Rețele sociale

ECONOMIE

Consiliul Concurenței face recomandări pentru eficientizarea programului Start-up Nation

Radio CECCAR FM

În cadrul programului de susținere a IMM-urilor „Start-up Nation – România” s-au acordat 15.242 de ajutoare de minimis în valoare totală de 2,89 miliarde lei. Cu toate acestea, unele aspecte ar trebui regândite pentru a eficientiza cheltuirea banilor alocați, este concluzia analizei privind impactul acestei scheme de ajutor, realizată de Consiliul Concurenței.

„Evaluarea rezultatelor programului, derulat în 2017 și 2018, este necesară pentru a vedea în ce măsură acordarea de ajutoare și-a atins obiectivele urmărite, astfel încât, pe viitor, să poată fi ajustate diferite elemente precum valoarea ajutorului, condițiile impuse și indicatorii de rezultate urmăriți. În acest fel se va obține o eficientizare a acordării ajutoarelor și o mai bună cheltuire a banului public”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, citat într-un comunicat al instituției.

Schema de ajutor de minimis al cărei impact a fost evaluat este aferentă programului „Start-up Nation” (SUN) și avea ca principale obiective stimularea înființării întreprinderilor mici și mijlocii (IMM), îmbunătățirea performanțelor economice ale IMM-urilor, crearea de noi locuri de muncă, inserția pe piața muncii a persoanelor defavorizate, șomerilor și absolvenților și creșterea investițiilor în tehnologii noi inovative.

Plecând de la aceste obiective, Consiliul Concurenței a analizat impactul ajutoarelor acordate IMM-urilor care au participat la cele două apeluri de proiecte din cadrul schemei, organizate în 2017, respectiv 2018, și a făcut o serie de recomandări pentru ca noile scheme de ajutor ce se vor derula în cadrul programului SUN să conducă la rezultate optime.

În primul rând, Consiliul Concurenței recomandă ca obiectivele măsurilor de sprijin să fie clar definite și cuantificabile. „De exemplu, obiectivul «îmbunătățirea performanțelor economice ale IMM-urilor» este vag și, în absența unor clarificări suplimentare, cuantificarea sa este dificilă. Astfel, s-a constatat că îndeplinirea acestui obiectiv este discutabilă, în funcție de indicatorii analizați: din perspectiva menținerii pe piață și a reducerii riscului de faliment a companiilor schema de ajutor de minimis a avut un impact pozitiv, dar în ceea ce privește cifra de afaceri, obiectivul nu a fost îndeplinit, beneficiarii înregistrând cifre de afaceri mai mici decât concurenții care nu au apelat la sprijin”, menționează reprezentanții Consiliului Concurenței.

De asemenea, autoritatea de concurență susține că trebuie să se facă o selecție a sectoarelor economice cărora li se adresează schema de ajutor pentru a stimula/consolida acele domenii competitive, capabile să genereze valoare adăugată. Această recomandare vine în contextul în care, atât în cazul apelului din 2017, cât și al celui din 2018, beneficiarii care își desfășoară activitatea în anumite sectoare economice (de exemplu construcții, transport, IT, electricitate, industria prelucrătoare, agricultură, comerț) au înregistrat rezultate mai slabe decât concurenții lor (care nu au beneficiat de sprijin). Acest lucru arată că ajutoarele pentru aceste sectoare economice par să fie ineficiente în forma existentă în cadrul schemei de ajutor analizate, dacă nu se regândesc condițiile de acordare.

La nivelul întregii scheme de ajutor de minimis, au beneficiat de sprijin 15.242 de IMM-uri (7.150 în 2017 și 8.092 în 2018), care au creat suplimentar (față de concurenții lor) 14.395 locuri de muncă. Pentru fiecare loc de muncă nou creat, IMM-urile au primit 302.648 de lei în 2017 și 156.855 de lei în 2018.

Astfel, în perioada 2020-2022, o companie care a beneficiat de ajutor de stat a avut de două ori mai mulți angajați decât una care nu a beneficiat, iar în anul 2021 numărul angajaților unui beneficiar de ajutor a fost, în medie, de patru ori mai mare.

Schema de ajutor de minimis, având un buget maxim de 7,71 miliarde lei, a fost valabilă până la data de 31 decembrie 2020, iar plățile în cadrul său au putut fi efectuate până la sfârșitul anului 2021.

„Deși în cadrul acestei măsuri de sprijin au fost acordate ajutoare doar în anii 2017 și 2018, numărul solicitanților și al beneficiarilor de ajutor a fost foarte mare, fiind depuse 49.839 de solicitări (18.188 de solicitări de ajutor în 2017, respectiv 31.651 de cereri în 2018) și s-au acordat 15.242 de ajutoare de minimis. Valoarea totală a ajutoarelor acordate a fost de 2,89 miliarde lei, din care 420 milioane lei au fost asigurați din fonduri europene”, se menționează în comunicat.

Având în vedere numărul mare de firme care au aplicat pentru obținerea de ajutor de minimis, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a decis, în 2022, continuarea programului SUN. Această nouă măsură de ajutor este valabilă până la sfârșitul anului 2027 și are un buget maxim de 11 miliarde de lei, asigurat de la bugetul de stat. Potrivit MEAT, acordarea de noi ajutoare este momentan suspendată, ca urmare a faptului că nu sunt fonduri suficiente pentru a acoperi întregul buget al măsurii.

Cu toate acestea, anul trecut s-a aprobat cadrul general pentru implementarea unor noi scheme de ajutor de minimis, SUN ediția 2024. În aceste condiții, autoritatea de concurență recomandă comasarea celor două programe (SUN ediția 2022 și SUN ediția 2024) sau încetarea acordării de noi ajutoare în temeiul SUN 2022, având în vedere că cele două scheme se suprapun.

Potrivit actualei legislații europene, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei firme nu poate depăși suma de 300.000 de euro pe durata a trei exerciții financiare. Până în 2023, valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei firme nu putea depăși 200.000 de euro pe durata a trei exerciții financiare sau 100.000 de euro dacă ajutorul se acordă pentru activități de transport rutier de mărfuri, în numele unor terți sau contra cost.

Consiliul Concurenței îndeplinește rolul de autoritate națională de contact în raporturile dintre Comisia Europeană și autoritățile/instituțiile publice, alți furnizori și beneficiarii, implicați în procedurile din domeniul ajutorului de stat.

ECONOMIE

Sprijin financiar de urgență pentru crescătorii de ovine și caprine afectați de secetă

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat astăzi, prin HG, acordarea unui sprijin financiar de urgență în agricultură pentru sectorul de creștere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), actul normativ vizează acordarea unui sprijin financiar de urgență pe baza unei scheme de susținere care urmărește compensarea sub formă de grant a producătorilor agricoli din sectorul creșterii ovinelor/caprinelor pentru daunele economice cauzate de seceta pedologică din agricultură manifestată în perioada septembrie 2023 – august 2024.

„Prin acest sprijin financiar de urgență venim în ajutorul crescătorilor de ovine și caprine care au fost grav afectați de seceta pedologică din ultimul an. Lipsa resurselor furajere și dificultățile economice au pus o presiune uriașă asupra fermierilor, iar fără o intervenție rapidă, riscam să asistăm la o reducere drastică a efectivelor și la dezechilibre majore în piața agricolă. Prin această măsură, ne asigurăm că fermierii își pot menține activitatea, pot achiziționa furajele necesare și își pot onora obligațiile financiare, evitând supraîndatorarea și pierderea afacerilor. Ministerul Agriculturii rămâne alături de producătorii agricoli și va continua să implementeze soluții eficiente, asigurând astfel stabilitatea sectorului zootehnic”, a declarat ministrul Agriculturii, Florin-Ionuț Barbu, citat în comunicat.

Cuantumul prevăzut pentru sprijinul financiar de urgență este de 248 lei/cap tineret femel ovin/caprin și se acordă pentru un efectiv de tineret femel ovin/caprin cuprins între 50 capete – 300 capete/beneficiar, deținut la data de 31 august 2024, în exploatații cu cod ANSVSA cu minimum 50 capete tineret femel ovin/caprin.

Solicitanții cu un efectiv mai mare de 300 de capete tineret femel ovin/caprin beneficiază de sprijin financiar de urgență calculat la nivelul a maximum 300 de capete tineret femel ovin/caprin per beneficiar, cu condiția să dețină minimum 50 capete/exploatație cu cod ANSVSA.

Resursele financiare necesare implementării schemei au o valoare de 238.795.200 lei și reprezintă echivalentul sumei de 48 milioane euro, stabilit la cursul de schimb 4,9749 lei pentru 1 euro, care se asigură astfel:

  1. a) 457.840 lei, echivalentul sumei de 21.600.000 euro, finanțare externă nerambursabilă prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA);
  2. b) 337.360 lei, echivalentul sumei de 26.400.000 euro, care se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul MADR pe anul 2025.

Cererile de solicitare a sprijinului financiar de urgență și documentele justificative se depun în termen de maximum 20 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.

Plățile sumelor reprezentând grantul se efectuează până la data de 30 aprilie 2025.

Beneficiari ai sprijinului pot fi: crescătorii de ovine/caprine cu cerere de plată pentru anul 2024 eligibilă pentru sprijinul de bază pentru venit în scopul sustenabilității, intervenția PD-01 din PS 2023-2027, respectiv: a) PF, PFA, II și IF; b) societăți agricole (constituite potrivit Legii nr.36/1991, cu modificările și completările ulterioare); c) persoane juridice.

Condițiile de eligibilitate sunt următoarele: a) deținerea unui efectiv de tineret femel ovin/caprin de minimum 50 de capete/fiecare exploatație, cu cod ANSVSA, cu vârsta de 1-12 luni,  înscris în Baza Națională de Date (BND) la data de 31 august 2024; b) deținerea în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii a unui efectiv de femele adulte ovine/caprine, înscris în BND, cu vârsta minimă de 12 luni în ziua anterioară începerii perioadei de depunere a cererii, cel puțin egal cu efectivul de tineret femel pentru care se solicită sprijin financiar.

Continuare

ECONOMIE

Subvenționarea accizei la motorina utilizată în agricultură continuă și în 2025

Radio CECCAR FM

Executivul a aprobat astăzi o Hotărâre ce modifică și completează HG nr.1174/2014, în sensul stabilirii atât a nivelului subvenției la motorină care se plătește aferent anului 2025 și a sumei alocate pentru plata în anul 2025 a ajutorului de stat, prin bugetul MADR, cât și a revizuirii unor prevederi în acord cu legislația fiscală și cu evoluțiile consumului de motorină în cele trei sectoare agricole vizate, respectiv sectoarele vegetal, zootehnie și îmbunătățiri funciare.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), actul normativ prevede următoarele:

 pentru anul 2025, rata accizei reduse pentru motorina utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură în sectoarele vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare este de 104,49 lei/1.000 litri și reprezintă conversia din euro în lei a ratei minime de impozitare de 21 euro/1.000 litri calculată la rata de schimb a monedei euro comunicată de Banca Centrală Europeană din data de 1 octombrie 2024, de 4,9759 lei pentru 1 euro;

▪ pentru același an, diferența dintre nivelul accizelor la motorină de 2.317,59 lei/1.000 litri și rata accizei reduse de 104,49 lei/1000 litri, este în cuantum unitar de 2,213 lei/litru și se acordă ca ajutor de stat sub formă de rambursare;

▪ pentru anul 2025, valoarea totală a schemei de ajutor de stat este de 500.000.000 lei, care se acordă de la bugetul de stat, prin bugetul MADR.

Totodată, hotărârea instituie măsuri care vizează:

▪ dispoziții aplicabile armonizării cu prevederile legislației fiscale în vigoare, respectiv OUG nr.120/2021 privind administrarea, funcționarea și implementarea sistemului național privind factura electronică RO e-Factura și factura electronică în România;

▪ dispoziții aplicabile operaționalizării schemei de ajutor de stat, inclusiv prin completarea listei culturilor pentru care se susține acciza, precum și eliminarea repartizării pe sectoare a cantităților de motorină aferente pentru care se susține acciza, cu încadrarea în cuantumul total aferent unui an.

MADR reamintește că, începând cu anul 2015, prin HG nr.1174/2014, s-a instituit schema de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură prin aplicarea unei rate reduse de impozitare a motorinei, utilizată la efectuarea lucrărilor mecanizate în agricultură, în sectoarele vegetal, zootehnic și îmbunătățiri funciare, care se acordă sub formă de rambursare. Schema de ajutor de stat este gestionată de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură.

Continuare

ECONOMIE

APIA dă startul Campaniei de informare pentru primirea Cererilor de Plată în anul 2025

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) demarează astăzi, 21 februarie, Campania de informare a fermierilor cu privire la primirea Cererilor de Plată în anul 2025, sub sloganul: „Depune la APIA Cererea de Plată în perioada 3 martie – 30 mai 2025! APIA, mereu alături de fermieri!”. Potrivit unui comunicat al instituției, zilnic, în perioada 21 februarie – 16 martie 2025, Centrele județene și locale APIA vor organiza sesiuni de informare invitând fermierii să participe în număr cât mai mare pentru a le oferi informații cu privire la:  condițiile de acordare a intervențiilor/măsurilor/schemelor de sprijin în sectorul vegetal, zootehnic și a schemelor de sprijin compensatoriu de mediu și climă; ▪ noutățile legislative apărute în această Campanie; ▪ modul de completare corectă a Cererii de Plată în anul 2025 și identificarea corectă a terenului agricol în aplicația geospațială AGI Online; ▪ documentele necesare la depunerea Cererii de plată în funcție de intervențiile/măsurile/schemele de sprijin solicitate; ▪ normele privind condiționalitatea și informații referitoare la condiționalitatea socială; ▪ orice alte informații care privesc intervențiile/măsurile/schemele de sprijin acordate de instituția noastră din fondurile europene și de la bugetul de stat.

Conform APIA, fermierii vor putea depune Cererea de Plată în perioada 3 martie – 30 mai și fără obligația de a se prezenta la Centrele APIA, doar prin accesarea aplicației geospațiale AGI Online, conform Instrucțiunilor de utilizare disponibile în interfața aplicației, pe site-ul APIA www.apia.org.ro.

În situația în care se accesează și scheme din sectorul zootehnic, fermierii se vor prezenta la Centrele APIA conform programării pe care au stabilit-o în prealabil cu funcționarii Agenției, în vederea completării declarației în aplicația dedicată sectorului zootehnic, înainte de accesarea AGI Online. Astfel, funcționarii APIA vor contacta fermierii în vederea programării pentru depunerea Cererilor de plată.

La completarea Cererii, fermierii care sunt beneficiari APIA își vor actualiza informațiile din Cererea de plată pentru Campania 2025.

Se va completa o singură Cerere de Plată, chiar dacă solicitantul utilizează suprafețe de teren și/sau deține explotații cu cod ANSVSA în diferite localități/județe.

Fermierii trebuie să verifice împreună cu primăria pe raza căreia utilizează terenul, situația înscrierii în Registrul agricol a datelor despre terenul agricol și să permită acesteia să transmită la APIA adeverințele privind utilizarea terenului conform înscrierii în Registrul Agricol. Documentele care fac dovada că terenul agricol se află la dispoziția fermierului trebuie să fie încheiate înaintea depunerii Cererii de plată și să fie valabile la data depunerii acesteia.

Adeverințele emise pentru schemele de sprijin cuplat din sectorul zootehnic de către asociația/agenția acreditată pentru înființarea și menținerea registrului genealogic al rasei/oficiul pentru zootehnie județean, pot fi transmise electronic prin platforma pusă la dispoziție de către APIA, cu informarea fermierului conform procedurii deja utilizate și în anii anteriori de campanie.

De asemenea, fermierii care dețin animale în exploatație au obligația să se asigure că datele acestora sunt actualizate/corectate în Baza Națională de Date (BND) (la medicul veterinar concesionar/asociație/propriile evidențe, dacă este utilizator SNIIA).

Responsabilitatea privind legalitatea și valabilitatea documentelor aparține fermierului și/sau autorității care a emis/atestat aceste documente, după caz.

Fermierii pot semna Cererile folosind și semnătura electronică. În această situație este necesar să anunțe (prin mesaj, telefonic sau prin e-mail) funcționarul desemnat să gestioneze cererea despre faptul că dorește să se semneze electronic Cererea de plată. Semnătura electronică aplicată pe cererea de plată trebuie descărcată din aplicația AGI Online la data depunerii Cererii. Angajamentele și declarațiile, părți ale cererii de plată, se vor semna, de asemenea, electronic la aceeași dată.

Materialele de informare (afiș, pliante, broșură) aferente Campaniei 2025, legislația aferentă, informațiile detaliate pentru accesarea fiecărei măsuri de sprijin/intervenții și listele cu UAT-uri eligibile pentru Măsura 10, DR-01, DR-02, DR-03, DR-09, DR-10, DR-11, pot fi consultate la Centrele APIA și pe site-urile www.apia.org.rowww.madr.ro și www.pndr.ro.

„Asigurăm fermierii de tot sprijinul specialiștilor APIA în informarea cât mai eficientă cu privire la depunerea Cererilor de plată în anul 2025 și furnizarea informațiilor necesare pentru accesarea intervențiilor/măsurilor/schemelor prevăzute în Planul Strategic 2023-2027 și măsurilor de mediu și climă din PNDR 2014 – 2020”, menționează reprezentanții APIA, în comunicat.

Continuare

Trending