PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 mai 2023

ETAF a participat la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE
Marți, 30 mai, Michael Schick, Head of Office, ETAF, a participat la conferința Observatorului fiscal al UE în Bruxelles. Intitulată „Investiții în viitorul Europei: Construirea resurselor proprii ale UE”, conferința cuprinde trei sesiuni. Sesiunea de dimineață a abordat noi forme de impozitare în UE, inclusiv Pilonul I al OCDE, BEFIT și impozitele aferente serviciilor digitale. Reprezentantul ETAF a participat la cea de-a doua sesiune a conferinței, care s-a concentrat pe modul eficient de tratare a evitării obligațiilor fiscale. În cadrul panelului amintit, reprezentantul ETAF, eurodeputatul Kira Peter-Hansen, vicepreședintele subcomisiei FISC, Giulia Aliprandi, cercetător al Observatorului fiscal al UE, și Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, moderator, au discutat preocupările curente privind utilizarea companiilor fictive și rolul facilitatorilor evitării obligațiilor fiscale atât de către companii, cât și de către indivizi. A treia sesiune a conferinței, programată să se desfășoare în a doua parte a zilei, se va axa pe potențialul și limitările impozitării averilor indivizilor.
Eurodeputații au demarat discuțiile privind pachetul ViDA
Joi, 25 mai, membrii comisiei ECON a Parlamentului European s-au reunit pentru a discuta propunerile pachetului TVA în era digitală (ViDA). Eurodeputații au recunoscut necesitatea de a elimina lacunele și de a trata frauda în materie de TVA. Totuși, dezbaterea a relevat unele opinii divergente cu privire la termenele-limită propuse de Comisie pentru facturarea electronică. În timpul ședinței, raportorul, eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia), a făcut apel la amânarea cu un an a termenului-limită de intrare în vigoare, pentru a le acorda companiilor și autorităților timp pentru a se adapta. Totodată, acesta a afirmat că termenul-limită pentru facturarea electronică ar trebui extins la 10 zile lucrătoare în loc de 2 zile lucrătoare, așa cum propusese Comisia. Noile dispoziții privind data și IBAN-ul ar trebui fie eliminate, fie adaptate, a adăugat acesta. Alte aspecte discutate au inclus rolul EPPO, modurile de gestionare a economiei platformelor, respectarea confidențialității. Termenul-limită pentru depunerea amendamentelor de către grupurile politice este 14 iunie, iar votul în comisia ECON este programat în octombrie 2023.
Subcomisia FISC a Parlamentului European discută modul de controlare a inflației prin impozitare
Marți, 23 mai, subcomisia FISC a Parlamentului European a găzduit o audiere publică privind „rolul politicii fiscale în controlarea inflației și promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice”. Eurodeputații și experții în domeniu au discutat modul în care politica fiscală poate ajuta la controlul inflației și la promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice în UE și au analizat posibilitățile pentru noi norme privind ratele de TVA, ajustări ale categoriilor de impozitare în concordanță cu inflația și alte măsuri fiscale, cum ar fi stimulentele fiscale pentru energia regenerabilă și impozitele aferente activităților care dăunează mediului. În general, vorbitorii au explicat că impozitarea nu este cel mai bun instrument de tratare a inflației, însă poate fi utilizată pentru atenuarea efectelor negative ale acesteia. Între timp, pe subiectul promovării sustenabilității, participanții au fost de acord că politica fiscală are un rol în schimbarea comportamentelor. În special, Ricardo Martner, comisar la Comisia independentă de reformă a impozitării companiilor la nivel internațional (ICRICT), a explicat că la nivel global pot fi luate trei măsuri pentru gestionarea impozitării în contexte de îndatorare crescută și creștere scăzută: impozitarea profiturilor excepționale, impozitarea digitală și impozitarea averilor.
Eurodeputații analizează reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor
Eurodeputatul Isabel Benjumea (Partidul Popular European, Spania) și-a publicat recent proiectul de raport de inițiativă privind reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor. În document, aceasta argumentează că sarcina de reglementare atribuită întreprinderilor europene ar trebui simplificată imediat prin aplicarea unui moratoriu de reglementare și evaluarea impactului acțiunilor anterioare asupra impozitării întreprinderilor înainte de a sugera noi legi. Totodată, aceasta face apel la Comisia Europeană să desfășoare „verificări ale competitivității” pentru identificarea unor noi propuneri legislative în domeniul fiscal. Isabel Benjumea este de părere că trecerea la un regim fiscal simplificat este cheia pentru diminuarea sarcinii fiscale asupra întreprinderilor europene. În acest scop, aceasta face apel la Comisie să îndrume statele membre către o simplificare a procedurilor de rambursare, a deducerilor și a litigiilor. Cu toate că este de acord cu propunerea BEFIT a Comisiei, în contextul în care companiile își mută atenția către implementarea normelor Pilonului II al OCDE, raportorul face apel la Comisie să etapizeze implementarea acestor pachete de reglementare pentru a le oferi întreprinderilor europene spațiul necesar, pentru a „respira”, și timpul necesar pentru a se pregăti pentru mediul de reglementare aflat în schimbare. În final, raportorul își exprimă regretul cu privire la decizia Consiliului de a suspenda examinarea propunerii DEBRA și face apel la instituție să relanseze negocierile. Votul pentru acest proiect de raport în comisia ECON este programat în luna septembrie a acestui an.
IASB a emis amendamente finale la IAS 12 care introduc o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate
International Accounting Standards Board (IASB) a emis marți, 23 mai, amendamentele finale la IAS 12 Impozitul pe profit, ca urmare a preocupărilor părților interesate referitoare la potențialele implicații ale normelor standard ale Pilonului II pentru contabilizarea impozitului pe profit în situațiile financiare. Amendamentele vor introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea la nivelul jurisdicțiilor a normelor fiscale globale și dispoziții de prezentare a informațiilor țintite pentru companiile afectate, pentru a ajuta utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă mai bine expunerea unei companii la impozitele de profit aferente Pilonului II generate de acea legislație, în special înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Potrivit IASB, amendamentele vor asigura faptul că întreprinderile afectate aplică IAS 12 în mod consecvent și că investitorii primesc informații mai bune înainte și după intrarea în vigoare a oricărei legislații jurisdicționale aferente Pilonului II. Companiile pot beneficia imediat de o excepție temporară, dar trebuie să furnizeze prezentările de informații investitorilor pentru perioadele de raportare anuale începând cu 1 ianuarie 2023 sau ulterior acestei date, a declarat IASB. Un nou proiect de mentenanță a fost adăugat pe agendă, în care excepția temporară și prezentările de informații conexe vor fi reexaminate, a adăugat IASB.
OCDE a publicat module de instruire privind soluția pe doi piloni
OCDE a publicat recent o serie de webinare înregistrate și videoclipuri care tratează diferite aspecte fundamentale ale soluției pe doi piloni, care are ca scop reformarea normelor internaționale de impozitare și asigurarea faptului că întreprinderile multinaționale plătesc un procent just de impozite oriunde își desfășoară activitatea. Referitor la Pilonul I, modulele de instruire tratează, printre altele, aspectele esențiale ale proiectului privind normele standard pentru nexus și alocarea drepturilor de impozitare, eliminarea dublei impozitări, aspecte privind administrarea și certitudinea fiscală. OCDE a publicat și o serie de webinare referitoare la cei cinci pași pentru aplicarea principalelor prevederi ale normelor GloBE. Lista completă a videoclipurilor se regăsește aici.
Declinarea responsabilității
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Ialomița: Reglementări fiscale noi, clarificate în cadrul unui seminar organizat în colaborare cu AJFP
Miercuri, 5 februarie, Filiala CECCAR Ialomița a organizat un seminar hibrid cu tema Actualități legislative, ce a reunit membri și stagiari interesați de noile reglementări fiscale aplicabile în 2025.
Evenimentul a beneficiat de prezența reprezentanților Administrației Județene a Finanțelor Publice (AJFP) Ialomița, care, alături de Camelia Malama, președintele Consiliului filialei, au prezentat și analizat principalele modificări legislative.
Discuțiile au vizat aspecte privind impozitul pe profit și pe venit, contribuțiile sociale, plafoanele CAS și CASS pentru persoanele fizice, precum și detalii esențiale privind închiderea anului fiscal 2024. De asemenea, delegații AJFP au abordat subiectul Declarației unice, prezentându-le membrilor filialei modul de întocmire și depunere a acestui formular.
În cadrul acțiunii au fost soluționate și diferite aspecte tehnice și legislative care necesitau unele clarificări.
PROFESIA CONTABILĂ
IFAC le urează bun venit noilor membri ai Grupului consultativ din 15 jurisdicții printre care se numără și România

Grupurile consultative ale IFAC joacă un rol esențial în conectarea profesiei de contabilitate la nivel mondial, aducând laolaltă cunoștințe și perspective diverse din partea membrilor IFAC și a profesioniștilor de top din domeniile contabilității și finanțelor. Promovând colaborarea și inovarea, aceste grupuri ajută la modelarea viitorului profesiei, asigurând faptul că aceasta rămâne conectată la nivel global și dedicată servirii interesului public. De asemenea, aceste grupuri conferă valoare membrilor IFAC prin colaborarea cu IFAC în vederea dezvoltării de instrumente și resurse care tratează provocările și oportunitățile actuale.
- Panelul Internațional de Educație Contabilă sprijină progresul educației contabile la nivel global.
- Grupul Consultativ pentru Dezvoltarea Organizațiilor Profesionale Contabile contribuie la sprijinirea organizațiilor profesionale de contabilitate puternice și sustenabile.
- Grupul consultativ pentru profesioniștii contabili angajați analizează principalele tendințe globale în contextul problemelor cu care se confruntă directorii financiari și funcțiile financiare, precum și consiliile de administrație și comitetele lor de audit.
- Grupul Consultativ pentru Practici Mici și Mijlocii furnizează informații consiliilor organismelor independente de normalizare a standardelor, elaborează îndrumări practice și resurse și promovează vizibilitatea și recunoașterea practicilor mici și mijlocii și a IMM-urilor.
Ca o recunoaștere a calității și aportului important adus de profesia contabilă din România la nivel internațional, printre noii membri ai Panelului Internațional de Educație Contabilă a fost ales un nou reprezentant CECCAR pentru un mandat de trei ani: Mirela Paunescu, conferențiar universitar doctor la Academia de Studii Economice din București.
Lee White, CEO-ul IFAC, a declarat: „Le urăm bun venit acestor distinși profesioniști în grupurile noastre consultative. Cunoștințele și dedicarea lor vor spori eforturile noastre de a consolida colaborarea globală și de a sprijini profesia pentru a face față provocărilor și oportunităților din lumea actuală, aflată în schimbare rapidă. Mulțumim membrilor noștri care pleacă pentru că ne-au împărtășit cu generozitate timpul și opiniile lor – vă invităm să rămâneți conectați și să continuați să faceți parte din vocea noastră colectivă care modelează viitorul profesiei contabile.”
Mai multe detalii sunt disponibile în comunicatul de presă emis de IFAC.
ECONOMIE
CECCAR respinge opinia exprimată în comunicatul UNBR și reafirmă legalitatea hotărârii sale

Ca răspuns la comunicatul Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR) din data de 1 februarie 2025, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) consideră necesar să clarifice acuzațiile nefondate și să reafirme legalitatea hotărârii sale privind împuternicirea experților contabili pentru reprezentarea beneficiarilor în relația cu oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale.
Împuternicirea experților contabili este conformă cu legislația în vigoare
Conform art. 3, pct. 5, lit. e) din Legea nr. 265/2022, orice persoană poate fi împuternicită în relația cu oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale. Astfel că experții contabili au dreptul legal de a acționa ca împuterniciți ai clienților lor, fără a interfera cu activitățile juridice exclusive ale avocaților. Interpretarea conform căreia această activitate ar fi rezervată exclusiv avocaților nu are temei legal și reprezintă o tentativă de restricționare nejustificată a unui drept legal recunoscut pentru mai multe categorii de persoane.
CECCAR reglementează modul de gestionare a împuternicirilor în conformitate cu legislația specifică profesiei
Legea nr. 265/2022 nu dispune în privința modelului împuternicirii și nici a modalității de gestionare a acesteia. CECCAR, în baza art. 18 din OG nr. 65/1994 privind organizarea activității de expertiză contabilă și a contabililor autorizați, este singura autoritate competentă care organizează și monitorizează activitatea membrilor săi. În consecință, normele emise de CECCAR cu privire la gestionarea împuternicirilor sunt perfect legale, sunt adresate membrilor și nu adaugă la lege, ci stabilesc proceduri clare pentru membrii săi, în beneficiul acestora și al clienților lor.
Experții contabili au contribuit activ la digitalizarea relației mediului de afaceri cu ONRC, la reducerea poverii administrative
Până în noiembrie 2022, experții contabili erau recunoscuți drept profesioniști abilitați să transmită documente către oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale utilizând semnătura digitală calificată, în baza unei împuterniciri derivate din contractele de servicii profesionale. Acest rol a fost esențial în procesul de digitalizare a interacțiunii dintre ONRC și mediul de afaceri, contribuind la eficientizarea și simplificarea proceselor administrative pentru toți cei implicați.
Hotărârea CECCAR nr. 25/801, publicată în Monitorul Oficial nr. 83 din 30 ianuarie 2025, este emisă în baza atribuțiilor conferite de OG nr. 65/1994
Hotărârea CECCAR reglementează modelul împuternicirii și modul de gestionare a acesteia exclusiv pentru membrii CECCAR, fără a impieta asupra altor profesii. Această reglementare este de interes general, fiind necesară pentru a asigura standarde unitare și transparență în activitatea membrilor CECCAR, având ca obiectiv principal protejarea intereselor clienților și respectarea normelor profesionale.
CECCAR promovează dialogul constructiv și respectul reciproc
CECCAR își reafirmă deschiderea către un dialog constructiv cu toate profesiile reglementate, în interes public, bazat pe respect reciproc. Profesia de expert contabil a considerat întotdeauna profesia de avocat un partener strategic, ambele având o tradiție de peste 100 de ani în România.
În acest context, considerăm inadecvat tonul comunicatului UNBR, care acuză CECCAR de „nesocotirea legii”, afectând în mod nejustificat reputația și credibilitatea profesiei de expert contabil. Afirmațiile UNBR sunt inexacte și pot crea confuzie în rândul opiniei publice, motiv pentru care solicităm UNBR să adopte o abordare echilibrată, bazată pe argumente juridice solide.
CECCAR rămâne ferm angajat în susținerea intereselor membrilor săi și în respectarea strictă a cadrului legal aplicabil.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 23.01.2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 zile
IFAC le urează bun venit noilor membri ai Grupului consultativ din 15 jurisdicții printre care se numără și România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 14 ore
CECCAR Ialomița: Reglementări fiscale noi, clarificate în cadrul unui seminar organizat în colaborare cu AJFP
-
ECONOMIEacum 3 zile
CECCAR respinge opinia exprimată în comunicatul UNBR și reafirmă legalitatea hotărârii sale
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF propune modificări la formularele 015 și 700
-
ECONOMIEacum 2 zile
Fondurile programului care vizează investițiile în procesarea produselor agricole, suplimentate
-
ECONOMIEacum 14 ore
ANAF urmează să actualizeze formularul 112
-
ECONOMIEacum 14 ore
ANAF: Ca urmare analizei de risc a datelor din Sistemul RO e-Transport au fost stabilite sume suplimentare datorate bugetului de stat