PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 10 octombrie 2023
OCDE deschide Convenția privind Pilonul II pentru semnare
OCDE a anunțat marți, 3 octombrie, că a finalizat negocierile referitoare la Convenția multilaterală pentru facilitarea punerii în aplicare a regulii supuse impozitării din pilonul doi (STTR), care este acum deschisă pentru semnare. STTR va permite statelor în curs de dezvoltare să impoziteze anumite plăți din interiorul grupului, în situații în care aceste plăți fac obiectul unei rate nominale de impozitare a profiturilor întreprinderilor de sub 9%. STTR le permite jurisdicțiilor sursă să impună un impozit în situațiile în care nu ar putea face acest lucru în baza prevederilor tratatelor fiscale. Peste 70 de state în curs de dezvoltare, membre ale Cadrului Incluziv, au dreptul de a solicita includerea STTR în tratatele lor. Potrivit OCDE, noul instrument multilateral reprezintă „un pas înainte major în finalizarea activităților legate de Pilonul II”. OCDE a mai transmis că pregătește un plan de acțiune cuprinzător pentru a sprijini implementarea coordonată a Pilonului II, cu sprijin suplimentar și asistență tehnică pentru îmbunătățirea capacității de implementare a statelor în curs de dezvoltare. Textul Convenției, alături de o declarație explicativă, este disponibil aici.
Președinția spaniolă a propus o nouă abordare în doi pași privind Directiva UNSHELL
Președinția spaniolă a Consiliului UE le-a sugerat statelor membre o nouă abordare în doi pași pentru a depăși blocajul în care se află propunerea pentru o Directivă privind utilizarea abuzivă a companiilor fictive (UNSHELL). În baza acestei abordări, propunerea UNSHELL ar deveni un amendament la Directiva privind cooperarea administrativă (DAC) adăugând o dispoziție pentru statele membre de a face schimb de informații referitoare la entitățile fictive, iar în viitor, se va stabili dacă consecințele fiscale ar trebui introduse la nivelul UE. Așadar, în primă fază, această abordare le-ar acorda statelor membre libertatea de a aplica propriile norme anti-abuz pentru entitățile considerate companii fictive. În timpul unei ședințe pe teme fiscale a unui grup de lucru la nivel înalt care a avut loc miercuri, 4 octombrie, majoritatea covârșitoare a statelor membre și-au exprimat susținerea pentru abordarea în două etape sugerată de președinția spaniolă. Totuși, consecințele fiscale nu au fost singurul punct controversat în acest dosar, iar discuțiile referitoare la criteriile care definesc fondul economic al unei companii vor trebui, de asemenea, să continue. Trebuie amintit faptul că, în teorie, dacă Comisia Europeană decide că natura propunerii sale a fost denaturată prea mult în cursul procedurii legislative, ar putea decide să o retragă.
Programul de lucru multianual al Grupului de lucru privind Codul de conduită a fost publicat
Marți, 3 octombrie, Grupul de lucru privind Codul de conduită al Consiliului, care monitorizează aplicarea Codului de conduită european în domeniul impozitării, a convenit asupra programului de lucru pentru 2023-2028. Potrivit programului, Grupul va începe să monitorizeze caracteristicile fiscale cu aplicare generală notificate de statele membre și va continua să monitorizeze regimurile preferențiale și să evalueze posibilele tendințe. Grupul este, totodată, responsabil pentru procesul european de întocmire a listelor privind țările terțe necooperante pe probleme fiscale. În această privință, programul de lucru prevede că Grupul va continua să lucreze la o posibilă extindere a domeniului de aplicare geografic al listei UE dincolo de cele 95 de jurisdicții curente. „Extinderea progresivă a domeniului de aplicare geografic al listei UE ar trebui să asigure că aceasta rămâne relevantă, eficientă și credibilă în timp, păstrând în același timp un mediu de concurență echitabilă în rândul jurisdicțiilor”, este precizat în document. Într-o etapă ulterioară, va fi nevoie de o revizuire aprofundată a criteriilor utilizate pentru a evalua relevanța jurisdicțiilor selectate și ponderea atribuită acestor criterii de evaluare. În ceea ce privește viitorul criteriu 1.4 legat de informațiile privind beneficiarii reali (BO), Grupul va continua discuția pentru a obține un acord cu privire la acest criteriu cât mai curând posibil. Referitor la impozitarea justă, Grupul ar putea fi invitat să lucreze la consolidarea abordării referitoare la dispozițiile privind fondul economic pentru toate jurisdicțiile 2.2, în coordonare cu OCDE. În final, referitor la impozitarea minimă efectivă, Grupul ar putea explora modul în care poate facilita funcționarea adecvată a normelor Pilonului II utilizând procesul european de elaborare a listelor. Această activitate va începe doar după ce încep să se aplice normele Pilonului II, în coordonare cu OCDE și posibil pe baza unui viitor proces de revizuire inter pares, se subliniază în document.
Etapa de tranziție a CBAM se aplică de la 1 octombrie
Duminică, 1 octombrie, Mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) a intrat in procesul de aplicare a etapei de tranziție. În această etapă, CBAM se va aplica doar pentru importurile de ciment, fier și oțel, aluminiu, îngrășăminte, electricitate și hidrogen. Importatorii europeni ai acestor bunuri vor trebui să raporteze volumul importurilor și emisiile de gaze cu efect de seră (GES) integrate în timpul producției, dar fără a plăti o ajustare financiară în această etapă. Deși importatorii trebuie să colecteze date pentru cel de-al treilea trimestru al anului 2023, primul raport al acestora va trebui depus până la 31 ianuarie 2024. Mai mult, a fost introdus un număr de caracteristici flexibile în structura CBAM pentru primul an de aplicare, cum ar fi utilizarea valorilor standard pentru raportarea emisiilor integrate și posibilitatea de a utiliza normele de monitorizare, raportare și verificare ale țării de producție. Etapa de tranziție trebuie să servească drept perioadă de învățare pentru toate părțile interesate, precum și pentru a permite Comisiei Europene să colecteze informații utile privind emisiile integrate pentru a perfecționa metodologia pentru perioada definitivă, care începe în 2026. Începând cu 2026, importatorii vor trebui să cumpere și să declare numărul de „certificate CBAM” corespunzătoare emisiilor GES integrate în bunurile CBAM importate.
ETAF a participat la Congresul CECCAR din București
Organismul reprezentativ al profesiei contabile din Romania (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România – CECCAR) a organizat în zilele de marți, 3 octombrie, și miercuri, 4 octombrie, la București cea de-a 24-a ediție a Congresului profesiei contabile, cu tema #FutureReadyProfessionals – Evoluție sau Revoluție?. Această ediție marchează cea de-a 100-a aniversare a primului Congres al profesiei contabile din România. Cu acest prilej, s-au dezbătut direcții strategice esențiale privind viitorul profesiei contabile din punct de vedere al îndeplinirii obiectivelor economiei globale sustenabile. Marți, 3 octombrie, Președintele ETAF, Philippe Arraou, a prezentat perspectiva profesioniștilor fiscali la nivelul UE și activitatea ETAF. Acesta a explicat că legislația fiscală UE a devenit din ce în ce mai complexă în ultimii ani, iar profesioniștii din domeniul fiscal trebuie să dețină un set de abilități mult mai amplu care să depășească limitele cunoștințelor tradiționale în domeniul fiscal. Președintele ETAF a prezentat trei tendințe în politicile fiscale ale UE care, în opinia sa, ar putea influența profesia în viitor: multiplicarea și complicarea legislației fiscale a UE, eforturile pentru mai multă responsabilitate și transparență fiscală, precum și combaterea evitării obligațiilor fiscale și concentrarea pe intermediari. „Cheia profesiei noastre este să rămânem flexibili și adaptabili”, a concluzionat acesta. Miercuri, 4 octombrie, Michael Schick, ETAF Head of Office, a participat în panelul Fiscalitatea, adaptată pentru transformarea digitală. Acesta a informat participanții la Congres de propunerile legislative curente de la nivelul UE care tratează digitalizarea, inclusiv propunerea recentă care stabilește un Sistem fiscal pentru IMM-uri bazat pe sediul social (HOT). Ceilalți vorbitori din panel au fost Daniela Teodoru și Sia-Nicoleta Jiru de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și Marcel Vulpoi de la Vulpoi&Toader Management.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile fiscale europene și evoluțiile colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 23 de ore
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum 22 de ore
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum 23 de ore
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente