Rețele sociale

ECONOMIE

OSIM ar putea sprijini financiar brevetarea în străinătate a invenţiilor

Radio CECCAR FM

Activitatea de inovare a solicitanţilor români de brevet de invenţie, pentru brevetarea în străinătate a creaţiilor lor, ar putea fi sprijinită financiar din veniturile Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM), arată un proiect de Hotărâre pentru modificarea şi completarea HG nr. 573/1998 privind organizarea și funcţionarea OSIM.

“O completare importantă pe care o introduce prezentul proiect de hotărâre constă în reglementarea posibilităţii de sprijinire financiară, din veniturile OSIM, a activităţii de inovare a solicitanţilor români de brevet de invenţie, pentru brevetarea în străinătate a invenţiilor lor”, arată documentul publicat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Economiei.

Nivelul sumelor alocate pentru sprijinirea inovării şi brevetării invenţiilor româneşti în străinătate se aprobă prin bugetul anual de venituri şi cheltuieli al Oficiului de Stat pentru Invenţii şi Mărci, se arată în proiectul de act normativ citat de News.ro.

Sprijinirea brevetării în străinătate se va face dintr-un fond de inovare anual, aprobat prin bugetul de venituri şi cheltuieli al OSIM, se mai menţionează în documentul citat.

Autorii proiectului spun că scopul introducerii unei astfel de reglementari îl reprezintă “stimularea mediului de afaceri românesc pentru a valorifica potenţialul inovativ de care dispune”, prin accesarea pieţei Uniunii Europene, dezvoltarea afacerilor şi ca o consecinţă, creşterea investiţiilor alocate în inovare.

“Obţinerea unor drepturi exclusive pe teritoriul Uniunii Europene sau altor state, în funcţie de domeniul de activitate, va stimula creşterea calităţii titlurilor de protecţie, dezvoltarea spiritului antreprenorial şi creşterea numărului de cereri de brevet”, mai spun autorii proiectului de Hotărâre.

România ocupă locul 48 în lume, iar în cadrul Uniunii Europene, România se află pe ultimul loc (28) în ceea ce priveşte inovarea, potrivit Ediţiei a IX-a a Indicelui Global al Inovaţiei (IGI).

“Măsurile vizează îmbunătăţirea capacităţii de inovare din România, stimularea potenţialului creator al inventatorilor, al intreprinderilor mici şi mijlocii, şi nu în ultimul rând al mediului academic, măsuri care pot contribui la creşterea numărului locurilor de muncă şi îmbunătăţirea calităţii vieţii”, se arată în nota de fundamentare.

Totodată, Ministerul Economiei vrea să modifice structura organizatorică a OSIM “pentru a se obţine o creştere a eficienţei activităţii instituţiei şi a responsabilizării personalului”.

Astfel, se desfiinţează postul de director general adjunct, iar serviciul Contestaţii revocări din cadrul Direcţiei Juridice, contestaţii, cooperare internaţională şi afaceri europene trece în subordinea directă a directorului general. Direcţia Juridică, contestaţii, cooperare internaţională şi afaceri europene se va desfiinţa.

“Prezentul proiect de hotărâre propune o serie de modificări şi completări care vizează în esenţă: creşterea gradului de implicare al OSIM în susţinerea activităţii de inovare şi cercetare în România, prin diversificarea activităţilor desfăşurate, inclusiv prin acordarea de sprijin financiar pentru brevetarea în străinătate a invenţiilor româneşti, îmbunătăţirea organizării actuale sub aspect instituţional, eliminarea sau corectarea unor neconcordanţe cu alte reglementări în vigoare”, se menţionează în document.

Autorii proiectului spun că aceste modificări propuse “vor produce un impact pozitiv semnificativ asupra activităţii instituţiei şi implicit asupra întregii economii naţionale”.

“Totodată, este avută în vedere şi posibilitatea sprijinirii materiale/financiare a activităţii de inovare din institutele de cercetare şi universităti, printre altele, prin acţiuni de diseminare şi promovare în vederea valorificării, a domeniului proprietăţii industriale.”

De asemenea, proiectul de hotărâre prevede că salariile personalului OSIM sunt stabilite potrivit grilei proprii a instituţiei, aprobată de ordonatorul principal de credite.

OSIM este autoritatea ce asigură protecţia proprietăţii industriale în România.

Potrivit actualelor reglementări, activitatea OSIM este finanţată integral din veniturile proprii realizate, Oficiul funcţionând în subordinea Ministerului Economiei cu 243 de posturi.

ECONOMIE

FMI a revizuit în jos, la 1,9%, estimările privind creșterea economiei românești în acest an

Radio CECCAR FM

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an, de la 2,8% cât prognoza în aprilie, până la 1,9%, arată cel mai nou raport „World Economic Outlook”, publicat marți de instituția financiară internațională, relatează Agerpres. Conform noilor prognoze ale FMI, după o creștere de 2,1% anul trecut, avansul economiei românești va încetini la 1,9% anul acesta, urmând să accelereze până la 3,3% în 2025. În primăvară, FMI estima un avans de 2,8% al PIB-ului României în 2024, cifre revizuite de asemenea în scădere, față de un avans de 3,8% prognozat în toamna anului trecut.

De asemenea, instituția financiară internațională se așteaptă la o continuare a agravării deficitului de cont curent al României, până la 7,5% din PIB în 2024, de la un nivel de 7,1% din PIB, prognozat în aprilie. În plus. FMI previzionează o reducere ușoară a deficitului de cont curent, până la 7% din PIB în 2025, față de o scădere până la 6,8% cât estima în primăvară. Potrivit prognozelor FMI, deficitului de cont curent al României va rămâne la un nivel ridicat inclusiv în 2029, când se va situa la 5,9% din PIB.

În ceea ce privește inflația, FMI prognozează că România va înregistra în acest an o creștere medie anuală a prețurilor de 5,3%, urmată de una de 3,6% în 2025, după un avans al prețurilor de 10,4% în 2023. Comparativ, în aprilie, FMI estima o creștere medie anuală a inflației de 6% în 2024 și una de 4% în 2025.

În privința ratei șomajului, FMI estimează că acesta va rămâne stabilă la un nivel de 5,6% în 2024, urmând a se reduce ușor la 5,4% în 2025.

La nivel global, Fondul Monetar Internațional și-a menținut nemodificate estimările privind creșterea economiei mondiale în 2024, la 3,2%, dar și-a redus prognozele pentru 2025, la 3,2%, din cauza unei încetiniri așteptate pentru principalele state emergente.

„Riscurile s-au intensificat și unele sunt mai importante”, a avertizat economistul-șef al FMI, Pierre-Olivier Gourinchas, potrivit căruia „tensiunile geopolitice și fragmentarea economiei, ar putea antrena o creștere a prețurilor, în special la energie”.

Previziunile au fost publicate cu prilejul reuniunilor anuale ale Fondului Monetar Internațional (FMI) și Băncii Mondiale (BM), care se desfășoară săptămâna aceasta la Washington.

La București, în luna septembrie, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a modificat în scădere la 2,8%, de la 3,4% anterior, proiecția de creștere economică pentru anul acesta, Produsul Intern Brut urmând să se cifreze la aproape 1.769 miliarde de lei.

Continuare

ECONOMIE

Eurostat: Italia, Ungaria și România, cele mai ridicate deficite guvernamentale din UE, în 2023

Radio CECCAR FM

Deficitul guvernamental în Uniunea Europeană a crescut de la 3,2% din PIB în 2022 la 3,5% în 2023, cel mai ridicat deficit fiind înregistrat anul trecut în Italia (-7,2%), urmată de Ungaria (-6,7%) și România (-6,5%), arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. În zona euro, deficitul guvernamental a crescut de la 3,5% din PIB în 2022 la 3,6% în 2023.

Anul trecut, toate statele membre ale UE, exceptând Danemarca (3,3%), Cipru (2%), Irlanda (1,5%) și Portugalia (1,2%), au raportat un deficit guvernamental, iar zece state membre ale UE au înregistrat în 2023 deficite guvernamentale mai mari de 3% din PIB.

De asemenea, Eurostat a publicat și datele privind datoria guvernamentală. Astfel, la finele trimestrului patru din 2023, ponderea datoriei guvernamentale în PIB în Uniunea Europeană se situa la 80,8%, de la un nivel de 82,5% în ultimul trimestru din 2022, în timp ce în zona euro ponderea datoriei guvernamentale în PIB la finele trimestrului patru din 2023 se situa la 87,4%, de la un nivel de 89,5% în ultimul trimestru din 2022.

La finele trimestrului patru din 2023, cel mai scăzut raport datorie-PIB se înregistra în Estonia (20,2%), urmată de Bulgaria (22,9%), Luxemburg (25,5%), Suedia (31,5%), Danemarca (33,6%) și Lituania (37,3%). 13 state membre au înregistrat în 2023 o pondere a datoriei guvernamentale în PIB mai mare de 60%, cel mai ridicat nivel fiind în Grecia (163,9%), urmată de Italia (134,8%), Franța (109,9%), Spania (105,1%) și Belgia (103,1%). În cazul României, datele Eurostat arată că deficitul guvernamental a crescut de la o valoare de 88,653 miliarde de lei în 2022 (6,4% din PIB) la 104,850 miliarde de lei (6,5% din PIB) în 2023. Aceasta, în condițiile în care cheltuielile guvernamentale au scăzut de la 40,4% din PIB în 2022 la 40,3% din PIB anul trecut, iar veniturile au scăzut de la 34% din PIB la 33,7% din PIB. România înregistra la finele trimestrului patru din 2023 un raport datorie-PIB de 48,9%, de la 47,9% în 2022.

Continuare

ECONOMIE

Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit și persoane juridice cu activități în sectorul petrol și gaze

Radio CECCAR FM

Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care reglementează impozitul suplimentar pe cifra de afaceri în cazul instituțiilor de credit și al persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, informează Agerpres. Proiectul modifică și completează în acest sens Codul fiscal.

Conform proiectului, instituțiile de credit, persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit, persoane juridice străine, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare: * 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv; * 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026.

Potrivit actului normativ, cifra de afaceri cuprinde: venituri din dobânzi, din dividende, din taxe și comisioane, precum și câștigurile sau pierderile din derecunoașterea activelor nefinanciare și a activelor și datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare deținute în vederea tranzacționării, din activele financiare nedestinate tranzacționării, evaluate obligatoriu la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din contabilitatea de acoperire. De asemenea, cifra de afaceri mai cuprinde diferențele de curs de schimb și alte venituri din exploatare.

Impozitul pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial: pentru trimestrele I – III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor.

Acesta se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferență între impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul.

Proiectul prevede, de asemenea, reglementarea impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

„Persoanele juridice române sau străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul Romaniei desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului Finanțelor, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri”, prevede actul normativ adoptat, care stabilește o formulă de calcul pentru acest impozit.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro al cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.

Cifra de afaceri a anului precedent reprezintă diferența dintre veniturile totale (VT) și veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial, astfel: pentru trimestrele I-III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data depunerii declarației anuale privind impozitul pe profit.

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Acesta este datorat trimestrial și se determină ca „diferență între impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul”.

Aceste prevederi nu se aplică contribuabililor care desfășoară exclusiv activități de distribuție, furnizare, transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați, licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Camera Deputaților este for decizional pentru acest act normativ. Proiectul urmează să fie transmis Președintelui României, pentru promulgare.

Continuare

Trending