Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 30 mai 2023

Radio CECCAR FM

etaf

ETAF a participat la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE

Marți, 30 mai, Michael Schick, Head of Office, ETAF, a participat la conferința Observatorului fiscal al UE în Bruxelles. Intitulată „Investiții în viitorul Europei: Construirea resurselor proprii ale UE”, conferința cuprinde trei sesiuni. Sesiunea de dimineață a abordat noi forme de impozitare în UE, inclusiv Pilonul I al OCDE, BEFIT și impozitele aferente serviciilor digitale. Reprezentantul ETAF a participat la cea de-a doua sesiune a conferinței, care s-a concentrat pe modul eficient de tratare a evitării obligațiilor fiscale. În cadrul panelului amintit, reprezentantul ETAF, eurodeputatul Kira Peter-Hansen, vicepreședintele subcomisiei FISC, Giulia Aliprandi, cercetător al Observatorului fiscal al UE, și Elodie Lamer, jurnalist Tax Notes, moderator, au discutat preocupările curente privind utilizarea companiilor fictive și rolul facilitatorilor evitării obligațiilor fiscale atât de către companii, cât și de către indivizi. A treia sesiune a conferinței, programată să se desfășoare în a doua parte a zilei, se va axa pe potențialul și limitările impozitării averilor indivizilor.

Eurodeputații au demarat discuțiile privind pachetul ViDA

Joi, 25 mai, membrii comisiei ECON a Parlamentului European s-au reunit pentru a discuta propunerile pachetului TVA în era digitală (ViDA). Eurodeputații au recunoscut necesitatea de a elimina lacunele și de a trata frauda în materie de TVA. Totuși, dezbaterea a relevat unele opinii divergente cu privire la termenele-limită propuse de Comisie pentru facturarea electronică. În timpul ședinței, raportorul, eurodeputatul Olivier Chastel (Partidul Renew Europe, Belgia), a făcut apel la amânarea cu un an a termenului-limită de intrare în vigoare, pentru a le acorda companiilor și autorităților timp pentru a se adapta. Totodată, acesta a afirmat că termenul-limită pentru facturarea electronică ar trebui extins la 10 zile lucrătoare în loc de 2 zile lucrătoare, așa cum propusese Comisia. Noile dispoziții privind data și IBAN-ul ar trebui fie eliminate, fie adaptate, a adăugat acesta. Alte aspecte discutate au inclus rolul EPPO, modurile de gestionare a economiei platformelor, respectarea confidențialității. Termenul-limită pentru depunerea amendamentelor de către grupurile politice este 14 iunie, iar votul în comisia ECON este programat în octombrie 2023.

Subcomisia FISC a Parlamentului European discută modul de controlare a inflației prin impozitare

Marți, 23 mai, subcomisia FISC a Parlamentului European a găzduit o audiere publică privind „rolul politicii fiscale în controlarea inflației și promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice”. Eurodeputații și experții în domeniu au discutat modul în care politica fiscală poate ajuta la controlul inflației și la promovarea creșterii sustenabile în contextul redresării economice în UE și au analizat posibilitățile pentru noi norme privind ratele de TVA, ajustări ale categoriilor de impozitare în concordanță cu inflația și alte măsuri fiscale, cum ar fi stimulentele fiscale pentru energia regenerabilă și impozitele aferente activităților care dăunează mediului. În general, vorbitorii au explicat că impozitarea nu este cel mai bun instrument de tratare a inflației, însă poate fi utilizată pentru atenuarea efectelor negative ale acesteia. Între timp, pe subiectul promovării sustenabilității, participanții au fost de acord că politica fiscală are un rol în schimbarea comportamentelor. În special, Ricardo Martner, comisar la Comisia independentă de reformă a impozitării companiilor la nivel internațional (ICRICT), a explicat că la nivel global pot fi luate trei măsuri pentru gestionarea impozitării în contexte de îndatorare crescută și creștere scăzută: impozitarea profiturilor excepționale, impozitarea digitală și impozitarea averilor.

Eurodeputații analizează reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor

Eurodeputatul Isabel Benjumea (Partidul Popular European, Spania) și-a publicat recent proiectul de raport de inițiativă privind reforma suplimentară a normelor de impozitare a întreprinderilor. În document, aceasta argumentează că sarcina de reglementare atribuită întreprinderilor europene ar trebui simplificată imediat prin aplicarea unui moratoriu de reglementare și evaluarea impactului acțiunilor anterioare asupra impozitării întreprinderilor înainte de a sugera noi legi. Totodată, aceasta face apel la Comisia Europeană să desfășoare „verificări ale competitivității” pentru identificarea unor noi propuneri legislative în domeniul fiscal. Isabel Benjumea este de părere că trecerea la un regim fiscal simplificat este cheia pentru diminuarea sarcinii fiscale asupra întreprinderilor europene. În acest scop, aceasta face apel la Comisie să îndrume statele membre către o simplificare a procedurilor de rambursare, a deducerilor și a litigiilor. Cu toate că este de acord cu propunerea BEFIT a Comisiei, în contextul în care companiile își mută atenția către implementarea normelor Pilonului II al OCDE, raportorul face apel la Comisie să etapizeze implementarea acestor pachete de reglementare pentru a le oferi întreprinderilor europene spațiul necesar, pentru a „respira”, și timpul necesar pentru a se pregăti pentru mediul de reglementare aflat în schimbare. În final, raportorul își exprimă regretul cu privire la decizia Consiliului de a suspenda examinarea propunerii DEBRA și face apel la instituție să relanseze negocierile. Votul pentru acest proiect de raport în comisia ECON este programat în luna septembrie a acestui an.

IASB a emis amendamente finale la IAS 12 care introduc o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate

International Accounting Standards Board (IASB) a emis marți, 23 mai, amendamentele finale la IAS 12 Impozitul pe profit, ca urmare a preocupărilor părților interesate referitoare la potențialele implicații ale normelor standard ale Pilonului II pentru contabilizarea impozitului pe profit în situațiile financiare. Amendamentele vor introduce o excepție temporară de la contabilizarea impozitelor amânate generate de implementarea la nivelul jurisdicțiilor a normelor fiscale globale și dispoziții de prezentare a informațiilor țintite pentru companiile afectate, pentru a ajuta utilizatorii situațiilor financiare să înțeleagă mai bine expunerea unei companii la impozitele de profit aferente Pilonului II generate de acea legislație, în special înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Potrivit IASB, amendamentele vor asigura faptul că întreprinderile afectate aplică IAS 12 în mod consecvent și că investitorii primesc informații mai bune înainte și după intrarea în vigoare a oricărei legislații jurisdicționale aferente Pilonului II. Companiile pot beneficia imediat de o excepție temporară, dar trebuie să furnizeze prezentările de informații investitorilor pentru perioadele de raportare anuale începând cu 1 ianuarie 2023 sau ulterior acestei date, a declarat IASB. Un nou proiect de mentenanță a fost adăugat pe agendă, în care excepția temporară și prezentările de informații conexe vor fi reexaminate, a adăugat IASB.

OCDE a publicat module de instruire privind soluția pe doi piloni

OCDE a publicat recent o serie de webinare înregistrate și videoclipuri care tratează diferite aspecte fundamentale ale soluției pe doi piloni, care are ca scop reformarea normelor internaționale de impozitare și asigurarea faptului că întreprinderile multinaționale plătesc un procent just de impozite oriunde își desfășoară activitatea. Referitor la Pilonul I, modulele de instruire tratează, printre altele, aspectele esențiale ale proiectului privind normele standard pentru nexus și alocarea drepturilor de impozitare, eliminarea dublei impozitări, aspecte privind administrarea și certitudinea fiscală. OCDE a publicat și o serie de webinare referitoare la cei cinci pași pentru aplicarea principalelor prevederi ale normelor GloBE. Lista completă a videoclipurilor se regăsește aici.

Declinarea responsabilității

Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerat drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR și CCIB, parteneriat pentru dezvoltarea colaborării dintre profesioniștii contabili și mediul de afaceri

Radio CECCAR FM

La sediul Camerei de Comerț si Industrie a Municipiului București (CCIB) a avut loc semnarea protocolului de colaborare între Camera București și Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Ca urmare a semnării acestui document de către președinții celor două instituții, Iuliu Stocklosa, respectiv, Elena-Ecaterina Chivu, părțile vor coopera în vederea organizării în parteneriat de conferințe, seminarii, workshop-uri, evenimente de networking, în vederea consolidării parteneriatului dintre comunitatea de afaceri bucureșteană  și profesioniștii contabili.

„Sunt convins ca o bună conlucrare a CCIB cu CECCAR, unul dintre partenerii noștri de valoare, va contribui nu numai la îmbunătățirea climatului economic, ci și la o mai bună adaptare a firmelor, îndeosebi a celor mici și mijlocii, la un mediu volatil, puternic concurențial și aflat sub influența mult mai multor factori decât înainte de pandemie”, a declarat președintele CCIB cu acest prilej.

„Acest acord consolidează parteneriatul strategic cu mediul de afaceri, reafirmând rolul esențial pe care experții contabili și contabilii autorizați membri CECCAR îl joacă în calitate de parteneri de încredere ai antreprenorilor. Subliniez din nou angajamentul nostru față de etica și profesionalismul care ne reprezintă profesia în relația cu companiile, pentru a le ajuta să se adapteze la dinamica și complexitatea crescândă a pieței economice. Vom lucra împreună pentru a sprijini dezvoltarea sustenabilă a afacerilor, îmbunătățind reziliența și competitivitatea acestora atât pe plan național, cât și internațional”, a apreciat Elena-Ecaterina Chivu.

Potrivit prevederilor protocolului, echipele CCIB și CECCAR vor lucra pentru dezvoltarea unor programe de formare profesională și a altor proiecte cu implicații asupra comunității de afaceri bucureștene, inclusiv în ceea ce privește informarea mediului de business în privința rolului si importanței profesiei contabile.

Conducerile celor două instituții și-au exprimat convingerea că, printr-o bună conlucrare, prevederile protocolului vor fi rapid puse în aplicare, fiecare manifestându-și întreaga disponibilitate de a contribui la informarea eficientă a mediului de afaceri.

Semnarea protocolului de colaborare cu CECCAR se înscrie în sfera preocupărilor constante ale CCIB de a contribui la susținerea și îmbunătățirea calității mediului de afaceri.

Informații generale

Despre CCIB

Cu o tradiție de 156 de ani în reprezentarea mediului de afaceri și în derularea de parteneriate cu autoritățile, CCIB se bucură de o largă recunoaștere în țară și străinătate. Camera București conlucrează cu circa 110 organizații similare de pe toate continentele și, pe plan intern, cu mai mult de 40 de organizații profesionale, patronale, instituții ale mediului academic și reprezentanți ai comunității de afaceri. CCIB oferă membrilor săi, dar și comunității de afaceri bucureștene o gamă largă de servicii de la promovarea personalizată a produselor și serviciilor, eliberare de certificate de origine sau atestând situația de forță majoră, servicii de formare profesională, organizare de evenimente în Palatul CCIB și până la servicii de arbitraj. Potrivit statutului Camerei, membrii săi beneficiază de o serie de facilități.

Despre CECCAR

Este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie de 103 ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniu, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială, cât și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi. Cu reprezentare în fiecare județ al țării, inclusiv în Municipiul București, CECCAR este membru al celor mai importante organizații profesionale de profil de la nivel mondial IFAC (International Federation of Accountants) – și european – Accountancy Europe și ETAF (European Tax Adviser Federation). CECCAR are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

Radio CECCAR FM

Cu prilejul Zilei Internaționale a Femeii, CECCAR Filiala Constanța a organizat, la 8 martie, cea de-a doua ediție a evenimentului FEMEIA ȘI CARIERA. La sediul filialei au fost prezente, alături de conducerea CECCAR Constanța, doamne – experți contabili și contabili autorizați din județul de la malul mării și un invitat special, Liliana Moldoveanu, jurnalist, violonist, președinte și membru fondator al Asociației Sweet Land Constanța. Evenimentul a fost dedicat femeii „care este liberă să urmărească visurile ei până în cel mai înalt punct”.

Acestea au avut ocazia să socializeze și să se bucure de această zi specială în care femeia este celebrată într-o atmosferă plină de bucurie, armonie și prietenie, împărtășind împreună gânduri, păreri și experiențe personale”, au transmis reprezentanții filialei Corpului.

Galerie foto

CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA
CECCAR Constanța: A doua ediție a evenimentului aniversar FEMEIA ȘI CARIERA

    

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR condamnă cu fermitate prestarea ilegală a serviciilor financiar-contabile

Radio CECCAR FM

Investigații recente ale Parchetului de pe lângă Tribunalul Neamț au condus Serviciul de Investigare a Criminalității Economice din cadrul IPJ Neamț la identificarea unui fenomen infracțional amplu – activități ilegale de prestare a serviciilor de contabilitate de către persoane neautorizate, potrivit ziarulceahlaul.ro. Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), organismul profesional care gestionează profesia contabilă în România, își reafirmă angajamentul neclintit pentru asigurarea întregii societăți că activitatea reglementată de contabilitate, prestată de experții contabili și de contabilii autorizați membri CECCAR, este un serviciu bazat pe etică profesională.

Potrivit sursei citate, au fost identificate 150 de persoane fizice și juridice din județul Neamț, care, în perioada 2017-2023, au prestat ilegal servicii de contabilitate, fiind înregistrate peste 100 de dosare penale în care sunt cercetate faptele de exercitare a unei profesii fără drept, evaziune fiscală și înșelăciune.

„CECCAR condamnă cu fermitate orice formă de practică ilegală în domeniul contabilității și reamintește că reglementarea profesiei de expert contabil și contabil autorizat este esențială pentru protejarea afacerilor, pentru securitatea economică a României. Activitatea de contabilitate desfășurată în conformitate cu legile și reglementările în vigoare este un serviciu bazat pe încredere, joacă un rol fundamental în gestionarea asimetriilor informaționale și în promovarea încrederii părților interesate. Apreciem interesul autorităților pentru eradicarea acestui fenomen infracțional cu impact major negativ în economie”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena-Ecaterina Chivu, făcând referire la recentul caz de la Neamț.

Activitățile ilegale descoperite de IPJ Neamț subliniază o contradicție profundă între piratarea profesiei contabile și etica profesională imperativă pentru acțiunea în interes public și asigurarea calității serviciilor. Această situație subliniază, totodată, nevoia urgentă de asanare a pieței serviciilor contabile, ca o măsură esențială pentru creșterea conformării fiscale voluntare, pentru reechilibrarea bugetului de stat.

CECCAR subliniază că profesioniștii contabili au obligația etică de a acționa în interes public, oferind servicii de cea mai înaltă calitate clienților lor, respectând Codul etic internațional al profesionistului contabil. Prin urmare, orice abatere de la aceste principii nu numai că subminează integritatea și credibilitatea profesiei, dar reprezintă și un risc serios pentru sănătatea financiară a economiei naționale.

În acest context, CECCAR își reînnoiește apelul către toți stakeholderii relevanți – autorități și mediul de afaceri – să sprijine eforturile de intensificare a luptei împotriva practicilor ilegale și de susținere a practicilor comerciale profesioniste, juste și transparente pe piața serviciilor de profil, așa cum sunt prevăzute de legislația în vigoare. Numai printr-un efort comun putem descuraja astfel de acte ilicite, asigurându-ne, astfel, că serviciile de contabilitate din România rămân sinonime cu profesionalismul, transparența și integritatea.

De asemenea, aducem în atenția mediului de afaceri faptul că verificarea calității de membru CECCAR se face prin accesarea rubricii Tablou membri de pe site-ul organismului profesional.

Reamintim că CECCAR și-a asumat, în anul 2022, rolul de a fi parte a angajamentului consolidat la nivel global al profesiei contabile pentru lupta împotriva corupției și a criminalității economice, odată cu lansarea, de către International Federation of Accountants (IFAC), a planului de acțiune pentru combaterea corupției și a criminalității economice la nivel global.

CECCAR – în calitate de organism profesional care reprezintă și gestionează profesia contabilă în România – aduce în atenție importanța utilizării serviciilor oferite de profesioniști care pot face diferența între succesul și eșecul unei afaceri.

Totodată, CECCAR își exprimă disponibilitatea deplină de a colabora, în interes public, cu autoritățile și instituțiile competente pentru identificarea și descurajarea practicilor ilegale în domeniul contabilității, pentru asigurarea securității economice.

Despre CECCAR

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România este unul dintre cele mai mari organisme profesionale europene din domeniul financiar-contabil. Cu o istorie ce a început să se scrie acum mai bine de o sută de ani, CECCAR reprezintă și gestionează profesia contabilă din România, fiind, totodată, unul dintre cei mai importanți furnizori de formare profesională în domeniul financiar-contabil din țara noastră, dezvoltând permanent atât programe de educație inițială – pentru cei care se pregătesc să devină experți contabili și contabili autorizați –, precum și programe de dezvoltare profesională continuă pentru membrii săi – experți contabili și contabili autorizați. CECCAR, singurul organism profesional care oferă șansa obținerii calificărilor de expert contabil și contabil autorizat, are peste 47.000 de membri și colaborează permanent cu instituțiile și autoritățile de reglementare pentru dezvoltarea profesiei contabile, în interes public.

Continuare

Trending