Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 mai 2023

Radio CECCAR FM

etaf

ETAF a participat la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE

Marți, 30 mai, Michael Schick, Head of Office, ETAF, a participat la conferința Observatorului fiscal al UE în Bruxelles. Intitulată „Investiții în viitorul Europei: Construirea resurselor proprii ale UE”, conferința cuprinde trei sesiuni. Sesiunea de dimineață a abordat noi forme de impozitare în UE, inclusiv Pilonul I al OCDE, BEFIT și impozitele aferente serviciilor digitale. Reprezentantul ETAF a participat la cea de-a doua sesiune a conferinței, care s-a concentrat pe modul eficient de tratare a evitării obligațiilor fiscale. În cadrul panelului amintit, reprezentantul ETAF, eurodeputatul Kira Peter-Hansen, vicepreședintele subcomisiei FISC, Giulia Aliprandi, cercetător al Observatorului fiscal al UE, și Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, moderator, au discutat preocupările curente privind utilizarea companiilor fictive și rolul facilitatorilor evitării obligațiilor fiscale atât de către companii, cât și de către indivizi. A treia sesiune a conferinței, programată să se desfășoare în a doua parte a zilei, se va axa pe potențialul și limitările impozitării averilor indivizilor.

Eurodeputații au demarat discuțiile privind pachetul ViDA

Joi, 25 mai, membrii comisiei ECON a Parlamentului European s-au reunit pentru a discuta propunerile pachetului TVA în era digitală (ViDA). Eurodeputații au recunoscut necesitatea de a elimina lacunele și de a trata frauda în materie de TVA. Totuși, dezbaterea a relevat unele opinii divergente cu privire la termenele-limită propuse de Comisie pentru facturarea electronică. În timpul ședinței, raportorul, eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia), a făcut apel la amânarea cu un an a termenului-limită de intrare în vigoare, pentru a le acorda companiilor și autorităților timp pentru a se adapta. Totodată, acesta a afirmat că termenul-limită pentru facturarea electronică ar trebui extins la 10 zile lucrătoare în loc de 2 zile lucrătoare, așa cum propusese Comisia. Noile dispoziții privind data și IBAN-ul ar trebui fie eliminate, fie adaptate, a adăugat acesta. Alte aspecte discutate au inclus rolul EPPO, modurile de gestionare a economiei platformelor, respectarea confidențialității. Termenul-limită pentru depunerea amendamentelor de către grupurile politice este 14 iunie, iar votul în comisia ECON este programat în octombrie 2023.

Subcomisia FISC a Parlamentului European discută modul de controlare a inflației prin impozitare

Marți, 23 mai, subcomisia FISC a Parlamentului European a găzduit o audiere publică privind „rolul politicii fiscale în controlarea inflației și promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice”. Eurodeputații și experții în domeniu au discutat modul în care politica fiscală poate ajuta la controlul inflației și la promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice în UE și au analizat posibilitățile pentru noi norme privind ratele de TVA, ajustări ale categoriilor de impozitare în concordanță cu inflația și alte măsuri fiscale, cum ar fi stimulentele fiscale pentru energia regenerabilă și impozitele aferente activităților care dăunează mediului. În general, vorbitorii au explicat că impozitarea nu este cel mai bun instrument de tratare a inflației, însă poate fi utilizată pentru atenuarea efectelor negative ale acesteia. Între timp, pe subiectul promovării sustenabilității, participanții au fost de acord că politica fiscală are un rol în schimbarea comportamentelor. În special, Ricardo Martner, comisar la Comisia independentă de reformă a impozitării companiilor la nivel internațional (ICRICT), a explicat că la nivel global pot fi luate trei măsuri pentru gestionarea impozitării în contexte de îndatorare crescută și creștere scăzută: impozitarea profiturilor excepționale, impozitarea digitală și impozitarea averilor.

Eurodeputații analizează reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor

Eurodeputatul Isabel Benjumea (Partidul Popular European, Spania) și-a publicat recent proiectul de raport de inițiativă privind reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor. În document, aceasta argumentează că sarcina de reglementare atribuită întreprinderilor europene ar trebui simplificată imediat prin aplicarea unui moratoriu de reglementare și evaluarea impactului acțiunilor anterioare asupra impozitării întreprinderilor înainte de a sugera noi legi. Totodată, aceasta face apel la Comisia Europeană să desfășoare „verificări ale competitivității” pentru identificarea unor noi propuneri legislative în domeniul fiscal. Isabel Benjumea este de părere că trecerea la un regim fiscal simplificat este cheia pentru diminuarea sarcinii fiscale asupra întreprinderilor europene. În acest scop, aceasta face apel la Comisie să îndrume statele membre către o simplificare a procedurilor de rambursare, a deducerilor și a litigiilor. Cu toate că este de acord cu propunerea BEFIT a Comisiei, în contextul în care companiile își mută atenția către implementarea normelor Pilonului II al OCDE, raportorul face apel la Comisie să etapizeze implementarea acestor pachete de reglementare pentru a le oferi întreprinderilor europene spațiul necesar, pentru a „respira”, și timpul necesar pentru a se pregăti pentru mediul de reglementare aflat în schimbare. În final, raportorul își exprimă regretul cu privire la decizia Consiliului de a suspenda examinarea propunerii DEBRA și face apel la instituție să relanseze negocierile. Votul pentru acest proiect de raport în comisia ECON este programat în luna septembrie a acestui an.

IASB a emis amendamente finale la IAS 12 care introduc o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate

International Accounting Standards Board (IASB) a emis marți, 23 mai, amendamentele finale la IAS 12 Impozitul pe profit, ca urmare a preocupărilor părților interesate referitoare la potențialele implicații ale normelor standard ale Pilonului II pentru contabilizarea impozitului pe profit în situațiile financiare. Amendamentele vor introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea la nivelul jurisdicțiilor a normelor fiscale globale și dispoziții de prezentare a informațiilor țintite pentru companiile afectate, pentru a ajuta utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă mai bine expunerea unei companii la impozitele de profit aferente Pilonului II generate de acea legislație, în special înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Potrivit IASB, amendamentele vor asigura faptul că întreprinderile afectate aplică IAS 12 în mod consecvent și că investitorii primesc informații mai bune înainte și după intrarea în vigoare a oricărei legislații jurisdicționale aferente Pilonului II. Companiile pot beneficia imediat de o excepție temporară, dar trebuie să furnizeze prezentările de informații investitorilor pentru perioadele de raportare anuale începând cu 1 ianuarie 2023 sau ulterior acestei date, a declarat IASB. Un nou proiect de mentenanță a fost adăugat pe agendă, în care excepția temporară și prezentările de informații conexe vor fi reexaminate, a adăugat IASB.

OCDE a publicat module de instruire privind soluția pe doi piloni

OCDE a publicat recent o serie de webinare înregistrate și videoclipuri care tratează diferite aspecte fundamentale ale soluției pe doi piloni, care are ca scop reformarea normelor internaționale de impozitare și asigurarea faptului că întreprinderile multinaționale plătesc un procent just de impozite oriunde își desfășoară activitatea. Referitor la Pilonul I, modulele de instruire tratează, printre altele, aspectele esențiale ale proiectului privind normele standard pentru nexus și alocarea drepturilor de impozitare, eliminarea dublei impozitări, aspecte privind administrarea și certitudinea fiscală. OCDE a publicat și o serie de webinare referitoare la cei cinci pași pentru aplicarea principalelor prevederi ale normelor GloBE. Lista completă a videoclipurilor se regăsește aici.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Unlock your future: Be a next-generation accountant!

Radio CECCAR FM

Miercuri, 21 martie, CECCAR a participat, în calitate de partener educațional, la proiectul Stagiul de practică, derulat de ASCIG – Asociația Studenților în Contabilitate și Informatică de Gestiune din cadrul Academiei de Studii Economice București (ASE).  

Evenimentul cu tema It`s your career, choose smart! a reunit studenți din anul II ai Facultății de Contabilitate și Informatică de Gestiune din cadrul ASE a oferit un mix de informații teoretice și exemple practice, punându-i pe studenți față în față cu realitățile, cu provocările și oportunitățile cu care se confruntă profesioniștii din domeniul financiar-contabil. Studenții au jucat, pe rând, rolul profesionistului contabil, rolul antreprenorului, rolul unei instituții bancare pentru a înțelege cât mai bine care sunt principiile care guvernează profesia, care sunt nevoile mediului de afaceri și cum ei, în calitate de viitori profesioniști contabili, pot fi fit for future pentru a răspunde cât mai eficient viitoarelor provocări.

Primii pași pentru a deveni expert contabil, avantajele obținerii acestei calificări profesionale pentru a avea o carieră de succes, cum poți utiliza tehnologiile moderne, inclusiv AI, în domeniul financiar-contabil au fost printre subiectele abordate de conf. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR. „Într-o eră în care digitalizarea transformă domeniul financiar-contabil, este esențial să înțelegi conceptele de contabilitate înainte de a le aplica, să înveți să îți folosești eficient raționamentul profesional, pentru că asta face diferența dintre un contabil și un profesionist contabil”, a subliniat vicepreședintele CECCAR. Studenților le-au fost dezvăluite misterele unei ramuri fascinante a profesiei contabile: contabilitatea criminalistică. Alegând calea contabilității, își pot sculpta destinul ca „detectivi financiari”, maeștri în arta de a dezlega secretele celor mai ascunse fraude financiare. În acest teatru al securității economice, ei pot juca rolul crucial al specialiștilor care aduc în lumina dreptății faptele celor ce se ascund în umbra infracțiunilor. Exemplul emblematic al lui Al Capone, căzut nu sub greutatea crimelor, ci prins în capcana situațiilor financiare neconforme cu realitatea, servește drept memento că, într-o lume în care adevărul este adesea ascuns, profesioniștii contabili specializați în contabilitate criminalistică sunt farurile ce ghidează corabia justiției spre portul adevărului.

La eveniment a participat și Ionuț Bogdan Țocu, stagiar CECCAR în anul II, care le-a expus studenților motivul pentru care a ales profesia contabilă, vorbindu-le și despre rolul important pe care îl are stagiul CECCAR în echiparea viitorilor profesioniști contabili cu aptitudinile și competențele de care au nevoie pentru a deveni next-generation accountants, pentru a reuși să își construiască o carieră de succes în domeniul financiar-contabil. „Am terminat facultatea ca șef de promoție și performanța mea a fost răsplătită de CECCAR cu un voucher care mi-a asigurat înscrierea gratuită la Examenul de acces. M-am pregătit pentru examen studiind intens Ghidul editat de CECCAR, pe care l-am parcurs de patru ori și care m-a ajutat să clarific și să îmi însușesc mai bine informațiile dobândite în timpul facultății. Cu pregătirea adecvată, șansele de reușită la examen sunt foarte mari. Lucrez într-o societate de profil și stagiul mă ajută să înțeleg mai bine activitatea specifică profesiei, să iau decizii informate”, le-a spus Ionuț Bogdan Țocu studenților.

Nu în ultimul rând, tinerii studenți interesați să-și înceapă aventura profesională în domeniul financiar-contabil au fost încurajați să-și creeze cont pe platforma de job-matching dezvoltată de CECCAR – jobyx.ro –, să-și publice CV-ul și să aplice pentru joburi sau programe de internship în cadrul unor companii autorizate să desfășoare servicii în acest domeniu.

Vrei să urmezi o carieră într-un domeniu care îți oferă numeroase oportunități de dezvoltare? Fă pasul decisiv pentru cariera ta și alege o profesie fit for future!Detalii despre examenul de acces sunt disponibile pe site-ul CECCAR, în rubrica dedicată accesului la profesie.

It`s your career, choose SMART!

Galerie foto

Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Unlock your future: Be a next-generation accountant!
Continuare

ECONOMIE

„Viitorul profesiei contabile este indisolubil legat de capacitatea noastră de a ne adapta și de a inova”. Interviu cu Elena-Ecaterina Chivu, Președintele Consiliului superior al CECCAR

Radio CECCAR FM

Revista CECCAR Business Magazine: În calitate de președinte al Consiliului superior al CECCAR, cum vedeți evoluția profesiei contabile în contextul actual?

Elena-Ecaterina Chivu: Profesia contabilă traversează o perioadă de transformare profundă, marcând o evoluție de la un rol tradițional de creator al informației financiare, către un partener strategic în decizia de afaceri. Digitalizarea, globalizarea și schimbările modelelor de afaceri impun o adaptare rapidă și eficientă. Profesioniștii contabili sunt astăzi consilieri de încredere ai antreprenorilor, capabili să ofere soluții integrate și să contribuie activ la dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, a economiei.

RCBM: Care sunt principalele provocări pe care le întâmpină profesia contabilă?

ECC: Fără îndoială, digitalizarea reprezintă o provocare majoră, dar și o oportunitate. Automatizarea proceselor și integrarea tehnologiilor avansate, cum ar fi inteligența artificială, necesită noi competențe și o înțelegere profundă a impactului tehnologic asupra afacerilor. De asemenea, conformarea cu reglementările în continuă schimbare și asigurarea transparenței și integrității informațiilor financiare sunt esențiale în consolidarea încrederii publice în profesie.

RCBM: Cum răspunde CECCAR acestor provocări și care sunt inițiativele principale pentru susținerea membrilor săi?

ECC: CECCAR este profund angajat în susținerea membrilor săi prin programe de educație continuă, care acoperă cele mai recente tendințe și tehnologii. Organizăm seminare și cursuri dedicate digitalizării și inovației în contabilitate. În plus, colaborăm strâns cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru a ne asigura că vocea profesioniștilor contabili este auzită în procesul legislativ, contribuind, astfel, la elaborarea unui cadru normativ echitabil și eficient.

RCBM: Care sunt perspectivele profesiei contabile? Unde vedeți cea mai mare oportunitate de creștere și inovare?

ECC: Viitorul profesiei contabile este indisolubil legat de capacitatea noastră, a profesioniștilor contabili, de a ne adapta și de a inova. Văd o oportunitate semnificativă în domeniul consultanței financiare, unde experții contabili pot juca un rol definitoriu în orientarea strategică a companiilor. De asemenea, contabilitatea sustenabilă și raportarea non-financiară reprezintă domenii emergente, esențiale pentru promovarea unui viitor sustenabil. Prin urmare, accentul pe dezvoltarea competențelor în aceste arii este esențial.

RCBM: În final, un mesaj pentru membrii CECCAR și pentru comunitatea largă a profesioniștilor contabili.

ECC: Profesia contabilă este la răscruce de drumuri, iar viitorul este plin de oportunități pentru cei pregătiți să le fructifice. Încurajez fiecare membru CECCAR să investească în dezvoltarea profesională continuă și să fie deschis la nou. Împreună, avem puterea de a modela viitorul profesiei contabile, contribuind la o economie mai transparentă, eficientă și sustenabilă. Este un moment extraordinar să fii parte a acestei profesii dinamice și esențiale!

Profit de această ocazie pentru a aminti de un moment important – publicarea ediției cu numărul 400 a revistei CECCAR Business Magazine. Această realizare semnificativă este o mărturie a angajamentului nostru continuu față de profesionalism și inovație. Revista a fost și continuă să fie o sursă importantă de informații, analize și perspective care îmbogățesc comunitatea profesională contabilă, susțin dezvoltarea continuă a membrilor noștri și vin în sprijinul mediului de afaceri. Această ediție aniversară ne reamintește de călătoria impresionantă pe care am parcurs-o împreună în cei 8 ani de la lansarea revistei și ne inspiră să privim cu încredere și entuziasm către viitor. Felicitări tuturor celor implicați în realizarea și susținerea revistei de-a lungul anilor și le mulțumesc tuturor membrilor comunității noastre pentru contribuția esențială la succesul continuu al CECCAR Business Magazine. Să continuăm, împreună, această călătorie de cunoaștere, inovație și profesionalism!

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Conferința ETAF, 17 aprilie 2024

Radio CECCAR FM

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistem fiscal al UE.

Datorită apropierii lor de companii, consilierii fiscali se află în epicentrul peisajului de reglementare. Atunci când nu sunt ei înșiși însărcinați cu obligațiile de depunere a declarațiilor care decurg din legislația UE, aceștia ajută întreprinderile să navigheze prin complexitatea legislației fiscale a UE. În ultimii ani, propunerile fiscale ale UE au fost emise cu o viteză incredibilă, iar sistemul fiscal al UE a devenit extrem de complex. În același timp, aceste legislații generează o povară de raportare tot mai mare pentru contribuabili și autoritățile fiscale, ceea ce, uneori, se face în detrimentul eficienței.

Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană.

Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

13:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

13:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

14:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

15:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Vorbitori confirmați:

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutul belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA);
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR);
  • Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes.

Mai mulți vorbitori vor fi anunțați în curând!

Conferința va fi transmisă în direct și va beneficia de interpretare simultană în limbile română, engleză și germană.

Pentru a vă înregistra la eveniment, accesați acest link.

Continuare

Trending