ECONOMIE
ANCPI: aproape 490.000 de proprietăți înregistrate, prin PNCCF, în prima jumătate a anului 2020
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) informează că a înregistrat gratuit pentru cetățeni, în primele șase luni ale acestui an, aproximativ 490.000 de proprietăți, prin Programul național de cadastru și carte funciară 2015-2023 (PNCCF), susținut de Guvernul României.
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) informează că a înregistrat gratuit pentru cetățeni, în primele șase luni ale acestui an, aproximativ 490.000 de proprietăți, prin Programul național de cadastru și carte funciară 2015-2023 (PNCCF), susținut de Guvernul României. De asemenea, în luna iunie 2020, ANCPI a inițiat o nouă procedură de licitație pentru achiziționarea serviciilor de înregistrare sistematică a proprietăților din 246 de comune din România, finanțarea fiind asigurată prin Programul Operațional Regional 2014 – 2020 (POR). Totodată, în prima jumătate a acestui an, ANCPI a semnat cu Administrația Rezervației Biosfera Delta Dunării (ARBDD) cel mai mare contract de finanțare încheiat cu o instituție publică. În aceeași perioadă, ANCPI a eliberat aproape 3 milioane de extrase de carte funciară.
„ANCPI, instituție aflată în subordinea Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației (MLPDA), a înregistrat, în primele șase luni ale acestui an, 489.375 de imobile. Finanțarea a fost asigurată, prin PNCCF, din veniturile proprii ale ANCPI și din fonduri europene nerambursabile. Lucrările de înregistrare sistematică a proprietăților se desfășoară la nivelul întregii unități administrativ-teritoriale (UAT) sau pe sectoare cadastrale. Astfel, în prezent, din cele 3.181 de UAT-uri din România, 89 sunt cadastrate integral. În alte 2.018 de localități se derulează lucrări de înregistrare sistematică a proprietăților, care vizează o suprafață de aproximativ 4,4 milioane de hectare. În anul 2020, cele mai multe imobile au fost înregistrate în județele Dolj – 45.133, Alba – 40.616 și Arad – 38.864”, precizează ANCPI, într-un comunicat.
De asemenea, din totalul de 9,54 milioane hectare de terenuri agricole care fac obiectul subvențiilor acordate de Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA), 96% sunt finalizate sau în lucru. În acest moment, sunt înregistrate 5,08 milioane hectare, reprezentând 53% din suprafața terenurilor agricole care beneficiază de subvențiile APIA. Alte 4,10 milioane hectare (43%) sunt în lucru, termenul de finalizare a lucrărilor fiind anul 2020.
În luna iunie a.c., ANCPI a inițiat o procedură de licitație deschisă pentru cadastrarea integrală a 246 de UAT-uri din 30 de județe. Finanțarea este asigurată din fonduri europene, prin POR. Până la această dată, lucrările de înregistrare sistematică a proprietăților au fost finalizate în cinci din cele 660 de comune incluse în Proiectul major „Creșterea gradului de acoperire și de incluziune a sistemului de înregistrare a proprietăților în zonele rurale din România”. În alte 84 de comune sunt în desfășurare lucrări de cadastru general. Valoarea totală a Proiectului major, inclus în AXA prioritară 11 din POR 2014-2020, este de 312.891.155 de euro, din care 265.957.482 euro reprezintă fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și 46.933.673 euro cofinanțare de la bugetul de stat. Până în prezent, în cadrul Proiectului major au fost efectuate plăți în valoare de 103.430.208 lei.
Totodată, în prima jumătate a acestui an, ANCPI a digitalizat serviciile oferite, astfel încât singura condiție pentru transmiterea solicitărilor prin mijloace electronice este ca acestea să conțină o semnătură electronică calificată. În plus, partenerii ANCPI care depun cereri online beneficiază de acces direct în sistemul integrat de cadastru și carte funciară eTerra. Astfel, notarii publici, persoanele fizice și juridice autorizate să execute lucrări de cadastru și executorii judecătorești pot depune cereri, care intră direct pe fluxul intern al oficiilor teritoriale, în vederea soluționării.
„Lucrăm la alte două proiecte, în contextul digitalizării. Cel mai probabil, le vom finaliza în cel mult o lună și jumătate. Primul se referă la introducerea plății cu cardul în eTerra și va fi util în special persoanelor fizice și juridice autorizate să execute lucrări de specialitate în domeniul cadastrului. Cel de-al doilea vizează autentificarea în aplicația eTerra cu semnătură electronică calificată, ceea ce reprezintă primul pas spre interconectarea bazelor de date ale instituțiilor statului român, care va eficientiza activitatea administrației centrale și locale”, a precizat Laurențiu Alexandru Blaga, președinte-director general al ANCPI.
Potrivit ANCPI, de la începutul acestui an, au fost eliberate online 2.937.512 de extrase de carte funciară și 497.621 de extrase de plan cadastral. Documentele, care sunt acceptate în prezent de 20 de instituții bancare și nebancare, pot fi obținute în doar câteva minute. Cei interesați pot găsi pe site-ul Agenției lista instituțiilor care acceptă extrasul de carte funciară eliberat online.
ECONOMIE
ANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a elaborat și publicat un Ghid dedicat instituțiilor publice, document ce indică măsuri concrete pentru prevenirea și combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor de social media (fenomen cunoscut sub denumirea de impersonare), metode de identificare a conturilor false și pașii necesari pentru raportarea acestora către platformele online, a anunțat instituția, printr-un comunicat. Ghidul este disponibil pe pagina de internet a ANCOM, aici.
Pe fondul utilizării tot mai intense a platformelor sociale și a serviciilor digitale, a crescut și riscul apariției conturilor false care impersonează conturile oficiale ale autorităților publice. Potrivit ANCOM, astfel de conturi pot fi folosite pentru: ▪ dezinformare: paginile răspândesc știri false și informații care prezintă realitatea în mod eronat/distorsionat, folosindu-se de numele instituțiilor oficiale; ▪ escrocherii și fraudă financiară: prin intermediul conturilor false care aparent provin de la instituții publice sunt derulate campanii de colectare a datelor personale și de obținere a unor beneficii financiare; ▪ furt de identitate: datele personale colectate pot fi folosite în activități cu caracter infracțional; ▪ afectarea reputației: încrederea cetățenilor în instituțiile publice este afectată.
Ghidul oferă instituțiilor publice un set de măsuri proactive de protecție, care includ securizarea conturilor oficiale, formarea și educarea personalului, precum și monitorizarea continuă. Astfel, ANCOM recomandă instituțiilor publice să efectueze o verificare a eventualelor situații în care elementele de identificare vizuală sunt folosite pe platformele relevante, să stabilească modalitatea de răspuns în cazurile de preluare a identității vizuale sau să implementeze proceduri de escaladare pentru situații urgente care pot afecta ordinea publică sau chiar securitatea națională.
„Ghidul oferă o listă detaliată de indicatori care pot semnala impersonarea unui cont/pagini oficiale a unei instituții publice. Instituțiile publice și utilizatorii sunt încurajați să acorde atenție atât elementelor de identitate vizuală, cât și comportamentelor specifice ale conturilor suspecte. De exemplu, conturile false au denumiri/acronime similare, dar cu modificări subtile (ex: în cazul Ministerului X, denumirea este „Ministerul.X ori au fost operate schimbări minore: Ministeru1 X) sau pot avea domenii web neobișnuite care apar asociate cu contul rețelei sociale, precum .tk, .ml, .ga în loc de .gov.ro sau utilizarea «ministerul.X.ro», în loc de ministerulx.gov.ro.
În ceea ce privește indicatorii de comportament asociat conturilor false, printre aceștia se numără activitatea online în intervale orare care nu corespund cu fusul orar al României, postări repetitive cu același conținut/conținut similar la intervale scurte de timp ori un număr neverosimil de urmăritori raportat la istoricul activității”, se menționează în comunicat.
Ghidul ANCOM detaliază pașii pentru raportarea conturilor false către platformele online (ex.: Facebook/Meta, Twitter/X, Instagram, LinkedIn), cu specificarea exactă a documentației necesare.
Astfel, pentru raportarea unui cont care a fost preluat neautorizat, instituția trebuie să folosească mecanismul intern de raportare al platformei și să furnizeze acesteia documentația completă (link oficial, dovezi care atestă calitatea persoanei care face raportarea și furnizarea de informații credibile cu privire la reprezentare). În cazul în care platforma nu respectă obligațiile din Regulamentul DSA (de exemplu: platforma răspunde sau oferă un răspuns inadecvat sau incomplet sau în cazul în care platforma nu oferă acces la un sistem intern de soluționare a plângerilor etc.), cei în cauză pot depune plângeri pentru nerespectarea Regulamentului DSA. Sesizările trebuie însoțite de prezentarea în detaliu a etapelor parcurse în raport cu platforma, a numărului de referință alocat de platformă la momentul raportării, precum și a oricăror elemente probatorii pe care se sprijină sesizarea. Ulterior, plângerea se analizează conform Regulamentului DSA.
„În calitate de coordonator național pentru serviciile digitale, ANCOM încurajează instituțiile publice să acorde o atenție sporită protejării identității instituționale în mediul digital, având în vedere că impersonarea conturilor poate afecta integritatea comunicării publice, poate genera confuzie în rândul cetățenilor și poate facilita răspândirea conținutului înșelător sau manipulator”, se subliniază în comunicat.
ECONOMIE
PNRR – A fost prelungită până la 30 aprilie perioada de implementare a proiectelor depuse pentru digitalizarea ONG-urilor
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în calitate de Coordonator de Reforme și Investiții, anunță posibilitatea prelungirii perioadei de implementare a proiectelor depuse în cadrul Componentei 7, Investiția 9, pentru digitalizarea ONG-urilor până la data de 30 aprilie 2026, conform Ordinului MIPE nr. 5.774/20.11.2025 pentru modificarea Ghidului specific condiții de accesare a fondurilor europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte „Digitalizarea Sectorului Organizațiilor Neguvernamentale”, din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 7 „Transformare digitală”, Investiția 9 „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” aprobat prin Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 1882/2024.
ECONOMIE
Noua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
Lansarea modulului eSemnătura, o nouă funcționalitate care modernizează modul de lucru în cadrul instituțiilor publice, permite semnarea documentelor în mod electronic direct în platformă, a anunțat Regista, platforma de digitalizare utilizată în peste 1.200 de instituții publice din România.
Potrivit unui comunicat citat de Agerpres, noul modul simplifică fluxul birocratic, de la înregistrare până la semnare electronică și arhivare, fără imprimare, fără semnături pe hârtie și fără scanări.
Astfel, noul modul, dezvoltat în conformitate cu Legea 214/2024 și normele europene eIDAS, elimină riscurile asociate semnăturilor pe hârtie și timpului petrecut cu procedee manuale.
„Cu ajutorul modulului eSemnatura, instituțiile pot semna documente direct în Regista, folosind toate tipurile de semnături electronice necesare în activitatea administrativă: semnătură electronică simplă, semnătură electronică calificată cu token USB și semnătură electronică calificată în cloud. eSemnătură de la Regista funcționează cu token-urile care sunt deja folosite în instituții și este integrată inclusiv cu semnăturile calificate oferite gratuit către funcționarii de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), dar și cu toți furnizorii privați de pe piața locală și europeană, precum CertSign, DigiSign sau TransSped”, susțin reprezentanții companiei.
Totodată, cu ajutorul noului modul eSemnătura, instituțiile publice care vor alege să își digitalizeze fluxurile de documente, vor putea semna direct în platformă documentele necesare.
„eSemnătura este un pas esențial în misiunea noastră de a sprijini administrația publică în tranziția către procese complet digitale. Am creat o soluție sigură, conformă legal și ușor de folosit, care integrează toate tipurile de semnătură necesare în activitatea instituțiilor. Prin modulul de eSemnătură, documentele circulă mai rapid, semnarea devine mai simplă, iar întregul flux administrativ câștigă transparență și eficiență”, a declarat Edward Crețescu, CEO Regista, citat în comunicat.
Pornind de la nevoia funcționarilor publici de a lucra cât mai digitalizat, noul modul eSemnătura din Regista permite colaborarea dintre compartimentele unei instituții publice, prin semnarea secvențială a documentelor, notificarea semnatarilor pentru fiecare document primit electronic, cât și un flux constant de actualizări direct în platformă, în funcție de activitățile semnatarilor, precizează reprezentanții companiei.
În plus, fiecare semnare poate veni cu note informative transmise direct la semnatar pentru o verificare suplimentară. Modulul de Semnătură respectă cele mai înalte norme de securitate a datelor și este dezvoltat în conformitate cu noua lege a semnăturilor electronice, Legea 214/2024, se precizează în comunicat.
Modulul eSemnătură este dezvoltat de Regista împreună cu Namirial, unul dintre principalii furnizori europeni de servicii de încredere și certificate calificate conform eIDAS.
Cele 1.200 de instituții publice aflate în portofoliul Regista – primării, școli, spitale, direcții și servicii – pot beneficia imediat prin utilizarea semnăturilor electronice în întreaga activitate zilnică pe care o desfășoară.
-
ECONOMIEacum 6 zileReglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european
-
ECONOMIEacum 6 zileAu fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal
-
PROFESIA CONTABILĂacum 9 oreStart with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
-
ECONOMIEacum 6 zileEntitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului
-
ECONOMIEacum 6 zileANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
-
ECONOMIEacum 9 oreANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie
-
ECONOMIEacum 9 oreANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
-
ECONOMIEacum 9 oreNoua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
