PROFESIA CONTABILĂ
Președintele și directorul general executiv ai CECCAR, în vizită de lucru la filiala Bihor – provocări, oportunități, dar și probleme ale profesiei contabile
Președintele CECCAR, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, și directorul general executiv al Corpului, lect. univ. dr. Florin Dobre, s-au aflat luni, 14 noiembrie a.c., în vizită de lucru la Filiala CECCAR Bihor, unde a avut loc o conferință de presă susținută de reprezentanții conducerii centrale a Corpului, urmată de o întâlnire cu membrii filialei pe teme de interes – reglementări contabile și fiscale.
Președintele CECCAR a reamintit, cu această ocazie, rolul esențial al profesiei contabile și al practicanților ei în societatea românească, în dezvoltarea economică a țării noastre. Totodată, s-a referit la poziția adoptată de Corp și la rolul organismului profesional în dezvoltarea profesiei, în adaptarea acesteia la standardele internaționale și la evoluțiile tehnologice.
„Profesia contabilă (…) a evoluat în ultima perioadă, trecând de la abordarea tradițională, în care ne concentram pe activitățile de rutină (…), la servicii cu valoare adăugată, specifice contabilității manageriale. Tehnologia ne ajută foarte mult. Activitățile de rutină pe care profesionistul contabil le desfășura consumând mult timp sunt acum automatizate, cu ajutorul tehnologiei, astfel expertul contabil poate să se îndrepte spre acele servicii cu valoare adăugată pentru antreprenori și pentru instituțiile de reglementare”, a declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova. De asemenea, președintele organismului care reglementează profesia contabilă din România a făcut referire și la tehnologizarea instituțiilor de reglementare, fapt ce permite depunerea declarațiilor online, cele mai multe informații fiind disponibile în timp real și permițând efectuarea unor analize, inclusiv a celor legate de risc. Robert Aurelian Șova a subliniat că toate aceste avantaje permit expertului contabil să se concentreze pe utilizarea competențelor pentru a veni în sprijinul antreprenorului, inclusiv prin implicarea sa la nivel decizional în cadrul entității. „Astfel, expertul contabil nu mai reprezintă o funcție-suport, ci un partener decizional”, a adăugat președintele CECCAR.
Cu referire la poziția organismului profesional în ceea ce privește dezvoltarea profesiei contabile, domnia sa a declarat: „(…) Dorim ca prin ceea ce facem ca organism profesional să contribuim, pe de o parte, la conștientizarea în mediul de afaceri a competențelor pe care le deține expertul contabil și, de asemenea, la creșterea bazei de cunoaștere și a competențelor profesionistului contabil, în sensul în care să fie capabil să ofere aceste servicii”.
Directorul general executiv, lect. univ. dr. Florin Dobre, a explicat că „cel care apelează la un expert contabil are garanția că primește servicii integrate. Fiind expert contabil, acesta nu are doar competențe în domeniul contabilității. El primește suport din partea organismului profesional (CECCAR – n.r.) pentru luarea unor decizii. Rolul nostru (al CECCAR – n.r.) este de a fi liant între antreprenor și Ministerul Finanțelor Publice”.
Răspunzând la întrebarea „de ce ar alege un tânăr să urmeze profesia de expert contabil, în condițiile în care numărul firmelor înmatriculate este în scădere de la an la an, iar tehnologia, care permite unui expert contabil să se ocupe de tot mai multe firme, este în continuă dezvoltare?”, președintele Corpului a declarat: „Este o profesie grea, dar care oferă multe satisfacții. Tinerii încep să se orienteze către acele calificări care le oferă șansa ca la sfârșitul studiilor să aibă o ocupație clar definită. Profesia de expert contabil nu o să dispară, indiferent de dezvoltarea tehnologiilor. Expertul contabil este singurul care cunoaște cum procesul de afaceri se regăsește în cifre. Este cel mai calificat să poată explica ce se întâmplă în firmă”.
Președintele și directorul general executiv ai CECCAR au felicitat conducerea filialei Bihor – pe președintele Valerian Susa și pe directorul executiv, Leonica Bochiș – pentru activitatea care a dus la rezultate deosebite, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova subliniind dialogul permanent pe care filiala îl are cu mediul de afaceri și cu instituțiile de reglementare.
Cu referire la întâlnirea cu profesioniștii contabili de la nivel județean, președintele CECCAR a declarat că scopul este de a identifica și de a rezolva problemele cu care aceștia se confruntă. Directorul general executiv, lect. univ. dr. Florin Dobre, a precizat că întâlnirea „se vrea a fi un exemplu de guvernanță corporativă. Deciziile nu trebuie luate dintr-un birou. Noi vrem să avem dezbateri cu colegii pentru a putea lua cele mai bune decizii în ceea ce privește reglementările interne”.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Dâmbovița: Raportarea de durabilitate, noul cadru reglementar european. Rolul profesioniștilor contabili
Joi, 4 iulie a.c., Filiala CECCAR Dâmbovița va fi gazda conferinței cu tema Noul cadru reglementar european privind raportarea de durabilitate. Ce interes pentru profesia contabilă?. Evenimentul se va concentra pe noul cadru reglementar european privind raportarea de durabilitate, un subiect de mare relevanță în contextul schimbărilor legislative europene care vizează o transparență crescută și responsabilitate socială sporită în activitatea corporativă.
Discuțiile vor aborda implicațiile Directivei (UE) 2022/2.464, cunoscută sub numele de Directiva privind Raportarea Corporativă de Durabilitate (CSRD), care marchează un punct de cotitură în politica de sustenabilitate a UE. Aceasta directivă impune întreprinderilor o mai mare rigurozitate în raportarea aspectelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG), în scopul de a alinia practicile de business cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale Uniunii Europene pentru 2050. De asemenea, discuțiile se vor axa pe modul în care CSRD integrează raportarea de durabilitate cu cea financiară, introducând cerința ca declarațiile de durabilitate să fie auditate și certificate.
Evenimentul va oferi profesioniștilor contabili oportunitatea de a înțelege mai bine noile reglementări și de a discuta provocările și oportunitățile ce decurg din acestea. Prin participarea la această conferință, membrii CECCAR vor putea să își aprofundeze cunoștințele și să se pregătească eficient pentru rolul esențial pe care îl vor juca în implementarea și verificarea rapoartelor de durabilitate ale întreprinderilor. Conferința va include sesiuni de discuții și schimb de experiențe, oferind o platformă valoroasă pentru dialog și colaborare între profesioniștii contabili, reprezentanți ai autorităților de reglementare și experți în politici de sustenabilitate.
PROFESIA CONTABILĂ
Conferința internațională Taxation in Europe din Budapesta: Soluții digitale pentru provocările fiscale europene
În perioada 6-7 iunie 2024, a avut loc cea de-a 18-a ediție a conferinței internaționale Taxation in Europe, organizată la Budapesta cu sprijinul Asociației Experților Fiscali Certificați din Ungaria. Conferința s-a concentrat pe tema actualizărilor în domeniul fiscalității, reunind experți și practicieni din întreaga Europă pentru a discuta provocările și soluțiile moderne în domeniul fiscal.
CECCAR, cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, a fost reprezentat la eveniment prin conf. univ. dr. Adriana Florina Popa, care a participat, în calitate de speaker, la masa rotundă dedicată actualităților legislației privind digitalizarea TVA în diverse țări membre ale Uniunii Europene. Adriana Popa a prezentat practicile României în ceea ce privește facturarea electronică, oferind detalii despre cadrul legal, experiențele acumulate până în prezent și sarcinile viitoare.
De asemenea, Adriana Florina Popa a vorbit despre serviciile digitale furnizate de autoritatea fiscală contribuabililor. Scopul conferinței a fost de a oferi soluții pentru factorii de decizie în domeniul politicii fiscale, legiuitori, practicieni fiscali interni și cei care reprezintă interesele naționale în negocierile internaționale, pentru a gestiona provocările teoretice și practice ale noilor schimbări complexe în domeniul fiscal.
Participarea reprezentantului CECCAR la acest eveniment subliniază angajamentul și expertiza profesiei contabile reglementate din România în adoptarea și implementarea soluțiilor digitale în domeniul fiscal, contribuind la dezvoltarea și armonizarea practicilor fiscale la nivel european.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Brăila: Spețe întâlnite în activitatea profesională, discutate de experți contabili și contabili autorizați cu reprezentanți ai AJFP
CECCAR Filiala Brăila, în parteneriat cu Administrația Județeană a Finanțelor Publice (AJFP), a organizat, la 19 iunie a.c., o masă rotundă cu tema Aspecte punctuale, problemele cu care se confruntă profesioniștii contabili, spețe întâlnite în activitatea profesională. Iuliana Panaitescu, președintele CECCAR Brăila, Cornel Iscu, coordonatorul filialei, precum și membri ai Consiliului filialei au fost alături de profesioniștii contabili la întâlnirea organizată în sistem hibrid.
Din partea AJFP au participat la eveniment Mihaela Ciorășteanu, șef administrație, Nicoleta Ciobanu, șef administrație adjunct colectare, și Mariana Lozneanu, șef Birou asistență pentru contribuabili, ce au prezentat membrilor CECCAR aspecte legislative cu aplicabilitate generală în activitatea agenților economic: sistemul e-Factura, sistemul RO e-Transport, declarația SAF-T. În plus, au fost aduse clarificări privind completarea și declararea veniturilor în Declarația unică și a plății contibuției de sănătate.
Alte teme importante discutate au vizat gestionarea Declarației de trezorerie, înțelegerea noilor reglementări fiscale pentru bunurile de lux și procedurile pentru rectificările declarațiilor fiscale. S-au abordat, de asemenea, aspecte privind noile regimuri fiscale pentru 2024, care afectează veniturile din vânzarea proprietăților de către dezvoltatorii imobiliari persoane fizice, și tranziția de la microîntreprindere la sistemul pe profit, inclusiv modalitățile de recuperare a pierderilor fiscale.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 săptămâni
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 9 iulie 2024
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 săptămâni
Economia la bani mărunți – Ediția din 20.06.2024
-
ECONOMIEacum 3 săptămâni
RO e-TVA: Modificări aduse prin OUG nr. 87, publicată în Monitorul Oficial nr. 608 din 28 iunie 2024
-
ECONOMIEacum 4 săptămâni
ONPCSB: Noi sesiuni de instruire pentru entitățile raportoare, în al doilea semestru din 2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2024 a operatorilor economici, publicat în Monitorul Oficial
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 săptămâni
Economia la bani mărunți – Ediția din 27.06.2024
-
ECONOMIEacum 4 săptămâni
Document de poziție: e-TVA și extinderea obligativității facturării electronice și a raportării tranzacțiilor în timp cvasireal în scop de TVA
-
ECONOMIEacum o săptămână
Modelul și conținutul formularului 216, publicate în Monitorul Oficial