Rețele sociale

PROFESIA CONTABILĂ

Marcel Vulpoi, în dialog cu IFAC despre transformarea profesiei contabile în era digitalizării

Radio CECCAR FM

Schimbările tehnologice transformă profund profesia contabilă, iar firmele mici și mijlocii sunt în fața unei alegeri esențiale: adaptare sau stagnare. Despre acest subiect a vorbit Marcel Vulpoi, expert contabil, lider al celei mai mari societăți de expertiză contabilă cu caracter românesc, în cel mai recent episod al podcastului The Fast Future With IFAC. Cu o experiență de peste două decenii în domeniu, el a vorbit despre felul în care digitalizarea rescrie regulile contabilității și despre modul în care firmele trebuie să își regândească strategiile pentru a ține pasul cu noile cerințe.

În România, tehnologia a schimbat fundamental contabilitatea de două ori în ultimele decenii. Prima mare schimbare a avut loc după 1989, când s-a făcut trecerea de la registrele contabile ținute manual la primele programe software, a punctat acesta. A doua revoluție este cea prin care trecem acum, în care digitalizarea, inteligența artificială și automatizarea proceselor modifică din temelii activitatea contabililor. Dacă în anii ’90, trecerea de la hârtie la fișiere digitale a fost un pas esențial, acum, consideră Marcel Vulpoi, provocarea este integrarea unor soluții inteligente care nu doar că optimizează munca, dar sunt impuse și de legislația în continuă schimbare.

Această transformare nu este o opțiune, ci o necesitate impusă de realitățile economice și de reglementările tot mai stricte. 2025 se anunță și mai provocator, consideră acesta, odată cu implementarea SAF-T, un sistem complex care va schimba modul în care raportările financiare sunt gestionate.

În acest context, Marcel Vulpoi vorbește despre cum a ales să nu fie doar un simplu spectator al schimbării, ci să creeze soluții proprii pentru a răspunde noilor cerințe. Astfel, a înființat și o companie IT, care dezvoltă soluții digitale personalizate pentru clienți. Inițial, proiectul s-a concentrat pe recunoașterea optică a caracterelor pentru automatizarea înregistrării documentelor contabile, însă direcția a fost ajustată rapid în funcție de schimbările legislative. Astăzi, compania oferă module specializate care ajută firmele să gestioneze mai eficient documentele, să integreze sisteme ERP și să automatizeze procesele contabile.

Ideile susținute de CECCAR în ultimii ani cu privire la nevoia de schimbare a paradigmei în ceea ce privește serviciile prestate de profesioniștii contabili pentru a răspunde în mod eficient nevoilor actuale ale mediului de afaceri, subliniate și dezvoltate de Marcel Vulpoi în dialogul cu IFAC: viitorul contabilității înseamnă mai degrabă consiliere și luarea deciziilor strategice. Contabilul modern nu se mai rezumă la raportarea fiscală, ci trebuie să fie un consultant activ, capabil să interpreteze datele și să ajute antreprenorii să ia decizii informate. Contabilii trebuie să fie implicați încă din etapa inițială a gestionării financiare a unei companii, asigurându-se că informațiile sunt structurate corect pentru a putea fi utilizate eficient în luarea deciziilor.

Un alt obstacol pe care firmele trebuie să-l depășească este legat de percepția antreprenorilor asupra serviciilor contabile. În România, mulți manageri consideră că orice activitate legată de contabilitate este implicit inclusă în serviciile standard, fără costuri suplimentare. Însă, realitatea digitalizării schimbă și acest aspect. Implementarea noilor soluții tehnologice și adaptarea la cerințele fiscale moderne presupun investiții, iar firmele de contabilitate trebuie să își ajusteze modelele de tarifare pentru a reflecta noile servicii oferite.

Cine nu se adaptează, riscă să dispară. Transformarea digitală nu este doar o tendință, ci o forță care redefinește întreaga industrie. Contabilitatea viitorului nu este despre supraviețuire, ci despre inovare și adaptare. Profesioniștii care înțeleg această realitate și investesc în tehnologie vor continua să prospere, devenind nu doar administratori de date, ci parteneri strategici ai companiilor pe care le deservesc.

Podcastul integral este disponibil pe site-ul IFAC.

PROFESIA CONTABILĂ

Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 10 martie 2025

Radio CECCAR FM

Blocați agenda: Conferința ETAF de la Bruxelles din 3 iunie 2025

3 iunie 2025

Conferința ETAF

Simplificare fără diluarea sistemului fiscal al UE

14.00-17.30

Hotel Renaissance Rue du Parnasse 19, 1050, Bruxelles

În ultimii ani, cumularea și frecvența propunerilor legislative fiscale au generat o sarcină de raportare tot mai mare pentru contribuabili, profesioniștii din domeniile financiar-contabil și fiscal și autoritățile fiscale. Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și-a anunțat ambiția de a reduce cu 25% povara birocratică care apasă pe umerii întreprinderilor.

De atunci, cuvântul „simplificare” a fost pe toate buzele și pe toate agendele. Programul de lucru din 2025 al Comisiei Europene a anunțat deja trei pachete generale de simplificare. O mulțime de oportunități de reducere a sarcinii administrative pot fi găsite și în legislația fiscală a UE.

La ce să ne așteptăm de la un posibil pachet general de simplificare fiscală? Și cum putem asigura un cadru general fiscal eficientizat și simplificat în viitor, menținând în același timp standarde UE solide pentru combaterea evaziunii fiscale și a planificării fiscale agresive?

Conferința ETAF va reuni decidenți politici din UE, cadre universitare de renume și profesioniști din domeniul fiscal pentru a explora căile practice de reducere a complexității sistemului fiscal al UE, păstrând în același timp principiile sale fundamentale. Rezervați această dată și alăturați-vă ETAF la Bruxelles pentru discuții aprofundate și perspectivele experților în domeniu.

Speakerii vor fi anunțați în curând!

Limba în care se va desfășura conferința este limba engleză. Va exista interpretare simultană realizată cu AI în limbile franceză, germană, română, maghiară și croată. La înscriere va fi disponibilă și opțiunea de participare online.

Statele membre depun eforturi pentru a ajunge la un acord privind DAC9 la 11 martie

Statele membre depun eforturi pentru a ajunge la un acord politic cu privire la al nouălea amendament al Directivei privind cooperarea administrativă în domeniul fiscal (DAC9), cu scopul de a simplifica obligațiile de conformitate pentru grupurile de întreprinderi multinaționale (MNE) în temeiul Directivei privind pilonul doi. Negocierile cu privire la propunere au fost accelerate, deoarece se așteaptă ca întreprinderile multinaționale să prezinte prima lor declarație de informații referitoare la impozitul suplimentar până la 30 iunie 2026, astfel cum se prevede în Directiva privind pilonul doi, președinția poloneză a Consiliului urmărind un acord în cadrul următoarei reuniuni a Consiliului Ecofin, marți, 11 martie. Cu toate acestea, în cursul unei reuniuni pregătitoare care a avut loc marți, 4 martie, mai multe state membre nu ar fi sprijinit textul de compromis dezbătut. Aspectul controversat este o prevedere care ar acorda Comisiei Europene competența de a aduce rapid actualizări viitoare, prin intermediul actelor delegate, la formularul standard pentru declarația ce vizează informațiile privind impozitul suplimentar, pentru a-l alinia la toate actualizările viitoare ale declarației standardizate GloBE Information Return (GIR) de la OCDE. Unele state membre consideră că această autoritate ar trebui să fie acordată Consiliului și, prin urmare, au solicitat ca actele delegate ale Comisiei să fie înlocuite cu acte de implementare ale Consiliului. Cu toate acestea, Președinția poloneză și serviciul juridic al Consiliului au avertizat că acest lucru va întârzia procesul de adoptare și va crea confuzie pentru întreprinderi. Propunerea respinsă la 4 martie stabilea un termen de patru ani pentru competența Comisiei de a utiliza actele delegate pentru a actualiza declarația standard privind impozitul suplimentar. Întrucât această soluție nu a reușit să convingă toate statele membre, Președinția poloneză a continuat discuțiile bilaterale și a fost elaborat un nou text de compromis, care propune acum modificarea formularului standard printr-o directivă a Consiliului în cadrul procedurii legislative speciale. A se vedea cel mai recent text de compromis,  cu o notă însoțitoare din partea Președinției poloneze.

Miniștrii de finanțe din UE urmează să adopte concluzii privind simplificarea impozitării

În cadrul reuniunii Consiliului Ecofin de marți, 11 martie, se așteaptă ca miniștrii de finanțe din UE să adopte concluzii privind o agendă de simplificare a impozitării. Deși Comisia Europeană a avut în vedere publicarea unui astfel de plan în prima jumătate a anului 2026, un proiect de versiune scurs ar fi acordat Comisiei Europene un termen-limită în octombrie pentru a-și prezenta agenda de modificare a măsurilor fiscale care îngreunează conformitatea și administrarea fiscală. Se adaugă că efortul de simplificare trebuie să includă, de asemenea, o revizuire a acquisului fiscal complet al UE, inclusiv impozitarea indirectă. Proiectul de concluzii solicită, de asemenea, Comisiei să se asigure că principiile simplificării se aplică în continuare atunci când Comisia elaborează propuneri legislative viitoare și să sporească implicarea statelor membre. În aceeași zi, miniștrii vor adopta, de asemenea, oficial, pachetul privind TVA în era digitală (ViDA), care a fost convenit în noiembrie anul trecut. În plus, Comisia va prezenta miniștrilor cele două pachete recente cu caracter general, care vor face schimb de opinii cu privire la aceste pachete. O discuție similară va avea loc, de asemenea, în cadrul Consiliului Concurenței, miercuri, 12 martie.

EPPO continuă să înregistreze o creștere a cazurilor în 2024

Raportul anual al Parchetului European (EPPO), publicat luni, 3 martie, arată o creștere continuă a activităților EPPO. La sfârșitul anului 2024, EPPO a avut un total de 2.666 de investigații active (o creștere de 38% față de anul precedent), cu un prejudiciu estimat asupra bugetului UE de 24,8 miliarde de euro (cu 22,5% mai mult decât în 2023). Mai mult de jumătate din prejudiciile estimate (13,15 miliarde de euro) sunt legate de frauda transfrontalieră în materie de TVA, cu implicarea aproape sistematică a organizațiilor criminale, ceea ce reprezintă un risc major pentru securitatea internă.  Peste 1.500 de noi investigații au fost deschise în 2024 (cu aproape 10% mai mult decât în anul precedent), reprezentând prejudicii estimate în valoare de 13,07 miliarde de euro. Până la sfârșitul anului 2024, EPPO a gestionat 311 cazuri active legate de NextGenerationEU, dintre care majoritatea (307) au provenit din mecanismul de redresare și reziliență (RRF). Prejudiciul estimat pentru interesele financiare ale UE se ridică la 2,8 miliarde de euro, ceea ce reprezintă 30% din prejudiciile totale estimate pentru fraudele din subvenții. Se preconizează că acest număr va crește, în contextul implementării accelerate a finanțării NextGenerationEU, consideră EPPO. În 2024, EPPO a procesat 6.547 de rapoarte de infracțiuni (cu 56% mai mult decât în anul precedent). Peste 70% au provenit de la părți private și aproape 27% de la autoritățile naționale. Doar 1,7% provin din instituții, organisme, oficii și agenții ale UE.

Comisia Europeană își prezintă planul privind Uniunea Competențelor

Comisia Europeană a publicat miercuri, 5 martie, o comunicare pentru realizarea unei uniuni a competențelor în cadrul UE. Documentul propune un set de noi obiective până în 2030 pentru a spori competențele de bază în cadrul UE, pentru a facilita recrutarea de către întreprinderile din întreaga UE, precum și pentru a atrage, dezvolta și păstra competențele și talentele. Un obiectiv al Comisiei Europene care ar putea afecta membrii ETAF este consolidarea mobilității transfrontaliere și a liberei circulații a competențelor prin facilitarea validării competențelor și a recunoașterii calificărilor. În temeiul acestui obiectiv, Comisia are în vedere, în special, explorarea necesității unei potențiale propuneri legislative pentru a trata obstacolele din calea mobilității lucrătorilor, inclusiv în profesiile nereglementate, și propune acțiuni pentru a facilita, extinde și moderniza în continuare procesele de recunoaștere pentru profesiile reglementate, în special prin utilizarea instrumentelor digitale. Comisia intenționează, de asemenea, să propună posibile norme comune pentru proceduri mai simple de gestionare a recunoașterii și validării calificărilor și

competențelor resortisanților din țări terțe. În plus, va institui un Observator European al Informațiilor privind Competențele, care să furnizeze date și previziuni privind competențele, precum și un consiliu european ad-hoc la nivel înalt privind competențele, care va reuni prestatori de servicii de educație și formare, lideri din lumea afacerilor și parteneri sociali pentru a oferi decidenților politici din UE informații cuprinzătoare privind competențele.

Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.

Continuare

ECONOMIE

Legea UE privind IA – un ghid pentru contabilii IMM-urilor

Radio CECCAR FM

Legea Uniunii Europene (UE) privind inteligența artificială (AI) a devenit oficial legislație a UE în iulie 2024. Toate entitățile, inclusiv IMM-urile, care intră în domeniul său de aplicare vor trebui să evalueze dacă dispozițiile le sunt aplicabile și să asigure conformitatea. Legea privind AI este o reglementare a UE și, prin urmare, este direct aplicabilă în întreaga UE. Aceasta nu va fi transpusă separat în legislația națională, spre deosebire de directivele UE.

Domeniul de aplicare al Legii privind AI nu face diferență între companiile mari și cele mici. IMM-urile, în special, vor avea nevoie de sprijin și îndrumări. Profesioniștii contabili, în calitate de consilieri de încredere ai IMM-urilor, pot juca un rol esențial în sprijinirea acestora.

În acest sens, Accountancy Europe a elaborat documentul informativ Legea UE privind IA – un ghid pentru contabilii IMM-urilor pentru a sprijini profesioniștii contabili în această sarcină. Cabinetele de contabilitate și de audit mai mici pot utiliza, de asemenea, sisteme de AI, caz în care aceste cabinete ar putea face de asemenea obiectul dispozițiilor Legii.

Acest document informativ oferă o prezentare generală a dispozițiilor-cheie și ghidează cititorii către articolele și secțiunile relevante din Legea privind IA. El nu oferă o prezentare generală juridică cuprinzătoare, iar cititorii sunt încurajați să se familiarizeze ei înșiși cu legislația de bază.

Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­–Organisme internaționale–Alte documente de interes.

Continuare

PROFESIA CONTABILĂ

Documentul IFAC „Matricea ilustrativă a riscurilor”, disponibil în limba română

Radio CECCAR FM

International Federation of Accountants (IFAC) și Chartered Accountants Australia and New Zealand (CA ANZ) au publicat un instrument însoțitor al Setului de instrumente pentru managementul calității care ajută IMM-urile să implementeze suita de standarde de management al calității de la IAASB.

Scopul matricei ilustrative a riscurilor este de a ajuta firmele care nu fac parte din rețea să identifice, să evalueze și să documenteze riscurile la adresa calității potrivit dispozițiilor aferente componentei „Procesul de evaluare a riscurilor din cadrul firmei” din ISQM 1.

Această matrice se bazează pe cele șase componente din cadrul ISQM 1, care cuprind obiectivele referitoare la calitate pe care firma trebuie să le stabilească. Acestea ar trebui să constituie baza pentru identificarea și evaluarea riscurilor la adresa calității, precum și pentru elaborarea și implementarea măsurilor. Pot exista circumstanțe în care un obiectiv referitor la calitate sau un aspect al acestuia să nu fie relevant pentru firma pe care o reprezentanți sau în care este necesar un obiectiv referitor la calitate suplimentar sau un aspect al acestuia din cauza naturii și circumstanțelor firmei sau ale misiunilor sale.

Acest ghid poate fi utilizat împreună cu Ghidul pentru implementarea pentru prima dată, întocmit de IAASB, pentru a obține o mai bună înțelegere a Standardelor privind Managementul Calității și a dispozițiilor acestora.

Documentul în limba română, alături de Setul de instrumente pentru managementul calității dedicat firmelor mici și mijlocii, este disponibil pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații­ – Organisme internaționale – Norme internaționale si ghiduri.

Continuare

Trending