Rețele sociale

ECONOMIE

Două scheme de ajutor de stat pentru investiții în domeniul energiei verzi

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 146 din 14 februarie 2022 a fost publicată HG nr. 195/2022 pentru aprobarea Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate promovării producției de energie din surse regenerabile mai puțin exploatate, respectiv biomasă, biogaz, energie geotermală, și a Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor în cogenerare de înaltă eficiență.

♦ SCHEMA DE AJUTOR DE STAT privind sprijinirea investițiilor destinate promovării producției de energie din surse regenerabile mai puțin exploatate, respectiv biomasă, biogaz, energie geotermalăPotrivit actului normativ, prin realizarea acestor investiții se urmărește o creștere estimată cu aproximativ 60 MW a capacității instalate de producere a energiei electrice și energiei termice din biomasă, biogaz și energie geotermală.

Schema de ajutor de stat se adresează întreprinderilor mari, mijlocii sau mici, microîntreprinderilor, inclusiv întreprinderilor nou-înființate, ale căror conturi nu au fost aprobate, care au înscrisă în statutul societății activitatea privind producerea de energie electrică/termică, corespunzătoare diviziunii 35: „Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat” din codurile CAEN, și unităților administrativ-teritoriale/subdiviziunilor administrativ-teritoriale/asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, care au depus la autoritatea responsabilă cereri de finanțare scrise de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor, conform cerințelor din Ghidul solicitantului pentru sprijinirea investițiilor în capacități de producere energie electrică și/sau termică din biomasă/biogaz și energie geotermală pentru POIM, aplicabil obiectivului specific 6.1, respectiv obiectivul specific 10.2. Schema se aplică pentru proiectele care propun ca acțiuni: a) realizarea și/sau modernizarea capacităților de producție a energiei electrice și/sau termice din biomasă și biogaz; b) realizarea și/sau modernizarea capacităților de producție a energiei termice din apă geotermală. Schema se aplică numai instalațiilor noi de producere sau de modernizare a celor existente.

Potențialii beneficiari pot fi întreprinderile care produc energie electrică și/sau termică din biomasă și/sau biogaz, respectiv energie termică din energie geotermală și unitățile administrativ-teritoriale/subdiviziunile administrativ-teritoriale/ asociațiile de dezvoltare intercomunitară care realizează/ modernizează instalații ce produc energie electrică din biomasă și/sau biogaz — inclusiv în cogenerare, cu excepția situațiilor prevăzute de acest act normativ. Beneficiarii pot depune proiecte numai individual.

Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să fie implementate pe teritoriul României, în regiunile de dezvoltare: Vest, Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est, Sud, Sud-Vest, Centru; să vizeze una dintre următoarele acțiuni: 1. realizarea și/sau modernizarea capacităților de producție a energiei electrice și/sau termice din biomasă și/sau biogaz; 2. realizarea și/sau modernizarea capacităților de producție a energiei termice pe bază de energie geotermală; 3. perioada de implementare a proiectului se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data „demarării lucrărilor” și 31 decembrie 2023; investiția/investițiile din cadrul proiectului să nu fi beneficiat de finanțare din fonduri publice, în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția studiilor preliminare: studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, detaliile de execuție.

Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică pe durata valabilității Regulamentului, respectiv până la data de 31 decembrie 2023.

Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat este de 21 milioane de euro, echivalent în lei, și reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională, aferente unei rate de cofinanțare de 85%, și fonduri de cofinanțare publică asigurate de la bugetul de stat, aferente unei rate de cofinanțare de 15%, în cadrul axei prioritare 6, obiectivul specific 6.1 – Creșterea producției de energie din resurse regenerabile mai puțin exploatate – biomasă, biogaz, geotermal – producție și fonduri europene nerambursabile prin Fondul European de Dezvoltare Regională — REACT-EU, aferente unei rate de cofinanțare de 100% în cadrul axei prioritare 10, obiectivul specific 10.2 – Creșterea eficienței energetice și utilizarea surselor regenerabile de energie în vederea pregătirii unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei, după caz, din POIM. Bugetul este defalcat pe ani, astfel: pentru 2022 – 20,5 milioane euro; 2023 – 500.000 euro. Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinație. Bugetul schemei de ajutor de stat reflectă sumele alocate prin POIM, la care se adaugă sumele din supracontractare.

Ajutorul maxim care se poate acorda pentru un proiect de investiții nu poate depăși 15 milioane euro.

♦ SCHEMA DE AJUTOR DE STAT privind sprijinirea investițiilor în cogenerare de înaltă eficiență. Actul normativ menționează că  implementarea acestei scheme va conduce la realizarea următoarelor obiective: a) economii în consumul de combustibili/energie primară prin procese de cogenerare de înaltă eficiență; b) evitarea emisiilor de carbon aferente combustibililor fosili. Obiectivul se calculează prin indicatorul „Reducerea gazelor cu efect de seră – scădere anuală estimată”. Prin realizarea acestor proiecte se urmărește creșterea cu aproximativ 50 MWe a puterii instalate în cogenerare de înaltă eficiență.

Schema se adresează beneficiarilor întreprinderi mari, mijlocii sau mici, inclusiv microîntreprinderi, care au depus la autoritatea responsabilă cereri de finanțare scrise de acordare a ajutorului de stat înaintea demarării lucrărilor, conform cerințelor din Ghidul solicitantului pentru sprijinirea investițiilor în cogenerare de înaltă eficiență, pentru POIM, aplicabil obiectivului specific 6.4, respectiv obiectivului specific 10.2, după caz. Potențialul beneficiar trebuie să dea o declarație pe propria răspundere privind încadrarea întreprinderii în categoria întreprinderilor mici și mijlocii. Schema se aplică pentru proiectele care propun ca acțiuni: a) realizarea/modernizarea centralelor electrice de cogenerare de înaltă eficiență, maximum 8 MWe, pe gaz natural și biomasă la nivelul întreprinderilor; b) realizarea/modernizarea centralelor electrice de cogenerare de înaltă eficiență care utilizează gaze reziduale provenite din procese industriale la nivelul întreprinderilor. Prezenta schemă de ajutor de stat se aplică numai pentru capacitățile nou-instalate sau renovate. Noua unitate de cogenerare trebuie să asigure economii globale de energie primară în comparație cu producerea separată de energie termică și de energie electrică, astfel cum se prevede în Legea nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare. Îmbunătățirea unei unități de cogenerare existente sau conversia unei unități existente de generare de energie electrică într-o unitate de cogenerare are drept rezultat economii de energie primară în comparație cu situația inițială.

Potențialii beneficiari sunt societățile din industrie/administratorul unui parc industrial sau distribuitorul de energie termică al unui parc industrial cu consumuri energetice de peste 200 tep/an, care pot dovedi un necesar util de energie termică pentru procesele industriale cu o durată de minimum 4.000 – 5.000 h/an și care necesită simultan și o cantitate suficientă de energie electrică ce poate fi asigurată de grupuri de cogenerare, cu excepția situațiilor prevăzute în actul normativ. Beneficiarii pot depune proiecte numai individual, iar nu în parteneriat încheiat exclusiv în scopul depunerii aplicațiilor de finanțare.

Pentru a fi eligibile, proiectele trebuie să fie implementate în regiunile de dezvoltare Vest, Nord-Vest, Nord-Est, Sud-Est, Sud, Sud-Vest, Centru și să vizeze una dintre următoarele acțiuni: a) realizarea/modernizarea centralelor electrice de cogenerare de înaltă eficiență, maximum 8 MWe, pe gaz natural și biomasă la nivelul întreprinderilor; b) realizarea/modernizarea centralelor electrice de cogenerare de înaltă eficiență care utilizează gaze reziduale provenite din procese industriale la nivelul întreprinderilor. Perioada de implementare a proiectului se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv între data „demarării lucrărilor” și 31 decembrie 2023. Investițiile din cadrul proiectului nu trebuie să fi beneficiat de finanțare din fonduri publice, în ultimii 5 ani înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția studiilor preliminare: studiul de prefezabilitate, analiza geotopografică, studiul de fezabilitate, proiectul tehnic, detaliile de execuție.

Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat este echivalentul în lei al sumei de 60,98 milioane euro și reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională, aferente unei rate de cofinanțare de 85% și fonduri de cofinanțare publică asigurate de la bugetul de stat, aferente unei rate de cofinanțare de 15%, în cadrul axei prioritare 6, obiectivul specific 6.4 și fonduri europene nerambursabile prin Fondul European de Dezvoltare Regională — REACT-EU, aferente unei rate de cofinanțare de 100% în cadrul axei prioritare 10, obiectivul specific 10.2, după caz, din POIM. Bugetul este defalcat indicativ pe ani, astfel: pentru anul 2022 – 60 milioane euro, pentru 2023 – 980.000 euro. Sumele neutilizate într-un an vor fi reportate pentru anul viitor. Dacă proiectele depuse permit utilizarea sumelor din anii următori, bugetul este utilizat în avans, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinație. Bugetul schemei de ajutor de stat reflectă sumele alocate prin POIM, la care se adaugă sumele din supracontractare. Numărul estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul schemei este de 10 întreprinderi.

Ajutorul maxim care se poate acorda pentru un proiect de investiții nu poate depăși 15.000.000 de euro.

ECONOMIE

Noi modificări în Codul de procedură civilă: numirea experților judiciari, digitalizată

Radio CECCAR FM

Parlamentul României a adoptat Legea nr. 139/2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, care modifică articolul 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, digitalizând procesul de numire a experților pentru efectuarea de expertize judiciare.

Potrivit noii legi, dacă părțile implicate într-un proces nu reușesc să ajungă la un acord privind numirea experților, aceștia vor fi desemnați de instanță printr-un sistem informatizat aleatoriu. Acest sistem va selecta experții dintre persoanele înscrise în evidența biroului local de expertiză și autorizate legal să efectueze expertize judiciare. Modificările intră în vigoare la un an de la data publicării legii în Monitorul Oficial.

Normele metodologice care vor reglementa funcționarea acestui sistem, având în vedere încărcătura experților în ceea ce privește numărul de expertize judiciare alocate, se aprobă în termen de 90 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial.

Opinia CECCAR

Această schimbare legislativă reprezintă un pas semnificativ către digitalizarea și eficientizarea sistemului judiciar din România. Prin utilizarea unui sistem informatizat pentru numirea experților judiciari se asigură o distribuție echitabilă a cazurilor între experți.

Mai mult, această măsură poate contribui la creșterea transparenței și a încrederii publicului în procesul judiciar, oferind un cadru mai clar și mai predictibil pentru părțile implicate în procese civile.

Continuare

ECONOMIE

Modificări la formularul 300 – „Decont de taxă pe valoarea adăugată”

Radio CECCAR FM

În Monitorul Oficial nr. 448 din 15 mai 2024, a fost publicat OPANAF nr. 888/2024, act normativ prin care se modifică OPANAF nr. 1.253/2021 pentru aprobarea modelului și conținutului formularului (300) „Decont de taxă pe valoarea adăugată”. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, prin art.III, pct.46 din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial nr. 977 din 27 octombrie 2023, începând cu data de 1 ianuarie 2024, a fost eliminată scutirea de TVA pentru operațiunile prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, efectuate către unități spitalicești din rețeaua de stat, rămânând în vigoare doar scutirea de TVA prin restituire către entitățile nonprofit.

În acest context, prin noul act normativ au fost eliminate din formularul (300) următoarele rânduri:

 rândul 14.1 ”Livrări de bunuri și prestări de servicii scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și b) din Codul fiscal”;

▪ rândul 14.2 ”Livrări de bunuri scutite cu drept de deducere, prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. c) și d) din Codul fiscal”.

Continuare

ECONOMIE

ANAF: Modificări în cuprinsul unor formulare de declarații de impunere

Radio CECCAR FM

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a modificat, prin OPANAF nr. 779/2024, publicat în  Monitorul Oficial nr. 374 din 22 aprilie 2024, o serie de acte normative din domeniul declarării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale.

ANAF reamintește, în Referatul de aprobare a actului normativ, că, potrivit dispozițiilor art. 9 alin. (1) din OUG nr. 116/2023 privind unele măsuri pentru gestionarea și evidențierea veniturilor curente ale bugetului public prin implementarea unor proiecte de digitalizare, începând cu data de 1 ianuarie 2024 s-a înființat, la nivelul instituției, Evidența operativă a veniturilor din digitalizare, care are drept scop evidențierea/urmărirea/ monitorizarea lunară a veniturilor suplimentare rezultate ca urmare a utilizării neconcordanțelor și/sau inadvertențelor identificate prin Sistemul informatic de interes strategic național (SIISN) și a modulelor de valorificare, precum și ca urmare a utilizării profilelor de risc.

Notificările de conformare cuprind riscurile fiscale identificate și se transmit de organele cu atribuții de control, în temeiul prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, în scopul reanalizării de către contribuabili a situației fiscale și, după caz, de a depune sau de a corecta declarațiile fiscale.

În vederea identificării declarațiilor rectificative depuse de contribuabili ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, ANAF a stabilit, prin noul Ordin, ca, în cuprinsul formularelor de declarații de impunere, pentru care este prevăzută și posibilitatea de rectificare a datelor declarate inițial, să fie cuprinsă o căsuță distinctă pentru această situație.

Formularele de declarații fiscale vizate de această modificare sunt:

 formularul 101 „Declarație privind impozitul pe profit”;

▪ formularul 101 Grup fiscal „Declarație consolidată privind impozitul pe profit determinat de grupul fiscal”;

▪ formularul (301) „Decont special de taxă pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (307) „Declarație privind sumele rezultate din ajustarea/corecția ajustărilor/regularizarea taxei pe valoarea adăugată”;

▪ formularul (311) „Declarație privind taxa pe valoarea adăugată colectată datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 316 alin. (11) lit. a) – e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”;

▪ formularul 710 „Declarație rectificativă”.

Tot ca urmare a unei notificări de conformare transmisă de organele fiscale, persoana impozabilă înregistrată în scopuri de TVA poate solicita corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată.

Pentru a identifica această sursă de venituri, ANAF a modificat OPANAF nr.3604/2015, prin:  aprobarea unui nou formular, „Cerere privind corectarea erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată„, în care contribuabilul să poată menționa că solicitarea de corectare a erorilor materiale este formulată ca urmare a unei notificări de conformare; ▪ completarea Instrucțiunilor de corectare a erorilor materiale din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, astfel încât în formularul ”Decizie de corectare a erorilor materiale din decontul de taxă pe valoarea adăugată” să se înscrie o mențiune referitoare la faptul că solicitarea de corectare a fost formulată ca urmare a unei notificări de conformare.

Continuare

Trending