Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 9 decembrie 2024

etaf

Primele inițiative de urmărit în cadrul noii Comisii Europene

Comisia von der Leyen II a preluat mandatul la 1 decembrie. Aceasta a urmat aprobării anterioare de către Parlamentul European a noului colegiu al comisarilor și a noului său mandat, pe care președintele Ursula von der Leyen le propusese în septembrie 2024. Noul colegiu are cinci vicepreședinți executivi și 20 comisari, împărțiți în funcție de portofoliu, de stat membru și pe priorități politice, împreună cu înaltul reprezentant pentru afaceri externe al Uniunii Europene. Se preconizează că, la 11 februarie 2025, la Strasbourg, Comisia își va prezenta programul de lucru pentru 2025. Potrivit unei agende orientative, aceasta intenționează, în special, să adopte următoarele inițiative în lunile următoare: – o busolă a competitivității bazată pe trei piloni: reducerea deficitului de inovare, decarbonizarea și securitate economică (15 ianuarie 2025); – un pachet de simplificare cu caracter general care analizează diferite sectoare ale pieței unice (26 februarie 2025) și propuneri pentru o veritabilă uniune a abilităților (5 martie 2025).

Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles la data de 10 decembrie

Miniștrii de finanțe ai UE se vor reuni marți, 10 decembrie, la Bruxelles, pentru ultima lor reuniune sub președinția maghiară a Consiliului UE. Miniștrii vor discuta probleme de guvernanță economică și impactul economic și financiar al agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei. De asemenea, aceștia vor fi informați cu  privire la progresele înregistrate în cadrul Consiliului cu privire la propunerile de reformă a legislației vamale a UE. Pe frontul fiscal, miniștrii vor organiza o dezbatere de politică privind revizuirea directivei privind impozitarea energiei. În ciuda speranțelor anterioare de a ajunge la un acord în cadrul reuniunii ECOFIN din decembrie, președinția maghiară a decis în cele din urmă să ceară miniștrilor de finanțe doar în cazul în care împărtășesc opinia că actuala situație a negocierilor arată că suntem în direcția corectă pentru a obține un echilibru între ambiția climatică și particularitățile statelor membre, precum și competitivitatea UE, potrivit unei note întocmite pentru reuniune. În opinia președinției, fiecare subiect al dosarului a fost discutat temeinic în ultimii trei ani, astfel încât nu mai există aspecte majore cu privire la care preferințele delegațiilor să fie neclare. Aceasta mai declară că majoritatea delegațiilor sunt de acord că propunerea actuală ar constitui o îmbunătățire clară în comparație cu directiva aplicabilă în prezent. În același timp, președinția recunoaște că mai trebuie făcute analiza juridică și unele ajustări tehnice ale textului general. De asemenea, Consiliul ECOFIN trebuie să adopte, fără discuții, propunerea privind un certificat electronic de scutire de TVA pentru anumite tranzacții tratate ca exporturi în temeiul Directivei TVA, înlocuind actualul formular pe suport de hârtie. Au fost aduse o serie de modificări propunerii, în special pentru a limita domeniul de aplicare al utilizării obligatorii a certificatului electronic de scutire de TVA la situațiile în care sunt implicate două state membre, iar scutirea nu este acordată prin intermediul unei rambursări, și pentru a include unele elemente-cheie ale viitorului certificat electronic, potrivit unei note. În plus, faza de tranziție a fost amânată și scurtată. Noile norme vor intra acum în vigoare până la 30 iunie 2031 (în loc de 2026), iar statelor membre li se va permite să continue să utilizeze versiunea pe suport de hârtie a certificatului de scutire o perioadă de tranziție până la 30 iunie 2032 (în loc de 2030). Consiliul trebuie, de asemenea, să adopte, în mod oficial, Directiva privind reducerea mai rapidă și mai sigură a surplusului de impozit reținut la sursă, ca urmare a reemiterii opiniei Parlamentului European. În cele din urmă, Consiliul va aproba raportul bianual al ECOFIN  către Consiliul European privind aspectele fiscale și concluziile privind progresele înregistrate de Grupul de lucru pentru Codul de conduită.

Progrese înregistrate în domeniul fiscal sub președinția maghiară

Pe parcursul celor șase luni de președinție a Consiliului UE care se va încheia la 31 decembrie 2024, Ungaria a continuat lucrările privind mai multe dosare fiscale, conform raportului standard al ECOFIN  privind aspectele fiscale, care urmează să fie adoptat la 10 decembrie. Mai precis, Consiliul a ajuns la un acord referitor la pachetul privind TV în era digitală (ViDA) și la un acord referitor la propunerea privind certificatul electronic de scutire de TVA. Comisia a continuat lucrările pregătitoare referitoare la propunerea de directivă a Consiliului privind stabilirea prețurilor de transfer prin avansarea discuțiilor tehnice privind posibila instituire a unei platforme pentru stabilirea prețurilor de transfer. De asemenea, s-au înregistrat progrese în ceea ce privește propunerea de directivă a Consiliului privind stabilirea normelor de prevenire a utilizării abuzive a entităților fictive în scopuri fiscale (UNSHELL), pe baza unei noi abordări. „Implicațiile practice ale noii abordări în general și domeniile care ar necesita o atenție suplimentară. Unele delegații au considerat că este important să se clarifice relația cu Directiva privind cooperarea administrativă (DAC). S-a subliniat că trebuie să se facă pașii următori în acest dosar astfel încât să nu ducă la o sarcină administrativă excesivă pentru întreprinderi și autoritățile fiscale”, se arată în raport. Ungaria a continuat să lucreze la Directiva de instituire a unui sistem de impozitare la sediul central pentru microîntreprinderi și întreprinderi mici și mijlocii (HOT). Cu toate acestea, raportul subliniază că, deși statele membre sprijină pe deplin obiectivul general de a facilita activitățile transfrontaliere ale IMM-urilor, sprijinul pentru propunerea legislativă HOT este „foarte limitat”. În cele din urmă, Ungaria a început negocierile cu privire la propunerea de directivă a Consiliului referitoare la modificarea Directivei 2011/16/UE privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), publicată în octombrie 2024, și la lucrările privind negocierile privind cooperarea fiscală în cadrul Organizației Națiunilor Unite pe baza discuțiilor dintre statele membre în UE.

Introducerea unui model comun și a unor formate electronice de raportare pentru rapoartele CbC

Comisia Europeană a publicat luni, 2 decembrie, regulamentul final de implementare care introduce un model comun și formate electronice de raportare pentru aplicarea Directivei 2013/34/UE în ceea ce privește informațiile care trebuie prezentate în rapoartele defalcate pe țări privind informațiile referitoare la impozitul pe venit (așa-numita directivă CbCR). Directiva impune întreprinderilor să elaboreze, să publice și să pună la dispoziție un raport privind informațiile referitoare la impozitul pe profit pentru ultimul dintre cele două exerciții financiare consecutive în care venitul consolidat la data bilanțului depășește un total de 750.000.000 euro. Regulamentul de implementare urmărește asigurarea faptului că rapoartele CbC sunt comparabile și pot fi citite automat. În special, se solicită entităților obligate să se asigure că prezentarea vizuală și conținutul raportului privind informațiile referitoare la impozitul pe profit respectă specificațiile prevăzute în Anexa I. La întocmirea raportului privind informațiile referitoare la impozitul pe venit, textul prevede că entitățile obligate trebuie să asigure următoarele: – utilizarea formatului XHTML și încorporarea marcajelor utilizând specificațiile Inline XBRL, în conformitate cu specificațiile XBRL aplicabile prevăzute în Anexa II; – marcarea prezentărilor de informații care utilizează taxonomia de bază cu elementele enumerate în Tabelul 2 din Anexa IV, în conformitate cu dispozițiile de marcare și depunere prevăzute în Anexa III. Regulamentul de implementare se va aplica rapoartelor referitoare la informațiile privind impozitul pe profit pentru exercițiile financiare care încep la 1 ianuarie 2025 sau ulterior acestei date. Regulamentul de implementare va intra în vigoare la 22 decembrie 2024.

Eurodeputații îl chestionează pe președintele Grupului de lucru pentru Codul de conduită

Marți, 3 decembrie, Subcomitetul FISC al Parlamentului European a avut un schimb de opinii cu María José Garde, președintele consiliului Grupului de lucru pentru Codul de conduită (CoCG) privind impozitarea întreprinderilor. Concentrându-se asupra realizărilor, María Garde a afirmat că activitatea grupului a condus la examinarea a 480 regimuri fiscale din cadrul UE și la anularea a 130 dintre acestea. În afara UE, 95 de jurisdicții au fost analizate, iar trei noi jurisdicții au fost adăugate în acest proces în acest an (Brunei, Kuweit și Noua Zeelandă). Activitatea grupului a dus la eliminarea a 130 de regimuri fiscale din afara UE. María Garde a declarat eurodeputaților că cea mai importantă activitate în curs de desfășurare se concentrează pe dezvoltarea criteriului de transparență privind beneficiarii reali, care, a spus ea, va fi gata în următoarele câteva luni. În timpul dezbaterii, eurodeputații au subliniat în principal discrepanțele dintre listele de jurisdicții necooperante întocmite de grup și cele ale ONG-urilor și au susținut că acele criterii pe care grupul le folosea pentru a judeca o jurisdicție ca necooperantă aveau nevoie urgentă de reformă. Aceștia au susținut, de asemenea, că sunt necesare numeroase alte reforme ale activității grupului. María Garde a răspuns că scopul activității grupului nu este de a ajunge la sancționarea jurisdicțiilor, ci mai degrabă de a încuraja cooperarea cu acestea și de a stabili un dialog continuu, cu scopul de a atrage aceste jurisdicții într-un sistem de impozitare echitabil. De asemenea, eurodeputații și-au exprimat surprinderea că Insulele Virgine Britanice au fost recent eliminate de pe lista jurisdicțiilor fiscale necooperante și au fost puse alte întrebări cu privire la modul de tratare a situației Gibraltarului acum că țara nu mai este în UE.

EPPO asigură cinci condamnări în cadrul investigației privind frauda în materie de TVA care implică testele COVID-19

Cinci persoane au fost condamnate de Curtea Regională din München pentru fraudă organizată în materie de TVA, în urma unei anchete privind frauda în materie de TVA în valoare de mai multe milioane de euro, condusă de Parchetul European (EPPO) din München, a anunțat EPPO vineri, 29 noiembrie. Se estimează că aceste activități infracționale, care au implicat comerțul cu teste COVID-19, au cauzat o pierdere de TVA de aproximativ 14 milioane de euro. Inculpații au organizat o fraudă transfrontalieră de tip „carusel TVA” – o schemă infracțională complexă care profită de normele UE privind tranzacțiile transfrontaliere între statele membre, deoarece acestea sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată. Cei cinci inculpați au fost arestați într-o etapă anterioară a anchetei anul trecut, după percheziții în Germania, Italia și Spania. Poliția financiară italiană din Imperia l-a arestat pe unul dintre ei în Italia. Liderul organizației a fost condamnat la șase ani de închisoare, iar ceilalți au primit sentințe de patru ani și trei luni, patru ani, iar doi au fost condamnați la doi ani și șase luni de închisoare.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

PROFESIA CONTABILĂ

Empowering your passion to shape your career – CECCAR, la Practical Accounting Days

La Târgul de joburi din cadrul Practical Accounting Days, organizat de ASCIG, miercuri, 19 noiembrie, CECCAR a transmis tinerilor: profesia contabilă nu e doar despre cifre și rutină. E despre decizii, despre analiză, despre impact real în economie. E despre cum transformi pasiunea într-o profesie care evoluează odată cu tine – o profesie fit for future.

Participarea CECCAR la târgul de joburi a făcut parte dintr-un demers de redefinire a imaginii profesiei în ochii noii generații. Am adus în prim-plan exact ce contează pentru tineri: compatibilitatea cu abilitățile lor, flexibilitatea traseului profesional, echilibrul viață personală–viață profesională și ideea că poți învăța continuu fără să fii blocat într-un drum rigid.

Reprezentanții CECCAR le-au explicat tinerilor rolul profesionistului contabil în era smart accounting, ce abilități și competențe sunt necesare pentru a avea o carieră de succes (tech, gândire critică, management, etc.).

Tinerii au vrut să înțeleagă ce este Stagiul CECCAR și cum îi poate ajuta să-și construiască un parcurs profesional solid. Organizat la standarde internaționale, avizat de Ministerul Finanțelor și gândit pentru o generație care prioritizează skills match și career design, Stagiul CECCAR oferă mult mai mult decât teorie: sprijină învățarea aplicată, dezvoltarea de competențe relevante.

Mesajul central? Dacă ai skilluri, ești organizat și îți place să înțelegi cum funcționează lucrurile – esti pregătit să fii next generation accountant fit for smart accounting.

Fă pasul decisiv pentru cariera ta și alege o profesie fit for future! Detalii despre examenul de acces sunt disponibile pe site-ul CECCAR, în rubrica dedicată accesului la profesie.

Copyright foto: ASCIG

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Start with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future

Pentru a înțelege cu adevărat ce înseamnă profesia contabilă astăzi, tinerii au nevoie de mult mai mult decât informație teoretică – au nevoie de expunere la realitatea profesiei, de dialog direct cu profesioniști și de exemple relevante din practică. Pornind de la această convingere, CECCAR a găzduit luni, 24 noiembrie a.c., în parteneriat cu ASCIG, un nou eveniment dedicat studenților. Evenimentul a fost gândit ca o experiență aplicată și interactivă, menită să aducă studenții mai aproape de profesia contabilă – așa cum arată ea astăzi: conectată la tehnologie, implicată în decizii strategice, esențială pentru funcționarea mediului economic  – o profesie fit for future.

Workshop-ul cu tema Accounting, the language of business a reunit studenți interesați să afle care este rolul profesionistului contabil în era #SmartAccounting și cum poate deveni această profesie o alegere de viață, în acord cu valorile, skill-urile și aspirațiile lor. Accentul a fost pus pe un nou tip de conversație, una în care cariera se construiește prin potrivire de interese, echilibru viață-muncă, formare continuă și autonomie profesională.

Prof. univ. dr. Robert Aurelian Șova, vicepreședinte al Consiliului superior CECCAR, le-a vorbit studenților despre rolul esențial al expertului contabil în economia actuală și despre modul în care inteligența artificială transformă profesia. A evidențiat clar că profesia nu este în pericol, ci în tranziție, iar această tranziție are nevoie de oameni care înțeleg schimbarea și sunt pregătiți să devină vectori ai schimbării. În contextul #SmartAccounting,  expertul contabil nu mai este doar un executant al obligațiilor fiscale, ci un partener de încredere pentru succesul durabil al afacerilor. Este un profesionist capabil să înțeleagă riscurile, să interpreteze date, să anticipeze decizii și să integreze tehnologia, inclusiv inteligența artificială, în activitatea curentă.

Prof. univ. dr. Adriana-Florina Popa le-a oferit studenților o imagine completă asupra traseului profesional spre o calificare de top în domeniul financiar-contabil, cea de de expert contabil. A subliniat diferențele esențiale dintre contabilitatea tradițională și Smart Accounting, centrat pe gândire critică, valoare adăugată și rol strategic în procesul decizional al companiilor. A evidențiat rolul Stagiului CECCAR – un program de formare profesională continuă construit pe principii de claritate, flexibilitate și aplicabilitate practică, menit să pregătească viitorii profesioniști contabili pentru un mediu economic în permanentă schimbare. Totodată, a vorbit despre provocările și oportunitățile pe care le oferă astăzi această profesie, într-un context în care profesioniștii contabili și-au extins aria de expertiză, trecând de la activități clasice de conformare fiscală la furnizarea de servicii integrate și consultanță complexă.

Paula, expert contabil, a completat imaginea cu propria experiență și cu sfaturi utile, bazate pe această experiență. A povestit cum a depășit propriile temeri legate de timp, presiune și multitasking și cum a reușit să-și construiască o carieră în profesie. Le-a transmis studenților un mesaj esențial: nu este vorba despre memorare, ci despre înțelegere, despre logică și raționament. Cu voință, seriozitate, perseverență și claritate în obiective, nimic nu e imposibil. Calificarea de expert contabil este accesibilă celor care își doresc cu adevărat – și rămâne una dintre cele mai solide opțiuni de carieră pe termen lung.

Dialogul a fost nu doar informativ, ci inspirațional. Tinerii au fost încurajați să privească profesia ca pe un ecosistem în care contează și bunăstarea mentală, și sustenabilitatea carierei, și echilibrul interior. CECCAR promovează un model de dezvoltare profesională bazat pe învățare continuă și pune accent pe colaborare, mentorat și responsabilitate colectivă pentru viitorul profesiei.

Dream bold. Achieve more – acesta a fost mesajul care a rezonat cel mai puternic cu studenții pentru că reflectă realitatea lor: deciziile de carieră nu se iau doar pe bază de calcule, ci din dorința de a construi ceva relevant, aliniat cu propriile valori. Iar când li se explică clar ce presupune profesia contabilă astăzi – cu provocările, dar și cu oportunitățile ei – tinerii pot face alegeri informate, asumate și potrivite pentru obiectivele lor.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

CECCAR Maramureș: Perspective și teme de interes pentru profesia contabilă

Crina Fiorela Chilat, deputat în Parlamentul României, membru al Comisiei pentru buget, finanțe și bănci și al Comisiei pentru muncă și protecție socială, a participat la o întâlnire de lucru a membrilor Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a membrilor Comisiei de disciplină și cenzorului filialei.

Discuțiile au vizat o serie de aspecte concrete cu care se confruntă profesioniștii contabili în activitatea curentă, atât în ceea ce privește conducerea evidențelor contabile și acordarea de asistență mediului de afaceri din județ, cât și în ceea ce privește activitatea de expertiză contabilă judiciară dispusă de organele de cercetare sau de instanțele de judecată. Întâlnirea a evidențiat necesitatea unor discuții continue între profesioniști și factorii decizionali, pentru o reprezentare corectă a realităților din practică și o înțelegere comună a provocărilor profesiei.

Continuare
PROFESIA CONTABILĂacum 7 ore

Empowering your passion to shape your career – CECCAR, la Practical Accounting Days

PROFESIA CONTABILĂacum 7 ore

Start with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future

PROFESIA CONTABILĂacum 7 ore

CECCAR Maramureș: Perspective și teme de interes pentru profesia contabilă

PROFESIA CONTABILĂacum 7 ore

CECCAR Vaslui: Întâlnire de lucru cu AJOFM privind noile reglementări și programe dedicate pieței muncii

PROFESIA CONTABILĂacum 7 ore

CECCAR Ialomița: Simpozionul „Antreprenor pentru Viitor”, ediția a X-a – elevii au descoperit antreprenoriatul alături de profesioniști și lideri ai comunității

PROFESIA CONTABILĂacum 7 ore

CECCAR Dâmbovița: Profesioniștii contabili, alături de mediul juridic la marcarea a 155 de ani de avocatură pe plan local

ECONOMIEacum 7 ore

ANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online

ECONOMIEacum 7 ore

PNRR – A fost prelungită până la 30 aprilie perioada de implementare a proiectelor depuse pentru digitalizarea ONG-urilor

ECONOMIEacum 7 ore

Noua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație

ECONOMIEacum 7 ore

ANAF a publicat calendarul obligațiilor fiscale pentru luna decembrie

ECONOMIEacum 7 ore

Ajutor de minimis pentru înființarea întreprinderilor sociale

ECONOMIEacum 7 ore

ANAF a publicat lista seminarelor web din luna decembrie 2025

Trending

🎵 CECCAR FM
Click pentru a porni
🔊 50%