ECONOMIE
Numărul firmelor radiate, la un nivel record în ultimii 10 ani
Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, 55.942 de firme au fost radiate în primele patru luni ale acestui an la nivel național, în creștere cu 94,3% față de perioada similară din anul precedent, arată o analiză Sierra Quadrant, citată de Mediafax.
În 2018, după primele patru luni, erau 28.787 de firme radiate, cu o creștere de numai 4,94% față de anul precedent.
Dincolo de avansul PIB din statistici, economia este puternic afectată de subfinanțare și de blocajul financiar, notează analiza.
La fel ca anul trecut, Capitala este lider detașat la firme radiate (5.623), cu 1.314 mai multe decât în ianuarie-aprilie 2018.
Bucureștiul este urmat de Iași, cu 3.371 de firme radiate, în creștere cu 187% față de primele patru luni din 2018, Maramureș, cu 2.388 de firme radiate, mai multe cu 244% față de anul trecut, și Bacău (2.235 – 151%). La polul opus s-au aflat județele Ialomița, cu 391 radiate în primele patru luni din 2019, Tulcea (442) și Covasna (431).
Potrivit datelor de la Registrul Comerțului, numai în luna aprilie au fost radiate la nivel național 6.196 de companii, dintre care cele mai multe în București (872), Cluj și Dolj (285) și Bihor (256).
Cel mai mult a crescut numărul firmelor radiate în Teleorman (248%), Maramureș (244%), Bistrița-Năsăud (221%), Gorj (208%) și Vaslui (207%), iar cel mai puțin în Botoșani (17,4%) și Suceava (19,3%).
,,Este cel mai mare număr de firme radiate, în primele patru luni, din 2009 și până în prezent. Dacă trendul continuă, 2019 ar putea aduce, astfel, un număr record de firme radiate, ce ar putea trece de granița de 100.000 de firme’’, estimează experții de la Sierra Quadrant.
Spre comparație, în 2018 au fost radiate în total 80.181 de firme, cu 2,57% mai puține decât în 2017 (82.295 companii)
,,Este un fenomen similar cu situația din 2010 când, în plină criză, numărul firmelor radiate creștea cu 292% față de 2009 și ajungea la 171.146 de societăți’’, arată studiul.
În ceea ce privește domeniile economice cu cele mai multe radieri de firme (V2008), la finalul lunii aprilie conducea detașat sectorul comerțului, cu 17.349 companii, urmat de agricultură, silvicultură și pescuit cu 10.838, construcții (5.462), industria prelucrătoare (4.457), activităţi profesionale, ştiinţifice şi tehnice (4.223) și Informaţii şi comunicaţii (2.086).
La polul opus, sectoarele cu cele mai puține firme radiate au fost Administraţie publică şi apărare; asigurări sociale din sistemul public (3), Activități ale gospodăriilor private în calitate de angajator de personal casnic; activităţi ale gospodăriilor private de producere de bunuri şi servicii destinate consumului propriu (6) și Industria extractivă (50).
Cel mai mult au crescut radierile de activitate în agricultură (182%), industria extractivă (137%), comerț (130%) și construcții (125%).
Potrivit experților, creșterea spectaculoasă a numărului firmelor radiate are la bază două motive principale. Pe de o parte sunt antreprenorii care își radiază companiile în mod voluntar, în contextul unui mediu economic plin de provocări. ,,Sunt în general firme mici, fără posibilități financiare, care nu rezistă provocărilor generate de blocajul financiar, de creșterea costurilor, de dinamica contractuală. Așa se ajunge ca multe firme să fie închise rapid, mai ales cele de portofoliu – deschise de antreprenori cu scopuri prea puțin fundamentate’’, afirmă experții.
Pe de altă parte, creșterea numărului firmelor radiate este rezultatul închiderii unui număr semnificativ de proceduri de faliment.
,,Lichidatorii au reușit, în ultima perioadă, să închidă multe din procedurile aflate pe rol, iar radierea societăților este punctul final al acestui demers. Simplificarea legislației și optimizarea cadrului administrativ au fost factorii determinanți în acest proces’’, afirmă Ovidiu Neacșu, asociat coordonator al Sierra Quadrant.
Potrivit acestuia, mediul de afaceri românesc trece printr-o ,,curățenie generală’’, cu efecte pozitive pe termen mediu și lung. ,,România are nevoie de antreprenori și este salutară creșterea numărului de firme din ultimii ani. Însă dincolo de inițiativă, de proiecte, de planuri de business, de optimismul care caracterizează mai ales antreprenorii tineri, economia românească are nevoie de profesioniști, de oameni de afaceri responsabili care să dezvolte business-uri predictibile, fundamentate pe realitățile economice. Avem, în continuare, prea multe firme slab capitalizate, fără orizont, fără planuri de afaceri, în care instinctul antreprenorului primează, în care deciziile economice sunt prea puțin fundamentate economic, cu consecințe directe, ce duc rapid la insolvență, faliment și, în final, la radierea business-urilor’’, a mai spus acesta.
În primele patru luni din 2019, numărul firmelor și PFA-urilor noi a crescut cu 17,68% față de aceeași perioadă din 2018, la 56.176. Semnificativ este avansul PFA-urilor nou înființate, de la 3.572 în primele patru luni din 2018 la 10.388 în ian-aprilie 2019.
Pe de altă parte, numărul firmelor în insolvență a scăzut în primele patru luni cu 30%, la 2.069, cel al firmelor cu activitatea suspendată s-a redus cu 21%, la 5.486, iar cel al dizolvărilor a scăzut cu 11,58%, la 11.188.
Potrivit experților, în partea a doua a anului, numărul suspendărilor de activitate și al dizolvărilor de companii ar putea reveni pe plus, posibil cu 20%, mulți dintre investitori căutând să își protejeze capitalul în fața accentuării provocărilor în economie, generate de creșterea costurilor operaționale (în primul rând – deprecierea cursului leu/euro, inflație etc.) și a accentuării blocajului financiar.
,,Dacă criza economică din 2009 a prins mulți investitori vulnerabili, cu investiții și linii de finanțare asumate, în acest an mare parte dintre ei vor alege să își conserve lichiditățile, în speranța că vor exploata la maximum oportunitățile generate de o potențială nouă criză’’, afirmă analiștii Sierra Quadrant.
ECONOMIE
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
Prin OPANAF nr. 7045/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 10, din 9 ianuarie 2025, au fost aduse modificări la OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin adoptarea Legii nr. 113/2020 au fost aduse o serie de modificări la prevederile referitoare la cesiunea creanțelor bugetare, astfel cum sunt reglementate la art. 264^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În vederea aplicării prevederilor art. 264^1 din Codul de procedură fiscală, a fost aprobat OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.
Cesiunea creanțelor bugetare trebuie să se realizeze în baza unei proceduri competitive, ori de câte ori se depune o ofertă în acest sens la organul fiscal.
Ca urmare a aprobării ordinului menționat, au fost primite sesizări cu privire la faptul că o procedură competitivă pentru cesiunea creanțelor bugetare ar trebui să se realizeze similar procedurii de licitație, care, la momentul promovării acestui nou act normativ, se realiza pentru valorificarea bunurilor sechestrate, astfel încât ofertanții să poată suplimenta prețul oferit, în funcție de celelalte oferte depuse. „În fapt, prin organizarea unei proceduri competitive, prin licitație, statul se asigură că maximizează valoarea prețului cesiunii, ca urmare a faptului că participanții la licitație pot majora prețul în funcție de pașii de licitație”, au subliniat inițiatorii, în Referatul de aprobare.
În ceea ce privește negocierea directă, s-a prevăzut ca la stabilirea prețului în cadrul procedurii de cesiune a creanțelor bugetare, organul fiscal să aibă în vedere valoarea cea mai mare dintre prețul oferit de ofertant, dar care nu poate fi mai mic decât prețul de pornire la licitație și valoarea bunurilor sechestrate de către organul fiscal sau ipotecate/gajate în favoarea organului fiscal, stabilită în cadrul procedurii de insolvență.
De asemenea, s-a reglementat că prețul de pornire a cesiunii la licitație se stabilește în funcție de prețul cesiunii și valoarea activelor. Astfel, în situația în care organul fiscal în calitate de creditor bugetar deține, față de debitorii insolvenți, creanțe certe prin garanțiile constituite, acestea se pot vinde la un preț egal sau mai mare decât valoarea creanțelor, asigurându-se în acest mod recuperarea integrală, scopul fiind maximizarea recuperării creanțelor bugetare.
Prin modificarea și completarea OPANAF nr. 1940/2023 s-a urmărit descrierea procedurii competitive, prin licitație, context în care au fost avute în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.
De asemenea, la promovarea OPANAF nr. 7045/2024 au fost avute în vedere și eventualele propuneri și observații primite din partea organelor fiscale centrale, astfel încât principiile cesiunii creanțelor bugetare să fie în concordanță cu modul de gestionare a dosarelor de insolvență, precum și cu procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.
ECONOMIE
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna ianuarie 2025, împrumuturi de la băncile comerciale în valoare de 5,2 miliarde de lei, la care se poate adăuga suma de 570 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni, informează Agerpres. Suma totală, de 5,77 miliarde de lei, este cu 170 milioane de lei mai mare față de cea care a fost programată în decembrie 2024, de 5,6 miliarde de lei, și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.
Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, în data de 13 ianuarie va fi organizată licitație pentru o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, în sumă de 600 milioane de lei, cu scadența în 30 iunie 2025, iar în 23 ianuarie pentru o emisiune de 800 milioane lei cu scadența în 26 ianuarie 2026.
De asemenea, pe parcursul lunii ianuarie 2025, vor fi organizate licitații pentru nouă emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3,8 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (570 milioane de lei în total).
Astfel, au fost programate licitații pentru patru emisiuni de obligațiuni de câte 500 milioane lei, în 9 ianuarie (două), 13 ianuarie și 30 ianuarie, pentru trei emisiuni de 400 milioane lei, în 16 ianuarie (două) și 27 ianuarie, și pentru două emisiuni de 300 milioane le, în 20 ianuarie și 30 ianuarie.
ECONOMIE
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor
Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că, în perioada 9 ianuarie – 10 februarie 2025, pot depune cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor, Pachet a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și Pachet b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027. Potrivit unui comunicat al instituției, completarea și depunerea cererii se face exclusiv electronic de către solicitant prin accesarea site-ului: www.apia.org.ro – secțiunea DR-06 – Bunăstarea animalelor.
Cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor cuprind angajamentele și informațiile aferente tuturor exploatațiilor autorizate sanitar-veterinar, deținute de un solicitant, indiferent pe raza cărui județ își desfășoară activitatea și se depun însoțite de toate documentele prevăzute în ghidurile solicitantului.
Instrucțiunile pentru depunerea cererilor se regăsesc pe site-ul APIA, iar informațiile necesare pentru acordarea plăților se regăsesc în OMADR nr. 537/2024 și în cuprinsul Ghidurilor informative aprobate pentru cele două pachete, disponibile aici.
-
ECONOMIEacum 3 zile
Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025
-
ECONOMIEacum 3 zile
ANAF propune modificări la reglementările privind depunerea declarației D-406 – SAF-T
-
ECONOMIEacum 3 zile
Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței
-
ECONOMIEacum 3 zile
Amendamente la Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA
-
ECONOMIEacum 3 zile
APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor