Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 10 iunie 2024

Radio CECCAR FM

etaf

Rezultatele provizorii ale alegerilor europene din 2024

Alegerea membrilor în Parlamentul European pentru anul 2024-2029 a avut loc de miercuri, 6 iunie, până duminică, 9 iunie, în toate statele membre ale UE. Pe baza ultimelor rezultate naționale provizorii sau finale disponibile, publicate de Parlamentul European luni, 10 iunie, la ora 10.38, componența provizorie a noului Parlament European este următoarea: Partidul Popular European (PPE): 184; Alianța Progresistă a Socialiștilor și Democraților (S&D): 139; Renew Europe: 79; Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR): 73; Identitate și Democrație (ID): 58; Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană: 52; Grupul Stângii: 36; membri neafiliați: 45; membri nou-aleși care nu sunt aliați cu niciunul dintre grupurile politice înființate în Parlamentului care își încheie mandatul: 54. PPE a ieșit mai puternic decât înainte și va reprezenta acum 25,56% dintre locuri, în timp ce grupul S&D și-a consolidat poziția drept a doua familie politică europeană ca mărime. După cum s-a preconizat în sondaje, Renew Europe a pierdut un număr semnificativ de locuri (-23), dar ar putea să-și păstreze locul al treilea, în timp ce ECR este pe cale să devină a patra forță politică și ID a cincea. Pe locul șase, Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană a pierdut, de asemenea, un număr semnificativ de locuri (-19), în timp ce Grupul Stângii a pierdut doar un singur loc. Cifrele preliminare sugerează o prezență la vot estimată la nivel UE de 51%. Proiecția componenței Parlamentului se bazează pe structura Parlamentului care își încheie mandatul și a grupurilor sale politice, fără a aduce atingere componenței finale a următorului Parlament în cadrul sesiunii sale constitutive, care va avea loc între 16 și 19 iulie și în care deputații își vor alege președintele și vicepreședinții. Eurodeputații nou-aleși vor trebui acum să fie supuși unei verificări a eligibilității lor, și anume, că nu dețin o altă funcție incompatibilă cu calitatea de membru al Parlamentului European. Va începe și constituirea grupurilor politice. Rezultatele vor continua să fie actualizate și publicate aici, unde veți găsi, de asemenea, detalierea în funcție de țară.

Comisia Europeană pregătește o evaluare a Directivei ATAD

Luni, 3 iunie, Comisia Europeană a informat părțile interesate că pregătește o evaluare a Directivei privind combaterea evaziunii fiscale (ATAD) din 2016, care stabilește norme standard minime pentru abordarea celor mai comune forme de planificare fiscală agresivă și practici de evitare a obligațiilor fiscale care afectează în mod direct funcționarea pieței interne. Evaluarea este prevăzută chiar de directivă, iar rezultatele sunt așteptate pentru al treilea trimestru al anului 2025. În contextul activității Comisiei privind raționalizarea dispozițiilor de raportare ale UE, ETAF a susținut că, odată cu introducerea pilonului doi, ar trebui să se renunțe la majoritatea informațiilor solicitate de ATAD 2016 pentru companiile multinaționale care ating pragurile pilonului doi pentru a evita duplicarea. În special, relația dintre pilonul doi și norma CFC ATAD ar trebui clarificată în opinia noastră, deoarece ambele urmăresc același obiectiv, și anume prevenirea transferului profitului în țările cu un nivel redus de impozitare, și se suprapun în aria lor de aplicare. De asemenea, ar trebui să se analizeze mai atent dovezile care trebuie furnizate în conformitate cu normele privind neconcordanțele antihibride stabilite în ATAD1 și ATAD2.

Comisia Europeană anunță o nouă platformă pentru buna guvernanță fiscală

Comisia Europeană a anunțat vineri, 7 iunie, că a hotărât să continue activitatea Platformei sale pentru buna guvernanță fiscală sub forma unui nou grup de experți. De la înființarea sa în 2013, Platforma pentru buna guvernanță fiscală reunește părțile interesate din sectorul neguvernamental și guvernamental și creează un cadru general pentru consultare și schimb de opinii. Acesta permite un dialog în domeniul bunei guvernanțe fiscale și în alte domenii conexe, de exemplu în domeniul impozitării transfrontaliere, al planificării fiscale agresive, al dublei impuneri și al dublei neimpozitări. Actualul mandat se încheie la 17 iunie 2024. Comisia susține că noua Platformă va continua să lucreze cu sarcini revizuite pentru a reflecta asupra evoluțiilor în materie de transparență fiscală și asupra agendei privind impozitarea echitabilă. Grupul va fi format din reprezentanți ai autorităților fiscale ale statelor membre, ai asociațiilor de întreprinderi, ai organizațiilor societății civile și ai mediului academic. Solicitarea de candidaturi pentru organizațiile neguvernamentale interesate va fi publicată în curând aici.

Comisia Europeană încearcă să relanseze negocierile UNSHELL cu o nouă abordare

Comisia Europeană se pare că va discuta cu statele membre o nouă abordare a propunerii sale de directivă privind utilizarea abuzivă a entităților fictive (UNSHELL) în cadrul unei reuniuni a Grupului de lucru la nivel înalt privind chestiunile fiscale, care va avea loc marți, 11 iunie. Se pare că noua abordare nu mai include un test de substanță economică și ar limita obligațiile de raportare la entitățile care prezintă un risc ridicat de a fi utilizate în scheme fiscale abuzive. Propunerea ar include în continuare indicatori de risc în funcție de care entitățile ar trebui să se autoevalueze. Dacă sunt îndepliniți patru dintre acești indicatori sau dacă este îndeplinit indicatorul legat de persoana care deține funcția de conducere, care include faptul de a nu fi rezident fiscal în statul membru al entității, precum și alte două criterii, entitatea va fi considerată ca având risc ridicat. O entitate cu risc ridicat ar trebui să raporteze autorităților indicatorii pe care i-a întâlnit și informații despre acționarii și beneficiarii reali. De asemenea, noua abordare nu mai include consecințe fiscale comune. În schimb, aceasta ar crea obligația statelor membre de a utiliza informațiile schimbate și de a lua măsuri administrative, cum ar fi auditurile fiscale, pentru a identifica posibilele scheme de abuz și pentru a aplica normele naționale antiabuz în consecință.

Experții fiscali discută calea de urmat pentru resursele proprii ale UE

Miercuri, 5 iunie, în cadrul unui eveniment Bruegel, un grup de experți fiscali la nivel înalt, format din Gerassimos Thomas, directorul general al DG TAXUD al Comisiei Europene, Fabrizia Lapecorella, secretar general adjunct al OCDE, Pascal Saint-Amans, cercetător nerezident la Bruegel, și Edwin Visser, partener la PwC, a discutat despre modul în care UE poate îmbunătăți eficiența fiscală și poate stabili noi resurse pe fondul presiunilor pentru competitivitate, echitate fiscală și tranziție verde. Vorbitorii și-au exprimat opinia cu privire la pachetul ajustat de noi resurse proprii ale UE, prezentat de Comisie în 2021 și 2023. În 2021, Comisia a propus trei surse de venituri: – una bazată pe veniturile din sistemul de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), una bazată pe resursele generate de mecanismul european de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM) și una bazată pe acordul OCDE/G20 privind pilonul 1. În 2023, Comisia a propus unele ajustări ale propunerilor privind resursele proprii bazate pe ETS și CBAM, precum și o nouă resursă proprie statistică și temporară bazată pe profiturile întreprinderilor, până când se va ajunge la un acord cu privire la propunerea BEFIT. În această privință, Saint-Amans regretă faptul că Comisia nu a considerat pilonul doi ca fiind un posibil candidat. Thomas a răspuns că Pilonul doi a fost considerat o ajustare unică, în timp ce Comisia căuta resurse proprii mai stabile. Comisia, a adăugat el, are „alte idei” pentru noi resurse proprii care ar putea fi lansate în contextul următoarei runde a procesului cadrului general financiar multianual al UE (CFM). Vorbitorii au analizat lista posibilelor surse candidate pentru resurse proprii ale UE, de la impozitarea averii, aviație și impozitarea transportului maritim până la taxele de ieșire. Mai mulți vorbitori au remarcat, de asemenea, că implementarea Pilonului doi reprezintă o oportunitate de a simplifica sistemul fiscal, de a evalua posibilele duplicări sau suprapuneri cu normele fiscale existente în UE și de a prezenta mai multe reglementări fiscale favorabile contribuabililor. Evenimentul poate fi vizionat aici.

Noul raport al Observatorului fiscal al UE privind transparența fiscală a întreprinderilor

Joi, 6 iunie, Observatorul fiscal al UE a publicat un nou raport, elaborat de Giulia Aliprandi și Kane Borders, privind promovarea transparenței fiscale a întreprinderilor prin raportare pentru fiecare țară în parte (CbCR). Cei doi cercetători au colectat rapoartele CbCR disponibile public și le-au compilat într-o singură bază de date, ceea ce arată că marile multinaționale, în special din Europa de Vest, sunt deschizătoare de drumuri ca editori primari ai unor astfel de rapoarte. Cu toate acestea, marile companii multinaționale care publică CbCR reprezintă mai puțin de 2% dintre companiile mari, rămânând astfel goluri mari, deoarece multinaționalele americane și firmele din economii majore precum China și Rusia au doar câteva prezentări de informații CbCR disponibile, au descoperit cercetătorii. Raportul subliniază că un pas important în promovarea transparenței fiscale a întreprinderilor este intrarea în vigoare la începutul anului 2024 a Directivei CbCR UE cu caracter de normă, care va face obligatorie publicarea CbCR-ului nu numai pentru multinaționalele europene, ci și pentru cele străine. Raportul estimează în special că aproape o treime dintre întreprinderile multinaționale mari din SUA vor fi obligate să publice mai multe informații financiare dezagregate decât au fost puse vreodată la dispoziția publicului până acum. Cu toate acestea, directiva are limitări serioase, potrivit celor doi cercetători, care sugerează o serie de îmbunătățiri. Aceștia pledează, în special, în favoarea unei prezentări complete de informații, pentru fiecare țară în parte, a unei extinderi a informațiilor care trebuie prezentate pentru a include cel puțin variabilele dispuse de standardul OCDE, a extinderii ariei de aplicare personale pentru a include toate întreprinderile multinaționale cu sediul în afara UE care au o reprezentanță în UE, indiferent de mărimea acestora, a creării unei baze de date centrale în toate statele membre și a eliminării „clauzei privind măsurile de protecție”, care în prezent acordă firmelor o anumită libertate de apreciere pentru a stabili dacă anumite informații sunt considerate dăunătoare, permițând astfel omiterea temporară a unor astfel de informații din rapoartele CbC.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Simpozionul „Pavel Ciuce”, ediția a XXII-a: Profesioniștii contabili, în sprijinul sustenabilității și competitivității

Radio CECCAR FM

În perioada 11-13 octombrie 2024, Filiala Arad a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat, la Moneasa, cea de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”, evenimentul profesional-academic cu tradiție pentru profesioniștii contabili din întreaga țară. Sustenabilitatea, pilon al competitivității. Rolul profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri durabile a fost tema ediției din acest an, care a reunit profesioniști contabili, cercetători și cadre didactice universitare.

Transformarea digitală, trecerea la raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță),  reprezintă pe de o parte provocări, iar pe de altă parte, noi oportunități pentru evoluția contabilității și dezvoltatea durabilă a afacerilor. Tot mai multe afaceri își asumă un rol activ în acest sens, integrând sustenabilitatea în strategiile de dezvoltare, aceasta devenind esențială pentru a asigura competitivitatea businessurilor în lanțul de valoare globală.

Profesioniștii contabili au un rol esențial în realizarea unei raportări extinse, fiind liderii strategici care, nu doar monitorizează și raportează performanțele financiare ale companiei, ci contribuie în acest sens la dezvoltarea și implementarea de măsuri sustenabile.

În deschiderea oficială au fost prezentate teme de actualitate. Rolul raportării de sustenabilitate în educația contabilă, adaptarea pregătirii profesionale a contabililor pentru a sprijini dezvoltarea durabilă a afacerilor au făcut subiectul discuțiilor din prima zi a simpozionului. Cea de-a doua zi a găzduit două paneluri de discuții. Primul panel s-a concentrat pe intersecția dintre contabilitate, fiscalitate și sustenabilitate, oferind o perspectivă asupra modului în care practici financiar-contabile și fiscale responsabile pot sprijini dezvoltarea afacerilor sustenabile. Cel de-al doilea a explorat impactul tehnologiei și inteligenței artificiale asupra profesiei contabile, cu un accent deosebit pe nevoia de digitalizare și adoptarea de practici ce susțin economia circulară, teme relevante în peisajul economic actual.

Ultima zi a simpozionului a concluzionat dezbaterile, subliniind nevoia de a reflecta asupra subiectelor de mare importanță pentru profesie, pentru mediul economic, ce au fost înscrise pe agenda evenimentului. Cu această ocazie a fost subliniată încă o dată importanța implicării profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri sustenabile, transformând provocările economice și sociale în oportunități.

Teme dezbătute în cadrul celei de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”:

❖ Raportarea de sustenabilitate și impactul asupra educației contabile

Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR; prof. univ. dr. Adriana-Florina Popa

❖ Pregătirea contabililor pentru asigurarea unui viitor sustenabil. Evaluarea integrării cunoștințelor și abilităților necesare raportărilor de sustenabilitate în educație

Conf. univ. dr. Nicolae Bobițan; conf. univ. dr. Diana Dumitrescu

❖ Controverse privind reflectarea în contabilitatea întreprinderilor sociale a unor  operațiuni 

Ec. Maria Mornea

❖ Factorii determinanți ai cotei efective de impozitare  

Prof. univ. dr. Radu Ciobanu; prof. univ. dr. Adriana Florina Popa; conf. univ. dr. Daniela Nicoleta Sahlian

❖ Obligații declarative și de plată privind impozitarea veniturilor din activități independente realizate în baza contractelor de activitate sportive

Prof. univ. dr. Lucian Cernușca

❖ Strategia României privind economia circulară, provocări în profesia contabilă

Dr. ec. Elena Stănciulescu; conf. univ. dr. Mihai Vuță

❖ Dezvoltarea contabilității prin automatizare și inteligență artificială

Prof. univ. dr. Claudiu Brândaș; ec. Ioan Minda

❖ Efectele adoptării și adaptării tehnologiilor bazate pe inteligența artificială asupra unui sistem informatic de tip ERP 

Lect. univ. dr. Viorel Costin Banța; conf. univ. dr. Raluca Florentina Crețu; conf. univ. dr. Gabriel Ilie Staicu

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte

Radio CECCAR FM

Joi, 10 octombrie a.c., CECCAR Filiala Ialomița a participat la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului anual de carte, organizat de Biblioteca Județeană „Ștefan Bănulescu” din Slobozia. Editura CECCAR a fost în prim-plan, iar tema centrală, Cea mai importantă investiție, a adus în atenția elevilor din clasele a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” rolul esențial al educației în formarea unei cariere de succes în domeniul financiar-contabil, o carieră fit for future.

Prima parte a evenimentului a fost dedicată prezentării organismului profesional, a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, organizat de CECCAR în colaborare cu Ministerul Educației, și a modalităților prin care tinerii pot deveni next-generation accountants. Concursul, adresat elevilor de clasa a XI-a, are ca obiectiv stimularea interesului pentru domeniul financiar-contabil, oferindu-le participanților ocazia să își dezvolte competențele și înțelegerea practică a contabilității.

Camelia Malama, președintele Filialei CECCAR Ialomița, a accentuat ideea că, deși contabilitatea este adesea asociată cu termeni precum fonduri de investiții și dividende, „adevărata valoare constă în investiția continuă în educație și auto-dezvoltare”.

Astfel, elevii claselor a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” au fost invitați să participe la un atelier interactiv cu tema Cea mai importantă investiție, în cadrul căruia au discutat despre importanța educației și dezvoltării personale.

Pentru a încuraja un dialog activ, participanții au fost împărțiți în două echipe. Echipa Pro, coordonată de Eugenia Ciontu, vicepreședinte al Consiliului filialei, a susținut importanța fundamentală a educației în evoluția personală și profesională, în timp ce echipa Contra, sub îndrumarea lui Mihai Răileanu, membru al Comisiei de disciplină, a argumentat că și alte domenii, precum sănătatea, tehnologia sau mediul, pot avea o relevanță majoră.

Dezbaterile intense au scos la iveală multiple perspective, însă echipa Contra a recunoscut în final valoarea fundamentală a educației, conducătorul echipei alăturându-se argumentelor echipei Pro. Concluziile au subliniat impactul semnificativ pe care educația îl are asupra carierei și viitorului tinerilor.

Galerie foto

Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Brăila: Întâlnire profesională cu tema Expertiza contabilă judiciară, în parteneriat cu specialiști din domeniul juridic

Radio CECCAR FM

La 11 octombrie, CECCAR Filiala Brăila a găzduit, la sediul filialei, o întâlnire profesională dedicată expertizei contabile judiciare. Evenimentul a reunit atât experți contabili din cadrul Grupului Experților Judiciari, cât și reprezentanți ai sistemului juridic local, respectiv președintele Tribunalului Brăila și vicepreședintele Judecătoriei Brăila, alături de președintele Consiliului Filialei CECCAR Brăila, Iuliana Panaitescu.

Discuțiile s-au concentrat pe principalele dificultăți întâmpinate în activitatea de expertiză contabilă judiciară, printre care insuficiența documentelor disponibile în dosarele de caz, ceea ce îngreunează procesul de elaborare a raporturilor de expertiză. S-a subliniat, de asemenea, nevoia unei colaborări strânse între experți și instanțele de judecată, prin audierea expertului în camera de consiliu pentru clarificări esențiale referitoare la obiectivele stabilite și termenul de finalizare a lucrării.

Un alt punct important dezbătut a fost cel legat de modul în care sunt gestionate obiecțiunile aduse raporturilor de expertiză. S-a constatat că uneori aceste obiecțiuni ascund cerințe suplimentare, care impun stabilirea unor onorarii adiționale, reflectând complexitatea și volumul suplimentar de muncă solicitat.

Reprezentanții instanțelor de judecată au reafirmat deschiderea pentru un dialog permanent și pentru oferirea de clarificări, nu doar în cadrul întâlnirilor oficiale, ci ori de câte ori este necesar, subliniind astfel importanța unei colaborări constructive între profesioniștii contabili și instituțiile juridice.

Această întâlnire a consolidat parteneriatul dintre CECCAR și sistemul judiciar local, punând accent pe importanța menținerii unui dialog constant pentru a asigura calitatea expertizelor contabile judiciare și o gestionare eficientă a cazurilor în care aceste expertize sunt necesare.

Continuare

Trending