ECONOMIE
BNR a menţinut dobânda de politică monetară la 2,50%
Consiliul de Administraţie al Băncii Naţionale a României (BNR) a anunţat, marţi, menţinerea ratei dobânzii de politică monetară la 2,50% pe an, transmite News.ro.
Totodată, BNR a decis menţinerea la 1,50% pe an a ratei dobânzii pentru facilitatea de depozit şi la 3,50% pe an a ratei dobânzii aferente facilităţii de creditare (Lombard).
De asemenea, Consiliul de administraţie al BNR a decis păstrarea păstrarea nivelurilor actuale ale ratelor rezervelor minime obligatorii aplicabile pasivelor în lei şi în valută ale instituţiilor de credit.
În şedintele din 3 octombrie, 6 august şi 4 iulie, BNR a decis menţinerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 2,50% pe an.
În 7 mai, BNR a decis creşterea ratei dobânzii de politică monetară de la 2,25% la 2,50% pe an.
În 4 aprilie, BNR a decis menţinerea ratei dobânzii de politică monetară la nivelul de 2,25% pe an.
La începutul lunii februarie, BNR a crescut rata dobânzii de politică monetară de la 2% la 2,25% pe an.
ECONOMIE
Amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
În Monitorul Oficial nr. 1325 din 30 decembrie 2024 a fost publicat OPANAF nr. 7032/2024 privind modificarea și completarea OPANAF nr.2012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare. În scopul corelării prevederilor procedurale cu modificările legislative apărute ulterior intrării în vigoare a OPANAF nr. 2012/2016, cu impact și în procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și pentru clarificarea unor aspecte procedurale prin noul act normativ, ANAF a adus o serie de amendamente OPANAF nr.2012/2016, astfel:
- modificarea titulaturii conducătorilor organelor fiscale teritoriale, având în vedere redenumirea serviciului fiscal municipal, a serviciului fiscal orășenesc și a biroului fiscal comunal, ca unități fiscale, în urma reorganizării agenției;
- stabilirea în sarcina compartimentului de specialitate a obligației ca, după anularea înregistrării în scopuri de TVA a persoanei impozabile membră a unui grup fiscal de TVA, să procedeze la aplicarea prevederilor OPANAF nr.3006/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare și de administrare a grupului fiscal unic, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare, în scopul scoaterii din grupul fiscal unic de TVA a persoanelor impozabile cărora li se anulează înregistrarea în scopuri de TVA;
- reglementarea situației înregistrării în scopuri de TVA la solicitarea organelor cu atribuții de control fiscal în sensul că decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA să fie emisă doar pe baza actelor administrativ-fiscale emise de organul fiscal de control rămase definitive prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situația în care acestea au fost atacate în justiție. „În acest sens, vor putea fi evitate situațiile în care unii contribuabili sunt înregistrați în scopuri de TVA, din oficiu, dar actele de control pe baza cărora au fost înregistrate în scopuri de TVA sunt anulate/ desființate de organele de soluționare a contestațiilor sau de către instanța judecătorească”, precizează ANAF în Referatul de aprobare a actului normativ;
- stabilirea, în cadrul procedurii, a fluxului aplicabil în vederea asigurării exercitării dreptului de a fi ascultat, prevăzut de art.9 din Codul de procedură fiscală, înainte de luarea deciziei privind înregistrarea în scopuri de TVA, cu excepția situației în care situația a fost identificată de organele de control fiscal;
- modificarea formularului de „Notificare privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, potrivit prevederilor art.316 alin.(10)/art.317 alin.(4) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare”, în scopul eliminării obligației persoanei notificate de a se prezenta la sediul organului fiscal pentru a depune declarația de mențiuni, în vederea solicitării înregistrării în scopuri de TVA;
- aprobarea unei „Invitații privind exercitarea dreptului de a fi ascultat”, care va fi comunicată în cazul neprezentării contribuabilului la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii. În acest caz, potrivit art.9 din Codul de procedură fiscală, se acordă un nou termen pentru exercitarea dreptului de a fi ascultat, pentru persoanele impozabile care, deși au fost notificate în vederea înregistrării în scopuri de TVA, nu au depus declarația de mențiuni în vederea înregistrării în scopuri de TVA, nu s-au prezentat la sediul unității fiscale, în vederea audierii și nu au refuzat explicit să se prezinte la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii;
- aprobarea unei „Înștiințări privind sistarea procedurii de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA”, care va fi comunicată în situațiile în care, fie contribuabilul solicită înregistrarea în scopuri de TVA, prin depunerea declarației de mențiuni, ulterior începerii procedurii de înregistrare în scopuri de TVA, fie acesta prezintă, în cadrul procedurii de audiere, documente din care rezultă că nu avea obligația să solicite înregistrarea în scopuri de TVA. „Pentru astfel de situații este necesară și completarea corespunzătoare a modelului de referat care se întocmește de organul fiscal”, precizează ANAF, în Referatul de aprobare;
- completarea prevederilor procedurale, în sensul că se anulează înregistrarea în scopuri de TVA, pentru persoanele impozabile care se încadrează în prevederile art.316 alin.(11) lit.d) din Codul fiscal, chiar dacă pentru perioada respectivă există o decizie de impunere emisă de organul de inspecție fiscală sau o decizie de impunere, din oficiu, emisă de organul fiscal competent, rămasă definitivă conform art.107 alin.(5) din Codul de procedură fiscală.
ECONOMIE
ANAF propune modificări la reglementările privind depunerea declarației D-406 – SAF-T
Potrivit unui proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) urmează să modifice Anexa nr. 5 la OPANAF nr. 1783/2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că în Monitorul Oficial nr. 1073 din 9 noiembrie 2021 a fost publicat OPANAF nr. 1783/2021 privind natura informațiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin fișierul standard de control fiscal, modelul de raportare, procedura și condițiile de transmitere, precum și termenele de transmitere și data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să transmită fișierul standard de control fiscal, modificat prin OPANAF nr. 373/2022 și OPANAF nr. 2518/2022, ce cuprinde un număr de 5 anexe și care reglementează următoarele aspecte:
▪ definirea Fișierului Standard de Control Fiscal (SAF-T), care reprezintă un standard internațional conceput de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, ce vizează schimbul electronic de date contabile între contribuabil și agențiile naționale de administrare fiscală. La baza implementării SAF-T în România a stat versiunea OCDE SAT-T 2.0, care reprezintă versiunea actualizată la data emiterii ordinului;
▪ implementarea Fișierului standard de control fiscal (SAF-T), care presupune obligația contribuabilului de a furniza organului fiscal central o declarație cuprinzând informații din evidența fiscală și contabilă, prin intermediul unei Declarații informative privind fișierul standard de control fiscal (Declarația informativă D406);
▪ modalitatea de transmitere a Declarației informative D406;
▪ stabilirea, în funcție de categoria de contribuabili, a termenelor de depunere a primei declarații informative D406;
▪ stabilirea categoriilor de contribuabili obligați respectiv exceptați de la depunerea Declarației informative D406;
▪ stabilirea activităților privind pregătirea și depunerea Declarației informative D406 astfel.
Ulterior publicării OPANAF nr. 1783/2021 cu modificările și completările ulterioare, anumite categorii de contribuabili, respectiv persoanele juridice (asociații, unități de cult, asociațiile de proprietari și alte persoane juridice fără scop patrimonial) care țin contabilitatea în partidă simplă, au solicitat, direct sau prin intermediul unor organizații profesionale (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, Camera Consultanților Fiscali), eliminarea expresă de la obligația de depunere a fișierului standard de control fiscal (SAF-T), invocând drept argumente/temeiuri legale următoarele:
▪ prevederile pct. 6 din Anexa 5, parte integrantă a OPANAF nr. 1783/2021, care face trimitere la Ghidul Contribuabilului pentru pregătirea și depunerea DECLARAȚIEI INFORMATIVE D406 FIȘIERUL STANDARD DE CONTROL FISCAL (SAF-T), publicat pe pagina de internet a ANAF, la pct. 3 Cadrul legal, obligații și contravenții, paragraful 2, unde este menționată categoria de contribuabili obligată la depunerea D406, și anume contribuabilii ce au obligația ținerii contabilității în partidă dublă – „Obligația de depunere pentru Declarația Informativă D406 fișierul standard de control fiscal (SAF-T) este stabilită de către ANAF pentru contribuabilii persoanele juridice române, pentru unitățile fără personalitate juridică din Romania ale persoanelor juridice străine în concordanță cu obligația ținerii contabilității în partidă dublă și pentru societățile nerezidente care au în România un cod de înregistrare în scopuri de TVA (contribuabilii înregistrați prin înregistrare directă, contribuabilii înregistrați prin reprezentant fiscal, sediile fixe)”;
▪ dispozițiile art. 2 din OMFP nr. 3103/2017 privind aprobarea Reglementărilor contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial, articol care prevede:
“(1) Se aprobă Reglementările contabile privind organizarea și conducerea contabilității în partidă simplă de către persoanele juridice fără scop patrimonial, cuprinse în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Reglementările contabile prevăzute la alin. (1) se aplică de către unitățile de cult, asociațiile de proprietari și de către persoanele juridice fără scop patrimonial care, prin actul normativ de înființare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligația ținerii contabilității în partidă simplă.
(3) Persoanele juridice fără scop patrimonial care conduc contabilitatea în partidă simplă nu întocmesc situații financiare anuale.”
„În contextul, prevederilor legale mai sus invocate, rezultă că unitățile de cult, asociațiile de proprietari și persoanele juridice fără scop patrimonial care prin actul normativ de înființare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, au obligația ținerii contabilității în partidă simplă, folosesc un sistem de raportare simplificat, respectiv contabilitatea în partidă simplă, la fel ca și contribuabilii care sunt deja exceptați de la depunerea fișierului standard de control fiscal (SAF-T), conform OPANAF nr. 1783/2021 modificat prin OPANAF nr. 373/2022 și OPANAF 2518/2022 (persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ, asociațiile familiale, societăți profesionale de avocați cu răspundere limitată și cabinetele individuale de avocat, societățile profesionale notariale și birourile individuale notariale, cabinetele medicale individuale etc.). Potrivit celor menționate se impune modificarea și completarea Anexei 5 a OPANAF nr. 1783/2021, în sensul exceptării de la depunere a declarației D-406 SAF-T și a entităților menționate”, precizează inițiatorii proiectului, în Referatul de aprobare.
Totodată, avându-se în vedere aspectele practice întâlnite în perioada ulterioară implementării Fișierului Standard de Control Fiscal (SAF-T), prin proiect se aduc clarificări privind obligația transmiterii declarației D 406 –SAF-T, în cazul societăților cu activitate suspendată temporar, respectiv clarificarea expresă a faptului că acei contribuabili care au optat pentru depunerea Declarației informative D 406 nu vor putea renunța ulterior la opțiunea exprimată. Opțiunea va deveni efectivă prin depunerea unei Declarații informative D 406 validată de ANAF.
ECONOMIE
ANAF: Precizări privind implementarea FATCA
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) informează, printr-un comunicat, că, în conformitate cu prevederile Legii nr. 233/2015 privind ratificarea Acordului dintre România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA, sunt prevăzute reguli care impun Instituțiilor Financiare Raportoare din România să obțină Tax Identification Number (TIN) din Statele Unite pentru fiecare persoană specificată în formular, conform cerințelor prevăzute la sub-paragraful 2(a)(1) al articolului 2 din Acordul ratificat prin Lg 233/2015.
„În luna noiembrie 2024, Internal Revenue Service (IRS) a transmis o nouă notificare (Notificare 2024 -78) prin care ne informează cu privire la prelungirea termenului cu încă trei ani calendaristici – 2025, 2026 și 2027 – pentru raportarea în cazul conturilor preexistente a codurilor comunicate anterior. În eventualitatea neconformarii cu cerințele IRS, IFR-urile riscă sa fie clasificate în mod semnificativ neconforme”, menționează ANAF.
Pentru a beneficia de extinderea termenului de raportare a unui TIN corect pentru perioada 2025-2027 (structură și sintaxă puse la dispoziție de IRS), consulați următoarele documente:
● Information on Tax Identification Numbers
● Taxpayer identification numbers (TIN)
Pentru fiecare cont raportabil către SUA (inclusiv conturi noi) în cazul căruia lipsește un TIN obligatoriu din SUA, Instituțiile Financiare Raportoare trebuie să aplice în mod obligatoriu procedurile de diligență fiscală.
Informațiile menționate sunt disponibile pe site-ul IRS.
„În ceea ce privește raportarea conturilor financiare din perspectiva FATCA, Instituțiile Financiare Raportoare trebuie să depună eforturile necesare pentru colectarea datelor corecte și complete în conformitate cu legislația incidentă, să informeze destinatarii normei juridice la care facem referire, inclusiv prin sprijin și îndrumare în vederea colectării datelor pentru persoanele din SUA, așa cum sunt definite la Art. 1, pct. 1, lit. ee) – ff) din Legea 233/2015 pentru ratificarea Acordului dintre România și Statele Unite ale Americii pentru îmbunătățirea conformării fiscale internaționale și pentru implementarea FATCA”, precizează ANAF.