Rețele sociale

ECONOMIE

A fost stabilit modelul formularului 107

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 205 din 12 martie 2024 a fost publicat OPANAF nr. 355/2024 care stabilește modelul și conținutul formularului 107 „Declarație informativă privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/ mecenatului”.

Declarația se completează și se depune de către contribuabilii plătitori de impozit pe profit inclusiv în cazul în care datorează impozit pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, care efectuează sponsorizări și/sau acte de mecenat, precum și cheltuieli privind bunurile, mijloacele financiare și serviciile acordate Fondului Națiunilor Unite pentru Copii — UNICEF, precum și altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte. Formularul se completează cu ajutorul programului de asistență și se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin OUG nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, începând cu data de 1 ianuarie 2024 au fost aduse modificări și completări Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal în ceea ce privește deducerea din impozit a sponsorizărilor/mecenatului/burselor private, precum și a cheltuielilor privind bunurile, mijloacele financiare și serviciile acordate Fondului Națiunilor Unite pentru Copii – UNICEF, precum și altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte. Modificările/completările au vizat, în principal, următoarele:  abrogarea dispozițiilor referitoare la deducerea din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor a sponsorizărilor/mecenatului/burselor private, precum și a cheltuielilor privind bunurile, mijloacele financiare și serviciile acordate Fondului Națiunilor Unite pentru Copii – UNICEF, precum și altor organizații internaționale care își desfășoară activitatea potrivit prevederilor unor acorduri speciale la care România este parte; ▪ abrogarea dispozițiilor privind deductibilitatea cheltuielilor cu bursele private din impozitul pe profit.

Potrivit art.45 alin.(16) din Codul fiscal, ultimul an fiscal în care sumele reprezentând burse, rămase de reportat, potrivit legii, se scad din impozitul pe profit este anul fiscal 2023, respectiv anul fiscal modificat care se încheie în anul 2024.

Conform dispozițiilor art.42 alin.(3) din Codul fiscal, plătitorii de impozit pe profit au obligația depunerii unei declarații informative privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/mecenatului, până la termenul de depunere a declarației anuale de impozit pe profit.

În acest context, prin noul act normativ se aprobă modelul și conținutul formularului 107 “Declarație informativă privind beneficiarii bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/mecenatului”, în vederea îndeplinirii de către plătitorii de impozit pe profit a obligațiilor declarative stabilite de lege. Formularul se utilizează pentru declararea bunurilor/serviciilor/sponsorizărilor/ mecenatelor acordate beneficiarilor, de către plătitorii de impozit pe profit, începând cu 1 ianuarie 2024/anul fiscal modificat care începe în anul 2024, având primul termen de depunere în anul 2025.

ECONOMIE

Au fost stabilite modelul și conținutul formularului 709

Radio CECCAR FM

Prin OPANAF nr. 6.508/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 1045 din 17 octombrie 2024, au fost stabilite modelul și conținutul formularului (709) „Cerere de înregistrare pentru prestatorii de servicii de plată care nu au rezidență fiscală în România și cărora li se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”.

ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că frauda în domeniul TVA este o problemă comună tuturor statelor membre, dar statele membre în mod individual nu au informațiile necesare pentru a se asigura că normele în materie de TVA în sectorul comerțului electronic transfrontalier sunt aplicate corect sau pentru a combate frauda în domeniul TVA în sectorul comerțului electronic. Astfel, a fost aprobată Directiva (UE) 2020/284 a Consiliului din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112 CE în ceea ce privește introducerea anumitor cerințe pentru prestatorii de servicii de plată.

În cadrul acestor obligații, prestatorii de servicii de plată, care oferă servicii de plată, vor trebui să monitorizeze și să transmită informații despre beneficiarii plăților transfrontaliere care primesc mai mult de 25 de plăți transfrontaliere pe trimestru. Aceste informații vor fi apoi centralizate într-o bază de date europeană, Sistemul Electronic Central de informații de Plată (CESOP), unde vor fi stocate, agregate și verificate cu alte baze de date europene. Toate informațiile din CESOP vor fi apoi puse la dispoziția experților antifraudă din statele membre prin intermediul rețelei Eurofisc.

Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost modificată prin promulgarea Legii nr 33/2024, fiind transpuse prevederile Directivei (UE) 2020/284 a Consiliului din 18 februarie 2020, de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește introducerea anumitor cerințe pentru prestatorii de servicii de plată prin completarea Titlului VII „Taxa pe valoare adăugată” – Capitolul XIII „Obligații”, cu art. 3212, care include obligațiile generale ale prestatorilor de servicii de plată.

Conform art. 3212 alin (8), procedura privind punerea la dispoziție a evidențelor prevăzută la alin. (7) lit. b) se aprobă prin ordin al președintelui ANAF. Astfel, procedura a fost aprobată prin OPANAF nr. 825 din 23 aprilie 2024. Aceasta se aplică inclusiv pentru prestatorii de servicii de plată care nu au rezidență fiscală în România, dar cărora li se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Codul fiscal. Astfel s-a identificat necesitatea implementării unui mecanism de luare în evidență a acestor prestatori de servicii de plată pentru a se putea facilita transmiterea informațiilor.

În acest context, a fost promovat OPANAF nr. 6.508/2024.

Formularul 709 se utilizează de către prestatorii de servicii de plată cărora li se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Codul fiscal, care nu au rezidență fiscală pe teritoriul României, în scopul înregistrării în vederea punerii la dispoziție a evidențelor prevăzute la art. 3212 alin. (7) lit. b) din Codul fiscal. După depunerea formularului 709, Agenția Națională de Administrare Fiscală atribuie prestatorului de servicii de plată căruia i se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Codul fiscal și care nu are rezidență fiscală pe teritoriul României un număr de evidență, utilizat numai în vederea îndeplinirii obligației de punere la dispoziție a evidențelor prevăzute la art. 3212 alin. (7) lit. b). Numărul de evidență nu reprezintă cod de identificare fiscală în sensul titlului IV „Înregistrarea fiscală” din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală.

ANAF comunică prestatorului de servicii de plată căruia i se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Codul fiscal și care nu are rezidență fiscală pe teritoriul României numărul de evidență la adresa de e-mail înscrisă în cuprinsul formularului 709.

Formularul 709 se completează și se depune exclusiv prin mijloace electronice de transmitere la distanță, potrivit legii, în termen de maximum 15 zile de la sfârșitul primului trimestru pentru care intervine obligația de punere la dispoziție a evidențelor prevăzute la art. 3212 alin. (7) lit. b) din Codul fiscal.

Prestatorul de servicii de plată căruia i se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Codul fiscal și care nu are rezidență fiscală pe teritoriul României informează ANAF că nu mai prestează servicii de plată pentru care se aplică obligația prevăzută la art. 3212 alin. (2) din Codul fiscal prin depunerea formularului 709, având marcată cu „X” secțiunea I.2 RENUNȚARE.

Continuare

ECONOMIE

AFIR a prelungit sesiunea pentru rambursarea primelor de asigurare

Radio CECCAR FM

Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) anunță prelungirea sesiunii de primire a cererilor de finanțare pentru rambursarea primelor de asigurare a culturilor, a animalelor și a plantelor prin submăsura 17.1 din cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală 2014 – 2020.

Astfel, fermierii pot depune cererile de finanțare până pe 4 noiembrie 2024, ora 16:00.

Alocarea pentru acest apel al submăsurii 17.1 (Prime de asigurare a culturilor, a animalelor și a plantelor) este de 30.416.346 euro. Potrivit AFIR, până în prezent s-au depus peste 6.100 de cereri de finanțare în valoare de 23,4 milioane de euro.

În această sesiune, se primesc cereri de finanțare aferente sectorului vegetal (pentru polițele încheiate pentru culturile de toamnă aferente anului 2023 și pentru culturile de primăvară aferente anului 2024), precum și pentru sectorul zootehnic (pentru polițele încheiate în anul 2024).

Sprijinul nerambursabil acordat în cadrul acestei submăsuri este de 70% din valoarea primei de asigurare eligibile și plătită efectiv de către fermier.

Ghidul solicitantului și anexele aferente submăsurii 17.1, necesare întocmirii documentației de depunere, sunt disponibile pe pagina de internet www.afir.ro, la secțiunea Finanțare, accesând linkul Măsuri de sprijin – submăsura 17.1 – Ghidul solicitantului.

Continuare

ECONOMIE

BCE a redus din nou dobânzile, pe fondul scăderii ratei inflației

Radio CECCAR FM

Banca Centrală Europeană (BCE) a redus joi dobânzile cu 25 puncte de bază, pentru a treia oară în acest an și în linie cu estimările, pe măsură ce inflația încetinește, iar creșterea economică pierde din elan, transmite Reuters, preluată de Agerpres. Astfel, începând cu data de 23 octombrie, rata dobânzii la facilitatea de depozit va fi redusă la 3,25%, rata dobânzii la operațiunile principale de refinanțare și rata dobânzii la facilitatea de creditare marginală vor fi diminuate la 3,40% și, respectiv, 3,65%, a decis Consiliul guvernatorilor BCE.

BCE nu a oferit niciun fel de indicii privind viitoarele decizii de politică monetară, repetând că deciziile sale vor fi luate de la o reuniune la alta, chiar dacă piețele se așteaptă la reduceri similare de dobândă la următoarele trei reuniuni, pentru a stimula creșterea economiei.

„Datele privind inflația arată că procesul dezinflaționist este pe calea cea bună. Perspectivele privind inflația sunt de asemenea afectate de recentele date surprinzătoare privind declinul activității economice”, se arată în comunicatul BCE.

Dar analiștii apreciază că înăsprirea de pe piața forței de muncă continuă, sindicatele cer salarii mai mari, costurile cu energia și prețurile serviciilor continuă să crească rapid, toate aceste evoluții sugerând că inflația ar putea rămâne la un nivel relativ ridicat o perioadă. Conform datelor publicate de Eurostat, în zona euro, rata anuală a inflației s-a redus de la 2,2% în august, până la 1,7% în septembrie, cel mai redus nivel din ultimii trei ani.

De asemenea, datele Eurostat arată că inflația de bază (core inflation), adică ceea ce rămâne după ce sunt eliminate prețurile pentru bunuri volatile, precum energia și alimentele, a scăzut ușor, de la 2,8%, până la 2,7%. Un alt indicator care, pe lângă prețurile la energie și alimente, exclude și prețurile la țigări și alcool, a scăzut ușor, de la 2,8%, până la 2,7%.

Inflația de bază este indicatorul urmărit cu atenție de către BCE la elaborarea deciziilor sale de politică monetară.

Continuare
ECONOMIEacum 4 zile

Au fost stabilite modelul și conținutul formularului 709

ECONOMIEacum 4 zile

AFIR a prelungit sesiunea pentru rambursarea primelor de asigurare

ECONOMIEacum 4 zile

BCE a redus din nou dobânzile, pe fondul scăderii ratei inflației

ECONOMIEacum 4 zile

Noi norme pentru stimularea securității cibernetice a entităților și rețelelor critice ale UE

PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile

Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte

ECONOMIEacum 5 zile

Actul normativ privind extinderea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului”, publicat în Monitorul Oficial

ECONOMIEacum 5 zile

MF propune includerea FGDB între entitățile acceptate ca beneficiar și furnizor de garanții financiare potrivit OG nr. 9/2004

ECONOMIEacum 5 zile

A fost stabilită Procedura de anulare a unor obligații bugetare administrate de ANOFM prin entitățile publice subordonate, conform OUG nr. 107/2024

ECONOMIEacum 5 zile

Bruxelles-ul a acceptat prelungirea termenului până la care România poate depune planul de reducere a deficitului

PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile

CECCAR Brăila: Întâlnire profesională cu tema Expertiza contabilă judiciară, în parteneriat cu specialiști din domeniul juridic

Teodor Brates
ÎNREGISTRĂRIacum 5 zile

Economia la bani mărunți – Ediția din 15.10.2024

ECONOMIEacum 6 zile

ANAF urmează să actualizeze Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare

Trending