PROFESIA CONTABILĂ
Președintele și directorul general executiv ai CECCAR, în vizită de lucru la filiala Bihor – provocări, oportunități, dar și probleme ale profesiei contabile
Președintele CECCAR, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, și directorul general executiv al Corpului, lect. univ. dr. Florin Dobre, s-au aflat luni, 14 noiembrie a.c., în vizită de lucru la Filiala CECCAR Bihor, unde a avut loc o conferință de presă susținută de reprezentanții conducerii centrale a Corpului, urmată de o întâlnire cu membrii filialei pe teme de interes – reglementări contabile și fiscale.
Președintele CECCAR a reamintit, cu această ocazie, rolul esențial al profesiei contabile și al practicanților ei în societatea românească, în dezvoltarea economică a țării noastre. Totodată, s-a referit la poziția adoptată de Corp și la rolul organismului profesional în dezvoltarea profesiei, în adaptarea acesteia la standardele internaționale și la evoluțiile tehnologice.
„Profesia contabilă (…) a evoluat în ultima perioadă, trecând de la abordarea tradițională, în care ne concentram pe activitățile de rutină (…), la servicii cu valoare adăugată, specifice contabilității manageriale. Tehnologia ne ajută foarte mult. Activitățile de rutină pe care profesionistul contabil le desfășura consumând mult timp sunt acum automatizate, cu ajutorul tehnologiei, astfel expertul contabil poate să se îndrepte spre acele servicii cu valoare adăugată pentru antreprenori și pentru instituțiile de reglementare”, a declarat prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova. De asemenea, președintele organismului care reglementează profesia contabilă din România a făcut referire și la tehnologizarea instituțiilor de reglementare, fapt ce permite depunerea declarațiilor online, cele mai multe informații fiind disponibile în timp real și permițând efectuarea unor analize, inclusiv a celor legate de risc. Robert Aurelian Șova a subliniat că toate aceste avantaje permit expertului contabil să se concentreze pe utilizarea competențelor pentru a veni în sprijinul antreprenorului, inclusiv prin implicarea sa la nivel decizional în cadrul entității. „Astfel, expertul contabil nu mai reprezintă o funcție-suport, ci un partener decizional”, a adăugat președintele CECCAR.
Cu referire la poziția organismului profesional în ceea ce privește dezvoltarea profesiei contabile, domnia sa a declarat: „(…) Dorim ca prin ceea ce facem ca organism profesional să contribuim, pe de o parte, la conștientizarea în mediul de afaceri a competențelor pe care le deține expertul contabil și, de asemenea, la creșterea bazei de cunoaștere și a competențelor profesionistului contabil, în sensul în care să fie capabil să ofere aceste servicii”.
Directorul general executiv, lect. univ. dr. Florin Dobre, a explicat că „cel care apelează la un expert contabil are garanția că primește servicii integrate. Fiind expert contabil, acesta nu are doar competențe în domeniul contabilității. El primește suport din partea organismului profesional (CECCAR – n.r.) pentru luarea unor decizii. Rolul nostru (al CECCAR – n.r.) este de a fi liant între antreprenor și Ministerul Finanțelor Publice”.
Răspunzând la întrebarea „de ce ar alege un tânăr să urmeze profesia de expert contabil, în condițiile în care numărul firmelor înmatriculate este în scădere de la an la an, iar tehnologia, care permite unui expert contabil să se ocupe de tot mai multe firme, este în continuă dezvoltare?”, președintele Corpului a declarat: „Este o profesie grea, dar care oferă multe satisfacții. Tinerii încep să se orienteze către acele calificări care le oferă șansa ca la sfârșitul studiilor să aibă o ocupație clar definită. Profesia de expert contabil nu o să dispară, indiferent de dezvoltarea tehnologiilor. Expertul contabil este singurul care cunoaște cum procesul de afaceri se regăsește în cifre. Este cel mai calificat să poată explica ce se întâmplă în firmă”.
Președintele și directorul general executiv ai CECCAR au felicitat conducerea filialei Bihor – pe președintele Valerian Susa și pe directorul executiv, Leonica Bochiș – pentru activitatea care a dus la rezultate deosebite, prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova subliniind dialogul permanent pe care filiala îl are cu mediul de afaceri și cu instituțiile de reglementare.
Cu referire la întâlnirea cu profesioniștii contabili de la nivel județean, președintele CECCAR a declarat că scopul este de a identifica și de a rezolva problemele cu care aceștia se confruntă. Directorul general executiv, lect. univ. dr. Florin Dobre, a precizat că întâlnirea „se vrea a fi un exemplu de guvernanță corporativă. Deciziile nu trebuie luate dintr-un birou. Noi vrem să avem dezbateri cu colegii pentru a putea lua cele mai bune decizii în ceea ce privește reglementările interne”.
PROFESIA CONTABILĂ
Să ne împărtășim din experiență: Seniorii profesiei contabile, sărbătoriți la CECCAR Iași
În pragul sărbătorilor de Crăciun, la 17 decembrie 2024, CECCAR Filiala Iași a organizat un eveniment cu o încărcătură emoțională deosebită: Să ne împărtășim din experiență. Această întâlnire, dedicată seniorilor profesiei contabile, a fost mai mult decât un simplu eveniment. A fost un prilej de a reflecta asupra parcursului profesional al celor care au fost pilonii profesiei contabile, de a sărbători contribuția lor remarcabilă și de a întări legătura dintre generațiile de profesioniști contabili.
„Dumneavoastră sunteți cei care ați scris istoria acestei profesii, cei care ați deschis drumuri, ați format generații și ați demonstrat ce înseamnă excelența în contabilitate. Este un privilegiu să mă aflu în fața dumneavoastră”, a transmis președintele Filialei CECCAR Iași, Nicolae-Lucian Nedelcu.
Aceste cuvinte au rezonat puternic în sufletele participanților, reamintindu-le tuturor că profesia de expert contabil nu înseamnă doar cifre și bilanțuri, ci și oameni care, prin dedicare și integritate, au contribuit la consolidarea mediului de afaceri.
Seniorii au fost încurajați să împărtășească momente și lecții din cariera lor, oferind o oportunitate prețioasă de a învăța din înțelepciunea acumulată de-a lungul anilor. În discursurile lor, reprezentanții filialei au evidențiat greutățile cu care seniorii s-au confruntat de-a lungul carierei: adaptarea la legislația mereu schimbătoare și provocările constante ale domeniului. Totuși, toate acestea au fost depășite cu determinare și profesionalism, punând bazele unei profesii respectate.
Unul dintre momentele remarcabile ale întâlnirii a fost recunoașterea rolului esențial pe care experiența îl are, chiar și în era digitalizării și a tehnologiei avansate. „Experiența contează mai mult decât tehnologia. Nici cel mai sofisticat software de contabilitate nu poate înlocui înțelepciunea unui expert contabil cu adevărat experimentat”, a declarat președintele filialei CECCAR Iași.
Evenimentul a fost și o ocazie de a le mulțumi seniorilor pentru dedicarea lor. „Câte afaceri ați ajutat să crească? Câte familii ați sprijinit indirect prin soluțiile d-voastră? Aceasta este moștenirea pe care o lăsați”, a fost un alt mesaj adresat celor prezenți, reafirmând valoarea muncii lor.
De asemenea, reprezentanții filialei au subliniat angajamentul generațiilor actuale de a duce mai departe torța profesionalismului, primită de la cei mai experimentați membri ai profesiei.
PROFESIA CONTABILĂ
Noua generație de experți contabili ai Filialei CECCAR Maramureș a depus jurământul
La 23 decembrie 2024, sediul Filialei Maramureș a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România a găzduit festivitatea de depunere a jurământului de către noii membri ai filialei. Evenimentul a marcat un moment deosebit în cariera acestora, celebrând dobândirea calificării profesionale de expert contabil, obținută în urma promovării examenului de aptitudini organizat de CECCAR în lunile septembrie și noiembrie.
Festivitatea a fost deschisă de președintele filialei, conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, care a felicitat noii membri pentru determinarea și efortul depus în atingerea acestui obiectiv profesional. Alături de aceștia, președintele a rostit jurământul de intrare în profesie, subliniind importanța respectării valorilor fundamentale ale profesiei de expert contabil: integritate, profesionalism și responsabilitate.
La eveniment au participat membri ai Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, printre care Komlosi Judit – vicepreședinte, Maria Tivadar și Carmen Danci – membri, precum și echipa executivă a filialei, reprezentată de Dana Berdacovici, responsabilă cu coordonarea activității filialei, Andreea Diana Pop, șef Birou evidență tablou, și Renata Alexandra Tânc, șef Birou stagiu și dezvoltare profesională continuă. Prezența acestora a oferit ceremoniei un caracter solemn și a subliniat sprijinul filialei pentru noii membri.
În finalul festivității, participanții au închinat un pahar de șampanie, marcând acest moment de sărbătoare. Președintele filialei, conf. univ. dr. Cucoșel Constantin, le-a urat noilor membri mult succes în carieră și a adresat tuturor celor prezenți urări de sănătate și sărbători fericite.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 13 ianuarie 2025
Subcomisia FISC va discuta impactul impozitării asupra egalității de gen
La 13 ianuarie 2025, în intervalul orar 16.00-17.15, subcomisia FISC a găzduit o audiere publică privind impactul impozitării asupra egalității de gen în Uniunea Europeană. Audierea a făcut parte din Săptămâna egalității de gen a Parlamentului European din 2024. Audierea a examinat modul în care măsurile fiscale din statele membre ale UE afectează egalitatea de gen – pozitiv sau negativ. De asemenea, a examinat ce politici fiscale pot fi considerate în prezent obstacole în calea promovării egalității de gen și a analizat modul în care aceste obstacole pot fi tratate. În plus, audierea a identificat măsuri fiscale care pot servi drept cele mai bune practici sau care ar putea fi luate în considerare pentru promovarea egalității de gen și a analizat dacă politicile fiscale la nivelul UE pot contribui la atingerea acestui obiectiv. Eurodeputații FISC au discutat aceste chestiuni cu prof. Åsa Gunnarsson (profesor de drept fiscal, Universitatea Umeå din Suedia), Manal Corwin (director al Centrului pentru politică și administrare fiscală al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare economică (OCDE)) și Laura Linda Sabbadini (fost director al Institutului Național de Statistică din Italia și fost președinte al Women 20).
Comisia Europeană și Parlamentul European vor organiza cel de-al treilea simpozion UE privind impozitele la 18 martie 2025
La 18 martie 2025, Parlamentul European și Comisia Europeană vor găzdui pentru a treia oară Simpozionul UE privind impozitele la Bruxelles. Tema din acest an va fi Consolidarea competitivității și a echității pentru a construi prosperitatea. Miniștri ai finanțelor, parlamentari europeni și naționali, decidenți politici de nivel înalt, membri ai mediului academic și reprezentanții societății civile vor discuta o gamă largă de aspecte fiscale la toate nivelurile de guvernanță. Se preconizează că înscrierile se vor deschide în ianuarie.
EPPO a descoperit o schemă de fraudă în materie de TVA în valoare de 17 de milioane de euro în Spania
Parchetul European (EPPO) a descoperit o schemă majoră de fraudă în materie TVA în valoare de 17 milioane de euro. Operațiunea a vizat o rețea infracțională transfrontalieră implicată în vânzarea de automobile de lux, evitând plata TVA. EPPO a anunțat că treizeci de persoane au fost arestate, inclusiv presupusul lider al grupării. Potrivit investigației, liderul organizației infracționale a operat din Germania, de unde a trimis instrucțiuni pentru a furniza automobile către dealeri auto din Spania. Vehiculele au fost distribuite din Germania prin intermediul a două ramuri ale organizației, care au fost responsabile de transportul și livrarea automobilelor la reprezentanțele situate în Spania. Se crede că o a treia ramură a organizației a fost responsabilă pentru dezvoltarea rețelei complexe necesare pentru a comite frauda fiscală și pentru spălarea banilor proveniți din încasările rezultate, inclusiv a „comercianților dispăruți” sau a societăților fictive înființate cu unicul scop de a evita plata TVA.
Directiva FASTER publicată în Jurnalul Oficial al UE
La 10 ianuarie 2025, Directiva privind reducerea mai rapidă și mai sigură a surplusului de impozite reținute la sursă (FASTER) a fost publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Directiva va intra în vigoare în a 20-a zi de la data publicării în Jurnalul Oficial. Inițiativa FASTER își propune să facă procedurile privind impozitul reținut la sursă în UE mai sigure și mai eficiente pentru investitorii transfrontalieri, autoritățile fiscale naționale și intermediarii financiari, cum ar fi băncile sau platformele de investiții. Directiva introduce două proceduri accelerate pentru a completa procesul standard actual de rambursare a impozitelor reținute la sursă și stabilește o dispoziție standardizată de raportare pentru intermediarii financiari, cum ar fi băncile și platformele de investiții. În plus, va pune în aplicare un certificat comun în UE privind rezidența fiscală digitală (eTRC), care să permită investitorilor plătitori de taxe să beneficieze de procedurile rapide pentru obținerea scutirii de la plata impozitelor reținute la sursă. Statele membre vor facilita acest lucru prin furnizarea unui sistem automatizat de emitere a eTRC-urilor către persoane fizice sau entități recunoscute ca rezidente fiscale în jurisdicția lor. Statele membre vor trebui să transpună directiva în legislația națională până la 31 decembrie 2028, dar normele naționale sunt aplicabile de la 1 ianuarie 2030.
Miniștrii de finanțe ai UE urmează să se întâlnească la Bruxelles, la 21 ianuarie 2025
Miniștrii de finanțe ai UE vor convoca prima lor reuniune din 2025 la Bruxelles, la 21 ianuarie. Președinția poloneză își va prezenta programul de lucru, urmat de schimburi privind impactul economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Consiliul va evalua implementarea cadrului general de guvernanță economică al UE, inclusiv recomandările din cadrul procedurii privind excesul de deficit și al planurilor fiscal-structurale pe termen mediu. Principalele rapoarte pentru semestrul european 2025, cum ar fi Raportul privind mecanismul de avertizare 2025 și recomandările de politică economică pentru zona euro, vor fi prezentate de Comisie, urmate de un schimb de opinii. Consiliul urmează, de asemenea, să aprobe decizii în cadrul mecanismului de redresare și reziliență, sprijinind redresarea economică în desfășurare a Europei.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 13 ianuarie 2025
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF propune actualizarea formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”
-
ECONOMIEacum 3 zile
Ghidurile și metodologiile pentru pregătirea proiectelor de parteneriat public-privat, publicate în Monitorul Oficial
-
ECONOMIEacum 3 zile
ONRC: Informații referitoare la înregistrarea mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
Noua generație de experți contabili ai Filialei CECCAR Maramureș a depus jurământul
-
ECONOMIEacum 3 zile
ONRC: Informare privind intrarea în vigoare a Ordinului Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/2024 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF: Precizări privind categoriile de contribuabili care nu au obligația de depunere a Declarației informative D 406 SAF-T
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANCOM: Acceptul telefonic al utilizatorului față de oferta unui furnizor nu presupune încheierea automată a unui contract la distanță