PROFESIA CONTABILĂ
Conferință cu prilejul împlinirii a 10 ani de prezență ACCA la București: Viitorul profesiei contabile și de audit
ACCA (Association of Chartered Certified Accountants) împlinește zece ani de la deschiderea biroului local din România. Cu această ocazie, asociația a organizat luni, 24 octombrie a.c., o conferință cu tema Viitorul profesiei contabile și de audit. Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, partener al ACCA, a fost reprezentat la cel mai înalt nivel la evenimentul care s-a desfășurat la Hotelul Intercontinental din București.
Reuniunea a fost deschisă de Andreia Stanciu, director ACCA pentru Europa de Sud-Est. Au luat apoi cuvântul Alexandra Lazăr, director – Direcția de legislație și reglementări contabile din Ministerul Finanțelor Publice, și Corneliu Cazacu, președintele Consiliului pentru Supravegherea în Interes Public a Profesiei Contabile (CSIPPC).
Cu prilejul Conferinței, Robert Aurelian Șova – președintele CECCAR și Stephen Heathcote – Director Executiv Dezvoltare al ACCA au semnat documentul prin care se reînnoiește și se aprofundează Acordul de cooperare între Corpul Experțior Contabili și Contabililor Autorizați din România și ACCA. Un document similar a fost semnat între Camera Auditorilor Financiari din România și ACCA. În alocuțiunile lor, președintele CECCAR, Robert Aurelian Șova, și președintele CAFR, Gabriel Radu, au sublinit importanța documentului semnat și au abordat aspecte esențiale ale temei supuse atenției participanților. Președintele CECCAR s-a referit la istoria de 95 de ani a organizației contabililor români și a prezentat concluziile recentului Congres al Profesiei Contabile.
A urmat intervenția lui Stephen Heathcote, Director Executiv Dezvoltare al ACCA.
Manifestarea a continuat cu dezbaterea „Viitorul profesiei contabile și de audit”, moderată de Albert Hrabak, expert internațional pentru indicatori de performanță a întreprinderilor, Ministerul Finanțelor Publice – Direcția Generală pentru Legislația și Reglementarea Activelor Statului. La acest panel, și-au exprimat punctele de vedere:Andreea Gheorghe (CFO Microsoft Romania); Daniela Vasilescu (Director Operațiuni Financiare, Societe Generale European Business Services); Peter Large (Director Executiv, Guvernanță, ACCA); Ramona Zara (Group Reporting Manager, A&D Pharma);Jymmy Soare (VP Operations, Genpact).
Cuvântul de încheiere a fost rostit de Andreia Stanciu, director ACCA pentru Europa de Sud-Est.
Manifestarea a reunit peste 200 de profesioniști din managementul domeniului financiar. La eveniment au participat numeroși membri ai CECCAR.
Reamintim că biroul ACCA de la București a fost înființat în martie 2006 și este responsabil pentru activitățile din România, Bulgaria și Republica Moldova.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Dâmbovița, la prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională
Prima ediție a Târgului de Cariere și Dezvoltare Profesională, organizat de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Dâmbovița în colaborare cu Universitatea Valahia din Târgoviște, a avut loc pe 31 octombrie și 1 noiembrie 2024. Filiala CECCAR Dâmbovița a fost prezentă pentru a sprijini tinerii interesați de o carieră în domeniul financiar-contabil, facilitând astfel accesul acestora la informații esențiale despre profesia contabilă.
Marijana Buță, vicepreședinte al Consiliului filialei CECCAR Dâmbovița, a interacționat direct cu vizitatorii, răspunzând la întrebări și oferind detalii despre cerințele și beneficiile accesului la profesia de expert contabil sau contabil autorizat. Standul filialei a atras atenția atât tinerilor aflați la început de carieră, cât și profesioniștilor care urmăresc noi direcții de dezvoltare într-un sector în continuă transformare.
Participanții la târg au avut ocazia să afle informații despre modalitățile de acces în profesie, tipurile de activități contabile recunoscute și avantajele de a deveni membri ai CECCAR. Prin prezența sa, CECCAR Dâmbovița a subliniat importanța formării continue și a adaptabilității profesionale într-un mediu dinamic, în care contabilitatea joacă un rol strategic în economie.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Dâmbovița și ITM: Marți, 12 noiembrie – seminar online despre dialogul social și adeverința de vechime
Filiala CECCAR Dâmbovița, în parteneriat cu Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM), organizează marți, 12 noiembrie 2024, cu începere de la ora 16:00, un seminar online destinat atât angajatorilor, cât și angajaților, pentru o mai bună informare asupra prevederilor actuale referitoare la dialogul social și eliberarea adeverinței de vechime. Evenimentul se va desfășura pe platforma ZOOM.
Agenda seminarului include două subiecte principale. Primul punct vizează conștientizarea importanței prevederilor Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, oferind participanților o perspectivă detaliată asupra obligațiilor și drepturilor stabilite de acest act normativ. Al doilea subiect se concentrează pe procedura eliberării adeverinței de vechime, un document esențial pentru angajați și angajatori deopotrivă, în contextul relațiilor de muncă.
Invitatul special al evenimentului, Marius Lixandru, inspector-șef al ITM Dâmbovița, va prezenta și explica aspectele esențiale legate de aceste teme și va răspunde întrebărilor participanților. Această inițiativă reprezintă un pas important în susținerea informării corecte și a conformării la cerințele legislative în vigoare, contribuind la îmbunătățirea comunicării și colaborării între angajați și angajatori.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 noiembrie 2024
Comisia Europeană adoptă propunerea DAC9
La 28 octombrie 2024, Comisia Europeană a publicat o propunere pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), cu scopul de a simplifica obligațiile de conformare pentru grupurile de întreprinderi multinaționale (MNE) în temeiul Directivei privind pilonul doi. Propunerea ar permite ca întreprinderile multinaționale care intră sub incidența pilonului doi să își îndeplinească obligațiile de depunere o singură dată în statul membru al societății-mamă sau al entității desemnate pentru depunerea declarațiilor, în loc să solicite depunerea unei declarații cu informații privind impozitul suplimentar în fiecare stat membru în care se află entitățile constitutive. În acest scop, Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al schimbului automat de informații între autoritățile statelor membre în temeiul DAC pentru a include rapoartele depuse de întreprinderile multinaționale în temeiul Directivei privind pilonul doi. Articolul 44 din Directiva privind pilonul doi prezintă informațiile relevante pentru depunerea declarațiilor în temeiul Directivei privind pilonul doi, inclusiv identificarea entităților constitutive ale întreprinderilor multinaționale, detaliile privind structura corporativă și informațiile necesare pentru calcularea ratei efective de impozitare, a impozitului suplimentar și a alocărilor. OCDE a dezvoltat un model standard (GloBE Information Return sau GIR) pentru a ajuta entitățile să își îndeplinească obligațiile de depunere. Prezenta propunere transpune GIR în legislația UE ca declarație obligatorie privind informațiile despre impozitul suplimentar, menționată la articolul 44 din Directiva privind pilonul doi. Entitățile raportoare trebuie să depună declarația cu informații referitoare la impozitul suplimentar în termen de 15 luni de la sfârșitul exercițiul financiar, cu un termen prelungit de 18 luni pentru primul exercițiu financiar de raportare. Părțile relevante ale declarației cu informații referitoare la impozitul suplimentar vor fi apoi schimbate între autoritățile statelor membre în temeiul „abordării de diseminare” aprobată de cadrul general incluziv OCDE/G20 cât mai curând posibil și în termen de cel mult trei luni de la termenul-limită de depunere pentru exercițiul financiar de raportare. În mod excepțional, pentru primul an de aplicare a Directivei privind pilonul doi (și anume exercițiul financiar de raportare 2024), termenul pentru schimbul de informații trebuie prelungit la șase luni după termenul de depunere, pentru a ține seama de eventualele întârzieri în noul sistem de schimb. Comisia Europeană a identificat o „urgență politică” pentru adoptarea acestei propuneri, întrucât se așteaptă ca întreprinderile multinaționale să prezinte prima lor declarație cu informații despre impozitul suplimentar până la 30 iunie 2026, conform cerințelor Directivei privind pilonul doi. În consecință, propune ca guvernele UE să pună în aplicare DAC9 până la 31 decembrie 2025. În prezent, propunerea trebuie examinată și adoptată de statele membre. Acesta va fi discutat pentru prima dată în cadrul grupului de lucru privind chestiunile fiscale din 13 noiembrie.
Miniștrii de finanțe ai UE se reunesc la 5 noiembrie pentru a hotărî soarta ViDA
Miniștrii de finanțe din UE se reunesc marți, 5 noiembrie, pentru a discuta chestiuni economice și financiare, în special pentru a adopta un acord privind mult-așteptatul pachet privind TVA în era digitală (ViDA), care a fost blocat de luni de zile din cauza regulii privind furnizorii desemnați. Norma privind furnizorii desemnați, care ar face platformele online responsabile de colectarea TVA în numele utilizatorilor lor, s-a confruntat cu rezistență din partea Estoniei, în special din cauza îngrijorărilor că ar putea afecta negativ micii comercianți care se încadrează sub pragul de înregistrare în scopuri de TVA. Într-un efort de a depăși impasul, Ungaria a prezentat o nouă propunere de compromis care îmbunătățește și mai mult exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out) a IMM-urilor, permițând statelor membre să excludă IMM-urile din regimul furnizorilor desemnați, fără a fi nevoie să justifice decizia în fața comitetului TVA. Compromisul ar introduce, de asemenea, o perioadă de tranziție în care regula ar fi voluntară de la 1 iulie 2028 și obligatorie de la 1 ianuarie 2030. Acest lucru deschide calea către adoptarea mult-așteptată a pachetului complet, care include, de asemenea, dispoziții privind facturarea electronică și înregistrarea unică în scopuri de TVA, deja convenite provizoriu în luna mai. Toate textele și notele de compromis referitoare la pachetul ViDA pregătit pentru reuniune sunt disponibile aici. Miniștrii vor face, de asemenea, un bilanț al punerii în aplicare a mecanismului de redresare și reziliență (RRF) și vor fi informați cu privire la situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Consiliul va organiza un schimb de opinii cu privire la raportul anual pe 2024 al Consiliului Fiscal European (EFB), în prezența președintelui EFB, Niels Thygesen. Consiliul va aproba concluziile privind progresele înregistrate în ceea ce privește prioritățile statistice ale UE, oferind în același timp îndrumări pentru continuarea lucrărilor. În cele din urmă, Consiliul și Comisia vor prezenta miniștrilor principalele rezultate ale reuniunii miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale din G20, care a avut loc la 23-24 octombrie 2024 la Washington.
Comisia Europeană a publicat un raport de implementare privind revizuirea Directivei DRM
Comisia Europeană a publicat luni, 28 octombrie, un raport de implementare privind revizuirea Directivei (UE) 2017/1852 a Consiliului din 10 octombrie 2017 privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană (Directiva DRM). Directiva stabilește un cadru general pentru soluționarea litigiilor dintre statele membre care rezultă din interpretarea și aplicarea acordurilor și convențiilor dintre statele membre care prevăd eliminarea dublei impuneri a veniturilor și, după caz, a capitalului. În conformitate cu rezultatele consultării efectuate cu statele membre și cu părțile interesate, Directiva DRM prevede o îmbunătățire în ceea ce privește eficiența și eficacitatea în comparație cu situația anterioară implementării. Comisia a declarat că acest lucru rezultă din faptul că Directiva DRM prevede termene clare și definite, oferă posibilități îmbunătățite de recurs pentru contribuabil(i) și are un domeniu de aplicare mai larg care acoperă nu numai litigiile privind stabilirea prețurilor de transfer sau atribuirea profiturilor sediilor permanente, ci și orice litigiu care rezultă din interpretarea și aplicarea acordurilor și convențiilor care prevăd eliminarea dublei impuneri a veniturilor. Cu toate acestea, atât statele membre, cât și părțile interesate au indicat în răspunsurile lor că experiența cu normele Directivei DRM este limitată, deoarece abia acum apar primele cazuri de dublă impunere care intră sub incidența Directivei DRM, din cauza închiderii auditurilor fiscale care acoperă exercițiile financiare care încep din sau după 2018. Prin urmare, nu s-a putut oferi niciun feedback sau s-a oferit un feedback limitat cu privire la toate aspectele Directivei DRM și, mai precis, cu privire la etapa de soluționare a litigiilor, deoarece, la momentul redactării prezentului raport, nu a fost înființată nicio comisie consultativă. Cu toate acestea, au fost deja formulate sugestii pentru îmbunătățirea suplimentară a anumitor aspecte ale Directivei DRM în ceea ce privește claritatea interpretării și aplicării anumitor norme sau definiții pentru a asigura o abordare comună. S-a sugerat, de asemenea, extinderea domeniului de aplicare al Directivei DRM și utilizarea mecanismului de soluționare a litigiilor legate de alte directive în domeniul fiscal direct și indirect. O evaluare completă a Directivei DRM trebuie efectuată după ce vor fi disponibile mai multe informații și experiență cu privire la cazurile reale, inclusiv cu privire la cazurile care au ajuns în etapa de soluționare a litigiilor. Directiva DRM intră, de asemenea, sub incidența unui audit al Curții de Conturi Europene în curs privind concurența fiscală dăunătoare în UE.
Noul document de discuție al Comisiei Europene privind facilitățile fiscale
Într-un document de discuție publicat marți, 29 octombrie, Direcția Generală pentru Afaceri Economice și Financiare a analizat aspecte legate de facilitățile fiscale în domeniul impozitării veniturilor personale (PIT), taxei pe valoare adăugată (TVA) și impozitării corporative. Facilitățile fiscale sunt măsuri de reducere a impozitelor care vizează unele activități dezirabile din punct de vedere social sau anumite grupuri de contribuabili. La fel ca programele privind cheltuielile, facilitățile fiscale pot fi utilizate în scopuri de alocare sau redistribuire, subliniază autorii. În același timp, facilitățile fiscale pot face sistemul fiscal mai complex, mai puțin transparent, pot avea efecte negative asupra distribuției și pot duce la pierderi substanțiale de venituri. Documentul mai subliniază că, în unele cazuri, acestea pot duce la o concurență fiscală dăunătoare între statele membre. Facilitățile fiscale din PIT care sunt acoperite de acest studiu sunt estimate să reprezinte aproximativ 16% din veniturile fiscale din PIT în EU27 (ceea ce este echivalent cu aproximativ 1,2% din PIB în medie). Cotele reduse de TVA au o magnitudine similară, la aproximativ 16% din TVA plătit de gospodării în EU27 (reprezentând în medie aproximativ 1,1% din PIB). Raportarea, monitorizarea și evaluarea regulată a facilităților fiscale sunt esențiale, deoarece permit statelor membre să își analizeze și să își revizuiască politicile fiscale. Autorii constată că eliminarea sau reducerea facilităților fiscale (ineficiente sau nerentabile) poate crea, în unele cazuri, un spațiu fiscal crucial care să permită consolidarea fiscală, o reducere neutră din punctul de vedere al veniturilor a ratelor legale de impozitare sau schimbări fiscale favorabile dezvoltării.
Programul de lucru al Subcomisiei FISC 2025
Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European ar fi convenit programul său de lucru pentru 2025, care a fost aprobat la 25 octombrie de Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) prin procedură scrisă. Subcomisia FISC intenționează să emită două rapoarte din proprie inițiativă: primul privind un „cadru fiscal coerent pentru sectorul financiar al UE” și al doilea privind „rolul normelor fiscale simple și al fragmentării fiscale în competitivitatea europeană”. Acesta din urmă ar trata barierele fiscale rămase în calea investițiilor transfrontaliere, a afacerilor transfrontaliere, a lucrătorilor transfrontalieri și a lucrătorilor independenți din UE. De asemenea, va analiza impactul stimulentelor fiscale naționale asupra fragmentării cadrului fiscal al UE și va formula sugestii pentru simplificarea normelor fiscale ale UE. Subcomisia FISC intenționează, de asemenea, să solicite serviciului său de cercetare două studii. Primul se va concentra pe stimulente fiscale și pe cele mai bune practici pentru a stimula investițiile private și pentru a împiedica practicile fiscale dăunătoare. Studiul va trata eficacitatea stimulentelor fiscale și impactul acestora asupra investițiilor și finanțelor publice. De asemenea, se va analiza dacă stimulentele fiscale ar putea denatura piața unică a UE și ar facilita planificarea fiscală agresivă. În plus, va examina apariția creditelor fiscale ca mijloc de subvenționare a companiilor ca reacție la implementarea Pilonului 2. Studiul va identifica cele mai bune practici ale statelor membre privind stimulentele fiscale pentru cercetare și dezvoltare. De asemenea, ar putea lua în considerare impactul stimulentelor fiscale naționale asupra investițiilor transfrontaliere și asupra fragmentării pieței interne. Cel de-al doilea studiu va trata barierele fiscale, lucrătorii transfrontalieri și fragmentarea cadrului fiscal al UE. Subcomisia FISC se va reuni pe 7 noiembrie pentru a participa la audierea lui Wopke Hoekstra. Următoarele reuniuni periodice ale FISC sunt programate în prezent pentru 21 noiembrie și 3 decembrie.
Statele membre ajustează Declarația de la Budapesta privind competitivitatea UE
Statele membre pregătesc un proiect de declarație privind competitivitatea UE pe care liderii UE urmează să îl adopte vineri, 8 noiembrie, în cadrul reuniunii informale de la Budapesta. Potrivit unui draft promovat în spațiul public de surse neoficiale, liderii UE trebuie să invite Comisia să prezinte până în iunie 2025 o nouă și cuprinzătoare strategie orizontală privind aprofundarea pieței unice, pe baza rapoartelor Letta și Draghi și a recomandărilor acestora, în special în domeniul energiei, finanțelor și telecomunicațiilor. Această strategie trebuie să trateze: – eliminarea obstacolelor rămase, asigurând în același timp condiții de concurență echitabile; – îmbunătățirea normelor actuale și asigurarea implementării și a aplicării acestora; și – prezentarea unui cadru general mai puternic și mai eficient de guvernanță a pieței unice. De asemenea, proiectul prevede că o mai mare convergență în cadrul pieței unice în materie fiscală ar spori productivitatea și creșterea economică. Prin urmare, invită Consiliul și statele membre să depună eforturi pentru a promova convergența fiscală în vederea promovării economiilor și investițiilor transfrontaliere în Uniune, în special prin dezvoltarea instrumentului existent. De asemenea, textul pune accentul pe transformarea digitală, afirmând că aceasta trebuie accelerată prin investiții în infrastructura digitală, depășind barierele transfrontaliere din sectorul telecomunicațiilor prin utilizarea unor tehnologii de ultimă generație. În cele din urmă, recunoaște despre cadrul general de reglementare al UE că trebuie să fie mai simplu, mai previzibil și mai stabil și include un angajament pentru un plan ambițios de reducere drastică a poverilor administrative și de raportare.
Următoarea ediție a buletinului săptămânal de știri va fi publicată în mod excepțional vineri, 8 noiembrie, în loc de luni, 11 noiembrie.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 05.11.2024
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANCOM recomandă atenție sporită la ofertele de Black Friday
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
Modificări la sancțiunile aferente Sistemului național RO e-Transport
-
ECONOMIEacum 6 zile
Noi modificări la Procedura de anulare a unor obligații bugetare, publicate în M.O.
-
ECONOMIEacum 4 zile
ARB, Poliția Română și DNSC avertizează asupra riscului de fraudă în perioada Black Friday
-
ECONOMIEacum 6 zile
ANAF organizează 29 de evenimente în marile centre universitare, în luna noiembrie
-
ECONOMIEacum 5 zile
MMSS: Indemnizație lunară de solidaritate pentru pensionarii cu handicap