Rețele sociale

ECONOMIE

MAT propune criterii de înscriere pentru participarea la manifestări expoziționale

Radio CECCAR FM

Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) a publicat, în transparență decizională, proiectul de Ordin privind aprobarea Criteriilor de înscriere și a Regulamentului pentru participarea întreprinderilor cu activitate de turism, a asociațiilor profesionale, patronale și a organizațiilor neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului și a altor entități a căror activitate are impact în domeniul turismului, la manifestările expoziționale, în pavilioanele naționale, standurile specializate ori miniexpozițiile la care participă MAT în străinătate.

Potrivit proiectului de act normativ, întreprinderile cu activitate în turism, asociațiile profesionale, patronale și organizațiile neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului și alte entități a căror activitate are impact în domeniul turismului pot participa la manifestările expoziționale, în pavilioanele naționale, standurile specializate ori miniexpozițiile la care participă Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT), în străinătate, în condițiile în care îndeplinesc cumulativ criteriile de înscriere. Înscrierea la manifestările expoziționale se efectuează după publicarea pe pagina de internet a MAT a listei cu manifestările expoziționale internaționale la care instituția participă pe parcursul unui an, astfel: a) pentru cele care se desfășoară în primul semestru al anului, până la data de 15 ianuarie a anului respectiv, sau nu mai târziu de 30 de zile înainte de începerea târgului; b) pentru cele care se desfășoară în semestrul al doilea al anului, până la data de 15 mai a anului respectiv, sau nu mai târziu de 30 de zile înainte de începerea târgului.

Înscrierea se face începând cu data publicării listei pe site-ul MAT, iar entitățile interesate vor depune actele necesare pentru înscriere, pentru fiecare manifestare expozițională internațională în parte la care doresc să participe.

Pentru fiecare manifestare expozițională, MAT stabilește un număr maxim de participanți în funcție de suprafața standului și de bugetul alocat cu această destinație. Înscrierea se face în ordine cronologică până la atingerea numărului maxim de participanți stabiliți de MAT, urmând ca restul celor înscriși să fie incluși pe o listă suplimentară de rezervă pentru situațiile în care cei de pe lista celor înscriși se retrag. Retragerea participanților nu mai este posibilă cu 15 zile înaintea începerii târgului.

Participanții înscriși pe lista de rezervă vor putea participa la alte manifestări expoziționale ulterioare pentru care aplică, în aceleași condiții prevăzute de prezentul ordin.

Pentru fiecare manifestare expozițională la care participă, MAT desemnează o persoană / un grup de persoane responsabilă/e din cadrul structurii cu atribuții specifice în domeniul turismului care răspunde de standul expozițional, atât în perioada premergătoare organizării expoziției, cât și pe durata de  desfășurare a acesteia, care păstrează permanent legătura cu reprezentanții autorității, cu organizatorii, dar și cu participanții la expoziție și care întocmește documentele și rapoartele aferente participării la manifestarea respectivă.

Participanții vor fi selectați în ordinea înscrierii lor la MAT. Documentele necesare înscrierii se trimit către MAT prin e-mail la adresa promovare@mturism.ro și se vor înregistra la Registratura structurii cu atribuții specifice în domeniul turismului. Înscrierea va fi efectuată și confirmată de către responsabilul de stand numai după primirea și verificarea tuturor documentelor.

MAT poate modifica sau completa programul anual de participare la târguri și expoziții cu alte târguri de interes pentru promovarea României ca destinație turistică, în baza consultării cu organizațiile interesate / mediul de afaceri în limita plafonului de cheltuieli alocat cu această destinație.

Întreprinderile cu activitate de turism pot participa la manifestările expoziționale, în pavilioanele naționale, standurile specializate ori miniexpozițiile la care participă MAT în străinătate doar în baza Schemei de ajutor de minimis pentru participarea întreprinderilor cu activitate de turism la manifestările expoziționale, în pavilioanele naționale, standurile specializate ori miniexpozițiile la care participă în străinătate MAT aprobată prin Ordinul ministrului Antreprenoriatului și Turismului nr. 330/2023.

Înscrierea la manifestările expoziționale se face în baza următoarelor documente:  Formular de înscriere; ▪ Declarație pe propria răspundere; ▪ descrierea produselor turistice care se vor promova la respectiva manifestare expozițională. În cazul în care documentele sunt depuse de un împuternicit, se va prezenta dovada împuternicirii. Nedepunerea cumulativă a documentelor menționate atrage neînscrierea la târg.

Pentru înscriere, întreprinderile cu activitate de turism trebuie să îndeplinească următoarele criterii: ▪ dețin licență de turism sau certificat de clasificare, după caz; ▪ comercializează și promovează în cadrul manifestărilor expoziționale la care participă, pachete, servicii și produse turistice care să promoveze destinațiile din România. Îndeplinirea acestui criteriu se va dovedi prin cataloage, broșuri, alte materiale de promovare; ▪ respectă regulamentul de participare la manifestările expoziționale de turism, în standul MAT; ▪ produsele și programele turistice care se vor promova la respectiva manifestare de către întreprindere sunt evaluate ca relevante în relație cu produsele și programele prioritar de promovat, conform priorităților de promovare turistică ale MAT, precum și cu specificul manifestării expoziționale în cauză. O descriere a produselor turistice care se vor promova la respectiva manifestare expozițională se va transmite, o dată cu înscrierea la manifestarea expozițională,  pentru a fi evaluată de către responsabilul de stand. Dovada îndeplinirii tuturor acestor criterii se face prin transmiterea, după caz, de documente doveditoare, precum și prin completarea declarației pe proprie răspundere.

Absența de la manifestarea expozițională din motive imputabile întreprinderii, neprezentarea la stand pe întreaga perioadă a manifestării, comportament neadecvat în cadrul standului pe perioada manifestării, atrag după sine sancționarea, de către structura cu atribuții specifice în domeniul turismului, prin interzicerea înscrierii participanților respectivi la alte manifestări la care MAT participă în străinătate, pentru următorii 5 ani calendaristici.

În ceea ce privește asociațiile profesionale, patronale și organizațiile neguvernamentale cu activitate în domeniul turismului și alte entități a căror activitate are impact în domeniul turismului, acestea trebuie să îndeplinească, pentru înscriere, următoarele criterii:  promovează, în cadrul manifestărilor expoziționale la care participă, destinațiile din România sau/și produsele turistice cu rol în creșterea circulației turistice în România, sau cu impact în creșterea notorietății României ca destinație turistică. Asumarea îndeplinirii acestui criteriu se face pe baza unei declarații pe propria răspundere, precum prin transmiterea de broșuri, cataloage, alte materiale de promovare; ▪ respectă regulamentul de participare la manifestările expoziționale de turism, în standul MAT. Asumarea acestei obligații  se face prin declarație pe proprie răspundere; ▪ produsele și programele turistice care se vor promova la respectiva manifestare de către întreprindere sunt evaluate ca relevante în relație cu produsele și programele prioritar de promovat, conform priorităților de promovare turistică ale MAT, precum și cu specificul manifestării expoziționale în cauză. O descriere a produselor turistice care se vor promova la respectiva manifestare expozițională se va transmite, o dată cu înscrierea la manifestarea expozițională, pentru a fi evaluată de către responsabilul de stand; ▪ sunt înființate conform legislației în vigoare. Dovada se face prin prezentarea unui extras din Registrul Asociațiilor și Fundațiilor; ▪ nu înregistrează, la data depunerii cererii, debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele locale sau provenind din neplata contribuțiilor de asigurări sociale, a contribuțiilor de asigurări pentru șomaj, a contribuției de asigurare pentru accidente de muncă și boli profesionale, precum și a contribuțiilor pentru asigurările sociale de sănătate; ▪ nu se află în stare de dizolvare, reorganizare judiciară, lichidare, executare silită, închidere operațională, insolvență, faliment sau suspendare temporară a activității. Dovada îndeplinirii tuturor acestor criterii se face prin transmiterea, după caz, de documente doveditoare, precum și prin completarea declarației pe proprie răspundere.

Absența de la manifestarea expozițională din motive imputabile întreprinderii, neprezentarea la stand pe întreaga perioadă a manifestării, comportament neadecvat în cadrul standului pe perioada manifestării, atrag după sine sancționarea, de către structura cu atribuții specifice în domeniul turismului, prin interzicerea înscrierii participanților respectivi la alte manifestări la care MAT participă în străinătate, pentru următorii 2 ani calendaristici.

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

ECONOMIE

Proiectul Programului START UP NATION – ROMÂNIA 2024, în consultare publică

Radio CECCAR FM

Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT) a publicat astăzi, în transparență decizională, proiectul de OUG privind aprobarea și implementarea Programului pentru stimularea întreprinderilor mici și mijlocii „START UP NATION – ROMÂNIA“ ediția 2024, finanțat din fonduri externe nerambursabile, aferente Programului Educație și Ocupare 2021-2027.

Proiectul stabilește cadrul general de acordare a sprijinului financiar de minimis pentru înființarea și dezvoltarea de întreprinderi mici și mijlocii prin intermediul Programului „Start Up Nation – România”, ediția 2024. Coordonatorul Programului este MEAT, cu rol de beneficiar responsabil de inițierea și implementarea operațiunilor prevăzute de prezenta ordonanță de urgență precum și de administrator operațional al aplicației informatice, în parteneriat cu ATIMMT și STS.

Bugetul Programului, asigurat din fonduri externe nerambursabile aferente Programului Educație și Ocupare (PEO) 2021 – 2027,  este de 446.185.295 euro calculat la cursul Inforeuro din luna aprilie 2024, din care:  Pilonul I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor, cu un buget de 295.750.000 euro;  Pilonul II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă, cu un buget de 150.435.295,00 euro.

În cadrul componentei specifice pilonului I – Activarea potențialului anteprenorial al tinerilor se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 25.000 de persoane fizice eligibile în conformitate cu prevederile PEO 2021 -2027.

Minimum 10% din persoanele fizice sprijinite pentru participarea la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale vor fi persoane ce aparțin minorității rome. Încadrarea în categoria de persoane aparținând minorității rome se realizează pe bază de declarație pe propria răspundere.

În cadrul componentei specifice pilonului I se finanțează un număr estimat de 5.250 de înteprinderi nou înființate. Întreprinderile vor crea prin intermediul programului un număr estimat de 10.500 de locuri de muncă.

În cadrul componentei specifice pilonului II – Sprijin pentru dezvoltarea anteprenoriatului în rândul persoanelor din grupul țintă se are în vedere asigurarea accesului la cursuri de formare în vederea dobândirii de competențe anteprenoriale pentru un număr estimat de 4.600 de persoane fizice eligibile, care au domiciliul în regiunile mai puțin dezvoltate. În cadrul componentei specifice pilonului II se finanțează un număr estimat de 2.500 de întreprinderi nou înființate.

În cadrul întreprinderilor se va crea un număr estimat de 5.000 de locuri de muncă.

Sprijinul financiar pentru beneficiarii de ajutor de minimis este de maximum 250.000 lei/beneficiar de ajutor de minimis și reprezintă maximum 90% din valoarea totală eligibilă a proiectului. Beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a asigura o cofinanțare de minimum 10% din valoarea proiectului.

Totodată, beneficiarii ajutorului de minimis au obligația de a menține ocupate locurile de muncă asumate prin formularul de finanțare pentru o perioadă de minim 24 de luni de la finalizarea perioadei de implementare și nu au dreptul de a înstrăina acțiunile/părțile sociale pe perioada implementării sau sustenabilității afacerii.

Procedura de implementare a Programului se elaborează și aprobă de către MEAT în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se actualizează, după caz, în conformitate cu prevederile Ghidului solicitantului – Condiții Specifice și ale schemei de ajutor de minimis elaborate și aprobate de către MIPE. Pentru implementarea Programului, MEAT va încheia acte adiționale la convențiile de colaborare cu instituțiile de credit  partenere, în vederea plății ajutorului de minimis, respectiv contracte de formare profesională cu furnizorii autorizați de cursuri de antreprenoriat.

Continuare

ECONOMIE

Reguli care obligă companiile să repare produsele uzate

Radio CECCAR FM

Parlamentul European (PE) a adoptat Directiva privind așa-numitul „drept la reparare”, care dă consumatorilor dreptul de a le fi reparate produsele uzate, precum mașini de spălat sau smartphone-uri, de către producători, la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după perioada de garanție legală, relatează Agerpres. Noile norme adoptate de PE clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor reparându-le.

Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii în legătură cu dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Astfel, consumatorii vor fi încurajați și mai mult să aleagă să repare produsul în loc să îl înlocuiască.

După ce expiră perioada de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii. În această categorie intră mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoanele mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv cât timp dispozitivul lor este reparat sau pot să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, dacă produsul nu mai poate fi reparat.

Noile norme urmăresc să consolideze piața reparațiilor din Uniune și să reducă costul reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor avea obligația să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil. De asemenea, le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale și tehnici legate de componente sau de programele informatice care împiedică repararea. Mai precis, producătorii nu vor putea să împiedice reparatorii independenți să utilizeze componente second-hand sau imprimate 3D și nici nu vor putea să refuze să repare un produs doar din motive economice sau fiindcă a fost reparat anterior de altcineva.

Pentru a face reparațiile mai accesibile, fiecare țară a Uniunii va trebui să aplice cel puțin una dintre următoarele măsuri: să ofere vouchere și fonduri pentru reparații, să desfășoare campanii de informare, să ofere cursuri de reparare sau să sprijine inițiativele din domeniu de la nivelul comunităților.

„Dreptul consumatorilor de a repara produse va deveni acum o realitate. A repara va fi mai ușor și mai ieftin în loc de a cumpăra produse noi, scumpe. Aceasta este o reușită semnificativă pentru Parlament și angajamentul său de a sprijini consumatorii în lupta împotriva schimbărilor climatice. Noua legislație extinde garanțiile legale cu 12 luni atunci când se optează pentru reparații, oferă un acces mai bun la piesele de schimb și asigură reparații mai ușoare, mai ieftine și mai rapide”, a declarat raportorul Rene Repasi. După ce Directiva va fi aprobată oficial de Consiliu și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea la dispoziție 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.

Continuare

Trending