Rețele sociale

ECONOMIE

Banca Mondială a redus estimarea de creştere a economiei României în 2016

Radio CECCAR FM

Banca Mondială a redus estimarea de creştere a economiei României în 2016 cu 0,4 puncte procentuale faţă de noiembrie, la 4,7%, iar pentru 2017 cu 0,1 puncte, la 3,7%, potrivit datelor incluse în raportul Global Economic Prospects publicat miercuri.

În 2018, banca se aşteaptă la o creştere economică de 3,4% în România, potrivit News.ro.

În noiembrie, Banca Mondială îmbunătăţise semnificativ estimarea de creştere a economiei României în 2016, cu 1,1 puncte procentuale faţă de luna iunie, la 5,1%, afirmând într-un raport privind economia Europei şi Asiei Centrale că avansul este susţinut de politica fiscală expansionistă şi condiţiile mai favorabile de pe piaţa muncii. În luna iunie, Banca Mondială se aştepta la o creştere economică de 4% în 2016.

Pentru 2017, instituţia financiară prognoza în noiembrie un avans al PIB de 3,8%, cu 0,1 puncte peste ritmul anticipat în iunie, în timp ce estimarea pentru 2018 era menţinută la 3,4%.

”Creşterea economică solidă a României din 2016, susţinută de reducerea TVA, prociclică, se va stabiliza în 2017”, se arată în raportul publicat miercuri de Banca Mondială.

Şi Comisia Europeană a îmbunătăţit la începutul lunii noiembrie estimarea de creştere a economiei României în 2016 cu 1 punct procentual, la 5,2%, potrivit prognozei de toamnă, în care se arată că avansul este susţinut de relaxarea fiscală şi creşterea salariilor. În următorii doi ani, Comisia prognozează că avansul PIB va încetini la 3,9% în 2017 şi la 3,6% în 2018.

FMI a îmbunătăţit la rândul său, în octombrie, estimarea privind creşterea economiei României în 2016 cu 0,8 puncte procentuale, la 5%, iar pentru 2017 anticipează un avans mai ridicat cu 0,2 puncte, la 3,8%, conform ediţiei de toamnă a raportului World Economic Outlook (WEO) al instituţiei financiare.

Potrivit INS, economia României a avansat în trimestrul al treilea cu 4,4% faţă de intervalul similar al anului trecut şi cu 0,6% faţă de trimestrul precedent. Datele reprezintă o temperare semnificativă a creşterii economice faţă de trimestrul al doilea, când PIB-ul României a crescut cu 6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut şi cu 1,5% faţă de trimestrul precedent.

În septembrie, Comisia Naţională de Prognoză (CNP) a revizuit în urcare, de la 4,2% până la 4,8%, estimarea oficială de creştere economică pentru acest an, după evoluţia mult peste estimări din prima jumătate a acestui an, arată prognoza preliminară de toamnă realizată de instituţie.

Banca Mondială arată în raportul publicat miercuri că creşterea economică s-a accelerat în 2016 în Albania, Croaţia, România şi Serbia, reflectând cererea internă solidă, susţinută de preţurile scăzute ale energiei, avansul mai rapid al investiţiilor, datorat de fondurile structurale europene, de îmbunătăţirea pieţei muncii în Albania şi reducerea TVA în România.

De asemenea, exporturile ridicate de bunuri şi servicii în zona euro au fost factori suplimentari de suport în Croaţia şi România.

În schimb, încetinirea cererii interne a frânat creşterea economică în Ungaria, Polonia şi Turcia, în 2016. În Turcia, activităţile economice s-au contractat în trimestrul al treilea pentru prima oară din 2009, în urma tentativei de lovitură de stat şi a deteriorării condiţiilor de afaceri care a urmat.

În Ungaria, Banca Mondială anticipează accelerarea creşterii economice la 2,7% în 2017, reflectând redresarea investiţiilor pulice, inclusiv în proiecte de infrastructură finanţate cu fonduri UE.

Creşterea investiţiilor şi-a revenit anul trecut într-un număr de ţări, în special din Europa de Est, cum ar fi Croaţia, România şi Serbia, dar şi din Asia de Est şi Pacific şi Asia de Sud.

La nivel global, Banca Mondială prognozează în actualul raport o accelerare uşoară a creşterii economice, datorată revenirii preţurilor petrolului şi mărfurilor, care va atenua presiunile asupra exportatorilor pe pieţele emergente, în timp ce recesiunile din Brazilia şi Rusia vor lua sfârşit.

Potrivit raportului, creşterea economiei mondiale îşi va reveni la 2,7% în 2017, după un minim al perioadei post-criză, de 2,3%, estimat pentru 2016.

În economiile avansate, Banca Mondială se aşteaptă în acest an la un avans de 1,8%, faţă de 1,6% în 2016.

Pentru economiile emergente, banca prognozează în 2017 o intensificare a creşterii economice la 4,2%, faţă de 3,4% în 2016.

”După ani de creştere globală dezamăgitoare, suntem încurajaţi să vedem perspective economice mai solide”, afirmă preşedintele World Bank Group, Jim Yong Kim, într-un comunicat.

Cu toate acestea există incertitudini considerabile în jurul acestor prognoze, care nu încorporează diversele propuneri ale preşedintelui american ales Donald Trump, care vor include reduceri de taxe, cheltuieli pentru infrastructură şi o poziţie protecţionistă în domeniul comerţului.

Banca Mondială anticipează o creştere a economiei SUA de 2,2% în 2017, peste ritmul de 1,6% estimat pentru 2016, dar avansul ar putea fi considerabil mai mare şi cu efecte în afara ţării.

Accelerarea avansului economic în SUA poate duce însă la dobânzi mai mari care să aibă efecte adverse în unele state emergente care depind în mare măsură de finanţarea externă, avertizează Jim Yong Kim.

Pentru China, BM se aşteaptă la continuarea încetinirii creşterii economice, la 6,2% în 2017, de la 6,7% în 2016, dar la accelerări în Indonezia şi Thailanda.

ECONOMIE

FMI a revizuit în jos, la 1,9%, estimările privind creșterea economiei românești în acest an

Radio CECCAR FM

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an, de la 2,8% cât prognoza în aprilie, până la 1,9%, arată cel mai nou raport „World Economic Outlook”, publicat marți de instituția financiară internațională, relatează Agerpres. Conform noilor prognoze ale FMI, după o creștere de 2,1% anul trecut, avansul economiei românești va încetini la 1,9% anul acesta, urmând să accelereze până la 3,3% în 2025. În primăvară, FMI estima un avans de 2,8% al PIB-ului României în 2024, cifre revizuite de asemenea în scădere, față de un avans de 3,8% prognozat în toamna anului trecut.

De asemenea, instituția financiară internațională se așteaptă la o continuare a agravării deficitului de cont curent al României, până la 7,5% din PIB în 2024, de la un nivel de 7,1% din PIB, prognozat în aprilie. În plus. FMI previzionează o reducere ușoară a deficitului de cont curent, până la 7% din PIB în 2025, față de o scădere până la 6,8% cât estima în primăvară. Potrivit prognozelor FMI, deficitului de cont curent al României va rămâne la un nivel ridicat inclusiv în 2029, când se va situa la 5,9% din PIB.

În ceea ce privește inflația, FMI prognozează că România va înregistra în acest an o creștere medie anuală a prețurilor de 5,3%, urmată de una de 3,6% în 2025, după un avans al prețurilor de 10,4% în 2023. Comparativ, în aprilie, FMI estima o creștere medie anuală a inflației de 6% în 2024 și una de 4% în 2025.

În privința ratei șomajului, FMI estimează că acesta va rămâne stabilă la un nivel de 5,6% în 2024, urmând a se reduce ușor la 5,4% în 2025.

La nivel global, Fondul Monetar Internațional și-a menținut nemodificate estimările privind creșterea economiei mondiale în 2024, la 3,2%, dar și-a redus prognozele pentru 2025, la 3,2%, din cauza unei încetiniri așteptate pentru principalele state emergente.

„Riscurile s-au intensificat și unele sunt mai importante”, a avertizat economistul-șef al FMI, Pierre-Olivier Gourinchas, potrivit căruia „tensiunile geopolitice și fragmentarea economiei, ar putea antrena o creștere a prețurilor, în special la energie”.

Previziunile au fost publicate cu prilejul reuniunilor anuale ale Fondului Monetar Internațional (FMI) și Băncii Mondiale (BM), care se desfășoară săptămâna aceasta la Washington.

La București, în luna septembrie, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a modificat în scădere la 2,8%, de la 3,4% anterior, proiecția de creștere economică pentru anul acesta, Produsul Intern Brut urmând să se cifreze la aproape 1.769 miliarde de lei.

Continuare

ECONOMIE

Eurostat: Italia, Ungaria și România, cele mai ridicate deficite guvernamentale din UE, în 2023

Radio CECCAR FM

Deficitul guvernamental în Uniunea Europeană a crescut de la 3,2% din PIB în 2022 la 3,5% în 2023, cel mai ridicat deficit fiind înregistrat anul trecut în Italia (-7,2%), urmată de Ungaria (-6,7%) și România (-6,5%), arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. În zona euro, deficitul guvernamental a crescut de la 3,5% din PIB în 2022 la 3,6% în 2023.

Anul trecut, toate statele membre ale UE, exceptând Danemarca (3,3%), Cipru (2%), Irlanda (1,5%) și Portugalia (1,2%), au raportat un deficit guvernamental, iar zece state membre ale UE au înregistrat în 2023 deficite guvernamentale mai mari de 3% din PIB.

De asemenea, Eurostat a publicat și datele privind datoria guvernamentală. Astfel, la finele trimestrului patru din 2023, ponderea datoriei guvernamentale în PIB în Uniunea Europeană se situa la 80,8%, de la un nivel de 82,5% în ultimul trimestru din 2022, în timp ce în zona euro ponderea datoriei guvernamentale în PIB la finele trimestrului patru din 2023 se situa la 87,4%, de la un nivel de 89,5% în ultimul trimestru din 2022.

La finele trimestrului patru din 2023, cel mai scăzut raport datorie-PIB se înregistra în Estonia (20,2%), urmată de Bulgaria (22,9%), Luxemburg (25,5%), Suedia (31,5%), Danemarca (33,6%) și Lituania (37,3%). 13 state membre au înregistrat în 2023 o pondere a datoriei guvernamentale în PIB mai mare de 60%, cel mai ridicat nivel fiind în Grecia (163,9%), urmată de Italia (134,8%), Franța (109,9%), Spania (105,1%) și Belgia (103,1%). În cazul României, datele Eurostat arată că deficitul guvernamental a crescut de la o valoare de 88,653 miliarde de lei în 2022 (6,4% din PIB) la 104,850 miliarde de lei (6,5% din PIB) în 2023. Aceasta, în condițiile în care cheltuielile guvernamentale au scăzut de la 40,4% din PIB în 2022 la 40,3% din PIB anul trecut, iar veniturile au scăzut de la 34% din PIB la 33,7% din PIB. România înregistra la finele trimestrului patru din 2023 un raport datorie-PIB de 48,9%, de la 47,9% în 2022.

Continuare

ECONOMIE

Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit și persoane juridice cu activități în sectorul petrol și gaze

Radio CECCAR FM

Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care reglementează impozitul suplimentar pe cifra de afaceri în cazul instituțiilor de credit și al persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, informează Agerpres. Proiectul modifică și completează în acest sens Codul fiscal.

Conform proiectului, instituțiile de credit, persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit, persoane juridice străine, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare: * 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv; * 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026.

Potrivit actului normativ, cifra de afaceri cuprinde: venituri din dobânzi, din dividende, din taxe și comisioane, precum și câștigurile sau pierderile din derecunoașterea activelor nefinanciare și a activelor și datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare deținute în vederea tranzacționării, din activele financiare nedestinate tranzacționării, evaluate obligatoriu la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din contabilitatea de acoperire. De asemenea, cifra de afaceri mai cuprinde diferențele de curs de schimb și alte venituri din exploatare.

Impozitul pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial: pentru trimestrele I – III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor.

Acesta se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferență între impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul.

Proiectul prevede, de asemenea, reglementarea impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

„Persoanele juridice române sau străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul Romaniei desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului Finanțelor, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri”, prevede actul normativ adoptat, care stabilește o formulă de calcul pentru acest impozit.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro al cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.

Cifra de afaceri a anului precedent reprezintă diferența dintre veniturile totale (VT) și veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial, astfel: pentru trimestrele I-III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data depunerii declarației anuale privind impozitul pe profit.

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Acesta este datorat trimestrial și se determină ca „diferență între impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul”.

Aceste prevederi nu se aplică contribuabililor care desfășoară exclusiv activități de distribuție, furnizare, transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați, licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Camera Deputaților este for decizional pentru acest act normativ. Proiectul urmează să fie transmis Președintelui României, pentru promulgare.

Continuare

Trending