ECONOMIE
Ajutor de minimis pentru înființarea întreprinderilor sociale
Prin Ordinul nr. 5.775/2025 al ministrului investițiilor și proiectelor europene, publicat în Monitorul Oficial nr. 1093 și 1093 bis din 26 noiembrie 2025, a fost aprobată Schema de ajutor de minimis având ca obiectiv înființarea întreprinderilor sociale prin acordarea de sprijin pentru creșterea durabilă și crearea de locuri de muncă în cadrul Programului Tranziție Justă 2021-2027.
Schema are ca scop contribuția la dezvoltarea unui ecosistem sustenabil în domeniul antreprenoriatului social, prin creșterea numărului de întreprinderi sociale/întreprinderi sociale de inserție și crearea condițiilor antreprenoriale și ocupaționale care conduc la crearea a cel puțin două locuri de muncă noi la nivelul fiecărei întreprinderi sociale/întreprinderi sociale de inserție sprijinite, în zonele vizate de PTJ, respectiv județele Gorj, Hunedoara, inclusiv microregiunea ITI Valea Jiului, Dolj, în vederea atenuării impactului socio-economic al tranziției la neutralitatea climatică.
Schema de măsuri de ajutor de minimis se aplică proiectelor realizate în următoarele județe identificate în cadrul Programului Tranziție Justă 2021-2027: Gorj, Hunedoara, microregiunea ITI Valea Jiului și Dolj. Pentru finanțarea acordată în cadrul Priorității 1 Gorj, Priorității 2 Hunedoara și Priorității 3 Dolj zona vizată include teritoriul aferent unităților administrativ teritoriale, iar pentru microregiuniea ITI Valea Jiului, zona vizată include doar teritoriul aferent unităților administrativ teritoriale ce fac parte din microregiunea ITI Valea Jiului, respectiv orașul Uricani, municipiul Lupeni, municipiul Vulcan, orașul Aninoasa, municipiul Petroșani, orașul Petrila, inclusiv satele aparținătoare de acestea. Pentru finanțarea acordată în cadrul Priorității 2 – Atenuarea impactului socio-economic al tranziției la neutralitatea climatică în județul Hunedoara, zona geografică vizată exclude teritoriul aferent unităților administrativ-teritoriale ce fac parte din microregiunea ITI Valea Jiului, menționate anterior.
Prezenta schemă nu se aplică: a) ajutoarelor acordate întreprinderilor sociale/întreprinderilor sociale de inserție care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse pescărești și de acvacultură; b) ajutoarelor acordate întreprinderilor sociale/întreprinderilor sociale de inserție care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor pescărești și de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza prețului sau a cantității de produse achiziționate sau introduse pe piață; c) ajutoarelor acordate întreprinderilor sociale/întreprinderilor sociale de inserție care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole; d) ajutoarelor acordate întreprinderilor sociale/întreprinderilor sociale de inserție care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor agricole, în unul din următoarele cazuri: ▪ atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității de produse de acest tip achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective; ▪ atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari; e) ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export; f) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a bunurilor și serviciilor naționale față de bunurile și serviciile importate.
În cazul în care o întreprindere socială/întreprindere socială de inserție își desfășoară activitatea atât în sectoarele menționate, cât și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate eligibile pentru ajutorul de minimis, solicitantul trebuie să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între conturi, că activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al regulamentului de minimis nu beneficiază de ajutor de minimis.
Administratorul schemei de ajutor de minimis având ca obiectiv înființarea întreprinderilor sociale este orice entitate delegată de către furnizorul de ajutor de minimis să deruleze proceduri în domeniul ajutorului de minimis în numele furnizorului și care se încadrează în una în următoarele categorii: a) instituțiile de învățământ superior, cu sediul în zona vizată de apel, acreditate conform prevederilor legale în vigoare; b) unități administrativ teritoriale locale și/sau județene cu capacitate administrativă, tehnică, juridică și financiară în domeniul programelor cu finanțare nerambursabilă; c) organizații neguvernamentale (ONG) cu experiență în domeniul economiei sociale, constituite conform legislației naționale în vigoare referitoare la asociații și fundații (OG nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, cu modificările și completările ulterioare); d) parteneriate între oricare dintre aceste entități, cu mențiunea că dacă parteneriatul este constituit dintr-o entitate publică și o entitate privată, calitatea de lider o poate avea doar entitatea publică.
Valoarea finanțării nerambursabile acordate administratorilor schemei de ajutor de minimis este de minimum 2 milioane euro/proiect și maximum alocarea de la nivelul regiunii respective, echivalent în lei la cursul InforEuro valabil la data începerii depunerii proiectelor în aplicația informatică MySMIS2021+.
Maximum 30% din valoarea totală a proiectului va fi alocată cheltuielilor care nu fac obiectul ajutorului de minimis.
Pentru a fi eligibile, planurile de afaceri/proiectele selectate ale beneficiarilor de ajutor de minimis trebuie să îndeplinească mai multe condiții cumulative, printre care: ● să asigure și ocuparea crearea a minimum 2 locuri (exprimat ca echivalent normă întreagă – ENI) de muncă durabil. Cel puțin 75% din totalul de locuri de muncă create prin proiect trebuie să vizeze persoane cu domiciliu/reședința în zona vizată de apel. În mod excepțional, se acceptă și persoane ce nu au domiciliul în zona vizată dacă demonstrează că au fost direct afectate de procesele de tranziție desfășurate în zonele vizate de apel sau au fost afectate de procesul de reconversie economică în zona vizată de apel; ● locurile de muncă nou create în cadrul întreprinderilor sociale/întreprinderilor de inserție socială vor trebui menținute ocupate pe o perioada de implementare de 24 luni de la data obținerii atestatului de întreprindere socială, precum și pe o perioadă obligatorie de minimum 12 luni în perioada de durabilitate a proiectului, să contribuie la realizarea unei tranziții juste prin crearea și menținerea de locuri de muncă, în special pentru persoanele afectate de procesul de tranziție la neutralitatea climatică la nivelul teritoriului, precum și pentru cele care se încadrează în categoria lucrătorilor defavorizați, a celor extrem de defavorizați și a lucrătorilor cu handicap. Persoanele vizate pot fi direct afectate de procesul de tranziție prin pierderea locului de muncă sau pot fi indirect afectate de tranziție din cauza competențelor neadecvate sau insuficient adecvate cererii. În vederea ocupării locurilor de muncă nou create, beneficiarul ajutorului de minimis are obligația de a consulta AJOFM în procesul de recrutare, în vederea angajării de persoane afectate de procesul de tranziție, pentru toate locurile de muncă create prin proiect, precum și angajarea de persoane din categoriile de lucrătorii defavorizați, extrem de defavorizați și a lucrătorilor cu handicap. De asemenea, mai pot fi consultați alți furnizori de servicii de ocupare acreditați și alte instituții și/sau organizații cu profil social care pot furniza informații legate de identificarea persoanelor defavorizate de la nivel local, cu mențiunea demonstrării derulării procesului de consultare; ● cel putin 30% locurile de muncă nou create în cadrul întreprinderilor sociale / întreprinderilor de inserție socială vor fi ocupate de persoane care fac parte din cel puțin una din următoarele categorii de persoane: persoanele direct afectate de procesul de tranziție, respectiv pentru lucrătorii dintr-o industrie/ramură economică direct afectată de procesul de transformare în contextul procesului de tranziție justă în teritoriile vizate (întreg lanțul de producție, întreprinderile care își transformă procesul de producție pe domeniile verzi), tineri cu vârsta de până la 29 ani, persoane cu vârsta de peste 55 de ani, femei, persoane care se încadrează în categoria lucrătorilor defavorizați, a celor extrem de defavorizați și a lucrătorilor cu handicap.
În cadrul prezentei scheme, valoarea finanțării nerambursabile acordate este de minimum 100.000 euro și maximum 300.000 euro per întreprindere unică, echivalent în lei la cursul de schimb InforEuro, valabil la data semnării Contractului de subvenție, cu respectarea regulilor de cumul aplicabile.
Finanțarea nerambursabilă maximă acordată ca ajutor de minimis este de 95% din valoarea cheltuielilor eligibile finanțabile, cu respectarea plafonului de minimis stabilit conform prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2831.
În cadrul prezentei scheme, valoarea ajutorului, respectiv finanțarea nerambursabilă (grant) pentru realizarea Planului de afaceri/proiectului asumat prin Contractul de subvenție, se va putea plăti în maximum 3 tranșe. Prima tranșă va reprezenta maxim 50% din valoarea totală a ajutorului de minimis solicitat de către întreprinderea socială/întreprinderea socială de inserție.
ECONOMIE
ANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) a elaborat și publicat un Ghid dedicat instituțiilor publice, document ce indică măsuri concrete pentru prevenirea și combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor de social media (fenomen cunoscut sub denumirea de impersonare), metode de identificare a conturilor false și pașii necesari pentru raportarea acestora către platformele online, a anunțat instituția, printr-un comunicat. Ghidul este disponibil pe pagina de internet a ANCOM, aici.
Pe fondul utilizării tot mai intense a platformelor sociale și a serviciilor digitale, a crescut și riscul apariției conturilor false care impersonează conturile oficiale ale autorităților publice. Potrivit ANCOM, astfel de conturi pot fi folosite pentru: ▪ dezinformare: paginile răspândesc știri false și informații care prezintă realitatea în mod eronat/distorsionat, folosindu-se de numele instituțiilor oficiale; ▪ escrocherii și fraudă financiară: prin intermediul conturilor false care aparent provin de la instituții publice sunt derulate campanii de colectare a datelor personale și de obținere a unor beneficii financiare; ▪ furt de identitate: datele personale colectate pot fi folosite în activități cu caracter infracțional; ▪ afectarea reputației: încrederea cetățenilor în instituțiile publice este afectată.
Ghidul oferă instituțiilor publice un set de măsuri proactive de protecție, care includ securizarea conturilor oficiale, formarea și educarea personalului, precum și monitorizarea continuă. Astfel, ANCOM recomandă instituțiilor publice să efectueze o verificare a eventualelor situații în care elementele de identificare vizuală sunt folosite pe platformele relevante, să stabilească modalitatea de răspuns în cazurile de preluare a identității vizuale sau să implementeze proceduri de escaladare pentru situații urgente care pot afecta ordinea publică sau chiar securitatea națională.
„Ghidul oferă o listă detaliată de indicatori care pot semnala impersonarea unui cont/pagini oficiale a unei instituții publice. Instituțiile publice și utilizatorii sunt încurajați să acorde atenție atât elementelor de identitate vizuală, cât și comportamentelor specifice ale conturilor suspecte. De exemplu, conturile false au denumiri/acronime similare, dar cu modificări subtile (ex: în cazul Ministerului X, denumirea este „Ministerul.X ori au fost operate schimbări minore: Ministeru1 X) sau pot avea domenii web neobișnuite care apar asociate cu contul rețelei sociale, precum .tk, .ml, .ga în loc de .gov.ro sau utilizarea «ministerul.X.ro», în loc de ministerulx.gov.ro.
În ceea ce privește indicatorii de comportament asociat conturilor false, printre aceștia se numără activitatea online în intervale orare care nu corespund cu fusul orar al României, postări repetitive cu același conținut/conținut similar la intervale scurte de timp ori un număr neverosimil de urmăritori raportat la istoricul activității”, se menționează în comunicat.
Ghidul ANCOM detaliază pașii pentru raportarea conturilor false către platformele online (ex.: Facebook/Meta, Twitter/X, Instagram, LinkedIn), cu specificarea exactă a documentației necesare.
Astfel, pentru raportarea unui cont care a fost preluat neautorizat, instituția trebuie să folosească mecanismul intern de raportare al platformei și să furnizeze acesteia documentația completă (link oficial, dovezi care atestă calitatea persoanei care face raportarea și furnizarea de informații credibile cu privire la reprezentare). În cazul în care platforma nu respectă obligațiile din Regulamentul DSA (de exemplu: platforma răspunde sau oferă un răspuns inadecvat sau incomplet sau în cazul în care platforma nu oferă acces la un sistem intern de soluționare a plângerilor etc.), cei în cauză pot depune plângeri pentru nerespectarea Regulamentului DSA. Sesizările trebuie însoțite de prezentarea în detaliu a etapelor parcurse în raport cu platforma, a numărului de referință alocat de platformă la momentul raportării, precum și a oricăror elemente probatorii pe care se sprijină sesizarea. Ulterior, plângerea se analizează conform Regulamentului DSA.
„În calitate de coordonator național pentru serviciile digitale, ANCOM încurajează instituțiile publice să acorde o atenție sporită protejării identității instituționale în mediul digital, având în vedere că impersonarea conturilor poate afecta integritatea comunicării publice, poate genera confuzie în rândul cetățenilor și poate facilita răspândirea conținutului înșelător sau manipulator”, se subliniază în comunicat.
ECONOMIE
PNRR – A fost prelungită până la 30 aprilie perioada de implementare a proiectelor depuse pentru digitalizarea ONG-urilor
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), în calitate de Coordonator de Reforme și Investiții, anunță posibilitatea prelungirii perioadei de implementare a proiectelor depuse în cadrul Componentei 7, Investiția 9, pentru digitalizarea ONG-urilor până la data de 30 aprilie 2026, conform Ordinului MIPE nr. 5.774/20.11.2025 pentru modificarea Ghidului specific condiții de accesare a fondurilor europene aferente Planului Național de Redresare și Reziliență în cadrul apelului de proiecte „Digitalizarea Sectorului Organizațiilor Neguvernamentale”, din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență, Componenta 7 „Transformare digitală”, Investiția 9 „Digitalizarea sectorului organizațiilor neguvernamentale” aprobat prin Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 1882/2024.
ECONOMIE
Noua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
Lansarea modulului eSemnătura, o nouă funcționalitate care modernizează modul de lucru în cadrul instituțiilor publice, permite semnarea documentelor în mod electronic direct în platformă, a anunțat Regista, platforma de digitalizare utilizată în peste 1.200 de instituții publice din România.
Potrivit unui comunicat citat de Agerpres, noul modul simplifică fluxul birocratic, de la înregistrare până la semnare electronică și arhivare, fără imprimare, fără semnături pe hârtie și fără scanări.
Astfel, noul modul, dezvoltat în conformitate cu Legea 214/2024 și normele europene eIDAS, elimină riscurile asociate semnăturilor pe hârtie și timpului petrecut cu procedee manuale.
„Cu ajutorul modulului eSemnatura, instituțiile pot semna documente direct în Regista, folosind toate tipurile de semnături electronice necesare în activitatea administrativă: semnătură electronică simplă, semnătură electronică calificată cu token USB și semnătură electronică calificată în cloud. eSemnătură de la Regista funcționează cu token-urile care sunt deja folosite în instituții și este integrată inclusiv cu semnăturile calificate oferite gratuit către funcționarii de către Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS), dar și cu toți furnizorii privați de pe piața locală și europeană, precum CertSign, DigiSign sau TransSped”, susțin reprezentanții companiei.
Totodată, cu ajutorul noului modul eSemnătura, instituțiile publice care vor alege să își digitalizeze fluxurile de documente, vor putea semna direct în platformă documentele necesare.
„eSemnătura este un pas esențial în misiunea noastră de a sprijini administrația publică în tranziția către procese complet digitale. Am creat o soluție sigură, conformă legal și ușor de folosit, care integrează toate tipurile de semnătură necesare în activitatea instituțiilor. Prin modulul de eSemnătură, documentele circulă mai rapid, semnarea devine mai simplă, iar întregul flux administrativ câștigă transparență și eficiență”, a declarat Edward Crețescu, CEO Regista, citat în comunicat.
Pornind de la nevoia funcționarilor publici de a lucra cât mai digitalizat, noul modul eSemnătura din Regista permite colaborarea dintre compartimentele unei instituții publice, prin semnarea secvențială a documentelor, notificarea semnatarilor pentru fiecare document primit electronic, cât și un flux constant de actualizări direct în platformă, în funcție de activitățile semnatarilor, precizează reprezentanții companiei.
În plus, fiecare semnare poate veni cu note informative transmise direct la semnatar pentru o verificare suplimentară. Modulul de Semnătură respectă cele mai înalte norme de securitate a datelor și este dezvoltat în conformitate cu noua lege a semnăturilor electronice, Legea 214/2024, se precizează în comunicat.
Modulul eSemnătură este dezvoltat de Regista împreună cu Namirial, unul dintre principalii furnizori europeni de servicii de încredere și certificate calificate conform eIDAS.
Cele 1.200 de instituții publice aflate în portofoliul Regista – primării, școli, spitale, direcții și servicii – pot beneficia imediat prin utilizarea semnăturilor electronice în întreaga activitate zilnică pe care o desfășoară.
-
ECONOMIEacum 6 zileReglementări privind punerea la dispoziție a informațiilor în punctul unic de acces european
-
ECONOMIEacum 6 zileAu fost stabilite Procedurile de aplicare a reglementărilor prevăzute la art.310^1 și, respectiv, la art.310^2 din Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 6 zileEntitățile nonprofit au primit 431,69 milioane de lei prin Formularul 230 în primele 10 luni ale anului
-
ECONOMIEacum 6 zileANAF urmează să actualizeze formularul 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 oreStart with passion. Grow with purpose – CECCAR & ASCIG conectează tinerii cu o profesie fit for future
-
ECONOMIEacum 3 oreANCOM a publicat Ghidul pentru combaterea preluării neautorizate a elementelor de identitate vizuală a conturilor instituțiilor publice, în mediul online
-
PROFESIA CONTABILĂacum 2 oreCECCAR Vaslui: Întâlnire de lucru cu AJOFM privind noile reglementări și programe dedicate pieței muncii
-
ECONOMIEacum 3 oreNoua funcționalitate eSemnătura elimină hârtia și facilitează semnarea electronică, direct în aplicație
