ECONOMIE
Inginerii europeni lucrează la un dispozitiv ieftin de măsurare a emisiilor poluante ale maşinilor
Inginerii europeni care lucrează la combaterea emisiilor carcinogene ale vehiculelor au dezvoltat un dispozitiv ieftin şi simplu de testare a filtrelor de particule, care ar putea contribui la scoaterea din circulaţie a vehiculelor toxice fără să fie nevoie să se recurgă la interdicţii în masă, relatează Reuters, potrivit News.ro.
Fabricate de o duzină de companii europene, noile dispozitive de testare vor fi disponibile într-o primă etapă în Olanda şi Belgia, iar mai apoi ar putea ajunge în toată Europa, a declarat Andreas Mayer, director al comitetului ştiinţific al grupului de inginerie VERT, la reuniunea anuală a acestuia.
Primării din întreaga Europă încearcă să găsească soluţii pentru a respecta noile reglementări referitoare la protejarea aerului fără să fie nevoite să investească miliarde de euro în infrastructura necesară vehiculelor electrice sau să interzică în totalitate vehiculele diesel.
Autorităţile de reglementare trebuie să găsească soluţii ieftine pentru a măsura nivelul real al emisiilor fără să instaleze echipamente costisitoare.
Inginerii au creat dispozitive simple, cu baterii, care pot fi ţinute în mână, pentru a verifica în câteva minute dacă automobilele au filtre de particule care funcţionează la viteze scăzute.
Dispozitivele costă în jur de 8.000 de euro, un preţ accesibil pentru ca poliţia şi garajele să poată testa emisiile automobilelor.
Noile dispozitive de măsură vor începe să fie introduse în Europa în acest an pentru efectuarea testelor obligatorii şi ar putea contribui la îmbunătăţirea reputaţiei motoarelor diesel, după scandalurile provocate de utilizarea de către constructorii auto a unor dispozitive ilegale pentru manipularea rezultatelor testelor de poluare.
Unele oraşe germane au interzis automobilele diesel, în principal pentru limitarea emisiilor de oxid de nitrogen, care sunt deosebit de nocive pentru sănătate.
Aceste particule omoară anual 5 milioane de oameni la nivel global, a spus Mayer.
”Maşinile emit o mulţime de elemente toxice, dar cele mai toxice sunt particulele”, a explicat acesta.
Cele peste 100 de milioane de filtre de particule folosite pe drumurile europene pot, dacă funcţionează corect, să facă gazele de eșapament ale vehiculelor mai puţin toxice decât aerul ambiental pe care îl ard.
”Aceste automobile diesel, dacă circulă prin oraşe, pot chiar să cureţe aerul pentru că filtrele sunt atât de eficiente, aşa că trebuie să facem tot posibilul să menţinem această calitate pe toată durata vehiculului”, a mai spus Mayer.
Probleme apar când filtrele ceramice crapă sau se înfundă, uneori determinând mecanicii să le scoată sau să le modifice în mod incorect, pentru a creşte puterea motorului.
Efectul nociv al emisiilor de oxid de nitrogen şi al particulelor fine a fost ignorat ani de zile de către autorităţile de reglementare, până când grupul Volkswagen a fost prins în 2015 cu nivele excesive ale poluării la vehiculele diesel vândute în SUA.
ECONOMIE
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
Prin OPANAF nr. 7045/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 10, din 9 ianuarie 2025, au fost aduse modificări la OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin adoptarea Legii nr. 113/2020 au fost aduse o serie de modificări la prevederile referitoare la cesiunea creanțelor bugetare, astfel cum sunt reglementate la art. 264^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În vederea aplicării prevederilor art. 264^1 din Codul de procedură fiscală, a fost aprobat OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.
Cesiunea creanțelor bugetare trebuie să se realizeze în baza unei proceduri competitive, ori de câte ori se depune o ofertă în acest sens la organul fiscal.
Ca urmare a aprobării ordinului menționat, au fost primite sesizări cu privire la faptul că o procedură competitivă pentru cesiunea creanțelor bugetare ar trebui să se realizeze similar procedurii de licitație, care, la momentul promovării acestui nou act normativ, se realiza pentru valorificarea bunurilor sechestrate, astfel încât ofertanții să poată suplimenta prețul oferit, în funcție de celelalte oferte depuse. „În fapt, prin organizarea unei proceduri competitive, prin licitație, statul se asigură că maximizează valoarea prețului cesiunii, ca urmare a faptului că participanții la licitație pot majora prețul în funcție de pașii de licitație”, au subliniat inițiatorii, în Referatul de aprobare.
În ceea ce privește negocierea directă, s-a prevăzut ca la stabilirea prețului în cadrul procedurii de cesiune a creanțelor bugetare, organul fiscal să aibă în vedere valoarea cea mai mare dintre prețul oferit de ofertant, dar care nu poate fi mai mic decât prețul de pornire la licitație și valoarea bunurilor sechestrate de către organul fiscal sau ipotecate/gajate în favoarea organului fiscal, stabilită în cadrul procedurii de insolvență.
De asemenea, s-a reglementat că prețul de pornire a cesiunii la licitație se stabilește în funcție de prețul cesiunii și valoarea activelor. Astfel, în situația în care organul fiscal în calitate de creditor bugetar deține, față de debitorii insolvenți, creanțe certe prin garanțiile constituite, acestea se pot vinde la un preț egal sau mai mare decât valoarea creanțelor, asigurându-se în acest mod recuperarea integrală, scopul fiind maximizarea recuperării creanțelor bugetare.
Prin modificarea și completarea OPANAF nr. 1940/2023 s-a urmărit descrierea procedurii competitive, prin licitație, context în care au fost avute în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.
De asemenea, la promovarea OPANAF nr. 7045/2024 au fost avute în vedere și eventualele propuneri și observații primite din partea organelor fiscale centrale, astfel încât principiile cesiunii creanțelor bugetare să fie în concordanță cu modul de gestionare a dosarelor de insolvență, precum și cu procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.
ECONOMIE
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna ianuarie 2025, împrumuturi de la băncile comerciale în valoare de 5,2 miliarde de lei, la care se poate adăuga suma de 570 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni, informează Agerpres. Suma totală, de 5,77 miliarde de lei, este cu 170 milioane de lei mai mare față de cea care a fost programată în decembrie 2024, de 5,6 miliarde de lei, și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.
Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, în data de 13 ianuarie va fi organizată licitație pentru o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, în sumă de 600 milioane de lei, cu scadența în 30 iunie 2025, iar în 23 ianuarie pentru o emisiune de 800 milioane lei cu scadența în 26 ianuarie 2026.
De asemenea, pe parcursul lunii ianuarie 2025, vor fi organizate licitații pentru nouă emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3,8 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (570 milioane de lei în total).
Astfel, au fost programate licitații pentru patru emisiuni de obligațiuni de câte 500 milioane lei, în 9 ianuarie (două), 13 ianuarie și 30 ianuarie, pentru trei emisiuni de 400 milioane lei, în 16 ianuarie (două) și 27 ianuarie, și pentru două emisiuni de 300 milioane le, în 20 ianuarie și 30 ianuarie.
ECONOMIE
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că, în perioada 9 ianuarie – 10 februarie 2025, pot depune cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor, Pachet a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și Pachet b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027. Potrivit unui comunicat al instituției, completarea și depunerea cererii se face exclusiv electronic de către solicitant prin accesarea site-ului: www.apia.org.ro – secțiunea DR-06 – Bunăstarea animalelor.
Cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor cuprind angajamentele și informațiile aferente tuturor exploatațiilor autorizate sanitar-veterinar, deținute de un solicitant, indiferent pe raza cărui județ își desfășoară activitatea și se depun însoțite de toate documentele prevăzute în ghidurile solicitantului.
Instrucțiunile pentru depunerea cererilor se regăsesc pe site-ul APIA, iar informațiile necesare pentru acordarea plăților se regăsesc în OMADR nr. 537/2024 și în cuprinsul Ghidurilor informative aprobate pentru cele două pachete, disponibile aici.
-
ECONOMIEacum 2 zile
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF propune modificări la reglementările privind depunerea declarației D-406 – SAF-T
-
ECONOMIEacum o zi
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
-
ECONOMIEacum 2 zile
Amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
-
ECONOMIEacum 2 zile
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor