ECONOMIE
Studiu: circa 190.000 mp de centre comerciale vor fi livrați în 2019
Aproximativ 190.000 mp de centre comerciale vor fi livrați în 2019, dintre care majoritatea se află în orașe regionale, iar 18% din noile construcții vor fi extinderi, în condițiile în care traficul în centrele comerciale a înregistrat o creștere de 3,2%, de la an la an, arată un studiu CBRE, conform Mediafax.
Stocul modern de spații destinate centrelor comerciale a atins 2,1 milioane mp, dintre care 38% se află în București, iar 62% este localizat în orașele regionale.
Cererea este în creștere, iar cele mai solicitate centre comerciale din București și din țară sunt ocupate integral, având liste de așteptare pentru chiriașii care nu au mai găsit spații libere.
“Segmentul centrelor comerciale a avut un an plin și a crescut față de 2017. În 2018, pe piața locală și-au făcut intrarea 24 de mărci noi, dintre care 79% au ales spații în centre comerciale. Acesta rămâne formatul de retail preferat atât de chiriași, cât și de clienți, chiar dacă asistăm la o dezvoltare accelerată a comerțului electronic. Deși comerțul online a luat avânt, centrele comerciale și-au diversificat și rafinat ofertele, investind în crearea unei atmosfere prietenoase, crescând numărul de spații și servicii pentru petrecerea timpului liber și sporind alternativele pentru familii sau facilitând accesul în parcări. Magazinele își extind suprafețele închiriate pentru a avea mai mult loc de expunere a conceptelor și noilor colecții și a susține astfel și vânzările online. S-a putut observa o creștere a unor indicatori de performanță cum sunt traficul și coșul mediu de cumpărături, ceea ce ne confirmă că centrele comerciale rămân favoritele consumatorilor, fie că vin pentru a mânca în food court-uri, pentru a cumpăra articole vestimentare sau pentru a se relaxa”, spune Carmen Ravon, Head of Retail Leasing al CBRE Romania.
Centrele comerciale analizate de CBRE sunt situate în București și în orașele regionale și au înregistrat o creștere a traficului de 3,2% de la an la an și o majorare a valorii medii a coșului de cumpărături de 2,3%. Măsurarea coșului mediu nu s-a făcut pe baza tranzacțiilor propriu-zise, ci luând în calcul traficul, adică numărul de oameni care au tranzitat centrul comercial în perioada de referință. Astfel, a fost monitorizată tendința, mai degrabă decât nivelul efectiv al cheltuielilor.
În ceea ce privește fluctuația traficului, analizată lunar, de la un an la altul, s-a constatat că în septembrie a fost cea mai mare creștere, față de aceeași perioadă a anului anterior. Luna cu cel mai ridicat trafic este în continuare decembrie, când a fost raportată o creștere de 3,6%, față de restul anului.
În funcție de dimensiunea centrelor comerciale, acestea au fost clasate ca: centre comerciale tradiționale mici, cu o suprafață totală închiriabilă ce variază între 5.000 mp și 19.999 mp, care reprezintă 34% din totalul centrelor analizate; centre comerciale tradiționale medii care se încadrează între 20.000 mp GLA și 39.999 mp GLA și au o pondere de 33% și centre comerciale tradiționale mari, care se găsesc în intervalul 40.000 – 79.999 mp GLA și reprezintă 33% din ansamblul centrelor comerciale cuprinse în raportul CBRE. Conform rezultatelor studiului, chiriașii care ocupă peste 50% din toate centrele analizate sunt magazinele care comercializează articole vestimentare și accesorii (circa 30% din suprafața totală a unui centru comercial), urmate de restaurante și fast food-uri (20%) și de furnizorii de servicii pentru petrecerea timpului liber (10%). Cele mai multe magazine ocupă o suprafață de sub 50 mp și au o pondere de 34% din totalul magazinelor amplasate în centrele comerciale incluse în cercetare. Acestea sunt urmate îndeaproape de unități care se află în spații de 50 – 100 mp și reprezintă 26% dintre chiriași. Magazinele mari, cu suprafețe care se situează între 200 mp și maximum 500 mp, au o pondere de 11%. Unitățile cu suprafețe foarte mari, care depășesc 1.000 mp, ocupă deocamdată doar 6% din suprafața analizată.
Evoluția pozitivă a pieței centrelor comerciale se reflectă și în cifrele de afaceri realizate. Astfel, cifra totală medie este de 10 milioane euro, în creștere cu 5,5% față de anul anterior. Jucătorii consacrați au raportat ușoare creșteri ale veniturilor, în timp ce proiectele regionale au avut mici scăderi, pe fondul dezvoltării comerțului electronic. Chiria medie a fost estimată la 27 euro/mp/lună. În estimarea acestei valori, nu au fost luate în calcul și chiriile plătite de supermarketuri, hypermarketuri, magazine de tip DYI, cinematografe și săli de bowling.
ECONOMIE
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
Prin OPANAF nr. 7045/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 10, din 9 ianuarie 2025, au fost aduse modificări la OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin adoptarea Legii nr. 113/2020 au fost aduse o serie de modificări la prevederile referitoare la cesiunea creanțelor bugetare, astfel cum sunt reglementate la art. 264^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În vederea aplicării prevederilor art. 264^1 din Codul de procedură fiscală, a fost aprobat OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.
Cesiunea creanțelor bugetare trebuie să se realizeze în baza unei proceduri competitive, ori de câte ori se depune o ofertă în acest sens la organul fiscal.
Ca urmare a aprobării ordinului menționat, au fost primite sesizări cu privire la faptul că o procedură competitivă pentru cesiunea creanțelor bugetare ar trebui să se realizeze similar procedurii de licitație, care, la momentul promovării acestui nou act normativ, se realiza pentru valorificarea bunurilor sechestrate, astfel încât ofertanții să poată suplimenta prețul oferit, în funcție de celelalte oferte depuse. „În fapt, prin organizarea unei proceduri competitive, prin licitație, statul se asigură că maximizează valoarea prețului cesiunii, ca urmare a faptului că participanții la licitație pot majora prețul în funcție de pașii de licitație”, au subliniat inițiatorii, în Referatul de aprobare.
În ceea ce privește negocierea directă, s-a prevăzut ca la stabilirea prețului în cadrul procedurii de cesiune a creanțelor bugetare, organul fiscal să aibă în vedere valoarea cea mai mare dintre prețul oferit de ofertant, dar care nu poate fi mai mic decât prețul de pornire la licitație și valoarea bunurilor sechestrate de către organul fiscal sau ipotecate/gajate în favoarea organului fiscal, stabilită în cadrul procedurii de insolvență.
De asemenea, s-a reglementat că prețul de pornire a cesiunii la licitație se stabilește în funcție de prețul cesiunii și valoarea activelor. Astfel, în situația în care organul fiscal în calitate de creditor bugetar deține, față de debitorii insolvenți, creanțe certe prin garanțiile constituite, acestea se pot vinde la un preț egal sau mai mare decât valoarea creanțelor, asigurându-se în acest mod recuperarea integrală, scopul fiind maximizarea recuperării creanțelor bugetare.
Prin modificarea și completarea OPANAF nr. 1940/2023 s-a urmărit descrierea procedurii competitive, prin licitație, context în care au fost avute în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.
De asemenea, la promovarea OPANAF nr. 7045/2024 au fost avute în vedere și eventualele propuneri și observații primite din partea organelor fiscale centrale, astfel încât principiile cesiunii creanțelor bugetare să fie în concordanță cu modul de gestionare a dosarelor de insolvență, precum și cu procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.
ECONOMIE
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna ianuarie 2025, împrumuturi de la băncile comerciale în valoare de 5,2 miliarde de lei, la care se poate adăuga suma de 570 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni, informează Agerpres. Suma totală, de 5,77 miliarde de lei, este cu 170 milioane de lei mai mare față de cea care a fost programată în decembrie 2024, de 5,6 miliarde de lei, și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.
Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, în data de 13 ianuarie va fi organizată licitație pentru o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, în sumă de 600 milioane de lei, cu scadența în 30 iunie 2025, iar în 23 ianuarie pentru o emisiune de 800 milioane lei cu scadența în 26 ianuarie 2026.
De asemenea, pe parcursul lunii ianuarie 2025, vor fi organizate licitații pentru nouă emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3,8 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (570 milioane de lei în total).
Astfel, au fost programate licitații pentru patru emisiuni de obligațiuni de câte 500 milioane lei, în 9 ianuarie (două), 13 ianuarie și 30 ianuarie, pentru trei emisiuni de 400 milioane lei, în 16 ianuarie (două) și 27 ianuarie, și pentru două emisiuni de 300 milioane le, în 20 ianuarie și 30 ianuarie.
ECONOMIE
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că, în perioada 9 ianuarie – 10 februarie 2025, pot depune cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor, Pachet a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și Pachet b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027. Potrivit unui comunicat al instituției, completarea și depunerea cererii se face exclusiv electronic de către solicitant prin accesarea site-ului: www.apia.org.ro – secțiunea DR-06 – Bunăstarea animalelor.
Cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor cuprind angajamentele și informațiile aferente tuturor exploatațiilor autorizate sanitar-veterinar, deținute de un solicitant, indiferent pe raza cărui județ își desfășoară activitatea și se depun însoțite de toate documentele prevăzute în ghidurile solicitantului.
Instrucțiunile pentru depunerea cererilor se regăsesc pe site-ul APIA, iar informațiile necesare pentru acordarea plăților se regăsesc în OMADR nr. 537/2024 și în cuprinsul Ghidurilor informative aprobate pentru cele două pachete, disponibile aici.
-
ECONOMIEacum 2 zile
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF propune modificări la reglementările privind depunerea declarației D-406 – SAF-T
-
ECONOMIEacum 2 zile
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
-
ECONOMIEacum 2 zile
Amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
-
ECONOMIEacum 2 zile
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor