ECONOMIE
APIA: Măsuri de sprijin de urgență pentru producătorii agricoli din sectorul cereale
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că în conformitate cu HG nr. 352/2023, până la data de 11 mai 2023 inclusiv, primește Cereri de acordare a sprijinului financiar pentru producătorii agricoli din sectorul cereale.
Potrivit unui comunicat al APIA, această schemă de susținere financiară are ca obiectiv asigurarea unui grant financiar acordat pentru compensarea cheltuielilor angajate de producătorii agricoli din sectorul cereale pentru depozitarea în spații proprii sau depozitarea în custodie la terți a cantităților de grâu obținute din producția proprie a anului 2022 și înregistrate în aceste spații la data de 1 februarie 2023.
Cererile se depun/transmit (prin fax/poștă/eletronic) la Centrele APIA. Documentele justificative depuse/transmise în copie vor fi certificate pentru conformitate cu originalul de către solicitantul sprijinului, însușite prin semnătura și vor purta sintagma „conform cu originalul”.
Beneficiarii trebuie să îndeplinească următoarele condiții de eligibilitate: a) să fie înregistrați în evidențele APIA cu cererea unică de plată 2022 din care se identifică culturile înființate în anul agricol 2021-2022, precum și suprafețele de teren aferente culturii de grâu, determinate în urma tuturor controalelor administrative și pe teren; b) să fi depozitat producția proprie de grâu a anului 2022 în spații de depozitare pentru produse agricole proprii sau în spații de depozitare ale terților, la data de 1 februarie 2023; c) beneficiarii nu pot solicita grantul care se acordă potrivit prezentei scheme pentru cantitățile de grâu depozitate la data de 1 februarie 2023 în spații proprii de depozitare pentru produse agricole, care provin din achiziții de la terți, și nu din producția proprie.
Documentele care însoțesc cererea de acordare a unei măsuri de sprijin de urgență sunt: a) în cazul depozitării la terți, copia contractului de depozit custodie temporară și prestări servicii, încheiat între deponentul producător agricol și depozitar, certificată prin semnătură purtând sintagma „conform cu originalul’; b) copie a documentului de coordonate bancare, în condițiile în care acestea sunt diferite față de cele înscrise în cererea unică de plată 2022; copiile documentelor de identificare existente la dosarul cererii unice de plată depuse la APIA pentru anul de cerere 2022, în cazul în care nu sunt modificate, rămân valabile și pentru acordarea prezentului ajutor; c) declarație pe propria răspundere în cazul producătorilor agricoli persoane fizice, prin care se susține situația privind stocul de grâu la data de 1 februarie 2023.
Cuantumul unitar al grantului se exprimă în lei/tonă și se calculează de către APIA prin raportarea sumelor alocate la cantitățile totale depozitate stabilite și comunicate de către Centrele Județene ale APIA, respectiv Centrul APIA din Municipiul București, ca fiind eligibile la plată după verificarea solicitărilor.
Resursele financiare totale alocate sunt de 99,233 milioane de lei și reprezintă echivalentul sumei de 20,1 milioane de euro, stabilit la cursul de schimb de 4,9370 lei pentru un euro. Din acest total, 49,616 milioane lei reprezintă finanțare externă nerambursabilă prin Fondul European de Garantare Agricolă (FEGA), iar 49,616 milioane de lei se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR), pe anul 2023.
ECONOMIE
Modificări la Schema de ajutor de minimis „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” din cadrul PNRR
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a modificat, prin Ordinul nr. 5613/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 966 din 20 octombrie 2025, Schema de ajutor de minimis „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” din cadrul Planului național de redresare și reziliență, componenta 7 „Transformare digitală”, investiția 9 „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale”. Modificarea constă în suplimentarea bugetului alocat schemei de ajutor de minimis de la 5,3 milioane de euro la 7,5 milioane de euro.
Astfel, potrivit Ordinului nr. 5613/2025, bugetul schemei de ajutor de minimis este de 7,5 milioane euro, echivalent în lei, din care 4,5 milioane euro fonduri nerambursabile finanțate din PNRR, la care se adaugă supracontractarea în valoare de 2,2 milioane euro, conform prevederilor art. 24 alin. (1^1) din OUG nr. 124/2021, rezultând un buget de 6,7 milioane euro și 0,8 milioane euro fonduri de la bugetul de stat (valoarea TVA aferente cheltuielilor eligibile, în cazul în care nu sunt cheltuieli deductibile, este suportată din bugetul de stat, în baza schemei de ajutor de minimis, în conformitate cu art. 13 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 124/2021).
Cei interesați pot găsi detalii pe portalul Oportunități de finanțare UE.
ECONOMIE
MF: Proiectul de act normativ privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european, în consultare publică
Ministerul Finanțelor (MF) a publicat astăzi în transparență decizională un proiect de Ordin referitor la punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european. Inițiatorii menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, potrivit articolului 33a „Punerea la dispoziție a informațiilor în punctul de acces european”, nou introdus în Directiva contabilă prin Directiva (UE) 2023/2864 a Parlamentului European și a Consiliului din 13 decembrie 2023 de modificare a anumitor directive în ceea ce privește înființarea și funcționarea punctului unic de acces european (Directiva ESAP), entitățile care intră sub obligația raportării de durabilitate prevăzute de Directiva CSRD vor avea obligația ca, în același timp cu publicarea documentelor prevăzute de Directiva contabilă, să transmită informații și organismului de colectare desemnat în acest sens, pentru a fi puse la dispoziția ESAP.
În scopul colectării și gestionării eficiente a informațiilor astfel transmise, Comisia este împuternicită să adopte măsuri de punere în aplicare . De asemenea, dacă este necesar, Comisia adoptă orientări pentru a se asigura că metadatele care însoțesc respectivele informații sunt corecte.
Potrivit definiției din Regulamentul (UE) 2023/2859 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 decembrie 2023 de înființare a unui punct unic de acces european care oferă acces centralizat la informațiile puse la dispoziția publicului relevante pentru serviciile financiare, pentru piețele de capital și pentru durabilitate, „organism de colectare” înseamnă un organ, oficiu sau agenție a Uniunii, ori un organism, o autoritate sau un registru național, desemnate ca atare în temeiul oricăruia dintre actele legislative ale Uniunii.
Proiectul de ordin menționează că, în cazul entităților aflate în aria de reglementare contabilă a Ministerului Finanțelor, Centrul Național pentru Informații Financiare din cadrul MF este organism de colectare, în sensul definiției prevăzute la art. 2 pct. 2 din Regulamentul (UE) 2023/2859.
ECONOMIE
PR Nord-Est: Ghidul Solicitantului pentru „Sprijinirea investițiilor care vizează reconstrucția ca răspuns la un dezastru natural care se produce în perioada 1 ianuarie 2024–31 decembrie 2025”, în consultare publică
Autoritatea de Management pentru Programul Regional Nord-Est 2021-2027 a publicat în consultare publică Ghidul Solicitantului pentru Sprijinirea investițiilor care vizează reconstrucția ca răspuns la un dezastru natural care se produce în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025, Prioritatea 10 Nord-Est – O regiune alături de cetățeni (RESTORE). Potrivit unei informări publicate de portalul Oportunități de finanțare UE, intervențiile acestei priorități se realizează conform prevederilor Regulamentului UE 3236/ 2024 privind sprijinul regional de urgență pentru reconstrucție (RESTORE).
„Având în vedere dezastrul natural produs în perioada 27-29 iulie în județele Suceava si Neamț și faptul că vor fi necesare lucrări ample de reconstrucție, a fost identificată la nivelul Regiunii Nord-Est nevoia de finanțare pentru acest tip de operațiune”, se precizează în comunicat.
Acțiunile sprijinite în cadrul acestui apel vizează lucrări de intervenție pentru refacerea infrastructurii publice deteriorate sau distruse în urma dezastrului natural produs în iulie 2025, potrivit informațiilor comunicate de Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Suceava, respectiv Comitetul Județean pentru Situații de Urgență Neamț. Vor fi finanțate următoarele tipuri de infrastructură afectate de inundațiile din iulie 2025: drumuri județene, comunale, străzi, poduri, podețe, inclusiv lucrări aferente măsurilor de tip reconstrucție durabilă („Build Back Better”).
Ca parte integrantă a proiectelor, investiția va include în mod obligatoriu următoarele tipuri de activități:
a) măsuri de tip reconstrucție durabilă („Build Back Better”)
În contextul reconstrucției ca răspuns la dezastrele naturale, proiectele trebuie sa includă măsuri bazate pe principiul „a reconstrui mai bine”. Respectivul principiu implică respectarea, în urma unui dezastru, a etapelor de redresare, reabilitare și reconstrucție, pentru a spori reziliența investiției prin integrarea de măsuri de reducere a riscurilor de dezastre, astfel cum se indică în Cadrul de la Sendai al Organizației Națiunilor Unite pentru reducerea riscurilor de dezastre în perioada 2015-2030.
b) măsuri privind imunizarea infrastructurii la schimbările climatice
Proiectul va include măsuri de atenuare și/sau adaptare la schimbările climatice având în vedere prevederile secțiunii 3.17 din prezentul ghid și a celor din Metodologia DNSH si imunizare_Restore și Circulara MMAP nr. DGEICPSC 108047/08.08.2023, disponibile pe pagina web https://regionordest.ro/documente-suport/.
De asemenea, pentru identificarea de măsuri posibile a fi luate în scopul imunizării infrastructurii la schimbările climatice, se va studia documentul „JASPERS practical sectoral guidance on climate resilience proofing JASPERS PRACTICAL SECTORAL GUIDANCE ON CLIMATE RESILIENCE PROOFING Energy – Municipal Solid Waste – Transport”, versiunea 1.0 – noiembrie 2024 (disponibilă la adresa: https://jaspers.eib.org/knowledge/publications/jaspers-practical-sectoral-guidance-on-climate-resilience-proofing).
Investiția poate prevedea soluții tehnice ce au în vedere utilizarea de măsuri ecologice și soluții de tip NBS (Nature Based Solutions/ Soluții bazate pe natură).
Solicitanții eligibili în cadrul acestui apel de proiecte sunt: ▪ Unitățile administrativ-teritoriale (UAT) județ Suceava și Neamț; ▪ Parteneriatele dintre unitățile administrativ-teritoriale (UAT) județ Suceava și Neamț și unitățile administrativ-teritoriale orașe/comune din județul Suceava și Neamț care au fost afectate de inundațiile produse in iulie 2025.
Alocarea financiară la nivelul Regiunii Nord-Est în cadrul acestui apelul de proiecte este de 15 milioane euro, din care 12,75 milioane din FEDR și 2,25 milioane euro contribuția națională..
Perioada de consultare publică se încheie la data de 6 noiembrie 2025 (inclusiv).
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zileMesajele liderilor instituționali și ai partenerilor internaționali ai profesiei contabile din România, în deschiderea Congresului
-
ECONOMIEacum 7 zileAu fost stabilite Normele tehnice privind aprobarea sau desemnarea unui loc pentru prezentarea mărfurilor în vamă și depozitarea temporară
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zileCECCAR Dâmbovița: Conferința „Cybercrime în secolul XXI – Provocări și soluții”
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zileSmart Accounting powered by AI: profesia contabilă, în era simbiozei om–tehnologie
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zileCECCAR Vaslui: Profesioniștii contabili, parteneri ai administrației locale și ai mediului de afaceri în identificarea soluțiilor sustenabile
-
ECONOMIEacum 7 zileFES: Valoarea coșului minim de consum pentru un trai decent, pentru o familie de 2 adulți și 2 copii, a crescut la 11.370 lei/lună
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zileCECCAR Mehedinți: Seminar dedicat utilizării platformei REGES-Online
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zileCECCAR Maramureș: Alături de Camera de Comerț și Industrie, la aniversarea a 35 de ani de activitate
