Rețele sociale

ECONOMIE

MF propune modificări la Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a publicat în transparență decizională un proiect de Hotărâre pentru modificarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr.1/2016. Inițiatorii menționează, în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, că este necesară modificarea titlului VII „Taxa pe valoarea adăugată” din Normele metodologice, în vederea stabilirii unui regim unitar de impozitare din punct de vedere fiscal și vamal a operațiunilor specifice activității de explorare și exploatare a zăcămintelor minerale naturale din zona contiguă și zona economică exclusivă a României. De asemenea, se impune modificarea titlului VIII ”Accize și alte taxe speciale”, avându-se în vedere necesitatea corelării cu prevederile Codului fiscal, astfel cum au fost modificate și completate prin OUG nr. 43/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Astfel, în ceea ce privește Titlul VII “Taxa pe valoarea adăugată, în Nota de fundamentare se precizează că, în prezent, la pct. 2 alin. (3) se prevede că zona contiguă a României și zona economică exclusivă a României, astfel cum sunt delimitate prin Legea nr. 17/1990 privind regimul juridic al apelor maritime interioare, al mării teritoriale, al zonei contigue și al zonei economice exclusive ale României fac parte din teritoriul României din punct de vedere al TVA, pentru operațiunile legate de activitățile desfășurate în exercitarea drepturilor prevăzute de art. 56 și 77 din Convenția Națiunilor Unite asupra dreptului mării, încheiată la Montego Bay (Jamaica) la 10 decembrie 1982, ratificată prin Legea nr. 110/1996. Aceste prevederi au fost introduse în normele metodologice ca urmare a liniilor directoare emise de Comitetul TVA din cadrul Comisiei Europene. Avându-se în vedere că, potrivit interpretării date de regulamentele comunitare, zona contiguă și zona economică exclusivă nu se consideră că fac parte din teritoriul vamal al Uniunii, în prezent operațiunile legate de activitățile de explorare și exploatare a zăcămintelor minerale naturale din aceste zone ar trebui să fie tratate diferit din punct de vedere fiscal (TVA și accize) și vamal, ceea ce impactează atât activitatea operatorilor economici, cât și a administrației fiscale și a autorității vamale.

În acest context, prin noul proiect de HG se propune abrogarea alin. (3) al pct. 2, în vederea aplicării unui tratament unitar din punct de vedere fiscal (TVA) și vamal pentru operațiunile legate de activitățile de explorare și exploatare a zăcămintelor minerale naturale în zona contiguă și zona economică exclusivă ale României, ceea ce presupune utilizarea aceluiași regim/acelorași documente în scop fiscal și vamal, reprezentând o simplificare administrativă, atât la nivelul organelor vamale/administrației fiscale, cât și la nivelul operatorilor economici care operează în aceste zone, creând astfel premisele dezvoltării activităților respective.

În privința prevederilor din Titlul VIII ”Accize și alte taxe speciale, în Nota de fundamentare se precizează că, prin OUG nr. 43/2024 au fost introduse în sfera produselor supuse accizelor nearmonizate produsele cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, cu încadrarea tarifară NC 2404 91 90. De asemenea, au fost introduse prevederi referitoare la obligația de autorizare la autoritatea competentă a operatorului economic care produce, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă produsele cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, cu încadrarea tarifară NC 2404 91 90.

În aceste condiții, MF precizează că se impune modificarea prevederilor de la pct. 170 alin. (1) de la titlul VIII ”Accize și alte taxe speciale” din Normele metodologice, în sensul că operatorul economic care produce, achiziționează din alte state membre ale UE sau importă produsele cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prezentate sub formă de pulbere sau particule în orice combinație a formelor respective, comercializate în porții ambalate în pliculețe, cu încadrarea tarifară NC 2404 91 90, trebuie să se autorizeze la autoritatea vamală teritorială. Corelativ – spun reprezentanții MF – se impune modificarea anexei nr. 45 ”Cerere privind acordarea autorizației de operator economic cu produse supuse accizelor nearmonizate prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. a) – c) din Codul fiscal” de la Titlul VIII, în sensul introducerii produselor cu nicotină, care nu conțin tutun, destinate consumului pe cale orală, prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. f) din Codul fiscal.

ECONOMIE

Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței

Radio CECCAR FM

Prin OPANAF nr. 7045/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 10, din 9 ianuarie 2025, au fost aduse modificări la  OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin adoptarea Legii nr. 113/2020 au fost aduse o serie de modificări la prevederile referitoare la cesiunea creanțelor bugetare, astfel cum sunt reglementate la art. 264^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În vederea aplicării prevederilor art. 264^1 din Codul de procedură fiscală, a fost aprobat OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.

Cesiunea creanțelor bugetare trebuie să se realizeze în baza unei proceduri competitive, ori de câte ori se depune o ofertă în acest sens la organul fiscal.

Ca urmare a aprobării ordinului menționat, au fost primite sesizări cu privire la faptul că o procedură competitivă pentru cesiunea creanțelor bugetare ar trebui să se realizeze similar procedurii de licitație, care, la momentul promovării acestui nou act normativ, se realiza pentru valorificarea bunurilor sechestrate, astfel încât ofertanții să poată suplimenta prețul oferit, în funcție de celelalte oferte depuse. „În fapt, prin organizarea unei proceduri competitive, prin licitație, statul se asigură că maximizează valoarea prețului cesiunii, ca urmare a faptului că participanții la licitație pot majora prețul în funcție de pașii de licitație”, au subliniat inițiatorii, în Referatul de aprobare.

În ceea ce privește negocierea directă, s-a prevăzut ca la stabilirea prețului în cadrul procedurii de cesiune a creanțelor bugetare, organul fiscal să aibă în vedere valoarea cea mai mare dintre prețul oferit de ofertant, dar care nu poate fi mai mic decât prețul de pornire la licitație și valoarea bunurilor sechestrate de către organul fiscal sau ipotecate/gajate în favoarea organului fiscal, stabilită în cadrul procedurii de insolvență.

De asemenea, s-a reglementat că prețul de pornire a cesiunii la licitație se stabilește în funcție de prețul cesiunii și valoarea activelor. Astfel, în situația în care organul fiscal în calitate de creditor bugetar deține, față de debitorii insolvenți, creanțe certe prin garanțiile constituite, acestea se pot vinde la un preț egal sau mai mare decât valoarea creanțelor, asigurându-se în acest mod recuperarea integrală, scopul fiind maximizarea recuperării creanțelor bugetare.

Prin modificarea și completarea OPANAF nr. 1940/2023 s-a urmărit descrierea procedurii competitive, prin licitație, context în care au fost avute în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.

De asemenea, la promovarea OPANAF nr. 7045/2024 au fost avute în vedere și eventualele propuneri și observații primite din partea organelor fiscale centrale, astfel încât principiile cesiunii creanțelor bugetare să fie în concordanță cu modul de gestionare a dosarelor de insolvență, precum și cu procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.

Continuare

ECONOMIE

Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna ianuarie 2025, împrumuturi de la băncile comerciale în valoare de 5,2 miliarde de lei, la care se poate adăuga suma de 570 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni, informează Agerpres. Suma totală, de 5,77 miliarde de lei, este cu 170 milioane de lei mai mare față de cea care a fost programată în decembrie 2024, de 5,6 miliarde de lei, și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.

Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, în data de 13 ianuarie va fi organizată licitație pentru o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, în sumă de 600 milioane de lei, cu scadența în 30 iunie 2025, iar în 23 ianuarie pentru o emisiune de 800 milioane lei cu scadența în 26 ianuarie 2026.

De asemenea, pe parcursul lunii ianuarie 2025, vor fi organizate licitații pentru nouă emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3,8 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (570 milioane de lei în total).

Astfel, au fost programate licitații pentru patru emisiuni de obligațiuni de câte 500 milioane lei, în 9 ianuarie (două), 13 ianuarie și 30 ianuarie, pentru trei emisiuni de 400 milioane lei, în 16 ianuarie (două) și 27 ianuarie, și pentru două emisiuni de 300 milioane le, în 20 ianuarie și 30 ianuarie.

Continuare

ECONOMIE

APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că, în perioada 9 ianuarie – 10 februarie 2025, pot depune cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelorPachet a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și Pachet b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027. Potrivit unui comunicat al instituției, completarea și depunerea cererii se face exclusiv electronic de către solicitant prin accesarea site-ului: www.apia.org.ro – secțiunea DR-06 – Bunăstarea animalelor.

Cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor cuprind angajamentele și informațiile aferente tuturor exploatațiilor autorizate sanitar-veterinar, deținute de un solicitant, indiferent pe raza cărui județ își desfășoară activitatea și se depun însoțite de toate documentele prevăzute în ghidurile solicitantului.

Instrucțiunile pentru depunerea cererilor se regăsesc pe site-ul APIA, iar informațiile necesare pentru acordarea plăților se regăsesc în OMADR nr. 537/2024 și în cuprinsul Ghidurilor informative aprobate pentru cele două pachete, disponibile aici.

Continuare

Trending