Rețele sociale

ECONOMIE

Operatorii economici pot primi până la 8,4 milioane de euro pentru construirea de fabrici de reciclare

Radio CECCAR FM

Operatorii economici din România care activează în conformitate cu legislația națională în domeniul reciclării deșeurilor pot primi până la 8,4 milioane de euro pentru construirea unei fabrici de reciclare, a anunțat ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, citat de Agerpres. „Trebuie să știm că producem extrem de multe gunoaie, doar dacă ne raportăm la cele municipale. Peste 6 milioane de tone ajung în fiecare an la gropile de gunoi.

Un alt lucru negativ se referă la cifrele rușinoase la colectare separată și reciclare deșeuri, pentru că astăzi România reușește ca 12%-13% din cantitatea de deșeuri să o trimită în fabricile de reciclare. Și al treilea lucru la care mă voi referi este legat de gunoiul trimis la groapă. Peste 80% din ceea ce producem ajunge în gropile de gunoi, față de 20 și ceva la sută, media Uniunii Europene.

Iar aceste chestiuni la care m-am referit mai devreme pot fi remediate în parte, e adevărat, și folosindu-ne de Sistemul Garanție-Returnare, pentru că SGR-ul își propune anul acesta să atingă o performanță de 65%, iar începând cu al treilea an de funcționare, ținta pe care am propus-o prin lege este de peste 90%, țintă dovedită a fi fezabilă de performanțele altor sisteme de garanție-returnare din Europa.

Pentru a fi completă această Horă a reciclării despre care discutăm, mai avem nevoie de încă un lucru, și anume de fabricile care vor trebui să gestioneze cele opt miliarde de ambalaje pe care ne propunem să le strângem în fiecare an”, a spus Fechet, cu ocazia lansării Ghidului de finanțare al programului „Fabrici de reciclare – Construirea de instalații de reciclare a deșeurilor în vederea atingerii țintelor de reciclare din pachetul economiei circulare”.

Acesta a adăugat că își dorește ca aceste resurse extrem de importante să fie procesate în România, să nu fie exportate în alte țări, pentru că ele vor genera locuri de muncă, vor genera investiții și oportunități pentru mediul de afaceri.

„Din acest punct de vedere, venim în sprijinul mediului privat și, astăzi (marți, n.r.), am trimis la Monitorul Oficial Ordinul de ministru în care ne propunem să finanțăm cu 220 de milioane de euro, respectiv un miliard de lei, un număr aproximativ 26 de fabrici de reciclare pe care urmează să le finanțăm într-un procent care poate ajunge la 75%. Așadar 25% capital al beneficiarului și 75% finanțare pe care o va acorda Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, prin Administrația Fondului pentru Mediu, bani din PNRR. Vom finanța proiecte într-un interval cuprins între 500.000 de euro și 8,4 milioane de euro. Discutăm despre operatori economici autorizați care desfășoară cel puțin una dintre următoarele categorii: tratare de deșeuri nepericuloase, tratare de deșeuri periculoase etc.”, a menționat ministrul de resort.

Conform Ghidului de finanțare al programului „Fabrici de reciclare”, operatorii economici eligibili trebuie să nu fie întreprinderi în dificultate, în incapacitate de plată/în stare de insolvență, în stare de faliment sau lichidare și să nu aibă datorii la bugetul de stat. De asemenea, nu sunt eligibile firmele care își desfășoară activitatea în sectorul pescuitului și acvaculturii.

Solicitantul trebuie să desfășoare cel puțin una dintre activitățile corespunzătoare următoarelor coduri CAEN: 3821 – tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase; 3822 – tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase; 3832 – recuperarea materialelor reciclabile sortate; 3831 – demontarea (dezasamblarea) mașinilor și echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor; 3811 – colectarea deșeurilor nepericuloase; 3812 – colectarea deșeurilor periculoase.

În același timp, activitățile eligibile sunt: cheltuielile pentru realizarea capacităților de reciclare a deșeurilor; cheltuieli cu realizare construcțiilor necesare amplasării și montării utilajelor, instalațiilor și echipamentelor achiziționate, cu dotările aferente – instalații electrice, alimentare cu gaze naturale, instalații de încălzire, ventilare, climatizare; cheltuieli cu echipamente de producție a energiei din surse regenerabile (cu titlul de exemplu: panouri fotovoltaice, panouri solare, etc.), în cuantum de maximum 5% din valoarea cheltuielilor eligibile; cheltuieli cu achiziția și montajul utilajelor, instalațiilor și echipamentelor necesare îndeplinirii obiectivelor proiectului (vehiculele specializate necesare activităților din cadrul proiectului, achiziționate în cadrul acestei măsuri, vor fi echipate cu cea mai bună tehnologie disponibilă din punctul de vedere al respectării mediului); cheltuieli cu achiziționarea activelor necorporale; cheltuieli privind informarea și publicitatea.

Perioada de implementare a proiectului nu trebuie să depășească data de 30 iunie 2026. Prin intermediul acestui program urmează să fie construite, la nivel național, 26 de fabrici de reciclare a deșeurilor.

Programul „Fabrici de reciclare” este destinat finanțării instalațiilor noi de reciclare a deșeurilor colectate separat pentru reducerea impactului acestora asupra mediului și sănătății populației, reducerea consumului de resurse în scopul promovării dezvoltării economice sustenabile în toate regiunile și atingerii țintelor de reciclare în acord cu Strategia Națională privind economia circulară și Planul Național de gestionare a deșeurilor/planurilor județene de gestionare a deșeurilor și a planului de gestionare a deșeurilor pentru municipiul București.

Potrivit statisticilor oficiale, România se află pe locul 26 din cele 27 de țări membre ale UE în ceea ce privește reciclarea, iar rata deșeurilor municipale reciclate depășește cu puțin 13% din totalul de deșeuri.

ECONOMIE

ONRC: Informații referitoare la înregistrarea mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1323/30.12.2024, a fost publicat Ordinul ministrului justiției nr. 2938/C/2024, care are ca scop sprijinirea mediului de afaceri prin simplificarea procesului de actualizare a obiectului de activitate, în conformitate cu CAEN Rev. 3, obligația actualizării fiind prevăzută de Ordinul INS nr. 377/2024, privind actualizarea obiectului de activitate, aplicabil începând cu data de 1 ianuarie 2025.

„În contextul obligației de actualizare a obiectului de activitate, la nivelul ONRC a fost stabilită procedura necesară pentru implementarea actualizării, asigurându-se conformitatea cu noile reglementări.
Astfel, începând cu 1 ianuarie 2025, profesioniștii completează Cererea de înregistrare în registrul comerțului (original) – (formularul actualizat va fi disponibil începând cu 01.01.2025), în care precizează obiectul principal de activitate conform CAEN Rev. 3. Cererea de înregistrare în registrul comerțului se depune prin intermediul portalului de servicii on-line, la ghișeu sau prin transmitere prin intermediul serviciilor de poştă/curierat și se soluționează de către registratorul de registrul comerțului”, se menționează într-un anunț publicat pe site-ul ONRC, din care am preluat integral informațiile de mai jos.

În acest sens:

Persoanele juridice în situația în care:

  • procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;
  • odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei/unor alte/altor mențiuni în registrul comerțului, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma…” cu bifarea casetei corespunzătoare modificării/modificărilor de la pct. 4.1, 4.2 sau 4.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro – Secțiunea Mențiuni);
  • actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, la secțiunea V ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului” din cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2a) completează pct. 8 „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3” și pct.4 ”înscriere mențiuni pentru firma…”  cu bifarea la pct. 4.1 ” acte și fapte pentru care legea prevede obligația înscrierii” a casetei  ”modificare obiect de activitate”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3; (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro – Secțiunea Mențiuni);

Persoanele fizice autorizate (PFA), întreprinderile individuale (II) și întreprinderile familiale (IF) în situația în care:

  • procedează doar la actualizarea obiectului de activitate, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea dedicată de la pct. VII – „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, fără a fi necesar a depune alte documente, cu excepția, dovezii privind împuternicirea persoanei desemnate să îndeplinească formalitățile legale (original), dacă este cazul;
  • odată cu actualizarea obiectului de activitate solicită înregistrarea unei alte mențiuni în registrul comerțului, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b), atât la secțiunea dedicată de la pct. VII – „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cât şi la Secțiunea VI ”Obiectul cererii privind înregistrarea în registrul comerțului, …” prin bifarea corespunzătoare a casetei pct. 2.1, 2.2 sau 2.3, după caz, cu precizarea că documentele depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (informații referitoare la documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro – Secțiunea Mențiuni);
  • actualizarea obiectului de activitate implică detalierea sau agregarea claselor CAEN, astfel cum sunt descrise în tabelul de corespondență, completează cererea de înregistrare în registrul comerțului (Anexa 2b) la secțiunea de la pct. VII „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, prin bifarea casetelor ”modificare” și ”actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”, cu precizarea că documentele, depuse în susținerea cererii de înregistrare la oficiul registrului comerțului de pe lângă tribunal, trebuie să fie întocmite potrivit CAEN Rev. 3 (ghidurile privind documentele ce se depun în susținerea cererii pot fi consultate pe pagina de internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului, www.onrc.ro – Secțiunea Mențiuni);

„În toate cazurile care implică actualizarea obiectului de activitate, oficiul registrului comerțului emite, cu titlu gratuit, un nou certificat de înregistrare, precum şi informații punctuale la zi din registrul comerțului. Pentru cererile înregistrate anterior datei de 31 decembrie 2024, inclusiv, și care au depuse în susținere documente întocmite conform CAEN Rev. 2, rămân aplicabile dispozițiile Ordinului INS nr. 337/20.04.2007 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN Rev.2 și se vor soluționa ca atare, chiar dacă termenul de soluționare este stabilit după data de 1 ianuarie 2025, actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3 se va putea face ulterior și va impune depunerea unei noi cereri, care să reflecte modificările necesare conform acestei clasificări. Această situație nu limitează dreptul solicitantului ca, până la termenul de soluționare, să depună, în completarea cererii inițiale, documentele întocmite conform CAEN Rev. 3 și să efectueze completarea secțiunii dedicate actualizării obiectului de activitate”, se specifică în anunțul publicat pe site-ul ONRC.

Certificatele de înregistrare şi certificatele constatatoare emise, de oficiile registrului comerțului, anterior datei de 01.01.2025, ca urmare a înregistrării datelor din declarația-tip pe propria răspundere privind autorizarea funcționării sau desfășurării activității, rămân valabile până la data actualizării obiectului de activitate, potrivit prezentului ordin.

Pe pagina oficială, Institutul Național de Statistică a publicat, pentru a fi consultate în vederea încadrării corecte a activității economice, structura completă a CAEN Rev.3, precum și tabelul de corespondență CAEN Rev.2 – CAEN Rev.3.

Notă ONRC:

  1. În cadrul actualizării obiectului de activitate conform CAEN Rev.3, persoanele fizice autorizate (PFA) vor putea înregistra un număr maxim de 5 clase de activități conform codului CAEN, iar întreprinderile individuale vor putea înregistra un număr maxim de 10 clase de activități conform codului CAEN. Aceste limite sunt stabilite în conformitate cu dispozițiile art. 16 alin. (1) , respectiv art. 24 alin. (1) din OUG nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare.
  2. Pentru cererile depuse prin portalul de servicii online, în cazul în care se procedează doar la actualizarea obiectului de activitate conform noii clasificări CAEN Rev. 3, se va utiliza fluxul suplimentar simplificat dedicat acestei operațiuni.
Continuare

ECONOMIE

ANAF propune actualizarea formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat astăzi în transparență decizională proiectul de Ordin pentru aprobarea modelului, conținutului și instrucțiunilor de completare a formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ că, prin Legea nr.296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung și OUG nr.115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, au fost aduse modificări și completări Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal.

Modificările/completările au vizat, în principal, următoarele aspecte:  stabilirea impozitului pe profit datorat de către contribuabilii care înregistrează în anul precedent o cifră de afaceri de peste 50 milioane de euro, la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, în situația în care impozitul pe profit este mai mic decât impozitul minim pe cifra de afaceri; ▪ recuperarea pierderii fiscale anuale stabilite prin declarația de impozit pe profit, în limita a 70% inclusiv, din profiturile impozabile realizate în următorii 5 ani consecutivi, începând cu anul 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz; ▪ abrogarea dispozițiilor privind deductibilitatea cheltuielilor cu bursele private, precum și a costului de achiziție a aparatelor de marcat electronice fiscale, din impozitul pe profit.

Totodată, prin OUG nr.115/2024 pentru completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, au fost introduse reglementări cu privire la facilitățile fiscale care vizează contribuabilii care aplică la calculul rezultatului fiscal deducerea suplimentară pentru activitățile de cercetare-dezvoltare și care datorează impozit minim pe cifra de afaceri.

Având în vedere prevederile legale menționate, a fost elaborate acest nou proiect de Ordin supus consultării publice. Față de formularele în vigoare, declarațiile menționate au suferit următoarele modificări:

▪ au fost introduse rânduri noi pentru evidențierea impozitului pe profit stabilit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, pentru evidențierea pierderii fiscale de recuperat în anul curent, precum și pentru evidențierea valorii care se scade din impozitul minim pe cifra de afaceri potrivit art.I pct.1 din OUG nr.115/2024;

▪ a fost eliminat rândul referitor la costul de achiziție a aparatelor de marcat electronice fiscale.

În plus, din formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit” a fost eliminat rândul referitor la valoarea impozitului pe profit scutit aferent caselor de marcat, care se adăuga la impozitul pe profit, potrivit art. 45 alin. (7) din Codul fiscal.

Continuare

ECONOMIE

Ghidurile și metodologiile pentru pregătirea proiectelor de parteneriat public-privat, publicate în Monitorul Oficial

Radio CECCAR FM

Prin OMF nr. 6.695/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 15 din 10 ianuarie 2025, au fost aprobate ghidurile și metodologiile pentru pregătirea proiectelor de parteneriat public-privat (PPP). Astfel, prin noul act normativ au fost aprobate ghidurile și metodologiile emise în vederea pregătirii proiectelor de parteneriat public-privat, în conformitate cu bunele practici internaționale, prevăzute în anexele nr. 1-7, care fac parte integrantă din OMF nr. 6.695/2024, astfel: a) anexa nr. 1 – Ghid privind contractul de parteneriat public-privatb) anexa nr. 2 – Clauzele standard în contractele de parteneriat public-privatc) anexa nr. 3 – Evaluarea eficienței economiced) anexa nr. 4 – Evaluarea & alocarea riscurilore) anexa nr. 5 – Evaluarea suportabilitățiif) anexa nr. 6 – Datoria publică și deficitul bugetarg) anexa nr. 7 – Procesele de pregătire și de achiziție aferente PPP-urilor.

Ghidul privind contractele de parteneriat public-privat („Ghidul Contractual”) prezintă un set de orientări si comentarii cu privire la principalele clauze contractuale care se preconizează că vor fi cuprinse în contractele de PPP din România. Documentul este menit să ajute autoritățile și entitățile contractante din România să înțeleagă scopul și efectul principalelor clauze contractuale incluse în contractele de PPP, precum și să înțeleagă dacă/în ce modalitate să le utilizeze, să le completeze sau să le adapteze în contextul unor proiecte de PPP specifice.

Ghidul Contractual este însoțit de un set de clauze contractuale standard de PPP care reflectă cele mai bune practici internaționale și care au fost adaptate (după cum este necesar/corespunzător) la contextul PPP din România. Ghidul Contractual este destinat a fi utilizat ca punct de plecare pentru redactarea contractelor de PPP în cadrul proiectelor de PPP din România și este conceput astfel încât să poată fi reprodus în principalele sectoare de PPP. Ciauzele Standard nu sunt menite să servească drept model obligatoriu.

Ghidul Contractual este menit a fi citit împreună cu clauzele relevante din Clauzele Standard. Ca atare, diferitele secțiuni ale Ghidului Contractual includ trimiteri directe la secțiunile/articolele relevante din Clauzele Standard, acolo unde astfel de trimiteri sunt necesare.

Anumite clauze incluse în Clauzele Standard sunt subliniate cu gri. Aceste clauze pot fi păstrate sau eliminate (sau modificate), după cum este necesar, în funcție de caracteristicile fiecărui proiect de PPP.

Avându-se în vedere importanța tratamentului statistic al PPP-urilor (de exemplu, dacă un contract de PPP va fi considerat ca având sau nu un impact asupra cifrelor datoriei publice și deficitului), prezentul Ghid Contractual include trimiteri la secțiunile relevante din Ghidul Statistic. Autoritățile/entitățile contractante sunt încurajate să consulte Ghidul Statistic împreună cu prezentul Ghid Contractual pentru a dobândi o înțelegere adecvată a aspectelor statistice. Este important de menționat faptul că Ghidul Statistic poate fi actualizat periodic de autorii lui.

Continuare
ECONOMIEacum 5 ore

ONRC: Informații referitoare la înregistrarea mențiunii privind actualizarea obiectului de activitate în registrul comerțului, conform CAEN Rev.3

ECONOMIEacum 5 ore

ANAF propune actualizarea formularelor 101 „Declarație privind impozitul pe profit” și 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”

ECONOMIEacum 5 ore

Ghidurile și metodologiile pentru pregătirea proiectelor de parteneriat public-privat, publicate în Monitorul Oficial

ECONOMIEacum 5 ore

ONRC: Informare privind intrarea în vigoare a Ordinului Președintelui Institutului Național de Statistică nr. 377/2024 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională – CAEN

etaf
PROFESIA CONTABILĂacum 6 ore

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 13 ianuarie 2025

ECONOMIEacum 6 zile

Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței

ECONOMIEacum 6 zile

Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025

ECONOMIEacum 6 zile

APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor

ECONOMIEacum 6 zile

Amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA

ECONOMIEacum 6 zile

ANAF propune modificări la reglementările privind depunerea declarației D-406 – SAF-T

PROFESIA CONTABILĂacum 3 săptămâni

In Memoriam – Andrei Aurel (1969–2024)

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 4 săptămâni

Economia la bani mărunți – Ediția din 19.12.2024

Trending