Rețele sociale

ECONOMIE

CE recomandă măsuri de combatere a contrafacerii și de îmbunătățire a protecției drepturilor de proprietate intelectuală

Radio CECCAR FM

Comisia Europeană (CE) a adoptat o recomandare de combatere a contrafacerii, atât offline, cât și online, și de îmbunătățire a asigurării respectării drepturilor de proprietate intelectuală (DPI), informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres. Recomandarea, cunoscută și sub denumirea de setul de instrumente al UE împotriva contrafacerii, urmărește să încurajeze colaborarea dintre titularii de drepturi, prestatorii de servicii și autoritățile de aplicare a legii, încurajând în același timp bunele practici și utilizarea instrumentelor și tehnologiilor moderne. Aceasta constă în inițiative strategice de combatere a contrafacerii și de consolidare a asigurării respectării drepturilor de proprietate intelectuală, stabilind instrumente specifice pentru a spori reziliența și capacitatea întreprinderilor de a-și proteja mai bine activele necorporale, inclusiv împotriva furtului cibernetic.

Printre acțiunile-cheie propuse de Comisie în recomandarea sa se numără: desemnarea unui punct unic de contact pentru chestiuni legate de asigurarea respectării drepturilor de proprietate intelectuală și extinderea utilizării instrumentelor existente; încurajarea semnatarilor Memorandumului de înțelegere privind vânzarea de mărfuri contrafăcute pe internet să solicite “statutul de notificator de încredere” în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale; adaptarea procedurilor de combatere a noilor practici de contrafacere, abordarea unor aspecte precum site-urile web în oglindă cu ordine judecătorești dinamice, optimizarea schimbului de informații în cadrul procedurilor judiciare și asigurarea unei despăgubiri adecvate pentru daune; promovarea utilizării soluționării alternative a litigiilor pentru toate litigiile legate de PI, oferind o opțiune eficientă și eficientă din punctul de vedere al costurilor, în special pentru litigiile transfrontaliere și IMM-uri.

Instrumentele-cheie propuse de Comisie în recomandarea sa, adresate în special IMM-urilor, sunt: un nou serviciu denumit “voucher de asigurare a respectării drepturilor de proprietate intelectuală” care rambursează costurile suportate de IMM-urile care solicită consiliere inițială din partea experților cu privire la modul în care își pot exercita drepturile în cazul unei încălcări a PI sau la modul de evitare a încălcării drepturilor de proprietate intelectuală ale unei alte societăți; Comisia va elabora un set de instrumente pentru prevenirea furturilor cibernetice, care oferă materiale de sensibilizare și cursuri de formare; Comisia va elabora, în strânsă cooperare cu industria și cu statele membre, o listă de verificare cu orientări privind modul în care IMM-urile pot utiliza IA fără a-și compromite activele necorporale.

“Instrumentele eficiente de combatere a contrafacerii sunt esențiale pentru protecția proprietății intelectuale, pentru siguranța consumatorilor și pentru inovare. Prin Actul legislativ privind serviciile digitale, responsabilizăm platformele online pentru rolul lor în combaterea produselor contrafăcute. Recomandarea de astăzi conține o serie de instrumente suplimentare de combatere a contrafacerii, sprijinind competitivitatea IMM-urilor și a întreprinderilor din întreaga Europă”, a declarat comisarul pentru piața internă, Thierry Breton.

Comisia, împreună cu Oficiul UE pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO), va monitoriza îndeaproape efectele și punerea în aplicare a acestei recomandări. Pe această bază, Comisia va evalua efectele recomandării în termen de trei ani de la adoptare. Comisia va decide apoi dacă sunt necesare măsuri suplimentare la nivelul UE, având în vedere evoluțiile tehnologice și rezultatul studiului de punere în aplicare.

Drepturile de proprietate intelectuală joacă un rol semnificativ în economia UE, activitățile care implică PI reprezentând aproape 50% din PIB-ul UE și asigurând aproape 40% din ocuparea forței de muncă. Din păcate, contrafacerea și pirateria au devenit preocupări presante, subminând investițiile și inovarea pentru întreprinderile din UE și prezentând riscuri pentru consumatori și mediu. IMM-urile sunt deosebit de vulnerabile în acest peisaj și sunt mult mai susceptibile de a intra în dificultate ca urmare a încălcării DPI decât întreprinderile mai mari. Contrafacerea este o problemă care depășește produsele de lux și a afectat produsele, de la produse de uz cotidian, cum ar fi alimentele, produsele cosmetice și textilele, până la piese de schimb esențiale pentru turbinele eoliene, trenuri și avioane. În 2019, produsele contrafăcute au reprezentat aproape 6% din totalul importurilor UE, ajungând la o valoare de 119 miliarde euro, ceea ce a dus la o pierdere estimată la 670.000 de locuri de muncă directe și la pierderi de venituri fiscale în valoare de 15 miliarde euro.

ECONOMIE

FMI a revizuit în jos, la 1,9%, estimările privind creșterea economiei românești în acest an

Radio CECCAR FM

Fondul Monetar Internațional (FMI) a revizuit în scădere estimările privind creșterea economiei românești în acest an, de la 2,8% cât prognoza în aprilie, până la 1,9%, arată cel mai nou raport „World Economic Outlook”, publicat marți de instituția financiară internațională, relatează Agerpres. Conform noilor prognoze ale FMI, după o creștere de 2,1% anul trecut, avansul economiei românești va încetini la 1,9% anul acesta, urmând să accelereze până la 3,3% în 2025. În primăvară, FMI estima un avans de 2,8% al PIB-ului României în 2024, cifre revizuite de asemenea în scădere, față de un avans de 3,8% prognozat în toamna anului trecut.

De asemenea, instituția financiară internațională se așteaptă la o continuare a agravării deficitului de cont curent al României, până la 7,5% din PIB în 2024, de la un nivel de 7,1% din PIB, prognozat în aprilie. În plus. FMI previzionează o reducere ușoară a deficitului de cont curent, până la 7% din PIB în 2025, față de o scădere până la 6,8% cât estima în primăvară. Potrivit prognozelor FMI, deficitului de cont curent al României va rămâne la un nivel ridicat inclusiv în 2029, când se va situa la 5,9% din PIB.

În ceea ce privește inflația, FMI prognozează că România va înregistra în acest an o creștere medie anuală a prețurilor de 5,3%, urmată de una de 3,6% în 2025, după un avans al prețurilor de 10,4% în 2023. Comparativ, în aprilie, FMI estima o creștere medie anuală a inflației de 6% în 2024 și una de 4% în 2025.

În privința ratei șomajului, FMI estimează că acesta va rămâne stabilă la un nivel de 5,6% în 2024, urmând a se reduce ușor la 5,4% în 2025.

La nivel global, Fondul Monetar Internațional și-a menținut nemodificate estimările privind creșterea economiei mondiale în 2024, la 3,2%, dar și-a redus prognozele pentru 2025, la 3,2%, din cauza unei încetiniri așteptate pentru principalele state emergente.

„Riscurile s-au intensificat și unele sunt mai importante”, a avertizat economistul-șef al FMI, Pierre-Olivier Gourinchas, potrivit căruia „tensiunile geopolitice și fragmentarea economiei, ar putea antrena o creștere a prețurilor, în special la energie”.

Previziunile au fost publicate cu prilejul reuniunilor anuale ale Fondului Monetar Internațional (FMI) și Băncii Mondiale (BM), care se desfășoară săptămâna aceasta la Washington.

La București, în luna septembrie, Comisia Națională de Strategie și Prognoză (CNSP) a modificat în scădere la 2,8%, de la 3,4% anterior, proiecția de creștere economică pentru anul acesta, Produsul Intern Brut urmând să se cifreze la aproape 1.769 miliarde de lei.

Continuare

ECONOMIE

Eurostat: Italia, Ungaria și România, cele mai ridicate deficite guvernamentale din UE, în 2023

Radio CECCAR FM

Deficitul guvernamental în Uniunea Europeană a crescut de la 3,2% din PIB în 2022 la 3,5% în 2023, cel mai ridicat deficit fiind înregistrat anul trecut în Italia (-7,2%), urmată de Ungaria (-6,7%) și România (-6,5%), arată datele publicate de Oficiul European de Statistică (Eurostat), citate de Agerpres. În zona euro, deficitul guvernamental a crescut de la 3,5% din PIB în 2022 la 3,6% în 2023.

Anul trecut, toate statele membre ale UE, exceptând Danemarca (3,3%), Cipru (2%), Irlanda (1,5%) și Portugalia (1,2%), au raportat un deficit guvernamental, iar zece state membre ale UE au înregistrat în 2023 deficite guvernamentale mai mari de 3% din PIB.

De asemenea, Eurostat a publicat și datele privind datoria guvernamentală. Astfel, la finele trimestrului patru din 2023, ponderea datoriei guvernamentale în PIB în Uniunea Europeană se situa la 80,8%, de la un nivel de 82,5% în ultimul trimestru din 2022, în timp ce în zona euro ponderea datoriei guvernamentale în PIB la finele trimestrului patru din 2023 se situa la 87,4%, de la un nivel de 89,5% în ultimul trimestru din 2022.

La finele trimestrului patru din 2023, cel mai scăzut raport datorie-PIB se înregistra în Estonia (20,2%), urmată de Bulgaria (22,9%), Luxemburg (25,5%), Suedia (31,5%), Danemarca (33,6%) și Lituania (37,3%). 13 state membre au înregistrat în 2023 o pondere a datoriei guvernamentale în PIB mai mare de 60%, cel mai ridicat nivel fiind în Grecia (163,9%), urmată de Italia (134,8%), Franța (109,9%), Spania (105,1%) și Belgia (103,1%). În cazul României, datele Eurostat arată că deficitul guvernamental a crescut de la o valoare de 88,653 miliarde de lei în 2022 (6,4% din PIB) la 104,850 miliarde de lei (6,5% din PIB) în 2023. Aceasta, în condițiile în care cheltuielile guvernamentale au scăzut de la 40,4% din PIB în 2022 la 40,3% din PIB anul trecut, iar veniturile au scăzut de la 34% din PIB la 33,7% din PIB. România înregistra la finele trimestrului patru din 2023 un raport datorie-PIB de 48,9%, de la 47,9% în 2022.

Continuare

ECONOMIE

Impozit suplimentar pentru instituțiile de credit și persoane juridice cu activități în sectorul petrol și gaze

Radio CECCAR FM

Camera Deputaților a adoptat un proiect de lege care reglementează impozitul suplimentar pe cifra de afaceri în cazul instituțiilor de credit și al persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale, informează Agerpres. Proiectul modifică și completează în acest sens Codul fiscal.

Conform proiectului, instituțiile de credit, persoane juridice române și sucursalele din România ale instituțiilor de credit, persoane juridice străine, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a următoarelor cote de impozitare: * 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv; * 1%, începând cu data de 1 ianuarie 2026.

Potrivit actului normativ, cifra de afaceri cuprinde: venituri din dobânzi, din dividende, din taxe și comisioane, precum și câștigurile sau pierderile din derecunoașterea activelor nefinanciare și a activelor și datoriilor financiare care nu sunt evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare deținute în vederea tranzacționării, din activele financiare nedestinate tranzacționării, evaluate obligatoriu la valoarea justă prin profit sau pierdere, din activele și datoriile financiare desemnate ca fiind evaluate la valoarea justă prin profit sau pierdere, din contabilitatea de acoperire. De asemenea, cifra de afaceri mai cuprinde diferențele de curs de schimb și alte venituri din exploatare.

Impozitul pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial: pentru trimestrele I – III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data de 25 martie inclusiv a anului următor.

Acesta se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determină ca diferență între impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul.

Proiectul prevede, de asemenea, reglementarea impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale.

„Persoanele juridice române sau străine care în mod individual sau într-o formă de asociere livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul Romaniei desfășurând activități în sectoarele petrol și gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului Finanțelor, datorează suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri”, prevede actul normativ adoptat, care stabilește o formulă de calcul pentru acest impozit.

Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului în euro al cifrei de afaceri este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.

Cifra de afaceri a anului precedent reprezintă diferența dintre veniturile totale (VT) și veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează, se declară și se plătește trimestrial, astfel: pentru trimestrele I-III, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se efectuează plata; pentru trimestrul IV, până la data depunerii declarației anuale privind impozitul pe profit.

Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculează cumulat de la începutul anului fiscal. Acesta este datorat trimestrial și se determină ca „diferență între impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la începutul anului fiscal și impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioară celei de calcul”.

Aceste prevederi nu se aplică contribuabililor care desfășoară exclusiv activități de distribuție, furnizare, transport de energie electrică și gaze naturale și care sunt reglementați, licențiați de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.

Camera Deputaților este for decizional pentru acest act normativ. Proiectul urmează să fie transmis Președintelui României, pentru promulgare.

Continuare

Trending