ECONOMIE
MF urmează să modifice Procedura de implementare a măsurilor de amnistie fiscală
Ministerul Finanțelor (MF) a publicat astăzi în transparență decizională un proiect de Ordin care urmează să modifice și să completeze Procedura de anulare a unor obligații bugetare, aprobată prin OMF nr.5521/2024. MF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OUG nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, s-au reglementat unele măsuri de amnistie fiscală reprezentând anularea unor obligații bugetare care vizează toți contribuabilii care au datorii restante la data de 31 august 2024.
În acest context, avându-se în vedere modificările și completările aduse OUG nr. 107/2024, prin noul proiect se propune modificarea și completarea dispozițiilor OMF nr. 5521/2024, astfel:
● reglementarea faptului că de măsurile de amnistie fiscală beneficiază și debitorii persoane fizice care primesc de la organul fiscal decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice aferente anilor 2019 și 2020;
● clarificarea faptului că pot face obiectul amânării la plată în vederea anulării și amenzile de orice fel și cheltuielile judiciare, cu excepția celor rezultate din săvârșirea de infracțiuni;
● crearea posibilității debitorilor care beneficiază de eșalonarea la plată a obligațiilor bugetare, precum și cei care obțin eșalonarea cuprinsă între data de 6 septembrie și 25 noiembrie 2024 să poată beneficia și de măsurile de amnistie fiscală, fără a mai fi necesară achitarea tuturor accesoriilor rămase din eșalonarea la plată acordată;
● clarificarea faptului că în sfera obligațiilor de plată accesorii ce pot face obiectul anulării intră și obligațiile bugetare principale care reprezintă fonduri publice naționale aferente fondurilor europene. MF precizează, în Referatul de aprobare, că noțiunea fonduri publice naționale aferente fondurilor europene are înțelesul dat prin art. 2 alin.(1) lit.d) din OUG nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în sensul că acestea reprezintă sumele provenite din bugetul general consolidat, utilizate pentru: asigurarea cofinanțării, plata prefinanțării, înlocuirea fondurilor europene în situația indisponibilității/sistării temporare a plății acestor fonduri, completarea fondurilor europene în vederea finalizării proiectelor, precum și alte categorii de cheltuieli legal reglementate în acest scop.
Totodată, în documentul citat se menționează că sumele de recuperat ca urmare a constatării unor nereguli în obținerea și utilizarea fondurilor publice naționale aferente fondurilor europene reprezință creanțe bugetare în accepțiunea art. 2 alin (1) lit.j) din același act normativ. Prin art. I alin. (6) din OUG nr. 107/2024 se dispune că accesoriile aferente unor obligații bugetare principale reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene nu se amână la plată și nu se anulează. În consecință – precizează inițiatorii proiectului – cum OUG 107/2024 nu dispune asupra creanțelor bugetare reprezentând sume de recuperat ca urmare a constatării unor nereguli în obținerea și utilzarea fondurilor publice naționale aferente fondurilor europene și având în vedere principiul de drept potrivit căruia legea trebuie interpretată în sensul aplicării ei, iar nu în sensul neaplicării, rezultă că normele juridice instituite prin OUG 107/2024 trebuie să fie interpretate astfel încaât să se identifice posibilitatea aplicării ei și în sensul său pozitiv generator de efecte juridice față de situațiile ipotetice care pot fi generate de recuperarea creanțelor bugetare cu titlu de sume de recuperat ca urmare a constatării unor nereguli în obținerea și utilzarea fondurilor publice naționale aferente fondurilor europene. Mai mult, atunci când legiuitorul a vrut să reglementeze în mod expres că aceste creanțe bugetare nu formează obiect al facilităților a prevăzut acest lucru în actele normative [art.I alin .(5) lit.c) din OG nr. 6/2019].
În ceea ce privește OUG nr. 116/2024, s-au reglementat prin proiect și anumite prevederi speciale privind stingerea obligațiilor bugetare în evidența fiscală în cazul debitorilor de la care s-au încasat sumele de bani de către salariații poștali.
În plus, în vederea simplificării completării de către debitori atât a Anexei 1 – Notificare privind intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, cât și a Anexei 8 – Cerere de anulare, acestea au fost modificate corespunzător prin acest proiect.
ECONOMIE
ANAF a actualizat Formularul 205
Prin OPANAF nr. 102/2025, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 65/27.01.2025, a fost actualizat modelul și conținutul formularului 205 „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit”. Noul act normativ modifică Anexa nr. 1 la OPANAF nr. nr. 179/2022.
Potrivit OPANAF nr. 102/2025, formularul prevăzut în anexa la prezentul ordin se utilizează pentru declararea, pe fiecare beneficiar de venit, a impozitului reținut la sursă, câștigurilor/pierderilor realizate din transferul aurului de investiții, veniturilor din cedarea folosinței bunurilor plătite exclusiv în natură, precum și a sumelor reprezentând garanție utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract, începând cu 1 ianuarie 2024.
Declarația se completează și se depune de către plătitorii de venituri/intermediarii definiți potrivit legislației în materie, societățile de administrare a investițiilor, societățile de investiții autoadministrate, administratorii de fonduri de investiții alternative, rezidenți fiscali români sau nerezidenți care au în România un sediu permanent, care are calitatea de intermediar, și care au obligația calculării, reținerii și virării impozitului pe veniturile cu regim de reținere la sursă a impozitului, potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru următoarele tipuri de venituri: a) venituri din dividende; b) venituri din dobânzi; c) venituri sub forma câștigurilor din transferul titlurilor de valoare și instrumente financiare derivate deținute o perioadă mai mare de 365 de zile inclusiv; d) venituri sub forma câștigurilor din transferul titlurilor de valoare și instrumente financiare derivate deținute o perioadă mai mică de 365 de zile; e) venituri din lichidarea unei persoane juridice; f) venituri din premii; g) venituri din jocuri de noroc; h) venituri provenite din încasarea bacșișului de către salariați; i) venituri din alte surse, altele decât veniturile provenite din încasarea bacșișului de către salariați și cele prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k1) din Codul fiscal; j) venituri din activități independente prevăzute la art. 682 din Codul fiscal și venituri din alte surse prevăzute la art. 114 alin. (2) lit. k1) din Codul fiscal; k) venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă.
Declarația se depune și pentru declararea: ▪ câștigurilor/pierderilor din transferul aurului de investiții, potrivit dispozițiilor art. 96^1 alin. (2) din Codul fiscal; ▪ veniturilor din cedarea folosinței bunurilor plătite exclusiv în natură, precum și în cazul sumelor reprezentând garanție utilizată pentru plata chiriei stabilită prin contract, potrivit dispozițiilor art. 84^1 alin. (9) din Codul fiscal.
În cazul persoanelor fizice nerezidente care obțin venituri din transferul titlurilor de valoare emise de rezidenți români, entitățile prevăzute la art. 96^1 alin. (1) din Codul fiscal au obligația să depună declarația atât pentru contribuabilul persoană fizică nerezidentă care nu face dovada rezidenței într-un stat cu care România are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri, cât și pentru contribuabilul persoană fizică nerezidentă care face dovada rezidenței într-un stat cu care România are încheiată convenție de evitare a dublei impuneri, potrivit dispozițiilor art. 230 alin. (5) din Codul fiscal.
În cazul în care, în cursul anului, la nivelul aceluiași plătitor, au fost efectuate plăți privind mai multe tipuri de venituri, se completează un singur formular.
Pentru fiecare tip de venit plătit se generează, în același formular, câte un tabel, înscriindu-se datele corespunzătoare pe beneficiari de venit aferente anului de raportare.
Declarația se completează și se depune anual: a) până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat; b) ori de câte ori plătitorul de venit constată erori în declarația depusă anterior, acesta completează și depune o declarație rectificativă, în condițiile art. 105 și 170 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, situație în care se va înscrie „X” în căsuța prevăzută în acest scop. Declarația rectificativă se întocmește pe tipuri de venit și va cuprinde numai pozițiile corectate, declarate eronat în declarația inițială, sau pozițiile care, în mod eronat, nu au fost cuprinse în declarația inițială.
ECONOMIE
Clarificări privind întocmirea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024
Prin OMF nr. 107/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 59 din 23 ianuarie 2025, Ministerul Finanțelor (MF) aduce o serie de clarificări privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la Agenția Națională de Administrare Fiscală. Reprezentanții MF precizează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că structurarea proiectului de ordin este similară cu OMF nr. 5.394/2023 privind principalele aspecte legate de întocmirea și depunerea situațiilor financiare anuale și a raportărilor contabile anuale ale operatorilor economici la unitățile teritoriale ale Ministerului Finanțelor, aplicabil pentru raportările contabile corespunzătoare datei de 31 decembrie 2023.
Prin OMF nr. 107/2025 se aduc clarificări cu privire la întocmirea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024 și a raportărilor contabile anuale întocmite de operatorii economici pentru data de 31 decembrie 2024, precum și la depunerea lor la ANAF. Sunt prezentate, astfel, categoriile de situații financiare anuale întocmite de aceștia în funcție de reglementările contabile aplicabile.
La elaborarea noului act normativ s-a avut în vedere tipul raportării contabile pe care trebuie să o întocmească operatorii economici, respectiv situații financiare anuale sau raportări contabile anuale.
Urmează să întocmească și să depună raportări contabile anuale: ▪ persoanele juridice aflate în lichidare, potrivit legii; ▪ subunitățile deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European; ▪ entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic, în condițiile prevăzute de legea contabilității; ▪ entitățile care aplică reglementările contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016, cu modificările și completările ulterioare.
Față de informațiile raportate la data de 31 decembrie 2023, prin OMF nr. 107/2025 se stabilesc următoarele: ▪ raportarea distinctă a cifrei de afaceri nete realizate din operațiuni desfășurate pe teritoriul național; ▪ introducerea de clarificări cu privire la semnarea situațiilor financiare anuale/raportărilor contabile anuale și a termenelor de depunere a acestora, în sensul menționării faptului că acestea se semnează de către reprezentatul legal (administratorul sau persoana care are obligația gestionării entității), precum și de către directorul economic, contabilul-șef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție, angajată potrivit legii.
ECONOMIE
Modificări la Procedura de restituire a TVA aferentă anumitor achiziții efectuate de entități nonprofit
Prin OMF nr. 114/2025 publicat în Monitorul Oficial nr. 65 din 27 ianuarie 2025, Ministerul Finanțelor (MF) a modificat și completat OMF nr.3044/2024 pentru aprobarea Procedurii de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit, pentru care se aplică scutirea de taxă conform art.294 alin.(5) lit. a) – b^1) din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. MF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin Legea nr. 88/2023 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal a fost completat art. 294 din Codul fiscal, în sensul introducerii, printre altele, a scutirii de TVA cu drept de deducere pentru anumite livrări de bunuri și prestări de servicii efectuate către entități nonprofit înscrise în Registrul public organizat de ANAF, dacă acestea sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de entitatea nonprofit sau celor din rețeaua publică de stat, după caz.
În vederea asigurării unui tratament al TVA similar pentru achizițiile efectuate de societățile deținute integral de entități nonprofit cu cel aplicabil achizițiilor efectuate direct de entitățile nonprofit, în măsura în care achizițiile efectuate au aceeași destinație, prin OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, a fost extinsă scutirea de TVA prevăzută la art. 294 alin. (5) din Codul fiscal și pentru achizițiile efectuate de aceste societăți.
Procedura de restituire a TVA aferente achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitățile nonprofit și de societățile deținute integral de entitățile nonprofit pentru care se aplică scutirea de taxă menționată mai sus a fost aprobată prin OMF nr. 3044/2024.
Prin Legea nr. 204/2024 pentru aprobarea OUG nr. 31/2024 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare și pentru modificarea și completarea unor acte normative, au fost modificate condițiile pe care societățile deținute integral de entitățile nonprofit trebuie să le îndeplinească pentru aplicarea scutirii în cazul în care achizițiile efectuate sunt destinate unităților spitalicești deținute și exploatate de către acestea. Totodată, la art. II din Legea nr. 204/2024, au fost introduse noi prevederi care reglementează restituirea TVA către societățile deținute integral de entitățile nonprofit inclusiv pentru operațiunile a căror exigibilitate a TVA a intervenit înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 204/2024, precum și condițiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
Prin art. III din Legea nr. 313/2024 privind aprobarea OUG nr. 78/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, art. II din Legea nr. 204/2024 a fost modificat în sensul introducerii și a entităților nonprofit, înscrise în Registrul public organizat de ANAF, în categoria persoanelor care beneficiază de restituirea TVA pentru operațiunile a căror exigibilitate a taxei a intervenit înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 204/2024. Totodată, au fost modificate și condițiile de eligibilitate pentru restituirea taxei.
În acest context, a fost promovat OMF nr. 114/2025 care modifică și completează OMF nr. 3044/2024.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 12 ore
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 27 ianuarie 2025
-
ECONOMIEacum 12 ore
Clarificări privind întocmirea situațiilor financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024
-
ÎNREGISTRĂRIacum 12 ore
Economia la bani mărunți – Ediția din 16.01.2025
-
ECONOMIEacum 12 ore
ANAF a actualizat Formularul 205
-
PROFESIA CONTABILĂacum 13 ore
CECCAR Bacău: Noii membri ai filialei au depus jurământul
-
ECONOMIEacum 13 ore
Modificări la Procedura de restituire a TVA aferentă anumitor achiziții efectuate de entități nonprofit