ECONOMIE
Formularul 112 a fost actualizat

Prin Ordinul comun nr. 299/455/435/729/2025 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, al președintelui Casei Naționale de Pensii Publice, al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și al președintelui Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, publicat astăzi în Monitorul Oficial nr. 220/13.03.2025, au fost actualizate modelul, conținutul, modalitatea de depunere și de gestionare a formularului 112 „Declarație privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate”.
Potrivit Referatului de aprobare a actului normativ, acesta include următoarele modificări:
● Modificarea Anexei nr. 1.1 „Anexa angajator” din formular, prin eliminarea rubricilor/secțiunilor privind angajatorii care aplică prevederile art. 60 pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, de la Secțiunea A „Alte date de identificare a plătitorului”;
● Modificarea Anexei nr. 1.2 „Anexa asigurat” din formular, prin:
▪ eliminarea casetei „Salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară, după caz, care beneficiază de facilitățile fiscale prevăzute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal care și-a exprimat opțiunea pentru plata contribuției la fondul de pensii administrat privat”;
▪ actualizarea trimiterilor care vizează măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă”, de la Secțiunile A și B;
▪ eliminarea Secțiunii A1 „Facilități fiscale acordate salariaților pentru activități de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activități în sectorul construcții/agricol și în industria alimentară, conform art.60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, după caz”;
▪ eliminarea Secțiunii B.4.1. „Facilități fiscale acordate salariaților pentru activități de creare de programe pentru calculator, respectiv pentru activități în sectorul construcții/agricol și în industria alimentară, conform art. 60 pct. 2, pct. 5 sau pct. 7 din Codul fiscal, după caz”;
▪ eliminarea din secțiunea E.3 „Date detaliate privind impozitul pe venit și unele contribuții sociale obligatorii” a pozițiilor 13, 14, 17, 18, 19 și 20, care vizează facilitățile fiscale acordate persoanelor fizice care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară;
● Actualizarea Nomenclatorului „Creanțe fiscale” din Anexa 2, prin eliminarea creanțelor de la pozițiile 2.1, 2.2. și 2.3 care vizau contribuția de asigurări sociale datorată de către persoanele fizice care se încadrau în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 2, 5 și 7 din Codul fiscal, precum și actualizarea temeiului legal pentru creanțele reprezentând contribuția de asigurări sociale, respectiv contribuția de asigurări sociale de sănătate reținută la sursă de plătitorii de venituri;
● Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat pentru alte entități asimilate angajatorului” din anexa 3, prin introducerea tipurilor de asigurați „Rezerviști voluntari dispăruți, răpiți sau căzuți în captivitate pe timpul mobilizării sau în cazul stării de război, precum și al executării misiunilor” și „Rezerviști voluntari în perioada în care nu participă la instruire”, în conformitate cu prevederile Legii nr.270/2015 privind Statutul rezerviștilor voluntari, cu modificările ulterioare;
● Actualizarea Nomenclatorului „Tip asigurat” din Anexa 4, prin:
▪ redenumirea tipului de asigurat de la val.1 „Salariat sau salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator, sau în sectorul de construcții/agricol și în industria alimentară după caz, care nu se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct.2, pct. 5 sau pct. 7 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare (Codul fiscal)”, care devine „Salariat, cu excepția salariaților din domeniul construcții”;
▪ eliminarea tipurilor de asigurați „1.1.Salariat care își desfășoară activitatea în sectorul agricol și în industria alimentară, care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 7 din Codul fiscal” și „1.3.Salariat care desfășoară activități de creare de programe pentru calculator care se încadrează în condițiile prevăzute la art.60 pct.2 din Codul fiscal”;
▪ redenumirea tipului de asigurat „1.2.Salariat care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor care se încadrează în condițiile prevăzute la art. 60 pct. 5 din Codul fiscal” care devine „1.1 Salariat care își desfășoară activitatea în domeniul construcțiilor”;
▪ actualizarea trimiterilor care vizează măsura „300 de lei din salariul minim, sumă netaxabilă” de la tipurile de asigurați cu valorile 1.11.2 și 1.11.3;
● Modificarea corespunzătoare a instrucțiunilor de completare a formularului 112.
Prevederile prezentului ordin se aplică începând cu declararea veniturilor aferente lunii publicării în Monitorul Oficial al României.
ECONOMIE
ADR Sud-Vest Oltenia anunță lansarea apelului de proiecte „Infrastructuri de cercetare, inovare și transfer tehnologic în colaborare cu IMM-urile”

Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, în calitate de Autoritate de Management pentru Programul Regional (PR) Sud-Vest Oltenia 2021-2027, lansează apelul de proiecte „Infrastructuri de cercetare, inovare și transfer tehnologic în colaborare cu IMM-urile”. Potrivit unui comunicat al instituției, alocarea financiară este de 9.544.846 euro (FEDR + bugetul de stat), din care 8.113.119 euro din FEDR și 1.431.727 euro cofinanțare de la bugetul de stat.
Activitățile eligibile sunt:
▪ Crearea/dezvoltarea de noi departamente de CD și dotarea acestora cu echipamente de cercetare;
▪ Modernizarea/extinderea departamentelor de CD existente, cu dotări obligatorii;
▪ Achiziția de echipamente și instrumente de cercetare pentru infrastructurile publice și IMM-uri;
▪ Activități de cercetare industrială, dezvoltare experimentală și studii de fezabilitate;
▪ Activități pentru introducerea în producție a rezultatelor cercetării (exclusiv pentru IMM-uri).
Proiectele se vor depune în parteneriat, compus din minimum două IMM-uri și minimum o organizație de cercetare. Consorțiul poate include mai multe IMM-uri și organizații de cercetare.
Cererile de finanțare vor putea fi depuse exclusiv prin aplicația electronică MySMIS2021/SMIS2021+, începând cu data de 9 aprilie 2025, ora 12:00. Data închiderii apelului este 8 iulie 2025, ora 12:00.
Ghidul solicitantului poate fi accesat aici.
ECONOMIE
UE anunță taxe asupra unor produse americane, ca răspuns la taxele vamale asupra oțelului impuse de SUA

Comisia Europeană a anunțat că va aplica taxe vamale „puternice, dar proporționale” asupra unor produse americane începând cu 1 aprilie, ca răspuns la taxele de 25% introduse de Statele Unite pentru importurile de oțel și aluminiu provenite din Uniunea Europeană, transmit AFP, Reuters și DPA, preluate de Agerpres. Uniunea Europeană „regretă profund” măsurile decise de președintele american Donald Trump, a declarat președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, citată într-un comunicat.
„Tarifele vamale sunt taxe. Ele sunt nefavorabile pentru afaceri și chiar mai rele pentru consumatori”, a subliniat șefa Executivului european.
Măsura UE constituie practic o reintroducere de taxe asupra unor produse americane precum motociclete, bărci, whiskey și unt de arahide.
Potrivit comunicatului Comisiei Europene, obiectivul acestei contramăsuri este de a „proteja companiile, lucrătorii și consumatorii europeni” de impactul taxelor de până la 25% asupra importurilor americane de oțel, aluminiu și unele produse conținând aceste metale.
Potrivit Executivului comunitar, noile taxe americane vor afecta exporturi ale UE în valoare de 26 de miliarde de euro, ceea ce reprezintă aproximativ 5% din exporturile totale ale UE către Statele Unite, o consecință fiind aceea că importatorii americani vor trebui să plătească taxe suplimentare de până la 6 miliarde de euro.
ECONOMIE
MF: În proiect, noi modificări la Codul fiscal

Ministerul Finanțelor propune, printr-un proiect de Ordonanță de urgență publicat în transparență decizională, o serie de modificări la Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal. Proiectul de act normativ a fost promovat în contextul Deciziei Curții Constituționale a României nr. 724 din 19 decembrie 2024 referitoare la admiterea excepției de neconstituționalitate a dispozițiilor art. 101 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
Astfel, așa cum se menționează în Nota de fundamentare care însoțește proiectul de act normativ, prin Decizia nr. 724 din 19 decembrie 2024, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 91 din 31 ianuarie 2025, Curtea Constituțională a constatat că dispozițiile art. 101 din Codul fiscal sunt neconstituționale. În acest sens criticile aduse vizează, între altele, instituirea impozitării progresive, coroborată cu un mod de calcul al impozitului care face deosebirea între partea contributivă a pensiei și partea necontributivă. De altfel, în comunicatul de presă al Curții Constituționale din data de 19 decembrie 2024, se arată că, „în aceste condiții, rămân aplicabile dispozițiile Codului fiscal referitoare la cota de impozit de 10% aplicabilă fiecărei surse din fiecare categorie de venit impozabil”. „Dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale își încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curții Constituționale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției României, iar pe durata acestui termen, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept. Articolul declarat neconstituțional instituia în sarcina plătitorilor de venituri din pensii obligația privind calculul impozitului, reținerea și plata acestuia la bugetul de stat. De asemenea, reglementa aplicarea acestor prevederi în cazul drepturilor de pensie restante, a veniturilor din pensiile de urmaș, precum și în cel al veniturilor din pensii și/sau al diferențelor de venituri din pensii, sumelor reprezentând actualizarea acestora cu indicele de inflație, stabilite în baza hotărârilor judecătorești rămase definitive și irevocabile/hotărârilor judecătorești definitive și executorii”, se precizează în Nota de fundamentare.
În acest context, prin noul proiect de OUG se propune modificarea prevederilor Codului fiscal referitoare la calculul impozitului pe veniturile din pensii și la termenul de plată al acestuia, în sensul punerii de acord cu Decizia nr. 724/2024 a Curții Constituționale a României. Modalitatea de stabilire a impozitului este cea anterioară modificărilor declarate neconstituționale, prin renunțarea la impozitul progresiv și reinstituirea cotei unice de impozitare de 10%, precum și prin reglementarea aceluiași plafon neimpozabil pentru toate veniturile de această natură, respectiv plafonul lunar de 3.000 lei, în acord cu argumentele reținute de Curtea Constituțională. Totodată, se menține mecanismul de calcul, reținere și plată a impozitului pe venitul din pensii de către plătitorii de venituri din pensii, precum și termenul de plată a impozitului reținut, respectiv până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se face plata pensiei.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 06.03.2025
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 11.03.2025
-
ECONOMIEacum 4 zile
După 26 de ani, avem noi reglementări pentru siguranța la incendiu a construcțiilor
-
ECONOMIEacum 4 zile
Creșterea economică a României a fost dublă față de media UE în T4 din 2024
-
PROFESIA CONTABILĂacum 7 zile
Documentul IFAC „Matricea ilustrativă a riscurilor”, disponibil în limba română
-
ECONOMIEacum 4 zile
MF: Românii pot investi în titlurile de stat Tezaur, disponibile și pe Ghișeul.ro
-
ECONOMIEacum 4 zile
MIPE: Proiecte strategice pentru cercetare în energie nucleară avansată și inteligență artificială
-
ECONOMIEacum 3 zile
Legea UE privind IA – un ghid pentru contabilii IMM-urilor