Rețele sociale

ECONOMIE

Actul legislativ privind serviciile digitale a început să se aplice tuturor platformelor online din UE

Radio CECCAR FM

Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA), cadrul de reglementare de referință al UE care urmărește să facă mediul online mai sigur, mai echitabil și mai transparent, a început să se aplice din 17 februarie tuturor intermediarilor online din UE, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, citat de Agerpres. În temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale, utilizatorii din UE sunt mai bine protejați împotriva bunurilor și a conținutului ilegal și li se respectă drepturile pe platformele online unde se conectează cu alți utilizatori, fac schimb de informații sau cumpără produse.

„Începând cu 17 februarie, Actul legislativ privind serviciile digitale începe să se aplice tuturor platformelor online din UE. Suntem pe deplin mobilizați pentru a asigura punerea în aplicare deplină a Actului legislativ privind serviciile digitale și încurajăm toate statele membre să valorifice la maximum noul nostru cadru de reglementare”, a declarat comisarul pentru piața internă, Thierry Breton.

Toate platformele online cu utilizatori din UE, cu excepția întreprinderilor mici și a microîntreprinderilor cu mai puțin de 50 de angajați și cu o cifră de afaceri anuală mai mică de 10 de milioane euro, trebuie să pună în aplicare măsuri pentru: combaterea conținutului, bunurilor și serviciilor ilegale; protejarea minorilor, inclusiv interzicerea totală a vizării minorilor cu reclame bazate pe crearea de profiluri sau pe baza datelor cu caracter personal ale acestora; să le ofere utilizatorilor informații cu privire la reclamele pe care le văd, cum ar fi motivele pentru care anunțurile publicitare le sunt prezentate și persoanele care au plătit pentru publicitate; interzicerea publicității care vizează utilizatorii pe baza unor date sensibile, cum ar fi convingerile politice sau religioase, preferințele sexuale etc.; să furnizeze expuneri de motive unui utilizator afectat de orice decizie de moderare a conținutului; să ofere utilizatorilor acces la un mecanism de tratare a plângerilor pentru a contesta deciziile de moderare a conținutului.

Pe lângă platformele online, Actul legislativ privind serviciile digitale se aplică și serviciilor de găzduire (de exemplu, serviciile de cloud sau sistemele de nume de domenii, serviciile de bază care conectează utilizatorii la adresele de internet solicitate), precum și intermediarilor online (de exemplu, furnizorii de servicii de internet sau domeniul). Serviciile de găzduire și intermediarii online fac obiectul unui subset de obligații în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale.

De la sfârșitul lunii august 2023, Actul legislativ privind serviciile digitale s-a aplicat deja celor 19 platforme online foarte mari (VLOP) și motoarelor de căutare (VLOSE) desemnate în aprilie 2023 (cu peste 45 milioane de utilizatori lunari în medie). Alte trei platforme desemnate drept platforme online foarte mari în decembrie 2023 trebuie să respecte, până la sfârșitul lunii aprilie, cele mai stricte obligații în temeiul Actului legislativ privind serviciile digitale.

Platformele care nu sunt desemnate ca platforme online foarte mari sau ca platforme online foarte mari vor fi supravegheate la nivelul statelor membre de către o autoritate independentă de reglementare care acționează în calitate de coordonator național al serviciilor digitale (DSC). Va fi responsabilitatea DSC-urilor să se asigure că aceste platforme respectă normele. DSC-urile vor supraveghea și vor asigura respectarea DSA pentru platformele stabilite pe teritoriul lor.

Coordonatorii serviciilor digitale și Comisia Europeană vor forma un grup consultativ independent, Comitetul european pentru servicii digitale, pentru a se asigura că Actul legislativ privind serviciile digitale este aplicat în mod consecvent și că utilizatorii din întreaga UE se bucură de aceleași drepturi, indiferent de locul în care sunt stabilite platformele online.

În martie 2024, Comisia intenționează să adopte orientări privind măsurile de atenuare a riscurilor pentru procesele electorale. O consultare publică cu privire la actul delegat privind accesul la date este prevăzută pentru luna aprilie, urmând să fie adoptată până în iulie și să intre în vigoare în octombrie 2024. În luna mai, Comisia intenționează să adopte un act de punere în aplicare privind modelele de rapoarte de transparență.

ECONOMIE

Modificări la Procedura privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței

Radio CECCAR FM

Prin OPANAF nr. 7045/2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 10, din 9 ianuarie 2025, au fost aduse modificări la  OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței. ANAF menționează, în Referatul de aprobare a actului normativ că, prin adoptarea Legii nr. 113/2020 au fost aduse o serie de modificări la prevederile referitoare la cesiunea creanțelor bugetare, astfel cum sunt reglementate la art. 264^1 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală. În vederea aplicării prevederilor art. 264^1 din Codul de procedură fiscală, a fost aprobat OPANAF nr. 1940/2023 pentru aprobarea Procedurii privind cesiunea creanțelor bugetare datorate de debitorii aflați în procedura insolvenței.

Cesiunea creanțelor bugetare trebuie să se realizeze în baza unei proceduri competitive, ori de câte ori se depune o ofertă în acest sens la organul fiscal.

Ca urmare a aprobării ordinului menționat, au fost primite sesizări cu privire la faptul că o procedură competitivă pentru cesiunea creanțelor bugetare ar trebui să se realizeze similar procedurii de licitație, care, la momentul promovării acestui nou act normativ, se realiza pentru valorificarea bunurilor sechestrate, astfel încât ofertanții să poată suplimenta prețul oferit, în funcție de celelalte oferte depuse. „În fapt, prin organizarea unei proceduri competitive, prin licitație, statul se asigură că maximizează valoarea prețului cesiunii, ca urmare a faptului că participanții la licitație pot majora prețul în funcție de pașii de licitație”, au subliniat inițiatorii, în Referatul de aprobare.

În ceea ce privește negocierea directă, s-a prevăzut ca la stabilirea prețului în cadrul procedurii de cesiune a creanțelor bugetare, organul fiscal să aibă în vedere valoarea cea mai mare dintre prețul oferit de ofertant, dar care nu poate fi mai mic decât prețul de pornire la licitație și valoarea bunurilor sechestrate de către organul fiscal sau ipotecate/gajate în favoarea organului fiscal, stabilită în cadrul procedurii de insolvență.

De asemenea, s-a reglementat că prețul de pornire a cesiunii la licitație se stabilește în funcție de prețul cesiunii și valoarea activelor. Astfel, în situația în care organul fiscal în calitate de creditor bugetar deține, față de debitorii insolvenți, creanțe certe prin garanțiile constituite, acestea se pot vinde la un preț egal sau mai mare decât valoarea creanțelor, asigurându-se în acest mod recuperarea integrală, scopul fiind maximizarea recuperării creanțelor bugetare.

Prin modificarea și completarea OPANAF nr. 1940/2023 s-a urmărit descrierea procedurii competitive, prin licitație, context în care au fost avute în vedere principiile existente pentru vânzarea prin licitație a bunurilor sechestrate.

De asemenea, la promovarea OPANAF nr. 7045/2024 au fost avute în vedere și eventualele propuneri și observații primite din partea organelor fiscale centrale, astfel încât principiile cesiunii creanțelor bugetare să fie în concordanță cu modul de gestionare a dosarelor de insolvență, precum și cu procedura de organizare a licitațiilor ce se derulează de către organele de executare silită.

Continuare

ECONOMIE

Ministerul Finanțelor a planificat împrumuturi de 5,77 miliarde de lei de la bănci, în ianuarie 2025

Radio CECCAR FM

Ministerul Finanțelor (MF) a planificat, în luna ianuarie 2025, împrumuturi de la băncile comerciale în valoare de 5,2 miliarde de lei, la care se poate adăuga suma de 570 milioane de lei prin sesiuni suplimentare de oferte necompetitive, aferente licitațiilor de obligațiuni, informează Agerpres. Suma totală, de 5,77 miliarde de lei, este cu 170 milioane de lei mai mare față de cea care a fost programată în decembrie 2024, de 5,6 miliarde de lei, și va fi destinată refinanțării datoriei publice și finanțării deficitului bugetului de stat.

Conform prospectului publicat în Monitorul Oficial, în data de 13 ianuarie va fi organizată licitație pentru o emisiune de certificate de trezorerie cu discont, în sumă de 600 milioane de lei, cu scadența în 30 iunie 2025, iar în 23 ianuarie pentru o emisiune de 800 milioane lei cu scadența în 26 ianuarie 2026.

De asemenea, pe parcursul lunii ianuarie 2025, vor fi organizate licitații pentru nouă emisiuni de obligațiuni de tip benchmark, cu o valoare totală de 3,8 miliarde lei, urmate a doua zi de o sesiune suplimentară de oferte necompetitive, cu o valoare de 15% din valoarea inițială a emisiunii de obligațiuni (570 milioane de lei în total).

Astfel, au fost programate licitații pentru patru emisiuni de obligațiuni de câte 500 milioane lei, în 9 ianuarie (două), 13 ianuarie și 30 ianuarie, pentru trei emisiuni de 400 milioane lei, în 16 ianuarie (două) și 27 ianuarie, și pentru două emisiuni de 300 milioane le, în 20 ianuarie și 30 ianuarie.

Continuare

ECONOMIE

APIA primește cereri de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor

Radio CECCAR FM

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) informează potențialii beneficiari că, în perioada 9 ianuarie – 10 februarie 2025, pot depune cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelorPachet a) – Plăți în favoarea bunăstării porcinelor și Pachet b) – Plăți în favoarea bunăstării păsărilor, din cadrul Planului Strategic PAC 2023-2027. Potrivit unui comunicat al instituției, completarea și depunerea cererii se face exclusiv electronic de către solicitant prin accesarea site-ului: www.apia.org.ro – secțiunea DR-06 – Bunăstarea animalelor.

Cererile de plată pentru Intervenția DR-06 – Bunăstarea animalelor cuprind angajamentele și informațiile aferente tuturor exploatațiilor autorizate sanitar-veterinar, deținute de un solicitant, indiferent pe raza cărui județ își desfășoară activitatea și se depun însoțite de toate documentele prevăzute în ghidurile solicitantului.

Instrucțiunile pentru depunerea cererilor se regăsesc pe site-ul APIA, iar informațiile necesare pentru acordarea plăților se regăsesc în OMADR nr. 537/2024 și în cuprinsul Ghidurilor informative aprobate pentru cele două pachete, disponibile aici.

Continuare

Trending