Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 15 aprilie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

ETAF și-a prezentat manifestul pentru viitoarele alegeri europene

Marți, 9 aprilie, European Tax Adviser Federation (ETAF) a lansat un manifest care prezintă prioritățile-cheie pentru membrii săi în vederea viitoarelor alegeri europene. Documentul conține 25 de recomandări adresate Comisiei Europene și Parlamentului European pentru următorii cinci ani, pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai bine pregătit pentru viitor. ETAF îndeamnă cu tărie Comisia Europeană să promoveze dezvoltarea cadrelor generale naționale de drept profesional și, în special, să încurajeze fiecare stat membru al UE să reglementeze activitatea de consiliere fiscală, să asigure niveluri ridicate de calificare a accesului și formarea profesională obligatorie continuă, precum și să înființeze organizații profesionale cu competențe obligatorii privind calitatea de membru și sancțiunile. Alte recomandări includ: o mai bună protejare a secretului profesional în legislația UE prin asigurarea respectării normelor naționale; asigurarea unei raționalizări consecvente și permanente a dispozițiilor de raportare ale UE de către toate instituțiile UE; continuarea principiului „ceea ce este ilegal offline ar trebui să fie ilegal și online” și a principiului țării de destinație pentru a menține aceleași standarde profesionale, etice și de calitate pe care le au și consilierii fiscali tradiționali; crearea unei abordări holistice în ceea ce privește educația fiscală și lansarea unei reflecții la nivelul UE cu privire la modul în care se poate obține o mai mare onestitate fiscală; și o abordare mai incluzivă, mai cuprinzătoare și mai structurată a implicării părților interesate.

Rezultatele reuniunii Consiliului ECOFIN

În cadrul reuniunii de vineri, 12 aprilie, miniștrii de finanțe ai UE au făcut schimb de opinii și au adoptat concluzii privind implementarea mecanismului de redresare și reziliență (RRF). Concluziile fac bilanțul progreselor înregistrate în implementarea mecanismului de redresare și reziliență și servesc drept orientări politice pentru Comisie și statele membre în contextul evaluării intermediare a RRF, pe care Comisia a prezentat-o Consiliului la 21 februarie 2024. Consiliul ECOFIN a luat act și de situația actuală a impactului economic al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei și a primit o actualizare din partea Comisiei cu privire la situația bugetară din Ucraina. În plus, Consiliul ECOFIN a aprobat mandatul UE pentru reuniunea miniștrilor de finanțe G20 din perioada 17-18 aprilie 2024. La capitolul „Diverse”, procurorul-șef european, Laura Codruța Kövesi, a prezentat activitatea Parchetului European (EPPO), în special în ceea ce privește depistarea și aducerea în fața justiției a rețelelor infracționale de mari dimensiuni care au comis fraude naționale și transnaționale în materie de TVA. Laura Codruța Kövesi a mulțumit autorităților fiscale și vamale din statele membre pentru ajutorul lor valoros în raportarea suspiciunilor de fraudă. „Acest lucru a dus la expunerea și destructurarea rețelelor infracționale transfrontaliere care au afectat bugetul UE, precum și bugetele naționale, în valoare de 11 miliarde de euro”, a transmis procurorul-șef european.

Statele membre discută soluții pentru impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță

Președinția belgiană a Consiliului UE a înființat un grup operativ pentru a examina împreună cu statele membre, cu unele țări terțe alese, cu Comisia Europeană și cu OCDE posibilele soluții pentru impozitarea muncii transfrontaliere de la distanță. Grupul operativ a organizat deja două reuniuni în februarie și martie, iar cea de-a treia și ultima urmează să aibă loc la 23 aprilie. Posibila creare a unor sedii permanente, impozitarea salariilor și sarcina probei cu privire la locul în care se desfășoară activitatea au fost principalele teme discutate de grupul operativ. Mai multe țări ar fi de părere că forumul adecvat pentru a face față muncii transfrontaliere la distanță este OCDE, care se preconizează că va trata această problemă în septembrie. Comisia Europeană ar putea lucra la o soluție temporară până când OCDE își va anunța soluția. Pe baza rezultatelor acestor reuniuni, președinția belgiană ar putea prezenta unele soluții la problemele fiscale care decurg din munca transfrontalieră de la distanță pentru implementarea opțională de către statele membre.

Parlamentul European aprobă reforma internă

Miercuri, 10 aprilie, sesiunea plenară a Parlamentului European a dat undă verde reformei sale interne, care va începe să se aplice după alegerile europene. Inițiat de președintele PE, Roberta Metsola, și aprobată de Conferința președinților Parlamentului în decembrie și ianuarie 2023, procesul de revizuire a inclus un grup de lucru format din reprezentanți ai tuturor grupurilor politice. Printre modificări, eurodeputații au convenit asupra unei noi proceduri de sesizare, care ar trebui să permită atribuirea propunerilor Comisiei mai simplu și, astfel, să înceapă lucrările legislative mai devreme. Conferința președinților va avea acum și posibilitatea de a propune în plen înființarea unei comisii legislative temporare care să se ocupe de propuneri legislative intersectoriale deosebit de ample, care altfel ar implica un număr neobișnuit de mare de comisii. Eurodeputații au introdus și un nou mecanism de responsabilizare pentru proiectele de decizii ale Consiliului care tratează dificultățile grave din statele membre și un nou concept de audieri speciale de control pentru a pune întrebări comisarilor cu privire la o chestiune de importanță politică majoră. Au fost adoptate și modificări ale procesului de audiere a confirmării pentru comisarii desemnați, pentru a simplifica procesul.

Parlamentul European își adoptă opinia despre propunerea privind sistemul fiscal bazat pe sediul social

Miercuri, 10 aprilie, Parlamentul European a adoptat opinia cu privire la propunerea de instituire a unui sistem fiscal bazat pe sediul social (HOT) pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii. Propunerea urmărește să ofere IMM-urilor care își desfășoară activitatea transfrontalier prin intermediul sediilor permanente posibilitatea de a interacționa cu o singură administrație fiscală – cea a sediului social – în loc să fie nevoite să se conformeze mai multor sisteme fiscale. În opinia sa, Parlamentul European sprijină instituirea unui ghișeu unic și a unor proceduri centralizate de depunere a declarațiilor, de emitere a avizelor fiscale și de colectare a impozitelor. Eurodeputații consideră și că statul membru în care își are sediul central IMM-ul ar trebui să îl ajute la întocmirea declarării impozitului, în special în ceea ce privește atribuirea rezultatului impozabil fiecărui sediu permanent și fiecărei filiale din alte state membre. În special, solicită accelerarea implementării prezentei propuneri de la 1 ianuarie 2025, în loc de 2026.

Parlamentul European: adoptarea Directivei privind prețurile de transfer

Miercuri, 10 aprilie, eurodeputații au adoptat în plen opinia cu privire la propunerea de directivă ce transpune orientările OCDE privind prețurile de transfer în ordinea juridică a UE. Opinia recomandă, în principal, să se reducă cu un an intrarea în vigoare a directivei (2025, în loc de 2026), să se restabilească Forumul comun al UE privind prețurile de transfer și să se alinieze cât mai strâns posibil la cele mai recente orientări OCDE privind prețurile de transfer, în același timp, recunoscând că ar putea fi făcut loc ulterior pentru orientările ONU. În cele din urmă, eurodeputații doresc împuternicirea Comisiei și nu a Consiliul, pentru a propune noi norme de punere în aplicare în acest domeniu. Opinia, condusă de eurodeputatul Kira Peter-Hansen (Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, Danemarca), a fost adoptată cu 438 de voturi pentru, 99 de voturi împotrivă și 63 de abțineri. Acesta va fi transmis Consiliului spre examinare.

Parlamentul European respinge numirea lui Markus Pieper în calitate de reprezentant al IMM-urilor

Peste 380 de eurodeputați au votat joi, 11 aprilie, în favoarea propunerii Comisiei Europene de a reexamina numirea eurodeputatului Markus Pieper (Partidul Popular European – Germania) în calitate de reprezentant al IMM-urilor în UE. Votul a avut loc cu ocazia examinării unui amendament depus de Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană la proiectul de rezoluție al Parlamentului European privind aprobarea oficială care urmează să fie acordată Comisiei Europene în contextul implementării bugetului UE pentru 2022. Comisarii europeni Nicolas Schmit, Paolo Gentiloni și Thierry Breton, precum și Înaltul Reprezentant al UE, Josep Borrell, au trimis o scrisoare președintelui Comisiei Europene prin care solicită o dezbatere în cadrul colegiului cu privire la întrebările adresate în Parlamentul European despre numirea lui Markus Pieper. Scrisoarea a fost trimisă în urma unor acuzații conform cărora ceilalți doi candidați preselectați au obținut un punctaj mai bun decât Markus Pieper în timpul procesului de selecție și că unul dintre ei, europarlamentarul Martina Dlabajová (Renew Europe, Cehia), a depus un recurs nesuspendat la Comisie. Comisia Europeană a repetat în mai multe rânduri că are o marjă de discreție în procedurile interne de numire. Markus Pieper a semnat contractul la 31 martie și urmează să își preia atribuțiile marți, 16 aprilie, în pofida procedurii de recurs și a solicitării Parlamentului European.

Franța, Germania și Italia emit recomandări comune pentru a spori competitivitatea europeană

Bruno le Maire, ministrul francez al economiei, finanțelor și suveranității industriale și digitale, Robert Habeck, ministrul german al afacerilor economice și al politicilor climatice, și Adolfo Urso, ministrul italian al întreprinderilor și responsabilul mărcii Made in Italy s-au întâlnit luni, 8 aprilie, pentru a discuta perspectivele de creștere a competitivității europene. În cadrul reuniunii, cei trei miniștri au convenit că politica industrială a UE ar trebui să combine un sprijin bine direcționat pentru industriile strategice, promovând în același timp un nivel ridicat de concurență pe piața unică și reducând povara birocratică, potrivit unui comunicat de presă. În special, aceștia s-au angajat să asigure un mediu de reglementare stabil și eficace și să continue reforma, să simplifice și să grăbească procedurile administrative ale UE. De asemenea, acestea solicită Comisiei să prezinte un program ambițios de simplificare, care să elimine suprapunerile de reglementări și să reducă obligațiile de raportare, în special pentru IMM-uri și cu mult peste obiectivul Comisiei de 25%, pe baza unei evaluări aprofundate a rezultatelor „apelului la contribuții” privind raționalizarea dispozițiilor de raportare. Cei trei miniștri doresc și consolidarea „testului IMM” în evaluările de impact, ținând seama de evoluția inflației în pragurile financiare ale definiției IMM-urilor și adăugând o nouă categorie de întreprinderi între cele mici și mijlocii (250–500 de angajați) pentru a extinde scutirile administrative deja acordate IMM-urilor.

Conferința ETAF din 17 aprilie: ultima șansă de înregistrare!

Către un sistem fiscal european mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor

Înregistrează-te la eveniment.

14:00-17:00

@ Sofitel Brussels Europe, place Jourdan 1, 1040 Bruxelles

Având în vedere că se apropie alegerile europene, este momentul perfect pentru a ne angaja într-o reflecție colectivă asupra viitorului sistemului fiscal al UE. Această conferință va reuni experți în domeniul fiscal și oficiali ai UE pentru a analiza cum ar trebui să arate politicile fiscale ale viitoarei Comisii Europene, precum și perspectivele pentru consilierii fiscali din Uniunea Europeană. Cu această ocazie, ETAF va prezenta, de asemenea, manifestul său pentru alegerile UE, subliniind mai multe cereri esențiale către următorul Parlament European și Comisia Europeană pentru a se asigura că sistemul fiscal al UE este mai simplu, mai raționalizat și mai adaptat pentru viitor.

Program:

14:30 – Discurs introductiv și prezentarea manifestului ETAF de către președintele ETAF, Philippe Arraou

14:45 – Primul panel de discuții: Ce politici fiscale vor fi aplicate în cadrul următoarei Comisii Europene?

  • Benjamin Angel, director Impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare, DG TAXUD din cadrul Comisiei Europene;
  • Eurodeputatul Isabel Benjumea Banjumea (EPP, Spania);
  • Panayiotis Nicolaides, director de cercetare, Observatorul fiscal al UE;
  • Bart Van Coile, președinte, Institutului belgian pentru consilieri fiscali și contabili (ITAA).

Moderator: Elodie Lamer, jurnalist fiscal, Tax Notes

15:55 – Al doilea panel de discuții: Perspective viitoare pentru consilierii fiscali din UE

  • Ana Xavier, directorul unității Analiza economică a impozitării, evaluarea impactului și suportul evaluării la GD TAXUD, Comisia Europeană;
  • Pascal Saint-Amans, fost director CTPA, OCDE, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick;
  • Sean Bray, director de politici europene, Tax Foundation Europe;
  • Florin Toma, expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR).

Moderator: Jacomien van den Hurk, Director EU Public and Regulatory Affairs la PwC

16:55 – Observații finale prezentate de Philippe Arraou, președintele ETAF

Participanții la conferința online vor beneficia de interpretare simultană în română, engleză, și germană.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Simpozionul „Pavel Ciuce”, ediția a XXII-a: Profesioniștii contabili, în sprijinul sustenabilității și competitivității

Radio CECCAR FM

În perioada 11-13 octombrie 2024, Filiala Arad a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat, la Moneasa, cea de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”, evenimentul profesional-academic cu tradiție pentru profesioniștii contabili din întreaga țară. Sustenabilitatea, pilon al competitivității. Rolul profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri durabile a fost tema ediției din acest an, care a reunit profesioniști contabili, cercetători și cadre didactice universitare.

Transformarea digitală, trecerea la raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță),  reprezintă pe de o parte provocări, iar pe de altă parte, noi oportunități pentru evoluția contabilității și dezvoltatea durabilă a afacerilor. Tot mai multe afaceri își asumă un rol activ în acest sens, integrând sustenabilitatea în strategiile de dezvoltare, aceasta devenind esențială pentru a asigura competitivitatea businessurilor în lanțul de valoare globală.

Profesioniștii contabili au un rol esențial în realizarea unei raportări extinse, fiind liderii strategici care, nu doar monitorizează și raportează performanțele financiare ale companiei, ci contribuie în acest sens la dezvoltarea și implementarea de măsuri sustenabile.

În deschiderea oficială au fost prezentate teme de actualitate. Rolul raportării de sustenabilitate în educația contabilă, adaptarea pregătirii profesionale a contabililor pentru a sprijini dezvoltarea durabilă a afacerilor au făcut subiectul discuțiilor din prima zi a simpozionului. Cea de-a doua zi a găzduit două paneluri de discuții. Primul panel s-a concentrat pe intersecția dintre contabilitate, fiscalitate și sustenabilitate, oferind o perspectivă asupra modului în care practici financiar-contabile și fiscale responsabile pot sprijini dezvoltarea afacerilor sustenabile. Cel de-al doilea a explorat impactul tehnologiei și inteligenței artificiale asupra profesiei contabile, cu un accent deosebit pe nevoia de digitalizare și adoptarea de practici ce susțin economia circulară, teme relevante în peisajul economic actual.

Ultima zi a simpozionului a concluzionat dezbaterile, subliniind nevoia de a reflecta asupra subiectelor de mare importanță pentru profesie, pentru mediul economic, ce au fost înscrise pe agenda evenimentului. Cu această ocazie a fost subliniată încă o dată importanța implicării profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri sustenabile, transformând provocările economice și sociale în oportunități.

Teme dezbătute în cadrul celei de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”:

❖ Raportarea de sustenabilitate și impactul asupra educației contabile

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR; prof. univ. dr. Adriana-Florina Popa

❖ Pregătirea contabililor pentru asigurarea unui viitor sustenabil. Evaluarea integrării cunoștințelor și abilităților necesare raportărilor de sustenabilitate în educație

Conf. univ. dr. Nicolae Bobițan; conf. univ. dr. Diana Dumitrescu

❖ Controverse privind reflectarea în contabilitatea întreprinderilor sociale a unor  operațiuni 

Ec. Maria Mornea

❖ Factorii determinanți ai cotei efective de impozitare  

Prof. univ. dr. Radu Ciobanu; prof. univ. dr. Adriana Florina Popa; conf. univ. dr. Daniela Nicoleta Sahlian

❖ Obligații declarative și de plată privind impozitarea veniturilor din activități independente realizate în baza contractelor de activitate sportive

Prof. univ. dr. Lucian Cernușca

❖ Strategia României privind economia circulară, provocări în profesia contabilă

Dr. ec. Elena Stănciulescu; conf. univ. dr. Mihai Vuță

❖ Dezvoltarea contabilității prin automatizare și inteligență artificială

Prof. univ. dr. Claudiu Brândaș; ec. Ioan Minda

❖ Efectele adoptării și adaptării tehnologiilor bazate pe inteligența artificială asupra unui sistem informatic de tip ERP 

Lect. univ. dr. Viorel Costin Banța; conf. univ. dr. Raluca Florentina Crețu; conf. univ. dr. Gabriel Ilie Staicu

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte

Radio CECCAR FM

Joi, 10 octombrie a.c., CECCAR Filiala Ialomița a participat la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului anual de carte, organizat de Biblioteca Județeană „Ștefan Bănulescu” din Slobozia. Editura CECCAR a fost în prim-plan, iar tema centrală, Cea mai importantă investiție, a adus în atenția elevilor din clasele a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” rolul esențial al educației în formarea unei cariere de succes în domeniul financiar-contabil, o carieră fit for future.

Prima parte a evenimentului a fost dedicată prezentării organismului profesional, a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, organizat de CECCAR în colaborare cu Ministerul Educației, și a modalităților prin care tinerii pot deveni next-generation accountants. Concursul, adresat elevilor de clasa a XI-a, are ca obiectiv stimularea interesului pentru domeniul financiar-contabil, oferindu-le participanților ocazia să își dezvolte competențele și înțelegerea practică a contabilității.

Camelia Malama, președintele Filialei CECCAR Ialomița, a accentuat ideea că, deși contabilitatea este adesea asociată cu termeni precum fonduri de investiții și dividende, „adevărata valoare constă în investiția continuă în educație și auto-dezvoltare”.

Astfel, elevii claselor a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” au fost invitați să participe la un atelier interactiv cu tema Cea mai importantă investiție, în cadrul căruia au discutat despre importanța educației și dezvoltării personale.

Pentru a încuraja un dialog activ, participanții au fost împărțiți în două echipe. Echipa Pro, coordonată de Eugenia Ciontu, vicepreședinte al Consiliului filialei, a susținut importanța fundamentală a educației în evoluția personală și profesională, în timp ce echipa Contra, sub îndrumarea lui Mihai Răileanu, membru al Comisiei de disciplină, a argumentat că și alte domenii, precum sănătatea, tehnologia sau mediul, pot avea o relevanță majoră.

Dezbaterile intense au scos la iveală multiple perspective, însă echipa Contra a recunoscut în final valoarea fundamentală a educației, conducătorul echipei alăturându-se argumentelor echipei Pro. Concluziile au subliniat impactul semnificativ pe care educația îl are asupra carierei și viitorului tinerilor.

Galerie foto

Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Brăila: Întâlnire profesională cu tema Expertiza contabilă judiciară, în parteneriat cu specialiști din domeniul juridic

Radio CECCAR FM

La 11 octombrie, CECCAR Filiala Brăila a găzduit, la sediul filialei, o întâlnire profesională dedicată expertizei contabile judiciare. Evenimentul a reunit atât experți contabili din cadrul Grupului Experților Judiciari, cât și reprezentanți ai sistemului juridic local, respectiv președintele Tribunalului Brăila și vicepreședintele Judecătoriei Brăila, alături de președintele Consiliului Filialei CECCAR Brăila, Iuliana Panaitescu.

Discuțiile s-au concentrat pe principalele dificultăți întâmpinate în activitatea de expertiză contabilă judiciară, printre care insuficiența documentelor disponibile în dosarele de caz, ceea ce îngreunează procesul de elaborare a raporturilor de expertiză. S-a subliniat, de asemenea, nevoia unei colaborări strânse între experți și instanțele de judecată, prin audierea expertului în camera de consiliu pentru clarificări esențiale referitoare la obiectivele stabilite și termenul de finalizare a lucrării.

Un alt punct important dezbătut a fost cel legat de modul în care sunt gestionate obiecțiunile aduse raporturilor de expertiză. S-a constatat că uneori aceste obiecțiuni ascund cerințe suplimentare, care impun stabilirea unor onorarii adiționale, reflectând complexitatea și volumul suplimentar de muncă solicitat.

Reprezentanții instanțelor de judecată au reafirmat deschiderea pentru un dialog permanent și pentru oferirea de clarificări, nu doar în cadrul întâlnirilor oficiale, ci ori de câte ori este necesar, subliniind astfel importanța unei colaborări constructive între profesioniștii contabili și instituțiile juridice.

Această întâlnire a consolidat parteneriatul dintre CECCAR și sistemul judiciar local, punând accent pe importanța menținerii unui dialog constant pentru a asigura calitatea expertizelor contabile judiciare și o gestionare eficientă a cazurilor în care aceste expertize sunt necesare.

Continuare

Trending