ECONOMIE
Românii au cheltuit peste 1,6 miliarde euro pe bunuri de folosinţă îndelungată în primele nouă luni ale anului
Vânzările de bunuri de folosinţă îndelungată din România au crescut cu 13,2% în primele nouă luni ale acestui an, până la 1,645 miliarde euro, faţă de primele trei trimestre ale anului trecut, după ce ritmul de creştere a încetinit în trimestrul al treilea la 9,5%, pe fondul scăderilor din sectoarele IT, foto şi imprimante, potrivit studiului de piaţă GfK Temax, citat de News.ro.
În categoria bunurilor de folosinţă îndelungată intră produse precum aspiratoare, frigidere, maşini de spălat, televizoare, calculatoare, laptopuri, telefoane mobile, tablete, imprimante şi aparate foto.
Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a crescut în al treilea trimestru cu 9,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, după un avans de 15,5% în al doilea trimestru al acestui an.
Trei dintre cele şapte sectoare analizate – electronice, electrocasnice mari şi electrocasnice mici – au înregistrat rate de creştere de două cifre în al treilea trimestru, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Cel mai mare avans, de 25,4%, a fost înregistrat în al treilea trimestru de vânzările de electrocasnice mici, până la 41 milioane euro.
Segmentul cel mai important din această piaţă, aspiratoarele, s-a redresat şi a înregistrat o creştere de 36%. Pe primele nouă luni, acest sector a înregistrat un avans de 23% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 115 milioane euro.
A doua creştere a fost înregistrată de piaţa de electronice, de 23,7% în al treilea trimestru, până la 92 milioane euro.
Vânzările de televizoare cu ecran plat au crescut cu peste 24% şi au o reprezentat 85% din vânzări. În perioada ianuarie-septembrie, avansul a fost de 22,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, până la 261 milioane euro.
Pe locul trei se situează segmentul electrocasnicelor mari, cu un avans de 22,9% în perioada iulie-septembrie şi o valoare de 157 milioane euro.
Uscătoarele de rufe au înregistrat cea mai mare creştere din această piaţă – 84%. Această piaţă a avut cea mai mare creştere în primele nouă luni ale acestui an, 26,2%, până la valoarea de 384 milioane euro.
A patra creştere procentuală aparţine celei mai mari pieţe, cea a telecomunicaţiilor, cu un avans de 7,9% şi o valoare de 193 milioane euro în trimestrul al treilea.
Segmentul de phablet-uri (telefoane mobile cu o dimensiune apropiată de cea a tabletelor) a înregistrat o scădere de două cifre, dar căştile cu microfon au crescut cu 30%.
În perioada ianuarie-septembrie, vânzările au crescut cu 18,8%, până la 550 milioane euro.
Vânzările de imprimante, multifuncţionale şi consumabile s-au diminuat cu 7% în trimestrul al treilea, până la 14 milioane euro.
Cel mai mic segment – foto – a continuat declinul, cu un minus de 10,4% în trimestrul al treilea, la 5 milioane euro. Piaţa a scăzut, după primele trei trimestre, cu 14,2%, până la 16 milioane euro.
Cea mai mare scădere a vânzărilor, 14,8%, a înregistrat-o segmentul IT, care a avut o valoare de 92 milioane euro în trimestrul al treilea.
Sectorul a fost tras în jos de scăderile înregistrate de trei dintre cele mai importante segmente – desktop-uri, calculatoare portabile şi tablete.
După primele nouă luni, piaţa a ajuns la o valoare de 275 milioane euro, cu 13% sub nivelul înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut.
ECONOMIE
BNR: Datoria externă a României a crescut cu peste 18 miliare euro în primele zece luni
În perioada ianuarie – octombrie 2024, datoria externă totală a crescut cu 18,013 miliarde euro, până la 186,348 miliarde euro, a anunțat astăzi Banca Națională a României (BNR). În structură: ▪ datoria externă pe termen lung a însumat 138,198 milioane euro la 31 octombrie 2024 (74,2% din totalul datoriei externe), în creștere cu 13,2% față de 31 decembrie 2023; ▪ datoria externă pe termen scurt a înregistrat la 31 octombrie 2024 nivelul de 48,150 miliarde euro (25,8% din totalul datoriei externe), în creștere cu 4,2% față de 31 decembrie 2023.
Rata serviciului datoriei externe pe termen lung a fost 15,7% în luna octombrie 2024, comparativ cu 18% în anul 2023. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri și servicii la 31 octombrie 2024 a fost de 5,8 luni, în comparație cu 5,6 luni la 31 decembrie 2023.
Potrivit băncii centrale, gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculată la valoarea reziduală, cu rezervele valutare la BNR la 31 octombrie 2024 a fost de 103,5%, comparativ cu 99,7% la 31 decembrie 2023.
ECONOMIE
A fost aprobată Strategia națională privind datele deschise 2024-2028
Guvernul a aprobat o Hotărâre privind Strategia națională privind datele deschise 2024-2028, document care a cărui elaborare și implementare consolidează poziția României ca lider regional în digitalizare și inovare, contribuind, totodată, la creșterea economică sustenabilă și la atingerea obiectivului strategic de aderare la OCDE.
Potrivit unui comunicat al Executivului, Strategia va contribui la dezvoltarea unui sector public bazat pe date, crearea unei culturi a datelor în administrația publică și la o schimbare absolut necesară de paradigmă prin care datele sunt tratate ca o resursă disponibilă și integrate în activitatea de zi cu zi. „Datele deschise sunt fundamentale pentru o guvernare modernă și participativă și stimulează creșterea economică“, se menționează în comunicat.
Datele deschise sunt date în format prelucrabil automat ce pot fi utilizate în mod liber, reutilizate și redistribuite de către oricine în orice scop, așa cum prevede Legea nr.179/2022 privind datele deschise și reutilizarea informațiilor din sectorul public. Datele deschise guvernamentale sunt date structurate aflate în posesia entităților publice și a întreprinderilor publice, pe care acestea le-au creat în cadrul activității proprii și pot fi publicate ca date deschise.
ECONOMIE
Moș Crăciun își începe traseul mai devreme: Prima oprire – filialele CECCAR
În curând, Moș Crăciun își va începe traseul magic, poposind la filialele CECCAR pentru a aduce bucurie și zâmbete celor mici. Cu sacul plin de daruri alese cu grijă și surprize care aduc magia sărbătorilor, Moșul este gata să transforme fiecare întâlnire într-un moment de neuitat.
Atmosfera sărbătorilor începe să prindă contur, iar emoția revederii cu Moșul crește cu fiecare zi. Filialele CECCAR vor deveni, pentru câteva ore, un loc de basm, unde magia Crăciunului va fi la ea acasă. Colindele, râsetele copiilor și bucuria împărtășită alături de familie și prieteni vor transforma aceste întâlniri într-o experiență memorabilă.
Surprizele Moșului vor fi dezvăluite rând pe rând. Curând vom afla ce bucurii și daruri a lăsat simpaticul personaj. Ho-ho-ho, sărbătorile sunt aici!
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 ore
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 9 decembrie 2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
O nouă ediție a programului de titluri de stat Fidelis pentru populație
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 05.12.2024
-
ECONOMIEacum 4 zile
UE și țările Mercosur au finalizat negocierile pentru un acord de liber schimb
-
ECONOMIEacum 4 zile
România, printre cele mai mari scăderi din UE ale producției de servicii, în septembrie
-
ECONOMIEacum 4 zile
Din 9 decembrie, românii pot investi în titlurile de stat Tezaur
-
ECONOMIEacum 4 zile
BERD și România își consolidează cooperarea în domeniul energiilor regenerabile
-
ECONOMIEacum 3 zile
MF propune modificări la Procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor