PROFESIA CONTABILĂ
Noutăți fiscale europene din buletinul de știri ETAF – 15 ianuarie 2024
Conform OCDE, impozitul minim global ar putea crește până la 192 miliarde de dolari suplimentari
Marți, 9 ianuarie 2023, OCDE a publicat un nou document de lucru care evaluează impactul impozitului minim global asupra impozitării profiturilor întreprinderilor multinaționale (MNE-uri). Noua analiză se bazează pe date îmbunătățite și ia în considerare aspectul final al normelor GLOBE. Cercetătorii OCDE estimează că veniturile obținute din impozitul minim global ar fi între 155 și 192 miliarde de dolari anual, ceea ce ar reprezenta între 6,5 și 8,1% din veniturile aferente impozitului de profit global. Conform documentului, două treimi din aceste câștiguri sunt estimate a fi direct atribuibile impozitului minim global, în timp ce scăderea transferului de profit ar contabiliza restul de o treime. De asemenea, se preconizează că noile norme vor reduce valoarea profiturilor globale slab impozitate cu aproximativ 80%; de la 36% din totalul profitului la nivel global la aproximativ 7%. Analiza subliniază faptul că implementarea impozitelor suplimentare naționale limitate (QDMTT) poate fi un instrument important pentru ca jurisdicțiile să colecteze impozite suplimentare pe profiturile slab impozitate derivate din jurisdicția proprie.
Experții ONU avertizează cu privire la potențialele implicații negative ale reformei fiscale OCDE asupra drepturilor omului
Un grup de experți independenți în domeniul drepturilor omului, mandatat de Consiliul Organizației Națiunilor Unite pentru drepturile omului, au trimis o scrisoare secretarului general al OCDE, Mathias Cormann, pentru a-și exprima îngrijorarea cu privire la potențialele implicații negative ale reformei fiscale OCDE asupra drepturilor omului. „Suntem îngrijorați că Declarația de rezultat (…) adoptată la 11 iulie 2023 ar putea reduce și mai mult impozitul datorat de țările din sud la nivel mondial și le-ar eroda drepturile de impozitare”, este menționat în scrisoare. Soluția pe doi piloni ar putea avea un impact discriminatoriu pe criterii de gen, etnie și rasă și ar putea prejudicia națiunile predominant non-albe din sud, mai spun aceștia. În timp ce își declară sprijinul pentru o convenție cadru a ONU privind cooperarea fiscală internațională, ei încurajează, de asemenea, toate statele OCDE să se angajeze constructiv, cu bună credință, în cooperarea internațională și în asistența acordată în cadrul acestui instrument juridic cuprinzător.
Președinția belgiană, hotărâtă să ajungă la un acord cu privire la restul pachetului AML la 17 ianuarie
Președinția belgiană a Consiliului UE își propune să ajungă la un acord politic cu Parlamentul European cu privire la cea de-a șasea Directivă privind combaterea spălării banilor și la Reglementarea AML privind combaterea spălării banilor în cadrul întâlnirilor de negociere de marți 16 și miercuri 17 ianuarie. Într-un document din data de 6 ianuarie făcut public în presă, Președinția explică faptul că ajungerea la un acord în data de 17 ianuarie este cea mai bună modalitate de a permite adoptarea textelor legislative în această legislatură fără a recurge la procedura de rectificare. Prin urmare, Comisia a elaborat o serie de propuneri pentru a ajunge la un acord cu privire la punctele controversate rămase. În ceea ce privește Reglementarea AML, aceasta sugerează, în special, stabilirea pragului standard pentru identificarea beneficiarilor reali prin intermediul dreptului de proprietate la 25 % din acțiuni sau drepturi de vot, pentru a evita o sarcină administrativă excesivă. De asemenea, propune să se urmeze metodologia susținută de Parlament pentru calcularea pragului utilizând o metodă de calcul în lanț. În ceea ce privește cea de-a șasea Directivă AML, registrele de competențe ale beneficiarilor reali reprezintă unul dintre obstacolele din cadrul negocierilor. Președinția propune să dea dovadă de flexibilitate, acordând registrelor autoritatea de a efectua inspecții la sediile entităților juridice, deși aceste inspecții ar fi rezervate cazurilor extreme. De asemenea, se sugerează o dispoziție mai flexibilă decât cea solicitată de Parlament, și anume ca statele membre să furnizeze registrelor suficiente resurse pentru a se asigura că informațiile pe care le dețin sunt adecvate, corecte și actualizate și să înștiințeze Comisia Europene cu privire la aceste resurse.
Miniștrii de finanțe ai UE se întâlnesc la Bruxelles la 16 ianuarie
Miniștrii de finanțe ai UE urmează să se întâlnească marți, 16 ianuarie 2024, la Bruxelles. Cu această ocazie, Președinția belgiană își va prezenta programul de lucru pentru primul semestru al anului în domeniul afacerilor economice și monetare. Consiliul ECOFIN va încerca, de asemenea, să aprobe concluziile la raportul privind mecanismul de alertă 2024 și sondajul anual privind creșterea sustenabilă 2024, precum și recomandarea din 2024 privind politica economică a zonei euro. Consiliul va lua apoi la cunoștință stadiul în care se află impactul economic și monetar al agresiunii Rusiei asupra Ucrainei. Miniștrii vor oferi, de asemenea, îndrumări pentru continuarea lucrărilor în vederea ședinței G20 a miniștrilor de finanțe și a guvernatorilor băncilor centrale, care va avea loc la 26-29 februarie 2024 la São Paulo, Brazilia. Nu se așteaptă ca dosarele fiscale să fie discutate în cadrul acestei ședințe ECOFIN.
Următoarea audiere a FISC privind impozitarea câștigurilor de capital în UE
Subcomisia pentru chestiuni fiscale (FISC) a Parlamentului European va organiza marți, 23 ianuarie, o audiere publică privind impozitarea câștigurilor de capital în UE, între orele 16:00 și 17:30, cu scopul de a examina potențialele măsuri care ar putea fi luate la nivelul UE. Sean Bray, director al politicii europene la Tax Foundation, Chiara Putaturo, Deputy Head of Oxfam’s EU Office și EU Inequality and Tax Policy Advisor și Sarah Perret, Head of the Personal and Property Taxes Unit, Divizia de Politici Fiscale și Statistică a Centrului pentru politică și administrare fiscală al OCDE, își vor prezenta punctul de vedere pe această temă. Audierea va explora în special posibilitatea de a evalua măsura în care unele regimuri de impozitare a capitalului sunt considerate dăunătoare în cadrul domeniul de aplicare al Grupului pentru codul de conduită privind impozitarea întreprinderilor. Aceasta va aborda, de asemenea, ideea extinderii domeniului de aplicare al schimbului automat de informații pentru a include câștigurile de capital asociate bunurilor imobile și activelor financiare.
Declinarea responsabilității:
Acest buletin de știri conține informații despre politicile și evoluțiile fiscale europene colectate din documente oficiale, audieri, conferințe și presă. Acesta nu reflectă poziția oficială a ETAF și nici nu ar trebui să fie considerată drept declarație scrisă în numele ETAF.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR Mehedinți: Conferința Educația economică – de la teorie la practică pune bazele formării tinerilor în domeniul financiar-contabil
Luni, 11 noiembrie 2024, la sediul CECCAR Filiala Mehedinți, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului regional Educația economică – de la teorie la practică, organizat în parteneriat cu Colegiul Național Economic „Theodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin și Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, un demers dedicat promovării cunoștințelor economice și dezvoltării abilităților practice în rândul tinerilor.
Din partea CECCAR Mehedinți, la evenimentul cu tema Rolul contabilității în managementul afacerilor au participat Emil Costinel Tiucă, președintele Consiliului Filialei, Simona Firulescu, coordonatorul filialei, și Mirela Benedicta Filip, auditor de calitate. Instituțiile partenere au fost reprezentate prin Alin Tomoescu, inspector școlar general, Claudia Nănuți, directorul Colegiului Național Economic „Theodor Costescu”, și Roxana Maria Ispas, conferențiar universitar doctor la Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor din Drobeta-Turnu Severin, alături de cadrele didactice implicate și un număr de aproximativ 50 de elevi și studenți.
În deschidere, președintele CECCAR Mehedinți a prezentat un studiu de caz, ilustrând modul în care deciziile contabile informate pot influența pozitiv performanța unei afaceri. Analiza a inclus elemente esențiale precum optimizarea costurilor, strategii de investiții, gestionarea riscurilor și măsuri de îmbunătățire a performanței financiare.
De asemenea, reprezentanții instituțiilor partenere au subliniat importanța contabilității ca pilon fundamental al managementului financiar, accentuând rolul acesteia în reflectarea fidelă a situației patrimoniale și a rezultatelor financiare ale unei companii.
Evenimentul a fost marcat de o interacțiune dinamică între elevi și invitați, aceștia adresând întrebări reprezentanților CECCAR despre activitățile organismului profesional și rolul său în gestionarea profesiei contabile.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
CECCAR (Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România), cel mai mare organism profesional din domeniul financiar-contabil din Sud-Estul Europei, cu peste 47.000 de membri, experți contabili și contabili autorizați, și Edenred, lider în industria de beneficii extrasalariale, și-au unit forțele într-un parteneriat strategic care are ca scop promovarea capitalismului responsabil ca măsură de dezvoltare a mediului de afaceri, de îndeplinire a obiectivelor sociale. Programul național de educație pentru sustenabilitate în afaceri este destinat atât profesioniștilor contabili, cât și partenerilor acestora, antreprenorii.
Lansarea parteneriatului a fost marcată printr-un workshop desfășurat la Timișoara, care a reunit peste 50 de profesioniști contabili și antreprenori. Acesta este primul dintr-o serie de evenimente care vor continua în diverse regiuni din țară și prin intermediul cărora se asigură sprijin pentru economia locală și se încurajează dezvoltarea de modele de business sustenabile.
Întrucât IMM-urile reprezintă baza dezvoltării economiei locale moderne și contribuie la crearea de noi locuri de muncă, sunt necesare programe și acțiuni care să le sprijine în acest scop. În România, IMM-urile reprezintă 99,7% din numărul total de întreprinderi, aproximativ 66% din totalul locurilor de muncă din sectorul privat nefinanciar și aproximativ 56% din valoarea adăugată brută (VAB), arată datele prezentate în 2023 de Banca Europeană de Investiții.
Acest parteneriat este parte din campania lansată de CECCAR în luna septembrie a acestui an, #SăFacemBine, și vine ca răspuns la nevoia de a crește gradul de responsabilitate socială în companiile din România și de a spori nivelul de înțelegere a avantajelor aduse de adoptarea unor modele de business orientate spre capitalism responsabil, prin consolidarea colaborării dintre profesioniștii contabili și antreprenori.
Prin workshop-uri și seminare organizate la nivel național, se expun aspecte sociale ale capitalismului responsabil, mecanism susținut de sistemul fiscal actual, axate pe avantajele fiscale și non-fiscale ale beneficiilor extrasalariale (tichete de masă, vacanță, cultură și cadou) oferite angajaților. Totodată, se discută despre cum pot fi fructificate aceste beneficii, despre modul în care acestea contribuie la îndeplinirea obiectivelor ESG (Environmental, Social, Governance) ale organizațiilor și despre latura care ajută antreprenorii să folosească astfel de beneficii pentru atragerea de talente și retenția angajaților, precum și despre modalități de optimizare a costurilor la nivelul companiilor.
„Alăturarea, în calitate de partener strategic, la campania #SăFacemBine reafirmă angajamentul nostru de a îmbunătăți calitatea vieții angajaților și antreprenorilor, sprijinind totodată comunitatea locală de business. Suntem convinși că investiția în educația financiară și în bunăstarea angajaților este cheia către un viitor prosper și sustenabil pentru afacerile mici și mijlocii din România, iar acest parteneriat va contribui la un mediu de afaceri mai sănătos. De asemenea, la Edenred știm că IMM-urile sunt fundamentul dezvoltării economiei locale, iar acțiunile noastre zilnice sunt îndreptate și către sprijinirea lor. De la platforma Edenred Benefit, unde managerii de companii pot oferi o serie de beneficii extrasalariale care atrag, păstrează și recompensează angajații, la platforma Edenred BIZTRO Club care găzduiește resurse și informații practice dedicate companiilor mici și mijlocii, această nouă inițiativă aduce încă o contribuție la scopul nostru”, a declarat Gorkem Oran, Director General Edenred România.
Acest parteneriat se adaugă celorlalte acțiuni de corporate responsability prin care Edenred contribuie la o nutriție echilibrată pentru viitorii angajați, inițiative dezvoltate sub umbrela FOOD, un program european de educație alimentară implementat în parteneriat public-privat în 10 țări, activ în România deja de 5 ani, prin care Edenred susține obiceiurile alimentare sănătoase și reducerea risipei alimentare.
Prin proiectele „Masă și clasă”, aliniat la politicile publice europene privind accesul copiilor la o alimentație sănătoasă prin mese calde în școli sau inițiativa Caravana NutriCOOLtura, dar și prin lansarea proiectului național Țara lui Mai Bine care aduce pe aceeași platformă producătorii locali, food hub-urile și restaurantele, Edenred continuă să rămână un model de bune practici în zona de CSR și își întărește poziția de partener strategic de bază în misiunea campaniei #SăFacemBine, dezvoltată de CECCAR.
„Prin campania #SăFacemBine ne propunem nu doar să inspirăm, ci și să încurajăm profesioniștii contabili să contribuie și mai mult la sprijinirea mediului de afaceri pentru a fructifica mecanismele fiscale puse la dispoziție de stat pentru a face bine concret, acolo unde contează. Am început cu domeniul sănătate, la începutul lunii septembrie, când am și lansat campania și când ne-am concentrat pe promovarea facilității de a direcționa 20% din impozitul pe profit către organizații nonprofit, iar acum vom continua cu alte modele de instrumente specifice capitalismului responsabil. Ne dorim să dezvoltăm acest program de responsabilizare la nivel național, să consolidăm o rețea dedicată unui viitor mai echitabil, în care afacerile se dezvoltă sustenabil și contribuie real la binele comun. Și cum altfel putem face mai bine acest lucru decât prin consolidarea parteneriatului profesionist contabil-antreprenor? Dată fiind implicarea lor în susținerea unor astfel de proiecte, considerăm Edenred un partener în dezvoltarea acestui program”, a declarat președintele Consiliului superior al CECCAR, Elena Ecaterina Chivu.
Edenred și CECCAR vor continua să dezvolte evenimente în cadrul campaniei #SăFacemBine, invitând specialiștii din domeniul contabilității, alături de liderii de afaceri, să se alăture misiunii de a promova și susține un capitalism responsabil, ca factor esențial pentru dezvoltarea unui mediu de afaceri sustenabil, cu obiective sociale puternice.
PROFESIA CONTABILĂ
CECCAR lansează traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources în domeniul evaluării afacerilor
Evaluarea afacerilor este un proces esențial pentru determinarea valorii reale a unei afaceri, contribuind la o înțelegere profundă a activelor, datoriilor, performanței financiare și a poziției sale competitive pe piață. Aceasta este vitală în diverse contexte, de la atragerea de investiții, vânzarea afacerii, partajarea echitabilă a acțiunilor, până la evaluarea eficienței managementului și a potențialului de creștere.
Un rol central în acest proces îl au profesioniștii contabili, care aduc expertiza tehnică și rigurozitatea necesară pentru o evaluare corectă și obiectivă. Aceștia contribuie prin analizarea situațiilor financiare, identificarea fluxurilor de trezorerie și evaluarea activelor și datoriilor. În plus, profesioniștii contabili utilizează standarde și metode recunoscute de evaluare, asigurând astfel că procesul respectă normele în vigoare și este realizat în mod transparent.
În acest context, CECCAR vine în sprijinul membrilor și pune la dispoziție în exclusivitate în România traducerea în limba română a publicației Business Valuation Ressources, Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, prima ediție a acestei cărți fiind publicată în anul 1998 de American Institute of Certified Public Accountants.
A șasea ediție a cărții, semnată de autorul Gary R. Trugman, este o resursă valoroasă despre fundamentele evaluării afacerilor, în special adaptată pentru afacerile mici și mijlocii. Această ediție actualizată include evoluțiile recente din industrie, standarde și aplicații practice, fiind potrivită atât pentru începători, cât și pentru profesioniști experimentați în evaluare, contabilitate și domenii conexe. Este accesibilă pentru profesioniștii în evaluare, profesioniștii contabili, avocați și proprietarii de afaceri mici care caută un ghid practic de evaluare.
Acest ghid se dorește a fi atât un manual tehnic, cât și un instrument de referință, îmbinând teoria cu sfaturi practice pentru a oferi un cadru solid pentru evaluarea corectă și etică a afacerilor mici și mijlocii.
Concentrându-se pe aspectele practice ale lumii reale, publicația utilizează exemple de actualitate și antrenante pentru a facilita înțelegerea, apelând totodată la discuții profunde prin care își propune să clarifice anumite concepte tehnice într-o manieră facilă și care să permită cititorului să se raporteze la situațiile și soluțiile prezentate.
Fundamentată pe decenii de experiență a autorului, publicația Înțelegerea evaluării afacerilor: un ghid practic de evaluare a întreprinderilor mici și mijlocii, ediția a VI-a, constituie o resursă deosebit de valoroasă pentru practicieni, oferindu-le cunoștințele și abilitățile de care au nevoie pentru a aborda cu succes acest domeniu.
Publicația în format electronic este disponibilă pe site-ul librăriei CECCAR și poate fi achiziționată la prețul de 210 de lei (cu TVA).
-
ÎNREGISTRĂRIacum 2 zile
Economia la bani mărunți – Ediția din 19.11.2024
-
ECONOMIEacum 2 zile
Exporturile de cereale ale UE au scăzut cu o treime în acest sezon; România a fost cel mai mare exportator
-
ECONOMIEacum o zi
Lege promulgată: Noi modificări la Codul fiscal
-
ECONOMIEacum 2 zile
Pensionarii care au primit mai mulți bani, din culpa Casei de Pensii, nu mai restituie sumele respective
-
ECONOMIEacum o zi
Un nou proiect major, de importanță strategică, pentru producția de baterii în România
-
ECONOMIEacum 2 zile
ANAF a actualizat Anexa la OPANAF nr. 3631/2015 pentru aprobarea competenței teritoriale de administrare
-
PROFESIA CONTABILĂacum 3 zile
CECCAR și Edenred au lansat un parteneriat strategic pentru sprijinirea mediului de afaceri și promovarea capitalismului responsabil
-
ECONOMIEacum o zi
BNR: Noile evaluări relevă o perspectivă înrăutățită a inflației comparativ cu previziunile precedente