ECONOMIE
MFP: În proiect, noi criterii referitoare la autorizarea funcționării unităților emitente de tichete
Ministerul Finanțelor Publice a lansat în consultare un Proiect de Ordin pentru modificarea Ordinului ministrului economiei și finanțelor nr.2007/2008 privind aprobarea componenței Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice și a Regulamentului de organizare și funcționare a acesteia, precum și a Criteriilor referitoare la autorizarea funcționãrii unitãților emitente de tichete.
Ministerul Finanțelor Publice a lansat în consultare un Proiect de Ordin pentru modificarea Ordinului ministrului economiei și finanțelor nr.2007/2008 privind aprobarea componenței Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice și a Regulamentului de organizare și funcționare a acesteia, precum și a Criteriilor referitoare la autorizarea funcționãrii unitãților emitente de tichete.
Inițiatorii precizează, în Referatul de aprobare, că proiectul de act normativ reglementează următoarele aspecte principale:
● autorizarea unităților emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde de către Comisia pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice, aceasta fiind structura care autorizează în prezent unitățile emitente de tichete sociale pentru grădiniță, un beneficiu similar tichetului social pe suport electronic pentru mese calde;
● criteriile avute în vedere la autorizarea operatorilor economici ca unități emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, între care se află:
➜ dovada faptului că operatorii economici funcționează legal pe teritoriul României, precum și a faptului că au prevăzut în actul de înființare ca obiect de activitate operațiunile privind emiterea și gestionarea tichetelor sociale pentru mese calde pe suport electronic, având cod CAEN 6612 – „Activități de intermediere a tranzacțiilor financiare”;
➜ deținerea, de către operatorul economic care solicită autorizație de funcționare ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, a unui nivel minim al capitalului social sau capital de dotare, după caz, subscris și vărsat, respectiv, echivalentul în lei a cel puțin cinci sute de mii euro, cu precizarea că se ia în calcul cursul de schimb la data înființării societății sau la data ultimei majorări a capitalului social;
➜ în cazul operatorilor economici care dețin autorizație de funcționare pentru emiterea unuia sau mai multor tipuri de bilete de valoare și solicită autorizație de funcționare pentru emiterea de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, condiția referitoare la existența unei valori minime a capitalului social sau de dotare, după caz, subscris și vărsat, prevăzută în proiect, se aplică cumulativ cu valoarea minimă prevăzută pentru unitățile emitente de tichete de masă, tichete cadou și tichete de creșă, tichete culturale, vouchere de vacanță și, respectiv, tichete sociale pentru grădiniță, după caz.
Avându-se în vedere faptul că tichetul social pe suport electronic pentru mese calde este acordat exclusiv de Ministerul Fondurilor Europene și doar sub condiția câștigării de către unitatea emitentă a unei proceduri de achiziție publică, pentru a nu greva activitatea acestor operatori economici prin impunerea, la momentul autorizării de către Ministerul Finanțelor Publice, a condiției de existență a unui capital social sau de dotare, după caz, subscris și vărsat, într-un cuantum minim, așa cum se întâmplă în prezent în cazul entităților autorizate să emită bilete de valoare, au fost reglementate:
- necesitatea dovedirii îndeplinirii condiției de capital social, după câștigarea de către unitatea emitentă a procedurii de achiziție publică organizată de Ministerul Fondurilor Europene,
- termenul în care trebuie să se facă dovada îndeplinirii condiției de existență a capitalului social sau de dotare,
➜ dispunerea de un ansamblu de măsuri de securitate care să garanteze buna funcționare a sistemului tichetelor sociale pentru mese calde pe suport electronic.
● situațiile în care operatorii economici solicitanți nu pot fi autorizați ca unități emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, respectiv atunci când aceștia înregistrează obligații restante la bugetul general consolidat sau când există înregistrate fapte în cazierul fiscal al operatorului economic /administratorului/ directorului economic și/sau financiar;
● termenul de valabilitate a autorizației de funcționare ca unitate emitentă de tichete sociale pentru mese calde pe suport electronic, respectiv 2 ani, precum și termenul în care unitățile emitente pot solicita reautorizarea, respectiv cu 45 de zile calendaristice înainte de data expirării autorizației;
● situațiile în care o autorizație de funcționare emisă în favoarea unei unități emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde poate fi modificată sau completată, precum și termenul în care sunt obligate unitățile emitente să solicite modificarea autorizației de funcționare;
● posibilitatea ca MFP, prin Comisia pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice, să dispună măsura de suspendare/retragere, după caz, a autorizației de funcționare a unităților emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, inclusiv în situația în care unitatea emitentă nu face dovada îndeplinirii condiției referitoare la existența unei valori minime a capitalului social în termenul stabilit prin acest proiect de ordin;
● documentele pe care operatorii economici trebuie să le depună, în vederea obținerii autorizației de funcționare ca unități emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde;
● componența echipei de specialiști care: verifică faptic îndeplinirea criteriilor de autorizare, prin deplasarea acestora la locația unde se desfășoară activitatea; efectuează controlul care vizează constatarea existenței/inexistenței situațiilor în care se impune suspendarea/retragerea autorizației de funcționare.
Proiectul de Ordin și Referatul de aprobare pot fi consultate pe site-ul MFP, la rubrica Transparență decizională.
ECONOMIE
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).
Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.
Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.
ECONOMIE
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.
Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.
Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.
Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).
Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.
Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.
ECONOMIE
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată
A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.
Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care: ▪ ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.
Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.
Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; ▪resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 3 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 3 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 2 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 2 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil