ECONOMIE
Ministerul Energiei lansează sesiunea de depunere a proiectelor pentru Electric Up – ciclul 2
Ministerul Energiei lansează sesiunea de depunere a proiectelor pentru Electric Up – ciclul 2, cel mai important program susținut din bugetul ministerului pentru tranziția energetică, informează Agerpres. Astfel, începând din 15 noiembrie 2024, ora 10:00, și până la 16 decembrie 2024, ora 23:59, toți operatorii economici din domeniul HoReCa și IMM-uri, interesați de programul de finanțare, sunt invitați să își depună proiectele prin intermediul platformei informatice: https://granturi.imm.gov.ro.
În sesiunea de depunere sunt disponibile aplicanților funcționalitățile care permit: crearea cererilor de finanțare; completarea acesteia prin introducerea datelor în câmpurile aferente; anexarea documentelor deja încărcate în meniul Entității; transmiterea acestora (depunerea efectivă, ce atrage după sine alocarea numărului de ordine). Astfel, în perioada menționată se pot realiza atât înscrierea solicitanților, cât și depunerea proiectelor acestora.
Suma necesară implementării programului Electric Up este de maximum 596 milioane lei, în cel de-al doilea ciclu de finanțare.
ECONOMIE
În proiect, amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) intenționează, printr-un proiect de Ordin publicat pe site-ul instituției, modificarea și completarea OPANAF nr. 2012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OPANAF nr. 2012/2016, cu modificările și completările ulterioare, s-a aprobat Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA. Acest act normativ aprobă atât procedura de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA, cât și procedura de anulare din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, în situațiile prevăzute de art. 316 alin. (11) lit. a)-f) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
În scopul corelării prevederilor procedurale cu modificările legislative apărute ulterior, cu impact și în procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și pentru clarificarea unor aspecte procedurale prin noul proiect de Ordin, ANAF propune modificarea OPANAF nr. 2012/2016, astfel:
- modificarea titulaturii conducătorilor organelor fiscale teritoriale, având în vedere redenumirea serviciului fiscal municipal, a serviciului fiscal orășenesc și a biroului fiscal comunal, ca unități fiscale, în urma reorganizării agenției;
- stabilirea în sarcina compartimentului de specialitate a obligației ca, după anularea înregistrării în scopuri de TVA a persoanei impozabile membră a unui grup fiscal de TVA, să procedeze la aplicarea prevederilor OPANAF nr. 3006/2016 privind aprobarea Procedurii de implementare și de administrare a grupului fiscal unic, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare, cu modificările și completările ulterioare, în scopul scoaterii din grupul fiscal unic de TVA a persoanelor impozabile cărora li se anulează înregistrarea în scopuri de TVA;
- reglementarea situației înregistrării în scopuri de TVA la solicitarea organelor cu atribuții de control fiscal în sensul că decizia privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA să fie emisă doar pe baza actelor administrativ-fiscale emise de organul fiscal de control rămase definitive prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre judecătorească definitivă, în situația în care acestea au fost atacate în justiție. În acest sens, vor putea fi evitate situațiile în care unii contribuabili sunt înregistrați în scopuri de TVA, din oficiu, dar actele de control pe baza cărora au fost înregistrate în scopuri de TVA sunt anulate/ desființate de organele de soluționare a contestațiilor sau de către instanța judecătorească;
- stabilirea, în cadrul procedurii, a fluxului aplicabil în vederea asigurării exercitării dreptului de a fi ascultat, prevăzut de art.9 din Codul de procedură fiscală, înainte de luarea deciziei privind înregistrarea în scopuri de TVA, cu excepția situației în care situația a fost identificată de organele de control fiscal;
- modificarea formularului de „Notificare privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, potrivit prevederilor art. 316 alin. (10)/art. 317 alin.(4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare”, în scopul eliminării obligației persoanei notificate de a se prezenta la sediul organului fiscal pentru a depune declarația de mențiuni, în vederea solicitării înregistrării în scopuri de TVA. În prezent, este asigurată posibilitatea depunerii prin mijloace electronice de transmitere la distanță, de către toate categoriile de contribuabili, a formularului 700 „Declarație pentru înregistrarea/modificarea în mediu electronic a mențiunilor ulterioare înregistrării fiscale, precum și pentru radierea înregistrării fiscale” prin care se poate solicita și înregistrarea în scopuri de TVA;
- aprobarea unei „Invitații privind exercitarea dreptului de a fi ascultat”, care va fi comunicată în cazul neprezentării contribuabilului la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii. În acest caz, potrivit art. 9 din Codul de procedură fiscală, se acordă un nou termen pentru exercitarea dreptului de a fi ascultat, pentru persoanele impozabile care, deși au fost notificate în vederea înregistrării în scopuri de TVA, nu au depus declarația de mențiuni în vederea înregistrării în scopuri de TVA, nu s-au prezentat la sediul unității fiscale, în vederea audierii și nu au refuzat explicit să se prezinte la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii;
- aprobarea unei „Înștiințări privind sistarea procedurii de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA”, care va fi comunicată în situațiile în care, fie contribuabilul solicită înregistrarea în scopuri de TVA, prin depunerea declarației de mențiuni, ulterior începerii procedurii de înregistrare în scopuri de TVA, fie acesta prezintă, în cadrul procedurii de audiere, documente din care rezultă că nu avea obligația să solicite înregistrarea în scopuri de TVA. „Pentru astfel de situații este necesară și completarea corespunzătoare a modelului de referat care se întocmește de organul fiscal”, precizează ANAF, în Referatul de aprobare;
- completarea prevederilor procedurale, în sensul că se anulează înregistrarea în scopuri de TVA, pentru persoanele impozabile care se încadrează în prevederile art. 316 alin. (11) lit. d) din Codul fiscal, chiar dacă pentru perioada respectivă există o decizie de impunere emisă de organul de inspecție fiscală sau o decizie de impunere, din oficiu, emisă de organul fiscal competent, rămasă definitivă conform art. 107 alin.(5) din Codul de procedură fiscală.
Potrivit art. 316 alin. (11) lit. d) din Codul fiscal, organul fiscal anulează, din oficiu, înregistrarea în scopuri de TVA, în cazul persoanelor impozabile care nu au depus niciun decont de taxă pentru 6 luni consecutive (dacă utilizează luna calendaristică ca perioadă fiscală) sau, după caz, pentru două trimestre calendaristice consecutive (dacă utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală). „Însă, potrivit prevederilor art.107 din Codul de procedură fiscală, nedepunerea declarației de impunere dă dreptul organului fiscal să procedeze la stabilirea din oficiu a creanțelor fiscale prin decizie de impunere, iar organele de inspecție fiscală stabilesc, prin decizie de impunere, obligații fiscale și pentru perioadele în care contribuabilul nu și-a îndeplinit obligațiile declarative. Având în vedere caracterul sancționator al prevederilor art. 316 alin. (11) din Codul fiscal, considerăm că este necesară anularea înregistrării în scopuri de TVA a persoanelor impozabile care nu și-au îndeplinit obligațiile declarative, chiar dacă sumele datorate pentru perioadele fiscale respective au fost stabilite de organele fiscale”, menționează reprezentanții ANAF în documentul citat.
ECONOMIE
ANAF propune introducerea a 23 de noi formulare utilizate în activitatea de colectare a creanțelor fiscale
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat astăzi în transparență decizională un proiect de Ordin pentru modificarea OPANAF nr. 1.155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimerie masivă a unor acte administrative fiscale și procedurale. ANAF reamintește, în Referatul de aprobare care însoțește proiectul de act normativ, că, prin OPANAF nr. 1155/2016 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masivă a unor acte administrative fiscale și procedurale, cu modificările și completările ulterioare, au fost aprobate categoriile de acte administrativ fiscale utilizate în activitatea de colectare a creanțelor fiscale, emise de organele fiscale centrale și tipărite prin intermediul centrului de imprimerie masivă, valabile fără semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal central, potrivit legii, și ștampila organului fiscal emitent. Avându-se în vedere modificările legislative intervenite ulterior, o serie de formulare necesare administrării veniturilor bugetare au fost aprobate prin Ordine ale președintelui ANAF.
Prin proiectul de act normativ se are în vedere modificarea și completarea OPANAF nr. 1155/2017, cu modificările și completările ulterioare, astfel:
➜ eliminarea unui număr de 5 formulare, respectiv:
- „Decizie de impunere privind plățile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuții de asigurări sociale de sănătate/contribuții de asigurări sociale”;
- „Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din România de persoanele fizice”;
- „Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din străinătate de persoanele fizice”;
- „Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale pentru persoane fizice”;
- „Decizie de impunere anuală pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate și a contribuției de asigurări sociale”;
➜ actualizarea denumirii formularului „Notificare privind destinația sumei reprezentând până la 2% din impozitul anual pe veniturile din salarii și din pensii, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult” în sensul reformulării textului, după cum urmează: „Notificare privind destinația sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, pentru susținerea entităților nonprofit/unităților de cult” ;
➜ introducerea unui număr de 23 de formulare, respectiv:
- „Notificare privind nedeclararea contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice”;
- „Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice”;
- „Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru persoane fizice”;
- „Notificare privind nedeclararea contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice pentru indemnizațiile prevăzute la art. XV alin. (1), (1^1) și (4) din OUG nr. 30/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu modificările ulterioare, precum și la art. 3 din OUG nr. 132/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare”;
- „Decizie privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru indemnizațiile prevăzute la art. XV alin. (1), (1^1) și (4) din OUG nr. 30/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu modificările ulterioare, precum și la art. 3 din OUG nr. 132/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare”;
- „Decizie de anulare a deciziei privind stabilirea din oficiu a contribuției de asigurări sociale și a contribuției de asigurări sociale de sănătate pentru indemnizațiile prevăzute la art. XV alin. (1), (1^1) și (4) din OUG nr. 30/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 59/2020, cu modificările ulterioare, precum și la art. 3 din OUG nr. 132/2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 282/2020, cu modificările și completările ulterioare”;
- „Notificare privind nedeclararea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru indemnizații reprezentând măsuri în domeniul protecției sociale și pentru unele venituri obținute din străinătate”;
- „Decizie privind stabilirea din oficiu a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizații reprezentând măsuri în domeniul protecției sociale și pentru unele venituri obținute din străinătate”;
- „Decizie de anulare a Deciziei privind stabilirea din oficiu a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice pentru unele indemnizații reprezentând măsuri în domeniul protecției sociale și pentru unele venituri obținute din străinătate”;
- „Decizie privind recuperarea sumei reprezentând până la 3,5% din impozitul anual datorat, virată în mod necuvenit entităților nonprofit/unităților de cult”;
- „Decizie privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA potrivit prevederilor art. 316 alin. (10)/art. 317 alin. (4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare”;
- „Decizie de radiere, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare”;
- „Înștiințare privind radierea, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul TVA la încasare”;
- „Notificare privind nedeclararea taxei pe valoarea adăugată de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) și (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;
- „Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii”;
- „Decizie de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) și (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (190)”;
- „Decizie de anulare a deciziei de impunere din oficiu a taxei pe valoarea adăugată datorate de către persoanele impozabile prevăzute la art. 11 alin. (6) și (8) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (191)”;
- „Notificare pentru corectarea declarațiilor recapitulative (390VIES)”;
- „Notificare pentru nedepunerea declarațiilor recapitulative (390VIES)”;
- „Notificare privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor”;
- „Decizie privind modificarea din oficiu a datelor din Registrul contribuabililor/plătitorilor (701)”;
- „Decizie de declarare în inactivitate”;
- „Notificare privind nedepunerea la termen a cererii de înregistrare a contractelor de închiriere”.
ECONOMIE
Importurile de gaze s-au redus cu 10,9% în primele nouă luni din 2024
România a importat, în primele nouă luni din 2024, o cantitate de gaze naturale utilizabile de 1,361 milioane tone echivalent petrol (tep), cu 10,9% mai mică (-166.300 tep) față de cea din perioada similară a anului trecut, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică (INS), citate de Agerpres. Producția internă de gaze naturale a totalizat, în perioada menționată, 5,635 milioane tep, fiind cu 0,8% peste cea din perioada ianuarie-septembrie 2023 (+42.800 tep).
Conform estimărilor Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză (CNSP), producția de gaze naturale ar urma să crească, în perioada 2024-2027, cu un ritm mediu anual de 1,7%, după un avans de 1,4% înregistrat în 2023.
Astfel, în ultima Prognoză a echilibrului energetic, pentru 2024 este prognozată o producție de 7,675 milioane tone echivalent petrol, în creștere cu 0,6%, pentru 2025 de 7,79 milioane tep (+1,5%), pentru 2026 de 7,907 milioane tep (+1,5%) și pentru 2027 de 8,176 milioane tep (+3,4%).
În ceea ce privește importurile, pentru anul 2024 este prognozată o creștere de peste 10% a importului de gaze naturale, după care se așteaptă să se manifeste o tendință de reducere, cu un ritm mai pronunțat la orizontul 2027 (-6%), în concordanță cu avansul producției prin intrarea în exploatare a unor noi capacități, dar luând în considerare și o menținere a tranzitului către piețe externe. CNSP estimează pentru 2024 importuri de 2,392 milioane tep (plus 11,1%), pentru 2025 de 2,211 milioane tep (-7,6%), pentru 2026 de 2,150 milioane tep (-2,7%) și pentru 2027 de 2,022 milioane tep (-6%).
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Mehedinți: Conferință regională despre rolul profesiei contabile în managementul afacerilor sustenabile
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 8 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
BNR a urcat la 4,9% prognoza de inflație pentru finalul acestui an; 3,5% pentru 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR, activitate de pionierat în ceea ce privește preocupările în profesie la nivel global
-
ECONOMIEacum 5 zile
CE propune un portal unic de declarații digitale în vederea reducerii sarcinii administrative pentru detașarea lucrătorilor
-
ECONOMIEacum 5 zile
Proiectul Procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire a salariului minim, în consultare publică
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR Ialomița: Seminar privind drepturile și obligațiile angajaților și angajatorilor în relațiile de muncă
-
ECONOMIEacum 5 zile
MF propune noi modificări la Codul fiscal și la Codul de procedură fiscală