PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 25 noiembrie 2024
Grupurile politice au ajuns la un acord cu privire la Comisia von der Leyen II
Miercuri, 20 noiembrie, grupurile PPE, S&D și Renew Europe din Parlamentul European au ajuns la un acord cu privire la următoarea Comisie Europeană. La mai mult de o săptămână de la audierile ultimilor comisari desemnați, cele trei grupuri politice s-au aflat într-un impas în ceea ce privește aprobarea celor șase vicepreședinți executivi și a comisarului desemnat maghiar, Olivér Várhelyi. În așa-numita Declarație de cooperare a platformei, cele trei grupuri politice sunt de acord să coopereze pentru cea de-a zecea legislatură a Parlamentului European în jurul următoarelor linii principale: – conducerea Europei pe baza valorilor comune; – o agendă îndrăzneață pentru o creștere durabilă, competitivitate, pregătire și tranziție digitală; – o politică eficientă în domeniul migrației și asigurării în Europa; – consolidarea societăților și susținerea modelului social al UE; – asigurarea securității alimentare, a apei și a unui mediu durabil într-o manieră incluzivă; – susținerea valorilor și consolidarea statului de drept; – valorificarea puterii UE ca lider mondial; – investiții într-un buget modern, aliniat ambițiilor UE; – reformarea capacității UE de a acționa. În urma acestui acord, comisiile parlamentare relevante ale Parlamentului European ar fi validat în seara zilei de miercuri, 20 noiembrie, nominalizările celor șase vicepreședinți executivi desemnați și a comisarului european desemnat, maghiarul Olivér Várhelyi. Însă, acestea solicită reducerea considerabilă a portofoliului lui Olivér Várhelyi. Votul asupra noii Comisii în ansamblu ar trebui să continue așa cum a fost planificat miercuri, 27 noiembrie, la prânz. Pentru a fi confirmat, Colegiul comisarilor are nevoie de aprobarea majorității voturilor exprimate [regula 129 punctul (7) din Regulamentul de procedură al PE]. Înainte de vot, plenul va organiza o dezbatere cu președintele ales al Comisiei Europene, von der Leyen, cu privire la echipa sa și programul acesteia. Orice grup politic sau cel puțin 5% dintre eurodeputați pot depune o propunere de rezoluție. Odată aleasă de Parlament și după numirea oficială de către Consiliul European prin majoritate calificată, noua Comisie Europeană își va prelua atribuțiile la 1 decembrie 2024.
Liderii G20 se angajează să coopereze în impozitarea persoanelor cu un nivel ridicat de avere
Luni, 18 noiembrie, liderii G20 au adoptat, în cadrul reuniunii lor de la Rio de Janeiro, o declarație, care include și un angajament de a coopera în ceea ce privește impozitarea persoanelor cu un nivel ridicat de avere. „Respectând pe deplin suveranitatea fiscală, vom încerca să cooperăm pentru a ne asigura că persoanele cu un nivel foarte ridicat de avere sunt impozitate în mod eficient. Cooperarea ar putea implica schimbul de bune practici, încurajarea dezbaterilor în jurul principiilor fiscale și elaborarea unor mecanisme de combatere a evitării obligațiilor fiscale, inclusiv tratarea practicilor fiscale potențial dăunătoare”, se arată în declarație. Liderii UE intenționează să continue discutarea acestor probleme în G20 și OCDE. Într-un comunicat de presă, Gabriel Zucman, directorul Observatorului fiscal al UE, care a consiliat președinția braziliană a G20 cu privire la posibilele reforme globale ale impozitării superbogaților, a salutat o „decizie istorică”. „Acum este momentul să transformăm cuvintele în acțiune și să lansăm o negociere internațională incluzivă, care se extinde dincolo de țările G20, cu privire la reforma impozitării superbogaților”, a spus el. Liderii G20 și-au reiterat, de asemenea, angajamentul față de implementarea rapidă a soluției bazate pe doi piloni de către toate jurisdicțiile interesate, inclusiv negocieri rapide privind pachetul final al Pilonului unu. Aceștia au declarat: „Cooperarea noastră fiscală internațională trebuie să fie incluzivă și eficientă și să vizeze atingerea unui consens larg, maximizând sinergiile dintre forurile internaționale existente, încercând în același timp să evite duplicarea inutilă a eforturilor.”
Eurodeputații și experții fiscali discută despre viitoarele politici fiscale internaționale și ale UE
Joi, 21 noiembrie, eurodeputații din Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European au discutat cu Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare în cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, Sanya Gbonjubola și Liselott Kana, copreședinți ai Comitetului de experți al ONU pentru cooperare internațională în chestiuni fiscale, ce rol va juca ONU în domeniul impozitării, cum va coopera cu OECD și ce rol va juca UE cu privire la ambele foruri. Experții invitați au conturat o imagine de ansamblu asupra situației fiscale la nivelul OCDE și al ONU și au stabilit care sunt prioritățile lor, în viitor. În ceea ce privește procesul ONU, Benjamin Angel a spus că rămâne de văzut ce va fi în Convenție și în protocoale. Primul protocol trebuie să trateze serviciile transfrontaliere, inclusiv sectorul digital. „Este un subiect sensibil, deoarece se suprapune cu ceea ce Pilonul 1 trebuie să realizeze”, a spus el. De asemenea, a reamintit că „UE a subliniat necesitatea unui consens, nu pentru că dorește să torpileze procesul, ci deoarece consensul este singura modalitate de a crea o convenție care poate fi ratificată de cel mai mare număr de țări posibil”, a spus el. Cei doi experți ONU au subliniat necesitatea ca acordurile să recunoască diversitatea intereselor și a capacităților de implementare, subliniind, de asemenea, avantajul tratării unor chestiuni fiscale de fond la nivel regional prin acorduri multilaterale, și nu la nivel global. Eurodeputații și-au exprimat îngrijorarea cu privire la efectele pe care schimbarea administrației din SUA le-ar putea avea asupra aplicării acordului privind soluția pe doi piloni al OCDE și asupra demersurilor viitoare privind acordul asupra Pilonului 1 al OCDE. Aceștia au subliniat, de asemenea, că peisajul fiscal în schimbare creează poveri administrative considerabile, iar acest lucru trebuie rezolvat, în special prin crearea unei oaze de siguranță în cadrul Pilonului doi al OCDE. Eurodeputații au cerut, de asemenea, experților opiniile lor cu privire la modul de impozitare a superbogaților. Benjamin Angel a răspuns că acesta este un aspect la care cu siguranță trebuie lucrat având în vedere impozitarea de facto a superbogaților și necesitatea ca toată lumea să-și plătească partea lor echitabilă din impozite. Cu toate acestea, trebuie luate unele măsuri prealabile, cum ar fi intensificarea schimbului de informații la nivel mondial privind registrele beneficiarilor reali și schimbul de informații la nivel mondial cu privire la proprietățile imobiliare.
Forumul OCDE privind administrarea fiscală convine asupra unor noi inițiative pentru a sprijini transformarea digitală și pentru a spori certitudinea fiscală
Forumul OCDE privind administrarea fiscală (FTA) a organizat cea de-a 17-a reuniune plenară anuală la Atena, în perioada 13-15 noiembrie, reunind comisari și delegați în materie de fiscalitate din 53 jurisdicții, inclusiv reprezentanți ai organizațiilor internaționale, ai organismelor regionale de administrare fiscală, ai mediului de afaceri și ai mediului academic. Comisarii s-au concentrat pe oportunitățile de îmbunătățire a eficienței și eficacității administrării fiscale la nivel global și au convenit să dezvolte proiecte pilot de implementare pentru a sprijini schimbul automat de informații între administrațiile fiscale și terți, precum și să aprofundeze schimbul de cunoștințe atât cu privire la utilizarea de încredere a inteligenței artificiale, cât și la baza globală de date pentru a sprijini investițiile în transformarea digitală. De asemenea, s-au angajat să sprijine implementarea impozitului minim global și consolidarea cadrului general de securitate fiscală pentru a contribui la obținerea certitudinii fiscale din timp, la minimizarea litigiilor și la extinderea eforturilor colective privind consolidarea capacităților fiscale, în cooperare cu organizațiile fiscale regionale, pentru a sprijini transformarea administrației fiscale la nivel global, inclusiv prin implicarea de la egal la egal în ceea ce privește conducerea și promovarea echilibrului de gen și a diversității.
Veniturile fiscale medii din OCDE rămân stabile în 2023
Potrivit unui nou raport publicat joi, 21 noiembrie, de OCDE, nivelul mediu al veniturilor fiscale în țările din OCDE a rămas în mare parte neschimbat în 2023, guvernele încercând să atenueze presiunile legate de costul vieții pe fondul creșterii cheltuielilor legate de schimbările climatice și îmbătrânirea populației. Raportul arată că raportul mediu între impozite și PIB pentru țările din OCDE a fost de 33,9% în 2023, cu 0,1 puncte procentuale (p.p.) sub nivelul său din 2021 și 2022, dar peste nivelul său pre-pandemic de 33,4% din 2019. În 2023, raportul între impozite și PIB a crescut în 18 dintre cele 36 de țări din OCDE pentru care sunt disponibile date preliminare, a scăzut în 17 și a rămas neschimbat într-una singură. Cele mai mari creșteri (de cel puțin 2,5 p.p.) au avut loc în Luxemburg, Columbia și Turcia, iar cele mai mari scăderi (de cel puțin 3,0 p.p.) au fost observate în Israel, Coreea și Chile. Raportul include un capitol special privind impozitele pe sănătate, care sunt din ce în ce mai frecvente în țările OCDE datorită capacității lor de a genera venituri și de a îmbunătăți rezultatele în materie de sănătate prin reducerea consumului de produse dăunătoare. În medie, în țările OCDE, veniturile din accizele pe alcool, tutun și băuturi îndulcite cu zahăr s-au ridicat la 0,7% din PIB și au generat 2,2% din totalul veniturilor fiscale în 2022. Însă, aceste venituri au scăzut ca proporție din PIB între 2000 și 2022 în aproape toate țările OCDE, cea mai mare scădere înregistrată în veniturile din accizele pe alcool. În aceeași zi, OCDE a publicat și raportul său privind Tendințele impozitului pe consum 2024, care evidențiază eforturile continue ale guvernelor de a îmbunătăți performanța sistemelor lor de TVA și de a combate frauda și neconformitatea.
Gabriela Figueiredo Dias a fost realeasă în funcția de președinte al IESBA
International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) a anunțat miercuri, 20 noiembrie, realegerea Gabrielei Figueiredo Dias în funcția de președinte, începând cu 1 ianuarie 2025 până la 31 decembrie 2026. Figueiredo Dias se află la conducerea consiliului global de etică din ianuarie 2022. În timpul primului său mandat, ea a extins impactul Codului etic internațional al IESBA privind aspectele inovatoare. Printre altele, ea a condus activitatea IESBA privind elaborarea de noi standarde, inclusiv standardele legate de sustenabilitate, care urmează să fie lansate în curând, precum și standardele care tratează dimensiunile etice ale planificării fiscale și serviciilor conexe, efectele transformatoare ale tehnologiei asupra funcțiilor contabile, de asigurare și financiare și independența auditorilor pentru auditurile de grup. Înainte de a se alătura IESBA, Figueiredo Dias a fost președintele Comisiei portugheze pentru piața valorilor mobiliare (CMVM) și a fost membru al consiliului de administrație al Organizației Internaționale a Comisiilor de Valori Mobiliare (IOSCO) și al Autorității Europene pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA). De asemenea, a fost vicepreședinte a Comitetului de guvernanță corporativă al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR, la seminarul AICPA & CIMA de la București: Viitorul domeniului financiar-contabil, între tehnologie, sustenabilitate și inovație
Reprezentanți ai CECCAR au participat joi, 28 noiembrie a.c., la o întâlnire de lucru organizată de AICPA & CIMA cu scopul de a facilita un dialog constructiv despre viitorul domeniului financiar-contabil în contextul avansului accelerat al inovației tehnologice. La întâlnire au mai luat parte delegați ai Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Academiei de Studii Economice din București și ai altor organizații profesionale, contribuind la o dezbatere amplă despre tendințele regionale și globale care modelează sectorul financiar-contabil.
John Graham, FCMA, CGMA, președinte adjunct CIMA, a susținut o prezentare cu tema Accelerate & Lead – Catalysing the Profession into the Future. Acesta a explorat modul în care profesia contabilă poate cataliza transformările economice și tehnologice, punând accent pe rolul esențial al inovației, al adaptabilității și al viziunii pe termen lung. Graham a evidențiat, de asemenea, importanța leadershipului și a colaborării între profesioniști, mediul academic și organismele de reglementare pentru a răspunde provocărilor și oportunităților emergente.
Potrivit informațiilor prezentate de președintele adjunct al CIMA, prognozele indică o creștere semnificativă a pieței globale de AI, estimându-se că aceasta va atinge 407 miliarde de dolari până în 2025, față de 86,9 miliarde în 2022. Totodată, acesta a subliniat faptul că AI are potențialul de a crea 97 de milioane de noi locuri de muncă la nivel global, subliniind necesitatea formării continue pentru a integra aceste tehnologii în mod eficient.
Participanții au analizat, de asemenea, schimbările fundamentale care redefinesc domeniul financiar-contabil, printre care gestionarea obiectivelor pe orizonturi de timp, alocarea eficientă a capitalului, dezvoltarea relațiilor de afaceri și transformarea modelelor de business. Accentul a fost pus pe crearea de valoare adăugată printr-o gestionare strategică a resurselor și pe adaptarea modelelor de afaceri pentru a răspunde cerințelor unei economii globale aflate în continuă schimbare.
Un alt punct de interes al discuțiilor a fost integrarea principiilor ESG (Environmental, Social, Governance), precum și promovarea diversității și incluziunii în cadrul organizațiilor, elemente esențiale pentru sustenabilitatea pe termen lung a companiilor și pentru crearea unui impact social pozitiv. Evenimentul le-a oferit participanților oportunitatea de a împărtăși perspective și de a identifica direcții comune pentru dezvoltarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Bacău: Ziua Carierei – Drumul în viață. Față în față cu experiența profesională, seminar în colaborare cu Universitatea „George Bacovia”
CECCAR Bacău a organizat, la 18 noiembrie 2024, un seminar cu tema „Ziua Carierei – Drumul în viață. Față în față cu experiența profesională”, desfășurat în sala de curs „Ion Ionescu de la Brad” a filialei. Evenimentul, derulat în colaborare cu Departamentul Servicii pentru Elevi, Studenți și Absolvenți al Universității „George Bacovia” din Bacău, a fost parte din manifestările științifice anuale ale universității.
Printre participanți s-au numărat studenți ai programelor de licență și masterat de la Facultatea de Științe Economice, Juridice și Administrative, alături de membri ai filialei – experți contabili, contabili autorizați și administratori ai firmelor membre CECCAR.
Seminarul, moderat de Radu Mihai Faghiean, președintele CECCAR Filiala Bacău, și conf. univ. dr. Radu Florin, expert contabil și membru al Comisiei de Arbitraj a filialei, a fost un bun prilej pentru studenți să descopere oportunitățile profesionale pe care le oferă CECCAR. Discuțiile au abordat schimbările prin care trece profesia contabilă, de la introducerea noului sistem contabil până la dezvoltarea contabilității criminalistice și la transformările impuse de digitalizare. Studenții au aflat direct de la profesioniști direcția în care se îndreaptă domeniul financiar-contabil, accentul fiind pus pe rolul profesionistului contabilului de partener de încredere al antreprenorilor.
Tinerii și-au manifestat interesul față de profesia contabilă, adresând întrebrări despre provocările și oportunitățile oferite de digitalizare și de importanța pregătirii continue și multidisciplinare. Seminarul a fost o oportunitate pentru aceștia de a înțelege că succesul în profesia contabilă necesită nu doar cunoștințe tehnice solide, ci și o capacitate de a răspunde provocărilor și nevoilor complexe ale mediului economic.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Satu Mare: Întâlnire între membrii GEJ și reprezentanții Tribunalului Satu Mare. Clarificări procedurale în activitatea de expertiză contabilă
La 12 noiembrie 2024, la sediul Filialei CECCAR Satu Mare, a avut loc o întâlnire între experții contabili judiciari și reprezentanți ai Tribunalului Satu Mare, Cardonel Mureșan, președintele instanței, și Eugen Roșioru Eugen, judecător responsabil de activitatea de expertiză contabilă. Evenimentul a creat un cadru de dialog constructiv pentru discutarea aspectelor legate de activitatea de expertiză contabilă.
Întâlnirea a oferit oportunitatea de a clarifica proceduri și practici din domeniul expertizei contabile judiciare, precum și de a discuta provocările întâlnite în desfășurarea acestei activități. Reprezentanții Tribunalului Satu Mare, alături de experții contabili prezenți și conducerea filialei, au explorat soluții pentru optimizarea proceselor și pentru o colaborare mai eficientă între profesia contabilă și sistemul judiciar. Acest dialog a consolidat relația dintre profesia contabilă și sistemul de justiție, contribuind la o mai bună înțelegere și colaborare în activitatea de expertiză contabilă.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 ore
Economia la bani mărunți – Ediția din 26.11.2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia
-
PROFESIA CONTABILĂacum o săptămână
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 21.11.2024
-
ECONOMIEacum o săptămână
ANAF atrage atenția asupra unor noi mesaje false transmise în numele instituției
-
ECONOMIEacum o săptămână
Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
Dialog interprofesional, la CECCAR Hunedoara: profesioniști contabili și avocați au dezbătut subiecte fiscale și juridice de actualitate
-
ECONOMIEacum o săptămână
Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată