Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Extinderea categoriilor de documente ce pot face obiectul comunicării prin SPV

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor Publice a publicat, pentru consultare, un proiect de Ordin pentru modificarea Ordinului MFP nr. 660/2017 privind aprobarea Procedurii de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între MFP/organul fiscal central și persoanele fizice, persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică. Inițiatorii propun, prin acest proiect, modificarea art. 24 alin.(1) lit.a), b) și d) ale Ordinului MFP nr. 660/2017 în vederea extinderii posibilității comunicării prin SPV și a altor declarații (nu numai declarațiile fiscale), a oricăror cereri depuse de subiecții de drept fiscal (nu numai cele care presupun obținerea de documente/informații privind situația fiscală proprie), precum și a unor fișiere de profil.

Astfel, MFP reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ că, potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) lit. a) și b) din Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 660/2017documentele și informațiile comunicate prin intermediul SPV sunt:

” adeclarații fiscale întocmite de persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică, potrivit legii;

b) cereri adresate de persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică Ministerului Finanțelor Publice/Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru obținerea unor informații sau documente în legătură cu situația fiscală personală, cum ar fi: cerere de informații despre contribuțiile de asigurări sociale declarate de angajatori, cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală, cerere de eliberare a cazierului fiscal, cerere de eliberare a unei adeverințe de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislației fiscale, cereri de audiență, sesizări, petiții, reclamații, solicitări privind informațiile publice și altele asemenea”.

Totodată – au remarcat inițiatorii – „coroborând prevederile art. 1 pct. 17, 18 și 19 din Codul de procedură fiscală rezultă că în categoria declarațiilor fiscale prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. a) din OMFP nr. 660/2017 nu pot fi incluse și declarațiile de înregistrare sau alte categorii de declarații  întocmite de contribuabili/plătitori, potrivit legii. Totodată, cererile/solicitările depuse de contribuabili pentru obținerea diversele informații sau documente, altele decât situația fiscală, nu pot face obiectul prevederilor  art. 24 alin. (1) lit.  b) din OMFP Nr. 660/2017, respectiv nu pot fi transmise prin SPV. De asemenea, actualul ordin nu prevede posibilitatea transmiterii fișierelor de profil prevăzute de art.22 pct.J lit.a din Normele metodologice pentru aplicarea OUG nr. 28/1999 privind aprobarea privind obligația agenților economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale aprobate prin HG nr. 479/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Pe cale de consecință, prevederile actuale ale art. 24 din OMFP nr. 660/2017 sunt limitative”.

În acest context, MFP propune modificarea art. 24 alin.(1) lit.a), b) și d) în vederea extinderii posibilității comunicării prin SPV și a altor declarații (nu numai declarațiile fiscale), a oricăror cereri depuse de subiecții de drept fiscal (nu numai cele care presupun obținerea de documente/informații privind situația fiscală proprie), precum și a fișierelor de profil menționate anterior. De asemenea, având în vedere evoluția situației epidemiologice naționale, dar și internaționale, interesul public general reclamă adoptarea unor noi măsuri care să permită autorităților publice să prevină răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 în sensul evitării contactului fizic și promovarea comunicării în sistem online.

Astfel, proiectul de Ordin prevede, între altele, că la Anexa PROCEDURA de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanță între Ministerul Finanțelor Publice/organul fiscal central și persoanele fizice, persoanele juridice și alte entități fără personalitate juridică, la articolul 24 alineatul (1), literele a), b) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:

„ (1) Categoriile de documente ce pot face obiectul comunicării prin SPV sunt:

a) declarații fiscale, declarații de înregistrare și alte declarații întocmite de persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică, potrivit legii;

b) cereri adresate de persoana fizică, persoana juridică sau altă entitate fără personalitate juridică Ministerului Finanțelor Publice/Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cum ar fi: cerere de informații despre contribuțiile de asigurări sociale declarate de angajatori, cerere de eliberare a certificatului de atestare fiscală, cerere de eliberare a cazierului fiscal, cerere de eliberare a unei adeverințe de venit, solicitarea unei opinii privind aplicarea legislației fiscale, cereri de audiență, sesizări, petiții, reclamații, solicitări privind informațiile publice și altele asemenea;

(…)

d) documente, acte sau fișiere emise de Ministerul Finanțelor Publice/Agenția Națională de Administrare Fiscală la cererea persoanei fizice, persoanei juridice sau altei entități fără personalitate juridică, cum ar fi: certificatul de atestare fiscală, adeverința de venit, fișierele de profil prevăzute de Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 146/2018 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 30 ianuarie 2018, și altele asemenea”.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Ialomița: Reglementări fiscale noi, clarificate în cadrul unui seminar organizat în colaborare cu AJFP

Radio CECCAR FM

Miercuri, 5 februarie, Filiala CECCAR Ialomița a organizat un seminar hibrid cu tema Actualități legislative, ce a reunit membri și stagiari interesați de noile reglementări fiscale aplicabile în 2025.

Evenimentul a beneficiat de prezența reprezentanților Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Ialomița, care, alături de Camelia Malama, președintele Consiliului filialei, au prezentat și analizat principalele modificări legislative.

Discuțiile au vizat aspecte privind impozitul pe profit și pe venit, contribuțiile sociale, plafoanele CAS și CASS pentru persoanele fizice, precum și detalii esențiale privind închiderea anului fiscal 2024. De asemenea, delegații AJFP au abordat subiectul Declarației unice, prezentându-le membrilor filialei modul de întocmire și depunere a acestui formular.

În cadrul acțiunii au fost soluționate și diferite aspecte tehnice și legislative care necesitau unele clarificări.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

IFAC le urează bun venit noilor membri ai Grupului consultativ din 15 jurisdicții printre care se numără și România

Radio CECCAR FM

Grupurile consultative ale IFAC joacă un rol esențial în conectarea profesiei de contabilitate la nivel mondial, aducând laolaltă cunoștințe și perspective diverse din partea membrilor IFAC și a profesioniștilor de top din domeniile contabilității și finanțelor. Promovând colaborarea și inovarea, aceste grupuri ajută la modelarea viitorului profesiei, asigurând faptul că aceasta rămâne conectată la nivel global și dedicată servirii interesului public. De asemenea, aceste grupuri conferă valoare membrilor IFAC prin colaborarea cu IFAC în vederea dezvoltării de instrumente și resurse care tratează provocările și oportunitățile actuale.

Ca o recunoaștere a calității și aportului important adus de profesia contabilă din România la nivel internațional, printre noii membri ai Panelului Internațional de Educație Contabilă  a fost ales un nou reprezentant CECCAR pentru un mandat de trei ani: Mirela Paunescu, conferențiar universitar doctor la Academia de Studii Economice din București.

Lee White, CEO-ul IFAC, a declarat: „Le urăm bun venit acestor distinși profesioniști în grupurile noastre consultative. Cunoștințele și dedicarea lor vor spori eforturile noastre de a consolida colaborarea globală și de a sprijini profesia pentru a face față provocărilor și oportunităților din lumea actuală, aflată în schimbare rapidă. Mulțumim membrilor noștri care pleacă pentru că ne-au împărtășit cu generozitate timpul și opiniile lor – vă invităm să rămâneți conectați și să continuați să faceți parte din vocea noastră colectivă care modelează viitorul profesiei contabile.”

Mai multe detalii sunt disponibile în comunicatul de presă emis de IFAC.

Continuare

ECONOMIE

CECCAR respinge opinia exprimată în comunicatul UNBR și reafirmă legalitatea hotărârii sale

Radio CECCAR FM

Ca răspuns la comunicatul Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR) din data de 1 februarie 2025, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) consideră necesar să clarifice acuzațiile nefondate și să reafirme legalitatea hotărârii sale privind împuternicirea experților contabili pentru reprezentarea beneficiarilor în relația cu oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale.

Împuternicirea experților contabili este conformă cu legislația în vigoare

Conform art. 3, pct. 5, lit. e) din Legea nr. 265/2022, orice persoană poate fi împuternicită în relația cu oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale. Astfel că experții contabili au dreptul legal de a acționa ca împuterniciți ai clienților lor, fără a interfera cu activitățile juridice exclusive ale avocaților. Interpretarea conform căreia această activitate ar fi rezervată exclusiv avocaților nu are temei legal și reprezintă o tentativă de restricționare nejustificată a unui drept legal recunoscut pentru mai multe categorii de persoane.

CECCAR reglementează modul de gestionare a împuternicirilor în conformitate cu legislația specifică profesiei

Legea nr. 265/2022 nu dispune în privința modelului împuternicirii și nici a modalității de gestionare a acesteia. CECCAR, în baza art. 18 din OG nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, este singura autoritate competentă care organizează și monitorizează activitatea membrilor săi. În consecință, normele emise de CECCAR cu privire la gestionarea împuternicirilor sunt perfect legale, sunt adresate membrilor și nu adaugă la lege, ci stabilesc proceduri clare pentru membrii săi, în beneficiul acestora și al clienților lor.

Experții contabili au contribuit activ la digitalizarea relației mediului de afaceri cu ONRC, la reducerea poverii administrative

Până în noiembrie 2022, experții contabili erau recunoscuți drept profesioniști abilitați să transmită documente către oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale utilizând semnătura digitală calificată, în baza unei împuterniciri derivate din contractele de servicii profesionale. Acest rol a fost esențial în procesul de digitalizare a interacțiunii dintre ONRC și mediul de afaceri, contribuind la eficientizarea și simplificarea proceselor administrative pentru toți cei implicați.

Hotărârea CECCAR nr. 25/801, publicată în Monitorul Oficial nr. 83 din 30 ianuarie 2025, este emisă în baza atribuțiilor conferite de OG nr. 65/1994

Hotărârea CECCAR reglementează modelul împuternicirii și modul de gestionare a acesteia exclusiv pentru membrii CECCAR, fără a impieta asupra altor profesii. Această reglementare este de interes general, fiind necesară pentru a asigura standarde unitare și transparență în activitatea membrilor CECCAR, având ca obiectiv principal protejarea intereselor clienților și respectarea normelor profesionale.

CECCAR promovează dialogul constructiv și respectul reciproc

CECCAR își reafirmă deschiderea către un dialog constructiv cu toate profesiile reglementate, în interes public, bazat pe respect reciproc. Profesia de expert contabil a considerat întotdeauna profesia de avocat un partener strategic, ambele având o tradiție de peste 100 de ani în România.

În acest context, considerăm inadecvat tonul comunicatului UNBR, care acuză CECCAR de „nesocotirea legii”, afectând în mod nejustificat reputația și credibilitatea profesiei de expert contabil. Afirmațiile UNBR sunt inexacte și pot crea confuzie în rândul opiniei publice, motiv pentru care solicităm UNBR să adopte o abordare echilibrată, bazată pe argumente juridice solide.

CECCAR rămâne ferm angajat în susținerea intereselor membrilor săi și în respectarea strictă a cadrului legal aplicabil.

 

Continuare

Trending