Rețele sociale

ECONOMIE

Un număr record de certificate verzi au fost vândute pe bursă în 2016

Radio CECCAR FM

Un număr total record de 237,99 milioane de certificate verzi au fost vândute anul trecut de către producătorii de energie din surse regenerabile, acestea fiind tranzacţionate pe pieţele bilaterale administrate de Opcom (Piaţa Centralizată a Contractelor Bilaterale de Certificate Verzi – PCCBCV şi Piaţa Contractelor Bilaterale de Certificate Verzi încheiate prin Negociere Directă – PCBCV – ND). Unele dintre certificate sunt vândute pentru perioade care ajung chiar şi până în anul 2036.

Comparativ, pe aceste pieţe privind contractele bilaterale s-au tranzacţionat în anul 2015 un număr de 10 milioane certificate verzi (CV), la un preţ mediu de 29,38 euro/CV, iar în anul 2014 s-au vândut 21,8 milioane vertificat verzi la un preţ mediu de 30,06 euro/CV, potrivit News.ro.

De menţionat, la nivelul anului trecut, au fost şi tranzacţii de câte 3 milioane de certificate verzi, iar perioada de vânzare până în 2032 sau chiar până în anul 2036.

De altfel, în 2032 se termină aplicarea schemei suport pentru energiile regenerabile (Legea 220/2008 îşi încetează efectele).

Pe de altă parte, pe Piaţa Centralizată a Certificatelor Verzi (PCCV) s-au vândut anul trecut numai 8.468 certificate verzi, la un preţ mediu de 29,4 euro/CV, faţă de 36.618 certificate verzi în anul 2015, la un preţ mediu de 29,36 euro/CV.

Comparativ, în anul 2012 pe PCCV s-au vândut 1,05 milioane certificate verzi, la un preţ de 56,4 euro/certificat, iar în anul 2013 s-au tranzacţionat 4,16 milioane certificate verzi, la un preţ mediu de 42,6 euro/certificat.

În anul 2014, numărul certificatelor vândute pe PCCV a scăzut la 2,67 milioane la un preţ mediu de 36,07 euro/certificat.

Cele mai multe certificate verzi s-au vândut anul trecut în luna decembrie (170,19 milioane certificate). În aceeaşi lună ar fi trebuit modificată legea 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

Producerea de energie din surse regenerabile este susţinută, conform Legii 220/2008, prin certificate verzi şi cote de consum. Certificatul Verde (CV) reprezintă o formă de susţinere şi atestă o cantitate de 1 MWh de energie electrică produs din surse regenerabile de energie şi livrat în Sistemul Energetic Naţional. Sistemul de cote obligatorii reprezintă un alt mecanism de promovare a producerii de energie verde, prin achiziţia de către furnizori a unui număr de certificate verzi corespunzător cotelor obligatorii de energie electrică produsă din aceste surse, impuse prin lege. Cota obligatorie anuală de certificate verzi pentru 2017 a fost stabilită de Guvern, la propunerea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), la 8,3% din consumul final brut de energie.

Reprezentanţii asociaţiilor din sectorul producţiei de energie din surse regenerabile au atras atenţia, în repetate rânduri, că piaţa de certificate verzi este în colaps pe fondul unei cote redusă anual, arătând că, anul trecut, surplusul de certificate era de circa 8 milioane CV.

ECONOMIE

Noi reglementări privind înregistrarea în contabilitate a unor impozite

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr.539 din 10 iunie 2024 a fost publicat OMF nr. 981/2024 cu privire la înregistrarea în contabilitate a unor impozite, act normativ care stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal.

MF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit art. 44 din Legea contabilității nr. 82/1991, Ministerul Finanțelor elaborează și actualizează permanent reglementările contabile aplicabile persoanelor prevăzute de lege. Prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost completată cu prevederi care reglementează impozitul minim și impozitul suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

Planul de conturi, precum și funcțiunea conturilor contabile, constituie componente ale reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici, respectiv Reglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, și Reglementările contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016.

De asemenea, potrivit prevederilor art. 2 din OMFP nr. 2.844/2016, reglementările contabile aprobate prin ordinul menționat se aplică împreună cu Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, precum și cu alte prevederi legale aplicabile, în scopul asigurării unui grad ridicat de transparență și comparabilitate a situațiilor financiare anuale.

Prin noul act normativ se stabilește modalitatea de contabilizare de către operatorii economici a impozitului minim și a impozitului suplimentar datorat de persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, reglementate de prevederile Codului fiscal. Prevederile respective stau la baza dezvoltărilor planului de conturi aplicabil, respectiv a modalității de contabilizare de către operatorii economici a impozitelor menționate.

Continuare

ECONOMIE

MADR: Cuantumul final al plăților directe și redistribuirea sumelor disponibile pentru fermieri, publicate în Monitorul Oficial

Radio CECCAR FM

Ordinul prin care se dispune realocarea de sume disponibile și se stabilește cuantumul unitar al plății către beneficiarii intervențiilor aferente sprijinului cuplat în sectorul vegetal/zootehnic și ecoscheme a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 523/2024. Potrivit unui comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), citat de Agerpres, se modifică Ordinul ministrului nr. 73/2024 pentru aprobarea cuantumului unitar al plăților directe aferente cererilor de plată depuse în anul 2023, finanțate din Fondul European de Garantare Agricolă, prin intervențiile din cadrul Planului strategic PAC 2023-2027, urmând ca APIA să efectueze plățile către fermieri până la finalul lunii iunie a.c..

„După ce APIA a definitivat etapele administrative și procedurale necesare pentru finalizarea instrumentării cererilor de plată, am dispus la nivelul MADR modificarea cadrului normativ pentru stabilirea cuantumului plăților în cazul intervențiilor care nu au făcut obiectul avansului pentru anul de cerere 2023, precum și stabilirea diferențelor de cuantumuri ce trebuie acordate în scopul utilizării întregului plafon FEGA de la nivelul anului 2023”, a declarat ministrul Florin-Ionuț Barbu.

„Comitetul de Monitorizare a fost consultat, potrivit prevederilor art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 85/2023, cu privire la principiile care au stat la baza redistribuirii de sume și la cuantumul final al plăților”, se precizează în comunicat.

Continuare

ECONOMIE

AFIR a publicat condițiile accesării fondurilor europene pentru achiziția simplă de utilaje agricole

Radio CECCAR FM

În vederea lansării sesiunii de depunere a solicitărilor de finanțare, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat, pe pagina oficială de internet a instituției, www.afir.ro, versiunea finală a Ghidului solicitantului pentru submăsura 4.1 „Investiții în exploatații agricole”, componenta 4.1.1. prin care se finanțează achiziții simple de utilaje agricole.

Potrivit unui comunicat al AFIR, în cadrul sesiunii din acest an, vor beneficia de alocare distinctă proiectele încadrate ca achiziții de utilaje agricole pentru cultura sfeclei de zahăr – fondurile alocate vor fi precizate în anunțul de lansare a apelului.

Prin pachetul 4.1.1. se pot depune proiecte de achiziții simple de utilaje agricole în cazul în care exploatația cuprinde culturi de câmp, inclusiv culturile furajere destinate pentru hrana animalelor și plantele tehnice, precum și culturile horticole, inclusiv cele în spații protejate.

„Solicitanții trebuie să acorde atenție deosebită pentru dimensionare adecvată a parcului de utilaje, în conformitate cu anexa la Ghidul solicitantului privind corelarea puterii mașinii cu suprafața fermelor pentru achiziționarea de mașini agricole, postat pe pagina de internet a AFIR”, subliniază reprezentanții Agenției, în comunicat.

Intensitatea sprijinului acordat pornește de la 30% și poate ajunge la maximum 90%, în funcție de dimensiunea economică a exploatației, de tipul de beneficiar și de investițiile ce urmează a se realiza prin proiect.

Valoarea finanțării nerambursabile este cuprinsă între 350.000 de euro și 1.500.000 de euro (pentru cooperative, grupuri de producători și organizații de producători), în funcție de dimensiunea economică a exploatației și de tipul de beneficiar.

Toate condițiile minime obligatorii pentru acordarea sprijinului sunt detaliate în cuprinsul Ghidului solicitantului și în anexele aferente, care sunt disponibile pe site-ul www.afir.ro, accesând următorul link Detalii și Anexe sM 4.1 – NOUL Portal AFIR – informații PS PAC, depunere Online.

Continuare

Trending