Rețele sociale

ECONOMIE

Primăriile se pot înscrie în programul pentru realizarea de sisteme apă-canal, din 5 aprilie

Radio CECCAR FM

Unitățile Administrativ-Teritoriale (UAT) se pot înscrie, în perioada 5 aprilie – 6 mai 2024, în programul ce vizează realizarea de sisteme de alimentare cu apă, canalizare și epurare a apelor uzate, pentru care a fost alocat un buget de 1,5 miliarde de lei, informează Administrația Fondului pentru Mediu (AFM), într-un comunicat citat de Agerpres.

„Îndemn unitățile administrativ-teritoriale din țară care doresc înființarea, extinderea sau modernizarea rețelelor de apă și canalizare să se înscrie în cadrul Programului Apă-Canal. Ghidul de finanțare a programului a fost publicat în Monitorul Oficial și pe site-ul AFM, astfel că toți cei interesați pot să parcurgă condițiile pe care trebuie să le îndeplinească și documentele necesare înscrierii în program. Fiind vorba de alocarea unor sume generoase și având în vedere că la nivel național avem multe de îmbunătățit în ceea ce privește infrastructura de alimentare cu apă și canalizare, consider că este o șansă importantă de care ar trebui să beneficieze cât mai multe localități”, a declarat Laurențiu-Adrian Neculaescu, președintele AFM.

Derularea ediției din acest an a programului de realizare a sistemelor de alimentare cu apă, canalizare și epurare a apelor uzate – apă-canal va avea loc în perioada 5 aprilie 2024, ora 10:00 – 6 mai 2024, ora 23:59 sau până la epuizarea bugetului. Înscrierea în cadrul acestei sesiuni se va face prin intermediul aplicației informatice AFM, în limita a 200% din bugetul alocat sesiunii.

Potrivit sursei citate, programul ce are alocat un buget de 1,5 miliarde de lei are caracter multianual și se desfășoară la nivel național, pe regiuni. Astfel, cea mai mare sumă a fost repartizată regiunii Nord-Est (județele: Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman) – buget de 253.999.212 lei, urmată de regiunea Sud-Muntenia (județele: Argeș, Călărași, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Prahova și Teleorman), Nord-Vest (județele: Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Sălaj, Satu Mare și Maramureș) – buget de 198.526.620 lei, Sud-Est (județele: Brăila, Buzău, Constanța, Galați, Vrancea și Tulcea) – buget de 186.418.337 lei, Centru (județele: Alba, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș și Sibiu) – buget de 178.788.369 lei, București-Ilfov (177.890.753 lei), Sud-Vest Oltenia (județele: Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt și Vâlcea) – buget de 147.498.572 lei, și Vest (județele: Arad, Caraș-Severin, Hunedoara și Timiș) – buget de 131.384.791 de lei.

În cadrul programului se finanțează tipurile de investiții care vizează atât înființarea sistemelor de alimentare cu apă și a sistemelor de canalizare, cât și extinderea sau modernizarea sistemelor de alimentare cu apă și sistemelor de canalizare existente.

Solicitanții eligibili în cadrul programului sunt: Unitățile Administrativ-Teritoriale la nivel de comună, oraș, municipiu, județ; subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București; asocierile fără personalitate juridică, încheiate între solicitanții din cadrul aceleiași regiuni.

Conform Ghidului de finanțare al programului, se acordă fonduri în procentaj de maximum 100% din cheltuielile eligibile, în limita sumelor ce pot fi acordate pentru fiecare categorie de solicitanți.

Finanțarea se acordă din fondurile alocate regiunilor, în funcție de categoria UAT din care face parte solicitantul, după cum urmează: 12 milioane de lei (cu TVA) – pentru UAT cu o populație mai mică de 5.000 de locuitori; 20 milioane de lei (cu TVA) – pentru UAT cu o populație cuprinsă între 5.000 – 10.000 de locuitori; 30 milioane de lei (cu TVA) – pentru UAT cu o populație mai mare de 10.000 de locuitori. Totodată, în cazul județelor și asocierilor fără personalitate juridică, finanțarea se acordă în funcție de numărul și categoria UAT cuprinse în proiect, prin însumarea valorilor corespunzătoare.

AFM precizează că un proiect poate presupune atât lucrări destinate sistemelor de alimentare cu apă, cât și lucrări destinate sistemelor de canalizare.

ECONOMIE

ANAF urmează să modifice Procedura de înregistrare a contractelor de locațiune

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează, printr-un proiect de Ordin publicat pe site-ul instituției, pentru consultare, să opereze o serie de modificări și completări la OPANAF nr.114/2019 pentru aprobarea Procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune, precum și a modelului și conținutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OUG nr.128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, s-a stabilit ca pentru contractele de închiriere încheiate începând cu data de 1 ianuarie 2025, precum și pentru actele de modificare a acestora, în cazul în care bunul este deținut în comun, să se desemneze proprietarul, uzufructuarul sau alt deținător legal care să îndeplinească obligația înregistrării contractului încheiat între părți.

Potrivit prevederilor art.83 alin.(6), teza 1, introdus prin OUG nr.128/2024, contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare și cele din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, au obligația înregistrării contractului încheiat între părți, precum și a modificărilor survenite ulterior, în termen de cel mult 30 de zile de la încheierea/producerea modificării acestuia, la organul fiscal competent (anterior, prevederea legală era reglementată de art.120 alin.(61) din Codul fiscal).

Conform art.1798 din Legea nr.287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare, contractele de locațiune încheiate prin înscris sub semnătură privată, care au fost înregistrate la organele fiscale, constituie titluri executorii pentru plata chiriei la termenele și în modalitățile stabilite în contract sau, în lipsa acestora, prin lege.

Pentru aplicarea acestor prevederi legale a fost emis OPANAF nr.114/2019, prin care a fost aprobată procedura de înregistrare a contractelor de locațiune la organul fiscal competent, precum și  modelul și conținutul formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”.

Ca urmare a obligației instituite prin OUG nr.128/2024, este necesară modificarea și completarea prevederilor OPANAF nr.114/2019.

În acest context, a fost elaborat acest nou proiect de Ordin, prin care se propune:  completarea procedurii de înregistrare a contractelor de locațiune cu prevederi privind desemnarea proprietarului, uzufructuarului sau a altui deținător legal care îndeplinește obligația înregistrării contractului încheiat între părți, în cazul în care bunul este deținut în comun; ▪ completarea modelului și conținutului formularului „Cerere de înregistrare a contractelor de locațiune”, precum și a instrucțiunilor de completare a acestuia.

Continuare

ECONOMIE

MF propune modificări la Procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat în transparență decizională, modificarea și completarea Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației, aprobată prin OMF nr.1233/2021. În Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ se menționează că, în prezent, Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală reglementează, la art. 7, unul din principiile de conduită în activitatea organelor fiscale, respectiv rolul activ, care are ca scop promovarea bunei-credințe în relațiile dintre organele fiscale și contribuabilii plătitori, precum și de a determina situația fiscală corectă a contribuabilului. De asemenea, art. 29 la alin.(4) instituie rolul de coordonator metodologic al Ministerului Finanțelor pentru activitatea de asistență și îndrumare a contribuabililor desfășurată de organul fiscal central, activitate ce intră în competența activității de administare a creanțelor fiscale.

Prin OMF nr. 1233/2021 pentru aprobarea Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației, s-a stabilit procedura de îndrumare și asistență a contribuabililor cu privire la problematica din domeniul fiscal, nefiscal, contabil, procedural fiscal, precum și cea în domeniul tehnologiei informației, atât la cererea contribuabililor, cât și din oficiu.

Potrivit prevederilor actuale ale Procedurii aprobată prin OMF nr. 1233/2021, organismele profesionale sunt considerate doar un simplu contribuabil, iar problemele generale de interpretare și aplicare a legislației, pe care organismele profesionale reglementate le adresează Ministerului Finanțelor/ANAF, sunt transmise de acesta spre soluționare la organul fiscal competent.

În acest context, avându-se în vedere că un element esențial al conformării voluntare a contribuabililor îl reprezintă și conlucrarea cu organismele profesionale reglementate, în contextul în care aceste organisme profesionale nu adresează solicitări în calitate de contribuabil, ci solicitările sunt specifice profesiei respective și sunt general valabile tuturor membrilor categoriei profesionale respective, vizând în esență aspecte referitoare la intenția de legiferare, MF propune modificarea Procedurii aprobată prin OMF nr. 1233/2021, în sensul exceptării, în anumite condiții, a organismelor profesionale reglementate de la tratamentul standard al procedurii de asistență.

Astfel, se propune ca solicitările transmise de organismele profesionale să fie soluționate de MF sau ANAF aparat central, după caz, în funcție de problematica pentru care se solicită opinia, în anumite condiții, respectiv:  să vizeze clarificări privind modul de aplicare a legislației fiscale, primare sau secundare, pentru care MF sau ANAF, după caz, are atribuții de reglementare, potrivit legii; ▪ sunt specifice organismului profesional solicitant sau membrilor organismului profesional, conform drepturilor și competențelor acestuia, prevăzute în legea sa de organizare și funcționare; ▪ să vizeze o problemă general valabilă de aplicare și să nu conține situații punctuale și elemente de identificare ale unor contribuabili/plătitori; ▪ să conțină o prezentare generală a problematicii, argumente de fapt și de drept, precum și propriile concluzii; ▪ să conțină o propunere a organismului profesional, argumentată corespunzător, cu privire la cea mai caracterizată variantă/soluție de aplicare, dintre cele identificate sau, după caz, o propunere motivată de completare/modificare a textelor legale vizate.

De asemenea se propune ca solicitarea transmisă Ministerului Finanțelor/ANAF, cât și răspunsul primit, să se publice pe site-ul organismului profesional în termen de 30 de zile de la primirea răspunsului de la Ministerului Finanțelor/ANAF cu anonimizarea datelor cu caracter personal ale persoanelor care semnează, iar în măsura în care este posibil, solicitarea transmisă MF/ANAF, precum și răspunsul primit să se transmită sau să se pună la dispoziția membrilor organismului profesional și prin alte servicii informatice utilizate în cadrul organismului profesional reglementat și să se disemineze în cadrul cursurilor de pregătire profesională organizate pentru membrii organismului profesional.

Totodată, se propune completarea procedurii cu prevederea ca, în cazul în care cererile de îndrumare și asistență, formulate de împuternicit ori reprezentant fiscal, nu conțin datele de identificare ale persoanei pe care o reprezintă, împuternicitul ori reprezentantul fiscal va fi înștiințat cu privire la acest aspect. În cazul în care datele de identificare ale împuternicitului ori reprezentantului fiscal nu sunt suficiente pentru a fi înștiințat, cererea acestuia se clasează.

Continuare

ECONOMIE

ANSVSA intensifică acțiunile de control în perioada sărbătorilor de iarnă

Radio CECCAR FM

Autoritatea Națională Sanitară Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) intensifică acțiunile de control, până pe 24 decembrie 2024, prin intermediul structurilor de la nivel național și județean, pentru a asigura cetățenilor un comerț cu produse alimentare sigure, informează instituția într-un comunicat citat de Agerpres. Controalele au în vedere prevenirea apariției toxiinfecțiilor alimentare și al răspândirii virusului Pestei Porcine Africane (PPA) din zonele de restricție unde este diagnosticată această boală, prin comerțul ilegal cu porcine/carne și produse din carne de porc (provenite de la animale bolnave).

Se va verifica modul în care operatorii din sectorul alimentar autorizați/înregistrați sanitar-veterinar și pentru siguranța alimentelor respectă normele sanitare veterinare și de siguranța alimentelor privind procesarea produselor de origine animală (carne, lapte, produse lactate, pește, ouă) și non-animală (produse de panificație și patiserie, legume-fructe), trasabilitatea acestora, precum și condițiile de ambalare, transport, depozitare și comercializare până la consumatorul final.

Obiectivele vizate în cadrul acțiunilor de control sunt: piețele agro-alimentare; abatoarele și unitățile de tranșare a cărnii; unitățile de procesare și depozitare a alimentelor de origine animală și nonanimală, precum și unitățile de vânzare cu amănuntul (carmangerii, măcelării); unitățile de alimentație publică, pizzerii, unități tip catering, cofetării, patiserii, laboratoare de cofetărie/patiserie; unitățile de tip hotelier și pensiunile turistice; unitățile de tip hipermarket/supermarket, magazinele alimentare și alte tipuri de unități care comercializează produse alimentare.

Inspectorii sanitari veterinari vor realiza controale în trafic, cu sprijinul reprezentanților Inspectoratelor de Poliție Județene și Inspectoratelor de Jandarmi Județene, pentru a se verifica dacă sunt respectate condițiile sanitare veterinare legale pentru transportul animalelor și al produselor alimentare de origine animală și nonanimală, precum și restricțiile sanitare veterinare impuse pentru mișcarea porcinelor din gospodăriile populației situate în zonele afectate de focare active de PPA.

ANSVSA mai verifică și destinația cărnii de pasăre și a ouălor provenite din comerțul intracomunitar și import. În context, echipe de control din cadrul DSVSA-urilor județene/municipiului București, efectuează verificări la nivelul tuturor depozitelor de destinație a acestor categorii de produse, fiind efectuate controale documentare, de identitate, prelevări de probe în vederea efectuării de analize de laborator pentru stabilirea conformității acestora în ceea ce privește respectarea criteriilor microbiologice de siguranța alimentară și de calitate prevăzute de legislația Uniunii Europene.

Totodată, o atenție deosebită va fi acordată verificării condițiilor sanitare veterinare și de igienă existente în locurile organizate periodic de către autoritățile locale, în vederea comercializării unor alimente care prezintă caracteristici tradiționale (ex. tonete, chioșcuri, rulote, standuri de comercializare).

La nivelul unităților de vânzare cu amănuntul supuse înregistrării și controlului sanitar veterinar și pentru siguranța alimentelor se va proceda la: verificarea respectării cerințelor pentru înregistrarea sanitară veterinară și pentru siguranța alimentelor; verificarea respectării cerințelor de igienă, de depozitare, ambalare și păstrare a produselor alimentare aflate la comercializare; verificarea trasabilității produselor alimentare.

De asemenea, DSVSA județene și a municipiului București vor întreprinde acțiuni de informare a consumatorilor, cu ajutorul mass-media locale, asupra necesității de a se respecta următoarele recomandări: efectuarea la medicul veterinar a examenului trichineloscopic asupra cărnii obținute de la porcii crescuți și sacrificați în gospodăriile proprii; carnea și produsele din carne de porc rezultate în urma sacrificărilor tradiționale în gospodăria proprie este destinată exclusiv consumului familial, fiind interzisă comercializarea acestora în consum public; informarea consumatorilor, prin intermediul mass media de la nivel local, cu privire la riscul major de îmbolnăvire la care se expun persoanele care cumpără și consumă carne de porc a cărei origine nu este cunoscută, provenită din tăieri clandestine sau care nu a fost supusă controlului sanitar veterinar (inclusiv examenul pentru identificarea Trichinella spp.).

Medicii veterinari din DSVSA județene și a municipiului București, precum și cei de la nivelul circumscripțiilor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor oficiale (CSVSAO) de la nivelul piețelor agroalimentare vin în sprijinul consumatorilor prin asigurarea unui program prelungit de lucru pentru perioada următoare, inclusiv în zilele de sâmbătă și duminică. Orarul medicilor veterinari va fi afișat pe site-ul DSVSA-ului județean și în punctele de lucru, în acesta fiind incluse numele medicului veterinar responsabil și numerele de telefon la care consumatorii pot sesiza orice aspect privind nerespectarea normelor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor.

De asemenea, la nivelul DSVSA județene și al circumscripțiilor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor oficiale teritoriale (CSVSAO) vor fi afișate informații utile consumatorilor, dar și locațiile în care poate fi efectuat examenul pentru identificarea Trichinella spp. în carnea de porc.

Examinarea cărnii provenite de la porcii sacrificați în vederea depistării trichinelozei este obligatorie, precizează ANSVSA.

În situația în care se constată încălcări ale normelor sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor, în funcție de gravitatea abaterilor se vor aplica sancțiuni contravenționale conform HG 984/2005 și/sau sancțiuni complementare prevăzute de legislația în vigoare.

Continuare

Trending