ECONOMIE
Prețul imobiliarelor a scăzut în luna aprilie
După o ușoară majorare a prețurilor apartamentelor în luna martie, în aprilie prețurile au scăzut, la nivel național, cu 0,7% față de luna anterioară, de la 1.237 de euro la 1.228 de euro pe metru pătrat util. Nu în toate marile orașe monitorizate s-au înregistrat scăderi de preț în aprilie, informează Mediafax.
În Iași s-a manifestat cea mai mare scădere a prețului mediu solicitat de către vânzătorii de apartamente, potrivit indicelui Imobiliare.ro. Astfel, după un declin de 1,3% în martie, în aprilie pretențiile vânzătorilor au mai scăzut cu 1,1%, astfel că prețul mediu al unui apartament la nivel de oraș a coborât sub pragul de 1.000 de euro pe metru pătrat util, anume la o valoare de 996 de euro pe metru pătrat (față de 1.007 euro pe metru pătrat). Tendința descendentă a fost susținută exclusiv de locuințele noi, care s-au depreciat cu 2,1% (de la 1.011 euro la 990 de euro pe metru pătrat), în vreme prețul apartamentelor vechi a crescut cu 0,9% (de la 999 la 1.008 euro pe metru pătrat).
În București, prețul apartamentelor a crescut, per ansamblu, de la 1.327 de euro la 1.330 de euro pe metru pătrat util. Evoluțiile au fost, însă, diferite pe cele două segmente de piață analizate: locuințele din blocurile vechi au consemnat un avans, de la 1.215 euro la 1.219 euro pe metru pătrat util, în timp ce unitățile locative nou-construite au resimțit o scădere ușoară, de la 1.409 euro la 1.408 euro pe metru pătrat util.
În Cluj-Napoca, prețurile apartamentelor s-au situat la suma de 1.568 de euro pe metru pătrat util (față de 1.566 de euro pe metru pătrat util la sfârșitul lunii martie). Apartamentele vechi s-au apreciat în această perioadă cu 0,6% (de la 1.578 de euro la 1.587 de euro pe metru pătrat util), iar cele noi au consemnat un recul de 0,3% (de la 1.553 la 1.549 de euro pe metru pătrat util).
Și în Brașov s-a consemnat o ușoară creștere a prețurilor apartamentelor luna trecută. Prețul apartamentelor a crescut, în principal, de la 1.115 euro la 1.117 euro, pe metru pătrat util. În cazul locuințelor din blocurile vechi, a avut loc un avans, de la 1.088 de euro la 1.099 de euro pe metru pătrat util, în timp ce prețul unităților locative din blocurile noi s-a depreciat cu 2,6%, de la 1.183 de euro la 1.152 de euro pe metru pătrat util.
În Timișoara a avut loc, la fel ca în Brașov, o scădere de ansamblu a prețului mediu solicitat de către vânzători. Mai exact, apartamentele s-au ieftinit cu 0,9%, ajungând la o medie de 1.217 euro pe metru pătrat (față de 1.228 de euro pe metru pătrat la finele lunii martie). În continuare, însă, locuințele din blocurile vechi au fost cele care au consemnat un declin (de 1,5%, de la 1.238 la 1.220 de euro pe metru pătrat), în timp ce prețul unităților locative nou-construite a crescut cu 0,7% (de la 1.198 de euro la 1.206 euro pe metru pătrat).
În Constanța, prețurile apartamentelor au consemnat, per ansamblu, o scădere de 0,5% în luna aprilie, de la 1.135 de euro la 1.129 de euro pe metru pătrat util. Ambele segmente de piață analizate au avut o tendință descendentă, chiar dacă variațiile au fost diferite: locuințele din blocurile vechi s-au depreciat cu 0,2% (de la 1.131 de euro la 1.129 de euro pe metru pătrat util), iar cele din noile ansambluri rezidențiale s-au ieftinit cu 1,4% (de la 1.144 la 1.128 de euro pe metru pătrat util).
ECONOMIE
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
Prin OPANAF nr. 7045/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 10, din 9 ianuarie 2025, au fost aduse modificări la OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin adoptarea Legii nr. 113/2020 au fost aduse o serie de modificări la prevederile referitoare la cesiunea creanțelor bugetare, astfel cum sunt reglementate la art. 264^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În vederea aplicării prevederilor art. 264^1 din Codul de procedură fiscală, a fost aprobat OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.
Cesiunea creanțelor bugetare trebuie să se realizeze în baza unei proceduri competitive, ori de câte ori se depune o ofertă în acest sens la organul fiscal.
Ca urmare a aprobării ordinului menționat, au fost primite sesizări cu privire la faptul că o procedură competitivă pentru cesiunea creanțelor bugetare ar trebui să se realizeze similar procedurii de licitație, care, la momentul promovării acestui nou act normativ, se realiza pentru valorificarea bunurilor sechestrate, astfel încât ofertanții să poată suplimenta prețul oferit, în funcție de celelalte oferte depuse. „În fapt, prin organizarea unei proceduri competitive, prin licitație, statul se asigură că maximizează valoarea prețului cesiunii, ca urmare a faptului că participanții la licitație pot majora prețul în funcție de pașii de licitație”, au subliniat inițiatorii, în Referatul de aprobare.
În ceea ce privește negocierea directă, s-a prevăzut ca la stabilirea prețului în cadrul procedurii de cesiune a creanțelor bugetare, organul fiscal să aibă în vedere valoarea cea mai mare dintre prețul oferit de ofertant, dar care nu poate fi mai mic decât prețul de pornire la licitație și valoarea bunurilor sechestrate de către organul fiscal sau ipotecate/gajate în favoarea organului fiscal, stabilită în cadrul procedurii de insolvență.
De asemenea, s-a reglementat că prețul de pornire a cesiunii la licitație se stabilește în funcție de prețul cesiunii și valoarea activelor. Astfel, în situația în care organul fiscal în calitate de creditor bugetar deține, față de debitorii insolvenți, creanțe certe prin garanțiile constituite, acestea se pot vinde la un preț egal sau mai mare decât valoarea creanțelor, asigurându-se în acest mod recuperarea integrală, scopul fiind maximizarea recuperării creanțelor bugetare.
Prin modificarea și completarea OPANAF nr. 1940/2023 s-a urmărit descrierea procedurii competitive, prin licitație, context în care au fost avute în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.
De asemenea, la promovarea OPANAF nr. 7045/2024 au fost avute în vedere și eventualele propuneri și observații primite din partea organelor fiscale centrale, astfel încât principiile cesiunii creanțelor bugetare să fie în concordanță cu modul de gestionare a dosarelor de insolvență, precum și cu procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.
ECONOMIE
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna ianuarie 2025, împrumuturi de la băncile comerciale în valoare de 5,2 miliarde de lei, la care se poate adăuga suma de 570 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni, informează Agerpres. Suma totală, de 5,77 miliarde de lei, este cu 170 milioane de lei mai mare față de cea care a fost programată în decembrie 2024, de 5,6 miliarde de lei, și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.
Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, în data de 13 ianuarie va fi organizată licitație pentru o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, în sumă de 600 milioane de lei, cu scadența în 30 iunie 2025, iar în 23 ianuarie pentru o emisiune de 800 milioane lei cu scadența în 26 ianuarie 2026.
De asemenea, pe parcursul lunii ianuarie 2025, vor fi organizate licitații pentru nouă emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3,8 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (570 milioane de lei în total).
Astfel, au fost programate licitații pentru patru emisiuni de obligațiuni de câte 500 milioane lei, în 9 ianuarie (două), 13 ianuarie și 30 ianuarie, pentru trei emisiuni de 400 milioane lei, în 16 ianuarie (două) și 27 ianuarie, și pentru două emisiuni de 300 milioane le, în 20 ianuarie și 30 ianuarie.
ECONOMIE
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că, în perioada 9 ianuarie – 10 februarie 2025, pot depune cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor, Pachet a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și Pachet b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027. Potrivit unui comunicat al instituției, completarea și depunerea cererii se face exclusiv electronic de către solicitant prin accesarea site-ului: www.apia.org.ro – secțiunea DR-06 – Bunăstarea animalelor.
Cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor cuprind angajamentele și informațiile aferente tuturor exploatațiilor autorizate sanitar-veterinar, deținute de un solicitant, indiferent pe raza cărui județ își desfășoară activitatea și se depun însoțite de toate documentele prevăzute în ghidurile solicitantului.
Instrucțiunile pentru depunerea cererilor se regăsesc pe site-ul APIA, iar informațiile necesare pentru acordarea plăților se regăsesc în OMADR nr. 537/2024 și în cuprinsul Ghidurilor informative aprobate pentru cele două pachete, disponibile aici.
-
ECONOMIEacum 2 zile
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF propune modificări la reglementările privind depunerea declarației D-406 – SAF-T
-
ECONOMIEacum 2 zile
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
-
ECONOMIEacum 2 zile
Amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
-
ECONOMIEacum 2 zile
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor