ECONOMIE
MFP: În proiect, noi criterii referitoare la autorizarea funcționării unităților emitente de tichete
Ministerul Finanțelor Publice a lansat în consultare un Proiect de Ordin pentru modificarea Ordinului ministrului economiei și finanțelor nr.2007/2008 privind aprobarea componenței Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice și a Regulamentului de organizare și funcționare a acesteia, precum și a Criteriilor referitoare la autorizarea funcționãrii unitãților emitente de tichete.
Ministerul Finanțelor Publice a lansat în consultare un Proiect de Ordin pentru modificarea Ordinului ministrului economiei și finanțelor nr.2007/2008 privind aprobarea componenței Comisiei pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice și a Regulamentului de organizare și funcționare a acesteia, precum și a Criteriilor referitoare la autorizarea funcționãrii unitãților emitente de tichete.
Inițiatorii precizează, în Referatul de aprobare, că proiectul de act normativ reglementează următoarele aspecte principale:
● autorizarea unităților emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde de către Comisia pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice, aceasta fiind structura care autorizează în prezent unitățile emitente de tichete sociale pentru grădiniță, un beneficiu similar tichetului social pe suport electronic pentru mese calde;
● criteriile avute în vedere la autorizarea operatorilor economici ca unități emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, între care se află:
➜ dovada faptului că operatorii economici funcționează legal pe teritoriul României, precum și a faptului că au prevăzut în actul de înființare ca obiect de activitate operațiunile privind emiterea și gestionarea tichetelor sociale pentru mese calde pe suport electronic, având cod CAEN 6612 – „Activități de intermediere a tranzacțiilor financiare”;
➜ deținerea, de către operatorul economic care solicită autorizație de funcționare ca unitate emitentă de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, a unui nivel minim al capitalului social sau capital de dotare, după caz, subscris și vărsat, respectiv, echivalentul în lei a cel puțin cinci sute de mii euro, cu precizarea că se ia în calcul cursul de schimb la data înființării societății sau la data ultimei majorări a capitalului social;
➜ în cazul operatorilor economici care dețin autorizație de funcționare pentru emiterea unuia sau mai multor tipuri de bilete de valoare și solicită autorizație de funcționare pentru emiterea de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, condiția referitoare la existența unei valori minime a capitalului social sau de dotare, după caz, subscris și vărsat, prevăzută în proiect, se aplică cumulativ cu valoarea minimă prevăzută pentru unitățile emitente de tichete de masă, tichete cadou și tichete de creșă, tichete culturale, vouchere de vacanță și, respectiv, tichete sociale pentru grădiniță, după caz.
Avându-se în vedere faptul că tichetul social pe suport electronic pentru mese calde este acordat exclusiv de Ministerul Fondurilor Europene și doar sub condiția câștigării de către unitatea emitentă a unei proceduri de achiziție publică, pentru a nu greva activitatea acestor operatori economici prin impunerea, la momentul autorizării de către Ministerul Finanțelor Publice, a condiției de existență a unui capital social sau de dotare, după caz, subscris și vărsat, într-un cuantum minim, așa cum se întâmplă în prezent în cazul entităților autorizate să emită bilete de valoare, au fost reglementate:
- necesitatea dovedirii îndeplinirii condiției de capital social, după câștigarea de către unitatea emitentă a procedurii de achiziție publică organizată de Ministerul Fondurilor Europene,
- termenul în care trebuie să se facă dovada îndeplinirii condiției de existență a capitalului social sau de dotare,
➜ dispunerea de un ansamblu de măsuri de securitate care să garanteze buna funcționare a sistemului tichetelor sociale pentru mese calde pe suport electronic.
● situațiile în care operatorii economici solicitanți nu pot fi autorizați ca unități emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, respectiv atunci când aceștia înregistrează obligații restante la bugetul general consolidat sau când există înregistrate fapte în cazierul fiscal al operatorului economic /administratorului/ directorului economic și/sau financiar;
● termenul de valabilitate a autorizației de funcționare ca unitate emitentă de tichete sociale pentru mese calde pe suport electronic, respectiv 2 ani, precum și termenul în care unitățile emitente pot solicita reautorizarea, respectiv cu 45 de zile calendaristice înainte de data expirării autorizației;
● situațiile în care o autorizație de funcționare emisă în favoarea unei unități emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde poate fi modificată sau completată, precum și termenul în care sunt obligate unitățile emitente să solicite modificarea autorizației de funcționare;
● posibilitatea ca MFP, prin Comisia pentru autorizarea operatorilor economici din domenii cu reglementări specifice, să dispună măsura de suspendare/retragere, după caz, a autorizației de funcționare a unităților emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde, inclusiv în situația în care unitatea emitentă nu face dovada îndeplinirii condiției referitoare la existența unei valori minime a capitalului social în termenul stabilit prin acest proiect de ordin;
● documentele pe care operatorii economici trebuie să le depună, în vederea obținerii autorizației de funcționare ca unități emitente de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde;
● componența echipei de specialiști care: verifică faptic îndeplinirea criteriilor de autorizare, prin deplasarea acestora la locația unde se desfășoară activitatea; efectuează controlul care vizează constatarea existenței/inexistenței situațiilor în care se impune suspendarea/retragerea autorizației de funcționare.
Proiectul de Ordin și Referatul de aprobare pot fi consultate pe site-ul MFP, la rubrica Transparență decizională.
ECONOMIE
ANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a elaborat și publicat un Ghid dedicat instituțiilor publice, document ce indică măsuri concrete pentru prevenirea și combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor de social media (fenomen cunoscut sub denumirea de impersonare), metode de identificare a conturilor false și pașii necesari pentru raportarea acestora către platformele online, a anunțat instituția, printr-un comunicat. Ghidul este disponibil pe pagina de internet a ANCOM, aici.
Pe fondul utilizării tot mai intense a platformelor sociale și a serviciilor digitale, a crescut și riscul apariției conturilor false care impersonează conturile oficiale ale autorităților publice. Potrivit ANCOM, astfel de conturi pot fi folosite pentru: ▪ dezinformare: paginile răspândesc știri false și informații care prezintă realitatea în mod eronat/distorsionat, folosindu-se de numele instituțiilor oficiale; ▪ escrocherii și fraudă financiară: prin intermediul conturilor false care aparent provin de la instituții publice sunt derulate campanii de colectare a datelor personale și de obținere a unor beneficii financiare; ▪ furt de identitate: datele personale colectate pot fi folosite în activități cu caracter infracțional; ▪ afectarea reputației: încrederea cetățenilor în instituțiile publice este afectată.
Ghidul oferă instituțiilor publice un set de măsuri proactive de protecție, care includ securizarea conturilor oficiale, formarea și educarea personalului, precum și monitorizarea continuă. Astfel, ANCOM recomandă instituțiilor publice să efectueze o verificare a eventualelor situații în care elementele de identificare vizuală sunt folosite pe platformele relevante, să stabilească modalitatea de răspuns în cazurile de preluare a identității vizuale sau să implementeze proceduri de escaladare pentru situații urgente care pot afecta ordinea publică sau chiar securitatea națională.
„Ghidul oferă o listă detaliată de indicatori care pot semnala impersonarea unui cont/pagini oficiale a unei instituții publice. Instituțiile publice și utilizatorii sunt încurajați să acorde atenție atât elementelor de identitate vizuală, cât și comportamentelor specifice ale conturilor suspecte. De exemplu, conturile false au denumiri/acronime similare, dar cu modificări subtile (ex: în cazul Ministerului X, denumirea este „Ministerul.X ori au fost operate schimbări minore: Ministeru1 X) sau pot avea domenii web neobișnuite care apar asociate cu contul rețelei sociale, precum .tk, .ml, .ga în loc de .gov.ro sau utilizarea «ministerul.X.ro», în loc de ministerulx.gov.ro.
În ceea ce privește indicatorii de comportament asociat conturilor false, printre aceștia se numără activitatea online în intervale orare care nu corespund cu fusul orar al României, postări repetitive cu același conținut/conținut similar la intervale scurte de timp ori un număr neverosimil de urmăritori raportat la istoricul activității”, se menționează în comunicat.
Ghidul ANCOM detaliază pașii pentru raportarea conturilor false către platformele online (ex.: Facebook/Meta, Twitter/X, Instagram, LinkedIn), cu specificarea exactă a documentației necesare.
Astfel, pentru raportarea unui cont care a fost preluat neautorizat, instituția trebuie să folosească mecanismul intern de raportare al platformei și să furnizeze acesteia documentația completă (link oficial, dovezi care atestă calitatea persoanei care face raportarea și furnizarea de informații credibile cu privire la reprezentare). În cazul în care platforma nu respectă obligațiile din Regulamentul DSA (de exemplu: platforma răspunde sau oferă un răspuns inadecvat sau incomplet sau în cazul în care platforma nu oferă acces la un sistem intern de soluționare a plângerilor etc.), cei în cauză pot depune plângeri pentru nerespectarea Regulamentului DSA. Sesizările trebuie însoțite de prezentarea în detaliu a etapelor parcurse în raport cu platforma, a numărului de referință alocat de platformă la momentul raportării, precum și a oricăror elemente probatorii pe care se sprijină sesizarea. Ulterior, plângerea se analizează conform Regulamentului DSA.
„În calitate de coordonator național pentru serviciile digitale, ANCOM încurajează instituțiile publice să acorde o atenție sporită protejării identității instituționale în mediul digital, având în vedere că impersonarea conturilor poate afecta integritatea comunicării publice, poate genera confuzie în rândul cetățenilor și poate facilita răspândirea conținutului înșelător sau manipulator”, se subliniază în comunicat.
ECONOMIE
PNRR – A fost prelungită până la 30 aprilie perioada de implementare a proiectelor depuse pentru digitalizarea ONG-urilor
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în calitate de Coordonator de Reforme și Investiții, anunță posibilitatea prelungirii perioadei de implementare a proiectelor depuse în cadrul Componentei 7, Investiția 9, pentru digitalizarea ONG-urilor până la data de 30 aprilie 2026, conform Ordinului MIPE nr. 5.774/20.11.2025 pentru modificarea Ghidului specific condiții de accesare a fondurilor europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte „Digitalizarea Sectorului Organizațiilor Neguvernamentale”, din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 7 „Transformare digitală”, Investiția 9 „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” aprobat prin Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 1882/2024.
ECONOMIE
Noua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
Lansarea modulului eSemnătura, o nouă funcționalitate care modernizează modul de lucru în cadrul instituțiilor publice, permite semnarea documentelor în mod electronic direct în platformă, a anunțat Regista, platforma de digitalizare utilizată în peste 1.200 de instituții publice din România.
Potrivit unui comunicat citat de Agerpres, noul modul simplifică fluxul birocratic, de la înregistrare până la semnare electronică și arhivare, fără imprimare, fără semnături pe hârtie și fără scanări.
Astfel, noul modul, dezvoltat în conformitate cu Legea 214/2024 și normele europene eIDAS, elimină riscurile asociate semnăturilor pe hârtie și timpului petrecut cu procedee manuale.
„Cu ajutorul modulului eSemnatura, instituțiile pot semna documente direct în Regista, folosind toate tipurile de semnături electronice necesare în activitatea administrativă: semnătură electronică simplă, semnătură electronică calificată cu token USB și semnătură electronică calificată în cloud. eSemnătură de la Regista funcționează cu token-urile care sunt deja folosite în instituții și este integrată inclusiv cu semnăturile calificate oferite gratuit către funcționarii de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), dar și cu toți furnizorii privați de pe piața locală și europeană, precum CertSign, DigiSign sau TransSped”, susțin reprezentanții companiei.
Totodată, cu ajutorul noului modul eSemnătura, instituțiile publice care vor alege să își digitalizeze fluxurile de documente, vor putea semna direct în platformă documentele necesare.
„eSemnătura este un pas esențial în misiunea noastră de a sprijini administrația publică în tranziția către procese complet digitale. Am creat o soluție sigură, conformă legal și ușor de folosit, care integrează toate tipurile de semnătură necesare în activitatea instituțiilor. Prin modulul de eSemnătură, documentele circulă mai rapid, semnarea devine mai simplă, iar întregul flux administrativ câștigă transparență și eficiență”, a declarat Edward Crețescu, CEO Regista, citat în comunicat.
Pornind de la nevoia funcționarilor publici de a lucra cât mai digitalizat, noul modul eSemnătura din Regista permite colaborarea dintre compartimentele unei instituții publice, prin semnarea secvențială a documentelor, notificarea semnatarilor pentru fiecare document primit electronic, cât și un flux constant de actualizări direct în platformă, în funcție de activitățile semnatarilor, precizează reprezentanții companiei.
În plus, fiecare semnare poate veni cu note informative transmise direct la semnatar pentru o verificare suplimentară. Modulul de Semnătură respectă cele mai înalte norme de securitate a datelor și este dezvoltat în conformitate cu noua lege a semnăturilor electronice, Legea 214/2024, se precizează în comunicat.
Modulul eSemnătură este dezvoltat de Regista împreună cu Namirial, unul dintre principalii furnizori europeni de servicii de încredere și certificate calificate conform eIDAS.
Cele 1.200 de instituții publice aflate în portofoliul Regista – primării, școli, spitale, direcții și servicii – pot beneficia imediat prin utilizarea semnăturilor electronice în întreaga activitate zilnică pe care o desfășoară.
-
ECONOMIEacum 6 zileReglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european
-
ECONOMIEacum 6 zileAu fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 6 zileEntitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului
-
ECONOMIEacum 6 zileANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 oreStart with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
-
ECONOMIEacum 7 oreANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie
-
ECONOMIEacum 7 oreANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
-
ECONOMIEacum 7 oreNoua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
