PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 18 noiembrie 2024
Principalele aspecte ale audierii de confirmare a vicepreședintelui executiv desemnat pentru prosperitate și strategie industrială
Marți, 12 noiembrie, Stéphane Séjourné, vicepreședintele executiv desemnat pentru prosperitate și strategie industrială, s-a confruntat cu o audiere de confirmare din partea mai multor comisii. În discursul său introductiv, Stéphane Séjourné a subliniat viziunea sa asupra prosperității industriale ca fiind esențială pentru competitivitatea Europei. El a subliniat că, fără progrese rapide în acest domeniu, Europa riscă să rămână în urmă la nivel global. Pentru a elimina deficitul de finanțare existent, el a propus crearea unui fond pentru competitivitate în cadrul următorului cadru general financiar multianual (CFM) al UE și a sprijinit o Uniune a economiilor și investițiilor pentru a spori investițiile private în Europa. În plus, el a subliniat importanța punerii în aplicare a planului industrial al Pactului verde, care vizează decarbonizarea și creșterea competitivității europene. Séjourné a anunțat, de asemenea, planuri pentru un viitor Pact privind industria curată, axat pe sectoare cu impact ridicat, cum ar fi oțelul, care se confruntă cu provocări legate de costurile ridicate ale energiei și de presiunile pieței chineze. El a promis, de asemenea, reducerea poverilor birocratice pentru întreprinderi, în special pentru întreprinderile mici și mijlocii. Pe parcursul audierii, el a subliniat simplificarea reglementărilor UE fără a compromite standardele înalte de mediu și sociale. Această simplificare, a susținut el, ar aduce beneficii în special întreprinderilor mai mici și autorităților publice, facilitând accesul la oportunitățile de achiziții publice. De asemenea, el i-a asigurat pe eurodeputați de dedicarea sa privind susținerea angajamentelor Pactului verde și obiectivelor climatice ale UE, promițând că această axare pe reducerea birocrației nu va însemna dereglementare.
Comisia Europeană trimite Germania în fața Curții pentru tratamentul fiscal discriminatoriu al câștigurilor de capital din domeniul imobiliar
Comisia Europeană a decis joi, 14 noiembrie, să trimită Germania în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru că nu a remediat încălcarea liberei circulații a capitalurilor din cauza unui tratament fiscal discriminatoriu al câștigurilor de capital reinvestite în urma vânzării de proprietăți imobiliare din țară. Germania acordă o amânare a impozitării pentru câștigurile de capital reinvestite realizate din vânzarea de proprietăți imobiliare situate în Germania, cu condiția ca proprietățile imobiliare să fi fost atribuite activelor fixe ale unui sediu permanent național o perioadă neîntreruptă de cel puțin 6 ani. Se consideră despre corporațiile înființate în Germania, chiar dacă nu desfășoară o activitate comercială în această țară, că au un astfel de sediu permanent la locul de conducere (adică în Germania). Se consideră despre corporațiile comparabile stabilite în alte state membre UE/SEE că nu au astfel de sedii permanente în Germania. Prin urmare, Germania refuză să le acorde o amânare a plății impozitului pentru câștigurile de capital reinvestite rezultate din înstrăinarea de bunuri imobiliare germane. Drept urmare, Germania încalcă libera circulație a capitalului, în opinia Comisiei. Comisia a trimis deja un aviz motivat Germaniei, în noiembrie 2019, și s-a angajat în schimburi tehnice suplimentare cu autoritățile germane. Cu toate acestea, consideră că eforturile autorităților au fost, până în prezent, insuficiente și, prin urmare, trimite Germania în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene.
A fost lansat un nou portal web privind regimul special de TVA pentru IMM-uri
Comisia Europeană a anunțat marți, 12 noiembrie, lansarea portalului web cu mai multe informații privind schema pentru IMM-uri. Regimul special de TVA pentru IMM-uri, care va intra în vigoare la 1 ianuarie 2025, va permite IMM-urilor să vândă bunuri și servicii fără a percepe TVA clienților lor (scutirea de TVA), reducându-și astfel obligațiile de conformare la TVA. Orice întreprindere mică cu o cifră de afaceri anuală totală de cel mult 100.000 euro (sau echivalentul în moneda națională) în toate statele membre, pentru anul calendaristic în curs și anul calendaristic precedent, este eligibilă pentru scutirea de TVA în statul membru în care a fost înființată (MSEST) și/sau în alt stat membru (alte state membre) în cadrul schemei transfrontaliere pentru IMM-uri. Schema pentru IMM-uri este opțională. Întreprinderile mici din afara UE nu pot aplica schema pentru IMM-uri. Portalul web conține o serie de informații, întrebări frecvente, contacte pentru fiecare țară în parte, precum și un simulator de TVA pentru IMM-uri.
Parlamentul European dorește ca Rusia să fie adăugată pe lista neagră a UE privind combaterea spălării banilor
În cadrul sesiunii plenare a Parlamentului European de miercuri, 13 noiembrie, majoritatea grupurilor politice au cerut Comisiei Europene să adauge Rusia pe lista neagră a UE privind combaterea spălării banilor (AML), invocând crima organizată și războiul din Ucraina ca motive principale. Eurodeputații au subliniat urgența închiderii canalelor de finanțare ale Rusiei pentru terorism și război. Ei au subliniat problemele sistemice ale Rusiei cu spălarea banilor, corupția și supravegherea financiară slabă, care amenință securitatea UE. Unii eurodeputați au criticat rezistența internațională, în special din partea Indiei, Chinei și Africii de Sud, în desemnarea Rusiei ca având un risc ridicat la nivel global. Comisarul UE pentru servicii financiare, Mairead McGuinness, a reamintit că UE urmează recomandările Grupului de acțiune financiară (GAFI) și că, în prezent, nu există nicio așteptare ca în viitorul apropiat să se găsească un consens al GAFI privind includerea pe listă a Rusiei. Cu toate acestea, ea a reamintit, de asemenea, că UE are dreptul de a lua în considerare o listă autonomă și a asigurat că, în cazul în care Comisia decide că Rusia trebuie inclusă, Parlamentul European și Consiliul UE vor fi pe deplin implicate în acest proces.
Raportul OCDE privind administrația fiscală din 2024
OCDE a publicat miercuri, 13 noiembrie 2024, raportul său privind administrația fiscală, care oferă informații comparative despre administrațiile fiscale avansate și emergente la nivel global și urmărește să scoată la iveală câteva dintre tendințele și provocările cu care se confruntă. Scopul său este de a ajuta administrațiile, guvernele, contribuabilii și alte părți interesate să identifice îmbunătățiri ale eficienței administrării fiscale. Ediția din 2024 include date legate de performanță, rapoarte și tendințe până la sfârșitul anului fiscal 2022. Pentru prima dată din 2019, această ediție examinează în detaliu practicile administrative, operaționale și organizaționale ale administrațiilor fiscale participante. În cele din urmă, acesta conține un articol special care analizează modul în care administrațiile fiscale estimează diferențele de impozitare. Datele care stau la baza acestui raport provin din sondajul internațional privind administrarea veniturilor, iar în anumite domenii utilizează și informații din inventarul inițiativelor privind tehnologia fiscală.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR, la Practical Accounting Days: Cum să îți construiești o carieră de succes în contabilitate
CECCAR a participat, în calitate de partener educațional, miercuri, 13 noiembrie, la Targul de joburi organizat în cadrul Practical Accounting Days (PAD), oferindu-le sfaturi tinerilor care doresc să urmeze o carieră de succes în contabilitate.
Târgul de joburi a contribuit la orientarea tinerilor în carieră, stabilind un prim-contact al studenților cu societățile de profil. Cu acest prilej, reprezentanții CECCAR le-au vorbit studenților despre oportunitățile de angajare, internshipuri, stagii de practică pe care le pot găsi pe Jobyx.ro, platforma de job-matching dezvoltată de CECCAR.
O calificare profesională în domeniu reprezintă mai mult decât un simplu „plus” în CV – este o investiție strategică într-un viitor de succes. Studenții au aflat despre parcursul necesar pentru obținerea calificărilor de expert contabil și contabil autorizat și despre avantajele pe termen lung ale acestor calificări profesionale.
Studenții au putut afla direct de la reprezentanții CECCAR care sunt etapele de formare, oportunitățile de dezvoltare și responsabilitățile unui profesionist contabil.
CECCAR își reafirmă, astfel, rolul de mentor educațional și de partener pentru tinerii care își doresc o carieră în contabilitate. Stagiul CECCAR, dezvoltat pe modelul școlilor de business de renume de la nivel global, care se bazează pe modelarea atitudinii și dezvoltarea abilităților practice, asigură un nivel complet de pregătire pentru construirea unei cariere de succes într-un domeniu fit for future.
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Mehedinți: Conferință regională despre rolul profesiei contabile în managementul afacerilor sustenabile
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 8 noiembrie 2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
BNR a urcat la 4,9% prognoza de inflație pentru finalul acestui an; 3,5% pentru 2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
CECCAR, activitate de pionierat în ceea ce privește preocupările în profesie la nivel global
-
ECONOMIEacum 5 zile
CE propune un portal unic de declarații digitale în vederea reducerii sarcinii administrative pentru detașarea lucrătorilor
-
ECONOMIEacum 5 zile
Proiectul Procedurii de aplicare a mecanismului de stabilire a salariului minim, în consultare publică
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR Ialomița: Seminar privind drepturile și obligațiile angajaților și angajatorilor în relațiile de muncă
-
ECONOMIEacum 5 zile
MF propune noi modificări la Codul fiscal și la Codul de procedură fiscală