PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 noiembrie 2024

Comisia Europeană adoptă propunerea DAC9
La 28 octombrie 2024, Comisia Europeană a publicat o propunere pentru a noua modificare a Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), cu scopul de a simplifica obligațiile de conformare pentru grupurile de întreprinderi multinaționale (MNE) în temeiul Directivei privind pilonul doi. Propunerea ar permite ca întreprinderile multinaționale care intră sub incidența pilonului doi să își îndeplinească obligațiile de depunere o singură dată în statul membru al societății-mamă sau al entității desemnate pentru depunerea declarațiilor, în loc să solicite depunerea unei declarații cu informații privind impozitul suplimentar în fiecare stat membru în care se află entitățile constitutive. În acest scop, Comisia propune extinderea domeniului de aplicare al schimbului automat de informații între autoritățile statelor membre în temeiul DAC pentru a include rapoartele depuse de întreprinderile multinaționale în temeiul Directivei privind pilonul doi. Articolul 44 din Directiva privind pilonul doi prezintă informațiile relevante pentru depunerea declarațiilor în temeiul Directivei privind pilonul doi, inclusiv identificarea entităților constitutive ale întreprinderilor multinaționale, detaliile privind structura corporativă și informațiile necesare pentru calcularea ratei efective de impozitare, a impozitului suplimentar și a alocărilor. OCDE a dezvoltat un model standard (GloBE Information Return sau GIR) pentru a ajuta entitățile să își îndeplinească obligațiile de depunere. Prezenta propunere transpune GIR în legislația UE ca declarație obligatorie privind informațiile despre impozitul suplimentar, menționată la articolul 44 din Directiva privind pilonul doi. Entitățile raportoare trebuie să depună declarația cu informații referitoare la impozitul suplimentar în termen de 15 luni de la sfârșitul exercițiul financiar, cu un termen prelungit de 18 luni pentru primul exercițiu financiar de raportare. Părțile relevante ale declarației cu informații referitoare la impozitul suplimentar vor fi apoi schimbate între autoritățile statelor membre în temeiul „abordării de diseminare” aprobată de cadrul general incluziv OCDE/G20 cât mai curând posibil și în termen de cel mult trei luni de la termenul-limită de depunere pentru exercițiul financiar de raportare. În mod excepțional, pentru primul an de aplicare a Directivei privind pilonul doi (și anume exercițiul financiar de raportare 2024), termenul pentru schimbul de informații trebuie prelungit la șase luni după termenul de depunere, pentru a ține seama de eventualele întârzieri în noul sistem de schimb. Comisia Europeană a identificat o „urgență politică” pentru adoptarea acestei propuneri, întrucât se așteaptă ca întreprinderile multinaționale să prezinte prima lor declarație cu informații despre impozitul suplimentar până la 30 iunie 2026, conform cerințelor Directivei privind pilonul doi. În consecință, propune ca guvernele UE să pună în aplicare DAC9 până la 31 decembrie 2025. În prezent, propunerea trebuie examinată și adoptată de statele membre. Acesta va fi discutat pentru prima dată în cadrul grupului de lucru privind chestiunile fiscale din 13 noiembrie.
Miniștrii de finanțe ai UE se reunesc la 5 noiembrie pentru a hotărî soarta ViDA
Miniștrii de finanțe din UE se reunesc marți, 5 noiembrie, pentru a discuta chestiuni economice și financiare, în special pentru a adopta un acord privind mult-așteptatul pachet privind TVA în era digitală (ViDA), care a fost blocat de luni de zile din cauza regulii privind furnizorii desemnați. Norma privind furnizorii desemnați, care ar face platformele online responsabile de colectarea TVA în numele utilizatorilor lor, s-a confruntat cu rezistență din partea Estoniei, în special din cauza îngrijorărilor că ar putea afecta negativ micii comercianți care se încadrează sub pragul de înregistrare în scopuri de TVA. Într-un efort de a depăși impasul, Ungaria a prezentat o nouă propunere de compromis care îmbunătățește și mai mult exprimarea opțiunii de a nu participa (opt-out) a IMM-urilor, permițând statelor membre să excludă IMM-urile din regimul furnizorilor desemnați, fără a fi nevoie să justifice decizia în fața comitetului TVA. Compromisul ar introduce, de asemenea, o perioadă de tranziție în care regula ar fi voluntară de la 1 iulie 2028 și obligatorie de la 1 ianuarie 2030. Acest lucru deschide calea către adoptarea mult-așteptată a pachetului complet, care include, de asemenea, dispoziții privind facturarea electronică și înregistrarea unică în scopuri de TVA, deja convenite provizoriu în luna mai. Toate textele și notele de compromis referitoare la pachetul ViDA pregătit pentru reuniune sunt disponibile aici. Miniștrii vor face, de asemenea, un bilanț al punerii în aplicare a mecanismului de redresare și reziliență (RRF) și vor fi informați cu privire la situația actuală a impactului economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. Consiliul va organiza un schimb de opinii cu privire la raportul anual pe 2024 al Consiliului Fiscal European (EFB), în prezența președintelui EFB, Niels Thygesen. Consiliul va aproba concluziile privind progresele înregistrate în ceea ce privește prioritățile statistice ale UE, oferind în același timp îndrumări pentru continuarea lucrărilor. În cele din urmă, Consiliul și Comisia vor prezenta miniștrilor principalele rezultate ale reuniunii miniștrilor de finanțe și guvernatorilor băncilor centrale din G20, care a avut loc la 23-24 octombrie 2024 la Washington.
Comisia Europeană a publicat un raport de implementare privind revizuirea Directivei DRM
Comisia Europeană a publicat luni, 28 octombrie, un raport de implementare privind revizuirea Directivei (UE) 2017/1852 a Consiliului din 10 octombrie 2017 privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale în Uniunea Europeană (Directiva DRM). Directiva stabilește un cadru general pentru soluționarea litigiilor dintre statele membre care rezultă din interpretarea și aplicarea acordurilor și convențiilor dintre statele membre care prevăd eliminarea dublei impuneri a veniturilor și, după caz, a capitalului. În conformitate cu rezultatele consultării efectuate cu statele membre și cu părțile interesate, Directiva DRM prevede o îmbunătățire în ceea ce privește eficiența și eficacitatea în comparație cu situația anterioară implementării. Comisia a declarat că acest lucru rezultă din faptul că Directiva DRM prevede termene clare și definite, oferă posibilități îmbunătățite de recurs pentru contribuabil(i) și are un domeniu de aplicare mai larg care acoperă nu numai litigiile privind stabilirea prețurilor de transfer sau atribuirea profiturilor sediilor permanente, ci și orice litigiu care rezultă din interpretarea și aplicarea acordurilor și convențiilor care prevăd eliminarea dublei impuneri a veniturilor. Cu toate acestea, atât statele membre, cât și părțile interesate au indicat în răspunsurile lor că experiența cu normele Directivei DRM este limitată, deoarece abia acum apar primele cazuri de dublă impunere care intră sub incidența Directivei DRM, din cauza închiderii auditurilor fiscale care acoperă exercițiile financiare care încep din sau după 2018. Prin urmare, nu s-a putut oferi niciun feedback sau s-a oferit un feedback limitat cu privire la toate aspectele Directivei DRM și, mai precis, cu privire la etapa de soluționare a litigiilor, deoarece, la momentul redactării prezentului raport, nu a fost înființată nicio comisie consultativă. Cu toate acestea, au fost deja formulate sugestii pentru îmbunătățirea suplimentară a anumitor aspecte ale Directivei DRM în ceea ce privește claritatea interpretării și aplicării anumitor norme sau definiții pentru a asigura o abordare comună. S-a sugerat, de asemenea, extinderea domeniului de aplicare al Directivei DRM și utilizarea mecanismului de soluționare a litigiilor legate de alte directive în domeniul fiscal direct și indirect. O evaluare completă a Directivei DRM trebuie efectuată după ce vor fi disponibile mai multe informații și experiență cu privire la cazurile reale, inclusiv cu privire la cazurile care au ajuns în etapa de soluționare a litigiilor. Directiva DRM intră, de asemenea, sub incidența unui audit al Curții de Conturi Europene în curs privind concurența fiscală dăunătoare în UE.
Noul document de discuție al Comisiei Europene privind facilitățile fiscale
Într-un document de discuție publicat marți, 29 octombrie, Direcția Generală pentru Afaceri Economice și Financiare a analizat aspecte legate de facilitățile fiscale în domeniul impozitării veniturilor personale (PIT), taxei pe valoare adăugată (TVA) și impozitării corporative. Facilitățile fiscale sunt măsuri de reducere a impozitelor care vizează unele activități dezirabile din punct de vedere social sau anumite grupuri de contribuabili. La fel ca programele privind cheltuielile, facilitățile fiscale pot fi utilizate în scopuri de alocare sau redistribuire, subliniază autorii. În același timp, facilitățile fiscale pot face sistemul fiscal mai complex, mai puțin transparent, pot avea efecte negative asupra distribuției și pot duce la pierderi substanțiale de venituri. Documentul mai subliniază că, în unele cazuri, acestea pot duce la o concurență fiscală dăunătoare între statele membre. Facilitățile fiscale din PIT care sunt acoperite de acest studiu sunt estimate să reprezinte aproximativ 16% din veniturile fiscale din PIT în EU27 (ceea ce este echivalent cu aproximativ 1,2% din PIB în medie). Cotele reduse de TVA au o magnitudine similară, la aproximativ 16% din TVA plătit de gospodării în EU27 (reprezentând în medie aproximativ 1,1% din PIB). Raportarea, monitorizarea și evaluarea regulată a facilităților fiscale sunt esențiale, deoarece permit statelor membre să își analizeze și să își revizuiască politicile fiscale. Autorii constată că eliminarea sau reducerea facilităților fiscale (ineficiente sau nerentabile) poate crea, în unele cazuri, un spațiu fiscal crucial care să permită consolidarea fiscală, o reducere neutră din punctul de vedere al veniturilor a ratelor legale de impozitare sau schimbări fiscale favorabile dezvoltării.
Programul de lucru al Subcomisiei FISC 2025
Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European ar fi convenit programul său de lucru pentru 2025, care a fost aprobat la 25 octombrie de Comisia pentru afaceri economice și monetare (ECON) prin procedură scrisă. Subcomisia FISC intenționează să emită două rapoarte din proprie inițiativă: primul privind un „cadru fiscal coerent pentru sectorul financiar al UE” și al doilea privind „rolul normelor fiscale simple și al fragmentării fiscale în competitivitatea europeană”. Acesta din urmă ar trata barierele fiscale rămase în calea investițiilor transfrontaliere, a afacerilor transfrontaliere, a lucrătorilor transfrontalieri și a lucrătorilor independenți din UE. De asemenea, va analiza impactul stimulentelor fiscale naționale asupra fragmentării cadrului fiscal al UE și va formula sugestii pentru simplificarea normelor fiscale ale UE. Subcomisia FISC intenționează, de asemenea, să solicite serviciului său de cercetare două studii. Primul se va concentra pe stimulente fiscale și pe cele mai bune practici pentru a stimula investițiile private și pentru a împiedica practicile fiscale dăunătoare. Studiul va trata eficacitatea stimulentelor fiscale și impactul acestora asupra investițiilor și finanțelor publice. De asemenea, se va analiza dacă stimulentele fiscale ar putea denatura piața unică a UE și ar facilita planificarea fiscală agresivă. În plus, va examina apariția creditelor fiscale ca mijloc de subvenționare a companiilor ca reacție la implementarea Pilonului 2. Studiul va identifica cele mai bune practici ale statelor membre privind stimulentele fiscale pentru cercetare și dezvoltare. De asemenea, ar putea lua în considerare impactul stimulentelor fiscale naționale asupra investițiilor transfrontaliere și asupra fragmentării pieței interne. Cel de-al doilea studiu va trata barierele fiscale, lucrătorii transfrontalieri și fragmentarea cadrului fiscal al UE. Subcomisia FISC se va reuni pe 7 noiembrie pentru a participa la audierea lui Wopke Hoekstra. Următoarele reuniuni periodice ale FISC sunt programate în prezent pentru 21 noiembrie și 3 decembrie.
Statele membre ajustează Declarația de la Budapesta privind competitivitatea UE
Statele membre pregătesc un proiect de declarație privind competitivitatea UE pe care liderii UE urmează să îl adopte vineri, 8 noiembrie, în cadrul reuniunii informale de la Budapesta. Potrivit unui draft promovat în spațiul public de surse neoficiale, liderii UE trebuie să invite Comisia să prezinte până în iunie 2025 o nouă și cuprinzătoare strategie orizontală privind aprofundarea pieței unice, pe baza rapoartelor Letta și Draghi și a recomandărilor acestora, în special în domeniul energiei, finanțelor și telecomunicațiilor. Această strategie trebuie să trateze: – eliminarea obstacolelor rămase, asigurând în același timp condiții de concurență echitabile; – îmbunătățirea normelor actuale și asigurarea implementării și a aplicării acestora; și – prezentarea unui cadru general mai puternic și mai eficient de guvernanță a pieței unice. De asemenea, proiectul prevede că o mai mare convergență în cadrul pieței unice în materie fiscală ar spori productivitatea și creșterea economică. Prin urmare, invită Consiliul și statele membre să depună eforturi pentru a promova convergența fiscală în vederea promovării economiilor și investițiilor transfrontaliere în Uniune, în special prin dezvoltarea instrumentului existent. De asemenea, textul pune accentul pe transformarea digitală, afirmând că aceasta trebuie accelerată prin investiții în infrastructura digitală, depășind barierele transfrontaliere din sectorul telecomunicațiilor prin utilizarea unor tehnologii de ultimă generație. În cele din urmă, recunoaște despre cadrul general de reglementare al UE că trebuie să fie mai simplu, mai previzibil și mai stabil și include un angajament pentru un plan ambițios de reducere drastică a poverilor administrative și de raportare.
Următoarea ediție a buletinului săptămânal de știri va fi publicată în mod excepțional vineri, 8 noiembrie, în loc de luni, 11 noiembrie.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 22 aprilie 2025

© etaf.tax
OCDE reafirmă angajamentul global față de reforma fiscală propusă de Pilonul doi
În cadrul celei de-a 17-a sesiuni plenare a cadrului general incluziv OCDE/G20 privind BEPS, care a avut loc la Cape Town în perioada 7-10 aprilie 2025, delegați din 135 de țări și 11 organizații internaționale și-au reafirmat angajamentul față de soluția Pilonului doi pentru a trata provocările fiscale generate de digitalizarea economiei, în ciuda retragerii SUA și a creșterii tensiunilor comerciale. Într-o declarație publică a cadrului general incluziv, convenită în cadrul ședinței, membrii au recunoscut importanța asigurării securității și stabilității în sistemul fiscal internațional și necesitatea continuării discuțiilor privind soluția celor doi piloni și alte puncte pentru o agendă viitoare, utilizând o abordare etapizată, bazată pe probe. Delegații au discutat despre progresul măsurilor BEPS, strategiile de mobilizare a resurselor interne și includerea perspectivelor țărilor în curs de dezvoltare, în special în ceea ce privește consolidarea capacităților. Cadrul general incluziv s-a angajat, de asemenea, să exploreze noi probleme fiscale, cum ar fi mobilitatea globală și interacțiunea dintre politica fiscală, inegalitate și dezvoltare.
Comisia Europeană a lansat o consultare publică cu privire la barierele fiscale în calea integrării piețelor de capital din UE
Ca parte a strategiei sale privind uniunea economiilor și investițiilor (SIU), Comisia Europeană a lansat marți, 15 aprilie, o consultare specifică pentru a primi feedback cu privire la obstacolele din calea integrării piețelor de capital în întreaga UE, inclusiv barierele fiscale. Strategia SIU urmărește să stimuleze competitivitatea economiei UE prin îmbunătățirea modului în care sistemul financiar al UE mobilizează economiile către investiții productive, oferind oportunități financiare mai multe și mai bune atât pentru cetățeni, cât și pentru întreprinderi. Această consultare, care are forma unui chestionar, invită participanții la piețele financiare și autoritățile naționale să își prezinte punctele de vedere, faptele și probele cu privire la obstacolele din calea comercializării și postcomercializării transfrontaliere, la extinderea fondurilor de investiții și la armonizarea practicilor de supraveghere, precum și la simplificare. Obstacolele fiscale, cum ar fi procedurile ineficiente de colectare a impozitelor reținute la sursă și procedurile nearmonizate de colectare a impozitelor pe tranzacții, sunt menționate în special ca posibile obstacole care trebuie evaluate de părțile interesate. Chestionarul online prin care trebuie trimise răspunsurile va fi disponibil începând cu 22 aprilie 2025 și va rămâne deschis până la 10 iunie 2025. O versiune PDF este deja disponibilă aici. Informațiile colectate vor contribui la elaborarea măsurilor care urmează să fie prezentate într-un pachet cuprinzător în al patrulea trimestru al anului 2025.
O ordine de zi încărcată pentru următorul grup de lucru la nivel înalt privind chestiunile fiscale din 29 aprilie
Următorul grup de lucru la nivel înalt al Consiliului (HLWP) privind chestiunile fiscale este programat să se întrunească marți, 29 aprilie, cu mai multe aspecte fiscale internaționale pe ordinea de zi. Experții statelor membre vor organiza un schimb de opinii cu privire la negocierile Organizației Națiunilor Unite referitoare la o convenție-cadru privind cooperarea fiscală internațională și calea de urmat pentru impozitul minim global. Acestea vor primi, de asemenea, informații de la Președinția poloneză a Consiliului cu privire la cadrul general incluziv OCDE/G20 privind BEPS. Referitor la temele fiscale interne, o prezentare a președinției și un schimb de opinii sunt programate cu privire la o „abordare structurată privind simplificarea impozitării”. În plus, profesioniștii din domeniile fiananciar-contabil și fiscal vor pregăti o abordare generală referitoare la Directiva privind normele TVA pentru vânzările la distanță de bunuri importate și TVA la import, care ar putea fi adoptată la Consiliul ECOFIN din mai, precum și un schimb de opinii cu privire la calea de urmat referitoare la Directiva privind prețurile de transfer. Consultați agenda.
DAC9 și propunerea stop-the-clock, adoptate în mod oficial
În urma acordurilor anterioare, Consiliul UE a adoptat oficial, luni, 14 aprilie, două acte legislative importante ale UE pentru domeniile financiar-contabil și fiscal: – o directivă (DAC9) care va extinde cooperarea și schimbul de informații în domeniul impozitării reale minime a întreprinderilor; și – așa-numita propunere stop-the-clock de amânare a aplicării viitoarelor dispoziții de raportare în materie de durabilitate și de diligență necesară. DAC9 simplifică raportarea pentru marile corporații, permițând depunerea la nivel central a unei declarații cu informații privind impozitul suplimentar (TTIR) și introduce un formular standard în întreaga UE. Acesta extinde, de asemenea, cadrul general pentru schimbul automat între statele membre pentru a acoperi TTIR. Propunerea stop-the-clock amână până în 2028 dispozițiile Directivei în ceea ce privește raportarea privind durabilitatea de către întreprinderi (CSRD) pentru întreprinderile mari care nu au început încă să raporteze, precum și pentru IMM-urile cotate la bursă. De asemenea, Comisia amână până în 2028 aplicarea Directiva privind diligența necesară în materie de durabilitate a întreprinderilor (CSDDD) pentru primul set de întreprinderi vizate.
39 eurodeputați cer Comisiei să își clarifice poziția privind impozitarea marilor companii de tehnologie digitală
Un grup de 39 de eurodeputați, majoritatea din S&D, Grupul Verzilor/Alianța Liberă Europeană, stânga și, într-o măsură mai mică, din PPE și Renew Europe, a adresat Comisiei Europene o întrebare scrisă cu privire la problema impozitării marilor companii de tehnologie digitală. UE a convenit inițial să introducă o taxă digitală ca o nouă resursă proprie. Însă această inițiativă a fost întreruptă pentru a permite o soluție multilaterală negociată în cadrul soluției cu doi piloni a G20 și OCDE. Evoluțiile recente din SUA amenință acum implementarea Pilonului doi și pun la îndoială un rezultat de succes pentru Pilonul unu, subliniază eurodeputații, reamintind angajamentele anterioare ale Comisiei de a acționa independent dacă nu se ajunge la un acord global la nivel internațional. Eurodeputații cer Comisiei să clarifice dacă este pregătită să propună o taxă pe serviciile digitale la nivelul UE. Această chestiune devine presantă având în vedere noile măsuri protecționiste din partea Statelor Unite, inclusiv așa-numitele tarife de Ziua Eliberării și dezbaterile în curs de desfășurare între liderii UE cu privire la stabilirea unor noi resurse proprii durabile ale UE, declară eurodeputații.
Un nou studiu al Observatorului fiscal al UE privind rolul reformelor bazei de impozitare în scăderea ratelor impozitului pe profit
Un nou document de lucru al Observatorului fiscal al UE, publicat marți, 15 aprilie, arată că între 2014 și 2022, corporațiile multinaționale din UE au beneficiat de o scădere constantă a ratelor efective de impozitare, în primul rând din cauza reformelor privind reducerea bazei de impozitare, mai degrabă decât din cauza reducerii ratelor de impozitare legale. Analizând peste 40.000 de conturi financiare la nivel de filială și un set de date nou bazat pe 295 de reforme ale impozitului pe profit în statele membre ale UE, studiul arată o îndepărtare de abordarea tradițională „reducerea ratei – extinderea bazei”. În schimb, țările au utilizat din ce în ce mai mult stimulente fiscale specifice pentru a promova obiectivele politicii industriale. Aceste reforme de bază au reprezentat doar 24% din scăderea reală a ratei de impozitare, contribuind la o pierdere estimată de 16 miliarde de euro a veniturilor fiscale, ceea ce reprezintă 3,5% din totalul veniturilor fiscale colectate de la firmele eșantionate în perioada respectivă, potrivit studiului. Pe măsură ce guvernele își aliniază politicile fiscale cu obiectivele politicii industriale, trebuie să evalueze cu atenție beneficiile potențiale în raport cu costurile asociate, avertizează cercetătorii. Monitorizarea reformelor privind baza de impozitare și a ratelor de impozitare reale retrospective – alături de ratele de impozitare reale legale și bazate pe modele – poate spori transparența în ceea ce privește costurile și implicațiile distributive ale elaborării necoordonate a politicilor fiscale în UE. Ar putea fi necesară o mai mare deschidere către armonizarea fiscală a întreprinderilor, dincolo de implementarea măsurilor de combatere a evitării obligațiilor fiscale, pentru a contracara continuarea erodării bazei impozabile, au concluzionat aceștia.
Serviciul de asistență pentru sancțiuni al UE va găzdui un eveniment online introductiv la 29 aprilie
Serviciul de asistență pentru sancțiuni al UE, lansat în martie 2025, va găzdui primul său eveniment online introductiv marți, 29 aprilie, în intervalul orar 11.00-12.30. Sesiunea își propune să informeze întreprinderile – îndeosebi IMM-urile – cu privire la rolul serviciului de asistență în sprijinirea respectării sancțiunilor. Ordinea de zi include un discurs introductiv, Orientarea printre sancțiuni: viitorul IMM-urilor și rolul serviciului de asistență, subliniind impactul sancțiunilor asupra întreprinderilor mici și mijlocii și importanța colaborării părților interesate. Prezentarea generală va oferi informații despre misiunea și serviciile serviciului de asistență, în timp ce o sesiune de Q&A va oferi participanților posibilitatea de a interacționa direct cu reprezentanții Comisiei UE și cu echipa serviciului de asistență. Acest eveniment este conceput pentru a oferi IMM-urilor instrumente practice și strategii de conformitate care să le ajute să se orienteze prin peisajul în continuă evoluție al sancțiunilor UE.
Save the date: Conferința ETAF de la Bruxelles, 3 iunie 2025
3 iunie 2025
Conferința ETAF
Simplificare fără diluarea sistemului fiscal al UE
14.00-17.30
la Hotel Renaissance Rue du Parnasse 19, 1050, Bruxelles
În ultimii ani, cumularea și frecvența propunerilor legislative fiscale au generat o sarcină de raportare tot mai mare pentru contribuabili, consilierii lor fiscali și autoritățile fiscale. Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și-a anunțat ambiția de a reduce cu 25% povara birocratică care apasă pe umerii întreprinderilor.
De atunci, cuvântul „simplificare” este omniprezent. Programul de lucru din 2025 al Comisiei Europene a anunțat deja trei pachete generale de simplificare. O mulțime de oportunități de reducere a sarcinii administrative pot fi găsite și în legislația fiscală a UE.
La ce să ne așteptăm de la un posibil pachet general de simplificare fiscală? Și cum putem asigura un cadru general fiscal eficientizat și simplificat în viitor, menținând în același timp standarde UE solide pentru combaterea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive?
Conferința ETAF va reuni decidenți politici din UE, cadre universitare de renume și profesioniști din domeniul fiscal pentru a explora căile practice de reducere a complexității sistemului fiscal al UE, păstrând în același timp principiile sale fundamentale. Rezervați această dată și alăturați-vă ETAF la Bruxelles pentru discuții aprofundate și perspectivele experților în domeniu.
Speakerii vor fi anunțați în curând! Limba în care se va desfășura conferința este limba engleză. Va exista interpretare simultană realizată cu AI în limbile franceză, germană, română, maghiară și croată. La înscriere va fi disponibilă și opțiunea de participare online.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Dâmbovița: Experți contabili și contabili autorizați, în dialog cu specialiști ai AJFP pe teme fiscale de actualitate
La data de 14 aprilie 2025, sala de cursuri „Theodor Ștefănescu” a Filialei CECCAR Dâmbovița a găzduit o întâlnire profesională la care au luat parte, alături de experți contabili și contabili autorizați, reprezentanți ai Administrației Județene a Finanțelor Publice Dâmbovița. Evenimentul s-a înscris în seria acțiunilor prin care CECCAR promovează consolidarea dialogului instituțional și facilitarea accesului la informații esențiale pentru desfășurarea activității contabile la standarde ridicate. Din partea AJFP Dâmbovița au fost prezenți Cătălin-Constantin Dumitru, manager public, și Silviu Bondilă, șef birou, iar din partea conducerii filialei CECCAR, Raluca-Mihaela Mircea, președintele Consiliului filialei, și Doina Leuștean, director executiv.
Au fost abordate aspecte actualizate privind Declarația unică, cu accent pe clarificări necesare, exemple de bună practică și provocări frecvent întâlnite în procesul de completare și depunere. De asemenea, discuțiile s-au concentrat asupra SAF-T, dar și asupra celor mai recente modificări legislative din sfera fiscalității.
Formatul interactiv al întâlnirii a permis un dialog deschis, în care membrii CECCAR au avut oportunitatea de a adresa întrebări punctuale și de a primi clarificări din partea specialiștilor AJFP. Au fost aduse în discuție și teme precum: opțiunea de asigurare în cadrul Declarației unice, erorile materiale și riscurile asociate acestora, declarațiile precompletate, particularitățile declarării în cazul entităților fără activitate, dar și elemente legate de planul de conturi în contextul raportării SAF-T, cu o atenție deosebită acordată specificului ONG-urilor. Totodată, participanții au analizat principalele prevederi ale OPANAF nr. 407 din 20 martie 2025, cu accent pe aplicabilitatea concretă a acestora în activitatea financiar-contabilă.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Neamț: Ziua educației financiare, prilej pentru apropierea tinerilor de profesia contabilă
Grand Hotel Ceahlău din Piatra Neamț a găzduit, marți, 15 aprilie 2025, conferința dedicată Zilei educației financiare, eveniment organizat de Inspectoratul Școlar Județean Neamț și Consiliul Județean al Elevilor. În sală s-au aflat reprezentanți ai elevilor din clasele V–XII, alături de cadre didactice și inspectori școlari, reuniți într-un cadru de dialog dedicat importanței educației financiare în formarea tinerei generații.
Printre invitații conferinței s-a numărat și Magdalena Violeta Iftode, președintele Consiliului Filialei CECCAR Neamț, care a susținut o prezentare despre rolul profesiei contabile în economie și societate și despre modul în care CECCAR sprijină formarea și dezvoltarea continuă a profesioniștilor din domeniul financiar-contabil. Pornind de la teme esențiale de educație financiară, intervenția sa a inclus și o incursiune în istoria și organizarea CECCAR.
Elevii au urmărit cu interes prezentările și au participat activ la discuții, împărtășind propriile perspective asupra modului în care educația financiară le influențează deciziile și înțelegerea realităților economice. Dialogul deschis dintre invitați și participanți a evidențiat nevoia integrării temelor financiare în formarea tinerilor, nu doar ca instrument de cultură generală, ci ca fundament pentru asumarea unor alegeri informate, atât în plan personal, cât și profesional.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 21 de ore
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 22 aprilie 2025
-
ECONOMIEacum 7 zile
Guvernul a modificat cadrul legislativ privind piața pensiilor private
-
ÎNREGISTRĂRIacum 7 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 17.04.2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
CECCAR Neamț: Ziua educației financiare, prilej pentru apropierea tinerilor de profesia contabilă
-
ECONOMIEacum 7 zile
Au fost adoptate „Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României” și „Registrul beneficiarilor programelor de formare”
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
Educația financiar-contabilă, o investiție pentru viitor: CECCAR Dâmbovița, alături de elevii din Târgoviște
-
PROFESIA CONTABILĂacum 22 de ore
CECCAR Dâmbovița: Experți contabili și contabili autorizați, în dialog cu specialiști ai AJFP pe teme fiscale de actualitate
-
ECONOMIEacum 22 de ore
AFIR a publicat Ghidul Solicitantului și anexele pentru intervenția DR 36