ECONOMIE
Furnizorii interesați pot solicita anularea unor obligații de plată datorate bugetului ANCOM
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a adoptat o procedură de anulare a unor obligații de plată datorate bugetului Autorității, prin care furnizorii interesați pot solicita anularea unor obligații bugetare datorate ANCOM prin depunerea unui formular tipizat până cel târziu la 25 noiembrie 2024, informează Agerpres. ANCOM precizează că procedura a fost adoptată în vederea aplicării noilor reglementări ce vizează măsurile fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare. Decizia ANCOM nr. 694/2024 pentru aprobarea procedurii de anulare a unor obligații de plată datorate bugetului Autorității a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 1087 din 31 octombrie 2024.
Beneficiarii facilităților prevăzute de decizie sunt toți debitorii, persoane juridice și persoane fizice, care, la data de 31 august 2024 inclusiv, figurează în evidențele ANCOM cu obligații bugetare principale restante sau numai cu obligații de plată a accesoriilor restante rezultate în urma obligațiilor bugetare principale plătite până la această dată, dacă acestea nu au fost achitate până la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024, act normativ care stă la baza deciziei ANCOM.
De asemenea, procedura se aplică și debitorilor declarați insolvabili, debitorilor aflați în procedură de insolvență sau persoanelor cărora li s-a stabilit răspunderea solidară potrivit Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare sau răspunderea potrivit Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare sau potrivit Legii nr. 85/2006 privind procedura insolvenței, cu modificările și completările ulterioare.
Ca urmare a OUG nr. 107/2024, ANCOM acordă amânarea la plată a obligațiilor de plată accesorii reprezentate de dobânzi, penalități de întârziere sau alte accesorii rămase nestinse la data emiterii „Situației privind debitele restante datorate bugetului ANCOM”, până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau, în cazul nedepunerii acestei cereri, până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, pentru fiecare debitor care notifică instituția conform ordonanței de urgență.
Totodată, sunt anulate obligațiile de plată a accesoriilor reprezentate de dobânzi, penalități de întârziere sau alte accesorii. Se ia și măsura de anulare a unui procentaj de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pentru debitorii persoane fizice care se încadrează în prevederile ordonanței de urgență.
Prevederile deciziei nu se aplică obligațiilor bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a OUG nr. 107/2024 sau care încep ulterior acestei date, sunt stabilite prin hotărâri penale definitive, reprezintă prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
Procedura se aplică următoarelor obligații bugetare administrate de Autoritate: tariful de monitorizare, tariful de utilizare a spectrului, tariful de utilizare a resurselor de numerotație, contribuția pentru compensarea costului net al furnizării serviciilor din sfera serviciului universal, amenzi administrative și alte sume datorate bugetului ANCOM, precum și obligațiilor accesorii aferente acestora.
Pentru a putea beneficia de facilități, furnizorii interesați care îndeplinesc condițiile de acordare a anulării obligațiilor de plată a accesoriilor datorate bugetului ANCOM sau de anulare a unui procent de 50%, respectiv 25%, după caz, din obligațiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, trebuie să transmită la ANCOM cererea de anulare până la data de 25 noiembrie 2024. Aceasta poate fi depusă la registratura Autorității sau comunicată prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire ori transmisă prin poșta electronică, semnată cu certificat digital.
Anterior cererii de anulare, furnizorii interesați au posibilitatea de a-și exprima intenția de a beneficia de anularea unor obligații prin depunerea, prin aceleași mijloace ca și în cazul cererii de anulare, a unei notificări. Notificarea nu este obligatorie, ci are drept scop obținerea amânării la plată a debitelor care pot face obiectul măsurilor de anulare.
ECONOMIE
ANAF urmează să actualizeze categoriile de venituri pentru care plătitorii de venituri au obligația depunerii formularului 205
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) propune, printr-un proiect de Ordin publicat astăzi în transparență decizională, actualizarea categoriilor de venituri pentru care plătitorii de venituri au obligația depunerii formularului 205. În acest sens, urmează să se modifice OPANAF nr.179/2022 pentru aprobarea modelului și conținutului formularelor 205 „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit” și 207 „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă/impozitul suportat de plătitorul de venit/veniturile scutite, pe beneficiari de venit nerezidenți”.
ANAF menționează, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OUG nr.115/2023, au fost aduse modificări și completări Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal care au vizat, printre altele, reglementarea obligației de reținere la sursă a impozitului pe veniturile din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă. Impozitul calculat și reținut se declară și se plătește până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost reținut.
Totodată, potrivit dispozițiilor art.132 alin.(2) din Codul fiscal, plătitorii de venituri cu regim de reținere la sursă a impozitelor au obligația să depună o declarație privind calcularea și reținerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, până în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat (formularul 205).
În acest context – afirmă inițiatorii proiectului de Ordin –, se impune modificarea instrucțiunilor de completare a formularului 205 „Declarație informativă privind impozitul reținut la sursă și câștigurile/pierderile din investiții, pe beneficiari de venit” aprobate prin OPANAF nr.179/2022, cu modificările și completările ulterioare.
Astfel, prin noul proiect de Ordin se propune actualizarea categoriilor de venituri pentru care plătitorii de venituri au obligația depunerii formularului 205, respectiv introducerea categoriei „Venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât cele din arendarea bunurilor agricole și din închirierea în scop turistic a camerelor situate în locuințe proprietate personală, plătite de persoane juridice sau alte entități care au obligația de a conduce evidență contabilă”.
ECONOMIE
MMSS: Indemnizație lunară de solidaritate pentru pensionarii cu handicap
Guvernul a aprobat, prin ordonanță de urgență, modificarea și completarea Legii nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, prin care se introduce, începând cu data de 1 ianuarie 2025, o indemnizație lunară de solidaritate pentru persoanele cu handicap vizual grav, handicap grav și handicap accentuat care au și calitatea de pensionar pentru limită de vârstă. Potrivit unui comunicat al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), prin aceste măsuri se asigură o protecție socială echitabilă și se consolidează incluziunea acestor persoane, astfel încât veniturile să fie majorate anual.
Cuantumul indemnizației de solidaritate va fi stabilit prin raportare la cuantumul pensiei pentru limită de vârstă aflat în plată și va fi majorat anual, în luna ianuarie, cu procentul de majorare al indicatorului social de referință (ISR), la care se adaugă 50% din creșterea reală a câștigului salarial mediu brut.
Actul normativ, elaborat de MMSS, prevede și acordarea unui punct de sprijin pentru persoanele cu handicap vizual grav, persoanele cu handicap grav și handicap accentuat care, după data de 1 ianuarie 2025, dobândesc calitatea de pensionar:
▪ 1 punct de sprijin pentru fiecare an de stagiu de cotizare contributiv realizat în condiții de handicap vizual grav și handicap grav;
▪ 0,5 puncte de sprijin pentru fiecare an de stagiu de cotizare contributiv realizat în condiții de handicap accentuat.
Valoarea acestui punct de sprijin reprezintă 0,125 din ISR.
Noile prestații sociale vor fi acordate de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială pe baza informațiilor furnizate de Casa Națională de Pensii Publice.
ECONOMIE
ANCOM recomandă atenție sporită la ofertele de Black Friday
Utilizatorii ar trebui să acorde o atenție sporită ofertelor propuse de comercianți, de Black Friday, iar printre alte aspecte de natură operațională, să verifice prin intermediul portalului scamadviser.com dacă magazinul online este real și dacă produsele vândute sunt autentice, informează Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), într-un comunicat citat de Agerpres.
„În perioada dedicată ofertelor promoționale de Black Friday, utilizatorii se pot confrunta cu livrări întârziate ale produselor achiziționate online sau tentative de fraudă la livrarea coletelor. ANCOM recomandă utilizatorilor să acorde o atenție sporită opțiunilor și condițiilor de livrare, precum și autenticității informațiilor de-a lungul întregului proces de achiziție online. Volumul crescut de achiziții de diverse produse din perioada Black Friday are un impact semnificativ asupra activității de curierat din România. În această perioadă, având în vedere numărul mare de comenzi, este posibilă apariția unor întârzieri la livrarea coletelor sau a deteriorării sau pierderii acestora în timpul transportului (…) În contextul în care mediul online este din ce în ce mai expus fraudelor, pentru a determina cât de sigură este achiziția online de produse, ANCOM și Directoratul Național de Securitate Cibernetică recomandă cumpărătorilor să acceseze scamadviser.com pentru a verifica dacă magazinul online este real și dacă produsele vândute sunt autentice”, notează instituția.
De asemenea, ANCOM atrage atenția utilizatorilor să nu răspundă mesajelor (SMS, e-mail) transmise aparent de către un furnizor de servicii poștale prin care se solicită accesarea unui link și completarea de informații personale (de exemplu, numărul cardului bancar) necesare livrării unui colet.
„Dacă utilizatorul a fost victima unei înșelăciuni sau a dat curs unui astfel de mesaj este necesar să informeze furnizorul de servicii poștale și să se adreseze organelor de poliție pentru începerea investigațiilor. În plus, în cazul bunurilor expediate prin serviciul contra ramburs, ANCOM recomandă ca înainte de achitarea sumei de bani solicitate, destinatarii care primesc coletul să se asigure că ei sau un alt membru al familiei au făcut o astfel de comandă online. În situațiile în care întâmpină probleme legate de livrarea unor produse comandate online, este necesar și eficient ca utilizatorii să se adreseze, în primul rând, magazinului online (…) În cazul unui comerciant dintr-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, soluționarea reclamațiilor se desfășoară conform mențiunilor de pe site-ul comerciantului respectiv”, precizează reglementatorul.
În același timp, în lipsa unei soluționări amiabile de către magazinul online, consumatorii se pot adresa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) – în cazul în care comerciantul este situat pe teritoriul României, respectiv reprezentantului local al Centrului European al Consumatorilor – în cazul unui comerciant dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene (UE).
Autoritatea subliniază, totodată, că atunci când efectuează comenzi online, utilizatorii ar trebui să acorde o atenție sporită ofertelor propuse de comercianți și să verifice o serie de aspecte, precum: opțiunile de livrare oferite de magazinul online; modalitățile de livrare a bunului (la adresă, la un punct de lucru al furnizorului sau la un sistem automat de livrare – locker, easybox, pachetomat, cutie pentru colete sau casete de expediere a coletelor); modalitățile de plată a bunului la livrare (numerar sau POS); termenul de livrare; dacă se oferă livrarea la ușă a unor produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.); dacă ambalajul coletului livrat prezintă urme de deteriorare, caz în care se poate solicita întocmirea unui document în care să fie specificată starea ambalajului sau se poate refuza coletul; identitatea expeditorului.
Potrivit sursei citate, pentru orice reclamație ulterioară este important ca utilizatorii să păstreze toate documentele care pot dovedi achiziția făcută (factură, bon fiscal, formularul de livrare etc.).
Reprezentanții ANCOM menționează faptul că instituția nu poate impune furnizorului de servicii poștale implicat în livrare să reia livrarea coletului returnat, fără costuri de expediere, sau să ofere eventuale despăgubiri ca urmare a modului în care a gestionat expedierea acestuia. În schimb, Autoritatea poate analiza și, după caz, sancționa conduita furnizorului implicat în livrarea bunului din perspectiva legislației din domeniul serviciilor poștale.
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Ialomița: Seminar cu tema Amnistia fiscală și alte modificări legislative, în colaborare cu AJFP
-
ECONOMIEacum o săptămână
Ajutor de minimis pentru susținerea producției de legume cultivate în spații protejate în perioada 2024-2025
-
ECONOMIEacum o săptămână
MADR: A fost aprobat cadrul normativ național pentru implementarea condiționalității sociale
-
ECONOMIEacum o săptămână
MF propune modificări la sancțiunile aferente Sistemului național RO e-Transport
-
ECONOMIEacum o săptămână
ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna noiembrie
-
PROFESIA CONTABILĂacum o zi
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 5 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum o zi
Noi modificări la Procedura de anulare a unor obligații bugetare, publicate în M.O.
-
ECONOMIEacum o zi
ANCOM recomandă atenție sporită la ofertele de Black Friday