PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 24 iunie 2024
Rezultatele reuniunii Consiliului ECOFIN
Vineri, 21 iunie, miniștrii de finanțe ai UE s-au reunit la Luxemburg. Aceștia au revizuit și au încheiat discuții privind progresele înregistrate în cadrul mecanismului de redresare și reziliență (RRF). Repercusiunile economice și financiare ale agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei au fost, de asemenea, pe ordinea de zi. În plus, Consiliul ECOFIN a deliberat asupra pachetului semestrului european, care servește drept coordonare anuală a politicilor economice, bugetare, de ocupare a forței de muncă și sociale în cadrul Uniunii Europene. Nu s-a putut ajunge la un acord privind TVA în era digitală din cauza vetoului Estoniei.
Estonia respinge propunerea finală a Belgiei privind TVA în UE
În cadrul reuniunii ECOFIN de vineri, 21 iunie, pachetul ViDA (TVA în era digitală) a fost un subiect de discuție important. În ciuda negocierilor ample, nu s-a ajuns la un acord final. Pachetul ViDA are ca scop simplificarea proceselor de TVA prin mai multe reforme-cheie, cum ar fi implementarea unui sistem unificat de facturare electronică, obligații de raportare digitală, reglementări actualizate privind TVA pentru transportul de pasageri și cazare pe termen scurt, precum și o înregistrare unică a TVA-ului în întreaga UE. Un obstacol semnificativ în calea consensului a fost opoziția fermă a Estoniei față de propunerea privind regimul de furnizori desemnați pentru platformele digitale. Estonia continuă să se împotrivească obligațiilor de plată a TVA-ului propuse pentru platformele digitale din sectoarele de ride-sharing și de cazare pe termen scurt, cum ar fi Airbnb sau Bolt. Estonia a susținut că impozitarea prestatorilor de servicii doar pentru că își oferă serviciile pe platforme digitale ar împovăra disproporționat IMM-urile și ar crește denaturările concurenței. De asemenea, aceștia au subliniat dificultatea justificării normelor care amplifică sarcinile administrative. Estonia a propus o clauză de optare pentru participare în ceea ce privește regimul de furnizori desemnați, care să permită fiecărei țări să adopte măsuri care să corespundă cel mai bine nevoilor lor. Vincent Van Peteghem, viceprim-ministru belgian și ministru al finanțelor, a subliniat că textul a fost modificat astfel încât să limiteze povara administrativă. La nivel tehnic, această soluție a fost sprijinită de 26 state membre. Cu toate acestea, Estonia încă nu a acceptat compromisul. Sunt programate negocieri suplimentare pentru următoarea reuniune ECOFIN din 14 iulie, în cadrul căreia se preconizează că Estonia va continua să caute clarificări privind obligațiile în materie de TVA pentru platformele digitale în sectoarele transportului de călători și al cazării pe termen scurt.
Viitoarea Președinție maghiară își publică prioritățile și programul
Marți, 18 iunie, viitoarea Președinție maghiară a Consiliului UE și-a publicat prioritățile și programul sub mottoul controversat Make Europe Great again. Ungaria va deține președinția pentru a doua oară între 1 iulie 2024 și 31 decembrie 2024 și a stabilit șapte priorități-cheie pentru mandatul său: – Un nou acord european privind competitivitatea; – consolidarea politicii europene de apărare; – o politică de extindere coerentă și bazată pe merite; – stoparea migrației ilegale; – modelarea viitorului politicii de coeziune; – o politică agricolă a UE centrată pe economie; – abordarea provocărilor demografice. În ceea ce privește impozitarea, obiectivul principal al Ungariei este de a promova eficient discuțiile privind dosarele de impozitare și aspectele internaționale aflate în prezent pe agendă, realizând progrese care să răspundă nevoilor generate de noile modele de afaceri, de cooperarea internațională și de veniturile fiscale. Principalul său obiectiv este combaterea evaziunii fiscale, asigurarea securității juridice pentru contribuabili și sprijinirea angajamentului internațional al Uniunii Europene. Președinția maghiară vede o oportunitate de a spori competitivitatea întreprinderilor europene prin digitalizare, utilizarea eficientă a informațiilor și simplificarea în materie de impozitare.
Liderii UE pregătesc terenul pentru funcțiile de conducere din UE
În urma alegerilor europene, liderii UE s-au întâlnit luni, 17 iunie, la un dineu informal pentru a discuta despre următorul mandat instituțional. Consiliul European este esențial pentru desemnarea așa-numitelor funcții de conducere ale UE, și anume nominalizarea președintelui Comisiei Europene, alegerea președintelui Consiliului European și numirea Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate. Propunerea în discuție prevedea renumirea președintelui în exercițiu al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pentru un al doilea mandat, numirea lui António Costa în funcția de președinte al Consiliului European și numirea prim-ministrului Estoniei, Kaja Kallas, în funcția de Înalt Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate. În observațiile sale de după întâlnirea informală a liderilor, președintele Consiliului European, Charles Michel, a recunoscut că, deși nu s-a ajuns la un acord în acest stadiu, a fost „o conversație bună” care se îndreaptă „în direcția cea bună”. Charles Michel a mai declarat că partidele politice joacă un rol și au făcut mai multe propuneri. Liderii UE vor lucra în continuare și vor pregăti decizia pe care „trebuie să o ia”. Următorul summit european va avea loc în perioada 27-28 iunie 2024.
OCDE emite îndrumări administrative privind normele GloBE
Luni, 17 iunie, OCDE a publicat noi îndrumări administrative privind normele globale de combatere a erodării bazei impozabile (GloBE). Normele GloBE sunt o componentă esențială a pilonului 2 al așa-numitei soluții cu doi piloni, o inițiativă globală de reformă fiscală, asupra căreia majoritatea jurisdicțiilor din cadrul general incluziv privind erodarea bazei de impozitare și transferul profiturilor (BEPS), care numără 147 de membri, au ajuns la un acord politic în octombrie 2021. Aceste norme urmăresc să garanteze că întreprinderile multinaționale mari sunt supuse unei rate efective de impozitare de 15%, indiferent de locul în care se află entitățile lor constitutive. Cel mai recent document își propune să clarifice și să simplifice și mai mult aspecte ale normelor GloBE. Acesta clarifică criteriile pentru stabilirea domeniului de aplicare al unei categorii de datorii privind impozitul amânat și introduce o măsură de simplificare care extinde aplicarea normei de alegere a angajamentelor nerevendicate. Alte aspecte tratate în îndrumări includ alocarea transfrontalieră a impozitelor curente și amânate, modul de alocare a profitului și a impozitelor pentru entitățile de tip flow-through și tratamentul vehiculelor de securizare.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Simpozionul „Pavel Ciuce”, ediția a XXII-a: Profesioniștii contabili, în sprijinul sustenabilității și competitivității
În perioada 11-13 octombrie 2024, Filiala Arad a Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a organizat, la Moneasa, cea de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”, evenimentul profesional-academic cu tradiție pentru profesioniștii contabili din întreaga țară. Sustenabilitatea, pilon al competitivității. Rolul profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri durabile a fost tema ediției din acest an, care a reunit profesioniști contabili, cercetători și cadre didactice universitare.
Transformarea digitală, trecerea la raportarea ESG (mediu, social, de guvernanță), reprezintă pe de o parte provocări, iar pe de altă parte, noi oportunități pentru evoluția contabilității și dezvoltatea durabilă a afacerilor. Tot mai multe afaceri își asumă un rol activ în acest sens, integrând sustenabilitatea în strategiile de dezvoltare, aceasta devenind esențială pentru a asigura competitivitatea businessurilor în lanțul de valoare globală.
Profesioniștii contabili au un rol esențial în realizarea unei raportări extinse, fiind liderii strategici care, nu doar monitorizează și raportează performanțele financiare ale companiei, ci contribuie în acest sens la dezvoltarea și implementarea de măsuri sustenabile.
În deschiderea oficială au fost prezentate teme de actualitate. Rolul raportării de sustenabilitate în educația contabilă, adaptarea pregătirii profesionale a contabililor pentru a sprijini dezvoltarea durabilă a afacerilor au făcut subiectul discuțiilor din prima zi a simpozionului. Cea de-a doua zi a găzduit două paneluri de discuții. Primul panel s-a concentrat pe intersecția dintre contabilitate, fiscalitate și sustenabilitate, oferind o perspectivă asupra modului în care practici financiar-contabile și fiscale responsabile pot sprijini dezvoltarea afacerilor sustenabile. Cel de-al doilea a explorat impactul tehnologiei și inteligenței artificiale asupra profesiei contabile, cu un accent deosebit pe nevoia de digitalizare și adoptarea de practici ce susțin economia circulară, teme relevante în peisajul economic actual.
Ultima zi a simpozionului a concluzionat dezbaterile, subliniind nevoia de a reflecta asupra subiectelor de mare importanță pentru profesie, pentru mediul economic, ce au fost înscrise pe agenda evenimentului. Cu această ocazie a fost subliniată încă o dată importanța implicării profesioniștilor contabili în dezvoltarea de afaceri sustenabile, transformând provocările economice și sociale în oportunități.
Teme dezbătute în cadrul celei de-a XXII-a ediție a Simpozionului „Pavel Ciuce”:
❖ Raportarea de sustenabilitate și impactul asupra educației contabile
Prof. univ. dr. Robert-Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior al CECCAR; prof. univ. dr. Adriana-Florina Popa
❖ Pregătirea contabililor pentru asigurarea unui viitor sustenabil. Evaluarea integrării cunoștințelor și abilităților necesare raportărilor de sustenabilitate în educație
Conf. univ. dr. Nicolae Bobițan; conf. univ. dr. Diana Dumitrescu
❖ Controverse privind reflectarea în contabilitatea întreprinderilor sociale a unor operațiuni
Ec. Maria Mornea
❖ Factorii determinanți ai cotei efective de impozitare
Prof. univ. dr. Radu Ciobanu; prof. univ. dr. Adriana Florina Popa; conf. univ. dr. Daniela Nicoleta Sahlian
❖ Obligații declarative și de plată privind impozitarea veniturilor din activități independente realizate în baza contractelor de activitate sportive
Prof. univ. dr. Lucian Cernușca
❖ Strategia României privind economia circulară, provocări în profesia contabilă
Dr. ec. Elena Stănciulescu; conf. univ. dr. Mihai Vuță
❖ Dezvoltarea contabilității prin automatizare și inteligență artificială
Prof. univ. dr. Claudiu Brândaș; ec. Ioan Minda
❖ Efectele adoptării și adaptării tehnologiilor bazate pe inteligența artificială asupra unui sistem informatic de tip ERP
Lect. univ. dr. Viorel Costin Banța; conf. univ. dr. Raluca Florentina Crețu; conf. univ. dr. Gabriel Ilie Staicu
PROFESIA CONTABILĂ
Educația, cea mai importantă investiție. CECCAR Ialomița, prezentă la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului Anual de Carte
Joi, 10 octombrie a.c., CECCAR Filiala Ialomița a participat la cea de-a XXXIII-a ediție a Salonului anual de carte, organizat de Biblioteca Județeană „Ștefan Bănulescu” din Slobozia. Editura CECCAR a fost în prim-plan, iar tema centrală, Cea mai importantă investiție, a adus în atenția elevilor din clasele a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” rolul esențial al educației în formarea unei cariere de succes în domeniul financiar-contabil, o carieră fit for future.
Prima parte a evenimentului a fost dedicată prezentării organismului profesional, a Concursului de cultură și educație financiar-contabilă, organizat de CECCAR în colaborare cu Ministerul Educației, și a modalităților prin care tinerii pot deveni next-generation accountants. Concursul, adresat elevilor de clasa a XI-a, are ca obiectiv stimularea interesului pentru domeniul financiar-contabil, oferindu-le participanților ocazia să își dezvolte competențele și înțelegerea practică a contabilității.
Camelia Malama, președintele Filialei CECCAR Ialomița, a accentuat ideea că, deși contabilitatea este adesea asociată cu termeni precum fonduri de investiții și dividende, „adevărata valoare constă în investiția continuă în educație și auto-dezvoltare”.
Astfel, elevii claselor a XI-a de la Liceul Tehnologic „Alexandru Ioan Cuza” au fost invitați să participe la un atelier interactiv cu tema Cea mai importantă investiție, în cadrul căruia au discutat despre importanța educației și dezvoltării personale.
Pentru a încuraja un dialog activ, participanții au fost împărțiți în două echipe. Echipa Pro, coordonată de Eugenia Ciontu, vicepreședinte al Consiliului filialei, a susținut importanța fundamentală a educației în evoluția personală și profesională, în timp ce echipa Contra, sub îndrumarea lui Mihai Răileanu, membru al Comisiei de disciplină, a argumentat că și alte domenii, precum sănătatea, tehnologia sau mediul, pot avea o relevanță majoră.
Dezbaterile intense au scos la iveală multiple perspective, însă echipa Contra a recunoscut în final valoarea fundamentală a educației, conducătorul echipei alăturându-se argumentelor echipei Pro. Concluziile au subliniat impactul semnificativ pe care educația îl are asupra carierei și viitorului tinerilor.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Brăila: Întâlnire profesională cu tema Expertiza contabilă judiciară, în parteneriat cu specialiști din domeniul juridic
La 11 octombrie, CECCAR Filiala Brăila a găzduit, la sediul filialei, o întâlnire profesională dedicată expertizei contabile judiciare. Evenimentul a reunit atât experți contabili din cadrul Grupului Experților Judiciari, cât și reprezentanți ai sistemului juridic local, respectiv președintele Tribunalului Brăila și vicepreședintele Judecătoriei Brăila, alături de președintele Consiliului Filialei CECCAR Brăila, Iuliana Panaitescu.
Discuțiile s-au concentrat pe principalele dificultăți întâmpinate în activitatea de expertiză contabilă judiciară, printre care insuficiența documentelor disponibile în dosarele de caz, ceea ce îngreunează procesul de elaborare a raporturilor de expertiză. S-a subliniat, de asemenea, nevoia unei colaborări strânse între experți și instanțele de judecată, prin audierea expertului în camera de consiliu pentru clarificări esențiale referitoare la obiectivele stabilite și termenul de finalizare a lucrării.
Un alt punct important dezbătut a fost cel legat de modul în care sunt gestionate obiecțiunile aduse raporturilor de expertiză. S-a constatat că uneori aceste obiecțiuni ascund cerințe suplimentare, care impun stabilirea unor onorarii adiționale, reflectând complexitatea și volumul suplimentar de muncă solicitat.
Reprezentanții instanțelor de judecată au reafirmat deschiderea pentru un dialog permanent și pentru oferirea de clarificări, nu doar în cadrul întâlnirilor oficiale, ci ori de câte ori este necesar, subliniind astfel importanța unei colaborări constructive între profesioniștii contabili și instituțiile juridice.
Această întâlnire a consolidat parteneriatul dintre CECCAR și sistemul judiciar local, punând accent pe importanța menținerii unui dialog constant pentru a asigura calitatea expertizelor contabile judiciare și o gestionare eficientă a cazurilor în care aceste expertize sunt necesare.
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Giurgiu: Seminar pentru prezentarea funcționalităților platformei PULS a ANOFM
-
ÎNREGISTRĂRIacum o săptămână
Economia la bani mărunți – Ediția din 15.10.2024
-
ECONOMIEacum 7 zile
Actul normativ privind extinderea schemei de ajutor de stat „Creditul fermierului”, publicat în Monitorul Oficial
-
ECONOMIEacum 6 zile
AFIR a prelungit sesiunea pentru rambursarea primelor de asigurare
-
ECONOMIEacum o săptămână
UE a adoptat noi norme pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă ale lucrătorilor pe platforme digitale
-
ECONOMIEacum o săptămână
Sprijin pentru stimularea înnoirii Parcului național de tractoare și mașini agricole autopropulsate
-
ECONOMIEacum o săptămână
ANAF urmează să actualizeze Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
ECONOMIEacum o săptămână
Granturi pentru producătorii agricoli afectați de seceta pedologică