ECONOMIE
MF propune noi modificări la Codul fiscal

Ministerul Finanțelor (MF) a lansat astăzi în consultare publică un proiect de OUG pentru modificarea și completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal. Potrivit Notei de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, documentul a fost elaborat în contextul obligației instituite în sarcina statelor membre ale Uniunii Europene de a transpune până la 31 decembrie 2024 și de a aplica începând cu 1 ianuarie 2025 prevederile Directivei (UE) 2020/285 a Consiliului din 18 februarie 2020 de modificare a Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al taxei pe valoarea adăugată în ceea ce privește regimul special pentru întreprinderile mici și a Regulamentului (UE) nr. 904/2010 în ceea ce privește cooperarea administrativă și schimbul de informații în scopul monitorizării aplicării corecte a regimului special pentru întreprinderile mici, precum și ale articolului 1 punctele 1 și 2 și articolului 2 din Directiva (UE) 2022/542 a Consiliului din 5 aprilie 2022 de modificare a Directivelor 2006/112/CE și (UE) 2020/285 în ceea ce privește cotele taxei pe valoarea adăugată, precum și obligația de a comunica Comisiei dispozițiile naționale adoptate în acest sens.
Prin proiectul publicat astăzi în transparență decizională se propun o serie de amendamente la Titlul VII din Codul fiscal – Taxa pe valoarea adăugată.
Avându-se în vedere obligația de a transpune până la 31 decembrie 2024 și de a aplica începând cu 1 ianuarie 2025 prevederile Directivei (UE) 2020/285, care reglementează posibilitatea întreprinderilor mici de a aplica regimul special de scutire și în alte state membre decât cel în care sunt stabilite, se propune implementarea unor reguli care vor permite persoanelor impozabile stabilite în România să solicite aplicarea regimului special pentru micile întreprinderi în alte state membre, respectiv persoanelor impozabile stabilite în alte state membre să solicite aplicarea regimului special pentru micile întreprinderi în România.
De asemenea, se propune transpunerea prevederilor articolului 1 punctele 1 și 2 și articolului 2 din Directiva (UE) 2022/542, care vizează, în principal, modificarea normelor care reglementează locul prestării pentru activitățile/evenimentele care presupun prezență virtuală/sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală, pentru a se asigura impozitarea în statul membru de consum, astfel încât serviciile prestate unui client prin mijloace electronice să fie impozabile în locul în care clientul este stabilit, își are domiciliul stabil sau reședința obișnuită. Totodată, se propune modificarea art. 291 alin. (2) lit. r) și s) și alin. (3) lit. b) din Codul fiscal pentru a se evidenția că România nu a făcut uz de opțiunea prevăzută de Directiva 2022/542, potrivit căreia statele membre pot aplica cote reduse de TVA pentru activitățile/evenimentele care presupun prezență virtuală/sunt transmise pe internet sau sunt puse la dispoziție printr-o altă modalitate virtuală.
În vederea compatibilizării legislației naționale cu prevederile Directivei 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA, avându-se în vedere solicitarea adresată autorităților române de Comisia Europeană cu privire la furnizarea de informații referitoare la aplicarea cotei zero de TVA pentru operațiunile efectuate către entitățile nonprofit și către societățile deținute integral de către acestea, transmisă prin intermediul platformei EU Pilot (dosarul EUP(2024)10742), prin noul proiect de OUG se propune eliminarea scutirilor de TVA cu drept de deducere aplicabile pentru operațiunile prevăzute la art. 294 lit. a) – b1 ) din Codul fiscal. De asemenea, se propune introducerea unor măsuri tranzitorii în vederea acordării posibilității persoanelor care au efectuat achiziții de bunuri și servicii pentru care faptul generator de taxă a intervenit în perioada în care a fost aplicabilă scutirea de TVA de a cere restituirea taxei aferente.
Potrivit reprezentanților MF, „transpunerea în legislația națională a Directivei (UE) 2020/285 va avea un impact favorabil asupra mediului de afaceri, întrucât reduce sarcinile administrative pentru întreprinderi mici, ceea ce va contribui la crearea unui mediu fiscal care să faciliteze creșterea întreprinderilor și dezvoltarea comerțului transfrontalier”.
ECONOMIE
Legea UE privind IA – un ghid pentru contabilii IMM-urilor

Legea Uniunii Europene (UE) privind inteligența artificială (AI) a devenit oficial legislație a UE în iulie 2024. Toate entitățile, inclusiv IMM-urile, care intră în domeniul său de aplicare vor trebui să evalueze dacă dispozițiile le sunt aplicabile și să asigure conformitatea. Legea privind AI este o reglementare a UE și, prin urmare, este direct aplicabilă în întreaga UE. Aceasta nu va fi transpusă separat în legislația națională, spre deosebire de directivele UE.
Domeniul de aplicare al Legii privind AI nu face diferență între companiile mari și cele mici. IMM-urile, în special, vor avea nevoie de sprijin și îndrumări. Profesioniștii contabili, în calitate de consilieri de încredere ai IMM-urilor, pot juca un rol esențial în sprijinirea acestora.
În acest sens, Accountancy Europe a elaborat documentul informativ Legea UE privind IA – un ghid pentru contabilii IMM-urilor pentru a sprijini profesioniștii contabili în această sarcină. Cabinetele de contabilitate și de audit mai mici pot utiliza, de asemenea, sisteme de AI, caz în care aceste cabinete ar putea face de asemenea obiectul dispozițiilor Legii.
Acest document informativ oferă o prezentare generală a dispozițiilor-cheie și ghidează cititorii către articolele și secțiunile relevante din Legea privind IA. El nu oferă o prezentare generală juridică cuprinzătoare, iar cititorii sunt încurajați să se familiarizeze ei înșiși cu legislația de bază.
Documentul informativ este disponibil în limba română pe site-ul CECCAR, secțiunea Publicații–Organisme internaționale–Alte documente de interes.
ECONOMIE
Încrederea în economia zonei euro s-a îmbunătățit semnificativ în martie

Încrederea investitorilor în zona euro s-a îmbunătățit semnificativ în martie, așteptările privind economia atingând cel mai ridicat nivel începând din iulie 2021, arată indicatorii publicați luni, iar planul Germaniei privind majorarea datoriei a contribuit la sporirea încrederii, transmite Reuters, preluată de Agerpres. Indicele Sentix privind încrederea în economia zonei euro, publicat de Comisia Europeană, s-a situat în martie la -2,9 puncte, de la -12,7 puncte în luna precedentă, în timp ce analiștii intervievați de Reuters se așteptau la un nivel de -8,4 puncte.
Indicele privind așteptările economice în următoarele șase luni a crescut pentru a treia lună consecutiv, ajungând la 18 puncte în martie, de la un punct luna precedentă, în timp ce indicele privind actuala situație din zona euro s-a îmbunătățit, ajungând în martie la -21,8 puncte, de la -25,5 puncte luna precedentă.
Printre motivele sporirii încrederii se află planificata majorare a cheltuielilor din domeniul apărării în UE, dar mai ales în Germania, principala economie europeană.
„În cazul Germaniei, investitorii sunt euforici”, se arată în comunicatul Sentix.
Indicele privind așteptările economice în Germania au urcat cu 26,3 puncte, la 20,5 puncte, iar indicele general a urcat cu 17,2 puncte, la minus 12,5 puncte.
Studiul a fost realizat în perioada 6-8 martie, în rândul a 1.097 investitori.
ECONOMIE
ANAF: Acțiune la nivel național pentru respectarea legislației RO e-Transport

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) – Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) a desfășurat, la 4 martie 2025, o acțiune de monitorizare și control la nivel național, având ca scop respectarea prevederilor legale din cadrul sistemului RO e-Transport și combaterea transporturilor de bunuri fără documente de proveniență legală. Potrivit unui comunicat al ANAF, în cadrul acțiunii, un număr semnificativ de inspectori antifraudă au oprit în trafic 4.589 de autovehicule, iar valoarea sancțiunilor aplicate a fost de 1.957.300 lei. Printre cazurile identificate s-au numărat transporturi ilegale de bunuri, precum: o autoutilitară care transporta două tone de tutun uscat neprelucrat fără acte de proveniență, pentru care s-a calculat o acciză datorată în valoare de 1.242.300 lei, o altă autoutilitară care transporta marfă de proveniență China sau o cisternă cu benzină, de asemenea, fără documente justificative.
Monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri este o activitate continuă desfășurată de DGAF, iar în luna februarie 2025 s-au realizat controale ample în baza OUG nr. 41/2022 privind Sistemul RO e-Transport. Activitățile de control au fost desfășurate atât pe timp de zi, cât și noaptea, 24/7, în proximitatea căilor de acces rutier în/din România, iar 9.766 de vehicule au făcut obiectul controlului antifraudă, reprezentând 3,73% din traficul internațional monitorizat.
În paralel, au fost organizate acțiuni de control pe principalele rute de transport și noduri de circulație. În urma controalelor efectuate în februarie 2025, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de 2.963.845 lei. De asemenea, pe baza analizei de risc a datelor din sistemul RO e-Transport, au fost inițiate acțiuni de control țintite, iar sumele suplimentare datorate bugetului de stat au fost estimate la 25.057.438 lei.
Unul dintre cele mai importante rezultate ale controalelor din februarie a fost identificarea a 12 vehicule care transportau marfă (în special îmbrăcăminte și încălțăminte de proveniență non-UE) destinată unor contribuabili cu comportament fiscal inadecvat. Aceste bunuri nu fuseseră declarate în Sistemul RO e-Transport. În urma controalelor, pe lângă aplicarea sancțiunilor prevăzute de OUG nr. 41/2022, bunurile transportate au fost reținute în vederea valorificării pe baza măsurilor asigurătorii emise.
„Acțiunea ANAF reflectă angajamentul continuu al autorităților fiscale de a combate evaziunea fiscală și de a asigura respectarea reglementărilor legale în domeniul transporturilor rutiere și comerțului internațional”, precizează ANAF, în comunicat.
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
IFRS 18 & 19, un nou capitol în raportarea financiară – acum și în limba română
-
ÎNREGISTRĂRIacum o zi
Economia la bani mărunți – Ediția din 06.03.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 6 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 04.03.2025
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri emis de ETAF – 3 martie 2025
-
ECONOMIEacum 4 zile
ANAF: Formularul F3000 se depune până la 15 mai
-
ECONOMIEacum 5 zile
Material informativ despre Declarația unică 2025 (formularul 212), publicat de ANAF
-
ECONOMIEacum 5 zile
ANAF a actualizat o serie de formulare de înregistrare fiscală a contribuabililor
-
PROFESIA CONTABILĂacum 6 zile
Documentul IESBA „Reglementare finală – revizuiri ale codului privind planificarea fiscală și serviciile conexe”, disponibil în limba română