PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 10 iunie 2024

Rezultatele provizorii ale alegerilor europene din 2024
Alegerea membrilor în Parlamentul European pentru anul 2024-2029 a avut loc de miercuri, 6 iunie, până duminică, 9 iunie, în toate statele membre ale UE. Pe baza ultimelor rezultate naționale provizorii sau finale disponibile, publicate de Parlamentul European luni, 10 iunie, la ora 10.38, componența provizorie a noului Parlament European este următoarea: Partidul Popular European (PPE): 184; Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților (S&D): 139; Renew Europe: 79; Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR): 73; Identitate și Democrație (ID): 58; Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană: 52; Grupul Stângii: 36; membri neafiliați: 45; membri nou-aleși care nu sunt aliați cu niciunul dintre grupurile politice înființate în Parlamentului care își încheie mandatul: 54. PPE a ieșit mai puternic decât înainte și va reprezenta acum 25,56% dintre locuri, în timp ce grupul S&D și-a consolidat poziția drept a doua familie politică europeană ca mărime. După cum s-a preconizat în sondaje, Renew Europe a pierdut un număr semnificativ de locuri (-23), dar ar putea să-și păstreze locul al treilea, în timp ce ECR este pe cale să devină a patra forță politică și ID a cincea. Pe locul șase, Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană a pierdut, de asemenea, un număr semnificativ de locuri (-19), în timp ce Grupul Stângii a pierdut doar un singur loc. Cifrele preliminare sugerează o prezență la vot estimată la nivel UE de 51%. Proiecția componenței Parlamentului se bazează pe structura Parlamentului care își încheie mandatul și a grupurilor sale politice, fără a aduce atingere componenței finale a următorului Parlament în cadrul sesiunii sale constitutive, care va avea loc între 16 și 19 iulie și în care deputații își vor alege președintele și vicepreședinții. Eurodeputații nou-aleși vor trebui acum să fie supuși unei verificări a eligibilității lor, și anume, că nu dețin o altă funcție incompatibilă cu calitatea de membru al Parlamentului European. Va începe și constituirea grupurilor politice. Rezultatele vor continua să fie actualizate și publicate aici, unde veți găsi, de asemenea, detalierea în funcție de țară.
Comisia Europeană pregătește o evaluare a Directivei ATAD
Luni, 3 iunie, Comisia Europeană a informat părțile interesate că pregătește o evaluare a Directivei privind combaterea evaziunii fiscale (ATAD) din 2016, care stabilește norme standard minime pentru abordarea celor mai comune forme de planificare fiscală agresivă și practici de evitare a obligațiilor fiscale care afectează în mod direct funcționarea pieței interne. Evaluarea este prevăzută chiar de directivă, iar rezultatele sunt așteptate pentru al treilea trimestru al anului 2025. În contextul activității Comisiei privind raționalizarea dispozițiilor de raportare ale UE, ETAF a susținut că, odată cu introducerea pilonului doi, ar trebui să se renunțe la majoritatea informațiilor solicitate de ATAD 2016 pentru companiile multinaționale care ating pragurile pilonului doi pentru a evita duplicarea. În special, relația dintre pilonul doi și norma CFC ATAD ar trebui clarificată în opinia noastră, deoarece ambele urmăresc același obiectiv, și anume prevenirea transferului profitului în țările cu un nivel redus de impozitare, și se suprapun în aria lor de aplicare. De asemenea, ar trebui să se analizeze mai atent dovezile care trebuie furnizate în conformitate cu normele privind neconcordanțele antihibride stabilite în ATAD1 și ATAD2.
Comisia Europeană anunță o nouă platformă pentru buna guvernanță fiscală
Comisia Europeană a anunțat vineri, 7 iunie, că a hotărât să continue activitatea Platformei sale pentru buna guvernanță fiscală sub forma unui nou grup de experți. De la înființarea sa în 2013, Platforma pentru buna guvernanță fiscală reunește părțile interesate din sectorul neguvernamental și guvernamental și creează un cadru general pentru consultare și schimb de opinii. Acesta permite un dialog în domeniul bunei guvernanțe fiscale și în alte domenii conexe, de exemplu în domeniul impozitării transfrontaliere, al planificării fiscale agresive, al dublei impuneri și al dublei neimpozitări. Actualul mandat se încheie la 17 iunie 2024. Comisia susține că noua Platformă va continua să lucreze cu sarcini revizuite pentru a reflecta asupra evoluțiilor în materie de transparență fiscală și asupra agendei privind impozitarea echitabilă. Grupul va fi format din reprezentanți ai autorităților fiscale ale statelor membre, ai asociațiilor de întreprinderi, ai organizațiilor societății civile și ai mediului academic. Solicitarea de candidaturi pentru organizațiile neguvernamentale interesate va fi publicată în curând aici.
Comisia Europeană încearcă să relanseze negocierile UNSHELL cu o nouă abordare
Comisia Europeană se pare că va discuta cu statele membre o nouă abordare a propunerii sale de directivă privind utilizarea abuzivă a entităților fictive (UNSHELL) în cadrul unei reuniuni a Grupului de lucru la nivel înalt privind chestiunile fiscale, care va avea loc marți, 11 iunie. Se pare că noua abordare nu mai include un test de substanță economică și ar limita obligațiile de raportare la entitățile care prezintă un risc ridicat de a fi utilizate în scheme fiscale abuzive. Propunerea ar include în continuare indicatori de risc în funcție de care entitățile ar trebui să se autoevalueze. Dacă sunt îndepliniți patru dintre acești indicatori sau dacă este îndeplinit indicatorul legat de persoana care deține funcția de conducere, care include faptul de a nu fi rezident fiscal în statul membru al entității, precum și alte două criterii, entitatea va fi considerată ca având risc ridicat. O entitate cu risc ridicat ar trebui să raporteze autorităților indicatorii pe care i-a întâlnit și informații despre acționarii și beneficiarii reali. De asemenea, noua abordare nu mai include consecințe fiscale comune. În schimb, aceasta ar crea obligația statelor membre de a utiliza informațiile schimbate și de a lua măsuri administrative, cum ar fi auditurile fiscale, pentru a identifica posibilele scheme de abuz și pentru a aplica normele naționale antiabuz în consecință.
Experții fiscali discută calea de urmat pentru resursele proprii ale UE
Miercuri, 5 iunie, în cadrul unui eveniment Bruegel, un grup de experți fiscali la nivel înalt, format din Gerassimos Thomas, directorul general al DG TAXUD al Comisiei Europene, Fabrizia Lapecorella, secretar general adjunct al OCDE, Pascal Saint-Amans, cercetător nerezident la Bruegel, și Edwin Visser, partener la PwC, a discutat despre modul în care UE poate îmbunătăți eficiența fiscală și poate stabili noi resurse pe fondul presiunilor pentru competitivitate, echitate fiscală și tranziție verde. Vorbitorii și-au exprimat opinia cu privire la pachetul ajustat de noi resurse proprii ale UE, prezentat de Comisie în 2021 și 2023. În 2021, Comisia a propus trei surse de venituri: – una bazată pe veniturile din sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), una bazată pe resursele generate de mecanismul european de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și una bazată pe acordul OCDE/G20 privind pilonul 1. În 2023, Comisia a propus unele ajustări ale propunerilor privind resursele proprii bazate pe ETS și CBAM, precum și o nouă resursă proprie statistică și temporară bazată pe profiturile întreprinderilor, până când se va ajunge la un acord cu privire la propunerea BEFIT. În această privință, Saint-Amans regretă faptul că Comisia nu a considerat pilonul doi ca fiind un posibil candidat. Thomas a răspuns că Pilonul doi a fost considerat o ajustare unică, în timp ce Comisia căuta resurse proprii mai stabile. Comisia, a adăugat el, are „alte idei” pentru noi resurse proprii care ar putea fi lansate în contextul următoarei runde a procesului cadrului general financiar multianual al UE (CFM). Vorbitorii au analizat lista posibilelor surse candidate pentru resurse proprii ale UE, de la impozitarea averii, aviație și impozitarea transportului maritim până la taxele de ieșire. Mai mulți vorbitori au remarcat, de asemenea, că implementarea Pilonului doi reprezintă o oportunitate de a simplifica sistemul fiscal, de a evalua posibilele duplicări sau suprapuneri cu normele fiscale existente în UE și de a prezenta mai multe reglementări fiscale favorabile contribuabililor. Evenimentul poate fi vizionat aici.
Noul raport al Observatorului fiscal al UE privind transparența fiscală a întreprinderilor
Joi, 6 iunie, Observatorul fiscal al UE a publicat un nou raport, elaborat de Giulia Aliprandi și Kane Borders, privind promovarea transparenței fiscale a întreprinderilor prin raportare pentru fiecare țară în parte (CbCR). Cei doi cercetători au colectat rapoartele CbCR disponibile public și le-au compilat într-o singură bază de date, ceea ce arată că marile multinaționale, în special din Europa de Vest, sunt deschizătoare de drumuri ca editori primari ai unor astfel de rapoarte. Cu toate acestea, marile companii multinaționale care publică CbCR reprezintă mai puțin de 2% dintre companiile mari, rămânând astfel goluri mari, deoarece multinaționalele americane și firmele din economii majore precum China și Rusia au doar câteva prezentări de informații CbCR disponibile, au descoperit cercetătorii. Raportul subliniază că un pas important în promovarea transparenței fiscale a întreprinderilor este intrarea în vigoare la începutul anului 2024 a Directivei CbCR UE cu caracter de normă, care va face obligatorie publicarea CbCR-ului nu numai pentru multinaționalele europene, ci și pentru cele străine. Raportul estimează în special că aproape o treime dintre întreprinderile multinaționale mari din SUA vor fi obligate să publice mai multe informații financiare dezagregate decât au fost puse vreodată la dispoziția publicului până acum. Cu toate acestea, directiva are limitări serioase, potrivit celor doi cercetători, care sugerează o serie de îmbunătățiri. Aceștia pledează, în special, în favoarea unei prezentări complete de informații, pentru fiecare țară în parte, a unei extinderi a informațiilor care trebuie prezentate pentru a include cel puțin variabilele dispuse de standardul OCDE, a extinderii ariei de aplicare personale pentru a include toate întreprinderile multinaționale cu sediul în afara UE care au o reprezentanță în UE, indiferent de mărimea acestora, a creării unei baze de date centrale în toate statele membre și a eliminării „clauzei privind măsurile de protecție”, care în prezent acordă firmelor o anumită libertate de apreciere pentru a stabili dacă anumite informații sunt considerate dăunătoare, permițând astfel omiterea temporară a unor astfel de informații din rapoartele CbC.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș, partener în educație: studenții UVVG – Extensia Baia Mare, în vizită la sediul filialei
Joi, 15 mai 2025, Filiala CECCAR Maramureș a găzduit o întâlnire dedicată studenților și masteranzilor din cadrul Universității de Vest „Vasile Goldiș” din Arad – Extensia Baia Mare, specializările Contabilitate și Informatică de Gestiune (licență) și Audit și expertiză contabilă (masterat). Vizita a fost organizată în cadrul unui parteneriat educațional propus de cele două organizații, sub tema: Cariera ta începe cu UVVG și continuă cu CECCAR Maramureș, cu scopul de a consolida legătura dintre formarea academică și traseul profesional în domeniul financiar-contabil.
Evenimentul a debutat cu intervenția conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului filialei, care le-a prezentat studenților rolul CECCAR în susținerea dezvoltării profesiei contabile, punând accent pe inițiativele dedicate formării continue și integrării tinerilor în circuitul profesional. Au fost evidențiate acțiunile CECCAR la nivel local și național în sprijinul educației financiar-contabile, precum și contribuția esențială a organismului profesional în conturarea unui profil adaptat provocărilor actuale ale pieței muncii.
În continuarea discuțiilor, reprezentanții filialei au oferit o prezentare detaliată a parcursului profesional necesar pentru obținerea calității de expert contabil și contabil autorizat: condițiile de acces, structura examenului de admitere, conținutul programului de stagiu, precum și modalitatea de desfășurare a examenului de aptitudini. Studenții au fost informați despre protocoalele încheiate de CECCAR la nivel național pentru recunoașterea anumitor programe de masterat – printre care și programul de Audit și expertiză contabilă din cadrul UVVG – care permit înscrierea directă la stagiu în vederea obținerii calificării profesionale.
Totodată, au fost evidențiate beneficiile apartenenței la CECCAR și avantajele competitive oferite de obținerea unei calificări recunoscute la nivel național și internațional. Discuțiile au vizat și aspecte legate de activitățile desfășurate de experții contabili și contabilii autorizați, contribuția acestora în economie, precum și perspectivele profesionale deschise tinerilor care aleg această carieră. Totodată, studenții au fost încurajați să își creeze cont pe Jobyx.ro, platforma de job-matching dezvoltată de CECCAR, care facilitează conexiunea dintre tinerii aflați la început de carieră și angajatorii din domeniul financiar-contabil.
Întâlnirea s-a încheiat cu o sesiune interactivă de întrebări și răspunsuri, în cadrul căreia studenții și masteranzii au primit și materiale informative privind platforma Jobyx.ro, examenul de acces la stagiu programat pentru 2-3 octombrie 2025, precum și Ghidul pentru înscrierea la examen.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 19 mai 2025

© etaf.tax
Statele membre ajung la un acord privind noi norme pentru stimularea utilizării IOSS
Miniștrii de finanțe ai UE au ajuns marți, 13 mai, la un acord referitor la directiva privind normele în materie de TVA aplicabile vânzărilor la distanță de bunuri importate și TVA la import. Inițial, Comisia Europeană a propus introducerea obligatorie a ghișeului unic pentru import (IOSS) pentru a simplifica conformitatea TVA pentru importuri. Cu toate acestea, din cauza sprijinului limitat din partea statelor membre, ideea utilizării obligatorii a IOSS a fost înlocuită cu o abordare menită să stimuleze utilizarea acestuia. Conform normelor convenite, furnizorii străini și platformele vor fi responsabili pentru TVA la import și TVA pe vânzările la distanță de bunuri importate în statul membru de destinație finală a bunurilor. Acest lucru va încuraja utilizarea IOSS, întrucât comercianții străini sau platformele care nu îl utilizează vor trebui să se înregistreze în fiecare stat membru în care vând bunuri. IOSS asigură, de asemenea, colectarea TVA la momentul achiziției, și nu la frontieră, transferând astfel sarcina administrativă de la consumatori la platforme. În plus, furnizorii din afara UE care nu utilizează IOSS vor fi obligați să desemneze un reprezentant fiscal în UE, cu excepția cazului în care au sediul într-o țară care a încheiat un acord de asistență reciprocă în temeiul Deciziei de implementare (UE) 2021/942 a Comisiei. Într-o declarație anexată, Consiliul recunoaște necesitatea de a soluționa problemele tehnice și operaționale nesoluționate legate de implementarea IOSS cu stimulente, în special în ceea ce privește interacțiunile dintre TVA și vamă. Comisia Europeană este invitată în mod special să furnizeze clarificări și îndrumări adecvate. Această directivă va trebui să fie adoptată în mod oficial și va trebui consultat Parlamentul European înainte de a putea intra în vigoare.
Comisia Europeană publică un studiu privind impozitele pe sănătate din perspectiva UE
Un nou studiu comandat de Comisia Europeană și publicat joi, 15 mai, prezintă argumente solide în favoarea impozitării produselor cu conținut ridicat de grăsimi, sare și zahăr (HFSS), pledând în special pentru armonizarea la nivelul UE a impozitelor pe băuturile îndulcite cu zahăr (SSB). Pe baza datelor naționale din perioada 2009-2021, studiul constată că aceste impozite pot reduce eficient consumul, pot încuraja reformularea produselor și pot genera beneficii pentru sănătatea publică atunci când ratele de impozitare sunt suficient de ridicate și bine gândite. În timp ce unsprezece țări din UE au implementat impozite HFSS – vizând în principal SSB – efectele variază în funcție de țară, structura fiscală și contextul socioeconomic, au constatat autorii. Studiul recomandă introducerea unei accize minime, cu o structură progresivă care să încurajeze reformularea produselor. „Un astfel de impozit minim ar avea efecte pozitive asupra sănătății, cum ar fi reducerea indicelui de masă corporală (IMC) și a incidenței bolilor asociate, precum bolile cardiace ischemice și diabetul”, afirmă autorii. Cea mai simplă opțiune, potrivit autorilor, ar fi impozitarea SSB, vizând băuturile cu îndulcitori adăugați sau naturali. Sunt examinate trei scenarii, cu rate de impozitare cuprinse între 2 € și 15 € pe hectolitru, în funcție de conținutul de zahăr. Conform studiului, scenariul cu impozite maxime ar putea genera venituri de până la 900 de milioane de euro.
Subcomisia FISC discută implementarea Pilonului doi după retragerea SUA
Joi, 15 mai, eurodeputații din Subcomisia FISC a Parlamentului European au ascultat opiniile experților cu privire la perspectivele normelor fiscale globale, în contextul renunțării administrației Trump la unele dintre angajamentele fiscale asumate anterior de SUA. Printre speakeri s-au numărat Manal Corwin, director al Centrului OCDE pentru politică și administrare fiscală, Petr Janský, profesor de economie și director al Grupului de cercetare CORPTAX al Universității Carol din Praga, și Nadine Riedel, profesor și director al Institutului de Economie Publică și Regională al Universității din Münster. În cadrul sesiunii de schimburi de opinii, eurodeputații au dorit să afle mai multe despre opțiunile disponibile pentru a continua cu succes aplicarea acordului privind rata minimă globală de impozitare, răspunzând în același timp unor preocupări exprimate de SUA. Alți eurodeputați au pledat pentru continuarea implementării acordului, chiar dacă SUA continuă să îl ignore, argumentând că au fost create instrumente juridice special concepute pentru a ține seama de o astfel de eventualitate. Eurodeputații au întrebat, de asemenea, despre nivelul de angajament al SUA în ceea ce privește discuțiile în curs din cadrul OCDE cu privire la primul pilon. Manal Corwin a subliniat că prioritatea actuală este stabilizarea Pilonului II pentru a crea certitudine pentru companii, iar chestiunea revenirii la masa negocierilor pentru finalizarea Pilonului I va fi tratată ulterior.
Eurodeputații și experții analizează posibilitățile de simplificare a ATAD
Subcomisia FISC a Parlamentului European a organizat joi, 15 mai, o audiere publică pentru a discuta viitorul Directivei UE privind combaterea evaziunii fiscale (ATAD), care este în prezent în curs de evaluare în vederea unei eventuale revizuiri. Experții au avertizat că ambiguitatea juridică, implementarea fragmentată a ATAD la nivel național și suprapunerea normelor sporesc sarcinile de conformitate și creează lacune. Vorbitori au pledat pentru o mai mare coerență la nivelul UE, în special în ceea ce privește deducerea dobânzilor și normele privind societățile afiliate și controlate, și au solicitat standarde minime pentru impozitarea veniturilor din capital ale persoanelor fizice cu avere mare. Propunerile includ eliminarea prevederilor învechite, limitarea transferului de profituri în interiorul UE și introducerea unor instrumente la nivelul UE, precum cadre de conformitate cooperative și taxe de ieșire. Deși simplificarea a fost susținută pe scară largă, experții au avertizat împotriva dereglementării deghizate în simplificare. În schimb, aceștia au pus accentul pe reforme coordonate pentru a spori echitatea, a reduce evitarea obligațiilor fiscale și a menține veniturile pentru prioritățile UE, precum protecția socială și apărarea. A fost recunoscută tensiunea dintre armonizarea fiscală și suveranitatea națională, fiind propuse îndrumări fără caracter obligatoriu și o convergență treptată pentru a se ajunge la un echilibru.
Eurodeputații au organizat și un atelier privind stimulentele fiscale pentru stimularea investițiilor private în UE, prevenind în același timp practicile fiscale dăunătoare.
Eurodeputații discută concluziile raportului CCE privind frauda în domeniul TVA la importuri
Miercuri, 14 mai, Subcomisia FISC și Comisia CONT a Parlamentului European l-au invitat pe François-Roger Cazala, membru al Curții de Conturi Europene (CCE), să prezinte Raportul special al CCE din 08/2025, în care se evidențiază deficiențe semnificative în protecția UE împotriva fraudei în domeniul TVA la importurile efectuate în cadrul procedurilor vamale simplificate. Raportul subliniază că statele membre au pierdut aproximativ 89 de miliarde euro din veniturile din TVA în 2022, parțial din cauza schemelor de fraudă transfrontalieră. CCE a criticat controalele naționale deficitare, cooperarea interstatală slabă și întârzierile în acțiunile de prevenire a fraudei. Ca răspuns, Comisia Europeană, prin intermediul directorului general al DG TAXUD, Gerassimos Thomas, a anunțat eforturi continue pentru modificarea regulamentului privind cooperarea administrativă în domeniul TVA, cu scopul de a îmbunătăți accesul la date pentru Parchetul European (EPPO) și de a consolida cooperarea cu Europol și OLAF. Aceste modificări au scopul de a elimina obstacolele juridice care împiedică gestionarea eficientă a cazurilor de fraudă și includ măsuri precum invalidarea mai rapidă a codurilor de identificare fiscală și o colaborare mai strânsă între entitățile antifraudă, a afirmat acesta.
ETAF participă la conferința anuală a Observatorului fiscal al UE de la Bruxelles
Marți, 13 mai, Observatorul fiscal al UE a organizat conferința anuală la Bruxelles, având ca temă Concurență sau cooperare? Politicile fiscale ale UE pentru viitor, cu accent pe concurența fiscală între întreprinderi, inegalitatea bogăției și aplicarea legii fiscale la nivel mondial. Directorul general al DG TAXUD, Gerassimos Thomas, a prezentat agenda Comisiei în materie de simplificare fiscală și reforme viitoare, inclusiv evaluările DAC și ATAD în curs, subliniind în același timp rolul esențial al aplicării legislației în reducerea diferențelor de impozitare. Un subiect central al conferinței a fost viitorul incert al celui de-al doilea pilon în urma retragerii SUA, Comisia reafirmându-și angajamentul de a menține normele, explorând în același timp o coexistență mai adaptabilă cu regimul SUA. Comisarul european pentru impozitare, Wopke Hoekstra, a subliniat importanța impozitării ecologice pentru tranziția către o economie verde și a reafirmat angajamentul UE față de cooperarea fiscală internațională. Michael Schick, ETAF Head of Office, a participat la un panel privind rolul aplicării legislației fiscale într-o lume competitivă, unde a subliniat necesitatea unor legi fiscale mai simple și mai clare, în special pentru IMM-uri, unde costurile de conformare devin insuportabile, și a îndemnat legislatorii UE să „faciliteze respectarea legislației”.
Audierea publică a CESE Simplificarea cadrului fiscal general: Propuneri pentru societatea civilă
Comitetul Economic și Social European (CESE) va organiza miercuri, 21 mai, în intervalul orar 9.30-13.00, o audiere publică intitulată Simplificarea cadrului fiscal general: Propuneri pentru societatea civilă. Audierea publică se va concentra pe elementele-cheie pentru analiza legislației fiscale a UE, în vederea identificării domeniilor în care ar putea fi necesare simplificări, clarificări sau eficientizare. Speakeri de nivel înalt, printre care reprezentanți ai Comisiei Europene, experți juridici, academicieni și reprezentanți ai societății civile, vor contribui la discursurile principale și la discuțiile din cadrul panelurilor de experți pe tema dispozițiilor de raportare și a modificărilor legislative necesare în domeniul fiscal. Evenimentul va fi transmis în direct în limbile engleză și franceză și va fi accesibil tuturor.
Conferința ETAF din 3 iunie 2025, Bruxelles: Înscrie-te acum
Conferința ETAF
Simplificare fără diluarea sistemului fiscal al UE
15.00-18.30
la Hotel Renaissance Rue du Parnasse 19, 1050, Bruxelles
Programul conferinței
13:30 – Deschidere: Philippe Arraou, președintele ETAF
13:40 – Primul panel de discuții: Simplificare: ce și cum? Angajament politic, concepte-cheie și înțelegere comună
15:00 – Al doilea panel de discuții: DAC: un studiu de caz în materie de simplificare
16.20 – Concluzii prezentate de Philippe Arraou
Speakeri confirmați:
- Maria Elena Scoppio Sean Bray, Director pentru impozitare indirectă și administrarea fiscală, DG TAXUD, Comisia Europeană;
- Henrik Paulander, Director, Sectorul de Cooperare Administrativă, DG TAXUD, Comisia Europeană;
- Eurodeputatul Kira Marie Peter-Hansen (Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană din Danemarca), Vicepreședinte al Subcomisiei FISC, Parlamentul European;
- Eurodeputatul Michalis Hadjipantela (PPE, Cipru), raportor pentru proiectul de raport al PE Rolul normelor fiscale simple și al fragmentării fiscale în competitivitatea europeană;
- Christian Böke, profesionist contabil și consilier fiscal (DStV) și președinte al Asociației consilierilor fiscali din Saxonia Inferioară și Saxonia-Anhalt;
- Pieter Baert, Analist de politici pentru Serviciul de cercetare, Parlamentul European (DG EPRS);
- Elodie Lamer, Jurnalist fiscal, Tax Notes;
- Saim Saeed, Jurnalist fiscal, Bloomberg Tax.
Mai mulți speakeri vor fi anunțați în scurt timp! Limba în care se va desfășura conferința este limba engleză. Va exista interpretare simultană realizată cu AI în limbile franceză, germană, română, maghiară și croată. La înscriere va fi disponibilă și opțiunea de participare online.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR, partener al IFAC în procesul de transformare globală a profesiei contabile

Anul acesta, IFAC a demarat un proces de transformare pentru a deveni o organizație mai agilă, centrată pe membri. Resursele IFAC vor fi reechilibrate strategic și optimizate pentru a se concentra asupra acelor activități care aduc valoare membrilor și părților interesate, sporindu-și astfel impactul asupra profesiei contabile globale.
Ca parte a acestei inițiative, IFAC poartă discuții cu organizațiile membre reprezentative pentru diferite zone geografice, nevoi și puncte de vedere. CECCAR a fost selectat pentru a participa la un interviu de tip focus-grup cu alte organizații membre IFAC, o discuție productivă pe teme precum sentimentul apartenenței la o comunitate în care sunt create legături cu alte organizații de profil, resursele IFAC cel mai frecvent folosite și importanța unei profesii contabile globale adaptate la provocările prezente și viitoare. Implicarea CECCAR în acest proces de transformare la nivelul IFAC subliniază încă o dată rolul important al profesiei contabile din România la nivel global.
Propunerea privind crearea de valoare pentru membrii IFAC, anunțată la Adunarea generală în noiembrie 2024, afirmă următoarele:
– IFAC, prin conectarea și unirea membrilor săi, face ca profesia contabilă să fie cu adevărat globală.
– Organizațiile membre IFAC sunt campioane ale integrității și calității profesionale, și își poartă cu mândrie calitatea de membru ca o insignă a recunoașterii internaționale.
– IFAC și membrii săi lucrează împreună pentru a modela viitorul profesiei prin învățare, inovare, o voce colectivă și angajamentul față de interesul public.
Aflați despre bunele practici ale profesioniștilor contabili din România, promovate de IFAC la nivel global.
Aflați detalii despre activitatea IFAC.