PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din Buletinul de știri ETAF – 27 iulie 2020
La 21 iulie a.c., cei 27 de șefi de stat sau de guvern ai UE au ajuns la un acord cu privire la Cadrul Financiar Multianual (CFM) aferent perioadei 2021-2027 și noul instrument de redresare economică numit Next Generation EU.
Consiliul European a ajuns la un acord cu privire la planul de redresare economică al UE
La 21 iulie a.c., cei 27 de șefi de stat sau de guvern ai UE au ajuns la un acord cu privire la Cadrul Financiar Multianual (CFM) aferent perioadei 2021-2027 și noul instrument de redresare economică numit Next Generation EU. Planul de redresare economică post-COVID-19, în valoare de 750 miliarde euro, va fi finanțat printr-un împrumut comun al Comisiei Europene în numele UE-27. Fondul de redresare economică va fi compus din granturi în valoare de 390 miliarde euro şi împrumuturi de 360 miliarde euro. Planul va introduce, totodată, o nouă resursă proprie bazată pe o taxă pe plasticul nereciclat de la 1 ianuarie 2021. Comisia Europeană a fost invitată să prezinte în 2021 propunerile cu privire la mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon și la taxa digitală, pentru ca acestea să poată fi introduse cel târziu în 2023. Acordul menționează și posibilitatea introducerii altor resurse proprii UE (de exemplu, taxa pe tranzacțiile financiare) până la finele anului 2027. Comparativ cu propunerea prezentată în Comunicarea Comisiei Europene la 27 mai a.c., acordul nu include nicio referință la un nou impozit corporativ bazat pe operațiunile unei întreprinderi ce beneficiază pe deplin de piața unică a UE. Introducerea unor noi resurse proprii a fost solicitată și în Rezoluția Parlamentului European privind planul de redresare economică din 15 mai a.c.
Comisia Europeană a lansat o consultare publică referitoare la revizuirea Directivei privind impozitarea energiei
Comisia Europeană a lansat, la 22 iulie a.c., consultări publice cu privire la două inițiative menite să maximizeze impactul impozitării pentru a atinge obiectivele climatice ale UE. Consultarea publică referitoare la revizuirea Directivei privind impozitarea energiei vizează actualizarea ratelor minime de impozitare aplicabile produselor energetice și energiei electrice, care nu au fost actualizare de la intrarea în vigoare a Directivei în 2003. Odată cu această revizuire, Comisia intenționează să restructureze scutirile actuale de impozite în vederea reducerii subvențiilor implicite pentru combustibilii fosili și anumite sectoare economice. Termenul pentru depunerea comentariilor cu privire la această inițiativă este 14 octombrie a.c. Consultarea publică referitoare la mecanismul de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon vizează introducerea unui preț care să reflecte cu mai multă acuratețe conținutul de carbon al bunurilor de import. Acest lucru ar asigura faptul că țările cu politici climatice mai puțin ambițioase, care își mută activitatea de producție în alte state, nu subminează obiectivele ecologice ale UE. Termenul de depunere a comentariilor este 28 octombrie a.c.
Miniștrii de finanțe ai țărilor G20 doresc un acord cu privire la reforma fiscală internațională
La 22 iulie a.c., în cadrul unui webinar organizat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), Pascal Saint-Amans (directorul Centrului pentru Administrație și Politică Fiscală din cadrul OCDE) a confirmat faptul că încheierea unui acord cu privire la reforma fiscală internațională înainte de luna noiembrie se poate dovedi a fi dificil de realizat, însă miniștrii de finanțe ai țărilor G20 speră să ajungă la o soluție globală până la finele anului 2020. Pascal Saint-Amans a analizat Comunicatul publicat de miniștrii de finanțe ai țărilor G20 în urma ședinței lor din 18 iulie a.c., în care se evidențiază angajamentul acestora de a ajunge la un acord până la finalul acestui an. Aceștia au solicitat OCDE să întocmească un raport cu privire la planurile pentru fiecare pilon pentru ședința din 15-16 octombrie a.c., însă Pascal Saint-Amans a dat asigurări că planurile respective vor fi disponibile deja pentru ședința plenară a OECD/G20 cu privire la Cadrul Inclusiv privind BEPS din 8-9 octombrie. Aceste planuri ar trebui să furnizeze detalii tehnice privind cei doi piloni a căror formă să fie cât mai apropiată de documentele care vor fi aprobate de miniștri. Cu toate acestea, potrivit lui Pascal Saint-Amans, chestiunea referitoare la domeniul de aplicare al pilonului 1 rămâne o controversă.
Consiliul Uniunii Europene a amânat oficial introducerea pachetului privind modernizarea TVA pentru tranzacțiile aferente comerțului electronic
La 22 iulie a.c., Consiliul European a adoptat oficial o Decizie a Consiliului și un Regulament al Consiliului prin care amână cu șase luni introducerea pachetului privind modernizarea TVA pentru tranzacțiile aferente comerțului electronic, ca răspuns la pandemia de COVID-19. Consiliul UE a luat această decizie în urma opiniilor emise de Parlamentul European (care are doar rol consultativ), care a solicitat o perioadă mai scurtă de amânare, de doar trei luni.
Comisia Europeană a extins măsura de scutire de TVA și taxe vamale pentru importurile de echipamente medicale
La 23 iulie a.c., Comisia Europeană a extins cu încă trei luni măsura temporară de scutire de TVA și taxe vamale pentru importurile de echipamente medicale și echipamentele de protecție provenite din țări terțe, cu scopul de a contribui la combaterea pandemiei de COVID-19. Această măsură vizează măștile, echipamentul de protecție, kiturile de testare, ventilatoarele, precum și alte echipamente medicale și rămâne în vigoare până la 31 octombrie 2020.
Buletinul de știri în limba engleză poate fi consultat pe site-ul ETAF.
(Copyright foto: ETAF)
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Maramureș: Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș, 20 DE ANI – ARC PESTE TIMP
La 15 noiembrie 2024, CECCAR Maramureș a participat, prin conducerea filialei, la evenimentul Colegiul Consilierilor Juridici Maramureș 20 de ani – Arc peste timp, desfășurat la Baia Mare. Evenimentul a reunit invitați speciali, reprezentanți ai unor instituții și organisme profesionale cu care consilierii juridici colaborează direct, alături de membri ai comunității juridice și economice locale.
Conf. univ. dr. Constantin Cucoșel, președintele Consiliului Filialei CECCAR Maramureș, a prezentat activitățile și acțiunile în care se intersectează profesiile de consilier juridic și expert contabil, contribuind astfel la susținerea mediului economic și juridic.
În cadrul evenimentului, CECCAR Maramureș a oferit o diplomă de excelență pentru decanul Colegiului Consilierilor Juridici Maramureș, Nicușor Marin Blaga, pentru contribuțiile organizației în cele două decenii de activitate.
Loading…
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
-
ÎNREGISTRĂRIacum 4 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 3 zile
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 4 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum 3 zile
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 4 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum 3 zile
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente
-
ECONOMIEacum 4 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 5 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil