ECONOMIE
Britanicii se gândesc să-i înlocuiască pe muncitorii est-europeni din agricultură cu roboţi, după Brexit
Roboţii ar putea înlocui treptat muncitorii care lucrează în fermele din Marea Britanie, cei mai mulţi provenind din Europa de Est, în contextul în care ţara se pregăteşte să iasă din Uniunea Europeană, iar salariul minim în creştere înseamnă costuri tot mai mari pentru producători de legume şi fructe, relatează The Guardian, conform News.ro.
Roboţii devin tot mai prezenţi în fermele din întreaga lume, pe măsură ce preţul lor scade, iar salariile minime acordate în sectorul agricol cresc.
În acest context, autorităţile britanice se gândesc să înlocuiască muncitorii, cei mai mulţi provenind din Europa de Est, cu roboţi.
Potrivit datelor statistice oficiale, comunitatea românilor din Marea Britanie număra peste 220.000 de persoane în 2016, aproape dublu faţă de 2013, având una dintre cele mai rapide creşteri.
În prezent, fermele britanice folosesc pe scară largă doar aparate automate pentru mulgerea vacilor. În martie, cercetătorii britanici vor încerca să producă legume şi fructe într-o fermă din centrul Marii Britanii exclusiv cu ajutorul roboţilor.
Unii producători susţin că avansul salariului minim ar putea să-i scoată din afaceri în viitor dacă nu vor găsi metode de a creşte productivitatea.
În plus, deprecierea lirei sterline din ultimul an, în raport cu euro, a redus entuziasmul străinilor care lucrează în Regatul Unit. În ianuarie 2016, o liră valora 1,36 euro, iar în prezent 1,17 euro, o scădere de 14%.
Fermele din Marea Britanie vor avea nevoie anual de 90.000 de lucrători sezonieri până în 2021, peste cei 250.000 de angajaţi permanenţi.
Trei sferturi dintre aceştia provin în prezent din ţări ale UE, în principal din Europa de Est. În contextul deprecierii lirei sterline şi a ieşirii din UE, dacă doar unul dintre cinci lucrători decide să meargă în altă ţară, Regatul Unit va avea nevoie de alţi 50.000 de angajaţi.
Totuşi, specialiştii avertizează că, în prezent, costul roboţilor performanţi care pot fi utilizaţi în mod eficient în agricultură este prea mare.
Unul dintre partenerii furnizorului de fructe Hall Hunter Partnership, Harry Hull, consideră că, deşi scumpi, roboţii care pot culege fructe ar putea deveni o soluţie viabilă economic în 2019, dacă Marea Britanie iese din UE.
“Dacă Theresa May va decide în 2019 că ‘asta e, sunteţi pe cont propriu’, asta ar schimba radical modul în care abordez problema. Aş avea 500 de roboţi în doi ani şi probabil aş cheltui 5 milioane de lire sterline pentru ei”, a declarat Hull.
Soluţia ar putea deveni viabilă economic în contextul în care, deşi roboţii au o viteză mai mică decât lucrătorii umani, ei pot lucra non-stop.
Totuşi, noile tehnologii au nevoie de investiţii importante la început, pe care nu toţi fermierii şi le-ar permite.
Aceştia ar putea cere granturi, reduceri de taxe sau dobânzi mai mici la credite pentru a putea face noile achiziţii.
În plus, fermierii ar putea cere de la retaileri şi procesatori contracte mai avantajoase, pe termene mai lungi şi cu preţuri garantate.
ECONOMIE
ANAF: Proiectul Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, în consultare publică

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, Procedura privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, precum și modelul și conținutul formularelor 261 și 262. ANAF reamintește, în Referatul de aprovare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit dispozițiilor art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, nedepunerea declarației de impunere dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a creanțelor fiscale prin decizie de impunere. Prin Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, precum și prin OUG nr.43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost reglementat, în Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare.
Astfel, potrivit dispozițiilor Titlului X^1 din Codul fiscal, impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se calculează, se declară și se plătește, începând cu anul 2024, de următoarele persoane:
▪ persoanele fizice care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, au în proprietate/proprietate comună clădiri rezidențiale situate în România, dacă valoarea impozabilă a clădirii, calculată potrivit art.457 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, depășește 2.500.000 lei;
▪ persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziție individuală depășește 375.000 lei.
Termenul de declarare și plată a sumei datorate cu titlu de impozit special este până la data de 30 septembrie inclusiv a anului fiscal curent, pentru proprietățile reprezentând clădiri rezidențiale, respectiv până la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent, în cazul proprietăților reprezentând autoturisme.
Pentru stabilirea și declararea impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, contribuabilii au obligația completării și depunerii formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”, aprobat prin OPANAF nr.3738/2024.
„Ca urmare, în cazul contribuabililor care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative, sunt aplicabile dispozițiile art.107 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare”, se menționează în Referatul de aprobare.
În acest context, prin noul proiect de Ordin supus consultării publice se propun următoarele:
● aprobarea Procedurii privind stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare;
● aprobarea modelului și conținutului următoarelor formulare:
- „Notificare privind nedeclararea impozitului special pe bunurile imobile și/sau mobile”;
- „Invitație la cel de-al doilea termen al audierii, în vederea exercitării dreptului de exprimare a unui punct de vedere”;
- „Referat privind privind estimarea bazei de impozitare a bunurilor imobile și mobile de valoare mare”;
- „Decizie de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 261) și anexa la acesta;
- „Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare“ (formularul 262);
- „Notificare privind depunerea declarației privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare după termenul prevăzut la art.107 alin.(5) din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală ”.
Actul normativ urmează să se aplice pentru stabilirea din oficiu a impozitului special pe bunurile imobile și mobile, datorat de contribuabili începând cu anul 2024.
ECONOMIE
A fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete pentru următoarele 12 luni

Prin OMF nr. 485/2025, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 249/21.03.2025, a fost stabilit nivelul accizei specifice la țigarete în perioada 1 aprilie 2025 – 31 martie 2026 inclusiv. Astfel, potrivit noului act normativ, nivelul acestei accize în următoarele 12 luni este de 560,86 lei/1.000 țigarete.
ECONOMIE
Firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor CAEN

Guvernul a stabilit, printr-o Hotărâre, o perioadă de 18 luni pentru actualizarea treptată a codurilor din Clasificarea Activităților din Economia Națională (CAEN) de către firme și persoane fizice, ca urmare a intrării în vigoare, la 1 ianuarie 2025, a versiunii actualizate CAEN Rev.3. Noul act normativ adoptat de Executiv modifică HG nr.656/1997 privind aprobarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN.
Potrivit declarațiilor purtătorului de cuvânt al Guvernului, Mihai Constantin, termenul de 18 luni începe să curgă de la publicarea HG în Monitorul Oficial: „În acest timp de 18 luni de la data publicării în Monitorul Oficial a acestei hotărâri, atât versiunea revizuită, CAEN Rev.3, cât și versiunea precedentă CAEN vor fi recunoscute și acceptate în relația cu alte persoane fizice sau juridice.”
Astfel, în intervalul amintit, vor fi recunoscute și acceptate atât versiunea actualizată a CAEN, cât și versiunea precedentă, în relația cu persoanele fizice și juridice.
Potrivit unui comunicat al Guvernului, măsura are scopul de a facilita implementarea actualizării codurilor CAEN, atât pentru autoritățile și instituțiile publice, cât și pentru persoanele fizice și juridice cărora li se aplică noua reglementare.
„Actualizarea sistemului CAEN va afecta un număr semnificativ de persoane fizice și juridice, dar și instituțiile publice. Această schimbare presupune ca societățile, persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) să-și actualizeze obiectul de activitate în conformitate cu noua clasificare”, precizează reprezentanții Guvernului.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 17 martie 2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 13.03.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 18.03.2025
-
ECONOMIEacum 3 zile
APIA: Cererile pentru sectorul ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile, se depun până la 21 martie
-
ECONOMIEacum 2 zile
AFM: Peste 120 de dealeri au fost validați în cadrul Programului Rabla pentru Tractoare
-
ECONOMIEacum 2 zile
APIA primește cereri de plată pentru intervențiile aferente sectorului apicol 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
De la student, la expert contabil: CECCAR Arad, la Târgul de joburi al Universității „Vasile Goldiș”
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR Filiala Dâmbovița, la Gala Leadership Feminin – o celebrare a excelenței și viziunii în business