Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 15 aprilie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

ETAF și-a prezentat manifestul pentru viitoarele alegeri europene

Marți, 9 aprilie, European Tax Adviser Federation (ETAF) a lansat un manifest care prezintă prioritățile-cheie pentru membrii săi în vederea viitoarelor alegeri europene. Documentul conține 25 de recomandări adresate Comisiei Europene și Parlamentului European pentru următorii cinci ani, pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai bine pregătit pentru viitor. ETAF îndeamnă cu tărie Comisia Europeană să promoveze dezvoltarea cadrelor generale naționale de drept profesional și, în special, să încurajeze fiecare stat membru al UE să reglementeze activitatea de consiliere fiscală, să asigure niveluri ridicate de calificare a accesului și formarea profesională obligatorie continuă, precum și să înființeze organizații profesionale cu competențe obligatorii privind calitatea de membru și sancțiunile. Alte recomandări includ: o mai bună protejare a secretului profesional în legislația UE prin asigurarea respectării normelor naționale; asigurarea unei raționalizări consecvente și permanente a dispozițiilor de raportare ale UE de către toate instituțiile UE; continuarea principiului „ceea ce este ilegal offline ar trebui să fie ilegal și online” și a principiului țării de destinație pentru a menține aceleași standarde profesionale, etice și de calitate pe care le au și consilierii fiscali tradiționali; crearea unei abordări holistice în ceea ce privește educația fiscală și lansarea unei reflecții la nivelul UE cu privire la modul în care se poate obține o mai mare onestitate fiscală; și o abordare mai incluzivă, mai cuprinzătoare și mai structurată a implicării părților interesate.

Rezultatele reuniunii Consiliului ECOFIN

În cadrul reuniunii de vineri, 12 aprilie, miniștrii de finanțe ai UE au făcut schimb de opinii și au adoptat concluzii privind implementarea mecanismului de redresare și reziliență (RRF). Concluziile fac bilanțul progreselor înregistrate în implementarea mecanismului de redresare și reziliență și servesc drept orientări politice pentru Comisie și statele membre în contextul evaluării intermediare a RRF, pe care Comisia a prezentat-o Consiliului la 21 februarie 2024. Consiliul ECOFIN a luat act și de situația actuală a impactului economic al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei și a primit o actualizare din partea Comisiei cu privire la situația bugetară din Ucraina. În plus, Consiliul ECOFIN a aprobat mandatul UE pentru reuniunea miniștrilor de finanțe G20 din perioada 17-18 aprilie 2024. La capitolul „Diverse”, procurorul-șef european, Laura Codruța Kövesi, a prezentat activitatea Parchetului European (EPPO), în special în ceea ce privește depistarea și aducerea în fața justiției a rețelelor infracționale de mari dimensiuni care au comis fraude naționale și transnaționale în materie de TVA. Laura Codruța Kövesi a mulțumit autorităților fiscale și vamale din statele membre pentru ajutorul lor valoros în raportarea suspiciunilor de fraudă. „Acest lucru a dus la expunerea și destructurarea rețelelor infracționale transfrontaliere care au afectat bugetul UE, precum și bugetele naționale, în valoare de 11 miliarde de euro”, a transmis procurorul-șef european.

Statele membre discută soluții pentru impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță

Președinția belgiană a Consiliului UE a înființat un grup operativ pentru a examina împreună cu statele membre, cu unele țări terțe alese, cu Comisia Europeană și cu OCDE posibilele soluții pentru impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță. Grupul operativ a organizat deja două reuniuni în februarie și martie, iar cea de-a treia și ultima urmează să aibă loc la 23 aprilie. Posibila creare a unor sedii permanente, impozitarea salariilor și sarcina probei cu privire la locul în care se desfășoară activitatea au fost principalele teme discutate de grupul operativ. Mai multe țări ar fi de părere că forumul adecvat pentru a face față muncii transfrontaliere la distanță este OCDE, care se preconizează că va trata această problemă în septembrie. Comisia Europeană ar putea lucra la o soluție temporară până când OCDE își va anunța soluția. Pe baza rezultatelor acestor reuniuni, președinția belgiană ar putea prezenta unele soluții la problemele fiscale care decurg din munca transfrontalieră de la distanță pentru implementarea opțională de către statele membre.

Parlamentul European aprobă reforma internă

Miercuri, 10 aprilie, sesiunea plenară a Parlamentului European a dat undă verde reformei sale interne, care va începe să se aplice după alegerile europene. Inițiat de președintele PE, Roberta Metsola, și aprobată de Conferința președinților Parlamentului în decembrie și ianuarie 2023, procesul de revizuire a inclus un grup de lucru format din reprezentanți ai tuturor grupurilor politice. Printre modificări, eurodeputații au convenit asupra unei noi proceduri de sesizare, care ar trebui să permită atribuirea propunerilor Comisiei mai simplu și, astfel, să înceapă lucrările legislative mai devreme. Conferința președinților va avea acum și posibilitatea de a propune în plen înființarea unei comisii legislative temporare care să se ocupe de propuneri legislative intersectoriale deosebit de ample, care altfel ar implica un număr neobișnuit de mare de comisii. Eurodeputații au introdus și un nou mecanism de responsabilizare pentru proiectele de decizii ale Consiliului care tratează dificultățile grave din statele membre și un nou concept de audieri speciale de control pentru a pune întrebări comisarilor cu privire la o chestiune de importanță politică majoră. Au fost adoptate și modificări ale procesului de audiere a confirmării pentru comisarii desemnați, pentru a simplifica procesul.

Parlamentul European își adoptă opinia despre propunerea privind sistemul fiscal bazat pe sediul social

Miercuri, 10 aprilie, Parlamentul European a adoptat opinia cu privire la propunerea de instituire a unui sistem fiscal bazat pe sediul social (HOT) pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii. Propunerea urmărește să ofere IMM-urilor care își desfășoară activitatea transfrontalier prin intermediul sediilor permanente posibilitatea de a interacționa cu o singură administrație fiscală – cea a sediului social – în loc să fie nevoite să se conformeze mai multor sisteme fiscale. În opinia sa, Parlamentul European sprijină instituirea unui ghișeu unic și a unor proceduri centralizate de depunere a declarațiilor, de emitere a avizelor fiscale și de colectare a impozitelor. Eurodeputații consideră și că statul membru în care își are sediul central IMM-ul ar trebui să îl ajute la întocmirea declarării impozitului, în special în ceea ce privește atribuirea rezultatului impozabil fiecărui sediu permanent și fiecărei filiale din alte state membre. În special, solicită accelerarea implementării prezentei propuneri de la 1 ianuarie 2025, în loc de 2026.

Parlamentul European: adoptarea Directivei privind prețurile de transfer

Miercuri, 10 aprilie, eurodeputații au adoptat în plen opinia cu privire la propunerea de directivă ce transpune orientările OCDE privind prețurile de transfer în ordinea juridică a UE. Opinia recomandă, în principal, să se reducă cu un an intrarea în vigoare a directivei (2025, în loc de 2026), să se restabilească Forumul comun al UE privind prețurile de transfer și să se alinieze cât mai strâns posibil la cele mai recente orientări OCDE privind prețurile de transfer, în același timp, recunoscând că ar putea fi făcut loc ulterior pentru orientările ONU. În cele din urmă, eurodeputații doresc împuternicirea Comisiei și nu a Consiliul, pentru a propune noi norme de punere în aplicare în acest domeniu. Opinia, condusă de eurodeputatul Kira Peter-Hansen (Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Danemarca), a fost adoptată cu 438 de voturi pentru, 99 de voturi împotrivă și 63 de abțineri. Acesta va fi transmis Consiliului spre examinare.

Parlamentul European respinge numirea lui Markus Pieper în calitate de reprezentant al IMM-urilor

Peste 380 de eurodeputați au votat joi, 11 aprilie, în favoarea propunerii Comisiei Europene de a reexamina numirea eurodeputatului Markus Pieper (Partidul Popular European – Germania) în calitate de reprezentant al IMM-urilor în UE. Votul a avut loc cu ocazia examinării unui amendament depus de Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană la proiectul de rezoluție al Parlamentului European privind aprobarea oficială care urmează să fie acordată Comisiei Europene în contextul implementării bugetului UE pentru 2022. Comisarii europeni Nicolas Schmit, Paolo Gentiloni și Thierry Breton, precum și Înaltul Reprezentant al UE, Josep Borrell, au trimis o scrisoare președintelui Comisiei Europene prin care solicită o dezbatere în cadrul colegiului cu privire la întrebările adresate în Parlamentul European despre numirea lui Markus Pieper. Scrisoarea a fost trimisă în urma unor acuzații conform cărora ceilalți doi candidați preselectați au obținut un punctaj mai bun decât Markus Pieper în timpul procesului de selecție și că unul dintre ei, europarlamentarul Martina Dlabajová (Renew Europe, Cehia), a depus un recurs nesuspendat la Comisie. Comisia Europeană a repetat în mai multe rânduri că are o marjă de discreție în procedurile interne de numire. Markus Pieper a semnat contractul la 31 martie și urmează să își preia atribuțiile marți, 16 aprilie, în pofida procedurii de recurs și a solicitării Parlamentului European.

Franța, Germania și Italia emit recomandări comune pentru a spori competitivitatea europeană

Bruno le Maire, ministrul francez al economiei, finanțelor și suveranității industriale și digitale, Robert Habeck, ministrul german al afacerilor economice și al politicilor climatice, și Adolfo Urso, ministrul italian al întreprinderilor și responsabilul mărcii Made in Italy s-au întâlnit luni, 8 aprilie, pentru a discuta perspectivele de creștere a competitivității europene. În cadrul reuniunii, cei trei miniștri au convenit că politica industrială a UE ar trebui să combine un sprijin bine direcționat pentru industriile strategice, promovând în același timp un nivel ridicat de concurență pe piața unică și reducând povara birocratică, potrivit unui comunicat de presă. În special, aceștia s-au angajat să asigure un mediu de reglementare stabil și eficace și să continue reforma, să simplifice și să grăbească procedurile administrative ale UE. De asemenea, acestea solicită Comisiei să prezinte un program ambițios de simplificare, care să elimine suprapunerile de reglementări și să reducă obligațiile de raportare, în special pentru IMM-uri și cu mult peste obiectivul Comisiei de 25%, pe baza unei evaluări aprofundate a rezultatelor „apelului la contribuții” privind raționalizarea dispozițiilor de raportare. Cei trei miniștri doresc și consolidarea „testului IMM” în evaluările de impact, ținând seama de evoluția inflației în pragurile financiare ale definiției IMM-urilor și adăugând o nouă categorie de întreprinderi între cele mici și mijlocii (250–500 de angajați) pentru a extinde scutirile administrative deja acordate IMM-urilor.

Conferința ETAF din 17 aprilie: ultima șansă de înregistrare!

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

Înregistrează-te la eveniment.

14:00-17:00

@ Sofitel Brussels Europe, place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE. Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană. Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

14:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

14:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Eurodeputatul Isabel Benjumea Banjumea (EPP, Spania);
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutului belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA).

Moderator: Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes

15:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

  • Ana Xavier, directorul unității Analiza economică a impozitării, evaluarea impactului și suportul evaluării la GD TAXUD, Comisia Europeană;
  • Pascal Saint-Amans, fost director CTPA, OCDE, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Moderator: Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC

16:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Participanții la conferința online vor beneficia de interpretare simultană în română, engleză, și germană.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 9 iulie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Se conturează componența finală a Parlamentului European

Componența finală a viitorului hemiciclu începe să prindă formă. Grupurile politice din Parlamentul European și-au dat termen până joi, 4 iulie, să se formeze, înainte de a începe negocierile privind repartizarea posturilor în comisiile parlamentare în funcție de mărimea acestora. Conform ultimelor proiecții ale Parlamentului European, grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR) a crescut la 84 de locuri, iar partidul polonez PiS a decis în cele din urmă să rămână în grup, prin urmare, confirmând, pentru moment, locul al treilea în spatele grupului Partidului Popular European (PPE) (188 de locuri) și al grupului Socialiștilor și Democraților (S&D) (136 de locuri). Cu toate acestea, un nou grup de extremă dreapta numit „Patriots for Europe”, anunțat recent de premierul maghiar Viktor Orbán, austriacul Herbert Kickl și fostul prim-ministru ceh Andrej Babiš, ar încerca să se formeze și ar putea avea până la 95 de eurodeputați. Acest nou grup ar urma să înlocuiască grupul Identitate și Democrație (ID) și să atragă gruparea franceză Rassemblement National și pe cea germană AfD, care ar renunța astfel la proiectul lor de a crea grupul „The Sovereignists” (Suveraniștii). Decizia oficială urmează să fie luată luni, 8 iulie, când grupul Patriots for Europe ar trebui să organizeze întâlnirea sa constitutivă.

DG TAXUD 2024, Raport anual privind impozitarea

Direcția Generală pentru Impozitare și Uniune Vamală (DG TAXUD) a Comisiei Europene a publicat miercuri, 3 iulie, Raportul anual pe 2024 privind impozitarea, care prezintă informațiile și analiza situației actuale a sistemelor de impozitare și fiscale din statele membre. Raportul analizează atât reformele recente din sistemele fiscale, cât și modificările principalilor indicatori utilizați de Comisie pentru evaluarea politicilor fiscale în statele membre ale UE și la nivelul UE. Analiza conține un studiu al diferitelor baze de impozitare și tipuri de impozite, precum și al rolului acestora în combinația de impozite, cu accent pe diferențele dintre țări și în timp. Ediția din acest an include un accent pus pe rolul impozitării pentru a sprijini o economie competitivă a UE. Raportul constată că modificările aduse combinației de impozite și poverii fiscale au fost mici, cu unele evoluții eterogene în statele membre ale UE. Povara fiscală generală a crescut de la 39,8% la 40,2% din PIB în ultimii zece ani. În plus, raportul menționează că pierderile de venituri cauzate de evitarea obligațiilor fiscale și de evaziune continuă să fie o problemă pentru toate tipurile de impozite. În special, se estimează că pierderile de venituri cauzate de transferul profiturilor întreprinderilor sunt în valoare de până la 20% din totalul veniturilor CIT colectate în 2022 în UE, ceea ce s-ar ridica la aproximativ 100 miliarde EUR în termeni nominali. Raportul concluzionează că reducerea incertitudinii fiscale prin norme fiscale simple și previzibile, împreună cu utilizarea eficientă a veniturilor pentru creșterea cheltuielilor publice, ar contribui la un mediu favorabil creșterii economice. În paralel, asigurarea unei conformități sporite din partea tuturor contribuabililor din UE, inclusiv prin combaterea planificării fiscale agresive, ar contribui la promovarea unei economii prospere prin valorificarea întregului potențial de venituri al bazelor și ratelor de impozitare actuale. Raportul a fost prezentat și dezbătut în cadrul unui eveniment organizat de Comisia Europeană joi, 4 iulie. Acesta va alimenta reflecția privind viitoarea combinație de impozite, inclusiv în vederea viitorului Simpozion anual al UE, programat pentru 6 noiembrie 2024.

OCDE are așteptări optimiste cu privire la Pilonul 1 după termenul-limită ratat din iunie

OCDE își menține optimismul cu privire la încheierea reformei fiscale din Pilonul 1 după ce termenul-limită de finalizare a negocierilor a fost ratat la 30 iunie. Într-o declarație dată luni, 1 iulie, directorului Centrului OCDE pentru politici fiscale și Administrație, Manal Corwin, ar fi declarat despre cadrul general incluziv OCDE că face progrese semnificative în ceea ce privește scăderea decalajelor dintre membri cu privire la diverse aspecte, în special cu privire la convenția multilaterală în sine, precum și cu privire la arhitectura sumei B. Un prim proiect al Convenției multilaterale (MLC) care prevede realocarea drepturilor de impozitare în jurisdicțiile de piață asupra unora dintre profiturile celor mai mari întreprinderi multinaționale, indiferent de prezența lor fizică (așa-numita sumă A din Pilonul 1) a fost publicată în octombrie 2023. Cu toate acestea, au rămas mai multe obiecții cu privire la aspectele tehnice. La 30 mai, copreședinții Cadrului general incluziv OCDE/G20 privind BEPS, Marlene Nembhard-Parker (Jamaica) și Tim Power (Regatul Unit), au asigurat într-o declarație despre Cadrul general incluziv că „se apropie de finalizarea” negocierilor privind un pachet final referitor la primul pilon, menținându-și obiectivul de a ajunge la un acord final în timp util pentru a deschide MLC spre semnare până la sfârșitul lunii iunie.

Curtea de Conturi Europeană evaluează performanța recunoașterii calificărilor profesionale în UE

Curtea de Conturi Europeană (CCE) a publicat luni, 1 iulie, un raport special privind modul în care Directiva privind recunoașterea calificărilor profesionale este efectiv pusă în aplicare în UE. Auditul a acoperit perioada 2013-2023 și s-a axat pe patru profesii: asistentă medicală responsabilă cu îngrijirea generală, profesor de școală generală, tâmplar/montator și inginer civil, cu vizite în patru state membre (Austria, Belgia, Republica Cehă și Luxemburg). Principala constatare a CCE este că numărul profesiilor reglementate din UE rămâne ridicat, în timp ce sistemele UE de recunoaștere a calificărilor profesionale sunt rar utilizate (numai în aproximativ 6% dintre cazurile de mobilitate din UE). Curtea a constatat, de asemenea, unele deficiențe în aplicarea directivei de către statele membre, cum ar fi lipsa procedurilor electronice, taxele de utilizare a procedurii de recunoaștere fiind stabilite arbitrar și diferind considerabil între statele membre, autoritățile care solicită mai multe documente decât cele prevăzute în directivă și în codul de conduită, impunerea unor controale prealabile excesive și măsuri compensatorii și proceduri mai lungi decât cele prevăzute. Curtea recomandă în special clarificarea, prin propunerea de modificări ale legislației sau prin emiterea de recomandări ale Comisiei, a importanței Comisiei și/sau a unui organism independent de a revizui testele de proporționalitate efectuate de statele membre. În răspunsul său la raport, Comisia Europeană reamintește că a inclus inițial acest lucru în propunerea sa de directivă privind testul de proporționalitate, dar că actul juridic final, astfel cum a fost adoptat de cei care l-au legiferat, nu include această dispoziție. Comisia va continua să colaboreze cu statele membre pentru a evidenția beneficiile implicării unui organism independent în testele de proporționalitate, pentru a oferi orientări concrete statelor membre și pentru a facilita schimbul de bune practici.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 1 iulie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Liderii UE aprobă agenda strategică 2024-2029

Liderii UE au adoptat, de asemenea, în cursul reuniunii de joi, 27 iunie, Agenda strategică 2024-2029, care stabilește prioritățile politice care trebuie urmărite și care vor permite UE să facă față provocărilor cu care se va confrunta în viitor. Se bazează pe trei piloni: – o Europă liberă și democratică; – o Europă puternică și sigură; și – o Europă prosperă și competitivă. Textul stabilește, în special, o direcție de pregătire pentru o Uniune mai mare și mai puternică. Acesta susține că Uniunea Europeană va elabora reformele interne necesare pentru a se asigura că politicile UE sunt adecvate pentru viitor și finanțate într-o manieră durabilă și că instituțiile UE continuă să funcționeze și să acționeze eficient. Charles Michel, președintele Consiliului European, a condus procesul colaborând îndeaproape cu liderii de la reuniunea informală a Consiliului European de la Granada din 6 octombrie 2023. În noiembrie 2023 și aprilie 2024, Charles Michel a organizat noi runde de consultare cu liderii, care au condus la textul adoptat în prezent.

Gabriel Zucman prezintă planul său pentru un impozit internațional minim pentru miliardari

Marți, 25 iunie, directorul Observatorului fiscal al UE, economistul Gabriel Zucman, a publicat planul său pentru un standard coordonat privind impozitarea minimă efectivă pentru persoanele fizice cu averi deosebit de mari, comandat de Președinția braziliană a G20.În propunerea de bază, persoanele cu o avere de peste 1 miliard de dolari ar trebui să plătească un impozit anual minim egal cu 2% din averea lor. În raport se arată că acest standard ar putea fi implementat flexibil de țările participante prin numeroase instrumente interne, inclusiv un impozit pe venit simplificat, un impozit pe venit bazat pe o accepțiune largă a venitului sau un impozit pe avere. Zucman estimează că un impozit minim pentru miliardari egal cu 2% din averea lor ar colecta 200-250 de miliarde de dolari pe an la nivel global de la aproximativ 3.000 de contribuabili; extinderea acestui impozit la persoanele fizice cu averi de peste 100 de milioane de dolari ar adăuga 100-140 de miliarde de dolari. Potrivit autorului, un astfel de standard ar putea fi aplicat cu succes chiar dacă nu ar fi adoptat de toate țările, prin consolidarea actualelor taxe de ieșire și prin implementarea mecanismelor de „colector de taxe de ultimă instanță”, ca și în cazul impozitului minim coordonat asupra companiilor multinaționale.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

ECONOMIE

Document de poziție: e-TVA și extinderea obligativității facturării electronice și a raportării tranzacțiilor în timp cvasireal în scop de TVA

Radio CECCAR FM

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) își exprimă profunda preocupare față de recentele modificări ale legislației fiscale care vizează eTVA și extinderea obligativității utilizării facturării electronice și a raportării facturilor în scop fiscal pentru TVA. Aceste măsuri, dacă nu respectă principiul proporționalității, riscă să pună o presiune suplimentară semnificativă pe umerii firmelor mici și mijlocii, precum și pe profesioniștii contabili care au sarcina sprijinirii companiilor pentru conformare voluntară, care sunt deja suprasolicitate de cerințele birocratice existente.

Profesia contabilă, reprezentată de CECCAR, este la curent și susține pachetul de legislație „Norme în materie de TVA pentru era digitală” care, printre altele, are ca obiectiv modernizarea obligațiilor de raportare în materie de TVA, prin introducerea unor cerințe de raportare digitală, care vor standardiza informațiile ce se impun a fi transmise autorităților fiscale de către persoanele impozabile cu privire la fiecare tranzacție în format electronic. În același timp, va impune utilizarea facturării electronice pentru tranzacțiile transfrontaliere. Această abordare promite să sporească eficiența, să reducă birocrația și să combată evaziunea fiscală. Se va realiza, astfel, cadrul privind cerințele de raportare digitală (CRD) la nivelul UE, care să conducă la convergența sistemelor naționale de raportare digitală în interiorul UE.

Această reformă la nivel european este în primul rând despre sprijinirea antreprenorilor în sensul: eliminării birocrației, a sarcinilor administrative inutile ținând cont de principiul proporționalității, creșterii competitivității, a eficientei și impulsionării inovării prin transformarea digitală. Aceasta introduce un nou mecanism de raportare care să-l înlocuiască pe cel existent bazat pe declarații recapitulative, neadaptat la realitățile economiei digitale, fiind, totodată, un mecanism care să combată mai eficient evaziunea fiscală în materie de TVA.

La 8 decembrie 2022, după etapa în care s-au realizat evaluări ex-post, consultări cu părțile interesate și evaluări de impact, Comisia Europeană a propus un pachet de măsuri pentru a moderniza și pentru a face ca sistemul UE de taxă pe valoarea adăugată (TVA) să funcționeze mai bine pentru întreprinderi și să fie mai rezistent la fraudă, prin adoptarea și promovarea digitalizării. Printre acestea s-a aflat și propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele în materie de TVA pentru era digitală https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0701

Cerințele de raportare digitală au reprezentat unul dintre pilonii vizați de aceste măsuri, scopul fiind implementarea unui model de raportare tranzacție cu tranzacție, în timp real/cvasireal, bazat pe standardul european, care să înlocuiască sistemul existent bazat pe declarații recapitulative. Facturarea electronică (e-invoicing) ar deveni metoda implicită de facturare, iar conținutul standardizat al informațiilor care trebuie raportate ar avea ca scop realizarea interoperabilității sistemelor. Pentru fundamentarea propunerii de directivă s-au luat în calcul mai multe scenarii. În ceea ce privește raportarea TVA, opțiunile au variat de la o simplă recomandare de a introduce o CRD la nivelul UE și de a solicita date într-un format specific, până la introducerea CRD atât la nivelul UE, cât și la nivel național. Conform propunerii de directivă, analiza științifică a arătat că „cel mai bun echilibru în ceea ce privește opțiunile de politică în materie de eficacitate, proporționalitate și subsidiaritate ar fi atins prin îmbinarea introducerii CRD la nivelul UE, a unei dispoziții privind „furnizorul presupus” pentru sectorul serviciilor de închiriere de locuințe pe termen scurt și pentru sectorul transportului de persoane și asocierea dintre extinderea mai largă a OSS, taxarea inversă și IOSS obligatoriu pentru platforme.” Această concluzie nu împiedică însă statele membre să introducă CRD și la nivel național. În aceste condiții, însă, responsabilitatea statului membru care decide să introducă CRD la nivel național este și mai mare. Acesta trebuie să identifice o soluție care să nu se afecteze semnificativ raportul win-win dintre obiectivele antreprenorilor și cele ale autorităților fiscale. De asemenea, termenele de implementare au fost stabilite la cinci ani, de la momentul lansării propunerii de directivă și până la operaționalizarea efectivă, oferind astfel timp suficient pentru adaptare atât autorităților statului, cât și mediului de afaceri și profesioniștilor contabili.

Se preconizează că eliminarea declarațiilor recapitulative ca urmare a CRD va aduce un beneficiu net societăților implicate în tranzacții transfrontaliere. Cu toate acestea, întreprinderile care nu sunt active la nivel transfrontalier (marea majoritate a microîntreprinderilor și a entităților mici) ar suporta costuri legate de introducerea unei CRD.

Raportându-ne la acest cadru european de reformă, considerăm că prevederile ordonanțelor de urgență adoptate și publicate vineri, 21 iunie a.c., în Monitorul Oficial trebuie reevaluate. Considerăm că prevederile actelor normative invocate nu sunt conforme cu principiul proporționalității și depășesc ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivelor fiscale în materie de TVA.

CECCAR a fost invitat, în data de 26 iunie, la discuții de către ministrul finanțelor, Marcel Boloș. La aceste discuții au participat și funcționari din executivul ministerului. Propunerile CECCAR prezentate în cadrul întâlnirii au vizat:

1. Analiza oportunității de a extinde obligația utilizării e-factura și raportării acesteia și pentru tranzacțiile B2C cu termen de implementare 1 ianuarie 2025, în condițiile în care CRD la nivel european, conform propunerii de directivă, vizează extinderea acestei obligații de e-facturare DOAR la tranzacțiile intracomunitare B2B și doar pentru anumite tranzacții B2C, termenul de implementare propus fiind 1 ianuarie 2028, respectiv 5 ani de la data lansării propunerii de directivă, decembrie 2022. Mai mult decât atât, trebuie analizată redundanța raportării de date către autoritățile fiscale, având în vedere faptul că la nivel național există deja legislația care va obliga firmele, de la 1 ianuarie 2025, să realizeze raportarea SAF-T (Standard Audit File for Tax) – un standard internațional pentru schimbul electronic de date contabile fiabile de la organizații către autoritatea fiscală națională. Toate acestea în condițiile în care declarațiile recapitulative în scop de TVA existente rămân în vigoare.

PROPUNEM SĂ SE PROROGE ACEST TERMEN (1 IULIE 2025) PENTRU A SE VERIFICA DACĂ DATELE OBȚINUTE DIN RAPORTAREA SAF-T NU AR FI SUFICIENTE PENTRU ANALIZELE EFECTUATE DE MINISTER. ABIA DUPĂ ACEASTĂ ANALIZĂ EX-POST SĂ SE DECIDĂ DACĂ ESTE NECESARĂ EXTINDEREA LA TRANZACȚIILE B2C.

2. Introducerea instrumentului de precompletare a declarației de TVA și impunerea obligației justificării de către contribuabil, sub sancțiunea amenzii, a diferențelor dintre decontul precompletat și decontul depus, dacă acestea depășesc un anumit cuantum. Astfel, un instrument identificat de către Comisie prin propunerea de directiva să vină în sprijinul contribuabilului pentru acoperirea costurilor impuse de implementarea CRD – „întreprinderile care nu sunt active la nivel transfrontalier (marea majoritate a microîntreprinderilor și a entităților mici) ar suporta costuri legate de introducerea unei CRD. Aceste costuri ar putea fi parțial reduse prin introducerea unor servicii suplimentare la nivel național, cum ar fi precompletarea declarațiilor privind TVA” – este deturnat în legislația română, transformându-se într-o sarcină administrativă birocratică care induce costuri suplimentare prin obligarea contribuabilului la noi sarcini consumatoare de resurse.

PROPUNEM SĂ SE ABROGE ARTICOLUL PRIN CARE SE STABILEȘTE SĂ CADĂ ÎN SARCINA CONTRIBUABILULUI, SUB SANCȚIUNEA AMENZII, ÎNTOCMIREA UNEI NOTE JUSTIFICATIVE ȘI RAPORTAREA NECONCORDANȚELOR DINTRE DECONTUL PRECOMPLETAT DE TVA ȘI CEL DEPUS. DECONTUL PRECOMPLETAT DE TVA SĂ RĂMÂNĂ UN INSTRUMENT DE SPRIJIN PENTRU CONTRIBUABIL. OBLIGAȚIA DE A JUSTIFICA NECONCORDANȚELE SĂ FIE SOLICITATĂ DOAR DUPĂ CE ACURATEȚEA DATELOR DIN DECONTUL PRECOMPLETAT ESTE SUFICIENT DE BUNĂ ȘI ÎN URMA UNEI ANALIZE DE RISC. ACEASTĂ PROCEDURĂ SĂ SE APLICE DUPĂ DATA DE 1 IULIE 2025. ASTFEL, AUTORITATEA FISCALĂ VA PUTEA UTILIZA ÎN ANALIZA DE RISC DATELE DIN RAPORTAREA SAF-T.

3. Termenul de raportare în sistemul e-Factura să fie stabilit conform amendamentului propus de Parlamentul European la propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce privește normele în materie de TVA pentru era digitală, (https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2023-0327_EN.html) respectiv termenul de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării în sistemele de contabilitate, respectând-se celelalte termene fiscale. Această propunere are logică, având în vedere că, în realitate, firmele mici nu au resursa umană specializată pentru această activitate. În multe cazuri, această activitate este realizată de persoana care se ocupă și de ținerea contabilității: fie este angajat cu timp parțial, fie este externalizată către un prestator, iar evidența contabilă se ține lunar, nu zilnic.

4. Diminuarea amenzilor, disproporționat stabilite. Stabilirea unui prag de semnificativitate al erorilor de la care să se aplice amenzi.

O abordare precipitată riscă să submineze beneficiile teoretice ale e-facturării, transformând ceea ce ar trebui să fie un instrument de simplificare, într-o povară suplimentară. Întreprinderile mici și mijlocii sunt deosebit de vulnerabile în fața acestor schimbări abrupte, având resurse limitate pentru a face față cerințelor adesea complexe și costisitoare. În acest sens, considerăm că este momentul coagulării competențelor tuturor părților interesate pentru a asigura un real succes al reformei raportării în scop de TVA. Specialiștii CECCAR își exprimă disponibilitatea de a răspunde pozitiv la orice solicitare de implicare și dialog venită din partea autorității competente în vederea elaborării proiectelor de reglementări.

Continuare

Trending