Rețele sociale

ECONOMIE

ANCOM a stabilit condițiile și procedura pentru licitația 5G

Radio CECCAR FM

ANCOM a stabilit vineri, în cadrul Consiliului Consultativ, condițiile și procedura pentru licitația 5G, propunându-și ca până la 31 octombrie să finalizeze procedura de licitație, astfel încât operatorii să poată utiliza spectrul de frecvențe din 1 ianuarie 2020, transmite Mediafax.

„Am stabilit astăzi condițiile și procedura pentru acordarea spectrului radio în benzile vizate să susțină implementarea tehnologiei 5G. Ne-am propus că până la 31 octombrie să finalizam procedura de licitație pentru acordarea resurselor de spectru disponibil în benzile desemnate pentru implementarea tehnologiei de nouă generație, iar licențele de utilizare să fie acordate până la finalul anului. Operatorii câștigători vor putea utiliza o parte a spectrului de frecvențe începând cu 1 ianuarie 2020”, a declarat Bogdan IANA, vicepreședintele ANCOM.

Până la data de 15 august 2019, ANCOM va propune modificarea TNABF (Tabelul național de atribuire a benzilor de frecvențe radio) pentru a atribui banda de 700 Mhz serviciului mobil terestru, în acest moment aceasta fiind atribuită serviciului de radiodifuziune. Această măsură este necesară pentru a putea acorda prin procedura de selecție spectrul disponibil în banda de 700 Mhz, considerat adecvat pentru dezvoltarea viitoare a sistemelor de comunicații mobile de banda largă.

Până la finalul lunii august 2019, Autoritatea va elabora și va finaliza, în urmă consultării publice cu industria, documentația necesară organizării efective a procedurii de selecție pentru acordarea drepturilor de utilizare a spectrului radio disponibil în benzile de frecvențe de 700 Mhz, 800 Mhz, 1500 Mhz, 2600 Mhz și 3400-3800 Mhz, urmând că aceasta să se desfășoare până la data de 31 octombrie 2019.

În luna decembrie a acestui an, licențele de utilizare a frecvențelor radio vor fi acordate câștigătorilor, ceea ce va face că operatorii să poată folosi o parte a spectrului câștigat începând cu data de 1 ianuarie 2020.

Pentru prima jumătate a anului 2020 sunt stabilite a fi finalizate acțiunile privind încheierea acordurilor de coordonare referitoare la televiziunea digitală terestră cu Ucraina și a acordurilor bilaterale cu țările vecine privind coordonarea utilizării frecvențelor pentru rețele MFCN.

ANCOM va pune la dispoziția operatorilor interesați spectrul disponibil în benzile 700 Mhz, 800 Mhz, 1500 Mhz, 2600 Mhz și 3400-3800 Mhz. În banda de 700 Mhz este disponibilă o cantitate de 2 x 30 Mhz (FDD) și 1 x 15 Mhz (SDL), în banda de 800 Mhz-2 x 5 Mhz (FDD), în banda de 1500 Mhz-1 x 40 Mhz (SDL) iar în banda de 2600 Mhz-2 x 40 Mhz (FDD).

În ceea ce privește banda 3400-3800 Mhz, se vor putea aloca 90 Mhz (în regim de funcționare TDD) pe un termen mai scurt, de 6 ani (în perioadă 01.01.2020 – 31.12.2025) și 400 Mhz (în regim TDD) pe un termen mai lung, de 10 ani (în perioadă 01.01.2026 – 31.12.2035). Scopul acordării drepturilor de utilizare pe un termen mai scurt îl reprezintă alinierea datei de expirare a acestor drepturi cu a celor care au fost deja acordate în această banda de frecvențe în cadrul procedurii de selecție din anul 2015.

Drepturile de utilizare a spectrului de frecvențe din benzile de 700 Mhz și 1500 Mhz, în care nu există nicio alocare până în prezent, vor avea o perioadă de valabilitate de 15 ani, începând cu 1 ianuarie 2021 pentru banda de 700 Mhz și 1 ianuarie 2020 pentru banda de 1500 Mhz.

ANCOM intenționează că licențele pentru spectrul ce va fi licitat în benzile de 800 Mhz și 2600 Mhz să fie acordate pentru o perioadă de valabilitate de 10 ani, urmând să fie analizate opțiuni pentru alinierea datei de expirare cu drepturile existențe în aceste benzi valabile până la data de 5 aprilie 2029. În banda de 800 Mhz, Telekom România Mobile Communications, Orange și Vodafone dețin drepturi de utilizare valabile până la data de 5 aprilie 2029. De asemenea, în banda de 2600 Mhz, Telekom România Mobile Communications, Orange, Vodafone și RCS&RDS dețin drepturi de utilizare a frecvențelor valabile până la data de 5 aprilie 2029.

Pentru alocarea spectrului, ANCOM va aplică o procedura de selecție competitivă similară celei organizate în anul 2012, ce presupune că fiecare operator interesat să depună o ofertă inițială prin care va indică numărul de blocuri pe care dorește să le achiziționeze în fiecare dintre benzile disponibile. Ofertele inițiale vor arată dacă există o cerere mai mare decât cantitatea de spectru disponibil în anumite benzi, dacă cererea este egală cu numărul blocurilor de frecvențe disponibile în cadrul fiecărei benzi (categorii de spectru) sau dacă cererea nu depășește cantitatea de spectru disponibil.

Prețurile de pornire în cadrul licitației pentru fiecare bloc de frecvențe, configurat conform procedurii de acordare a drepturilor de utilizare a frecvențelor în benzile vizate, vor fi determinate pornind de la taxele minime stabilite conform normelor în vigoare pentru acordarea licențelor de utilizare a frecvențelor în benzile în cauza.

ECONOMIE

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei

Radio CECCAR FM

Suma alocată Programului de susținere a producției de cartof de consum în anul 2024 a fost majorată cu 3 milioane de lei, printr-o Hotărâre aprobată de Guvern, informează Agerpres. „Actul normativ amendează HG nr. 150/2024 privind aprobarea schemei «Ajutor de minimis pentru aplicarea Programului de susținere a producției de cartof de consum» în anul 2024, astfel: se suplimentează resursele financiare alocate cu suma de 3.000.000 lei, în vederea achitării obligațiilor de plată către potențialii beneficiari ai schemei de ajutor de minimis înscriși în program, de la 11.483.880 lei la 14.483.880 lei, respectiv de la 2.309.010 euro la 2.912.210 euro; se abrogă dispozițiile cu privire la reducerea proporțională a sprijinului per hectar, în situația în care valoarea totală depășește resursele financiare alocate schemei de ajutor de minimis alocate prin HG nr. 150/2024; se reformulează unele dispoziții cu privire la situațiile centralizatoare premergătoare deschiderii de credite bugetare pentru corelarea cu noile modificări aduse prin proiectul de hotărâre”, se arată într-un comunicat al Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

Sursa de finanțare este reprezentată de bugetul aprobat MADR pe anul 2024.

Potrivit comunicatului, modificările și completările propuse contribuie la dezvoltarea afacerilor de familie și la creșterea veniturilor producătorilor de cartofi, precum și la ameliorarea nivelului de trai al acestora și menținerea în activitate, evitându-se astfel depopularea spațiului rural.

Continuare

ECONOMIE

Au fost aprobate Strategia Națională de Supraveghere a Pieței 2024-2027 și Planul de acțiune pentru implementarea acesteia

Radio CECCAR FM

Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, Strategia Națională de Supraveghere a Pieței pentru perioada 2024-2027 și planului de acțiuni aferent, documente care – potrivit unui comunicat al Executivului – vin în sprijinul îndeplinirii la standardele europene a cerințelor necesare pentru siguranța, sănătatea și protecția consumatorilor, a mediului înconjurător. „Astfel, consumatorii vor putea avea garanția că produsele comercializate pe piața din România, atât prin mijloace offline, cât și prin mijloace online, îndeplinesc condițiile de conformitate și de siguranță indiferent de țara de proveniență”, se menționează în comunicat.

Este prima Strategie de acest fel a României și ea a fost elaborată de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului (MEAT), în calitatea sa de coordonator național al activităților de supraveghere a pieței, conform recomandărilor Consiliului UE privind Programul național de reformă a României 2020.

Obiectivul general al Strategiei este de a reduce numărul produselor neconforme de pe piața din România, ca parte integrantă a Pieței Unice europene. În sensul acesta, documentul aprobat de Guvern consolidează cadrul de reglementare în vigoare prin trasarea unor direcții de acțiune în măsură să descurajeze practicile prin care sunt introduse pe piață produse neconforme și nesigure și, în egală măsură, să contribuie la eliminarea concurenței neloiale din partea operatorilor economici care comercializează produse care nu respectă legislația de armonizare a UE.

Ca urmare a implementării Strategiei, o primă direcție de acțiune prevăzută este creșterea capacității administrative a autorităților de supraveghere a pieței, prin alocarea de resurse în raport cu nivelul de complexitate a activităților derulate. În acest sens, Strategia stabilește un număr de 17 instituții publice sau structuri de specialitate ale statului cu rol de autorități de supraveghere a pieței, fiecare pe un domeniu de responsabilitate. În plus, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) va avea rolul de Punct Național de Contact pentru Sistemul rapid de alertă (RAPEX – redenumit Safety Gate după intrarea în vigoare a Regulamentului UE 2023/988).

Conform reprezentanților Guvernului, Strategia are în vedere, de asemenea, eficientizarea activității de supraveghere a pieței, stabilind concret mecanismele de coordonare și cooperare între Biroul Unic de Legătură, autoritățile de supraveghere a pieței și Autoritatea Vamală Română (care răspunde de controlul produselor care intră pe piața UE), implementarea unor instrumente mai descurajatoare, prin creșterea numărului de acțiuni de control proactiv, actualizarea permanentă a profilurilor de risc, prin controale pe întregul lanț de distribuție și prin testarea produselor.

Ținându-se cont și de nivelul din ce în ce mai complex al informațiilor, Strategia urmărește, totodată, perfecționarea continuă a funcționarilor cu atribuții de control, actualizarea permanentă a procedurilor interne de lucru precum creșterea nivelului de digitalizare, cooperarea consolidată între autoritățile în domeniu la nivel național și european, precum și campanii de informare a consumatorilor.

Continuare

ECONOMIE

Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035 a fost adoptată

Radio CECCAR FM

A fost adoptată, prin Hotărâre de Guvern, Strategia națională pentru resurse minerale neenergetice 2025 – 2035, document programatic de politică publică ce stabilește liniile generale de dezvoltare, obiectivele, propunerile de măsuri și standardele internaționale în domeniul resurselor minerale neenergetice și în mineritul durabil. „Implementarea acestei strategii la nivel național este necesară avându-se în vedere nevoia de reindustrializare a României în context larg european și creșterea utilizării în industrie a resurselor minerale neenergetice (ținând cont de faptul că resursele minerale sunt limitate), dar și în contextul tranziției de la mineritul energointensiv la mineritul responsabil și la economia circulară“, se menționează într-un comunicat al Executivului. Documentul prevede măsuri în ceea ce privește: cercetarea geologică, inventarierea și evaluarea materiilor prime critice și materiilor prime strategice, exploatarea și prelucrarea avansată a resurselor minerale neenergetice, refacerea mediului și regenerarea socio-economică, valorificarea superioară a resurselor secundare din haldele de steril și iazurile de decantare, utilizarea apelor geotermale, turismul balnear.

Concret, domeniul resurselor minerale neenergetice va fi monitorizat anual, ținând cont de indicatorii stabiliți pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. De asemenea, va fi elaborat un ghid de monitorizare și se vor raporta datele disponibile/indicatori relevanți, printre care:  ponderea activităților din sectorul minier în Produsul Intern Brut al României; ▪ valoarea investițiilor în domeniu; ▪ importurile de substanțe minerale utile neenergetice din UE și din celelalte state ale lumii; ▪ valoarea finanțărilor pentru cercetare-dezvoltare, atât de la bugetul de stat, cât și din sectorul privat; ▪ numărul de persoane angajate în activitățile din domeniul resurselor minerale neenergetice; ▪ numărul de persoane disponibilizate din industria minieră și conexă; ▪ numărul de persoane instruite prin cursuri de perfecționare; ▪ nivelul de sănătate al lucrătorilor din sectorul minier; ▪ creșterea nivelului de trai în zonele cu activitate de exploatare a substanțelor minerale utile; ▪ numărul de premise de prospecțiune, licențe de explorare și licențe de exploatare acordate pe substanțe minerale neenergetice; ▪ numărul de permise de prospecțiune transformate în licențe de explorare; ▪ numărul de licențe de explorare transformate în licențe de exploatare.

Strategia prevede, totodată, înființarea unui Consiliu Consultativ Național pentru urmărirea implementării prevederilor documentului, evaluarea politicilor publice, monitorizarea evoluțiilor sectoriale și formularea unor direcții strategice și acțiuni pentru îmbunătățirea potențialului sectorului.

Principalele direcții și obiective generale stabilite pentru dezvoltarea pe termen mediu și lung a domeniului resurselor minerale neenergetice sunt: ▪ auditarea resurselor minerale exploatabile din haldele și iazurile aflate în conservare în vederea identificării unor oportunități de valorificare a acestora; ▪ promovarea proiectului de realizare a ciclului integrat de producție în România, pentru industrie (minereu de cupru – produs finit, prin identificarea unor investitori strategici pentru producerea în țară a produselor finite din cupru cu valoare adăugată mare), în concordanță cu dezvoltarea industrială și pentru a micșora importurile de produse similare din alte țări; ▪ asigurarea exploatării superioare a grafitului pentru producerea pe teritoriul României a bateriilor, precum și a grafenului cu utilizare pe scară largă în industria electronică, aerospațială și apărare, energie, automobile, tehnologii biomedicale; ▪ inventarierea resurselor minerale strategice în vederea exploatării și realizarea unui circuit integrat pentru produsele finite pe teritoriul României; ▪ susținerea politicii de reindustrializare națională, completă și complexă prin sprijinirea clusterelor din industriile creative, producție, cercetare și inovație; ▪ susținerea companiilor cu capital de stat pentru retehnologizare, astfel încât să intre pe noi piețe sau să recupereze piețele tradiționale; ▪ îndeplinirea condițiilor și obiectivelor impuse de guvernanța corporativă prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Rezultatele așteptate în urma implementării Strategiei sunt următoarele: ▪ cadru legislativ și de reglementare actualizat și aliniat la cerințele și standardele internaționale; ▪ autoritate de reglementare, autorizare și control independentă, competentă și eficientă și procese de reglementare, autorizare și control bine definite, eficiente și transparente; ▪ atribuire clară a rolurilor, responsabilităților, autorității și răspunderii în gestionarea resurselor minerale, pentru toate organizațiile implicate; ▪ cooperare eficientă între autoritățile și instituțiile care participă la activitățile de reglementare, autorizare și control în domeniul minier; ▪ capabilități naționale de cercetare și dezvoltare în domeniul resurselor minerale; ▪ personal calificat și motivat; resurse financiare adecvate pentru toate activitățile importante în toate organizațiile din domeniul resurselor minerale neenergetice, precum și în toate autoritățile de reglementare și control, în compartimentele cu responsabilități conexe domeniului resurselor minerale; ▪ contribuție directă la reindustrializarea României; ▪ cadru și mecanisme eficiente de cooperare internațională; ▪ public informat corect cu privire la activitățile și evenimentele importante din activitatea de exploatare a resurselor minerale neenergetice; ▪ mediu curat; ▪ nivel crescut de încredere a populației în instituțiile statului cu atribuții și responsabilități în domeniul minier; ▪ efecte în dezvoltarea durabilă a comunităților miniere; ▪ nivel crescut al bunăstării cetățenilor.

Continuare

Trending