PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 22 aprilie 2024
Adunarea Generală a ETAF îl realege pe Philippe Arraou în funcția de președinte și reconfirmă membrii consiliului
Miercuri, 17 aprilie, Adunarea Generală a ETAF l-a reales în unanimitate pe Philippe Arraou (CNOEC) în funcția de președinte, încă un mandat de trei ani. Philippe Arraou este președintele ETAF de la crearea organizației, în 2015. „Este o mare plăcere pentru mine să fiu reales în funcția de președinte al ETAF pentru un alt mandat și le mulțumesc călduros tuturor membrilor ETAF pentru reafirmarea încrederii lor”, a declarat Philippe Arraou. Președintele ETAF a mai adăugat: „Mai mult ca niciodată, rămân dedicat să susțin norme fiscale echilibrate și echitabile pentru UE, să sprijin modernizarea sistemului fiscal internațional și să promovez profesii fiscale puternice, independente și reglementate în întreaga Europă.” În timpul Adunării Generale de la Bruxelles, Volker Kaiser (BStBK), Michael Korth (DStV), Benoît Vanderstichelen (ITAA), Robert Sova (CECCAR) și Andrea Rabb (Moklasz) au fost, de asemenea, realeși pentru un alt mandat de trei ani în Consiliul ETAF.
Oficialii UE și practicienii fiscali discută despre modalitățile de simplificare, raționalizare și pregătire pentru viitor a sistemului fiscal al UE
Oficialii, experții și consilierii fiscali ai UE au discutat miercuri, 17 aprilie, despre modalitățile de simplificare, raționalizare și orientare pe viitor a sistemului fiscal al UE, în cadrul unei conferințe organizate la Bruxelles de European Tax Adviser Federation (ETAF). Evenimentul a adunat și 1.800 de persoane care au participat online. În discursul său introductiv, președintele ETAF, Philippe Arraou, a dat tonul discuțiilor cu câteva idei preliminare paneliștilor prin prezentarea manifestului ETAF, care prevede 25 de recomandări pentru Comisia Europeană și Parlamentul European pentru următorii cinci ani. În cadrul primului panel, moderat de Elodie Lamer (jurnalist pentru Tax Notes), Benjamin Angel (director al Direcției de impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene), eurodeputatul Isabel Benjumea Benjumea (PPE, Spania), Panayiotis Nicolaides (director de cercetare la Observatorul fiscal al UE) și Bart Van Coile (președintele Institutului Belgian pentru Consilieri Fiscali și Contabili) au avut o discuție prospectivă despre cum ar trebui să arate viitoarele politici fiscale din cadrul următoarei Comisii Europene. Cel de-al doilea panel, moderat de Jacomien van den Hurk (director EU Public and Regulatory Affairs la PwC) a abordat perspectivele viitoare ale consilierilor fiscali din UE. Ana Xavier (șefa Departamentului de analiză economică a impozitării și evaluare a impactului din cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene), Pascal Saint-Amans (fost director al Centrului OCDE pentru politică și administrație fiscală, cercetător nerezident la Bruegel, partener la Brunswick), Sean Bray (directorul pentru politici europene al Tax Foundation Europe) și Florin Toma (expert contabil, membru al Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România – CECCAR) au discutat în profunzime complexitatea legislației fiscale a UE, anunțul recent al Comisiei Europene de a reduce dispozițiile de raportare pentru companii cu 25%, transparența fiscală, precum și impactul digitalizării și al inteligenței artificiale asupra activității consilierilor fiscali. Un comunicat de presă cu principalele idei discutate în cadrul evenimentului poate fi găsit aici, iar înregistrarea conferinței este disponibilă aici.
IESBA lansează oficial standardele sale globale de etică privind planificarea fiscală
Luni, 15 aprilie, Consiliul pentru Standarde Internaționale de Etică pentru Contabili (IESBA) a anunțat lansarea standardelor sale globale privind considerațiile etice în planificarea fiscală și serviciile conexe, încorporate în Codul de etică IESBA. În urma certificării de către Consiliul de supraveghere în Interesul Public (PIOB), standardele stabilesc un cadru general clar privind comportamentele preconizate și dispozițiile etice ce trebuie utilizate de toți profesioniștii contabili și răspund preocupărilor de interes public cu privire la evitarea impozitelor și rolul jucat de consilieri în contextul revelațiilor din ultimii ani, cum ar fi Paradise și Pandora Papers. IESBA declară că, îndepărtându-se de o abordare pur mecanică și legalistă, scopul standardelor este de a oferi un cadru general bazat pe principii și un punct de referință etic global aplicabil serviciilor și activităților de planificare fiscală. IESBA încurajează cu tărie și alți profesioniști din domeniul fiscal să utilizeze aceste standarde atunci când se ocupă de planificarea fiscală, pentru a asigura luarea în considerare a interesului public, precum și a potențialelor consecințe privind reputația, comerciale ori consecințe economice mai ample pentru clienții lor sau organizațiile angajatoare. Standardele vor intra în vigoare la 1 iulie 2025.
Enrico Letta prezintă raportul său la nivel înalt privind viitorul pieței unice
Fostul prim-ministru italian și actualul președinte al Institutului Jacques Delors, Enrico Letta, a prezentat miercuri, 17 aprilie, Consiliului European raportul său, Mult mai mult decât o piață: Consolidarea pieței unice pentru a oferi un viitor durabil și prosperitate pentru toți cetățenii UE. Raportul de 147 de pagini, solicitat de liderii UE, subliniază necesitatea reînnoirii viziunii pentru a alinia piața unică la contextul curent, subliniind evoluția sa continuă ca motor esențial al dezvoltării, prosperității și solidarității în Europa, inclusiv propunerea sa privind „a cincea libertate” pentru „consolidarea cercetării, inovării și educației în cadrul pieței unice”. În ceea ce privește impozitarea, potrivit raportului, în ciuda recentelor progrese, fragmentarea fiscală rămâne un obstacol major pentru întreprinderile din UE și, în special, pentru IMM-uri. Se solicită un cadru general fiscal armonizat la nivelul UE și un set nou și unic de norme pentru a determina baza fiscală a întreprinderilor, cu cadre generale diferențiate pentru grupuri mari de întreprinderi și pentru IMM-uri. În plus, raportul solicită finalizarea inițiativelor legislative în curs în domeniul TVA, revizuirea normelor în materie de TVA pentru sectorul turismului și luarea în considerare a unei mai mari armonizări a opțiunilor de neutralizare a TVA-ului pentru donațiile în cadrul pieței unice. Luând act de necesitatea critică de a proteja piața unică și de a asigura condiții de concurență echitabile, raportul afirmă că articolul 116 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene oferă o „supapă de siguranță” atunci când denaturări grave necesită intervenția UE. Această regulă ar permite Consiliului UE să treacă de la votul în unanimitate la votul cu majoritate calificată privind anumite aspecte fiscale. În plus, raportul analizează mai multe modalități de a valorifica potențialul IMM-urilor europene, inclusiv un cod european de drept comercial, care ar oferi întreprinderilor al 28-lea regim pentru a-și desfășura activitatea în cadrul pieței unice. În ceea ce privește reglementarea profesională, raportul a recunoscut că, dacă în anumite cazuri specifice poate acționa ca o barieră la intrare pentru a proteja persoanele din interior: „în multe cazuri, o astfel de reglementare este importantă pentru a asigura furnizarea de servicii de înaltă calitate și de încredere”.
Concluziile Consiliului European din 17-18 aprilie
Pe parcursul celor două zile de summit, care a avut loc în perioada 17-18 aprilie, liderii UE au adoptat concluzii privind Ucraina, Turcia, Orientul Mijlociu și un nou acord european privind competitivitatea. În ceea ce privește aceasta din urmă, liderii UE au subliniat necesitatea urgentă ca Consiliul și Comisia să înregistreze progrese rapide cu privire la toate măsurile identificate ca fiind necesare pentru crearea unor piețe europene de capital cu adevărat integrate. Acestea au propus, în special, armonizarea aspectelor relevante ale cadrelor generale naționale de insolvență a întreprinderilor, încurajarea investițiilor prin convergența specifică a sistemelor corporative, îmbunătățirea convergenței și a eficienței supravegherii piețelor de capital din întreaga UE, îmbunătățirea condițiilor pentru investițiile cu capitaluri proprii; consolidarea competențelor financiare ale cetățenilor și revizuirea și simplificarea cadrului general de reglementare pentru reducerea birocrației. Potrivit mai multor rapoarte de presă, o versiune anterioară a concluziilor ar fi solicitat armonizarea aspectelor relevante ale legislației naționale privind impozitarea companiilor pentru a încuraja investițiile în capitaluri proprii, dar această mențiune a fost eliminată din proiectul final din cauza opoziției puternice a mai multor state membre. În cadrul reuniunii sale din iunie 2024, Consiliul European va examina progresele înregistrate și va discuta măsuri suplimentare pentru aprofundarea Uniunii piețelor de capital.
Franța își reînnoiește eforturile pentru un impozit minim pe avere la nivel mondial
Franța este pregătită să susțină atenția acordată de președinția braziliană a G20 impozitării averilor, a declarat miercuri, 17 aprilie, ministrul francez Bruno le Maire, în cadrul unui eveniment organizat la reuniunea de primăvară a FMI/Băncii Mondiale de la Washington. Ministrul francez de Finanțe, Bruno le Maire, a făcut o declarație de presă conform căreia Franța susține completarea cu un al treilea pilon a planului global de reformă fiscală cu doi piloni (și anume, impozitarea celor mai bogați oameni) și dorește să finalizeze toate aceste lucrări în trei ani. Miniștrii de finanțe din țările G20 au discutat problema impozitării persoanelor foarte bogate în cadrul unei ședințe care a avut loc la Sao Paolo, în februarie, la solicitarea Președinției braziliene a G20. Pentru a stimula discuțiile, Președinția braziliană a G20 l-a însărcinat pe economistul Gabriel Zucman, director al Observatorului fiscal al UE, să studieze fezabilitatea unui impozit minim pentru cei foarte bogați și să prezinte propuneri grupului.
Comisia Europeană lansează evaluarea intermediară a programului Fiscalis 2021-2027
Comisia Europeană a lansat luni, 15 aprilie, evaluarea intermediară a programului Fiscalis 2021-2027, care urmează să fie publicată în T3 2025. Programul are ca obiective generale sprijinirea autorităților fiscale pentru a îmbunătăți funcționarea pieței interne, pentru a promova competitivitatea UE și concurența loială în UE și pentru a proteja interesele financiare și economice ale UE și ale statelor sale membre. Pentru perioada 2021-2027, are un buget de 269 milioane EUR. Comisia spune că evaluarea intermediară va acoperi perioada 2021-2023/2024 și va evalua eficacitatea și eficiența, relevanța, coerența și valoarea adăugată a UE a programului prin evaluarea rezultatelor și impactului punerii sale în aplicare. Comisia va consulta toți beneficiarii programului, în special administrațiile fiscale. „Publicul larg este afectat doar indirect de rezultatele programului, deoarece rezultatele se întâmplă în principal între și în cadrul administrațiilor fiscale”, afirmă Comisia. Părțile interesate pot oferi feedback Comisiei Europene cu privire la evaluarea intermediară planificată până la 13 mai 2024.
Raportul de activitate al subcomisiei FISC 2020-2024
Secretariatul Subcomisiei FISC a Parlamentului European a emis joi, 18 aprilie, un raport care reflectă toate activitățile sale de la crearea sa în 2020. „Pe parcursul acestui mandat, FISC a demonstrat, de asemenea, că a devenit un important factor de stabilire a agendei pentru discuțiile privind politicile fiscale internaționale și ale UE. Audierile noastre, schimburile de opinii și rapoartele au oferit o platformă centrală pentru a discuta progresele în domeniul impozitării internaționale. Eurodeputatul Paul Tang, președintele FISC, a declarat în Cuvântul introductiv „Am avut, de asemenea, mai multe misiuni în țări terțe, cum ar fi Statele Unite, Singapore, Elveția, Marea Britanie și în state membre ale UE, cum ar fi Luxemburg, Irlanda sau Franța, pentru a discuta la nivel politic cum să reformăm sistemul fiscal internațional și cum să oprim evaziunea fiscală și ocolirea obligațiilor fiscale”. Spre sfârșitul anului 2021, coordonatorii FISC au decis să își structureze activitatea în jurul fluxurilor de lucru și al studiilor de grup, atelierelor, audierilor și misiunilor, pentru a elabora rapoarte din proprie inițiativă (INI) cu constatări relevante, analize solide și concluzii politice clare. Raportul arată că, din 2022, subcomisia FISC a lucrat la următoarele fluxuri de lucru: continuarea reformei privind normele de impozitare a întreprinderilor, lecțiile învățate din Pandora Papers și alte dezvăluiri și rolul impozitării în vremuri de criză.
Markus Pieper renunță la postul de reprezentant al IMM-urilor din UE
Eurodeputatul Markus Pieper (PPE-Germania) a demisionat din funcția de reprezentant al IMM-urilor din UE, în care Comisia Europeană l-a numit, în seara zilei de luni, 15 aprilie, cu doar câteva ore înainte de preluarea funcției și după ce 380 de eurodeputați au votat împotriva numirii sale săptămâna trecută. Markus Pieper își justifică decizia invocând faptul că comisarul european pentru piața internă, Thierry Breton, responsabil pentru IMM-uri, a boicotat în prealabil numirea sa din „motive politice de partid”. „În prezent, nu văd nicio posibilitate de a îndeplini așteptările legitime aferente reprezentantului IMM-urilor”, a declarat acesta. „Președintele respectă și regretă decizia lui Markus Pieper de a nu prelua funcția de reprezentant al IMM-urilor la 16 aprilie, așa cum era planificat. Markus Pieper este un expert priceput în materie de IMM-uri și s-a impus într-un proces de selecție în mai multe etape. Autonomia fiecărei instituții UE în ceea ce privește numirea înalților funcționari trebuie respectată”, a declarat purtătorul de cuvânt al Comisiei Europene, Eric Mamer, într-un comunicat de presă.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Empowering your passion to shape your career – CECCAR, la Practical Accounting Days
La Târgul de joburi din cadrul Practical Accounting Days, organizat de ASCIG, miercuri, 19 noiembrie, CECCAR a transmis tinerilor: profesia contabilă nu e doar despre cifre și rutină. E despre decizii, despre analiză, despre impact real în economie. E despre cum transformi pasiunea într-o profesie care evoluează odată cu tine – o profesie fit for future.
Participarea CECCAR la târgul de joburi a făcut parte dintr-un demers de redefinire a imaginii profesiei în ochii noii generații. Am adus în prim-plan exact ce contează pentru tineri: compatibilitatea cu abilitățile lor, flexibilitatea traseului profesional, echilibrul viață personală–viață profesională și ideea că poți învăța continuu fără să fii blocat într-un drum rigid.
Reprezentanții CECCAR le-au explicat tinerilor rolul profesionistului contabil în era smart accounting, ce abilități și competențe sunt necesare pentru a avea o carieră de succes (tech, gândire critică, management, etc.).
Tinerii au vrut să înțeleagă ce este Stagiul CECCAR și cum îi poate ajuta să-și construiască un parcurs profesional solid. Organizat la standarde internaționale, avizat de Ministerul Finanțelor și gândit pentru o generație care prioritizează skills match și career design, Stagiul CECCAR oferă mult mai mult decât teorie: sprijină învățarea aplicată, dezvoltarea de competențe relevante.
Mesajul central? Dacă ai skilluri, ești organizat și îți place să înțelegi cum funcționează lucrurile – esti pregătit să fii next generation accountant fit for smart accounting.
Fă pasul decisiv pentru cariera ta și alege o profesie fit for future! Detalii despre examenul de acces sunt disponibile pe site-ul CECCAR, în rubrica dedicată accesului la profesie.
Copyright foto: ASCIG
PROFESIA CONTABILĂ
Start with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
Pentru a înțelege cu adevărat ce înseamnă profesia contabilă astăzi, tinerii au nevoie de mult mai mult decât informație teoretică – au nevoie de expunere la realitatea profesiei, de dialog direct cu profesioniști și de exemple relevante din practică. Pornind de la această convingere, CECCAR a găzduit luni, 24 noiembrie a.c., în parteneriat cu ASCIG, un nou eveniment dedicat studenților. Evenimentul a fost gândit ca o experiență aplicată și interactivă, menită să aducă studenții mai aproape de profesia contabilă – așa cum arată ea astăzi: conectată la tehnologie, implicată în decizii strategice, esențială pentru funcționarea mediului economic – o profesie fit for future.
Workshop-ul cu tema Accounting, the language of business a reunit studenți interesați să afle care este rolul profesionistului contabil în era #SmartAccounting și cum poate deveni această profesie o alegere de viață, în acord cu valorile, skill-urile și aspirațiile lor. Accentul a fost pus pe un nou tip de conversație, una în care cariera se construiește prin potrivire de interese, echilibru viață-muncă, formare continuă și autonomie profesională.
Prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior CECCAR, le-a vorbit studenților despre rolul esențial al expertului contabil în economia actuală și despre modul în care inteligența artificială transformă profesia. A evidențiat clar că profesia nu este în pericol, ci în tranziție, iar această tranziție are nevoie de oameni care înțeleg schimbarea și sunt pregătiți să devină vectori ai schimbării. În contextul #SmartAccounting, expertul contabil nu mai este doar un executant al obligațiilor fiscale, ci un partener de încredere pentru succesul durabil al afacerilor. Este un profesionist capabil să înțeleagă riscurile, să interpreteze date, să anticipeze decizii și să integreze tehnologia, inclusiv inteligența artificială, în activitatea curentă.
Prof. univ. dr. Adriana-Florina Popa le-a oferit studenților o imagine completă asupra traseului profesional spre o calificare de top în domeniul financiar-contabil, cea de de expert contabil. A subliniat diferențele esențiale dintre contabilitatea tradițională și Smart Accounting, centrat pe gândire critică, valoare adăugată și rol strategic în procesul decizional al companiilor. A evidențiat rolul Stagiului CECCAR – un program de formare profesională continuă construit pe principii de claritate, flexibilitate și aplicabilitate practică, menit să pregătească viitorii profesioniști contabili pentru un mediu economic în permanentă schimbare. Totodată, a vorbit despre provocările și oportunitățile pe care le oferă astăzi această profesie, într-un context în care profesioniștii contabili și-au extins aria de expertiză, trecând de la activități clasice de conformare fiscală la furnizarea de servicii integrate și consultanță complexă.
Paula, expert contabil, a completat imaginea cu propria experiență și cu sfaturi utile, bazate pe această experiență. A povestit cum a depășit propriile temeri legate de timp, presiune și multitasking și cum a reușit să-și construiască o carieră în profesie. Le-a transmis studenților un mesaj esențial: nu este vorba despre memorare, ci despre înțelegere, despre logică și raționament. Cu voință, seriozitate, perseverență și claritate în obiective, nimic nu e imposibil. Calificarea de expert contabil este accesibilă celor care își doresc cu adevărat – și rămâne una dintre cele mai solide opțiuni de carieră pe termen lung.
Dialogul a fost nu doar informativ, ci inspirațional. Tinerii au fost încurajați să privească profesia ca pe un ecosistem în care contează și bunăstarea mentală, și sustenabilitatea carierei, și echilibrul interior. CECCAR promovează un model de dezvoltare profesională bazat pe învățare continuă și pune accent pe colaborare, mentorat și responsabilitate colectivă pentru viitorul profesiei.
Dream bold. Achieve more – acesta a fost mesajul care a rezonat cel mai puternic cu studenții pentru că reflectă realitatea lor: deciziile de carieră nu se iau doar pe bază de calcule, ci din dorința de a construi ceva relevant, aliniat cu propriile valori. Iar când li se explică clar ce presupune profesia contabilă astăzi – cu provocările, dar și cu oportunitățile ei – tinerii pot face alegeri informate, asumate și potrivite pentru obiectivele lor.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Perspective și teme de interes pentru profesia contabilă
Crina Fiorela Chilat, deputat în Parlamentul României, membru al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și al Comisiei pentru muncă și protecție socială, a participat la o întâlnire de lucru a membrilor Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a membrilor Comisiei de disciplină și cenzorului filialei.
Discuțiile au vizat o serie de aspecte concrete cu care se confruntă profesioniștii contabili în activitatea curentă, atât în ceea ce privește conducerea evidențelor contabile și acordarea de asistență mediului de afaceri din județ, cât și în ceea ce privește activitatea de expertiză contabilă judiciară dispusă de organele de cercetare sau de instanțele de judecată. Întâlnirea a evidențiat necesitatea unor discuții continue între profesioniști și factorii decizionali, pentru o reprezentare corectă a realităților din practică și o înțelegere comună a provocărilor profesiei.
-
ECONOMIEacum 6 zileReglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european
-
PROFESIA CONTABILĂacum 8 oreStart with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
-
ECONOMIEacum 6 zileAu fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 6 zileEntitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului
-
ECONOMIEacum 6 zileANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
-
ECONOMIEacum 9 oreANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie
-
ECONOMIEacum 9 oreANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
-
ECONOMIEacum 9 oreNoua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
