema de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură prin aplicarea unei rate reduse de impozitare a motorinei, utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură, în sectoarele vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare, care se acordă sub formă de rambursare. Schema de ajutor de stat este gestionată de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.
ECONOMIE
APIA dă startul Campaniei de informare pentru primirea Cererilor de Plată în anul 2025

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) demarează astăzi, 21 februarie, Campania de informare a fermierilor cu privire la primirea Cererilor de Plată în anul 2025, sub sloganul: „Depune la APIA Cererea de Plată în perioada 3 martie – 30 mai 2025! APIA, mereu alături de fermieri!”. Potrivit unui comunicat al instituției, zilnic, în perioada 21 februarie – 16 martie 2025, Centrele județene și locale APIA vor organiza sesiuni de informare invitând fermierii să participe în număr cât mai mare pentru a le oferi informații cu privire la: ▪ condițiile de acordare a intervențiilor/măsurilor/schemelor de sprijin în sectorul vegetal, zootehnic și a schemelor de sprijin compensatoriu de mediu și climă; ▪ noutățile legislative apărute în această Campanie; ▪ modul de completare corectă a Cererii de Plată în anul 2025 și identificarea corectă a terenului agricol în aplicația geospațială AGI Online; ▪ documentele necesare la depunerea Cererii de plată în funcție de intervențiile/măsurile/schemele de sprijin solicitate; ▪ normele privind condiționalitatea și informații referitoare la condiționalitatea socială; ▪ orice alte informații care privesc intervențiile/măsurile/schemele de sprijin acordate de instituția noastră din fondurile europene și de la bugetul de stat.
Conform APIA, fermierii vor putea depune Cererea de Plată în perioada 3 martie – 30 mai și fără obligația de a se prezenta la Centrele APIA, doar prin accesarea aplicației geospațiale AGI Online, conform Instrucțiunilor de utilizare disponibile în interfața aplicației, pe site-ul APIA www.apia.org.ro.
În situația în care se accesează și scheme din sectorul zootehnic, fermierii se vor prezenta la Centrele APIA conform programării pe care au stabilit-o în prealabil cu funcționarii Agenției, în vederea completării declarației în aplicația dedicată sectorului zootehnic, înainte de accesarea AGI Online. Astfel, funcționarii APIA vor contacta fermierii în vederea programării pentru depunerea Cererilor de plată.
La completarea Cererii, fermierii care sunt beneficiari APIA își vor actualiza informațiile din Cererea de plată pentru Campania 2025.
Se va completa o singură Cerere de Plată, chiar dacă solicitantul utilizează suprafețe de teren și/sau deține explotații cu cod ANSVSA în diferite localități/județe.
Fermierii trebuie să verifice împreună cu primăria pe raza căreia utilizează terenul, situația înscrierii în Registrul agricol a datelor despre terenul agricol și să permită acesteia să transmită la APIA adeverințele privind utilizarea terenului conform înscrierii în Registrul Agricol. Documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziția fermierului trebuie să fie încheiate înaintea depunerii Cererii de plată și să fie valabile la data depunerii acesteia.
Adeverințele emise pentru schemele de sprijin cuplat din sectorul zootehnic de către asociația/agenția acreditată pentru înființarea și menținerea registrului genealogic al rasei/oficiul pentru zootehnie județean, pot fi transmise electronic prin platforma pusă la dispoziție de către APIA, cu informarea fermierului conform procedurii deja utilizate și în anii anteriori de campanie.
De asemenea, fermierii care dețin animale în exploatație au obligația să se asigure că datele acestora sunt actualizate/corectate în Baza Națională de Date (BND) (la medicul veterinar concesionar/asociație/propriile evidențe, dacă este utilizator SNIIA).
Responsabilitatea privind legalitatea și valabilitatea documentelor aparține fermierului și/sau autorității care a emis/atestat aceste documente, după caz.
Fermierii pot semna Cererile folosind și semnătura electronică. În această situație este necesar să anunțe (prin mesaj, telefonic sau prin e-mail) funcționarul desemnat să gestioneze cererea despre faptul că dorește să se semneze electronic Cererea de plată. Semnătura electronică aplicată pe cererea de plată trebuie descărcată din aplicația AGI Online la data depunerii Cererii. Angajamentele și declarațiile, părți ale cererii de plată, se vor semna, de asemenea, electronic la aceeași dată.
Materialele de informare (afiș, pliante, broșură) aferente Campaniei 2025, legislația aferentă, informațiile detaliate pentru accesarea fiecărei măsuri de sprijin/intervenții și listele cu UAT-uri eligibile pentru Măsura 10, DR-01, DR-02, DR-03, DR-09, DR-10, DR-11, pot fi consultate la Centrele APIA și pe site-urile www.apia.org.ro, www.madr.ro și www.pndr.ro.
„Asigurăm fermierii de tot sprijinul specialiștilor APIA în informarea cât mai eficientă cu privire la depunerea Cererilor de plată în anul 2025 și furnizarea informațiilor necesare pentru accesarea intervențiilor/măsurilor/schemelor prevăzute în Planul Strategic 2023-2027 și măsurilor de mediu și climă din PNDR 2014 – 2020”, menționează reprezentanții APIA, în comunicat.
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat formularele 101 și 101 Grup fiscal
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 17 februarie 2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 13.02.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 18.02.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 11.02.2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor – ce trebuie să știe profesia contabilă
-
ECONOMIEacum o zi
Comisia Europeană și-a prezentat foaia de parcurs pentru un sector agricol și agroalimentar prosper în UE
-
ECONOMIEacum o zi
ANCOM explică modul în care serviciile cu valoare adăugată pot fi recunoscute și folosite