PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 15 iulie 2024
Grupurile politice negociază funcțiile de conducere și președințiile din Parlamentul European înainte de sesiunea constitutivă
Grupurile politice negociază modul în care pozițiile ce implică multă responsabilitate din cadrul Parlamentului European vor fi distribuite între grupurile politice înaintea sesiunii constitutive a Parlamentului European, care va avea loc de marți, 16 iulie, până vineri, 19 iulie, la Strasbourg. Marți, eurodeputații își vor alege mai întâi președintele. Creștin-democrata Roberta Metsola din Malta este candidată pentru un al doilea mandat de doi ani și jumătate și are mari șanse să fie realeasă, deoarece funcția acordată grupului PPE a făcut parte din acordul încheiat la sfârșitul lunii iunie în Consiliul UE. Marți și miercuri, 17 iulie, eurodeputații vor alege Biroul Parlamentului European, care este compus din președinte, 14 vicepreședinți și 5 chestori. Posturile sunt distribuite între grupurile politice folosind sistemul d’Hondt, care este punctul de plecare pentru negocieri. Este de așteptat ca grupurile politice care formează o majoritate proeuropeană să decidă să arunce un așa-numit „cordon sanitar” în jurul grupului Patriots, împiedicându-l astfel să primească o vicepreședinție a Parlamentului European. Votul privind președintele desemnat al Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, este programat pentru joi, 18 iulie, la ora 13:00, în urma unui discurs și a unei dezbateri în hemiciclu. Pentru a fi aleasă, dna von der Leyen va avea nevoie de 361 de voturi din 720 de eurodeputați. Săptămâna trecută, ea a purtat discuții cu grupurile S&D, Renew Europe și Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană pentru a-și prezenta prioritățile politice pentru ciclul legislativ 2024-2029 și pentru a asigura sprijinul acestora. În această săptămână, eurodeputații vor decide componența numerică a comisiilor parlamentare și a subcomisiilor, în timp ce reuniunile inaugurale ale comisiilor parlamentare vor avea loc la Bruxelles săptămâna următoare. Reuniunile constitutive ale ECON și FISC sunt programate să aibă loc miercuri, 23 iulie. Președințiile Comisiei ECON ar urma să revină membrilor S&D, în timp ce subcomisia FISC ar reveni celor de stânga.
Comisia Europeană propune un certificat electronic de scutire de TVA pentru anumite tranzacții de export
Comisia Europeană a publicat luni, 8 iulie, o propunere de directivă privind introducerea unui certificat electronic de scutire de TVA pentru anumite tranzacții tratate ca exporturi în temeiul Directivei privind TVA-ul, înlocuind formularul curent pe suport de hârtie care urmează să fie semnat olograf. Statele membre vor fi obligate să utilizeze un certificat electronic pentru a confirma că o tranzacție se califică pentru o scutire în temeiul articolului 151 alineatul (1) din Directiva privind TVA-ul (de exemplu, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii în cadrul acordurilor diplomatice și consulare; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către organisme internaționale recunoscute; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către un alt stat membru destinate forțelor armate etc.). Potrivit propunerii, nu se va face nicio distincție între tranzacțiile naționale și cele transfrontaliere atunci când se aplică certificatul electronic de scutire. Certificatul electronic de scutire se va aplica, de asemenea, în cazul în care scutirea este acordată prin intermediul unei rambursări a TVA-ului în conformitate cu articolul 151 alineatul (2) din Directiva privind TVA-ul. Comisia Europeană va stabili detaliile tehnice pentru certificatul electronic prin intermediul actelor de implementare. Odată adoptate, statele membre vor trebui să pună în aplicare noile norme până la 30 iunie 2026. Cu toate acestea, statelor membre li se va permite să utilizeze în continuare versiunea pe suport de hârtie a certificatului de scutire o perioadă de tranziție până la 30 iunie 2030.
Ultima reuniune a miniștrilor de finanțe din UE înainte de vacanța de vară
Iulie la Bruxelles. Președinția maghiară a Consiliului UE își va prezenta prioritățile și programul de lucru în domeniul afacerilor economice și financiare. Miniștrii vor face un bilanț al punerii în aplicare a mecanismului de redresare și reziliență (RRF) și vor fi informați cu privire la situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. În contextul semestrului european, Consiliul va fi invitat să aprobe recomandările specifice fiecărei țări, precum și concluziile privind revizuirile aprofundate din 2024 în cadrul procedurii privind dezechilibrele macroeconomice. În cele din urmă, Consiliul Ecofin va încerca să aprobe termenii de referință ai UE în vederea reuniunii miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor băncilor centrale din G20 la 25-26 iulie. De asemenea, ar trebui să aprobe fără discuție poziția Uniunii Europene și a statelor sale membre pentru cea de-a doua sesiune de fond a Comitetului ad-hoc de a elabora mandatul pentru o convenție-cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională, care va avea loc la New York între 29 iulie și 16 august.
Președinția maghiară lucrează la ideea unui forum privind prețurile de transfer fără caracter de normă
Președinția maghiară a Consiliului UE ar lucra la ideea unui forum fără caracter de normă privind prețurile de transfer, compus exclusiv din statele membre și Comisia Europeană, în cadrul discuțiilor privind propunerea Comisiei în ceea ce privește o directivă a Comisiei privind prețurile de transfer. Se pare că statele membre nu sprijină propunerea în forma sa actuală, având unele preocupări legate de riscul de a crea un dublu standard privind prețurile de transfer și pierderea flexibilității pe care statele membre o au în negocierea și aplicarea orientărilor OCDE privind prețurile de transfer. Cu toate acestea, mai multe state membre susțin ideea unui forum fără caracter de normă, similar Forumului comun privind prețurile de transfer (JTPF) instituit în 2002. Mandatul JTPF a expirat în 2019 și nu a fost reînnoit. Obiectivul Ungariei ar fi de a ajunge la un acord cu privire la elaborarea unui forum fără caracter de normă privind prețurile de transfer în timpul președinției sale. Potrivit proiectului de ordine de zi, Comisia intenționează să solicite miniștrilor de finanțe din UE să facă schimb de opinii și să ofere îndrumări politice cu privire la propunerea de directivă privind prețurile de transfer la 5 noiembrie.
20 de foști șefi de stat și de guvern fac apel la liderii G20 să sprijine acordul global pentru impozitarea indivizilor extrem de bogați
Aproape 20 de foști șefi de stat și de guvern din G20 și din țările cu venituri mari au cerut actualilor lideri G20 să sprijine un nou acord global de impozitare a indivizilor extrem de bogați într-o scrisoare deschisă, coordonată de Club de Madrid și Oxfam și publicată joi, 11 iulie. Foștii lideri consideră că propunerea Braziliei privind un impozit global pe avere pentru G20 evidențiază „oportunitatea de a scrie o nouă istorie despre impozitare pentru prima dată într-o generație”, într-un moment în care „miliardarii, la nivel global, plătesc impozite la o rată echivalentă cu mai puțin de 0,5% din averea lor. În opinia lor, asigurarea faptului că indivizii extrem de bogați își plătesc cota justă ar reduce inegalitatea și ar colecta trilioane de dolari necesari pentru investiții în politica industrială și într-o tranziție justă. Printre semnatari se numără fostul prim-ministru suedez Stefan Löfven, fostul prim-ministru francez Dominique de Villepin și fostul prim-ministru spaniol José Luis Rodríguez Zapatero. Scrisoarea vine în paralel cu discuțiile purtate în capitalele G20 în vederea susținerii acordului și înaintea unei reuniuni a miniștrilor de finanțe și a bancherilor centrali din G20 care va avea loc la Rio de Janeiro la 25 iulie. Guverne ale unor țări precum Brazilia, Africa de Sud, Franța și Spania și-au exprimat deja sprijinul pentru această propunere.
Statistici privind impozitul pe profit de la OCDE 2024
Ediția din 2024 a statisticilor OCDE privind impozitul pe profit, publicată joi, 11 iulie, a arătat că ratele medii legale ale impozitului pe profit au rămas constante la 21,1% în ultimii trei ani. OCDE afirmă că este posibil ca anticiparea noului impozit minim global să fi contribuit la recenta stabilizare. Mai mult de 35 de jurisdicții implementează în prezent sau intenționează să implementeze rata minimă de impozitare efectivă a întreprinderilor de 15% începând cu 2024, estimează OCDE. Ediția din acest an a statisticilor privind impozitul pe profit indică, de asemenea, o stabilizare a anumitor stimulente fiscale menite să atragă imobilizări necorporale mobile și veniturile aferente acestora. Publicația conține noi date privind ratele efective de impozitare disponibile pentru întreprinderile multinaționale cu privire la veniturile lor necorporale prin stimulente fiscale, cum ar fi regimurile de proprietate intelectuală. Aceste date arată că ratele medii efective de impozitare, inclusiv aceste stimulente, au rămas relativ constante în perioada 2019-2023, comparativ cu o scădere de aproape 13 puncte procentuale din 2000 până în 2019. Cu toate acestea, noile date pentru fiecare țară în parte privind variația ratelor efective de impozitare ale întreprinderilor multinaționale în cadrul jurisdicțiilor evidențiază prezența profitului cu impozitare redusă în jurisdicțiile cu impozitare ridicată, ceea ce poate reflecta utilizarea stimulentelor privind impozitul și a altor concesiuni direcționate. Aceste profituri cu o rată scăzută de impozitare indică potențialul de creștere a veniturilor reprezentat de impozitul minim global, chiar și în jurisdicțiile considerate adesea ca având o cotă ridicată de impozitare, potrivit raportului.
OCDE își consultă ghidul de utilizare pentru GLOBE Information Return XML Schema
Ca parte a activității sale de facilitare a implementării impozitului minim global, OCDE a deschis miercuri, 10 iulie, o consultare publică privind o schemă XML și un ghid de utilizare corespunzător cu privire la sistemul standardizat GloBE Information Return (GIR). Normele modelului privind combaterea erodării bazei globale (GloBE) impun depunerea anuală a unui GIR care furnizează informații privind calculele fiscale efectuate de un grup de întreprinderi multinaționale portrivit normelor GloBE. OCDE declară că acesta este conceput atât pentru a facilita depunerea declarațiilor naționale GIR, ori de câte ori este cazul, cât și pentru a fi formatul tehnic pentru schimbul de informații GIR între administrațiile fiscale. Părțile interesate au timp până la 19 august să își trimită observațiile prin e-mail la adresa: taxpublicconsultation@oecd.org.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 2 decembrie 2024
Parlamentul European aprobă Comisia von der Leyen II
În urma unei dezbateri cu președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, pe tema noii sale echipe și a noului program, eurodeputații au ales Colegiul Comisarilor cu o majoritate restrânsă de 370 de voturi pentru, 282 împotrivă și 36 abțineri. Dezbaterea cu eurodeputații a dezvăluit un Parlament divizat. PPE a susținut cu fermitate Comisia, la fel ca majoritatea speakerilor S&D, împreună cu eurodeputații din Renew Europe, părți ale ECR și unii membri din Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană. În schimb, PfE și Stânga și-au semnalat intenția de a vota împotriva Comisiei. În timpul discuției, S&D, Renew Europe și Grupul Verzilor au exprimat îngrijorări semnificative cu privire la faptul că PPE s-ar putea distanța de ceea ce ei au descris ca fiind o „majoritate proeuropeană”. Mulți membri au avertizat PPE despre colaborarea cu partidele aflate înspre extrema dreaptă că ar putea avea implicații negative grave pentru proiectul european. În discursul său introductiv, von der Leyen a anunțat că prima inițiativă majoră a noii Comisii va fi o busolă a competitivității, bazat pe trei piloni: – reducerea deficitului de inovare; – decarbonizare; -securitate economică. Ea s-a angajat, de asemenea, să faciliteze lucrurile pentru companii și a spus că unul dintre primii pași în noul mandat va fi o nouă legislație cu caracter general care analizează diferite sectoare ale pieței unice. În urma aprobării Parlamentului European, Consiliul European a numit noua Comisie Europeană, care urmează să își preia atribuțiile la 1 decembrie 2024.
Comitetul ONU a aprobat cadrul general al negocierilor fiscale
Comitetul Economic și Social al ONU a adoptat miercuri, 27 noiembrie, o rezoluție de aprobare a termenelor de referință ale unei convenții fiscale a ONU, deja agreată în august de comitetul ad-hoc format special pentru negocierea acestora. Rezoluția ar fi fost votată de 125 de jurisdicții și respinsă de nouă (inclusiv Argentina, Australia, Canada, Regatul Unit, Statele Unite), 46 de jurisdicții abținându-se (inclusiv toate țările UE). Textul instituie un comitet interguvernamental de negociere în scopul elaborării simultane a Convenției-cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională și a două protocoale inițiale. Acest comitet interguvernamental de negociere trebuie să se întrunească în următorii trei ani, în cel puțin trei sesiuni de fond pe an, la New York sau în alte locații ale Națiunilor Unite, în vederea finalizării lucrărilor și a prezentării unui text final la cea de-a 82-a sesiune a Adunării Generale a ONU. Prima sesiune organizatorică va avea loc la New York în perioada 3-6 februarie 2025 pentru a trata și a încheia chestiunile organizaționale, inclusiv regulile Comisiei privind luarea deciziilor. În explicarea votului, se justifică faptul că UE s-a abținut de la vot într-un „gest” de „atitudine constructivă și continuă și a credinței noastre puternice în utilitatea cooperării internaționale în domeniul fiscal și al instrumentelor conexe”, dar are rezerve serioase. „Dacă procesul care va urma în sesiunea organizațională a comitetului de negociere nu se desfășoară într-un mod mai echitabil, mai transparent și mai incluziv și dacă acest proces nu protejează un proces decizional larg bazat pe consens, asigurându-ne că lucrăm la o convenție care este eficientă (adică implementată de majoritatea părților), statele membre ale UE ar putea fi nevoite să aleagă să se retragă de la aceste negocieri. În special, impunerea unui proces decizional cu majoritate simplă pentru comitet ar fi inacceptabilă și ar putea lăsa statele membre ale UE în imposibilitatea de a participa la viitoarea convenție”, se arată în declarație.
Discuțiile despre UNSHELL se reiau cu o nouă abordare
Discuțiile cu privire la Directiva UNSHELL din 2021 de stabilire a normelor privind combaterea utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale au fost reluate sub președinția maghiară a Consiliului UE. Unele sugestii de redactare care acoperă principalele elemente ale propunerii, pe baza noii abordări propuse de Comisia Europeană în iunie pentru deblocarea negocierilor, ar fi fost discutate marți, 26 noiembrie, în cadrul Grupului de lucru privind chestiunile fiscale. În prezent, propunerea ar stabili semne distinctive de risc ridicat pe baza cărora entitățile trebuie să se autoevalueze, la fel ca în DAC6. Nu mai stabilește un test al fondului economic pentru a determina dacă o entitate este sau nu una fictivă, ci mai degrabă semne distinctive care ar determina entitățile care le prezintă să raporteze autorității fiscale în fiecare an, în declarația lor fiscală, semnele distinctive pe care le prezintă. Informațiile vor fi apoi schimbate automat de statul membru în care entitatea raportoare își are rezidența fiscală cu statul membru în cauză, deci cel care ar fi putut suferi pierderi fiscale, iar acest stat membru va fi obligat să utilizeze aceste informații pentru a investiga structurile care implică entități cu risc ridicat. Noua abordare nu mai impune statelor membre să aplice consecințele fiscale comune împotriva entităților fictive sau a schemelor fiscale abuzive identificate. Președinția maghiară depune acum eforturi pentru a transpune această nouă abordare într-un text juridic funcțional, care încă mai trebuie discutat și aprobat de toate statele membre.
Propunerea de certificat electronic pentru scutire de TVA va fi convenită în decembrie la ECOFIN
Negocierile progresează, de asemenea, cu privire la propunerea unui certificat electronic pentru scutirea de TVA pentru anumite tranzacții considerate exporturi în temeiul Directivei TVA, care să înlocuiască actualul formular pe suport de hârtie care trebuie semnat olograf. Statele membre vor fi obligate să utilizeze un certificat electronic pentru a confirma că o tranzacție se califică pentru o scutire în temeiul articolului 151 alineatul (1) (de exemplu, livrarea de bunuri sau prestarea de servicii în cadrul acordurilor diplomatice și consulare; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către organisme internaționale recunoscute; livrarea de bunuri sau prestarea de servicii către un alt stat membru destinate forțelor armate etc.). Organismul eligibil sau persoana eligibilă căreia îi este adresată livrarea de bunuri sau prestarea de servicii scutite va elibera certificatul și, împreună cu statul membru gazdă, îl va semna prin mijloace electronice. Propunerea ar urma să fie discutată pentru ultima dată miercuri, 4 decembrie, de către ambasadorii UE și adoptată fără discuții la următoarea reuniune ECOFIN, din 10 decembrie. Principalele modificări aduse de statele membre în comparație cu propunerea inițială prezentată de Comisia Europeană în luna iulie se referă la termenele-limită. Noile norme vor intra acum în vigoare până la 30 iunie 2031 (în loc de 2026), iar statelor membre li se va permite să continue să utilizeze versiunea pe suport de hârtie a certificatului de scutire o perioadă de tranziție până la 30 iunie 2032 (în loc de 2030). Proiectul de text al Consiliului este disponibil aici.
Raportul special al Curții de Conturi Europene privind combaterea regimurilor fiscale dăunătoare și evitării obligațiilor fiscale
Curtea de Conturi Europeană (CCE) a publicat joi, 28 noiembrie, un raport special de evaluare a cadrului general UE în vigoare și de formulare a recomandărilor pentru o mai bună combatere a regimurilor fiscale dăunătoare și a evitării obligațiilor fiscale ale întreprinderilor în UE. Auditul s-a axat pe elaborarea și implementarea a trei directive UE între 2019 și 2023, și anume Directiva privind combaterea evitării obligațiilor fiscale, a șasea modificare a Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC6) și Directiva privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale, precum și Codul de conduită al UE privind impozitarea întreprinderilor. Activitatea DG TAXUD a Comisiei Europene și a cinci state membre (Irlanda, Cipru, Luxemburg, Malta și Țările de Jos) au fost examinate în mod special. Principala concluzie a auditorilor este că acest cadru general stabilit la nivelul UE servește drept primă linie de apărare necesară pentru a sprijini lupta împotriva regimurilor fiscale dăunătoare și a evaziunii fiscale a întreprinderilor în cadrul domeniului limitat al competențelor UE. Aceștia au constatat că există, totuși, deficiențe în ceea ce privește modul în care au fost elaborate și implementate măsurile UE și nu există un sistem adecvat de monitorizare pentru evaluarea eficacității acestora. În cazul DAC6, auditorii au constatat că cele cinci state membre vizitate au făcut schimb de informații fiscale cu privire la acordurile transfrontaliere potențial dăunătoare, dar au efectuat puține controale de calitate a datelor și au utilizat puțin informațiile primite. Au mai observat și că există interpretări diferite ale legislației între cele cinci țări, în special în ceea ce privește aplicarea testului privind beneficiul principal și a semnelor distinctive pe baza cărora se consideră că un acord transfrontalier este raportabil, precum și unele incertitudini cu privire la data declanșării raportării și a prezentării informațiilor secrete, în ciuda recentei hotărâri a Curții Europene (cauza C-623/22). Prin urmare, auditorii recomandă Comisiei: – clarificarea cadrului legislativ al UE; – îmbunătățirea calității rapoartelor DAC 6; – garantarea faptului că impactul sancțiunilor este adecvat; – consolidarea sprijinului acordat Grupului de lucru pentru Codul de conduită; – monitorizarea rezultatelor și a impactului luptei împotriva regimurilor fiscale dăunătoare și a evitării obligațiilor fiscale de către întreprinderi.
Raportul anual al Forumului Global al OCDE din 2024 evidențiază progresele înregistrate în ceea ce privește implementarea CARF
Raportul anual pe 2024 al Forumului Global al OCDE privind transparența și schimbul de informații în scopuri fiscale, publicat marți, 26 noiembrie, a evidențiat progresele înregistrate în ceea ce privește implementarea Cadrului general de raportare privind criptoactivele (CARF), recent dezvoltat. 61 jurisdicții s-au angajat deja să implementeze CARF pentru a începe schimburile până în 2027 sau cel târziu în 2028, în timp ce se așteaptă ca 48 jurisdicții să înceapă deja să-și implementeze angajamentul prin semnarea iminentă a Acordului CARF privind Autoritatea competentă multilaterală, a declarat Forumul Global într-un comunicat. În noiembrie 2024, plenul a convenit să extindă mandatul Forumului Global pentru a urmări implementarea globală a Cadrului general de raportare privind criptoactivele (CARF) de către jurisdicțiile relevante. Membrii forumului global au convenit să implementeze amendamentele aduse Standardului comun de raportare (CRS) privind AEOI în ceea ce privește conturile financiare, la timp pentru a începe schimburile în temeiul CRS modificat până în 2027, cu măsuri adecvate de tranziție, dacă este necesar. Aceste amendamente vor extinde aria de acoperire a schimburilor de CRS și vor îmbunătăți eficacitatea și utilitatea acestora.
Bruna Szego din Italia a fost aleasă președintă a noii AMLA
Bruna Szego (Italia) a fost aleasă în funcția de președinte a noii Autorități de combatere a spălării banilor (AMLA) din Uniunea Europeană. Eurodeputații au făcut această alegere după o audiere de trei ore, luni, 25 noiembrie, în fața comisiilor LIBE și ECON ale Parlamentului European. Alți candidați ar fi fost Marcus Pleyer (Germania) și Jan Reinder de Carpentier (Olanda). Din 2022, Szego a ocupat funcția de director de unitate la Banca d’Italia, unde a supravegheat direct inițiativele legate de reglementarea, supravegherea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Experiența sa vastă include, de asemenea, funcția de supleant în Comitetul unic de rezoluție în cadrul Mecanismului unic de rezoluție și de membru al Comitetului de rezoluție al Autorității Bancare Europene. Numirea sa trebuie să fie confirmată oficial de Consiliul UE. AMLA va avea sediul la Frankfurt și își va începe operațiunile la jumătatea anului 2025.
Subcomisia FISC se reunește la 3 decembrie
Următoarea reuniune a Subcomisiei FISC a Parlamentului European va avea loc marți, 3 decembrie. În intervalul orar 14.30-15.30, membrii FISC vor face schimb de opinii cu Mariá José Garde, președintele Grupului de lucru pentru Codul de conduită privind impozitarea întreprinderilor. Discuția trebuie să se concentreze asupra implementării noii arii de acoperire extinse a Codului de conduită, care merge acum dincolo de măsurile fiscale preferențiale pentru a include caracteristici fiscale mai ample, general aplicabile. De asemenea, Comisia va evalua eficacitatea Codului de conduită ca instrument de combatere a evaziunii fiscale și a evitării obligațiilor fiscale, reflectând dacă criteriile utilizate de Grupul de lucru pentru Codul de conduită trebuie să fie mai stricte pentru a trata provocările în continuă evoluție ale guvernanței fiscale globale. În intervalul orar 15.30-16.45, subcomisia va găzdui o audiere publică privind „măsurile fiscale naționale pentru sprijinirea persoanelor cu handicap în UE”, organizată în contextul Săptămânii drepturilor persoanelor cu dizabilități organizată de Parlamentul European în 2024. Printre experții invitați se numără Javer Güemes Pedraza (Grupo Social ONCE), Christopher Prinz (OECD) și Daniela Bas (ONU) (urmează să fie confirmată). Împreună, aceștia vor discuta despre diversitatea și eficacitatea stimulentelor fiscale naționale menite să sprijine persoanele cu dizabilități din statele membre ale UE. În plus, audierea va analiza dacă politicile fiscale la nivelul UE pot contribui la un sprijin mai bun pentru acest grup. În cele din urmă, în intervalul orar 16:45-18:00, eurodeputații vor audia o prezentare a Ildikó Gáll-Pelcz, membru al Curții de Conturi Europene, despre raportul său special 27/2024 privind „combaterea regimurilor fiscale dăunătoare și evitarea obligațiilor fiscale ale întreprinderilor”.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Iași: Pașii spre cariera de expert contabil – un eveniment cu și despre next generation accountants
La 22 noiembrie 2024, Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași a găzduit evenimentul Pașii spre cariera de expert contabil, o inițiativă dedicată studenților și masteranzilor interesați de oportunitățile unei cariere în domeniul financiar-contabil. Evenimentul, organizat de Colectivul de Contabilitate din cadrul Departamentului de Contabilitate, Informatică Economică și Statistică, a avut drept scop informarea tinerilor despre pașii necesari pentru a deveni experți contabili, dar și despre avantajele și responsabilitățile acestei profesii.
Reprezentanții CECCAR Filiala Iași – Nicolae Lucian Nedelcu, președintele Consiliului filialei, și Mihaiela Crușitu, director executiv – au oferit participanților o perspectivă amplă asupra profesiei de expert contabil, subliniind istoricul și valorile organismului profesional, pașii necesari pentru a accede în această profesie, dar și aptitudinile esențiale care contribuie la succesul unui expert contabil.
Nicolae Lucian Nedelcu a accentuat importanța acestei profesii în mediul de business: „Calificarea profesională de expert contabil oferă statut și respect în comunitatea de afaceri, fiind un simbol al competenței și integrității. Veți avea acces la o carieră versatilă, cu oportunități în multiple industrii, deoarece expertul contabil este mai mult decât un profesionist. Este un consilier de încredere pentru companii, un sprijin în luarea deciziilor care transformă afaceri și oameni. Expertul contabil contribuie la sănătatea financiară a economiei. Fie că este vorba de o mică afacere locală sau de o corporație multinațională, el este busola financiară care ajută companiile să rămână pe drumul cel bun. Dar succesul nu vine doar din a cunoaște regulile, ci și din a le aplica cu integritate, profesionalism și responsabilitate”.
Evenimentul a inclus și un moment interactiv, în care tinerii au adresat întrebări pentru a clarifica diverse aspecte legate de efectuarea stagiului și oportunitățile de carieră. Pentru a-i sprijini în procesul de obținere a calificării de expert contabil, cei mai implicați dintre participanți au fost recompensați cu vouchere pentru accesarea gratuită a unor publicații CECCAR, dar și cu vouchere care substituie taxa de înscriere la examenul de acces la stagiu.
Conf. univ. dr. Maria Grosu, din partea Colectivul de Contabilitate al facultății, a subliniat importanța parteneriatului cu CECCAR: „Prezentarea reprezentanților CECCAR Filiala Iași a fost un real succes, demonstrat atât prin informațiile clar prezentate, cât și prin dialogul creat cu masteranzii, aceștia adresând numeroase întrebări pentru clarificarea unor aspecte legate de efectuarea stagiului în scopul obținerii calificării de expert contabil. […]”.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Dâmbovița: Seminar online despre programele AFIR și oportunitățile de accesare a fondurilor structurale pentru mediul privat, în colaborare cu CRFIR Sud-Muntenia
La 2 decembrie 2024, de la ora 13.00, Filiala CECCAR Dâmbovița, în parteneriat cu Centrul Regional pentru Finanțarea Investițiilor Rurale 3 Sud-Muntenia (CRFIR), organizează un seminar online dedicat profesioniștilor contabili și antreprenorilor interesați să exploreze oportunitățile de finanțare disponibile prin programele gestionate de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). Seminarul are ca obiectiv principal familiarizarea participanților cu mecanismele de finanțare oferite de AFIR, evidențiind pașii necesari pentru obținerea acestor resurse financiare.
Printre temele principale se numără prezentarea generală a programelor derulate de agenție, precum și modalitățile prin care contribuabilii din sectorul privat pot beneficia de aceste fonduri pentru dezvoltarea afacerilor în mediul rural. Evenimentul se adresează în special celor care doresc să își extindă afacerile sau să inițieze proiecte noi, utilizând sprijinul financiar oferit prin fondurile structurale.
-
ECONOMIEacum 4 zile
Măsuri pentru îmbunătățirea funcționării sistemelor informatice RO e-Factura și RO e-TVA
-
ECONOMIEacum 4 zile
100 milioane de lei, alocate pentru programul Start-up Nation, ediția 2022
-
ECONOMIEacum 4 zile
Bulgaria, Slovacia și România, scăderi semnificative ale prețurilor producției industriale, în octombrie
-
ECONOMIEacum 5 zile
Proiectul privind raportarea informațiilor conform art.61^2 din Codul de procedură fiscală, în consultare publică
-
ECONOMIEacum 5 zile
MF propune modificări la o serie de reglementări fiscal-bugetare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 4 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 2 decembrie 2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR Dâmbovița: Seminar online despre programele AFIR și oportunitățile de accesare a fondurilor structurale pentru mediul privat, în colaborare cu CRFIR Sud-Muntenia
-
ECONOMIEacum 5 zile
Lege promulgată: Acționarii pot participa și vota la Adunările generale și online sau prin corespondență