PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 25 noiembrie 2024
Grupurile politice au ajuns la un acord cu privire la Comisia von der Leyen II
Miercuri, 20 noiembrie, grupurile PPE, S&D și Renew Europe din Parlamentul European au ajuns la un acord cu privire la următoarea Comisie Europeană. La mai mult de o săptămână de la audierile ultimilor comisari desemnați, cele trei grupuri politice s-au aflat într-un impas în ceea ce privește aprobarea celor șase vicepreședinți executivi și a comisarului desemnat maghiar, Olivér Várhelyi. În așa-numita Declarație de cooperare a platformei, cele trei grupuri politice sunt de acord să coopereze pentru cea de-a zecea legislatură a Parlamentului European în jurul următoarelor linii principale: – conducerea Europei pe baza valorilor comune; – o agendă îndrăzneață pentru o creștere durabilă, competitivitate, pregătire și tranziție digitală; – o politică eficientă în domeniul migrației și asigurării în Europa; – consolidarea societăților și susținerea modelului social al UE; – asigurarea securității alimentare, a apei și a unui mediu durabil într-o manieră incluzivă; – susținerea valorilor și consolidarea statului de drept; – valorificarea puterii UE ca lider mondial; – investiții într-un buget modern, aliniat ambițiilor UE; – reformarea capacității UE de a acționa. În urma acestui acord, comisiile parlamentare relevante ale Parlamentului European ar fi validat în seara zilei de miercuri, 20 noiembrie, nominalizările celor șase vicepreședinți executivi desemnați și a comisarului european desemnat, maghiarul Olivér Várhelyi. Însă, acestea solicită reducerea considerabilă a portofoliului lui Olivér Várhelyi. Votul asupra noii Comisii în ansamblu ar trebui să continue așa cum a fost planificat miercuri, 27 noiembrie, la prânz. Pentru a fi confirmat, Colegiul comisarilor are nevoie de aprobarea majorității voturilor exprimate [regula 129 punctul (7) din Regulamentul de procedură al PE]. Înainte de vot, plenul va organiza o dezbatere cu președintele ales al Comisiei Europene, von der Leyen, cu privire la echipa sa și programul acesteia. Orice grup politic sau cel puțin 5% dintre eurodeputați pot depune o propunere de rezoluție. Odată aleasă de Parlament și după numirea oficială de către Consiliul European prin majoritate calificată, noua Comisie Europeană își va prelua atribuțiile la 1 decembrie 2024.
Liderii G20 se angajează să coopereze în impozitarea persoanelor cu un nivel ridicat de avere
Luni, 18 noiembrie, liderii G20 au adoptat, în cadrul reuniunii lor de la Rio de Janeiro, o declarație, care include și un angajament de a coopera în ceea ce privește impozitarea persoanelor cu un nivel ridicat de avere. „Respectând pe deplin suveranitatea fiscală, vom încerca să cooperăm pentru a ne asigura că persoanele cu un nivel foarte ridicat de avere sunt impozitate în mod eficient. Cooperarea ar putea implica schimbul de bune practici, încurajarea dezbaterilor în jurul principiilor fiscale și elaborarea unor mecanisme de combatere a evitării obligațiilor fiscale, inclusiv tratarea practicilor fiscale potențial dăunătoare”, se arată în declarație. Liderii UE intenționează să continue discutarea acestor probleme în G20 și OCDE. Într-un comunicat de presă, Gabriel Zucman, directorul Observatorului fiscal al UE, care a consiliat președinția braziliană a G20 cu privire la posibilele reforme globale ale impozitării superbogaților, a salutat o „decizie istorică”. „Acum este momentul să transformăm cuvintele în acțiune și să lansăm o negociere internațională incluzivă, care se extinde dincolo de țările G20, cu privire la reforma impozitării superbogaților”, a spus el. Liderii G20 și-au reiterat, de asemenea, angajamentul față de implementarea rapidă a soluției bazate pe doi piloni de către toate jurisdicțiile interesate, inclusiv negocieri rapide privind pachetul final al Pilonului unu. Aceștia au declarat: „Cooperarea noastră fiscală internațională trebuie să fie incluzivă și eficientă și să vizeze atingerea unui consens larg, maximizând sinergiile dintre forurile internaționale existente, încercând în același timp să evite duplicarea inutilă a eforturilor.”
Eurodeputații și experții fiscali discută despre viitoarele politici fiscale internaționale și ale UE
Joi, 21 noiembrie, eurodeputații din Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European au discutat cu Benjamin Angel, director pentru impozitare directă, coordonare fiscală, analiză economică și evaluare în cadrul DG TAXUD a Comisiei Europene, Sanya Gbonjubola și Liselott Kana, copreședinți ai Comitetului de experți al ONU pentru cooperare internațională în chestiuni fiscale, ce rol va juca ONU în domeniul impozitării, cum va coopera cu OECD și ce rol va juca UE cu privire la ambele foruri. Experții invitați au conturat o imagine de ansamblu asupra situației fiscale la nivelul OCDE și al ONU și au stabilit care sunt prioritățile lor, în viitor. În ceea ce privește procesul ONU, Benjamin Angel a spus că rămâne de văzut ce va fi în Convenție și în protocoale. Primul protocol trebuie să trateze serviciile transfrontaliere, inclusiv sectorul digital. „Este un subiect sensibil, deoarece se suprapune cu ceea ce Pilonul 1 trebuie să realizeze”, a spus el. De asemenea, a reamintit că „UE a subliniat necesitatea unui consens, nu pentru că dorește să torpileze procesul, ci deoarece consensul este singura modalitate de a crea o convenție care poate fi ratificată de cel mai mare număr de țări posibil”, a spus el. Cei doi experți ONU au subliniat necesitatea ca acordurile să recunoască diversitatea intereselor și a capacităților de implementare, subliniind, de asemenea, avantajul tratării unor chestiuni fiscale de fond la nivel regional prin acorduri multilaterale, și nu la nivel global. Eurodeputații și-au exprimat îngrijorarea cu privire la efectele pe care schimbarea administrației din SUA le-ar putea avea asupra aplicării acordului privind soluția pe doi piloni al OCDE și asupra demersurilor viitoare privind acordul asupra Pilonului 1 al OCDE. Aceștia au subliniat, de asemenea, că peisajul fiscal în schimbare creează poveri administrative considerabile, iar acest lucru trebuie rezolvat, în special prin crearea unei oaze de siguranță în cadrul Pilonului doi al OCDE. Eurodeputații au cerut, de asemenea, experților opiniile lor cu privire la modul de impozitare a superbogaților. Benjamin Angel a răspuns că acesta este un aspect la care cu siguranță trebuie lucrat având în vedere impozitarea de facto a superbogaților și necesitatea ca toată lumea să-și plătească partea lor echitabilă din impozite. Cu toate acestea, trebuie luate unele măsuri prealabile, cum ar fi intensificarea schimbului de informații la nivel mondial privind registrele beneficiarilor reali și schimbul de informații la nivel mondial cu privire la proprietățile imobiliare.
Forumul OCDE privind administrarea fiscală convine asupra unor noi inițiative pentru a sprijini transformarea digitală și pentru a spori certitudinea fiscală
Forumul OCDE privind administrarea fiscală (FTA) a organizat cea de-a 17-a reuniune plenară anuală la Atena, în perioada 13-15 noiembrie, reunind comisari și delegați în materie de fiscalitate din 53 jurisdicții, inclusiv reprezentanți ai organizațiilor internaționale, ai organismelor regionale de administrare fiscală, ai mediului de afaceri și ai mediului academic. Comisarii s-au concentrat pe oportunitățile de îmbunătățire a eficienței și eficacității administrării fiscale la nivel global și au convenit să dezvolte proiecte pilot de implementare pentru a sprijini schimbul automat de informații între administrațiile fiscale și terți, precum și să aprofundeze schimbul de cunoștințe atât cu privire la utilizarea de încredere a inteligenței artificiale, cât și la baza globală de date pentru a sprijini investițiile în transformarea digitală. De asemenea, s-au angajat să sprijine implementarea impozitului minim global și consolidarea cadrului general de securitate fiscală pentru a contribui la obținerea certitudinii fiscale din timp, la minimizarea litigiilor și la extinderea eforturilor colective privind consolidarea capacităților fiscale, în cooperare cu organizațiile fiscale regionale, pentru a sprijini transformarea administrației fiscale la nivel global, inclusiv prin implicarea de la egal la egal în ceea ce privește conducerea și promovarea echilibrului de gen și a diversității.
Veniturile fiscale medii din OCDE rămân stabile în 2023
Potrivit unui nou raport publicat joi, 21 noiembrie, de OCDE, nivelul mediu al veniturilor fiscale în țările din OCDE a rămas în mare parte neschimbat în 2023, guvernele încercând să atenueze presiunile legate de costul vieții pe fondul creșterii cheltuielilor legate de schimbările climatice și îmbătrânirea populației. Raportul arată că raportul mediu între impozite și PIB pentru țările din OCDE a fost de 33,9% în 2023, cu 0,1 puncte procentuale (p.p.) sub nivelul său din 2021 și 2022, dar peste nivelul său pre-pandemic de 33,4% din 2019. În 2023, raportul între impozite și PIB a crescut în 18 dintre cele 36 de țări din OCDE pentru care sunt disponibile date preliminare, a scăzut în 17 și a rămas neschimbat într-una singură. Cele mai mari creșteri (de cel puțin 2,5 p.p.) au avut loc în Luxemburg, Columbia și Turcia, iar cele mai mari scăderi (de cel puțin 3,0 p.p.) au fost observate în Israel, Coreea și Chile. Raportul include un capitol special privind impozitele pe sănătate, care sunt din ce în ce mai frecvente în țările OCDE datorită capacității lor de a genera venituri și de a îmbunătăți rezultatele în materie de sănătate prin reducerea consumului de produse dăunătoare. În medie, în țările OCDE, veniturile din accizele pe alcool, tutun și băuturi îndulcite cu zahăr s-au ridicat la 0,7% din PIB și au generat 2,2% din totalul veniturilor fiscale în 2022. Însă, aceste venituri au scăzut ca proporție din PIB între 2000 și 2022 în aproape toate țările OCDE, cea mai mare scădere înregistrată în veniturile din accizele pe alcool. În aceeași zi, OCDE a publicat și raportul său privind Tendințele impozitului pe consum 2024, care evidențiază eforturile continue ale guvernelor de a îmbunătăți performanța sistemelor lor de TVA și de a combate frauda și neconformitatea.
Gabriela Figueiredo Dias a fost realeasă în funcția de președinte al IESBA
International Ethics Standards Board for Accountants (IESBA) a anunțat miercuri, 20 noiembrie, realegerea Gabrielei Figueiredo Dias în funcția de președinte, începând cu 1 ianuarie 2025 până la 31 decembrie 2026. Figueiredo Dias se află la conducerea consiliului global de etică din ianuarie 2022. În timpul primului său mandat, ea a extins impactul Codului etic internațional al IESBA privind aspectele inovatoare. Printre altele, ea a condus activitatea IESBA privind elaborarea de noi standarde, inclusiv standardele legate de sustenabilitate, care urmează să fie lansate în curând, precum și standardele care tratează dimensiunile etice ale planificării fiscale și serviciilor conexe, efectele transformatoare ale tehnologiei asupra funcțiilor contabile, de asigurare și financiare și independența auditorilor pentru auditurile de grup. Înainte de a se alătura IESBA, Figueiredo Dias a fost președintele Comisiei portugheze pentru piața valorilor mobiliare (CMVM) și a fost membru al consiliului de administrație al Organizației Internaționale a Comisiilor de Valori Mobiliare (IOSCO) și al Autorității Europene pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA). De asemenea, a fost vicepreședinte a Comitetului de guvernanță corporativă al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
Empowering your passion to shape your career – CECCAR, la Practical Accounting Days
La Târgul de joburi din cadrul Practical Accounting Days, organizat de ASCIG, miercuri, 19 noiembrie, CECCAR a transmis tinerilor: profesia contabilă nu e doar despre cifre și rutină. E despre decizii, despre analiză, despre impact real în economie. E despre cum transformi pasiunea într-o profesie care evoluează odată cu tine – o profesie fit for future.
Participarea CECCAR la târgul de joburi a făcut parte dintr-un demers de redefinire a imaginii profesiei în ochii noii generații. Am adus în prim-plan exact ce contează pentru tineri: compatibilitatea cu abilitățile lor, flexibilitatea traseului profesional, echilibrul viață personală–viață profesională și ideea că poți învăța continuu fără să fii blocat într-un drum rigid.
Reprezentanții CECCAR le-au explicat tinerilor rolul profesionistului contabil în era smart accounting, ce abilități și competențe sunt necesare pentru a avea o carieră de succes (tech, gândire critică, management, etc.).
Tinerii au vrut să înțeleagă ce este Stagiul CECCAR și cum îi poate ajuta să-și construiască un parcurs profesional solid. Organizat la standarde internaționale, avizat de Ministerul Finanțelor și gândit pentru o generație care prioritizează skills match și career design, Stagiul CECCAR oferă mult mai mult decât teorie: sprijină învățarea aplicată, dezvoltarea de competențe relevante.
Mesajul central? Dacă ai skilluri, ești organizat și îți place să înțelegi cum funcționează lucrurile – esti pregătit să fii next generation accountant fit for smart accounting.
Fă pasul decisiv pentru cariera ta și alege o profesie fit for future! Detalii despre examenul de acces sunt disponibile pe site-ul CECCAR, în rubrica dedicată accesului la profesie.
Copyright foto: ASCIG
PROFESIA CONTABILĂ
Start with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
Pentru a înțelege cu adevărat ce înseamnă profesia contabilă astăzi, tinerii au nevoie de mult mai mult decât informație teoretică – au nevoie de expunere la realitatea profesiei, de dialog direct cu profesioniști și de exemple relevante din practică. Pornind de la această convingere, CECCAR a găzduit luni, 24 noiembrie a.c., în parteneriat cu ASCIG, un nou eveniment dedicat studenților. Evenimentul a fost gândit ca o experiență aplicată și interactivă, menită să aducă studenții mai aproape de profesia contabilă – așa cum arată ea astăzi: conectată la tehnologie, implicată în decizii strategice, esențială pentru funcționarea mediului economic – o profesie fit for future.
Workshop-ul cu tema Accounting, the language of business a reunit studenți interesați să afle care este rolul profesionistului contabil în era #SmartAccounting și cum poate deveni această profesie o alegere de viață, în acord cu valorile, skill-urile și aspirațiile lor. Accentul a fost pus pe un nou tip de conversație, una în care cariera se construiește prin potrivire de interese, echilibru viață-muncă, formare continuă și autonomie profesională.
Prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior CECCAR, le-a vorbit studenților despre rolul esențial al expertului contabil în economia actuală și despre modul în care inteligența artificială transformă profesia. A evidențiat clar că profesia nu este în pericol, ci în tranziție, iar această tranziție are nevoie de oameni care înțeleg schimbarea și sunt pregătiți să devină vectori ai schimbării. În contextul #SmartAccounting, expertul contabil nu mai este doar un executant al obligațiilor fiscale, ci un partener de încredere pentru succesul durabil al afacerilor. Este un profesionist capabil să înțeleagă riscurile, să interpreteze date, să anticipeze decizii și să integreze tehnologia, inclusiv inteligența artificială, în activitatea curentă.
Prof. univ. dr. Adriana-Florina Popa le-a oferit studenților o imagine completă asupra traseului profesional spre o calificare de top în domeniul financiar-contabil, cea de de expert contabil. A subliniat diferențele esențiale dintre contabilitatea tradițională și Smart Accounting, centrat pe gândire critică, valoare adăugată și rol strategic în procesul decizional al companiilor. A evidențiat rolul Stagiului CECCAR – un program de formare profesională continuă construit pe principii de claritate, flexibilitate și aplicabilitate practică, menit să pregătească viitorii profesioniști contabili pentru un mediu economic în permanentă schimbare. Totodată, a vorbit despre provocările și oportunitățile pe care le oferă astăzi această profesie, într-un context în care profesioniștii contabili și-au extins aria de expertiză, trecând de la activități clasice de conformare fiscală la furnizarea de servicii integrate și consultanță complexă.
Paula, expert contabil, a completat imaginea cu propria experiență și cu sfaturi utile, bazate pe această experiență. A povestit cum a depășit propriile temeri legate de timp, presiune și multitasking și cum a reușit să-și construiască o carieră în profesie. Le-a transmis studenților un mesaj esențial: nu este vorba despre memorare, ci despre înțelegere, despre logică și raționament. Cu voință, seriozitate, perseverență și claritate în obiective, nimic nu e imposibil. Calificarea de expert contabil este accesibilă celor care își doresc cu adevărat – și rămâne una dintre cele mai solide opțiuni de carieră pe termen lung.
Dialogul a fost nu doar informativ, ci inspirațional. Tinerii au fost încurajați să privească profesia ca pe un ecosistem în care contează și bunăstarea mentală, și sustenabilitatea carierei, și echilibrul interior. CECCAR promovează un model de dezvoltare profesională bazat pe învățare continuă și pune accent pe colaborare, mentorat și responsabilitate colectivă pentru viitorul profesiei.
Dream bold. Achieve more – acesta a fost mesajul care a rezonat cel mai puternic cu studenții pentru că reflectă realitatea lor: deciziile de carieră nu se iau doar pe bază de calcule, ci din dorința de a construi ceva relevant, aliniat cu propriile valori. Iar când li se explică clar ce presupune profesia contabilă astăzi – cu provocările, dar și cu oportunitățile ei – tinerii pot face alegeri informate, asumate și potrivite pentru obiectivele lor.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Perspective și teme de interes pentru profesia contabilă
Crina Fiorela Chilat, deputat în Parlamentul României, membru al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și al Comisiei pentru muncă și protecție socială, a participat la o întâlnire de lucru a membrilor Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a membrilor Comisiei de disciplină și cenzorului filialei.
Discuțiile au vizat o serie de aspecte concrete cu care se confruntă profesioniștii contabili în activitatea curentă, atât în ceea ce privește conducerea evidențelor contabile și acordarea de asistență mediului de afaceri din județ, cât și în ceea ce privește activitatea de expertiză contabilă judiciară dispusă de organele de cercetare sau de instanțele de judecată. Întâlnirea a evidențiat necesitatea unor discuții continue între profesioniști și factorii decizionali, pentru o reprezentare corectă a realităților din practică și o înțelegere comună a provocărilor profesiei.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 10 oreStart with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
-
ECONOMIEacum 6 zileReglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european
-
ECONOMIEacum 6 zileAu fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 6 zileEntitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului
-
ECONOMIEacum 6 zileANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
-
ECONOMIEacum 10 oreANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
-
ECONOMIEacum 10 oreANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie
-
PROFESIA CONTABILĂacum 10 oreCECCAR Dâmbovița: Profesioniștii contabili, alături de mediul juridic la marcarea a 155 de ani de avocatură pe plan local
